Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
15-11-2020
ttb map 63 (foto's 21 - 30)
21. De tien volgende foto's ontstonden allemaal tijdens dezelfde fotosafari langs lijn 94. Nog even herinneren: het is 08.04.1997, ik sta bij kp 22.3 tussen Saintes en Bierghes. Na de eerder bescheiden P-trein van foto 19 is het nu stilaan tijd voor het zwaardere werk: 2153 met P 4501 Schaarbeek - Tournai met M5-rijtuigen in hun oorspronkelijke uitvoering.
22. 4522 met een tgv Brussel-Zuid - Paris-Nord. Ik ben ondertussen aan de andere kant van de overweg gaan staan en dus is het plaatje met het overwegnummer niet langer hinderlijk.
23. 2750 met P4502 Schaarbeek - Tournai.
24. 2134 met P 4965 Schaarbeek - Geraardsbergen.
25. 2160 met IC 787 Moeskroen - Schaarbeek.
26. 842, samen met een ander vierledig stel, als IR 1564 Antwerpen-Centraal - Geraardsbergen.
27. 2108 met IC 767 Schaarbeek - Moeskroen.
28. 2135 met P 4967 Schaarbeek - Geraardsbergen.
29. 2146 met P 4503 Schaarbeek - Tournai.
30. 2104 met P 4504 Schaarbeek - Tournai. Sommigen vinden een dergelijke reeks sterk gelijkende foto's waarschijnlijk een diarree, maar zoals ik ongetwijfeld vroeger al betoogd heb, geeft zo een serie foto's een duidelijk beeld van wat in die tijd zoal over een bepaalde spoorlijn reed. Vandaar dat ik ook altijd probeerde om de P-treinen er altijd bij te nemen en dat ik meestal wachtte tot de zomertijd heerste. In de volgende reeks volgen nog 2 foto's langs lijn 94.
11. Nog in Hoogstraten op 29.03.1997: ab 3296, 3298 en 3293.
12. En ook nog wat gelede bussen: ab 2155, 2154 en 2156: Jonckheere TransCity G.
13. Helemaal aan de andere kant van het land, op 01.04.1997 in Trois-Ponts, op het bekende plekje naast het spoorwegstation: ab 7611-23 (Mercedes O 405 - Voyages Wergifosse), ab 7601-38 (Mercedes O 405 Satracom) en ab 7551-24 (Mercedes O 405 Autobus Gohy).
14. Nog één bus, op 02.04.1997 in Verleumont, op lijn 65b: ab7052-36 (Jonckheere Transit, Cie des Autobus Liégeois).
15. Tijd voor een safari in eigen streek: op 08.04.1997 ging ik langs lijn 94 staan, tussen de vroegere stations van Saintes en Bierghes, kp 22.3 - OW 21. Ik pleit ervoor om zo veel mogelijk overwegen af te schaffen, want daar zijn meer voor- dan nadelen aan verbonden. Zo zou o.a. dit hinderlijke bordje op deze en volgende foto's verdwijnen… De eerste trein van deze reeks is IR 1562 Antwerpen-Centraal - Geraardsberge, die in Edingen gesplitst zal worden. Het is een op deze verbinding courante samenstelling, met vierledig en tweeledig stel.
16. De volgende trein is IC 765 Schaarbeek - Moeskroen, gesleept door de 2127.
17. Eurostar zorgt voor de afwisseling: mr 3020 aan kop van Eurostar 914 Brussel-Zuid - London Waterloo. Op het moment van de foto was dit niet echt verrassend: de HSL was nog niet af en dus volgden de HST's nog de "oude" lijn 94.
18. Sommige IR's van Antwerpen-Centraal naar Geraardsbergen reden ook met 2 vierledige stellen, zoals deze 1563, met de 832 aan kop.
19. Erg vaak heb ik ze nooit kunnen fotograferen, maar af en toe passeerde toch een Sabenastel voor de lens, zoals deze mr 600 met trein P 4509 Schaarbeek - Edingen. Zelfs als je het nummer niet zou kunnen lezen, zou je uit de inrichting van het stel kunnen afleiden dat het hier om een Sabenastel gaat.
20. Om deze reeks van 10 af te sluiten: de 2709 met IC 766 Schaarbeek - Moeskroen. In de volgende reeks foto's komen nog meer foto's van deze safari.
01. Als je een hele namiddag langs dezelfde spoorlijn staat, zie je onvermijdelijk veel treinen van dezelfde verbindingen passeren: break 422 is IC 865 Herstal - Moeskroen, op 04.09.1996 op lijn 78 kp 63.5, in de buurt van Blaton.
02. Maar in die periode zorgden de HST's hier toch voor wat afwisseling: de 4517 maakt hier TGV 9345 Paris-Nord - Brussel-Zuid uit. Uit de achtergrond kun je afleiden dat we hier echt wel dicht bij Blaton (kant Saint-Ghislain) staan.
03. TGV 9348 Brussel-Zuid - Paris-Nord met de 4515 liet niet lang op zich wachten.
04. Het was de tijd toen veel klassieke stelletjes er nog erg fris uitzagen: mr 684 is hier 2165 Charleroi-Sud - Tournai. Dit is meteen de laatste foto van safari 78.
05. Iets compleet verschillend dan: op 31.10.1996 liepen we onder de oude trambrug over de IJse door, in de buurt van Neerijse. Het was de tramlijn Brussel - Jodoigne (via Sint-Joris-Weert en Hamme-Mille) die hier destijds dwars door het bos ging.
06. En soms doe je ook wel eens onverwachte ontdekkingen, zoals deze verknoeide motorwagen in Offus. Noem het maar een uiterst slecht onderhouden tuinhuisje. Ik vermoed dat het een type 553 betreft (zie hier), wat later de reeks 49 werd, maar ik laat de commentaar graag aan de specialisten over.
07. En nog even uit een andere hoek.
08.Op dezelfde 08.12.1996 kwamen we ook voorbij het ooit erg belangrijke station van Ramillies, waar de lijnen 142 (Tienen - Namur) en 147 (Landen - Tamines) elkaar kruisten. Vermoedelijk heeft de motorwagen van de foto's 6 en 7 hier nog gereden.
