Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
10-12-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 december 2020 - Kessel

De wandeling.
Vakantiegenoegens heeft een lange traditie van wandelfiches en daar hebben de opeenvolgende naamwijzigingen niets aan veranderd. De wandeling van vandaag vond ik in Kreo van maart 2006. Ze heet Kessel, de Kesselse hei. Ze is op het lijf geschreven van OV-gebruikers, want de tocht begint en eindigt bij de spoorweghalte Kessel, waar de stoptrein van Antwerpen naar Mol elk uur stopt. De wandeling voert je langs het Fort van Kessel, door de Kesselse Hei (voor velen ongetwijfeld het hoogtepunt van de wandeling), over enige afstand langs de Kleine Nete en daarna vaak over aangename boswegjes terug naar Kessel Station. Alles bij elkaar haalt deze tocht een TWQ van 62%; alleen de twee laatste kilometers wijzen erop dat de ontwerper zich heeft moeten behelpen met wat er voorhanden was, en dat was niet meer dan bebouwing langs betonnen wegen. We kwamen aan een quotering van 15/20, wat mooi weerspiegelt dat het grootste deel van de wandeling echt de moeite waard is.

Door de Kesselse Heide loopt een wirwar van wegjes; je komt er altijd wel uit, maar wie niet te veel op heeft met zoekwerk, kan maar beter met kaartje en gps op stap. Opvallend blijven de lage waterstanden van de vennetjes in de Kesselse Heide en de Kleine Nete. De foto's spreken boekdelen.



Zo een ven zou in december net zo goed vol water kunnen staan.

En ook de Kleine Nete staat laag…

Het weer.
Eerst betrokken, later geleidelijk wat opklaringen met mensvriendelijke hoge en middelhoge bewolking. Fris.

De stafkaarten.
16/5N Kessel (uit 2003). Er verscheen een nieuwe versie op 1:25.000 in 2017: 16/5-6 Lier.


Hoe we er geraakten.
Van Halle naar Lier gaat het vlot met de IC Binche - Turnhout; de overstap naar de S-trein Antwerpen - Mol zou beter kunnen, maar na 50 jaar treinreizen weet je dat het nu eenmaal onmogelijk is om alles op alles te laten aansluiten. De terugreis is analoog aan de heenreis, met dezelfde wachttijd in Lier.

Een beetje geschiedenis.
Als je de huidige stationsomgeving van Kessel ziet, is het eigenlijk onbegrijpelijk dat het zo lang geduurd heeft voor Kessel bediend werd volgens een vast en bruikbaar patroon. Kessel kreeg zijn stopplaats in 1894 en werd eigenaardig genoeg - vermoedelijk dus nadat een hele stationsbuurt tot ontwikkeling gekomen was - in 1957 gesloten. Het zou tot 1970 duren voor het gezond verstand terugkeerde, al was het pas in 1981 dat Kessel van een uurdienst (stoptrein Antwerpen-Centraal - Herentals) kon genieten. Eigenlijk werd het traject Lier - Herentals voordien bediend door wat we tegenwoordig een spitsuurdienst zouden noemen, met Kessel als lelijk eendje dat niet eens kon rekenen op alle treinen die wel in Nijlen en Bouwel stopten. De vervangingsbus 15a bediende het station van Kessel erg sporadisch (het centrum werd beter bediend). Tegenwoordig komt buslijn 3 in de buurt van het station en is er een schooldienst 154 die zijn eindpunt heeft bij het station van Kessel.

De verbinding.

 

Halle - Lier 3408 09:20 10:20 stipt 830 mr75 vierledig controle: J
Lier - Kessel 2960 10:45 10:49 stipt 08165 mr08 Desiro controle: N
-
Kessel - Lier 2985 15:11 15:15 stipt 08193 mr08 Desiro controle: J
Lier - Halle 3437 15:39 16:40 stipt 1814 -  61022 M6 controle: N

En wat we beleefden.
Dat de treinen tegenwoordig behoorlijk stipt rijden, maakt het voor blogschrijvers moeilijk om nog zinvolle verhaaltjes te schrijven. Maar je zult me daar niet over horen klagen. (Overigens is daarmee bewezen dat treinen stipt laten rijden een stuk makkelijker is als de reizigers weg blijven…)

In Halle zien we twee jonge idioten over het perron paraderen zonder mondmasker. Het zal ongeveer de enige ergerlijke vaststelling zijn die we vandaag kunnen/moeten doen - en ook daarover gaan we niet treuren. De 3408 zal de hele weg stipt rijden; na Brussel-Noord wordt als eerstvolgende halte Schaarbeek aangekondigd via het automatische infosysteem. De alerte treinbegeleider zorgt meteen voor de rechtzetting én begint direct aan de controle. We hebben twee lijntjes op onze Hello Belgium ingevuld en 2 klasverhogingen op onze smartphone gedownload. De controle duurt wel een tijdje, maar niet zo lang als het vinden van de klasverhoging op de website van de NMBS. Wat zit die goed weggestopt! Met de app kan trouwens helemaal geen klasverhoging gekocht worden. De controle verloopt coronaveilig: Hello Belgium wordt (goed) bekeken en de klasverhoging kan contactloos gescand worden. De aansluitende trein naar Kessel is het vermelden nauwelijks waard. Na vier minuten komen we stipt in Kessel aan, met deze trein:

De terugrit begint dus ook met een S-trein Mol - Antwerpen, die uit 2 desiro's bestaat. We krijgen meteen controle, wat je uiteraard niet verwacht, zelfs buiten coronatijden. De rit met de IC naar Binche verloopt probleemloos. Ik noteer onderweg omvangrijke werken in Lier, Vilvoorde en Mechelen. Voor iemand die de jaren 1970 en 1980 heeft meegemaakt is het bijna ongelooflijk op hoeveel verschillende plaatsen er intensief gewerkt wordt voor de verbetering van het spoorwegnet.



De treinlectuur.
Margot Vanderstraeten, Mazzel Tov.
N.I. Monteny, Weg van jou.


Het Vlaamsch onderwijs zinkt weg in de internationale lijsten. Toch durf ik wedden dat de schoolresultaten in de loop der jaren alleen maar beter geworden zijn… Met hoge cijfers en gemakkelijke toetsen scoren de leerkrachten almaar beter.

Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.

Extraatjes voor de liefhebbers:

mr 834 met IC 3432 Turnhout - Binche in Lier


mw 4178 achteraan IC 4310 Antwerpen-Centraal - Hamont, ook in Lier

hld 6207 van Infrabel, en je raadt het nooit: in Lier.

10-12-2020 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
08-12-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 64 (foto's 11 - 20)

11. Zoals afgesproken komen er nog 2 foto's van de fotosafari langs lijn 90: mr 223 rijdt als E 5340 van Aalst naar Geraardsbergen. Het is nog altijd 13.05.1998 en we staan nog altijd bij kp 35.3.

12. Nog een TD-M4 dan: P 4069 Denderleeuw - Geraardsbergen.

13. Het is enkele jaren de gewoonte geweest om dienstregelingen een tijdje voor de wijzigingen op te hangen in de stations en stopplaatsen. Om het onderscheid te maken met actuele dienstregelingen werden ze afgedrukt op een blauwe achtergrond, zoals hier. We fotografeerden deze dienstregeling op 13.05.1998; ze zou lopen vanaf 24.05.1998.

14. Op 05.07.1998 stapten we een GR die o.m. door Saive kwam, waar ik deze bus van lijn 67 kon fotograferen. De bus draagt het nummer 522 (van de TEC-Liège-Verviers) - het betreft een Van Hool A500.

