Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
10-12-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 december 2020 - Kessel

De wandeling.
Vakantiegenoegens heeft een lange traditie van wandelfiches en daar hebben de opeenvolgende naamwijzigingen niets aan veranderd. De wandeling van vandaag vond ik in Kreo van maart 2006. Ze heet Kessel, de Kesselse hei. Ze is op het lijf geschreven van OV-gebruikers, want de tocht begint en eindigt bij de spoorweghalte Kessel, waar de stoptrein van Antwerpen naar Mol elk uur stopt. De wandeling voert je langs het Fort van Kessel, door de Kesselse Hei (voor velen ongetwijfeld het hoogtepunt van de wandeling), over enige afstand langs de Kleine Nete en daarna vaak over aangename boswegjes terug naar Kessel Station. Alles bij elkaar haalt deze tocht een TWQ van 62%; alleen de twee laatste kilometers wijzen erop dat de ontwerper zich heeft moeten behelpen met wat er voorhanden was, en dat was niet meer dan bebouwing langs betonnen wegen. We kwamen aan een quotering van 15/20, wat mooi weerspiegelt dat het grootste deel van de wandeling echt de moeite waard is.

Door de Kesselse Heide loopt een wirwar van wegjes; je komt er altijd wel uit, maar wie niet te veel op heeft met zoekwerk, kan maar beter met kaartje en gps op stap. Opvallend blijven de lage waterstanden van de vennetjes in de Kesselse Heide en de Kleine Nete. De foto's spreken boekdelen.



Zo een ven zou in december net zo goed vol water kunnen staan.

En ook de Kleine Nete staat laag…

Het weer.
Eerst betrokken, later geleidelijk wat opklaringen met mensvriendelijke hoge en middelhoge bewolking. Fris.

De stafkaarten.
16/5N Kessel (uit 2003). Er verscheen een nieuwe versie op 1:25.000 in 2017: 16/5-6 Lier.


Hoe we er geraakten.
Van Halle naar Lier gaat het vlot met de IC Binche - Turnhout; de overstap naar de S-trein Antwerpen - Mol zou beter kunnen, maar na 50 jaar treinreizen weet je dat het nu eenmaal onmogelijk is om alles op alles te laten aansluiten. De terugreis is analoog aan de heenreis, met dezelfde wachttijd in Lier.

Een beetje geschiedenis.
Als je de huidige stationsomgeving van Kessel ziet, is het eigenlijk onbegrijpelijk dat het zo lang geduurd heeft voor Kessel bediend werd volgens een vast en bruikbaar patroon. Kessel kreeg zijn stopplaats in 1894 en werd eigenaardig genoeg - vermoedelijk dus nadat een hele stationsbuurt tot ontwikkeling gekomen was - in 1957 gesloten. Het zou tot 1970 duren voor het gezond verstand terugkeerde, al was het pas in 1981 dat Kessel van een uurdienst (stoptrein Antwerpen-Centraal - Herentals) kon genieten. Eigenlijk werd het traject Lier - Herentals voordien bediend door wat we tegenwoordig een spitsuurdienst zouden noemen, met Kessel als lelijk eendje dat niet eens kon rekenen op alle treinen die wel in Nijlen en Bouwel stopten. De vervangingsbus 15a bediende het station van Kessel erg sporadisch (het centrum werd beter bediend). Tegenwoordig komt buslijn 3 in de buurt van het station en is er een schooldienst 154 die zijn eindpunt heeft bij het station van Kessel.

De verbinding.

 

Halle - Lier 3408 09:20 10:20 stipt 830 mr75 vierledig controle: J
Lier - Kessel 2960 10:45 10:49 stipt 08165 mr08 Desiro controle: N
-
Kessel - Lier 2985 15:11 15:15 stipt 08193 mr08 Desiro controle: J
Lier - Halle 3437 15:39 16:40 stipt 1814 -  61022 M6 controle: N

En wat we beleefden.
Dat de treinen tegenwoordig behoorlijk stipt rijden, maakt het voor blogschrijvers moeilijk om nog zinvolle verhaaltjes te schrijven. Maar je zult me daar niet over horen klagen. (Overigens is daarmee bewezen dat treinen stipt laten rijden een stuk makkelijker is als de reizigers weg blijven…)

In Halle zien we twee jonge idioten over het perron paraderen zonder mondmasker. Het zal ongeveer de enige ergerlijke vaststelling zijn die we vandaag kunnen/moeten doen - en ook daarover gaan we niet treuren. De 3408 zal de hele weg stipt rijden; na Brussel-Noord wordt als eerstvolgende halte Schaarbeek aangekondigd via het automatische infosysteem. De alerte treinbegeleider zorgt meteen voor de rechtzetting én begint direct aan de controle. We hebben twee lijntjes op onze Hello Belgium ingevuld en 2 klasverhogingen op onze smartphone gedownload. De controle duurt wel een tijdje, maar niet zo lang als het vinden van de klasverhoging op de website van de NMBS. Wat zit die goed weggestopt! Met de app kan trouwens helemaal geen klasverhoging gekocht worden. De controle verloopt coronaveilig: Hello Belgium wordt (goed) bekeken en de klasverhoging kan contactloos gescand worden. De aansluitende trein naar Kessel is het vermelden nauwelijks waard. Na vier minuten komen we stipt in Kessel aan, met deze trein:

De terugrit begint dus ook met een S-trein Mol - Antwerpen, die uit 2 desiro's bestaat. We krijgen meteen controle, wat je uiteraard niet verwacht, zelfs buiten coronatijden. De rit met de IC naar Binche verloopt probleemloos. Ik noteer onderweg omvangrijke werken in Lier, Vilvoorde en Mechelen. Voor iemand die de jaren 1970 en 1980 heeft meegemaakt is het bijna ongelooflijk op hoeveel verschillende plaatsen er intensief gewerkt wordt voor de verbetering van het spoorwegnet.



De treinlectuur.
Margot Vanderstraeten, Mazzel Tov.
N.I. Monteny, Weg van jou.


Het Vlaamsch onderwijs zinkt weg in de internationale lijsten. Toch durf ik wedden dat de schoolresultaten in de loop der jaren alleen maar beter geworden zijn… Met hoge cijfers en gemakkelijke toetsen scoren de leerkrachten almaar beter.

Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.

Extraatjes voor de liefhebbers:

mr 834 met IC 3432 Turnhout - Binche in Lier


mw 4178 achteraan IC 4310 Antwerpen-Centraal - Hamont, ook in Lier

hld 6207 van Infrabel, en je raadt het nooit: in Lier.



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 1 mei 2024 - Nieuwkerken-Waas - Melsele
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!