09. Lijn 29 ligt er op 01.03.1997 nog behoorlijk bij in Noorderwijk.
10. Tijd voor enkele bussen, zoals deze 3299 in de stelplaats van Hoogstraten op 29.03.1997. Het betreft een Jonckheere Communo die op dat moment nog maar enkele maanden in dienst is. De volgende reeks van 10 bekijken we meer bussen.
71. Nabij kp 63.4 van lijn 78 passeert mr 415 met IC 864 Herstal - Moeskroen.
72. Lijn 78 profiteerde van het feit dat de HSL nog niet klaar was, toen de Thalyssen begonnen te rijden. Vandaar dat de snelheid hier ook opgetrokken werd tot 160 km/u. Voor wie dit maar een zielloos fotootje vindt, geniet dan maar van het gratis aangeboden koninginne- en boerenwormkruid.
73. Deze had niet zo veel boodschap aan die 160 km/u, want meer dan 130 km/u kwam er niet uit deze locs. De 2235 sleept een stel M2-rijtuigen als P4563 van Mons naar Tournai. Het is een echte stoptreindienst, inclusief de halten die alleen maar door P-treinen bediend worden.
74. Break 424 op alleen op weg als IC 890 Moeskroen - Herstal.
75. Budd-motorstel 134 rijdt als IR 2164 Charleroi-Sud - Tournai. Deze reeks kreeg enkele jaren voor de buitendienststelling nog een bescheiden opfrisbeurt, die je hier kunt afleiden uit de vernieuwde ramen. Enkele jaren voordien had Etienne Schouppe in een tv-programma van een pendelaarster de vraag gekregen of die gaten in de vloer zijn opvatting weerspiegelden van efficiënte verluchting. Achteraf bleek dat het inderdaad om een Budd-stel ging.
76. De 2203 rijdt als P 4561 Tournai - Mons en zoals je merkt bevinden we ons nu dicht bij Blaton. Dit was op dat moment de enige P-trein richting Mons in de avondspits. Ook hij bediende Maubray, Callenelle, Harchies en Ville-Pommerœul.
77. Interessant voer voor wie wat afwisseling wil. Locs 7618 en 7619 zijn kort voordien uit Nederland op de Belgische spoorlijnen terechtgekomen, zelfs tot in Blaton. Dat laatste hoeft niet te verbazen, want ze werden in de eerste plaats ingezet bij de bouw van lijn 1. Bij de NMBS bleven ze in dienst van 1995 tot 2002. Hier kun je er meer over vernemen.
78. En zo heb je ze allebei van wat dichterbij gezien.
79. Op naar de routine dan maar: een prachtig want pas geschilderd stel 194 rijdt als IR 2190 van Moeskroen naar Charleroi-Sud.
80. Als afsluiter van deze map nog even loc 2237 met P4522 Etterbeek - Tournai. De trein vertrok in Etterbeek, bediende alle Brusselse stations op zijn weg en reed dan direct van Brussel-Zuid naar Braine-le-Comte, Soignies, Jurbise, Mons, stopte dan overal tot Péruwelz en als slot ging het direct naar Antoing en Tournai.
61. Dit is een curiosum dat zeker een plaatje waard was: loc 5922 behoort tot stelplaats Raeren…
62. Een bijna even groot curiosum: dit ritbord van de Vennbahn.
63. En zelfs dit is misschien al een curiosum: Bohan op 14.08.1996. Die vroegere stelplaatsen van de NMVB/SNCV bevonden zich op de vreemdste plaatsen. De maatschappij had niet voor niets "Buurtspoorwegen" in haar naam.
64. Tijd dan voor een erg uitgebreide fotosafari langs lijn 78, allemaal in de buurt van Blaton. De eerste foto is er een van mr 659 met IR 2187 Tournai - Charleroi-Sud. 04.09.1996, lijn 78 kp 63.2.
65. Op dezelfde plaats kwam deze 2235 voorbij, freewheeling lijkt wel.
66. Mr 414 zit vooraan in IC 888 Moeskroen - Herstal (kp 63.2)
67. Dan is het weer de beurt aan de IR: 2188 Tournai - Charleroi-Sud, met mr 661.
68. En toen kwam Thalys 9337 Paris-Nord - Brussel-Zuid. (kp 62.3). Stel van dienst is de 4530.
69. Mr 418 vormt met een andere break IC 889 Moeskroen - Herstal.
70. … Om dit tiental af te sluiten nog even de staart van Thalys 9341, bij kp 63.4. Het betreft Thalys 4532. De fotosafari langs lijn 78 wordt vervolgd in de volgende reeks van tien.
51. Deze foto sluit - ongewild - enigszins aan bij foto 48. De TEC-LV is er wel vrij snel bij om nieuwe halteborden te plaatsen, met alle informatie die je als reiziger nodig hebt. Maar tot vandaag houden ze daar hardnekkig vast aan het uithangen van weinigzeggende dienstregelingen, ik bedoel niet de dienstregeling van die bepaalde halte, maar wel van de volledige lijn. Dat heeft natuurlijk ook wel voordelen, zoals de mogelijkheid om de te verwachten ritduur af te leiden, maar zeker aan halten die niet voorkomen in de dienstregeling kan het moeilijk zijn om te weten te komen wanneer je bus verwacht wordt.
52. Dit is ongetwijfeld een uitstap van het TSP op 13.07.1996. Ze hebben hun uit Polen gehaalde stoomloc helemaal opgekalefaterd in de stijl van het NMBS-type 26 en het resultaat mag gezien worden. Achter de 26.101 (een nummer dat dus nooit tot de NMBS heeft behoord) helpt de 29.013 mee. Deze foto is genomen in Rivage.
53. Ik herinner het me niet meer precies, maar het kan nauwelijks anders of de deelnemers werden per bus van fotopunt naar fotopunt gevoerd. Dit is Martinrive.
54. Ik vond het altijd prettig als je tijdens dergelijke uitstappen ook eens een gewone trein kon fotograferen. We staan ongeduldig te wachten tot de stoomtrein over het viaduct dat de Amblève overspant (?) zal bollen, maar deze onbekende 55 met zijn sleep Wegmannrijtuigen van de CFL (IR 114) mag er ook zijn. Het viaduct bevindt zich tussen kp 46 en 47 van lijn 42, in de buurt van het vroegere station van La Gleize - meen ik me te herinneren. De trein geniet van het zonnetje…
55. … dat zich op het moment van de doortocht van de stoomtrein even teruggetrokken heeft.
