Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
20-10-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 61 (foto's 71 - 80)

71. En zo lag de brug over de Sûre er bij in 1995.

72. Op 15.04.1995 waren we in Sint-Pieters-Kapelle (West-Vlaanderen). In die tijd kon je nog rustig rijdende bussen fotograferen zonder dat je een vlammende reactie van de chauffeur moest verwachten. Het is bus 2886, een Van Hool A600, op lijn 759 Diksmuide - Oostende.

73. En ja, telkens als we in Avelgem komen, volgende obligate foto's van het mooi geconserveerde station, thans busstation. We waren er op 01.05.1995.

74. En zo ziet het er vanop enige afstand uit.

75. Op naar lijn 75 Gent-Sint-Pieters - Tourcoing (grens) dan voor een fotosafari op 03.05.1995. HLE 1212 sleept IC 562 Antwerpen-Centraal - Lille ter hoogte van Desselgem.

76. Op dezelfde plaats komt mr 090 voorbij, met IR 1788 Poperinge - Turnhout.

77. Tegenligger was IR 1761 Turnhout - Poperinge, met de 658 in koppositie.

78. HLE 2146 duwt een stel M4-rijtuigen: IC 589 Moeskroen - Antwerpen-Centraal. Lijn 75 kp 31.6.

79. En hier is de tegenligger HLE 1210 met IC 563 Antwerpen-Centraal - Lille, kp 31.8.

80. Helemaal achteraan in deze map: mr 654 met IR 1789 Poperinge - Turnhout. Kp 31.7. De fotosafari langs lijn 75 wordt trouwens verdergezet in map 62.

20-10-2020 om 14:13 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
18-10-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 61 (foto's 61 - 70)

61. En nog altijd in Gendron-Celles op 27.02.1995: 2 stoere dikke neuzen - 5201 + ???? - op weg naar Bertrix (en verder?). Je ziet het: als het over goederentreinen gaat, overheersen bij mij de vraagtekens.

62. Het eigenlijke station van Gendron-Celles is al een tijdje afgebroken. Alleen een kleine wachtruimte en het seinhuis blijven over. Ik ben hier op een ijskoude winterdag trouwens eens uitgenodigd om me op het seinhuis te gaan verwarmen; de wachtzaal was immers nit meer verwarmd.

63. 28.02.1995 in Philippeville, waarvan je het station op de achtergrond kunt zien. Ik sta hier eigenlijk boven de tunnel van Philippeville - loc 6224 sleept Z 8134 Couvin - Charleroi-Sud. De trein heeft een voor deze lijn in die tijd typische samenstelling: drie M2's, AB-B-BD.

64. En we zaten op die dag inderdaad in de buurt van Philippeville en Mariembourg. Dit is wat in 1995 overbleef van de halte Fagnolle-Roly op lijn 156 Hirson - Chimay - Mariembourg - Hastière.

65. Ons eindpunt lag die dag trouwens in het erg mooie Fagnolle, waar ik deze lege bus kon fotograferen. Spijtig genoeg zijn busnummer en nummerplaat onleesbaar.

66. Op 04.03.1995 kan ik deze P-trein naar Mechelen fotograferen in Sint-Niklaas. De trein bevindt zich op het kopspoor 1 en is samengesteld in voor die tijd erg vaak voor P-treinen ingezette M2-rijtuigen.

67. Op dezelfde dag fotografeerde ik ab2741-18 in Hulst. Dit is een Van Hool A120 van de pachter Autobus St.-Christophe. Ondanks de patroonheilige verdween deze firma enkele jaren later.

68. Op 22.04.1995 fotografeerde ik Eurostar 9133 Brussel-Zuid - London Waterloo in Halle.

69. Op 05.04.1995 stapten we in Menufontaine en daar reed ooit het trammetje van Bastogne via Martelange naar Arlon. De bedding was nu een perfecte wandelweg geworden…

70. … en de oude trambrug was erg nuttig om de Sûre over te steken.

18-10-2020 om 14:47 geschreven door overweg13  


>> Reageer (2)
14-10-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 61 (foto's 51 - 60)

51. MR744 aan kop van IR 1556Antwerpen-Centraal - Geraardsbergen, met niet minder dan 5 gekoppelde tweedelige stellen. Tussen Antwerpen en Brussel zal dat wel nodig geweest zijn.

52. Dit is IC 759 Schaarbeek - Moeskroen. Het is nog altijd 02.01.1995 en we staan nog altijd langs lijn 94, kp 16.5. Als je weet dat ik vanuit mijn slaapkamer kp 18 zag staan (tot 1967), dan begrijp je dat ik hier op bekend terrein acteer.

53. De 2727 sleept dan weer IC 779 Moeskroen - Schaarbeek. (kp 16.4)

54. MR 620 zit vooraan in IR 1582 Geraardsbergen - Antwerpen-Centraal. (Kp 17.5). Enkele honderden meter verder hoopt Infrabel een brug over de sporen te bouwen.

55. De 2135 sleept IC 780 Moeskroen - Schaarbeek- kp 17.4.

56. Motorrijtuig 731 zit vooraan in IR 1557 Antwerpen-Centraal - Geraardsbergen. (Kp. 16.6, de terugkeer richting Halle is ingezet.)


57. HLE 2123 sleept IC 760 Schaarbeek - Moeskroen. Kp 16.6, nog altijd op 02.01.1995.



58. Changement de décor: lijn 75, kp 49.8 op 05.02.1995: de 1209 met IC 562 Antwerpen-Centraal - Lille.

59. En de tegenrit: HLE 1202 duwt IC 586 Moeskroen - Antwerpen-Centraal. Uit de struik rechts kun je afleiden dat ik me niet verplaatst heb.

60. Op 27.02.1995 was de zon van de partij, zoals hier in Gendron-Celles, halte met weinig reizigers, maar een unieke kans voor kajakkers, wandelaars en andere toeristen die de streek willen verkennen, ook al ligt de halte enkele kilometers van Celles, een van de mooiste Waalse dorpen.

14-10-2020 om 09:57 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
09-10-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 61 (foto's 41 - 50)

41. Een foto die toch wel wat pijn doet: de grootscheepse werken voor de aanleg van lijn 96N en de bouw van de tunnel ter vervanging van de beruchte overweg zijn begonnen: het oude vertrouwde station verdwijnt volledig. De pijl wijst naar rechts, weg van de inplanting van het oude station, o.a. naar het tijdelijke busstation ter hoogte van Nederhem, de eerste keer trouwens dat Halle over een echt busstation beschikt.

42. In de richting Brussel werd een onmenselijk hoge metalen voetgangersbrug gebouwd. Van toegankelijkheid was geen sprake; om het nog wat moeilijker te maken, moest je zelfs eerst nog wat lager stappen, van de oude perrons af. Foto 41 en 42 dateren van 05.10.1994.

43. Op 15.10.1994 waren we in Marche-les-Dames.

44. Ook dat leverde twee foto's op.

45. Break 354 op 02.11.1994 op lijn 57 ter hoogte van kp 47.6.

46. Op 03.11.1984 kon ik mr 662 fotograferen met achteraan een vierledig stel. Dit is E 606 Roosendaal - Oostende.

47. Mr 668 vervult zijn rol als E 5158 Brugge - Gent-Sint-Pieters. We verbazen ons nu over de inzet van desiro's voor IC's en L-treinen, maar eigenlijk is het iets van alle tijden. Vergelijk foto's 46 en 47.

48. Op 02.01.1995 reed een Eurostar Brussel-Zuid - London (9117) net voorbij Halle op lijn 94 (kp 16.0). Die vertrok eigenlijk te vroeg in Brussel-Zuid om er een deftige foto van te maken.

49. En ik profiteerde om nog wat andere treinen te fotograferen, zoals deze IR 1556, Antwerpen-Centraal - Geraardsbergen. (Lijn 94, kp 16.2)

50. Wat later passeerde dit M4-TD-stel. Het zou gaan om ER3571 Geraardsbergen - Schaarbeek. Die 3571 was een P-trein die al van Edingen naar Geraardsbergen gereden was; dit is de terugrit van het lege stel.

09-10-2020 om 16:55 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
07-10-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 61 (foto's 31 - 40)

31. Aansluitend bij de vorige foto deze: ik laat het aan de specialisten over om te duiden over welke loc en welke rijtuigen het hier gaat. Ik heb me eigenlijk altijd gespecialiseerd (hm…) in Belgisch openbaar vervoer. (14.08.1994 - Hermeton-sur-Meuse)

32. Op deze plek kun je altijd wel wat TEC-bussen fotograferen, met het charmante kasteeltje op de achtergrond.

33. De bus links is de 5581-80, een Van Hool A120 van de firma Autobus Latour. De bus rechts is de 5581-97, een Denolf & Depla Mercedes O 614D van dezelfde firma. Je zou zo een kleine bus niet meteen verwachten op een goed bediende lijn als de 433 Namur - Dinant.

34. De bus links is de 5581-04, een Van Hool Linea, opnieuw van de Autobus Toussaint. In het midden staat de 5641-19, een Jonckheere 056 van Autobus Toussaint en rechts, enigszins haaks op de andere bussen, staat de 462 (ex 5588 van de NMVB), een Van Hool A120.

35. Ten slotte nog het lelijke eendje: ab284 (ex-NMVB 2233), een LAG Atlantic.

36. Je vraagt je natuurlijk af waarom ik zo een lelijke keet heb gefotografeerd, maar ondertussen is het een mooi stukje spoorwegarcheologie geworden. Toen in 1963 de seininrichting op lijn 94 werd gemoderniseerd, vond de NMBS er niet beter op dan zo een ding in de groentetuin van mijn vader te posteren. Er moeten er zo honderden gestaan hebben, telkens met de apparatuur van seinen en overwegen. Opvallend: graffiti was nog slechte SF. We staan bij OW86, tussen Mol en Geel, op 16.08.1994.

37. Op die plaats (lijn 15 kp 50.6) zagen we ook de 6251 voorbijkomen met een stel M2-rijtuigen die spijtig genoeg achet het groen verscholen zitten: Z 1690 Neerpelt - Antwerpen-Centraal.

38. En snel daarna duwt de 6238 IR 1663 Antwerpen-Centraal - Neerpelt.

39. Op 19.08.1994 kon ik deze 2226 vastleggen vanaf perron 2 in Cambron-Casteau.

40. En op 24.08.1994 waren we in Haversin. De overweg is nog niet afgeschaft, het station lijkt nog altijd eigendom van de NMBS te zijn.

07-10-2020 om 18:32 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
06-10-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 61 (foto's 21 - 30)

21. Nog altijd langs lijn 75A: mr437 is hier het kopstuk van IC 890 Moeskroen - Herstal. Voor de jongere lezertjes: er hebben dus ooit breaks rondgereden zonder graffiti…

22. Stel 692 is dan weer IR 2163 Charleroi-Sud - Moeskroen. De meeste van deze IR's 21xx reden niet verder dan Tournai, maar tijdens de spits werden enkele treinen doorgetrokken tot Moeskroen.

23. Zo zag het station van Tielen eruit op 29.05.1994, en ongetwijfeld ook de dagen voordien en nadien. De spelling met H is archaïsch; als ik me niet vergis, was het gebouw toen al in privéhanden.

24. De verloedering van het station van Wiesme is niet meteen van deze foto af te lezen. De halte werd in 1984 opgedoekt. Sindsdien is Wiesme van vlot bereikbaar zo goed als onbereikbaar geworden.