15. Nog een bus, een Nederlandse deze keer, die het Lommelse stofzand heeft opgezocht om rustig te keren. Ik laat het aan de Nederlandse vrienden over om wat meer gegevens te bezorgen.

16. De 6299 duwt een stel M2-rijtuigen in Lommel op 25.07.1998. Dit is IR 3215 Antwerpen-Centraal - Neerpelt.

17. En meer van hetzelfde…

18. Op 12.08.1998 waren we in de buurt van Beauraing. In Felenne kon ik ab5641-03 fotograferen op lijn 49 Beauraing - Felenne. Het is een Jonckheere Transit van de firma Autobus Toussaint. We namen in de voorbije decennia enkele keren deze mooie landelijke lijn en hebben alleen maar kunnen vaststellen dat de dienstregeling altijd maar schraler werd.

19. En zo zag het station van Beauraing er uit in augustus 1998.

20. En nog een buitenbeentje op 16.08.1994 in het station van Eijsden. Onze 2504 met wat in mijn notities een AST heet - ik vermoed dat dit staat voor autoslaaptrein, maar ik herinner me er eigenlijk niet veel meer van.

08-12-2020 om 18:40 geschreven door overweg13  


>> Reageer (2)
05-12-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 64 (foto's 1 - 10)

01. Nog eentje in Terhagen op 22.04.1989: de 2159 met P 4907 Brussel-Noord - Zottegem, met M2-rijtuigen. Het was een snelle P-trein die alleen stopte in Haaltert en Burst.

02. Voor de volgende fotosafari trok ik naar lijn 90 Denderleeuw - Jurbise (toen nog, ondertussen is de lijn tussen Ath en Jurbise 90C geworden). Mr 238 mag de spits afbijten, met L 5338 Aalst - Geraardsbergen. We schrijven 13.05.1998 en staan langs lijn 90 bij kp 35.3, halfweg tussen Eichem en Appelterre. Let ook even op de oude spoorwegbiels die het talud moeten verstevigen; vermoedelijk is dit een plaats waar de akker gemakkelijk over de sporen stroomde bij hevige regenval.

03. Op deze foto van de 1202 sta ik al aan de andere zijde van de spoorweg. Het is een situatie waar je als fotograaf telkens opnieuw geconfronteerd wordt: de zon draait en jij moet volgen. Spijtig genoeg is er ook altijd een moment waarop de zon plat op de neus schijnt.

04. Mr 230 rijdt als P4065 van Aalst naar Geraardsbergen. Wat opvalt is de netheid van al de treinen die ik hier deze namiddag kon fotograferen. Vergelijk met tegenwoordig en je zult begrijpen waarom mijn enthousiasme als treinfotograaf tegenwoordig op een erg laag pitje staat.

05. Mr 650 zit vooraan L 5339 Aalst - Geraardsbergen.

06. De spits is volop bezig, maar er is altijd wel een plaatsje te vonden voor een goederentrein, zoals deze, gesleept door de 2236.

07. Even later passeert nog een 22, de 2248 met P 4066 Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen. Het is een type P-trein waar men ook vandaag nog aan houdt: rechtstreeks van Gent naar Denderleeuw en dan als stoptrein naar Geraardsbergen. (Eén van de ongelooflijke flaters in het laatste spoorboekje i.v.m. lijn 90: dezelfde richting 2 keer afdrukken en de andere gewoon vergeten… Ik stel me bij deze kandidaat om het nieuwe spoorboekje vooraf te corrigeren…)

08. Een P-trein met recenter materiaal: de 2119 met P 4067 Brussel-Zuid - Geraardsbergen. Deze trein vertrok dan wel uit Brussel-Zuid maar reed dan via de NZV en lijn 50 naar Denderleeuw.

09. En zelfs diesels kon je hier nog aantreffen: de 6237 met P 4068 Denderleeuw - Geraardsbergen.

10. En van variatie gesproken: P 4052 Denderleeuw - Geraardsbergen bestond dan weer uit een M4-trek-en-duwstel. In de volgende reeks komt lijn 90 nog 3 maal aan bod.

05-12-2020 om 14:26 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
30-11-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 november 2020 - Tournai

De wandeling.
Enigszins schoorvoetend, zo kun je ons gedrag van vandaag wel omschrijven. Want de cijfers verbeteren, zonder dat je meteen kunt beweren dat alles oké is - die leerling die de tekorten aan elkaar rijgt, is niet plots een modelstudent als hij eens een vijfje haalt. Nu we de in de eigen buurt uitgestippelde wandelingen (een reeks van 10, allemaal te vinden op routeyou) voor de tweede keer gelopen hebben, werd het misschien toch tijd om het nauwelijks voor de helft afgewerkte programma van 2020 opnieuw op te nemen. Zo komen we vandaag terecht in Tournai, in Picardisch Wallonië zoals ze het zelf graag noemen, voor een 12 km tocht met de naam 3.13 langs de Rieu de Barges. In die 12 kilometer zitten ook bijna 2 kilometers die het station met het toeristische centrum (Kathedraal en Belfort) en terug verbinden. Het foldertje, in de reeks Wandelingen en ontdekkingen in le Tournaisis oogt mooi en handig, maar echt vlot loopt het toch niet allemaal. Zo is er meteen tegenspraak tussen wegbeschrijving en bijhorend kaartje en ontbreekt de bewegwijzering in het centrum (dus bij begin en einde) volledig. Onderweg loopt het wat beter, al ogen de op sommige plaatsen met zwarte markeerstift aangebrachte aanduidingen niet meteen professioneel. Maar ze bleken wel betrouwbaar. Met het gpx-bestand en dit kaartje zou het normaal gezien toch los moeten lopen.

De wandeling zelf dan: het is maar de vraag of men een wandeling als deze per se in het centrum van deze autodrukke stad moet laten beginnen en eindigen. Gelukkig kiest men wel voor een parcours dat niet door het commerciële centrum gaat en regelmatig langs interessante gebouwen loopt, al hebben we ons daar niet echt in verdiept. Het stappen primeert. Na een drietal kilometer (vanaf het station dus) krijgt de wandeling plots een erg landelijk karakter: het dorpje Ère, dat vroeger veelvuldig moest worden ingevuld in kruiswoordraadsels als Dorp in Henegouwen, functioneert zowat als keerpunt. Het begint met de bedding van de lijn 88A, gelukkiglijk nog geen Ravel; de kans dat ze dat ooit wordt, is klein - zo een Ravel moet nu eenmaal ergens naartoe leiden en dat is in dit geval moeilijk. Naast de bedding is de mooiste weg ongetwijfeld een smalle voetweg, waarvan de oude kasseien nog dagzomen tussen al het groen, die ons na een excursietje naar de Mont-au-Gris terug naar Ère bracht. Vandaag zet de mist de betekenis van dat toponiem nog extra in de verf. De foto's illustreren mijn verhaal.
We hadden het achteraf wat moeilijk om precies te bepalen wat deze wandeling nu wel waard was: het deel in Tournai kan sommigen zeker aanspreken - ons weinig - maar het bucolische deel is van erg goede kwaliteit, ook al ligt de Rieu des Barges meestal in een strak betonnen keurslijf. Helemaal geankerd in de zesjescultuur gaan we voor 12.5/20, een compromis weliswaar.


Ère heeft blijkbaar ooit een echt kasteel gehad. Deze hoeve is een stille (?) getuige uit het verleden.

Het weer.
Mistig en koud, soms zelfs motregen.

De stafkaarten.
37/6N Tournai en 37/6S Rumes. Voorlopig is de nieuwe kaart 37/6-7 op 1:25.000 nog niet beschikbaar.