56. Op 09.08.1996 fotografeerde ik het nog erg frisse station van Vielsalm, zonder onderdoorgang, met lage perrons. Tegenwoordig ziet het er daar wel wat anders uit. Bovendien was hier toen nog veel personeel aanwezig en dat was maar goed ook, want de brug over de spoorweg die we nodig hadden om de spoorweg te kruisen op weg naar het aansluitingspunt met de GR die we wilden volgden, stond ons welwillend toe om een olifantenpaadje te volgen over de sporen tegen het talud op, waarmee we de onmogelijk gemaakte tocht over de brug konden omzeilen. Ik voorzag ook dat we enkele weken later met hetzelfde brugprobleem geconfronteerd zouden worden als we met een groep van Vielsalm naar Trois-Ponts wilden stappen. En dus vroeg ik of we de alternatieve route ook met een groep van een dertigtal wandelaars zouden mogen volgen. Ik begrijp het antwoord nog altijd niet, maar het kwam erop neer dat ik een geschreven aanvraag tot het station van Vielsalm, waarvan ik prompt het postadres kreeg, moest richten. Ik heb nooit antwoord gekregen en de dag van onze groepswandeling leek niemand op de hoogte te zijn. Maar we volgden hetzelfde olifantenpaadje.
57. Ter hoogte van de vroegere halte Salmchâteau fotografeerde ik de 5505 met IR 114 Luxemburg - Liège-Guillemins; dat was de derde keer dat ik deze trein kon vastleggen in minder dan een maand.
58. De GR voerde ons over de brug over lijn 42 in Gouvy en we hadden vermoedelijk tijd genoeg om daar even te blijven rondhangen, zoals deze 5538 die zich naast lijn 42 op de bedding bevindt van de vroegere lijn 163 naar Sankt-Vith, die hier enkele honderden meters verder onder lijn 42 dook, op weg naar Beho en Sankt-Vith op lijn 163. Tegenwoordig ligt hier een industriële verbinding met een groot houtverwerkingsbedrijf verderop.
59. De 5538 is klaarblijkelijk aan het manoeuvreren en dat biedt een mooi uitzicht op het station van Gouvy. In 2020 is de activiteit daar grotendeels verdwenen maar het aantal goederenwagons suggereert meer bedrijvigheid in 1996. Merk ook het schattige seinhuis op, tussen de sporen ingeplant.
60. Op 11.08.1996 reden we dan mee met de Vennbahn, vermoedelijk in een organisatie van TSP of GTF. We reden met de reguliere treinen naar Eupen. De 5922 beleeft zijn herfsttij als hoofdrolspeler, hier in Eupen. De lange sleep K3-rijtuigen bevindt zich hier op het enige bruikbare perron, het enige dus dat lang genoeg is om de indrukwekkende trein te "ontvangen". Vandaag zijn het de IC's Oostende - Eupen die hier een plaatsje vinden.
41. Bij de fotosafari's probeerde ik altijd om een zo groot mogelijk deel van de spits mee te nemen; niet zelden zorgde dat precies voor de nodige variatie, zoals hier met de 2510 aan kop van P 4992 Brussel-Zuid - Dendermonde, lijn 60 kp 10.2, 04.04.1996. Deze trein stopte overal tot Opwijk maar reed dan direct naar Dendermonde.
42. Uit de andere richting komt dan P 4166 Dendermonde - Jette. Een opvallende terminus, als je het mij vraagt. Kijk ook eens naar lettertype en -grootte van het nummer op de loc en vergelijk met andere foto's.
43. Na de P 4992 rijdt P 4993 van Brussel-Zuid naar Dendermonde. Deze trein stopt nergens tussen Jette en Opwijk, maar stopt dan wel verder overal. Zo vormen 4992 en 4993 een paar P-treinen dat elkaar perfect aanvult. Ik sta ondertussen bij kp 9.9. Zoals wel vaker is de 23 aan kop van deze trein erg vuil; het is de 2340, trouwens. Ik meen me nog te herinneren dat het rijden in treinschakeling destijds als reden werd aangegeven voor de vervuilde snoeten van de reeks 23. Het verschil met reeks 22 is inderdaad opvallend.
45. En dan zakken we vrij snel af richting Zellik: de 2211 sleept P 4994. Die stopt overal, behalve in Zellik en Mollem. (kp 9.3)
46. Tussendoor kwam de losse loc 2231 de fotograaf nog even verrassen. Kp 9.4.
47. Nog één foto, en wel in Zellik: de 2224 sleept P 4995 Brussel-Zuid - Dendermonde. Die stopt alleen niet in Zellik… Opvallend was dus het grote aantal P-treinen op lijn 60 in die periode. Tegenwoordig rijden er op deze lijn zo veel reguliere treinen (IC en S) dat het aantal P-treinen kon worden ingeperkt. Dat lijkt trouwens nu nog de bedoeling te zijn van de NMBS op alle lijnen: het basisaanbod zo sterk uitbreiden dat er nog nauwelijks nood is aan P-treinen.
48. Op 28.04.1996 waren we in Comblain-la-Tour langs lijn 43. Het station is gedegradeerd tot een stopplaats, maar gebouwen als dit verwijzen nog naar het verleden. Let ook op het antieke haltebord van de TEC, nog geërfd van de NMVB. Het heeft jaren geduurd voor alle halteborden vervangen waren door exemplaren die wat meer deden dan de zone aanduiden. De TEC-Luxemburg heeft de boot het langst afgehouden; zij moesten inderdaad het grootste aantal borden vervangen en de bediening van veel halten was op zijn zachtst marginaal. Veel enthousiasme was er dus niet.
49. Dan is het bord van de NMBS al wat meer mee met zijn tijd, al moet de leesbaarheid van dergelijke borden bij duisternis pover zijn.