25. En als je dan wat geluk hebt, komt er ook nog een bolle neus de helling opgeklefferd (of was het afgedenderd?). Met een goederentrein, waarvan je niets ziet: het groen is iets te uitbundig en de fotograaf vond niet snel genoeg een goede standplaats. Wat laat veronderstellen dat de trein in een afdaling zat, want een zwoegende 53 hoorde je natuurlijk van ver komen.

26. Dat de goederentrein richting Bertrix reed, wordt trouwens helemaal duidelijk door deze foto: MW 4503 rijdt als L7633 van Bertrix naar Dinant. Bijna schreef ik TT7633, maar die aanduiding werd in die tijd al niet meer gebruikt, vermoed ik; alvast niet in het spoorboekje.

27. Op 09.08.1994 waren we dan in Vielsalm. Ab7561-14 wacht geduldig in de buurt van het station om de voor ons enige bruikbare rit van de dag op lijn 401 naar Manderfeld aan te vatten. Het moet gezegd: zolang we al ronddwalen met trein en bus heeft deze bus altijd in een vrij goede aansluiting met de trein uit Liège gereden. AB7561-14 heeft heel korte tijd voor Jost et Kornwolf gereden, maar is in januari 1994 onder de vleugels van Satracom terechtgekomen.

28. En zo zag het station van Vielsalm eruit in 1994. Daar is ondertussen wel een en ander veranderd, zo werden. de lage perrons vervangen door hoge.

29. Meer nog dan de NMBS drong de NMVB door tot de verste uithoeken van het land. Waar rond de grensstations van de NMBS vaak bloeiende nieuwe wijken ontstonden, gebeurde dat wrijwel niet met de stelplaatsen van de NMVB: dit is Pussemange op 12.08.1994. Aan de omvang van het gebouw kan het niet gelegen hebben.

30. Ook nog in 1994 werd lijn 154 tussen (Dinant) - Y.Neffe - Givet toeristisch geëxploiteerd door de CF3V. Dat liedje zou duren tot 2000, lang genoeg alleszins om ons de kans te gunnen de spoorlijn te gebruiken in aansluiting met de treinen in Dinant. Er is al vele jaren sprake van een heropening van de lijn…

06-10-2020 om 17:37 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
03-10-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 61 (foto's 11 - 20)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

11. Als stopplaats ging Templeuve langs lijn 75A dicht in 1984, maar vermoedelijk was het al veel langer gesloten als station. Maar het gebouw houdt zich overeind.

12. We schrijven 11.05.1994 als ik post heb gevat langs lijn 75A. Ik stap eigenlijk van Froyennes naar Herseaux; op de meeste plaatsen loopt een goed bruikbare landweg langs de spoorlijn. Dit is HLE 2702 met E785 Moeskroen - Schaarbeek. (Lijn 75A, kp 65.5)

13. Logischerwijs zou er een afwisseling zijn tussen de IC's naar Schaarbeek en die naar Herstal. MR428 hangt vooraan in E888 Moeskroen - Herstal. Ik sta ondertussen bij kp 64.9.

14. Dan is het dus weer tijd voor een IC naar Schaarbeek: IC786 wordt getrokken door de 2133. Ik ben een stevig stuk doorgestapt: kp 61.4.

15. Even ter afwisseling een losse loc 2741. Kp 61.3.

16. Lijn 75A heeft al zijn kleine halten zien verdwijnen met de komst van het IC-IR-plan in 1984. Dit bord is een stille getuige uit de periode ervoor, toen hier de stoptreinen van Tournai naar Kortrijk stopten. Zoek niet naar Leers-Sud. Ik denk dat Nord verwijst naar de ligging van de halte ten opzichte van het dorp Leers aan de overzijde van de Frans/Belgische grens.

17. De rode breaks worden stilaan zeldzaam: mr422 rijdt als IC889 van Moeskroen naar Herstal. (Kp 60.7)

18. Even een foto-experimentje dan met een trein boven op de berm. Zelf vind ik het absoluut niet geslaagd. MR430 rijdt als IC863 van Herstal naar Moeskroen - kp 60.2.

19. HLE2752 sleept IC765 Schaarbeek - Moeskroen - kp 60.2. Ik vind ook deze niet echt geslaagd.

20. En ze blijven maar komen: HLE2131 met IC787 Moeskroen - Schaarbeek - kp 59.7. Ik heb er ondertussen dus al meer dan 10km stappen op zitten.




03-10-2020 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
29-09-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 61 (foto's 1 - 10)

01. We toeven nog even langs lijn 73 in de buurt van Diksmuide. HLD 6311 hadden we nog niet gezien op 12.04.1994: zij slepet Z 1940 Geraardsbergen - De Panne. Lijn 73, kp 70.3. De samenstelling van deze trein overstijgt duidelijk die van de treinen op de vorige foto's: het spitsuur is begonnen, al zal dat hier niet zo erg te merken meer zijn.

02. Van spitsuur gesproken: ik had in de vorige bijdrage beloofd dat het beste nog moest komen. Ik hoop dat deze 5105 met P4930 Gent-Sint-Pieters - De Panne aan de verwachtingen voldoet.

03. HLD 6233 sleept IR 1941 Geraardsbergen - De Panne. Kp 70.3.

04. De 6311 keert al terug als Z 1916 De Panne - Geraardsbergen. Kp 69.7 - we keren op onze stappen terug, op weg naar de bushalte.

05. Maar eerst nog even tijd nemen om een laatste P-trein (4931) te fotograferen: de 5101 sleept zijn stel richting De Panne. Het is ondertussen al een eindje voorbij 19:00 en het geluk (en het licht!) zitten mee. Het is een mooie afsluiter voor deze lange fotosafari langs lijn 73.

06. Drie dagen later (15.04.1994) zijn we al in Virton. Bij het station is er altijd wel wat mee te pikken op busgebied, al betekent dat niet dat de ruime buurt rond Virton goed bediend wordt. Ab5633-28 van de firma Sotragaume heeft blijkbaar een rit uitgevoerd op lijn 167a Arlon - Virton.

07. Ab5633-34 staat hier met film 83 Virton - Luxembourg. Als dat inderdaad zijn eerstvolgende rit wordt, dan staat hij hier de hele nacht, want meer dan een rit 's morgens naar Luxemburg en een rit 's avonds uit Luxemburg zit er niet in. Het is een Jonckheere O56 van dezelfde firma Sotragaume.

08. Opnieuw treinen dan, met een nieuwe safari, deze keer langs lijn 75A, tussen Froyennes en Moeskroen. Eersteling is HLE 2151 met een stel M4-rijtuigen: het betreft E784 Moeskroen - Schaarbeek. Lijn 75A, kp 69.4, op 11.05.1994, iets voorbij Froyennes en dus de splitsing van lijnen 75A en 94.

09. Als deze goederentrein passeert met de 2751 aan kop ben ik al opgeschoven richting Templeuve (kp 68.8).

10. MR427 rijdt als IC 887 van Moeskroen naar Herstal. Onvoorstelbaar dat er ooit breaks rondgereden hebben zonder graffiti…

29-09-2020 om 18:15 geschreven door overweg13  


>> Reageer (3)
25-09-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 60 (foto's 71 - 80)

71. Op 12.04.1994 trok ik op fotosafari langs lijn 73, meer bepaald in de buurt van Diksmuide en meer bepaald waar een bocht in de spoorlijn een tijdje voordien was weggewerkt. De eerste foto, bij kp 68.2, was al een extraatje: goederentreinen verwacht je hier nl. niet zo meteen. HLD 6201 wordt de eerste 62'er van de dag.

72. Zusterloc 6264 rijdt als Z 1936 van Geraardsbergen naar De Panne. In Vlaanderen groeien de torens uit de rijtuigen…

73. HLD 6233 sleept Z 1912 van De Panne naar Geraardsbergen. Het is je misschien al opgevallen dat de M3-rijtuigen ondertussen de baan geruimd hebben voor de veel comfortabelere M2's.

74. En ze blijven maar komen: 6315 met Z 1937 Geraardsbergen - De Panne. Ik ben ondertussen 100 m richting De Panne opgeschoven.

75. 6264 met Z 1913 De Panne - Geraardsbergen. Het was een tamelijk sombere dag en dus kon ik zonder al te veel problemen de treinen uit de beide richtingen fotograferen.

76. HLD 6236 met Z 1938 Geraardsbergen - De Panne, kp. 67.2.

77. HLD 6315 keert al terug, met Z 1914 De Panne - Geraardsbergen. Kp. 67.7.

78. HLD 6313 lijkt m wel wat verrast te hebben. Ik weet niet precies wat hij meehad, maar het lijkt wel een voertuig voor de controle van bovenleidingen, al geef ik toe dat dit redelijk onwaarschijnlijk is.

79. Bij kp 69.2 fotografeerde ik HLD 6230 met Z 1939 Geraardsbergen - De Panne.

80. En om deze map af te sluiten: ook de 6236 is al op de terugweg naar Geraardsbergen. Kp. 70.2. Ik vermoed dat velen van deze laatste tien prenten hebben kunnen genieten. En het beste van lijn 73 moet nog komen, maar dat zien we dan wel weer in map 61.

25-09-2020 om 16:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (4)
22-09-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 september 2020 Botrange - Sart-lez-Spa (GR563)

De wandeling.
GR 573 heette lang geleden nog gewoon GRV (met de V van Vesdre), maar ondertussen is het territorium fors uitgebreid en de GR staat nu te boek als GR 573 Vesdre et Hautes Fagnes. Onze tocht van vandaag brengt ons inderdaad niet in de buurt van de Vesdre, maar start in de Hoge Venen. In de tweede helft van onze route volgen we de Hoëgne, zijrivier van de Vesdre tussen Hockai en Sart-lez-Spa. Het volstaat om Hoëgne te googelen om overtuigd te geraken van de pracht van deze ruige vallei. Dat hadden blijkbaar velen voor ons gedaan, want het was eigenlijk te druk op het soms erg smalle en niet altijd even gemakkelijke pad.

Maar geen gezeur: ik heb nog maar nauwelijks geschreven over onze beste wandeling van 2020 of ik moet onze conclusie al bijstellen: we deelden een 19/20 uit; met een TWQ van 95% scoort deze GR op alle vlakken uitstekend. Allereerst zijn er de Venen, vertrekkend uit het hoogste punt van België, waar het trouwens ook al behoorlijk druk is. Zeker in het begin van deze tocht volgt de GR een vrij traditioneel parcours, wat zich ook al uit in de aanwezigheid van meer wandelaars dan we gewend zijn. Corona ontdekte België en laat België ontdekken. Na de krul (zie kaartje) over het didactische pad van de Fagne de Polleur gaar het resoluut ZW-waarts in de richting van Hockai. Daar begint de zware tocht door de vallei van de Hoëgne, van de Pont du Centenaire tot de Pont de Belleheid. Dat is voor ons het eindpunt van dit stukje GR: rest ons nog de halte Sart-lez-Spa Roquez op te zoeken van buslijnen 294 en 395. Met dat uitloopje erbij hebben we meer dan 16 km onder de voeten.

Met de Hoge Venen en de Hoëgne heb je meteen een volledige indruk van deze voettocht. Meer foto's vind je hier.