Hoe we er geraakten.
We hebben twee keer per uur een IC-verbinding uit Halle naar Doornik, weliswaar niet optimaal gespreid maar toch erg bruikbaar.

Een beetje geschiedenis.
We stapten langere tijd over de bedding van de vroegere lijn 88A, Tournai - Orchies, die tussen Rumes en Bachy de grens overstak. Volgens de wandelfolder zag men in deze spoorlijn een onderdeel van de verbinding Antwerpen - Douai, maar het verhoopte succes is uitgebleven. Het reizigersverkeer verdween al in 1950; het goederenverkeer bleef nog een tijdje uitsterven onder de vorm van een voortdurend ingekorte exploitatie. Zie hier vooral de vermelde site onderaan deze tekst.

Toen de reizigersdienst opgeheven werd, kreeg de vervangingsbus tabel 1504, maar vrij snel werd het lijnnummer 88a geïntroduceerd, zoals dat vrij snel de gewoonte geworden was voor de vervangende buslijnen. Deze lijn bediende voortaan La Glanerie (het eindpunt) en de zondagsdienst keerde terug; die was in de latere exploitatiejaren van de treindienst namelijk al geschrapt. Vandaag is er een tweede eindpunt bijgekomen voor wat nu gewoon lijn 88 is: naast La Glanerie fungeert nu ook Taintignies als eindpunt. Ik moet waarschijnlijk niet vermelden dat er ondertussen al langere tijd geen sprake meer is van een zondagsdienst; op zaterdag resteren 4 heen-en-terugritten.


De bedding van de oude spoorlijn 88A is ongetwijfeld een van de betere oude beddingen, voor wandelaars, dan: geen spoor van asfalt of beton.

De verbinding.

Halle - Tournai 1930 09:24 10:16 stipt 2730 -  61001 M6 controle: N
-
Tournai - Halle 3213 14:09 15:02 stipt 340 mr80 Break controle: N

 

En wat we beleefden.
Veel valt er over onze twee ritten van vandaag niet te vertellen: ze rijden zo goed als stipt, de tweede zelfs helemaal stipt. Van controle is er zoals verwacht geen sprake. In IC 1930 treffen we een treinbegeleidster aan die het absoluut niet nauw neemt met de coronaregels: tussen Halle en Tournai reist ze zonder mondmasker, op anderhalve meter maar in gesprek met haar mannelijke collega die wel actief is en consequent. Zij zet alleen een masker op om naar het toilet te gaan en om uit te stappen. Ik vind dit grof.

Als we in Halle terugkeren met IC 3213 horen we dat we in Ingelmunster aankomen. De trein is blijkbaar vertrokken in Oostende. Ook het scherm buiten vertoont een reeks stations waar we al een hele tijd niet meer geweest zijn. Ingelmunster? Sluikreclame voor Kasteelbier e.a.

De treinlectuur.
Ellery QUEEN, Paniek in Manhattan. (Aangekocht in 1973, aan de toestand waarin het boekje verkeert ongetwijfeld tweedehands.)
Raphaëlle GIORDANO, Je tweede leven begint als je begrijpt dat je er maar één hebt.

We hebben een lange golf, een middengolf en misschien pakweg half januari ook nog een korte golf - al kan dat laatste een wensgedachte zijn. FM (forse maatregelen) kregen we tussendoor, met veel storingen. Misschien moeten we toch maar eens de aanschaf van een DAB-radio (dadelijk beter) overwegen.

Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.

30-11-2020 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (2)
29-11-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 63 (foto's 71 - 80)

71. De safari langs lijn 89 op 22.04.1998 gaat voort. De 2153 met een sleep bordeaux M4-rijtuigen: P4900 Schaarbeek - Poperinge, lijn 89 kp 12.7.

72. Een trein met 4 tweeledige stellen, de 216 vooraan: L 5538 Dendermonde - Oudenaarde. Kp 12.7.

73. HLE 2113 met M5-rijtuigen: P4902 Schaarbeek - Zottegem.

74. De 2125 heeft gemoderniseerde M4 mee: IC 715 Schaarbeek - Oostende.

75. Stilaan wordt het tijd om de andere zijde van de spoorlijn op te zoeken: de 2744 met K4-rijtuigen als P4916 Denderleeuw - Zottegem. Deze K4-rijtuigen waren oorspronkelijk SNCF-rijtuigen. DE NMBS nam ze over om een acuut tekort aan rijtuigen op te vangen.

76. HLE 2216 komt voorbij met P 4903 Schaarbeek - Oudenaarde. Anders dan de IC's reden de P-treinen in deze periode nog met niet-gemoderniseerde M4's.

77. En ze blijven maar komen, de P-treinen: P 4904 Schaarbeek - Kortrijk; ondertussen staan we bij kp 12.8.

78. En nog een: de 2703 met P 4905 Schaarbeek - Zottegem, kp. 13.0. Ook deze trein bestaat uit M5-rijtuigen.

79. Nog even een doortocht van mr 241 (zie ook foto 70): P 5549 Denderleeuw - Oudenaarde. Voor hen die graag alles uitpluizen: het is een verrassend treinnummer. De L-treinen Dendermonde - Oudenaarde hebben nummers van 5528 tot 5544, al leggen ze niet allemaal het volledige parcours af; dat is meer bepaald het geval voor de vroege en de late treinen. Alleen het nummer 5539 ontbreekt; een trein die voor dit nummer eventueel in aanmerking zou komen is deze 5549, die in het spoorboekje als L-trein staat aangeduid, maar alleen van Denderleeuw naar Oudenaarde rijdt.

80. En tot slot nog deze 2701 met P 4906 Schaarbeek - Poperinge. Wie de lijn zo een beetje kent, zal ondertussen wel doorhebben dat ik hier aan het eind van het perron van Terhagen sta.

29-11-2020 om 14:40 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
27-11-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 63 (foto's 61 - 70)

61. Nog even aansluitend bij de vorige reeks: mr 840 met IC 635 Oostende - Antwerpen-Centraal, op 14.02.1998, lijn 50A kp 78.0. Toen de NMBS er nog in slaagde om haar treinen graffitivrij te houden, ging er toch wel veel charme uit van zo een vierledig stel (mr75) in de zon.

62. Op 15.03.1998 waren we in Lokeren, waar - net als in Huy - proefgedraaid werd met een lichtsysteem dat bussen kon laten wachten op treinen in vertraging. Als rechtgeaard openbaarvervoergebruiker voelde ik toen een tikkeltje hoop dat dit eindelijk het einde zou betekenen van het willekeurig vertrekken van bussen in aansluitingsstations. Ondertussen weten we wel beter: het aantal chauffeurs dat zich (nog) aan de regels van het systeem, dat ondertussen Aribus heet, houdt, is verwaarloosbaar en het moet me van het hart dat De Lijn ook liefst heeft dat hun bussen (en trams) op tijd kunnen vertrekken, uit een misbegrepen bezorgdheid voor de reizigers die onderweg in weer en wind op een vertraagde bus staan te wachten. Spijtig genoeg strekt de bekommernis van De Lijn voor hun reizigers niet verder…

63. Hier zie je het systeem in actie. Het rode licht houdt de bus(sen) op tot de aansluiting als gerealiseerd beschouwd kan worden.

64. Op dezelfde dag stapten we een eindje langs lijn 59, hier bij kp 41.5, tussen Beervelde en Lokeren, in de buurt van de vroegere halte Zeveneken. De vierledige 829 rijdt hier als IC 634 van Oostende naar Antwerpen-Centraal.

65. Een kleine honderd meter verder kunnen we wuiven naar mr 442 dat als IC 2311 van Antwerpen-Centraal naar Lille rijdt.