50. Van elektrificatie van lijn 42 is nog geen sprake op 10.07.1996, wanneer de 5531 IR 114 Luxemburg - Liège-Guillemins door Grand-Halleux sleept. De perrons liggen er nog, maar de halte, die bij de invoering van IC-IR eerst nog wat respijt kreeg, werd al in 1988 (net als Bovigny) toch gesloten, bij gebrek aan interesse, bij gebrek aan treinen. De trein is samengesteld uit Wegmann-rijtuigen van de CFL. Dan waren onze M4's echte luxerijtuigen.
31. We staan nog even langs lijn 94 op 20.02.1996, ter hoogte van kp 23.9, in Bierghes. Eigenlijk was er maar een beperkte variatie op lijn 94: 21 of 27 met een TD-M4-stel of klassieke stellen, de eerste op de IC-verbinding Schaarbeek - Moeskroen, de tweede op de IR-verbinding Antwerpen-Centraal - Geraardsbergen. Tijdens de spits was er wel meer variatie, maar eind februari is het nog te vroeg donker. De 2137 passeert hier met IC 762 Schaarbeek - Moeskroen.
32. Maar regelmatig maakte toch ook een Eurostar zijn opwachting: dit is ES 9116 London-Waterloo - Brussel-Zuid. Het nummer van de "locomotief" is zo goed als onleesbaar - ik ga voor de 3007, maar ik ben verre van zeker.
33. mr 265 zit vooraan IR 1585 Geraardsbergen - Antwerpen-Centraal. De/het stel(len) vooraan kwam(en) normaal gezien uit Geraardsbergen via Ath en werd(en) in Edingen gekoppeld met de/het stel(len) uit Geraardsbergen via Herne. In dit concrete geval betekent dat dus dat het vierledige stel via Herne in Edingen was geraakt.
34. Op naar een nieuwe fotosafari dan, deze keer langs lijn 60 Jette - Dendermonde. Het probleem met deze lijn is dat je altijd geplaagd wordt door tegenlicht als je de avondspits wil meenemen. In dat geval was het sombere weer dus eerder een zegen dan een nadeel. De eerste foto toont break 366 met IC 1888 Gent-Sint-Pieters - Niklaas. Wie nu denkt: lap, hij heeft zich nog maar eens vergist, komt zelf bedrogen uit. Deze IR's bedienden inderdaad Gent-Sint-Pieters, Wetteren Lede, Aalst, Denderleeuw, Liedekerke, de NZV, Dendermonde, Zele, Lokeren, Sinaai, Belsele en Sint-Niklaas. Dat we hem hier op lijn 60 aantreffen, is dus perfect normaal. We schrijven 04.04.1996.
35. De nog groene 695 zit hier vooraan L 5538 Dendermonde - Oudenaarde via NZV. We bevinden ons bij kp 12.9, twee hectometer verder van Brussel verwijderd dan foto 34.
36. Maar erg tevreden over het standpunt was ik niet en dus schoof ik verder op richting Brussel. Dit is mr 720 ter hoogte van kp 11.3, met L 5513 Oudenaarde - Dendermonde.
37. Drie breaks vormen IC 1863 Sint-Niklaas - Gent-Sint-Pieters. Kp 11.2
38. En nee, dit is niet de volgende IR, maar wel P 4990 Brussel-Zuid - Dendermonde, eigenlijk een tussengeschoven L-trein die braaf overal stopte. (Kp 11.1)
39. En dit is nog een P-trein: P 4991, gesleept door de 2231, bij kp 10.9. Anders dan de vorige stopte deze niet in Zellik, Mollem en Merchtem.
40. Break 394 zit vooraan IC 1889 Gent-Sint-Pieters - Sint-Niklaas, ook weer bij kp 10.9. En voor de liefhebbers van lijn 60: in de volgende reeks van 10 zit nog een zevental foto's. Ik zal uiteindelijk stranden in Zellik.
21. Meteen een curiosum: op 07.10.1995 fotografeerde ik ab3158 in Halle. De film slaat zo te zien nergens op, maar ik nam de foto op een ongelukkig moment, net toen WINKELBUS vergleed in ESSENBEEK. Deze bus was destijds een intiatief van de Stad Halle die op zaterdagen gratis winkelbussen liet rijden tussen Essenbeek en Halle. Je kunt ze beschouwen als de voorlopers van lijn 155, die trouwens na enkele jaren de winkelbus volledig opslorpte en die nu waarschijnlijk opgeslorpt zal worden door het monster van de basisonbereikbaarheid.
22. Op dezelfde dag fotografeerde ik Eurostar 3007 in Brussel-Zuid: het is de 9133 Brussel-Zuid - London Waterloo.
23. Bij onze terugkeer in Halle fotografeerde ik dit M4-TD-stel met IC 767 Schaarbeek - Tournai.
24. De volgende foto toont opnieuw een TD-stel, deze keer met IC 737 Oostende - Schaarbeek, op lijn 89 kp. 54.8, ergens tussen Vichte en Deerlijk. (14.10.1995)
25. Bijna op dezelfde plaats passeerde ook de 2733 met IC 713 Schaarbeek - Oostende
26. En nog een: de 2125 duwt IC 738 van Oostende naar Schaarbeek, nog altijd op dezelfde plaats.
27. Op naar lijn 73 dan, op 03.11.1995: de 6213 verrast ons tussen Aarsele en Wontergem, waar een GR inderdaad de lijn 73 kruist. (kp 22.2)
28. Je moet af en toe eens wat geluk hebben: snel daarna passeerde deze 6201 met IR 1935 Geraardsbergen - De Panne.
29. Echt mooie sneeuwfoto's leverde het niet op, het dunne laagje op 20.02.1996 in Bierghes (lijn 94, kp 23.6), maar ik zat zo al wanhopig door mijn sneeuwfoto's dat ik het er toch op waagde: de 2159 sleept IC 782 Moeskroen - Schaarbeek, nabij OW 24.
30. Wat later komt mr 216, met achteraan een vierledig stel, als IR 1559 Antwerpen-Centraal - Geraardsbergen. (Kp 23.5)
11. Wat foto's tussendoor, genomen tijdens onze verre en minder verre verplaatsingen met het OV: mr 318 met IC 963Brussel-Zuid - Luxemburg in Lonzée. Deze foto dateert van 27.05.1995.