Het weer.
Helder en warm - de temperatuur lag met 24° wel ruim boven de normale.

De stafkaarten.
50/2N Botrange - 50/2S Xhoffraix - 50/1S Francorchamps - 50/1N Sart. Van kaart 50/1-2 verscheen in 2017 een van de eerste kaarten op 1:25.000 van de nieuwe reeks.

Hoe we er geraakten.
Botrange kun je bereiken met bus 390 uit Verviers en bus 394 uit Eupen. De meest voor de hand liggende verbinding loopt dus via Verviers. Als je de vroege voormiddagbussen mist, ben je meteen aangewezen op bussen in de namiddag.

Voor de terugrit hebben we meer keuze: we kunnen kiezen tussen de bushalten Sart-lez-Spa Gare of Sart-lez-Spa Roquez. We kiezen die laatste omdat die net wat gemakkelijker te bereiken lijkt. (Achteraf zal blijken dat onze zwaarste klim van vandaag zich precies situeert tussen Belleheid, waar we de GR verlaten, en de genoemde halte.) Door de combinatie van de lijnen 395 en 294 heb je hier bijna een perfecte uurdienst.

Een beetje geschiedenis.
Over de buslijnen 390 en 395 heb ik het in vorige bijdragen al vaker gehad en daarom dacht ik: schrijf maar eens iets over Hockai. We zijn dan wel niet vlak bij de vroegere inplanting van dit station op lijn 44 Pepinster - Trois-Ponts geweest, maar van vorige passages herinner ik me resten van het perron, typische afsluitingen en vooral de diepe uitgraving naar het perron, in een tijd toen toegankelijkheid nog een ijdel begrip was. Maar toen las ik wat Paul Kevers over lijn 44 heeft geschreven op de site waar ik hieronder naar verwijs en dacht ik: wat heb ik hier eigenlijk nog aan toe te voegen? Maar ik wilde toch wel iets van eigen makelij en daarom maakte ik 2 uurtabellen van Hockai: de eerste is geldig van 15.05.1930 tot 04.10.1930; de tweede van 14.05.1950 tot 07.10.1950.

1056

07:02

Trois-Ponts

R

 

1068

10:01

Trois-Ponts

R

 

1076

11:07

Waimes

R

 

1080

13:44

Trois-Ponts

R

 

1086

16:23

Trois-Ponts

R

 

1094

19:18

Trois-Ponts

R

 

1110

22:45

Malmedy

R

 

1063

05:37

Verviers-Central

niet op zondag

 

1063

05:47

Verviers-Central

zondag

 

1073

07:01

Verviers-Central

R

 

1075

08:56

Herbesthal

R

 

1081

12:06

Verviers-Central

R

 

1091

15:27

Pepinster

R

 

1099

18:07

Pepinster

niet op zondag

 

0157

18:09

Verviers-Central

zondag

 

1111

20:56

Verviers-Central

R

 

0015

21:29

Verviers-Central

R

 

 

4708

06:47

Trois-Ponts

R

 

4716

09:21

Trois-Ponts

R

 

4740

12:01

Trois-Ponts

R

 

4746

14:53

Trois-Ponts

R

 

4762

18:52

Trois-Ponts

R

 

4780

20:11

Trois-Ponts

R

enkel 3de klas

4784

21:55

Trois-Ponts

R

 

4705

05:39

Verviers-Central

R

 

4707

06:27

Verviers-Central

R

 

4713

08:59

Verviers-Central

R

 

4759

13:53

Verviers-Central

R

 

4751

16:48

Verviers-Central

R

 

4763

18:35

Spa

R

enkel 3de klas

4785

20:57

Pepinster

R

 

 

 

Enkele vaststellingen: er is nauwelijks een verschil tussen week- en zondagdienst. Alle treinen zijn gesleept. In 1950 tellen twee treinen enkel derdeklasrijtuigen. Ik heb een sterk vermoeden dat het dan om een stoomlocomotief en 1 rijtuig ging. In 1930 spraken de eindbestemmingen van de treinen nog wat meer tot de verbeelding dan in 1950. In 1950 treffen we een erg lange onderbreking in de voormiddag aan. Die was ondertussen spijtig genoeg terug te vinden op wel meer secundaire lijnen.

De verbinding.

Halle - Brussel-Zuid 3406 07:21 07:31 +3 1867 -  61022 M6 controle: N
Brussel-Zuid - Verviers-Central 0506 07:55 09:21 +1 1826 -  73010 M7 controle: N
Verviers - Botrange [390] 09:45 10:15 +17 ab5010-41 Mercedes Citaro LE Satracom
-
Sart-lez-Spa - Verviers [395] 16:02 16:32 -3 ab5012-60 Mercedes Citaro LE C2 Satracom
Verviers-Central - Brussel-Noord 0539 16:38 17:53 stipt 1844 -  11825 I11 controle: J
Brussel-Noord - Halle 1939 18:01 18:23 stipt 528 mr96 - Deense neus controle: J

 

En wat we beleefden.
Tegenwoordig nemen we meestal de eerste trein die komt in Halle - en er komen er veel - en soms lijkt het dan ook of we de marge in Brussel-Zuid wat ruim nemen. Dat is vandaag niet anders: we kunnen nog mee met IC 3406, die met een lichte vertraging rijdt. Toch hebben we tijd zat in Brussel-Zuid, maar tegenwoordig betekent dat dat we meestal naar ons volgend vertrekperron stappen, omdat afstand houden daar net iets makkelijker is. En een koffietje in de Exqi, dat is ondertussen al een dik half jaar geleden. IC 506 is de stiptheid zelve, zelfs in de NZV, maar om een of andere reden komen we toch met 3 minuten vertraging in Liège-Guillemins aan. We zitten trouwens in een M7 (73010); de 73013 rijdt ook weer mee, maar die hebben we de vorige keer al eens gehad. De planner voorspelt correct 1 minuut vertraging bij aankomst in Verviers-Central, ongetwijfeld door de lange vertragingszone tussen Trooz en Fraipont: voor de bediening van Olne liggen nieuwe wissels klaar.

Meestal staan de bussen van de lijn 390 en 395 broederlijk naast elkaar in Verviers, maar deze keer ontbreekt de 390, "onze" bus! Misschien staat die om een of andere reden elders, maar om 9:45 is er nog altijd geen bus te bespeuren. We beginnen ons stilaan af te vragen of we met één van de beschikbare taxi's (met chauffeurs die rustig met elkaar staan te praten zonder afstand en zonder mondmaskers) naar Botrange zullen rijden of toch gewoon zullen overschakelen naar plan B, met een wandeling in Tiège. Om 10:05 is er nog altijd geen bus te zien: wie de bussen van de Oostkantons wat kent, weet dat dit hoogst alarmerend is. Maar net op het moment dat we andere oorden willen opzoeken, komt de 390 toch aanrijden, uit een onverwachte hoek. We vertrekken uiteindelijk met 23 minuten vertraging: de autoweg was geblokkeerd, maar wij zijn gelukkig dat we nog altijd geduldig staan te wachten. Zonder halsbrekende toeren komen we uiteindelijk in Botrange aan met 17 minuten vertraging.

De halte Roquez heeft een ietwat verhoogd perronnetje - je zou het niet verwachten langs deze drukke gewestweg. Dankzij de app van de TEC kunnen we de rit perfect volgen - dat lukt niet altijd, hoor - en we komen ruimschoots op tijd in Verviers aan.

IC 539 heeft o.a. rijtuig 11825 mee. Zolang we rustig over lijn 37 en dat stukje van lijn 36 tussen Guillemins en Ans rijden is er geen probleem, maar op lijn 02 is er duidelijk toch wel wat aan de hand met deze I11. Het is al een hele tijd geleden dat we dit nog hebben meegemaakt, maar bij hoge snelheden rammelt het meer dan aangenaam is. Maar ook deze trein is stipt, waar klagen we eigenlijk over?

Wel, over dat heerschap dat vindt dat het net voor het instappen in IC 1939 nog een appel moet aanbijten en dus uiteraard zonder mondmasker ook nog eens in onze buurt komt zitten. Wij proberen plotse hongers op een elegantere en verstandigere manier te stillen. We rijden tussen Lot en Halle op tegenspoor en dat is voor één keer de reden waarom we stipt in Halle aankomen: geen hinderende S-trein en mooi naast de vertragingszone in Buizingen. We worden vandaag 2 keer gecontroleerd: onze Railpassen worden alleen maar aandachtig bekeken en eigenlijk maak ik me de bedenking dat het knippen van papieren biljetten niet meer van deze tijd is. Voor sommigen maakt die controle trouwens niet veel uit: een artistieke griet wordt door de tbg gesommeerd om in tweede te gaan zitten. Na wat aarzelen keert ze gewoon terug - artistieke vrijheid?

De treinlectuur.
Dörte HANSEN, Altes Land.
Murat ISIK, Wees onzichtbaar.


Gezond verstand wordt ook aangetast door het coronavirus. Soms zie je het uit de neusgaten sijpelen…

Wat heeft het voor zin om maatregelen te versoepelen, als niemand er zich toch iets van aantrekt. Gelukkig staat het iedereen vrij het schaarse gezonde verstand te gebruiken.

Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.

22-09-2020 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
19-09-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 september 2020 - Dworp

De wandeling.
In 1991 verscheen in de reeks Dicht-bij-huisgidsen van Lannoo een wandelboek met de titel Wandelen langs Vlaamse beken en rivieren, blijkbaar geschreven door plaatselijke afdelingen van Vakantiegenoegens. Wandeling 16 heet in het boekje met 60 wandelingen Langs de Steenputbeek in Halle en Dworp. Ze is 9 km lang, heeft een behoorlijk TWQ van 77% en loopt voor meer dan de helft door het bekende Hallerbos. Het is een steengoede tocht die je voornamelijk langs smalle en verkeersvrije paadjes langs Steenputbeek, Kapittelbeek en Molenbeek voert. We kwamen tot een quotering van 18/20, wat betekent dat dit wel een van de betere wandelingen van ons geamputeerde wandeljaar zal worden. Foto's en kaartje.

Het weer.
Helder, zomers warm met 28°.

De stafkaarten.
39/2N Tubize. Er is nog geen recente versie op 1:25.000 en dus is het nog behelpen met de kaart 39/1-2 Rebecq - Tubize uit 2001. Erg veel is er nog niet veranderd.

Hoe we er geraakten.

We hadden het wel erg gemakkelijk deze keer, want na 500 m te voet konden we al aansluiten op deze wandeling.

Een beetje geschiedenis.
Ik hoop dat ik hier over enkele maanden niet moet schrijven dat lijn 155 die hier vlak in de buurt komt, gesneuveld is bij de invoering van de zogenaamde basisonbereikbaarheid, waarmee De Lijn de strijd hoopt aan te gaan met het autoverkeer, op instigatie van dubieuze dikbetaalde adviseurs. Hoe dat moet als je de meeste woongebieden links laat liggen om toch maar snel te zijn, is me niet duidelijk. Enfin, mijn hoop zal wel ijdel zijn…


Naar verluidt vervoert De Lijn op dit moment ongeveer 2/3 van het normale aantal scholieren. Toch is er regelmatig sprake van overbezette bussen. Wat was dat dan voor de coronacrisis?