66. Op de oude Maasbrug in Namur liep een openbaar pad, waarvan ik dankbaar gebruik maakte om mr 168 vast te leggen op 28.03.1998. Trein in kwestie is L 7787 Ciney - Namur. De sporen rechts zijn die van lijn 154 Namur - Dinant- (Y. Neffe).

67. Op voor een lange safari langs lijn 89 dan, in de buurt van kp 12.7 (tussen Burst en Herzele), op een prachtige lentedag (22.04.1998). De eerste trein van het fotoschot is mr 744 met een zusterstel: samen vormen ze L 5537 Dendermonde - Oudenaarde.

68. De 2119 sleept een stel M4-rijtuigen als IC 714 Schaarbeek - Oostende.

69. In mijn notities lees ik het weinigzeggende "panorama". Het nummer van het treinstel is onleesbaar, het is niet eens helemaal duidelijk of de trein naar Zottegem of naar Denderleeuw rijdt. Ik gok op Zottegem en dan zou het om een losse rit gaan.

70. Ten slotte nog mr 241 als P 4910 Denderleeuw - Zottegem. Wordt vervolgd.

27-11-2020 om 17:39 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
23-11-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 63 (foto's 51 - 60)

51. Zoals beloofd nog wat foto's van een toch wel schitterend fotopunt: lijn 86 kp 61.4 - de 6264 met P 4923 Gent-Sint-Pieters - Oudenaarde, nog altijd op 10.09.1997.

52. Eigenlijk is het toch bijna niet te geloven hoe weinig plaats een spoorlijn inneemt, zeker als ze ook nog enkelsporig is. Op de achtergrond is de toren van het kerkje van Heurne te zien. Heurne had een stopplaats tot het begin van WO II. Tijdens de oorlog stond Heurne nog wel vermeld maar zonder bediening; tijdens WO II nog verdween de stopplaats definitief.

53. Nog een trein dan: een van de laatste groene van de reeks 62/63 met L 5216 Gent-Sint-Pieters - Ronse. De loc in kwestie is de 6219.

54. Tja, voor wie toevallig een dergelijke foto zoekt…

55. De 6228 met P 4925 Gent-Sint-Pieters - Oudenaarde.

56. En de laatste dan van een bijzonder aangename safari: de 6315 met L 5217 Gent-Sint-Pieters - Ronse. Achteraan nog een groene M2.



57. En voor wie er nog aan twijfelde dat ik deze foto's bij kp 61.4 nam: sein A614.



58. Een wat troosteloze foto van lijn 77 in Moerbeke op een sombere novemberdag in 1997. Elf jaar later zou het nog somberder worden, want toen werd de lijn gewoon geschrapt.

59. Wat zon dan, op 14.02.1998: de 1801 lijkt er volop van te genieten aan kop van IC 423 Oostende - Köln, lijn 50A kp 78.0 (tussen Maria-Aalter en Beernem).

60. Op dezelfde plaats (maar op het andere spoor) passeert wat later mr 200 als L 5184 Gent-Sint-Pieters - Brugge.

23-11-2020 om 18:27 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
21-11-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 63 (foto's 41 - 50)

41. Dit moet af en toe ook eens kunnen: het interieur, meer bepaald de zijgang, van een Eurofima I6-rijtuig eerste klas. (zomer 1997)

42. Een knalrood stel 248 in het groen op lijn 43 (kp 28.2) op 21.07.1997. Het is L 7235 Jemelle - Liège-Palais, in de buurt van Hamoir - het aankondigingsbord is nog net leesbaar: HAM. De trein zal zo meteen over de Pont de Tabreux de Ourthe kruisen.

43. Een klassiek beeld uit Eupen op 26.07.1997: de 2139 heeft net IC 506 Oostende - Eupen afgeleverd. We bevinden ons hier aan het eind van het perron kant Raeren.

44. Oude stelplaatsen van de NMVB weerstaan meestal vrij goed de tand des tijds, zeker als ze zoals op vele plaatsen in de plaatselijke natuursteen zijn gebouwd. Op 30.07.1997 waren we in Oignies-en-Thiérache, waar de laatste reizigersdienst 43 jaar eerder gereden had. Het was één van die typische buurtspoorweglijnen die nergens met de rest van het NMVB-net verbonden waren. De lijn vertrok in Olloy (bij het spoorwegstation op lijn 132) en kronkelde dan door het bos naar Oignies. Geen wonder dat de reizigersdienst niet echt succesvol was.

45. Zelfde gebouw uit een andere hoek.

46. In augustus 1997 zijn de werken in Halle nog volop aan de gang. Een Eurostar slingert zich richting lijn 94.

47. Op deze foto kun je al vaag zien wat het allemaal zal worden: de tunnel van Halle is al zichtbaar, maar voor treinen nog onbruikbaar.

48. Op naar lijn 86 (De Pinte - Ronse) dan op 10.09.1997. De 6233 sleept L 5214 Gent-Sint-Pieters - Ronse, in de buurt van kp 61.7, dat is tussen Eine en de lang afgeschafte halte van Heurne. Ik geef graag toe dat dit geen geslaagde foto is (en het mistbaken accentueert dat nog), maar ik scan nu eenmaal alles in, ook wat minder geslaagd is.

49. Het kan trouwens nog slechter, zoals deze foto bewijst, tenzij je van natuur en oude huisjes houdt. De trein is dan niet meer dan een onbeduidend extra (loco)motiefje.

50. Maar ik hoop dat deze laatste foto van 10 bewijst dat er toch nog wel aardige foto's konden genomen worden. Dit is de eerste (de 6235 met L 5215 Gent-Sint-Pieters - Ronse, kp 61.4) met op de achtergrond een oude Scheldearm. Er volgt meer van dit moois in de volgende reeks van 10, beloofd!

21-11-2020 om 18:17 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
19-11-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 63 (foto's 31 - 40)

31. Eerst dus nog 2 foto's langs lijn 94: mr 837 met IR 1565 Antwerpen-Centraal - Geraardsbergen. (08.04.1997, lijn 94 kp 22.3)

32. En om af te sluiten nog een Eurostar: 3021 met Eurostar 9187 Brussel-Zuid - London Waterloo.

33. And now for something completely different: 09.04.1997, Veurne, ex-NMVB. De belbus die ons weldra naar Lo zal brengen is ab 3247. Ik kan me echt niet herinneren of dat de wachtende bus is. Wat ik me nog wel herinner is dat de chauffeur absoluut de weg niet kende en regelmatig op zijn kaart moest kijken terwijl we langs een van de typische kanalen reden…

34. Uit een andere hoek. Let op de opschriften: station vicinale - tramstatie - Furnes - Furnes. Veurne leek onbekend.

35. Op naar lijn 82 Aalst - Burst dan. Veel materiaalvariatie zit er niet in, het is altijd mw 4401 met mw 4402. Maar het draadloze landschap maakt alles goed. Eerst is er P 4191 Burst - Aalst, bij kp 7.6. (04.06.1997) Het treintje is net over de stofefrige overweg gereden en je ziet nog een bescheiden stofwolk in zijn zog.

36. P 4192 Aalst - Burst, kp 8.1.

37. P 4193 Burst - Aalst, kp 8.3.

38. . P4194 Aalst - Burst, kp 8.6

39. P4195 Burst - Aalst, kp 7.9.

40. P4196 Aalst - Burst, kp 7.1. Alleen de 4190 en 4197 ontbreken, maar dat waren de treinen waarmee ik naar Erpe-Mere en terug reed.