12. Meer dan een maand later fotografeerde ik mr 160 met L 7209 Liège-Palais - Jemelle, langs lijn 43, kp. 2.6. Dat betekent dus dat we ons op 2.6 km van het station van Angleur bevonden.
13. Even later fotografeerde ik op dezelfde plaats de 5529 met IR 112 Luxemburg - Liège-Guillemins.
14. Het station van Tilff was toen nog in gebruik; het had overigens nog niet zo lang ervoor een grondige onderhoudsbeurt gekregen. Van Tilff herinner ik me ook nog een ondertussen afgebroken goederenloods met een enorme prei erop geschilderd. (En een prachtig oud Guinnessglas in een café op het pleintje.)
15. Het stationnetje van Liotte, net na de splitsing van de lijnen 43 en 42 in Rivage, op lijn 42. Zelfs een ouwe als ik heeft het station nooit in dienst geweten. Het is al in 1924 gesloten… toen waren zelfs mijn grootouders nog frisse twintigers. (24.07.1995)
16. Nog eens datzelfde erg goed bewaarde station. De rivier onderaan de foto is de Amblève.
17. Op 10.08.1995 waren we in Bertrix: ik kon er de .5316 vastleggen in 2 verschillende posen. De punt voor het locnummer duidt aan dat deze loc geen uitrusting heeft voor stoomverwarming van de rijtuigen. De reeks 53 heeft die uitrusting, in tegenstelling met de reeksen 52 en 54, nooit gehad.
18. Pose 2 .
19. En ook in Bertrix deze 9135. De cijfers vooraan vallen nog het meest van al op, want deze locomotiefjes waren vooral nuttig, niet meteen sierlijk.
20. Ten slotte nog deze antiquiteit in Kortrijk. Bealve de 3 van spoor 3 moest alles manueel ingesteld worden. Deze foto nam ik op 20.08.1995. De gegevens betreffen IC 742 Oostende - Schaarbeek, van 19:08, die die dag geduwd of gesleept werd door de 2153 (van Antwerpen-Dam) met M4-rijtuigen; wij zaten in M4-AD 58041. De trein bereikte Brussel-Zuid met 3 minuten vertraging.
01. Ik hoop dat niemand het erg vindt als we nog even langs lijn 75 blijven. Dat was nu eenmaal mijn manier van werken: enkele uren langs een spoorlijn staan (of zitten) en gewoon fotograferen wat er langs kwam, liefst met de zon mee. Nu, 25 jaar later, krijg je op die manier een idee van wat er toen zoal rondreed. Een erg fotogenieke 269 zit hier vooraan in IR 1762 Turnhout - Poperinge, op 03.05.95, kp 31.7.
02. Tijdens de spits komt er al wat meer door dan de IC's en de IR's die we tot nu toe mochten bewonderen. Meteen komt er ook wat variatie in het materiaal: de 2322 sleept M2 als P 4949 Gent-Sint-Pieters-Kortrijk, kp 34.0.
03. In de halten langs lijn 75 was er al duchtig gesnoeid. Vaak bleven de perrons nog jaren liggen, zoals hier in Beveren-Leie.
04. Die oude perrons geven de fotograaf wel een mooie kans om veilig post te vatten. De 1203 rijdt met IC 564, Antwerpen-Centraal - Lille, kp 34.0.
05. En wat later komt een tweede P-trein door: 2123 met M4-rijtuigen, P 4940 Schaarbeek - Kortrijk. Kp. 34.0.
06. Uiteraard laten ook de gecadanceerde treinen zich niet onbetuigd: mr 660 met IR 1763 Turnhout - Poperinge. Zowat de hele dag reden buiten de spits 2 tweeledige stellen mee, nu zijn dat er drie geworden. Wie zich afvraagt wat die blauwe strepen onderaan de ramen betekenen: dat is een aanduiding voor de schaarse overblijvende rokersplaatsen, in afwachting dat de treinen helemaal rookvrij werden.
07. Dan volgt weer een IC: 1210 duwt IC 591 Lille - Antwerpen-Centraal, we staan ondertussen bij kp 35.4. Ik stapte dus best nogal wat kilometers tijdens zo een safari, altijd op zoek naar dat ideale plekje dat niet altijd gevonden werd.
08. De locs van de reeks 12 werden uiteraard ook voor goederentreinen ingezet: nog altijd kp 35.4.
09. In een land dat ooit het dichtste spoorwegnet ter wereld had, kom je tijdens je tochten natuurlijk ook wel eens een buitendienstgesteld station tegen: dit is Cognelée, op de vroegere lijn 142 Tienen - Namur, tussen Ramillies en Namur. De foto accentueert het landelijke karakter van deze lijn. (27.05.1995)
10. En soms bracht de wandeling je ook nog wat dichter bij deze relicten uit een toen al ver verleden.
71. En zo lag de brug over de Sûre er bij in 1995.
72. Op 15.04.1995 waren we in Sint-Pieters-Kapelle (West-Vlaanderen). In die tijd kon je nog rustig rijdende bussen fotograferen zonder dat je een vlammende reactie van de chauffeur moest verwachten. Het is bus 2886, een Van Hool A600, op lijn 759 Diksmuide - Oostende.
73. En ja, telkens als we in Avelgem komen, volgende obligate foto's van het mooi geconserveerde station, thans busstation. We waren er op 01.05.1995.
74. En zo ziet het er vanop enige afstand uit.
75. Op naar lijn 75 Gent-Sint-Pieters - Tourcoing (grens) dan voor een fotosafari op 03.05.1995. HLE 1212 sleept IC 562 Antwerpen-Centraal - Lille ter hoogte van Desselgem.
76. Op dezelfde plaats komt mr 090 voorbij, met IR 1788 Poperinge - Turnhout.
77. Tegenligger was IR 1761 Turnhout - Poperinge, met de 658 in koppositie.
78. HLE 2146 duwt een stel M4-rijtuigen: IC 589 Moeskroen - Antwerpen-Centraal. Lijn 75 kp 31.6.
79. En hier is de tegenligger HLE 1210 met IC 563 Antwerpen-Centraal - Lille, kp 31.8.
80. Helemaal achteraan in deze map: mr 654 met IR 1789 Poperinge - Turnhout. Kp 31.7. De fotosafari langs lijn 75 wordt trouwens verdergezet in map 62.