19-09-2020 om 18:18 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
17-09-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 september 2020 - Sovet

De wandeling.
Op de wandelkaart van Ciney (uitgegeven in samenwerking met het NGI) vonden we een wandeling in Sovet, een kleine deelgemeente van het stadje. Op de kaart heet ze wandeling 4, aangeduid met een rode ruit; op de webiste van Ciney heet de wandeling Promenade de la Chapelle de Jet, aangeduid met een rode rechthoek. Dat blijkt in werkelijkheid ook zo te zijn. De kapel is voor ons het punt waar we aansluiten op de wandeling, op zo een 2 kilometer van het station van Ciney - ander bruikbaar openbaar vervoer is er niet meer. Wij stapten dus 11 kilometer, maar de eigenlijke wandeling is maar 7 kilometer lang. Bij de beoordeling houden we geen rekening met de vrij lange aanloop langs een tweevakse macadamweg, waar het verkeer gelukkig vrij beperkt is. De wandeling verloopt voor zo een 53% over mooie, onverharde wegen; de bouw van enkele windmolens heeft blijkbaar de asfaltering van een verbindingsweg langs die molens noodzakelijk (?) gemaakt - waarom toch? - want anders zou de TWQ nog een stuk hoger gelegen hebben.

Wij begonnen dus aan de Chapelle de Jet, maar het eigenlijke beginpunt is de Sint-Hubertuskerk van Sovet: het golvende akkerlandschap is van die aard dat je deze kerk zowat voortdurend in het vizier hebt. Alles bij elkaar is het een korte, maar zeer aangename Condrozwandeling: de foto's geven een getrouw beeld van wat de wandelaar kan verwachten en de alomtegenwoordige kerk komt er dan ook vaak op voor. De kaart vind je hier.


Het landschap ziet er schitterend uit, maar het heeft ook hier veel te weinig geregend.

Het weer.
Helder maar door de NO-wind fris: je hebt de neiging om wat uit te spelen, maar even later trek je de trui opnieuw aan.

De stafkaarten.
54/1S Ciney (Ouest) (2002) - er is een recentere versie (2019) op 1:25.000: 54/1-2 Ciney. Op de kaart uit 2002 ontbreekt een erg mooie voetweg; mogelijk was die bij de aanmaak van die kaart in onbruik geraakt, maar tegenwoordig is het een prachtige, goed bruikbare voetweg: hij prijkt dan ook opnieuw op de recente kaart en op TopoMapViewer.


Hoe we er geraakten.
De voortdurende verschraling van het OV-aanbod in de Condroz maakte het onmogelijk om met de bus in Sovet te geraken, ook niet op schooldagen, omdat schoolritten je nu eenmaal 's morgens naar Ciney brengen en 's avonds hun eindpunt in een of ander dorp vinden. Er zat dus niets anders op dan twee keer twee kilometer toe te voegen aan de toch niet lange wandeling. Spijtig genoeg is die aanloop weinig aantrekkelijk.

Een beetje geschiedenis.
Sovet had ooit zijn treinhalte aan spoorlijn 128, ons allen tegenwoordig beter bekend als de Chemin de Fer du Bocq. Uit de website van de TSP leren we dat het station in open veld lag, op zo een 3 kilometer van het erg kleine centrum van Sovet, op het gehucht Reuleau. Op 31.07.1960 verdween de reizigersdienst op lijn 128 en verloor ook het station van Sovet zijn schrale betekenis. Sovet heeft op dat ogenblik trouwens al een eigenaardig parcours afgelegd: Sovet wordt in dienst genomen als goederenstation op 05.05.1898; het ligt ongeveer halfweg tussen Braibant en Spontin. Dat verklaart waarschijnlijk het bestaan van een echt stationsgebouw, want voor reizigers zal het nooit meer dan een stopplaats worden: open in 1898, gesloten in 1923, weer open in 1937 en definitief gesloten op het moment dat de hele lijn 128 als reizigerslijn voor de bijl gaat.(Bron.)

Voor de eerste bussen in Sovet moeten we terug naar 02.06.1957: op dat ogenblik verschijnt een tabel 968 in het spoorboekje, met een busdienst Dinant - Thynes - Ciney. Meer dan 3 paar ritten stelde die niet voor: de bus reed van Dinant naar Ciney via Lisogne, Thynes, Sovet en Braibant. Vanaf 27.05.1962 wordt de buslijn ondergebracht in tabel 1267: dat nummer verwijst naar een particuliere buslijn. Tegenwoordig zouden we zoiets een privélijn noemen. Er volgt nog een hernummering op 23.05.1971: op dat ogenblik verschijnt lijn 430, maar veel gevolgen voor de bediening heeft dit niet. Het lijnnummer verwijst nu naar een aanvullende buslijn van de NMBS. En dan kan de geleidelijke afbouw beginnen, eerst en vooral op zaterdag - van een zondagdienst is er geen sprake. Op 02.06.1985 verdwijnen het enige resterende paar zaterdagritten helemaal. In het busboekje van 29.05.1994 is de lijn al verschrompeld tot een schooldienst, met een extrarit op vrijdag (markt in Dinant) en eigenaardig genoeg een rit die strikt gesproken buiten de schooldiensten rijdt. Die rijdt trouwens ook buiten de schoolvakantie.
Vandaag is lijn 430 vernummerd tot 130: meer dan enkele schooldiensten blijven niet meer over. Dat is het gevolg van een grootscheepse verschraling van het aanbod in de Naamse Condroz. De vroegere lijn 128a werd opgesplitst in 2 lijnen (128 en 129), maar die bedienen Sovet op verre afstand.

De verbinding.

Halle - Brussel-Luxemburg 3559 09:15 09:43 stipt 916 mr 86 Sprinter controle: J
Brussel-Luxemburg - Ciney 2109 09:55 11:00 +3 551 mr96 Deense neus controle: J
-
Ciney - Brussel-Luxemburg 2136 15:01 16:03 +4 551 mr96 Deense neus controle: J
Brussel-Luxemburg - Halle 3586 16:16 16:44 +4 935 mr86 Sprinter controle: J

 

En wat we beleefden.
S 3559 rijdt bijzonder stipt. Brussel-Luxemburg is zoals wel vaker akelig stil; reizigers blijven nog altijd wat weg. Als je dan op de NMBS MoveSafe app inlogt om eens te kijken hoe het met de bezetting van IC 2109 zit - de app werkt trouwens spijtig genoeg niet met treinnummers, wat het invullen van de gegevens aanzienlijk zou vergemakkelijken - dan zie je dat er weinig zitplaatsen zijn. In werkelijkheid zijn de 3 Deense neuzen niet eens voor de helft bezet. Ik weet wel dat de bezetting van treinen sterk kan schommelen, maar hier vraag ik me toch echt af op welke gegevens men zich baseert. Overigens is de trein met meer dan 10 minuten vertraging vertrokken in Brussel-Zuid; in Brussel-Luxemburg zijn dat er al 13, maar de afbouw van de vertraging verloopt vlot: Ottignies +9, Gembloux +8, Namur +6 en Ciney +3. In Ciney komen we nog net aan het perron toe - we zitten helemaal achteraan: onze trein komt op perron 2 terwijl die naar Brussel al aanzet op perron 1. Dat lijken de enige beschikbare sporen te zijn, op een wijkspoor richting Marloie na, waar de desiro van de stoptrein uitwijkt. Het lijkt een heel huzarenstukje om op die sporen twee IC's, twee stoptreinen Namur - Ciney en om de 2 uur ook nog eens de stoptrein uit Rochefort-Jemelle te ontvangen. Voor de rest lijkt het station één grote werf: je ziet al wat verhoogde perrons opduiken maar het meest lijkt het nog op een ondoordringbaar oerwoud van beton en stenen.


Waar gewerkt wordt zijn ook werkpaarden nodig.

Voor de terugrit volgen we het omgekeerde scenario: we vertrekken van perron 1, nadat de IC uit Brussel op perron 2 is aangekomen. Perron en sporen roepen om een portie Roundup, maar die zal dus nog wel wat uitblijven. We kunnen met het stel van de voormiddag terug richting Brussel. We vertrekken met 5 minuten vertraging en in Brussel-Luxemburg blijven er nog 4 van over. In Namur komt er bijna volgens de traditie een minuut bij: je mag daar zoveel minuten haltetijd inbouwen als je wil, bijna altijd neemt de vertraging nog toe. Staan de Namurois niet bekend voor hun traagheid?
De aansluitende S 3586 vertrekt wel stipt, maar die zal dan weer lang in Diesdelle stilstaan. Een van onze medepassagiers hoest en hoest en hoest: wat anders een fait divers zou zijn, roept nu akelige gedachten op. Voor de mansmens moet dat trouwens even vervelend zijn. We zijn wel allemaal gemaskerd en we zitten erg ver van elkaar. Bij het uitstappen houden we afstand, nog meer dan anders… Ik wil deze blog nog wel een tijdje volhouden. En ja, ik weet niet of je het al gemerkt had: 4 treinen, 4 keer gecontroleerd. Dat is echt wel al heel lang geleden. Bedankt, tbg's!

De treinlectuur.
Louis van DIEVEL, De laatste ronde.
Murat ISIK, Wees onzichtbaar.



Maggie de Block vindt dat virologen moeten spreken over dingen waar ze iets over weten. Zoals politici, kom…

Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.

17-09-2020 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
16-09-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 60 (foto's 61 - 70)

61. Typische achterzijde van een K1-ADR. Lijn 132 op 04.11.1993.

62. Zo kun je het hier tegenwoordig niet meer fotograferen, want de halte Yves-Gomezée is ondertussen verplaatst in de richting van de vroegere halte Saint-Lambert.

63. Op 22.01.1994 kon ik deze Amsterdammer te pakken krijgen in Weerde.

64. mr 937 rijdt als 937 van Antwerpen-Centraal naar Nivelles. Dat laatste kan verbazing wekken, maar tijdens het weekend reed deze IC als stoptrein tussen Brussel en Nivelles - 22.01.1994, Weerde.

65. Sprinter 910 rijdt als E 6488 van Antwerpen-Centraal naar Brussel-Zuid. Zelfde plaats, zelfde datum.

66. mr810 rijdt als IC 913 van Nivelles naar Antwerpen-Centraal.

67. Op naar lijn 90 dan: mr 224 rijdt als E 1561 van Antwerpen-Centraal naar Geraardsbergen. We schrijven 18.02.1994, kp. 61.0, tussen Rebaix en Ath.

68. Op ongeveer dezelfde plaats passeert mr 636 als IR 1587 van Geraardsbergen naar Antwerpen-Sint-Niklaas. Dit stel zal in Edingen het gezelschap krijgen van het treindeel dat rechtstreeks van Geraardsbergen naar Edingen rijdt.

69. Velen die frequent door Dave-Saint-Martin zullen het station nog nooit uit deze hoek gezien hebben: 05.03.1994.

70. En tot slot van deze 10 nog een haltebord en een verlichtingspaal in Carlsbourg - 06.04.1994.




16-09-2020 om 18:19 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
14-09-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 60 (foto's 51 - 60)

51. Nog even op lijn 132: HLD 6290 met Z 8109 Charleroi-Sud - Couvin.

52. AB2083 op lijn 688 Gent - Wetteren ergens in de buurt van Destelbergen, want dat is waar we toen stapten. Dit is een Van Hool A120.

53. Op 27.10.1993 waren we in de buurt van wat tegenwoordig Paira Daiza is - de ruïne van de toren is ondertussen bekend erfgoed. Geen denderende foto op deze herfstige, sombere dag van een mij onbekend stel.