19-11-2020 om 17:54 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
15-11-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 63 (foto's 21 - 30)

21. De tien volgende foto's ontstonden allemaal tijdens dezelfde fotosafari langs lijn 94. Nog even herinneren: het is 08.04.1997, ik sta bij kp 22.3 tussen Saintes en Bierghes. Na de eerder bescheiden P-trein van foto 19 is het nu stilaan tijd voor het zwaardere werk: 2153 met P 4501 Schaarbeek - Tournai met M5-rijtuigen in hun oorspronkelijke uitvoering.

22. 4522 met een tgv Brussel-Zuid - Paris-Nord. Ik ben ondertussen aan de andere kant van de overweg gaan staan en dus is het plaatje met het overwegnummer niet langer hinderlijk.

23. 2750 met P4502 Schaarbeek - Tournai.

24. 2134 met P 4965 Schaarbeek - Geraardsbergen.

25. 2160 met IC 787 Moeskroen - Schaarbeek.

26. 842, samen met een ander vierledig stel, als IR 1564 Antwerpen-Centraal - Geraardsbergen.

27. 2108 met IC 767 Schaarbeek - Moeskroen.

28. 2135 met P 4967 Schaarbeek - Geraardsbergen.

29. 2146 met P 4503 Schaarbeek - Tournai.

30. 2104 met P 4504 Schaarbeek - Tournai. Sommigen vinden een dergelijke reeks sterk gelijkende foto's waarschijnlijk een diarree, maar zoals ik ongetwijfeld vroeger al betoogd heb, geeft zo een serie foto's een duidelijk beeld van wat in die tijd zoal over een bepaalde spoorlijn reed. Vandaar dat ik ook altijd probeerde om de P-treinen er altijd bij te nemen en dat ik meestal wachtte tot de zomertijd heerste. In de volgende reeks volgen nog 2 foto's langs lijn 94.

15-11-2020 om 13:10 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
13-11-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 63 (foto's 11 - 20)

11. Nog in Hoogstraten op 29.03.1997: ab 3296, 3298 en 3293.

12. En ook nog wat gelede bussen: ab 2155, 2154 en 2156: Jonckheere TransCity G.

13. Helemaal aan de andere kant van het land, op 01.04.1997 in Trois-Ponts, op het bekende plekje naast het spoorwegstation: ab 7611-23 (Mercedes O 405 - Voyages Wergifosse), ab 7601-38 (Mercedes O 405 Satracom) en ab 7551-24 (Mercedes O 405 Autobus Gohy).

14. Nog één bus, op 02.04.1997 in Verleumont, op lijn 65b: ab7052-36 (Jonckheere Transit, Cie des Autobus Liégeois).

15. Tijd voor een safari in eigen streek: op 08.04.1997 ging ik langs lijn 94 staan, tussen de vroegere stations van Saintes en Bierghes, kp 22.3 - OW 21. Ik pleit ervoor om zo veel mogelijk overwegen af te schaffen, want daar zijn meer voor- dan nadelen aan verbonden. Zo zou o.a. dit hinderlijke bordje op deze en volgende foto's verdwijnen… De eerste trein van deze reeks is IR 1562 Antwerpen-Centraal - Geraardsberge, die in Edingen gesplitst zal worden. Het is een op deze verbinding courante samenstelling, met vierledig en tweeledig stel.

16. De volgende trein is IC 765 Schaarbeek - Moeskroen, gesleept door de 2127.

17. Eurostar zorgt voor de afwisseling: mr 3020 aan kop van Eurostar 914 Brussel-Zuid - London Waterloo. Op het moment van de foto was dit niet echt verrassend: de HSL was nog niet af en dus volgden de HST's nog de "oude" lijn 94.

18. Sommige IR's van Antwerpen-Centraal naar Geraardsbergen reden ook met 2 vierledige stellen, zoals deze 1563, met de 832 aan kop.

19. Erg vaak heb ik ze nooit kunnen fotograferen, maar af en toe passeerde toch een Sabenastel voor de lens, zoals deze mr 600 met trein P 4509 Schaarbeek - Edingen. Zelfs als je het nummer niet zou kunnen lezen, zou je uit de inrichting van het stel kunnen afleiden dat het hier om een Sabenastel gaat.

20. Om deze reeks van 10 af te sluiten: de 2709 met IC 766 Schaarbeek - Moeskroen. In de volgende reeks foto's komen nog meer foto's van deze safari.

13-11-2020 om 09:39 geschreven door overweg13  


>> Reageer (1)
09-11-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 63 (foto's 1 - 10)

01. Als je een hele namiddag langs dezelfde spoorlijn staat, zie je onvermijdelijk veel treinen van dezelfde verbindingen passeren: break 422 is IC 865 Herstal - Moeskroen, op 04.09.1996 op lijn 78 kp 63.5, in de buurt van Blaton.

02. Maar in die periode zorgden de HST's hier toch voor wat afwisseling: de 4517 maakt hier TGV 9345 Paris-Nord - Brussel-Zuid uit. Uit de achtergrond kun je afleiden dat we hier echt wel dicht bij Blaton (kant Saint-Ghislain) staan.

03. TGV 9348 Brussel-Zuid - Paris-Nord met de 4515 liet niet lang op zich wachten.

04. Het was de tijd toen veel klassieke stelletjes er nog erg fris uitzagen: mr 684 is hier 2165 Charleroi-Sud - Tournai. Dit is meteen de laatste foto van safari 78.

05. Iets compleet verschillend dan: op 31.10.1996 liepen we onder de oude trambrug over de IJse door, in de buurt van Neerijse. Het was de tramlijn Brussel - Jodoigne (via Sint-Joris-Weert en Hamme-Mille) die hier destijds dwars door het bos ging.

06. En soms doe je ook wel eens onverwachte ontdekkingen, zoals deze verknoeide motorwagen in Offus. Noem het maar een uiterst slecht onderhouden tuinhuisje. Ik vermoed dat het een type 553 betreft (zie hier), wat later de reeks 49 werd, maar ik laat de commentaar graag aan de specialisten over.

07. En nog even uit een andere hoek.

08.Op dezelfde 08.12.1996 kwamen we ook voorbij het ooit erg belangrijke station van Ramillies, waar de lijnen 142 (Tienen - Namur) en 147 (Landen - Tamines) elkaar kruisten. Vermoedelijk heeft de motorwagen van de foto's 6 en 7 hier nog gereden.

09. Lijn 29 ligt er op 01.03.1997 nog behoorlijk bij in Noorderwijk.

10. Tijd voor enkele bussen, zoals deze 3299 in de stelplaats van Hoogstraten op 29.03.1997. Het betreft een Jonckheere Communo die op dat moment nog maar enkele maanden in dienst is. De volgende reeks van 10 bekijken we meer bussen.

09-11-2020 om 13:14 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
07-11-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 62 (foto's 71 - 80)

71. Nabij kp 63.4 van lijn 78 passeert mr 415 met IC 864 Herstal - Moeskroen.

72. Lijn 78 profiteerde van het feit dat de HSL nog niet klaar was, toen de Thalyssen begonnen te rijden. Vandaar dat de snelheid hier ook opgetrokken werd tot 160 km/u. Voor wie dit maar een zielloos fotootje vindt, geniet dan maar van het gratis aangeboden koninginne- en boerenwormkruid.

73. Deze had niet zo veel boodschap aan die 160 km/u, want meer dan 130 km/u kwam er niet uit deze locs. De 2235 sleept een stel M2-rijtuigen als P4563 van Mons naar Tournai. Het is een echte stoptreindienst, inclusief de halten die alleen maar door P-treinen bediend worden.