61. En nog altijd in Gendron-Celles op 27.02.1995: 2 stoere dikke neuzen - 5201 + ???? - op weg naar Bertrix (en verder?). Je ziet het: als het over goederentreinen gaat, overheersen bij mij de vraagtekens.
62. Het eigenlijke station van Gendron-Celles is al een tijdje afgebroken. Alleen een kleine wachtruimte en het seinhuis blijven over. Ik ben hier op een ijskoude winterdag trouwens eens uitgenodigd om me op het seinhuis te gaan verwarmen; de wachtzaal was immers nit meer verwarmd.
63. 28.02.1995 in Philippeville, waarvan je het station op de achtergrond kunt zien. Ik sta hier eigenlijk boven de tunnel van Philippeville - loc 6224 sleept Z 8134 Couvin - Charleroi-Sud. De trein heeft een voor deze lijn in die tijd typische samenstelling: drie M2's, AB-B-BD.
64. En we zaten op die dag inderdaad in de buurt van Philippeville en Mariembourg. Dit is wat in 1995 overbleef van de halte Fagnolle-Roly op lijn 156 Hirson - Chimay - Mariembourg - Hastière.
65. Ons eindpunt lag die dag trouwens in het erg mooie Fagnolle, waar ik deze lege bus kon fotograferen. Spijtig genoeg zijn busnummer en nummerplaat onleesbaar.
66. Op 04.03.1995 kan ik deze P-trein naar Mechelen fotograferen in Sint-Niklaas. De trein bevindt zich op het kopspoor 1 en is samengesteld in voor die tijd erg vaak voor P-treinen ingezette M2-rijtuigen.
67. Op dezelfde dag fotografeerde ik ab2741-18 in Hulst. Dit is een Van Hool A120 van de pachter Autobus St.-Christophe. Ondanks de patroonheilige verdween deze firma enkele jaren later.
68. Op 22.04.1995 fotografeerde ik Eurostar 9133 Brussel-Zuid - London Waterloo in Halle.
69. Op 05.04.1995 stapten we in Menufontaine en daar reed ooit het trammetje van Bastogne via Martelange naar Arlon. De bedding was nu een perfecte wandelweg geworden…
70. … en de oude trambrug was erg nuttig om de Sûre over te steken.
51. MR744 aan kop van IR 1556Antwerpen-Centraal - Geraardsbergen, met niet minder dan 5 gekoppelde tweedelige stellen. Tussen Antwerpen en Brussel zal dat wel nodig geweest zijn.
52. Dit is IC 759 Schaarbeek - Moeskroen. Het is nog altijd 02.01.1995 en we staan nog altijd langs lijn 94, kp 16.5. Als je weet dat ik vanuit mijn slaapkamer kp 18 zag staan (tot 1967), dan begrijp je dat ik hier op bekend terrein acteer.
53. De 2727 sleept dan weer IC 779 Moeskroen - Schaarbeek. (kp 16.4)
54. MR 620 zit vooraan in IR 1582 Geraardsbergen - Antwerpen-Centraal. (Kp 17.5). Enkele honderden meter verder hoopt Infrabel een brug over de sporen te bouwen.
55. De 2135 sleept IC 780 Moeskroen - Schaarbeek- kp 17.4.
56. Motorrijtuig 731 zit vooraan in IR 1557 Antwerpen-Centraal - Geraardsbergen. (Kp. 16.6, de terugkeer richting Halle is ingezet.)
57. HLE 2123 sleept IC 760 Schaarbeek - Moeskroen. Kp 16.6, nog altijd op 02.01.1995.
58. Changement de décor: lijn 75, kp 49.8 op 05.02.1995: de 1209 met IC 562 Antwerpen-Centraal - Lille.
59. En de tegenrit: HLE 1202 duwt IC 586 Moeskroen - Antwerpen-Centraal. Uit de struik rechts kun je afleiden dat ik me niet verplaatst heb.
60. Op 27.02.1995 was de zon van de partij, zoals hier in Gendron-Celles, halte met weinig reizigers, maar een unieke kans voor kajakkers, wandelaars en andere toeristen die de streek willen verkennen, ook al ligt de halte enkele kilometers van Celles, een van de mooiste Waalse dorpen.
41. Een foto die toch wel wat pijn doet: de grootscheepse werken voor de aanleg van lijn 96N en de bouw van de tunnel ter vervanging van de beruchte overweg zijn begonnen: het oude vertrouwde station verdwijnt volledig. De pijl wijst naar rechts, weg van de inplanting van het oude station, o.a. naar het tijdelijke busstation ter hoogte van Nederhem, de eerste keer trouwens dat Halle over een echt busstation beschikt.
42. In de richting Brussel werd een onmenselijk hoge metalen voetgangersbrug gebouwd. Van toegankelijkheid was geen sprake; om het nog wat moeilijker te maken, moest je zelfs eerst nog wat lager stappen, van de oude perrons af. Foto 41 en 42 dateren van 05.10.1994.
43. Op 15.10.1994 waren we in Marche-les-Dames.
44. Ook dat leverde twee foto's op.
45. Break 354 op 02.11.1994 op lijn 57 ter hoogte van kp 47.6.
46. Op 03.11.1984 kon ik mr 662 fotograferen met achteraan een vierledig stel. Dit is E 606 Roosendaal - Oostende.
47. Mr 668 vervult zijn rol als E 5158 Brugge - Gent-Sint-Pieters. We verbazen ons nu over de inzet van desiro's voor IC's en L-treinen, maar eigenlijk is het iets van alle tijden. Vergelijk foto's 46 en 47.
48. Op 02.01.1995 reed een Eurostar Brussel-Zuid - London (9117) net voorbij Halle op lijn 94 (kp 16.0). Die vertrok eigenlijk te vroeg in Brussel-Zuid om er een deftige foto van te maken.
49. En ik profiteerde om nog wat andere treinen te fotograferen, zoals deze IR 1556, Antwerpen-Centraal - Geraardsbergen. (Lijn 94, kp 16.2)
50. Wat later passeerde dit M4-TD-stel. Het zou gaan om ER3571 Geraardsbergen - Schaarbeek. Die 3571 was een P-trein die al van Edingen naar Geraardsbergen gereden was; dit is de terugrit van het lege stel.