54. Deze foto is evenmin een hoogvlieger: een Budd-motorstel met op de achtergrond het kerkje van Brugelette.

55. HLE2239 staat er al wat beter op, lijn 90 kp 59.0. Vroeger liep lijn 90 van Denderleeuw tot Jurbise, tegenwoordig heet het deel van Ath tot Jurbise officieel 90C.


Bij kp 59.1 kon ik mr 235 fotograferen met E 8665 Ath - Mons.


En even later kwam deze 2315 door met een goederentrein waarover ik bijna uiteraard geen gegevens heb.


Terug naar kp 59.0 dan, waar mr 636 de dienst uitmaakt op E 8685 Mons - Ath, samen met een Budd-stel.

59. Een lelijk eendje maar o zo nuttig. Het zal wel nooit tot een mooie zwaan uitgroeien.

60. Ten slotte nog mr 137 met E 8666 Ath - Mons in Mévergnies-Attre. Blijkbaar lag de overweg er wel erg slecht bij, want 20 km/u is wel erg weinig.

14-09-2020 om 11:09 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
11-09-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 september 2020 Tielt - Wontergem GR128

De wandeling.
De vorige keer stapten we nog een tijdje over GR128 toen we over het gemeenschappelijke deel met de Streek-GR Haspengouw uit Tongeren togen, vandaag belanden we met dezelfde GR128 aan het andere eind van het land: geen Limburg vandaag, wel de grens tussen West- en Oost-Vlaanderen. We stappen namelijk van Tielt naar Wontergem, meer bepaald van waar de GR de N399 kruist, bij de halte Sint-Amandsstraat van De Lijn, tot Wontergem Kerk; dat is net geen 14 kilometer stappen door een erg landelijk gebied. De TWQ bedraagt 35% en de onverharde paden worden gebundeld in 3 pakketjes: één in de buurt van de Bosakker, een tweede in de ruime buurt van wat op de oude stafkaart nog Vijverbos heet, maar wat nu blijkbaar Meikesbos heet en een derde - meteen ook de mooiste - door de Gavermeersen. Al de rest zijn betonwegen, waarvan één blijkbaar als sluipweg dient en waar we de West-Vlaamse chauffeurs leren kennen als onbehouwen en drieste piraten van de weg die ervan uitgaan dat die sukkels met hun wandelstokken wel tijdig opzij zullen springen. Tja, als je op sluipwegen geen hoge snelheden kunt halen, dan valt het denkbeeldige voordeel van zo een weg natuurlijk ook weg. Het letterlijke hoogtepunt van de tocht is de Poelberg met gelijknamige molen, vanwaar je toch wel mooie panorama's te zien krijgt. Voor de rest is er toch wel veel ballast, wat de tocht een toch niet zo denderende quotering van 14/20 opleverde: voor meer was het geheel toch net iets te wisselvallig.

In mijn vorige bijdrage foeterde ik nog eens uitgebreid op de soms (meer en meer) in gebreke blijvende bewegwijzering van de GR-paden. Ook vandaag hadden we weer prijs, toen blijkbaar recent aangebrachte bewegwijzering ons langs een andere weg naar de Poelberg wilde brengen. Spijtig genoeg was de oude bewegwijzering nog intact en bleek de nieuwe verre van afgewerkt te zijn. Wat het allemaal nog veel erger maakt is dat de topogids die we vandaag bij ons hadden, dateert van… januari 2020. We kunnen ons echt niet van de indruk ontdoen dat het fout loopt met de coördinatie tussen secretariaat, routeverantwoordelijken, de vrijwilligers die instaan voor de bewegwijzering en de webmaster(s?). In de topogids noch op de website is van enige wijziging sprake. Het is natuurlijk mogelijk dat we net op het verkeerde moment de route volgden, maar zelfs dan voel ik me bekocht: als een splinternieuwe topogids in januari verschijnt zou het toch niet moeten kunnen dat het traject alweer gewijzigd wordt in september? Mogelijk is de man met de stickers op eigen houtje begonnen aan een wijziging van het parcours…
Op het kaartje is het traject uit de topogids nog uitgetekend. Dat kon ook niet anders, want na twee stickers was het afgelopen met de bewegwijzering. Misschien raakte de auto niet op het paadje… Foto's vind je hier.


Tevreden rust van het platteland.


De Poelbergmolen. Lang geleden stapten we hier een van onze eerste wandelingen (het Poelbergpad) op een kille dag in het gezelschap van een straathond die bij het begin aansloot en na de 9 km lange tocht gewoon weer naar huis ging.

Het weer.
Helder met een vrij goede zichtbaarheid en aangenaam warm en rustig.

De stafkaarten.
21/6N Tielt-Zuid en 21/7N Dentergem. De nieuwe kaarten op 1:25.000 die in aanmerking komen zijn 21/5-6 Izegem en 21/7-8 Deinze.

Hoe we er geraakten.
Tielt kun je bereiken met de IC Antwerpen-Centraal - De Panne. Voor ons houdt dat een overstap in Brussel-Zuid en Gent-Sint-Pieters in. De bus van lijn 52 naar Kortrijk brengt ons buiten de stad bij het snijpunt van buslijn en GR. Eigenlijk kan het eenvoudiger maar ook trager met de rechtstreekse IC van Halle naar Kortrijk en dan een veel langere busrit. Het grootste bezwaar is dan wel dat we onmogelijk een oplossing kunnen uitdokteren voor ons seniorenbiljet: heen en terug naar Tielt kan dan niet en dus zouden we terugvallen op een Railpass.

Voor de terugkeer mikken we liever dan op de belbus op een van de bussen van lijn 73 die op schooldagen Wontergem Kerk met Deinze verbinden. Vanuit Deinze kan het dan rechtstreeks naar Brussel-Zuid - dachten we…

Een beetje geschiedenis.
Lijn 73, waar we vandaag trouwens een eindje naast mogen lopen, staat officieel te boek als de spoorlijn Deinze - De Panne-Doodspoor, al is het uit reizigersstandpunt beter te spreken van de lijn Gent-Sint-Pieters - De Panne. In Deinze takt deze lijn af van lijn 75, maar alle treinen van lijn 73 komen minstens van Gent-Sint-Pieters. Zodus. En dat doodspoor in De Panne is wat er overblijft van de grensoverschrijdende spoorlijn naar Duinkerken. Met de link onderaan naar de site van Paul Kevers kom je er nog veel meer over te weten.

Het deel Deinze - Tielt interesseert ons vandaag het meest. Deinze heet ondertussen al lang opnieuw Deinze, maar van 22.05.1955 tot 22.05.1971 heette het officieel Deinze-Petegem. Het verdwijnen van de dubbele naam heeft dus voor een keer niets te maken met de gemeentefusies van 1977.
Tussen Deinze en Tielt lagen ooit stations en halten in Grammene, Wontergem, Aarsele, Karmstraat en Lakestraat. Die twee laatste kwamen er bij op 05.10.1930: op veel secundaire lijnen wilde de NMBS blijkbaar extra halten uitbouwen, maar een lang leven was hun niet beschoren. Met WO II verdween de bediening van Karmstraat en Lakestraat: ze figureerden nog wel een tijdje in tabel 73 zonder stops, maar in het spoorboekje van 01.11.1943 waren ze definitief verdwenen.
Dan liep het voorlopig beter af voor de drie andere: Grammene, Wontergem en Aarsele zouden nog lang bediend worden door de stoptreinen (er reden ook semi-directe treinen), maar zelfs vóór IC-IR was het duidelijk dat Grammene en Wontergem uiteindelijk zouden verdwijnen en dat gebeurde dan ook in 1984 met het IC-IR-plan. Aarsele ontsprong de dans, maar meer dan een bediening door enkele P-treinen zat er niet meer in.
Wie de halten wil situeren: de overwegen bestaan nog allemaal: Grammene is OW1, Wontergem is OW4, Aarsele is OW7 en de beide kneusjes lagen aan de overwegen 12 en 14.

In het spoorboekje van 22.05.1955 treffen we voor het eerst bussen aan, die gezien hun nummer (73a) echt wel beschouwd worden als vervangingsbussen. Het gaat om een buslijn Deinze - Tielt - Lichtervelde - Kortemark - Diksmuide - Veurne, maar in de realiteit wordt de lijn opgesplitst in Lichtervelde. Op 31.05.1964 wordt die splitsing ook duidelijk: het deel Deinze - Lichtervelde heet voortaan 73a, voorbij Lichtervelde wordt het 73b. Behalve de geleidelijke afbouw van de dienstverlening wordt op 10.01.2005 een nieuwe fase ingeluid: men wil af van de letters in de lijnnummers en lijn 73a gaat voortaan als 73, terwijl de 73b vernummerd wordt tot 32. Om het voor de klant gemakkelijker te maken wordt de 73a opgesplitst in een deel Deinze - Tielt en een deel Tielt - Lichtervelde, die allebei het nummer 73 krijgen.

Wat de 73 betreft, kunnen we nog even aanstippen dat de lijn in de traditie van de vervangingsbussen tussen Deinze en Tielt 2 varianten bedient - die van ons van vandaag bedient dorpen als Wontergem en Gottem, de andere volgt de hoofdweg. Met de komst van de basisbereikbaarheid valt te vrezen dat de variant die we vandaag volgen, wegvalt. Snuggere geesten hebben nl. tegen een stevige kost uitgedokterd dat de bussen van De Lijn sneller moeten worden en zich niet langer mogen bezighouden met beuzelarijen als de bediening van dorpen - waar de klanten wonen, nee toch? Laat die oudjes van Wontergem (en Dentergem en Gottem) met hun rollator maar naar de N35 tuffen… Wat hebben wij toch fijne regeerders...

De verbinding.

Halle - Brussel-Zuid 3659 10:10 10:26 stipt 08199 mr08 Desiro controle: N
Brussel-Zuid - Gent-Sint-Pieters 0431 10:37 11:06 stipt 1853 -  61067 M6 controle: N
Gent-Sint-Pieters - Tielt 3010 11:53 12:18 stipt 349 mr80 Break controle: J
Tielt - Tielt [52] 12:34 12:44 stipt ab5507-68 Iveco Crossway LE De Meibloem
-
Wontergem - Deinze [73] 17:46 ab5507-65 Mercedes Citaro G II De Meibloem
na 600m          18:14 +24 ab5507-66 VDL Bus&Coach Citea LE De Meibloem
Deinze - Gent-Sint-Pieters 3040 18:53 19:07 stipt 333 mr80 Break controle: N
Gent-Sint-Pieters - Brussel-Zuid 0518 19:24 19:53 stipt 1823 -  11818 I11 controle: J
Brussel-Zuid - Halle 3790 20:02 20:19 +1 08166 mr08 Desiro controle: N

 

En wat we beleefden.
Het valt op hoe weinig er tegenwoordig te beleven valt: van Halle naar Brussel-Zuid nemen we de S-trein, van Brussel-Zuid naar Gent-Sint-Pieters de IC (431) naar Kortrijk. Zo hoeven we niet te vrezen dat we op een mogelijk drukke trein naar de kust terechtkomen. Op de IC ondervragen twee treinbestuurders elkaar over de reglementen, of is het één treinbestuurder die de andere ondervraagt? Een lezende dame heeft er duidelijk geen boodschap aan - hoewel de treinbestuurders zeker niet luidruchtig zijn - en ze verhuist, al kan dat tegenwoordig ook gewoon een poging zijn om meer afstand te houden. In Gent-Sint-Pieters hebben we dus erg veel tijd en een koffietje bij Baziel zit er nog altijd niet in: zolang het virus rondwaart, vermijden we de horeca. Dat doet ook dat koppel dat eenmaal in IC3010 het masker opzijschuift en begint te eten. Wij doen dat in normale tijden ook - zij het niet om 11:50 - maar hebben nu voldoende discipline om onze eetbeurten zo te organiseren dat we niet op de trein hoeven te eten. Als de treinbegeleider komt controleren (!), worden de maskers nog krampachtig voorgeschoven, maar de tbg laat zich niet verschalken: hij merkt op dat eten in de trein, gezien het mondmasker, niet mag. De daders zijn klaarblijkelijk twee kustgangers, gezien de enorme koffers die ze meesleuren. De trein in kwestie komt in De Panne even na enen aan, toch een ideaal moment om te eten? Onderweg zien we nog witgeverfde rails op de brug over de Leie; hier wordt dus ook geëxperimenteerd tegen oververhitting.