74. Break 424 op alleen op weg als IC 890 Moeskroen - Herstal.

75. Budd-motorstel 134 rijdt als IR 2164 Charleroi-Sud - Tournai. Deze reeks kreeg enkele jaren voor de buitendienststelling nog een bescheiden opfrisbeurt, die je hier kunt afleiden uit de vernieuwde ramen. Enkele jaren voordien had Etienne Schouppe in een tv-programma van een pendelaarster de vraag gekregen of die gaten in de vloer zijn opvatting weerspiegelden van efficiënte verluchting. Achteraf bleek dat het inderdaad om een Budd-stel ging.

76. De 2203 rijdt als P 4561 Tournai - Mons en zoals je merkt bevinden we ons nu dicht bij Blaton. Dit was op dat moment de enige P-trein richting Mons in de avondspits. Ook hij bediende Maubray, Callenelle, Harchies en Ville-Pommerœul.

77. Interessant voer voor wie wat afwisseling wil. Locs 7618 en 7619 zijn kort voordien uit Nederland op de Belgische spoorlijnen terechtgekomen, zelfs tot in Blaton. Dat laatste hoeft niet te verbazen, want ze werden in de eerste plaats ingezet bij de bouw van lijn 1. Bij de NMBS bleven ze in dienst van 1995 tot 2002. Hier kun je er meer over vernemen.

78. En zo heb je ze allebei van wat dichterbij gezien.

79. Op naar de routine dan maar: een prachtig want pas geschilderd stel 194 rijdt als IR 2190 van Moeskroen naar Charleroi-Sud.

80. Als afsluiter van deze map nog even loc 2237 met P4522 Etterbeek - Tournai. De trein vertrok in Etterbeek, bediende alle Brusselse stations op zijn weg en reed dan direct van Brussel-Zuid naar Braine-le-Comte, Soignies, Jurbise, Mons, stopte dan overal tot Péruwelz en als slot ging het direct naar Antoing en Tournai.

07-11-2020 om 17:26 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
05-11-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 62 (foto's 61 - 70)

61. Dit is een curiosum dat zeker een plaatje waard was: loc 5922 behoort tot stelplaats Raeren…

62. Een bijna even groot curiosum: dit ritbord van de Vennbahn.

63. En zelfs dit is misschien al een curiosum: Bohan op 14.08.1996. Die vroegere stelplaatsen van de NMVB/SNCV bevonden zich op de vreemdste plaatsen. De maatschappij had niet voor niets "Buurtspoorwegen" in haar naam.

64. Tijd dan voor een erg uitgebreide fotosafari langs lijn 78, allemaal in de buurt van Blaton. De eerste foto is er een van mr 659 met IR 2187 Tournai - Charleroi-Sud. 04.09.1996, lijn 78 kp 63.2.

65. Op dezelfde plaats kwam deze 2235 voorbij, freewheeling lijkt wel.

66. Mr 414 zit vooraan in IC 888 Moeskroen - Herstal (kp 63.2)

67. Dan is het weer de beurt aan de IR: 2188 Tournai - Charleroi-Sud, met mr 661.

68. En toen kwam Thalys 9337 Paris-Nord - Brussel-Zuid. (kp 62.3). Stel van dienst is de 4530.

69. Mr 418 vormt met een andere break IC 889 Moeskroen - Herstal.

70. … Om dit tiental af te sluiten nog even de staart van Thalys 9341, bij kp 63.4. Het betreft Thalys 4532. De fotosafari langs lijn 78 wordt vervolgd in de volgende reeks van tien.

05-11-2020 om 18:48 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
03-11-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 62 (foto's 51 - 60)

51. Deze foto sluit - ongewild - enigszins aan bij foto 48. De TEC-LV is er wel vrij snel bij om nieuwe halteborden te plaatsen, met alle informatie die je als reiziger nodig hebt. Maar tot vandaag houden ze daar hardnekkig vast aan het uithangen van weinigzeggende dienstregelingen, ik bedoel niet de dienstregeling van die bepaalde halte, maar wel van de volledige lijn. Dat heeft natuurlijk ook wel voordelen, zoals de mogelijkheid om de te verwachten ritduur af te leiden, maar zeker aan halten die niet voorkomen in de dienstregeling kan het moeilijk zijn om te weten te komen wanneer je bus verwacht wordt.

52. Dit is ongetwijfeld een uitstap van het TSP op 13.07.1996. Ze hebben hun uit Polen gehaalde stoomloc helemaal opgekalefaterd in de stijl van het NMBS-type 26 en het resultaat mag gezien worden. Achter de 26.101 (een nummer dat dus nooit tot de NMBS heeft behoord) helpt de 29.013 mee. Deze foto is genomen in Rivage.

53. Ik herinner het me niet meer precies, maar het kan nauwelijks anders of de deelnemers werden per bus van fotopunt naar fotopunt gevoerd. Dit is Martinrive.

54. Ik vond het altijd prettig als je tijdens dergelijke uitstappen ook eens een gewone trein kon fotograferen. We staan ongeduldig te wachten tot de stoomtrein over het viaduct dat de Amblève overspant (?) zal bollen, maar deze onbekende 55 met zijn sleep Wegmannrijtuigen van de CFL (IR 114) mag er ook zijn. Het viaduct bevindt zich tussen kp 46 en 47 van lijn 42, in de buurt van het vroegere station van La Gleize - meen ik me te herinneren. De trein geniet van het zonnetje…

55. … dat zich op het moment van de doortocht van de stoomtrein even teruggetrokken heeft.

56. Op 09.08.1996 fotografeerde ik het nog erg frisse station van Vielsalm, zonder onderdoorgang, met lage perrons. Tegenwoordig ziet het er daar wel wat anders uit. Bovendien was hier toen nog veel personeel aanwezig en dat was maar goed ook, want de brug over de spoorweg die we nodig hadden om de spoorweg te kruisen op weg naar het aansluitingspunt met de GR die we wilden volgden, stond ons welwillend toe om een olifantenpaadje te volgen over de sporen tegen het talud op, waarmee we de onmogelijk gemaakte tocht over de brug konden omzeilen. Ik voorzag ook dat we enkele weken later met hetzelfde brugprobleem geconfronteerd zouden worden als we met een groep van Vielsalm naar Trois-Ponts wilden stappen. En dus vroeg ik of we de alternatieve route ook met een groep van een dertigtal wandelaars zouden mogen volgen. Ik begrijp het antwoord nog altijd niet, maar het kwam erop neer dat ik een geschreven aanvraag tot het station van Vielsalm, waarvan ik prompt het postadres kreeg, moest richten. Ik heb nooit antwoord gekregen en de dag van onze groepswandeling leek niemand op de hoogte te zijn. Maar we volgden hetzelfde olifantenpaadje.



57. Ter hoogte van de vroegere halte Salmchâteau fotografeerde ik de 5505 met IR 114 Luxemburg - Liège-Guillemins; dat was de derde keer dat ik deze trein kon vastleggen in minder dan een maand.



58. De GR voerde ons over de brug over lijn 42 in Gouvy en we hadden vermoedelijk tijd genoeg om daar even te blijven rondhangen, zoals deze 5538 die zich naast lijn 42 op de bedding bevindt van de vroegere lijn 163 naar Sankt-Vith, die hier enkele honderden meters verder onder lijn 42 dook, op weg naar Beho en Sankt-Vith op lijn 163. Tegenwoordig ligt hier een industriële verbinding met een groot houtverwerkingsbedrijf verderop.