31. Aansluitend bij de vorige foto deze: ik laat het aan de specialisten over om te duiden over welke loc en welke rijtuigen het hier gaat. Ik heb me eigenlijk altijd gespecialiseerd (hm…) in Belgisch openbaar vervoer. (14.08.1994 - Hermeton-sur-Meuse)
32. Op deze plek kun je altijd wel wat TEC-bussen fotograferen, met het charmante kasteeltje op de achtergrond.
33. De bus links is de 5581-80, een Van Hool A120 van de firma Autobus Latour. De bus rechts is de 5581-97, een Denolf & Depla Mercedes O 614D van dezelfde firma. Je zou zo een kleine bus niet meteen verwachten op een goed bediende lijn als de 433 Namur - Dinant.
34. De bus links is de 5581-04, een Van Hool Linea, opnieuw van de Autobus Toussaint. In het midden staat de 5641-19, een Jonckheere 056 van Autobus Toussaint en rechts, enigszins haaks op de andere bussen, staat de 462 (ex 5588 van de NMVB), een Van Hool A120.
35. Ten slotte nog het lelijke eendje: ab284 (ex-NMVB 2233), een LAG Atlantic.
36. Je vraagt je natuurlijk af waarom ik zo een lelijke keet heb gefotografeerd, maar ondertussen is het een mooi stukje spoorwegarcheologie geworden. Toen in 1963 de seininrichting op lijn 94 werd gemoderniseerd, vond de NMBS er niet beter op dan zo een ding in de groentetuin van mijn vader te posteren. Er moeten er zo honderden gestaan hebben, telkens met de apparatuur van seinen en overwegen. Opvallend: graffiti was nog slechte SF. We staan bij OW86, tussen Mol en Geel, op 16.08.1994.
37. Op die plaats (lijn 15 kp 50.6) zagen we ook de 6251 voorbijkomen met een stel M2-rijtuigen die spijtig genoeg achet het groen verscholen zitten: Z 1690 Neerpelt - Antwerpen-Centraal.
38. En snel daarna duwt de 6238 IR 1663 Antwerpen-Centraal - Neerpelt.
39. Op 19.08.1994 kon ik deze 2226 vastleggen vanaf perron 2 in Cambron-Casteau.
40. En op 24.08.1994 waren we in Haversin. De overweg is nog niet afgeschaft, het station lijkt nog altijd eigendom van de NMBS te zijn.
21. Nog altijd langs lijn 75A: mr437 is hier het kopstuk van IC 890 Moeskroen - Herstal. Voor de jongere lezertjes: er hebben dus ooit breaks rondgereden zonder graffiti…
22. Stel 692 is dan weer IR 2163 Charleroi-Sud - Moeskroen. De meeste van deze IR's 21xx reden niet verder dan Tournai, maar tijdens de spits werden enkele treinen doorgetrokken tot Moeskroen.
23. Zo zag het station van Tielen eruit op 29.05.1994, en ongetwijfeld ook de dagen voordien en nadien. De spelling met H is archaïsch; als ik me niet vergis, was het gebouw toen al in privéhanden.
24. De verloedering van het station van Wiesme is niet meteen van deze foto af te lezen. De halte werd in 1984 opgedoekt. Sindsdien is Wiesme van vlot bereikbaar zo goed als onbereikbaar geworden.
25. En als je dan wat geluk hebt, komt er ook nog een bolle neus de helling opgeklefferd (of was het afgedenderd?). Met een goederentrein, waarvan je niets ziet: het groen is iets te uitbundig en de fotograaf vond niet snel genoeg een goede standplaats. Wat laat veronderstellen dat de trein in een afdaling zat, want een zwoegende 53 hoorde je natuurlijk van ver komen.
26. Dat de goederentrein richting Bertrix reed, wordt trouwens helemaal duidelijk door deze foto: MW 4503 rijdt als L7633 van Bertrix naar Dinant. Bijna schreef ik TT7633, maar die aanduiding werd in die tijd al niet meer gebruikt, vermoed ik; alvast niet in het spoorboekje.
27. Op 09.08.1994 waren we dan in Vielsalm. Ab7561-14 wacht geduldig in de buurt van het station om de voor ons enige bruikbare rit van de dag op lijn 401 naar Manderfeld aan te vatten. Het moet gezegd: zolang we al ronddwalen met trein en bus heeft deze bus altijd in een vrij goede aansluiting met de trein uit Liège gereden. AB7561-14 heeft heel korte tijd voor Jost et Kornwolf gereden, maar is in januari 1994 onder de vleugels van Satracom terechtgekomen.
28. En zo zag het station van Vielsalm eruit in 1994. Daar is ondertussen wel een en ander veranderd, zo werden. de lage perrons vervangen door hoge.
29. Meer nog dan de NMBS drong de NMVB door tot de verste uithoeken van het land. Waar rond de grensstations van de NMBS vaak bloeiende nieuwe wijken ontstonden, gebeurde dat wrijwel niet met de stelplaatsen van de NMVB: dit is Pussemange op 12.08.1994. Aan de omvang van het gebouw kan het niet gelegen hebben.
30. Ook nog in 1994 werd lijn 154 tussen (Dinant) - Y.Neffe - Givet toeristisch geëxploiteerd door de CF3V. Dat liedje zou duren tot 2000, lang genoeg alleszins om ons de kans te gunnen de spoorlijn te gebruiken in aansluiting met de treinen in Dinant. Er is al vele jaren sprake van een heropening van de lijn…
11. Als stopplaats ging Templeuve langs lijn 75A dicht in 1984, maar vermoedelijk was het al veel langer gesloten als station. Maar het gebouw houdt zich overeind.
12. We schrijven 11.05.1994 als ik post heb gevat langs lijn 75A. Ik stap eigenlijk van Froyennes naar Herseaux; op de meeste plaatsen loopt een goed bruikbare landweg langs de spoorlijn. Dit is HLE 2702 met E785 Moeskroen - Schaarbeek. (Lijn 75A, kp 65.5)
13. Logischerwijs zou er een afwisseling zijn tussen de IC's naar Schaarbeek en die naar Herstal. MR428 hangt vooraan in E888 Moeskroen - Herstal. Ik sta ondertussen bij kp 64.9.