Rond het half uur is het vrij druk op het busstation van Tielt. Het is een Iveco die ons net buiten de stad zal brengen - in de stad zelf is er een omlegging; we komen toch stipt aan bij de halte Sint-Amandsstraat. Nu is het onze beurt om te eten.

Ook voor de terugrit is er een omleiding uit de lucht komen vallen: meer dan 2 dagen duurt ze niet, maar je zult maar net op een niet bediende halte rekenen. Deze keer hebben we geluk: in Wontergem is geen vuiltje aan de lucht. Toch is het even schrikken als we zien dat de bus naar Tielt de halte aan onze kant - dus naar Deinze - bedient. Maar we hebben snel door dat de bus een eindje tegen de gewone richting in rijdt om zoveel mogelijk halten te bedienen en dan terugkeert.
Onze bus kunnen we perfect volgen dankzij haltelink. De gelede bus is mooi op tijd, maar na amper 600 meter valt de bus stil: alles lijkt uitgevallen; de bestuurster roept meteen de thuisbasis op en we horen dat er een melding was over een storing in de versnellingsbak en dat meteen daarna alles was uitgevallen. Ze staat dan wel mooi langs de weg, maar ook voor een uitrit: gelukkig moet er niemand weg. We vernemen dat een andere bus op weg is. Het is niet eens zo lang wachten: alles bij elkaar is het probleem zo efficiënt mogelijk opgelost. Op de omleidingsweg zien we dat een afgesloten overweg de reden is van de omleiding. Onze riante aansluiting met de trein in Deinze lijkt wel een verloren zaak. En inderdaad, de rechtstreekse trein naar Leuven die ons naar Brussel had moeten brengen, vertrekt vermoedelijk net op het moment dat wij met 24 minuten vertraging in Deinze aankomen.

Tja, pech kent zo zijn eigen gradaties en deze keer is het allemaal niet zo erg. We moeten maar een kwartier wachten op de IC naar Antwerpen maar zullen wel over moeten stappen in Gent. Dat is dus onvermijdelijk op de IC uit Oostende, maar overdruk is die zeker niet. Wel is er een eigenaardigheid met de eersteklasrijtuigen. Regel is dat in deze trein twee eersteklasrijtuigen I11 meerijden. Vandaag rijdt in eerste positie een lege I6 eertse klas en ontbreekt een van de I11-rijtuigen. De verleiding is groot om naar de I6 te stappen, maar daar is weinig tijd voor. En wie weet is het rijtuig niet afgesloten. Enfin, in het I11-rijtuig is het ook niet bepaald drummen.
Van Brussel-Zuid naar Halle moeten we nog even mee met de S naar Braine-le-Comte. Op bepaalde momenten van de dag is deze verbinding er echt een voor het canaille. Ook vandaag lijken de meeste jongeheren niet van plan om een mondmasker op te zetten. Op deze treinen zou veel regelmatiger politiecontrole moeten komen. Dan zou ook die reiziger die in Lot instapt en de in de Desiro beperkte luxe van eerste klas apprecieert, tegen de lamp lopen.

De treinlectuur.
Ernest HEMINGWAY, For whom the bell tolls. [And therefore never send to know for whom the bell tolls; It tolls for thee. - John DONNE]
Murat ISIK, Wees onzichtbaar.


De bubbels verdwijnen zodra de bubbels verschijnen.

Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.


Deze 3 breaks rijden als IC 3038 van De Panne naar Antwerpen-Centraal. Lijn 73 kp 21.5, tussen Aarsele en de vroegere halte Wontergem.

11-09-2020 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
09-09-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 60 (foto's 41 - 50)

41. We blijven nog even in Houffalize op 25.08.1993. Ab506 is ex-5869 (Van Hool A120) van de NMVB; ab205 is ex 4549 (Van Hool AI 119/2) van de NMVB. Beide trouwens nog in de NMVB-kleuren.

42. Ab216 is ex-4622 van de NMVB (Van Hool AI 119/2) - Ab 517 is ex 5880 van de NMVB (Van Hool A120).Die laatste heeft wel al de TEC-kleuren.

43. In het café rechtover de stelplaats van Onze-Lieve-Vrouw-Tielt hing dit schilderijtje van het NMVB-station in vervlogen tijden. Het café is verdwenen en het schilderijtje vermoedelijk ook.

44. Bussen in Tielt dan op 05.09.1993: allereerst de 2128 en de 2142, beide gelede Van Hool AG 280/3.

45. Waarom OV-maatschappijen zo graag kleurstellingen kiezen die zich moeilijk laten fotograferen is me een raadsel; maar neem het van me aan, dit zijn de 5654, de 5643, de 5668 en de 5660, alle Van Hool A120.

46. De 4612 (Van Hool AI 119/2) vormt op deze foto de uitzondering. De 5664, 5641 en 5644 zijn Van Hool A120.

47. Ab2137 is een Van Hool AG280/3.

48. En de 5665 is opnieuw een A120, net zoals…

49. … de 5655, geflankeerd door de 2136. Ze lijken wel op een zijspoor gerangeerd.

50. Nog snel een treintje dan: HLD 6271 sleept zijn M2's als Z8136 van Couvin naar Charleroi-Sud. Dit is dus alleszins lijn 132, maar de juiste locatie ken ik niet meer. Vermoedelijk is het in de buurt van Beignée. De trein lijkt me trouwens verrast te hebben, want dit is niet echt een goede foto.

09-09-2020 om 18:04 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
05-09-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 60 (foto's 31 - 40)

31. Nog een foto langs lijn 161 op 05.05.1993: mr 309 haast zich als IC 965 van Brussel-Zuid naar Luxemburg. Het Zoniënwoud fungeert nog altijd als decor.

32. Op 23.05.1993 werd de elektrificatie van lijn 43 Angleur - Marloie ingehuldigd. Het was al een tijdje de gewoonte om reizigers dan gratis toe te laten. De treinen werden dan ook versterkt. Vandaar dat op deze foto en op de volgende treinen bestaan uit 3 gekoppelde tweetjes. Dit is mr 762 aan de staart van L 7235 Marloie - Liège-Palais, in de buurt van Bomal .

33. De 631 maakt dan weer deel uit van L 7209 Liège-Palais - Marloie. Kp 34.5.

34. E 7237 bestaat o.a. uit mr 532. De nummers van de treinen laten vermoeden dat hier op deze feestelijke dag de gewone 2-uurdienst gereden werd, met versterkte treinen.

35. Sfeerplaatje uit Bomal van diezelfde dag.

36. En nog een.

37. Op 08.08.1993 kwamen we in de buurt van het vroegere station van Hombourg op de verdwenen lijn 38.

38. Op 22.08.1993 waren we dan weer in Pepinster: toen moest je voor dergelijk aankondigingsbord nog niet naar Train World.

39. Even een busintermezzo: op 25.08.1993 passeerden we de stelplaats van Houffalize. Op deze eerste foto zien we ab726 (of 4726 of 4.726), de vroegere 2531 van de NMVB. Het is een Van Hool A600.

40. Op de tweede foto zien we ab 4206 en 4734. Die 4206 reed met hetzelfde nummer voor de NMVB. Op zone01 vond ik dezelfde bus op een dienst BK Brussel - Keerbergen! Het is een Van Hool AI 114X. Daarnaast staat ab 4734, eerder de 2539 van de NMVB. Dit is een Van Hool A600.

05-09-2020 om 18:40 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
01-09-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 september 2020 Tongeren - Borgloon (GR Haspengouw)

De wandeling.
We stappen vandaag het vervolg van GR Haspengouw, nadat we op 23 juli niet zonder problemen in Tongeren waren aangekomen. Deze keer zijn we grondig en gedetailleerd voorbereid en de doortocht van Tongeren gebeurt dan ook probleemloos. Blijkbaar is de bewegwijzering in de stad dan toch niet zo slecht als ik de vorige keer gesuggereerd had; het echte probleem was toen dat we eigenlijk van ons parcours waren afgeweken en zo domweg op de bewegwijzering waren uitgekomen die ons vandaag uit de stad zou leiden. Maar deze keer letten we op onze passen en toen we na een tijdje zonder haperen aan R72 rond een stukje Tongeren uitkwamen, konden we opgelucht ademen.

Edoch, te vroeg victorie kraaien is nooit gezond: was het overmoed na het succes? Zat er toch een hiaat in de bewegwijzering? We zouden eigenlijk nog eens ter plaatse moeten nakijken wat er precies verkeerd is gelopen. Dat we plots voor een afgesloten wandelpad stonden, was nog het minste van onze zorgen: we stapten er makkelijk door en het bordje met Wandelpad afgeslotenzagen we pas aan het andere eind. Maar toen haalde het duiveltje van GR Haspengouw opnieuw zijn treiterarsenaal boven. Zijn we domweg voorbij de splitsing gelopen? Is de splitsing niet aangeduid? Ik weet het eerlijk gezegd ook niet: de kaart van de SGR Haspengouw is duidelijk: we moeten nog een tijdje de rood-witte merktekens van GR 128 volgen. Maar al snel is duidelijk dat we al te ver van de GR Haspengouw afwijken. Ik gebruik sinds kort in noodgevallen een handige app (Windy Maps) en die is duidelijk. De GR Haspengouw is niet gewijzigd en dus lopen wij verkeerd: in Mulken is het genoeg geweest en we zoeken op eigen houtje het uitgetekende tracé van de gevolgde GR Haspengouw op. Al bij al is de schade beperkt. Tot onze grote verbazing treffen we, als we opnieuw aansluiten op de GR Haspengouw, ook GR 128 opnieuw aan. Wat is er gebeurd? Thuis heb ik het achteraf allemaal rustig bekeken. Wat blijkt: in de erg recent verschenen nieuwe topogids van GR 128 (Vlaanderenroute) buigt de GR 128 vlak voor Tongeren af naar Mulken, het traject door Tongeren staat nu als variant te boek en voor je het weet ben je dus op de verkeerde tak van GR 128 terechtgekomen. Voor alle duidelijkheid: het kaartje geeft wel de juiste route weer: ik heb een en ander gecorrigeerd.