59. De 5538 is klaarblijkelijk aan het manoeuvreren en dat biedt een mooi uitzicht op het station van Gouvy. In 2020 is de activiteit daar grotendeels verdwenen maar het aantal goederenwagons suggereert meer bedrijvigheid in 1996. Merk ook het schattige seinhuis op, tussen de sporen ingeplant.

60. Op 11.08.1996 reden we dan mee met de Vennbahn, vermoedelijk in een organisatie van TSP of GTF. We reden met de reguliere treinen naar Eupen. De 5922 beleeft zijn herfsttij als hoofdrolspeler, hier in Eupen. De lange sleep K3-rijtuigen bevindt zich hier op het enige bruikbare perron, het enige dus dat lang genoeg is om de indrukwekkende trein te "ontvangen". Vandaag zijn het de IC's Oostende - Eupen die hier een plaatsje vinden.

03-11-2020 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
31-10-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 62 (foto's 41 - 50)

41. Bij de fotosafari's probeerde ik altijd om een zo groot mogelijk deel van de spits mee te nemen; niet zelden zorgde dat precies voor de nodige variatie, zoals hier met de 2510 aan kop van P 4992 Brussel-Zuid - Dendermonde, lijn 60 kp 10.2, 04.04.1996. Deze trein stopte overal tot Opwijk maar reed dan direct naar Dendermonde.

42. Uit de andere richting komt dan P 4166 Dendermonde - Jette. Een opvallende terminus, als je het mij vraagt. Kijk ook eens naar lettertype en -grootte van het nummer op de loc en vergelijk met andere foto's.

43. Na de P 4992 rijdt P 4993 van Brussel-Zuid naar Dendermonde. Deze trein stopt nergens tussen Jette en Opwijk, maar stopt dan wel verder overal. Zo vormen 4992 en 4993 een paar P-treinen dat elkaar perfect aanvult. Ik sta ondertussen bij kp 9.9. Zoals wel vaker is de 23 aan kop van deze trein erg vuil; het is de 2340, trouwens. Ik meen me nog te herinneren dat het rijden in treinschakeling destijds als reden werd aangegeven voor de vervuilde snoeten van de reeks 23. Het verschil met reeks 22 is inderdaad opvallend.

44. Break 366 zit vooraan IR 1864 Sint-Niklaas - Gent-Sint-Pieters (kp 9.4).

45. En dan zakken we vrij snel af richting Zellik: de 2211 sleept P 4994. Die stopt overal, behalve in Zellik en Mollem. (kp 9.3)

46. Tussendoor kwam de losse loc 2231 de fotograaf nog even verrassen. Kp 9.4.

47. Nog één foto, en wel in Zellik: de 2224 sleept P 4995 Brussel-Zuid - Dendermonde. Die stopt alleen niet in Zellik… Opvallend was dus het grote aantal P-treinen op lijn 60 in die periode. Tegenwoordig rijden er op deze lijn zo veel reguliere treinen (IC en S) dat het aantal P-treinen kon worden ingeperkt. Dat lijkt trouwens nu nog de bedoeling te zijn van de NMBS op alle lijnen: het basisaanbod zo sterk uitbreiden dat er nog nauwelijks nood is aan P-treinen.

48. Op 28.04.1996 waren we in Comblain-la-Tour langs lijn 43. Het station is gedegradeerd tot een stopplaats, maar gebouwen als dit verwijzen nog naar het verleden. Let ook op het antieke haltebord van de TEC, nog geërfd van de NMVB. Het heeft jaren geduurd voor alle halteborden vervangen waren door exemplaren die wat meer deden dan de zone aanduiden. De TEC-Luxemburg heeft de boot het langst afgehouden; zij moesten inderdaad het grootste aantal borden vervangen en de bediening van veel halten was op zijn zachtst marginaal. Veel enthousiasme was er dus niet.

49. Dan is het bord van de NMBS al wat meer mee met zijn tijd, al moet de leesbaarheid van dergelijke borden bij duisternis pover zijn.

50. Van elektrificatie van lijn 42 is nog geen sprake op 10.07.1996, wanneer de 5531 IR 114 Luxemburg - Liège-Guillemins door Grand-Halleux sleept. De perrons liggen er nog, maar de halte, die bij de invoering van IC-IR eerst nog wat respijt kreeg, werd al in 1988 (net als Bovigny) toch gesloten, bij gebrek aan interesse, bij gebrek aan treinen. De trein is samengesteld uit Wegmann-rijtuigen van de CFL. Dan waren onze M4's echte luxerijtuigen.

31-10-2020 om 18:48 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
29-10-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 62 (foto's 31 - 40)

31. We staan nog even langs lijn 94 op 20.02.1996, ter hoogte van kp 23.9, in Bierghes. Eigenlijk was er maar een beperkte variatie op lijn 94: 21 of 27 met een TD-M4-stel of klassieke stellen, de eerste op de IC-verbinding Schaarbeek - Moeskroen, de tweede op de IR-verbinding Antwerpen-Centraal - Geraardsbergen. Tijdens de spits was er wel meer variatie, maar eind februari is het nog te vroeg donker. De 2137 passeert hier met IC 762 Schaarbeek - Moeskroen.

32. Maar regelmatig maakte toch ook een Eurostar zijn opwachting: dit is ES 9116 London-Waterloo - Brussel-Zuid. Het nummer van de "locomotief" is zo goed als onleesbaar - ik ga voor de 3007, maar ik ben verre van zeker.

33. mr 265 zit vooraan IR 1585 Geraardsbergen - Antwerpen-Centraal. De/het stel(len) vooraan kwam(en) normaal gezien uit Geraardsbergen via Ath en werd(en) in Edingen gekoppeld met de/het stel(len) uit Geraardsbergen via Herne. In dit concrete geval betekent dat dus dat het vierledige stel via Herne in Edingen was geraakt.

34. Op naar een nieuwe fotosafari dan, deze keer langs lijn 60 Jette - Dendermonde. Het probleem met deze lijn is dat je altijd geplaagd wordt door tegenlicht als je de avondspits wil meenemen. In dat geval was het sombere weer dus eerder een zegen dan een nadeel. De eerste foto toont break 366 met IC 1888 Gent-Sint-Pieters - Niklaas. Wie nu denkt: lap, hij heeft zich nog maar eens vergist, komt zelf bedrogen uit. Deze IR's bedienden inderdaad Gent-Sint-Pieters, Wetteren Lede, Aalst, Denderleeuw, Liedekerke, de NZV, Dendermonde, Zele, Lokeren, Sinaai, Belsele en Sint-Niklaas. Dat we hem hier op lijn 60 aantreffen, is dus perfect normaal. We schrijven 04.04.1996.

35. De nog groene 695 zit hier vooraan L 5538 Dendermonde - Oudenaarde via NZV. We bevinden ons bij kp 12.9, twee hectometer verder van Brussel verwijderd dan foto 34.

36. Maar erg tevreden over het standpunt was ik niet en dus schoof ik verder op richting Brussel. Dit is mr 720 ter hoogte van kp 11.3, met L 5513 Oudenaarde - Dendermonde.

37. Drie breaks vormen IC 1863 Sint-Niklaas - Gent-Sint-Pieters. Kp 11.2

38. En nee, dit is niet de volgende IR, maar wel P 4990 Brussel-Zuid - Dendermonde, eigenlijk een tussengeschoven L-trein die braaf overal stopte. (Kp 11.1)

39. En dit is nog een P-trein: P 4991, gesleept door de 2231, bij kp 10.9. Anders dan de vorige stopte deze niet in Zellik, Mollem en Merchtem.

40. Break 394 zit vooraan IC 1889 Gent-Sint-Pieters - Sint-Niklaas, ook weer bij kp 10.9. En voor de liefhebbers van lijn 60: in de volgende reeks van 10 zit nog een zevental foto's. Ik zal uiteindelijk stranden in Zellik.