14. Dan is het dus weer tijd voor een IC naar Schaarbeek: IC786 wordt getrokken door de 2133. Ik ben een stevig stuk doorgestapt: kp 61.4.
15. Even ter afwisseling een losse loc 2741. Kp 61.3.
16. Lijn 75A heeft al zijn kleine halten zien verdwijnen met de komst van het IC-IR-plan in 1984. Dit bord is een stille getuige uit de periode ervoor, toen hier de stoptreinen van Tournai naar Kortrijk stopten. Zoek niet naar Leers-Sud. Ik denk dat Nord verwijst naar de ligging van de halte ten opzichte van het dorp Leers aan de overzijde van de Frans/Belgische grens.
17. De rode breaks worden stilaan zeldzaam: mr422 rijdt als IC889 van Moeskroen naar Herstal. (Kp 60.7)
18. Even een foto-experimentje dan met een trein boven op de berm. Zelf vind ik het absoluut niet geslaagd. MR430 rijdt als IC863 van Herstal naar Moeskroen - kp 60.2.
19. HLE2752 sleept IC765 Schaarbeek - Moeskroen - kp 60.2. Ik vind ook deze niet echt geslaagd.
20. En ze blijven maar komen: HLE2131 met IC787 Moeskroen - Schaarbeek - kp 59.7. Ik heb er ondertussen dus al meer dan 10km stappen op zitten.
01. We toeven nog even langs lijn 73 in de buurt van Diksmuide. HLD 6311 hadden we nog niet gezien op 12.04.1994: zij slepet Z 1940 Geraardsbergen - De Panne. Lijn 73, kp 70.3. De samenstelling van deze trein overstijgt duidelijk die van de treinen op de vorige foto's: het spitsuur is begonnen, al zal dat hier niet zo erg te merken meer zijn.
02. Van spitsuur gesproken: ik had in de vorige bijdrage beloofd dat het beste nog moest komen. Ik hoop dat deze 5105 met P4930 Gent-Sint-Pieters - De Panne aan de verwachtingen voldoet.
03. HLD 6233 sleept IR 1941 Geraardsbergen - De Panne. Kp 70.3.
04. De 6311 keert al terug als Z 1916 De Panne - Geraardsbergen. Kp 69.7 - we keren op onze stappen terug, op weg naar de bushalte.
05. Maar eerst nog even tijd nemen om een laatste P-trein (4931) te fotograferen: de 5101 sleept zijn stel richting De Panne. Het is ondertussen al een eindje voorbij 19:00 en het geluk (en het licht!) zitten mee. Het is een mooie afsluiter voor deze lange fotosafari langs lijn 73.
06. Drie dagen later (15.04.1994) zijn we al in Virton. Bij het station is er altijd wel wat mee te pikken op busgebied, al betekent dat niet dat de ruime buurt rond Virton goed bediend wordt. Ab5633-28 van de firma Sotragaume heeft blijkbaar een rit uitgevoerd op lijn 167a Arlon - Virton.
07. Ab5633-34 staat hier met film 83 Virton - Luxembourg. Als dat inderdaad zijn eerstvolgende rit wordt, dan staat hij hier de hele nacht, want meer dan een rit 's morgens naar Luxemburg en een rit 's avonds uit Luxemburg zit er niet in. Het is een Jonckheere O56 van dezelfde firma Sotragaume.
08. Opnieuw treinen dan, met een nieuwe safari, deze keer langs lijn 75A, tussen Froyennes en Moeskroen. Eersteling is HLE 2151 met een stel M4-rijtuigen: het betreft E784 Moeskroen - Schaarbeek. Lijn 75A, kp 69.4, op 11.05.1994, iets voorbij Froyennes en dus de splitsing van lijnen 75A en 94.
09. Als deze goederentrein passeert met de 2751 aan kop ben ik al opgeschoven richting Templeuve (kp 68.8).
10. MR427 rijdt als IC 887 van Moeskroen naar Herstal. Onvoorstelbaar dat er ooit breaks rondgereden hebben zonder graffiti…
71. Op 12.04.1994 trok ik op fotosafari langs lijn 73, meer bepaald in de buurt van Diksmuide en meer bepaald waar een bocht in de spoorlijn een tijdje voordien was weggewerkt. De eerste foto, bij kp 68.2, was al een extraatje: goederentreinen verwacht je hier nl. niet zo meteen. HLD 6201 wordt de eerste 62'er van de dag.
72. Zusterloc 6264 rijdt als Z 1936 van Geraardsbergen naar De Panne. In Vlaanderen groeien de torens uit de rijtuigen…
73. HLD 6233 sleept Z 1912 van De Panne naar Geraardsbergen. Het is je misschien al opgevallen dat de M3-rijtuigen ondertussen de baan geruimd hebben voor de veel comfortabelere M2's.
74. En ze blijven maar komen: 6315 met Z 1937 Geraardsbergen - De Panne. Ik ben ondertussen 100 m richting De Panne opgeschoven.
75. 6264 met Z 1913 De Panne - Geraardsbergen. Het was een tamelijk sombere dag en dus kon ik zonder al te veel problemen de treinen uit de beide richtingen fotograferen.
76. HLD 6236 met Z 1938 Geraardsbergen - De Panne, kp. 67.2.
77. HLD 6315 keert al terug, met Z 1914 De Panne - Geraardsbergen. Kp. 67.7.
78. HLD 6313 lijkt m wel wat verrast te hebben. Ik weet niet precies wat hij meehad, maar het lijkt wel een voertuig voor de controle van bovenleidingen, al geef ik toe dat dit redelijk onwaarschijnlijk is.
79. Bij kp 69.2 fotografeerde ik HLD 6230 met Z 1939 Geraardsbergen - De Panne.
80. En om deze map af te sluiten: ook de 6236 is al op de terugweg naar Geraardsbergen. Kp. 70.2. Ik vermoed dat velen van deze laatste tien prenten hebben kunnen genieten. En het beste van lijn 73 moet nog komen, maar dat zien we dan wel weer in map 61.