Ik heb toch wel een aantal bedenkingen, al zullen sommigen nu denken dat ik mijn flater in de schoenen van de GR probeer te schuiven, wat trouwens een erg eigentijdse manier zou zijn om met problemen om te gaan. Eerste bedenking: van sommige GR's verschijnt nu geen topogids meer: een te sterk verkleinde kaart moet dat gebrek opvangen, maar een ondersteunende tekst en duidelijke kaarten zouden problemen als die van vandaag kunnen vermijden. Tweede bedenking: we volgen al 44 jaar GR's. Toen we ermee begonnen was er een duidelijk net, dat inderdaad lang niet de omvang had van het huidige. Varianten bestonden niet tot nauwelijks en het was eenvoudig om de topogids vooraan te beginnen en achteraan af te sluiten, tevreden terugkijkend op weer eens een afgewerkte GR. Wijzigingen waren uitzonderlijk; tegenwoordig is het motto blijkbaar: elke wijziging is een verbetering. Sta ons toe dat te betwijfelen. Derde bedenking: rood-witte verfstreepjes waren lange tijd het handelsmerk van de GR's, vandaag werkt men liever met stickers en plaatjes die op paaltjes geschroefd worden. Waar het vandaag op kritieke plaatsen verkeerd kon gaan, bleef de bewegwijzering inderdaad ook in gebreke. Een likje verf is gemakkelijk aangebracht op alle mogelijke dragers, met stickers en zeshoekige plaatjes is dat niet zo evident. Het is precies daar dat het fout loopt. Maar blijkbaar zijn verfpot en -borstel niet meer van deze tijd. Toen we zelf enkele jaren een dertigtal kilometer van een GR onderhielden, kregen we in de voorbereidende babbel te horen dat een GR in principe gestapt moet kunnen worden zonder kaart en topogids. Het is fijn om daar nog eens aan terug te denken…

Maar kom, de tocht van Tongeren naar Borgloon van vandaag viel al bij al nog mee. We quoteerden 15.5/20 - het schooljaar is begonnen. Met een TWQ van 38% scoort dit stukje GR niet erg hoog. Daarvoor hebben de Limburgers iets te driftig allerlei veldwegen gebetonneerd - dat is daar proper, dat is daar net, om Urbanus te citeren - maar er is ook een zonnige zijde: we hebben heel wat opgeviste voetwegen kunnen volgen die niet meer voorkwamen op de stafkaarten van 2000, maar die nu wel opnieuw prijken op recentere kaarten. Laten die nu net de aangenaamste wegen van vandaag geweest zijn. En ja, soms is het echt stappen door wat je stiltegebieden zou kunnen noemen. Doen, kom…


Haspengouw, die stille…

Meer foto's vind je hier.


Het weer.
Geleidelijk zwaar bewolkt en aangenaam fris, maar wel droog.

De stafkaarten.
34/5N Tongeren - 33/8N Tongeren - 33/8Z Lauw. Van de kaart op 1:20.000 34/5-6 Tongeren - Bassenge is nog geen recente versie verschenen, kaart 33/7-8 op 1:25.000 is wel up-to-date.

Hoe we er geraakten.
Tongeren is vanuit Brussel, en eigenlijk dus ook vanuit Halle, vlot bereikbaar met de IC's van de reeks 22xx Gent-Sint-Pieters - Tongeren die elk uur rijden. De busrit van Borgloon naar Sint-Truiden compliceerden de terugreis nauwelijks, al sluiten de meeste bussen van lijn 23a zeer slecht aan op de IC's naar Brussel en Blankenberge. Het was dus wat zoeken naar een bus die niet net na het vertrek van de trein in Sint-Truiden aankwam.

Een beetje geschiedenis.
Het aangenaamste stukje van de hele wandeling was ongetwijfeld dat deel waar tot december 1949 het trammetje van de lijn Hasselt - Kortessem - Borgloon - Oreye reed, net voor we aan het Monnikenhof kwamen. Je wandelt er onder een mooie groene loverboog die op hete zomerdagen voor een ware verademing kan zorgen. Dat was deze keer gelukkig niet nodig. Vooral het baanvak Borgloon - Oreye, via Heks-Vechmaal en Bommershoven, interesseert ons vandaag. Veel stelde deze verbinding, tot stand gekomen in 1900, niet voor. In 1935 reden er wel geteld 2 trams in elke richting: in het spoorboekje van 16.05.1935 worden haltes vermeld in Borgloon Station - Borgloon Stad - Borgloon Tongerse Poort - Borgloon Sint-Jozef - Bommershoven - Meunikenhof - Hex-Vechmaal - Sint-Pieters-Heurne en Oreye. Dat Limburgers wat met umlauten hebben weten we: dat Meunikenhof van toen heet vandaag Monnikenhof. Overigens zijn de toponiemen vandaag ook verrassend: Borgloon is in het Frans Looz, Hex en Heks kunnen ook je politiek/linguïstische voorkeur verraden en Oreye heet in het Nederlands Oerle.

De hele regio had een tamelijk uitgebreid tramnet gekregen: de lijn Hasselt - Oreye had aansluitingspunten in Kortessem (met de lijn Tongeren - Kortessem), in Borgloon met spoorlijn 23 Tongeren - Sint-Truiden en in Oreye met de lijnen Waremme - Oreye en Liège - Alleur - Oreye - Sint-Truiden. Grensoverschrijdende lijnen in de geesten van sommigen vandaag, maar toen greep de bekrompenheid nog niet zo om zich heen.
Maar terug naar het trammetje dat het na WO II niet langer dan 1949 uit zou houden. Wat er in de plaats kwam voor het deel Borgloon - Oreye had nauwelijks meer om het lijf dan de vooroorlogse tramverbinding: in het spoorboekje van 08.10.1950 vinden we onder tabel 885A een wel erg povere busverbinding, naar het NMBS-station van Oreye, maar dat laatste is fout, want Oreye heeft nooit een treinstation gehad. Blijkbaar kwamen er ook toen al fouten voor in het spoorboekje, zij het niet zo massaal als vandaag.

De toestand verbetert drastisch met de komst van buslijn 27 in 1957: deze bus verbindt Tongeren met Heers. Tegenwoordig is die lijn wel afgezwakt tot een loutere schoolbediening, maar de belbus 708 zorgt voor de rest, zodat we gerust kunnen zeggen dat de betrokken dorpen vandaag beter dan ooit bereikbaar zijn. Alleen het Monnikenhof moet het zonder bushalte stellen, maar dat is gezien zijn ligging niet eens verwonderlijk.


Het Monnikenhof, vroeger een apart lijntje in de dienstregeling van de tram, tegenwoordig volledig busloos…

De verbinding.

Halle - Brussel-Zuid 3658 09:10 09:26 stipt 08018 mr 08 Desiro controle: N
Brussel-Zuid - Tongeren 2208 09:44 11:22 +3 1908 -  61023 M6 controle: N
-
Borgloon - Sint-Truiden [23a] 17:51 18:14 stipt ab4918 Jonckheere Transit 2000 G Sint-Truiden
Sint-Truiden - Brussel-Noord 1541 18:43 19:38 +1 527 mr96 DMT controle: N
Brussel-Noord - Halle 1591 19:42 20:02 stipt 08073 mr08 Desiro controle: N

 

 

En wat we beleefden.
De S-trein naar Brussel-Zuid (en Leuven) is eigenlijk aardig bezet. Het valt op hoe bepaalde treinen nauwelijks volk mee hebben en andere veel minder lijken te lijden onder de crisis. Maar de hoofdmoot van de heenreis ligt uiteraard bij de IC naar Tongeren. Die rijdt duidelijk met een verminderde samenstelling, al wordt dat niet aangekondigd: het eersteklasrijtuig zou in zevende positie hangen, terwijl er maar 5 M6-rijtuigen mee rijden. Ons rijtuig is duidelijk vernieuwd: de verschoten overtrekken van de zetels zijn vervangen en men heeft stopcontacten aangebracht in de zijwand, telkens 2 voor 4 zitjes. Voor de rest verloopt alles vlot, al staan we stil voor Hasselt (bij sein K-R.14). Eigenlijk lijkt het haperend binnenrijden van Hasselt meer regel dan uitzondering. Mogelijk spelen de werken aan de kanaalbrug daar vandaag een rol in, maar we krijgen ook te horen dat onze trein in Hasselt gekoppeld zal worden aan een ander treindeel. Alles bij elkaar leidt dat tot 5 minuten vertraging, ondanks de 8 minuten voorziene stilstand. We rijden nu met 10 M6-rijtuigen naar Tongeren. De uitgebreide samenstelling zal ongetwijfeld pas tijdens de avondspits belangrijk zijn.

De halte Kanunnik Darisstraat is nu niet meteen een aantrekkelijke instapplaats, maar zoals op zo vele plaatsen zorgen maatregelen om het verkeer in kleine stadjes als Borgloon rijdende te houden voor verre van ideale toestanden voor de bus. Haltelink voorspelt dat de bus op tijd zal komen en dat is ook het geval. De gelede bus heeft niet echt veel volk mee; mocht men achteraf de moeite doen om het aantal ontwaardingen op te zoeken, zou het cijfer nog lager liggen, want de enige ontwaarder weigert dienst. De rit zelf verloopt rustig.

In Sint-Truiden blijkt een van de P-treinen naar Hasselt vandaag niet te rijden. Maar onze trein - die door de werken aan de brug over het Albertkanaal niet uit Genk maar uit Hasselt vertrekt - rijdt gelukkig wel, zij het in een aangekondigde verminderde samenstelling: 9 i.p.v. 12 rijtuigen, dat is één Deense neus minder dan voorzien. Zelfs dan is er duidelijk overcapaciteit. Eenmaal in de trein probeert men ons wijs te maken dat de volgende halte Hasselt is. Wij weten wel dat dit niet klopt, maar voor wie toevallig eens de trein neemt, is het toch wel schrikken. Vanaf Landen wordt de fout rechtgezet. In Landen zien we nog net IC 1740 vertrekken, met 28 minuten vertraging. Dat betekent dat we misschien wel tot in Leuven achter de IC in vertraging zullen zitten. Toch vermindert de vertraging van 5 minuten bij vertrek in Landen tot 1 minuut bij aankomst in Brussel-Noord. Dat geeft uitzicht op een perfecte aansluiting met de S naar Aalst, die aan komt rijden op het moment dat wij op perron 12 stappen. De rit naar Halle verloopt probleemloos.
Ik hoef eigenlijk nog nauwelijks te melden dat we in de 4 treinen die we namen geen controle kregen. Bellot spreekt van een toename van het aantal zwartrijders en een vermindering van de geïnde boetes, maar dat is blijkbaar al vanaf 2019 bezig. Dat verbaast me niets. Van de tbg's op de treinen tussen Brussel en Halle zou ik niet eens kunnen zeggen of ze blank, zwart, geel of bruin, klein of groot, dik of mager waren. In IC 2208 hebben we 2 tbg's even in een flits door ons coupé zien lopen, in IC 1541 zagen we een tbg die blijkbaar eens kwam kijken of zijn collega nog wel mee was. Zelf wisten we dat pas in Leuven: ze had al die tijd nochtans heel dicht bij ons gezeten, weliswaar het motto van minister De Block indachtig…

De treinlectuur.
Ernest HEMINGWAY, For whom the bell tolls.
Murat ISIK, Wees onzichtbaar.