29-10-2020 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
27-10-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 62 (foto's 21 - 30)

21. Meteen een curiosum: op 07.10.1995 fotografeerde ik ab3158 in Halle. De film slaat zo te zien nergens op, maar ik nam de foto op een ongelukkig moment, net toen WINKELBUS vergleed in ESSENBEEK. Deze bus was destijds een intiatief van de Stad Halle die op zaterdagen gratis winkelbussen liet rijden tussen Essenbeek en Halle. Je kunt ze beschouwen als de voorlopers van lijn 155, die trouwens na enkele jaren de winkelbus volledig opslorpte en die nu waarschijnlijk opgeslorpt zal worden door het monster van de basisonbereikbaarheid.

22. Op dezelfde dag fotografeerde ik Eurostar 3007 in Brussel-Zuid: het is de 9133 Brussel-Zuid - London Waterloo.

23. Bij onze terugkeer in Halle fotografeerde ik dit M4-TD-stel met IC 767 Schaarbeek - Tournai.

24. De volgende foto toont opnieuw een TD-stel, deze keer met IC 737 Oostende - Schaarbeek, op lijn 89 kp. 54.8, ergens tussen Vichte en Deerlijk. (14.10.1995)

25. Bijna op dezelfde plaats passeerde ook de 2733 met IC 713 Schaarbeek - Oostende

26. En nog een: de 2125 duwt IC 738 van Oostende naar Schaarbeek, nog altijd op dezelfde plaats.

27. Op naar lijn 73 dan, op 03.11.1995: de 6213 verrast ons tussen Aarsele en Wontergem, waar een GR inderdaad de lijn 73 kruist. (kp 22.2)

28. Je moet af en toe eens wat geluk hebben: snel daarna passeerde deze 6201 met IR 1935 Geraardsbergen - De Panne.

29. Echt mooie sneeuwfoto's leverde het niet op, het dunne laagje op 20.02.1996 in Bierghes (lijn 94, kp 23.6), maar ik zat zo al wanhopig door mijn sneeuwfoto's dat ik het er toch op waagde: de 2159 sleept IC 782 Moeskroen - Schaarbeek, nabij OW 24.

30. Wat later komt mr 216, met achteraan een vierledig stel, als IR 1559 Antwerpen-Centraal - Geraardsbergen. (Kp 23.5)

27-10-2020 om 11:43 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
25-10-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 62 (foto's 11 - 20)

11. Wat foto's tussendoor, genomen tijdens onze verre en minder verre verplaatsingen met het OV: mr 318 met IC 963Brussel-Zuid - Luxemburg in Lonzée. Deze foto dateert van 27.05.1995.

12. Meer dan een maand later fotografeerde ik mr 160 met L 7209 Liège-Palais - Jemelle, langs lijn 43, kp. 2.6. Dat betekent dus dat we ons op 2.6 km van het station van Angleur bevonden.

13. Even later fotografeerde ik op dezelfde plaats de 5529 met IR 112 Luxemburg - Liège-Guillemins.

14. Het station van Tilff was toen nog in gebruik; het had overigens nog niet zo lang ervoor een grondige onderhoudsbeurt gekregen. Van Tilff herinner ik me ook nog een ondertussen afgebroken goederenloods met een enorme prei erop geschilderd. (En een prachtig oud Guinnessglas in een café op het pleintje.)

15. Het stationnetje van Liotte, net na de splitsing van de lijnen 43 en 42 in Rivage, op lijn 42. Zelfs een ouwe als ik heeft het station nooit in dienst geweten. Het is al in 1924 gesloten… toen waren zelfs mijn grootouders nog frisse twintigers. (24.07.1995)

16. Nog eens datzelfde erg goed bewaarde station. De rivier onderaan de foto is de Amblève.

17. Op 10.08.1995 waren we in Bertrix: ik kon er de .5316 vastleggen in 2 verschillende posen. De punt voor het locnummer duidt aan dat deze loc geen uitrusting heeft voor stoomverwarming van de rijtuigen. De reeks 53 heeft die uitrusting, in tegenstelling met de reeksen 52 en 54, nooit gehad.


18. Pose 2 .

19. En ook in Bertrix deze 9135. De cijfers vooraan vallen nog het meest van al op, want deze locomotiefjes waren vooral nuttig, niet meteen sierlijk.

20. Ten slotte nog deze antiquiteit in Kortrijk. Bealve de 3 van spoor 3 moest alles manueel ingesteld worden. Deze foto nam ik op 20.08.1995. De gegevens betreffen IC 742 Oostende - Schaarbeek, van 19:08, die die dag geduwd of gesleept werd door de 2153 (van Antwerpen-Dam) met M4-rijtuigen; wij zaten in M4-AD 58041. De trein bereikte Brussel-Zuid met 3 minuten vertraging.




25-10-2020 om 18:40 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
22-10-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 62 (foto's 1 - 10)

01. Ik hoop dat niemand het erg vindt als we nog even langs lijn 75 blijven. Dat was nu eenmaal mijn manier van werken: enkele uren langs een spoorlijn staan (of zitten) en gewoon fotograferen wat er langs kwam, liefst met de zon mee. Nu, 25 jaar later, krijg je op die manier een idee van wat er toen zoal rondreed. Een erg fotogenieke 269 zit hier vooraan in IR 1762 Turnhout - Poperinge, op 03.05.95, kp 31.7.

02. Tijdens de spits komt er al wat meer door dan de IC's en de IR's die we tot nu toe mochten bewonderen. Meteen komt er ook wat variatie in het materiaal: de 2322 sleept M2 als P 4949 Gent-Sint-Pieters-Kortrijk, kp 34.0.

03. In de halten langs lijn 75 was er al duchtig gesnoeid. Vaak bleven de perrons nog jaren liggen, zoals hier in Beveren-Leie.

04. Die oude perrons geven de fotograaf wel een mooie kans om veilig post te vatten. De 1203 rijdt met IC 564, Antwerpen-Centraal - Lille, kp 34.0.

05. En wat later komt een tweede P-trein door: 2123 met M4-rijtuigen, P 4940 Schaarbeek - Kortrijk. Kp. 34.0.

06. Uiteraard laten ook de gecadanceerde treinen zich niet onbetuigd: mr 660 met IR 1763 Turnhout - Poperinge. Zowat de hele dag reden buiten de spits 2 tweeledige stellen mee, nu zijn dat er drie geworden. Wie zich afvraagt wat die blauwe strepen onderaan de ramen betekenen: dat is een aanduiding voor de schaarse overblijvende rokersplaatsen, in afwachting dat de treinen helemaal rookvrij werden.

07. Dan volgt weer een IC: 1210 duwt IC 591 Lille - Antwerpen-Centraal, we staan ondertussen bij kp 35.4. Ik stapte dus best nogal wat kilometers tijdens zo een safari, altijd op zoek naar dat ideale plekje dat niet altijd gevonden werd.

08. De locs van de reeks 12 werden uiteraard ook voor goederentreinen ingezet: nog altijd kp 35.4.

09. In een land dat ooit het dichtste spoorwegnet ter wereld had, kom je tijdens je tochten natuurlijk ook wel eens een buitendienstgesteld station tegen: dit is Cognelée, op de vroegere lijn 142 Tienen - Namur, tussen Ramillies en Namur. De foto accentueert het landelijke karakter van deze lijn. (27.05.1995)

10. En soms bracht de wandeling je ook nog wat dichter bij deze relicten uit een toen al ver verleden.

22-10-2020 om 11:01 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!