Hopelijk komen al die "klanten" van Brantano die uren staan aan te schuiven nog op tijd om hun gratis Railpass aan te vragen.

Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.

01-09-2020 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
29-08-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 60 (foto's 21 - 30)

21. Eigenlijk is het drieledig maken van de breaks nog aan de gang, maar de drieledige zijn nu duidelijk in de meerderheid, zoals deze 323 aan de kop van IC 964 Brussel-Zuid - Luxemburg. Lijn 161 kp 14.3

22. De tegenligger liet blijkbaar niet lang op zich wachten: mr 318 met IC 990 Luxemburg - Brussel-Zuid.

23. Voor de treinen uit Brussel begint de zon slechter en slechter te staan: hle 2312 trekt P 4106 Brussel-Zuid - Ottignies.

24. Uit de andere richting dan weer mr 530 met L 7389 Louvain-la-Neuve-Université - Brussel-Noord. Deze reeks zou tot de buitendienststelling de treingroene livrei behouden.

25. HLE 2159 aan kop van P 4602 Brussel-Zuid - Jemelle. Opvallend was dat beide treinen van de avondspits op deze lijn die met M5-rijtuigen reden ondanks de aanwezigheid van een stuurstandrijtuig toch met de locomotief voor het Ax-rijtuig reden.

26. Break 359 rijdt als E 1816 van Gent-Sint-Pieters naar Dinant. In vergelijking met vandaag lag het aanbod op lijn 161 een stuk lager: twee IC's (naar/van Luxemburg en naar/van Dinant) en een L-trein, in de spits aangevuld met een respectabel aantal P-treinen.

27. De donkerste foto van allemaal: HLE 2002 met P 4424 Brussel-Zuid - Huy. We zijn ondertussen opgeschoven naar kp 13.7. Merk op dat ook hier het stuurstandrijtuig niet gebruikt wordt, wat hier nog verklaard kan worden door het loctype.

28. Nog eens een rode, tweeledige break: 416 met IC 1840 Dinant - Gent-Sint-Pieters.

29. En we evolueren verder door het Terkamerenbos, richting Bosvoorde: mr 618 met L 7364 Brussel-Noord - Louvain-la-Neuve-Université. Hier ergens stond ik oog in oog met een zieke vos die aanstalten maakte om onder de eerste de beste trein te lopen. Hij moet zich nog tijdig bedacht hebben.

30. Nog een donkere neus: HLE 2374 met P 4605 Schaarbeek - Namur. Deze trein hield er een ietwat eigenaardige dienstregeling op na, met stilstanden in La Hulpe, Genval en Rixensart en verder als stoptrein van Ottignies tot Namur, met een verlengde stilstand van 17 minuten in Gembloux. Dat liet toe om niet minder dan 3 andere treinen voorrang te geven.

29-08-2020 om 16:46 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
27-08-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 augustus 2020 - Hannut

De wandeling.
Elk jaar hebben we ook wel eens een korte wandeling geselecteerd en we hebben ook al vaak ervaren dat korte wandelingen bij gebrek aan ballast best goed mee kunnen vallen. Vandaag stappen we in Hannut, de wandeling van Saint-Christophe, de patroonheilige van het mooie, rustige kerkje in het centrum. De wandeling is iets meer dan 5 km lang en het moet gezegd: het is een tegenvaller van jewelste. Dat ballast waar we hier net over spraken, is hier al te duidelijk aanwezig en het korte traject in de buurt van de vroegere stationswijk kan het geheel onmogelijk redden. Het zijn net de stukjes over de oude tram- en treinbeddingen en één enkel parkje die de TWQ nog optillen naar 21%, maar onze score is onverbiddelijk: 3/20. Nu, wie gewoon op zoek is naar wat flaneren langs de terrasjes van de Grand'Place, door straatjes achteraf, vindt hier misschien nog zijn gading, je weet maar nooit…

Enkele foto's vind je hier.


De patroonheilige van deze wandeling: Sint-Kristoffel.

Een mooi stukje oude trambedding (naar Burdinne).



Het weer.
Eerst betrokken, later opklarend tot half bewolkt en al bij al fris maar aangenaam. Met deze korte tocht wilden we de aangekondigde regenzone voor blijven, maar achteraf bekeken hadden we best een langere tocht kunnen kiezen.

De stafkaarten.
41/1S Hannut. (Of 41/1-2 Hannut - Geer). Beide dateren uit 2000 en de wegeninfrastructuur is flink aangepast, met een halve ringweg.

Hoe we er geraakten.
Veruit het gemakkelijkst is een reisweg via Landen en buslijn 127 die elk uur rijdt, wat een niet te onderschatten voordeel is. Landen is bovendien rechtstreeks met Halle verbonden door de IC Quiévrain - Liège-Guillemins.

Een beetje geschiedenis.
Hannut kan terugblikken op een redelijk rijke spoorweggeschiedenis. Erg veel is daar vandaag niet meer van overgebleven, maar toch…

Allereerst had Hannut een station (telegrafische afkorting FHN) op de lijn 127 Landen - Statte, maar dat station fungeerde ook nog als overstappunt op een drietal tramlijnen: vanuit Hannut vertrok een tramlijn naar Omal, eentje naar Huccorgne en Vinalmont en eentje naar Sint-Truiden.
Uiteraard is de vandaag gebruikte buslijn 127 de vervangingslijn voor de treindienst, die in 1963 verdween. Op dat ogenblik verscheen buslijn 127, Landen - Hannut - Huy met een appendix onder de vorm van een korte lijn 127a Fallais - Fumal. Tegenwoordig is die laatste verbinding gewoon opgenomen in de dienstregeling van lijn 127, die op een bepaald moment en dat vele jaren lang trouwens als 127a geboekt stond.

Op onze korte wandeling van vandaag kwamen we achtereenvolgens bij de oude bedding van de tram naar Vinalmont die zich via dorpen als Thisnes, Merdorp en Ambresin naar Burdinne - zie vorige bijdrage - begaf. We bevonden ons op dat moment niet helemaal verrassend in het Quartier du Vicinal (zie kaartje), maar dat is dan ook echt wel de enige verwijzing naar het tramtijdperk in die buurt. Over de oude trambedding kwamen we dan in het stationskwartier van Hannut terecht. Behalve de ruimte en Ravel 127 vonden we nog wat min of meer verborgen gebouwen die verwijzen naar het moment dat hier nog treinen aanlegden. Wat verderop op onze wandeling zagen we ook nog de ophoging die de aanloop was naar een brug over spoorlijn 127 voor de tramlijnen naar Sint-Truiden en Omal, die net voorbij die verdwenen brug van elkaar afsplitsten.

Vandaag wordt Hannut bediend door een aantal buslijnen die nog in zekere mate de geschetste historische toestand afspiegelen: lijn 127 (als vervanging van de trein), lijn 128 (naar Waremme, in het verlengde van de tram naar Omal) en verder lijnen als 83 (naar Omal), 339 naar Tienen, 610 naar Jodoigne en 815 naar Forville. Die laatste kan beschouwd worden als vervangingslijn voor de tram naar Burdinne. Het is duidelijk dat de bussen nu een ruimer aanbod bieden dan trein en tram destijds.

De verbinding.

Halle - Landen 1708 09:27 10:33 stipt 330 mr80 Break controle: N
Landen - Hannut [127] 10:38 10:56 -3 ab5015-18 Mercedes Citaro LE Cintra
-
Hannut - Landen [127] 12:59 13:19 -1 ab5015-18 Mercedes Citaro LE Cintra
Landen - Halle 1735 13:27 14:33 stipt 412 mr80 Break controle: N

 

En wat we beleefden.
Net als de vorige keren worden we niet gecontroleerd, laat staan dat de treinbegeleider even poolshoogte zou nemen van de toestand in zijn trein. Zo krijgen wij het gezelschap van 2 jongeheren die een of ander Slavisch taaltje spreken, nu eens met dan weer zonder mondmasker. In de stations willen ze het nog wel even voorbinden, je weet nooit wie er op het perron een oogje in het zeil houdt, maar voor de rest verdwijnt het vrij snel onder de kin. De tbg verdwijnt na het sluiten van de deuren als de bliksem in haar kot: het is duidelijk dat die toestand van lichte anarchie waar ik het de vorige keer over had, gaandeweg om zich heen grijpt. De jongeheren weten gewoon dat er geen controle komt en ze weten ook maar al te goed dat ze in eerste klas zitten. Noem het voortschrijdend inzicht, of wat dan ook - ik ben tenslotte geen politicus - maar ik zie niet waar het verschil ligt tussen tbg's enerzijds en anderzijds verzorgend en medisch personeel, winkelbedienden, leraars en meer mensen die ten dienste staan van anderen en die hun taak wel ter harte nemen. Met mijn excuses aan al die tbg's die sinds enkele weken gewoon weer doen wat van hen verwacht wordt, want die zijn er zeker ook. De rit zelf verloopt probleemloos, we komen zelfs 4 minuten te vroeg in Landen aan. Men heeft een stevige reserve ingebouwd tussen Tienen en Landen, reserve die we in de andere richting terugvinden tussen Tienen en Leuven.

Busstation en perron 1 in Landen liggen echt wel dicht bij elkaar. Het zal wel geen toeval zijn dat Landen figureerde in een filmpje van lang geleden waarin aansluitingen trein/bus in het zonnetje gezet werden. Vandaag verloopt de aansluiting dan ook volgens het boekje.
Sinds de vernieuwing van de website van de TEC is het niet meer mogelijk om de tabel van een gedetailleerde rit te kopiëren en te plakken, bijvoorbeeld op een excel-blad: ik deed dat stelselmatig voor lijnen die ik niet goed kende en zo kon je halte per halte volgen. Vandaag zit er geen verscholen tabel meer onder de dienstregeling: je kunt ze wel rechtstreeks afdrukken maar de print is in de eerste plaats een verkwisting van papier. En je kunt ook maar één rit ineens meer afdrukken. Spijtig. En dus gebruiken we maar het halteschema van lijn 127, dat trouwens niet vlot leesbaar is.
De terugrit gebeurt met dezelfde bus en dezelfde chauffeur. Deze keer is hij wel goed beklant. Het ontwaarden is nu weer verplicht, maar de bussen van de TEC hebben bij het middenplatform geen ontwaarders staan en dus moet iedereen naar voren en terug. Bij dat manoeuvre raakt de ene dame de andere en het "slachtoffer" reageert overdreven furieus. Overigens zal ze wat later in Landen een biljet uit de automaat halen… zonder mondmasker. Streng zijn voor een ander is makkelijker dan voor zichzelf.

Erg trefzeker kun je tegenwoordig verwachten dat in de IC-treinen Liège - Quiévrain altijd wel enkele volgekliederde breaks meerijden. Kinkempois moet ondertussen meer op een schildersatelier lijken dan op een onderhoudspost voor treinstellen. Zowel het stel van de heenreis als dat van de terugreis is weer zwaar toegetakeld. Maar ook de terugrit verloopt stipt.

De treinlectuur.
Ernest HEMINGWAY, For whom the bell tolls.
Murat ISIK, Wees onzichtbaar.



Ik las in de krant dat een hele resem CEO's meer wetenschap en techniek in het secundair onderwijs willen. En als die wetenschappers dan vanuit hun eruditie, ervaring en inzicht spreken, is het ook weer niet goed. Vraag het maar aan Marc van Ranst…

Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.






27-08-2020 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!