Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
15-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Bomal - 15 juli 2010

Misschien was het alles wel beschouwd niet zo een goed idee om meteen de dag na de storm (zoals dat tegenwoordig heet, want eigenlijk was het een flink uit de kluiten gewassen onweer), op stap te gaan, en ja hoor, dat zouden we vandaag ook aan den lijve ondervinden. Al is de invloed van het ruige weer toch maar zijdelings verantwoordelijk voor alles wat misliep.

 

We hadden een wandeling gepland in Lescheret, een waarschijnlijk onooglijk dorp in het ook al niet indrukwekkende Léglise, en openbaar vervoer is in die streek meestal een schaars goed. Dat is ook nu het geval: Lescheret wordt bediend door een variant van lijn 413 Neufchâteau - Bastogne. In Vlaanderen zou men voor een interstedelijke verbinding van dit formaat waarschijnlijk aarzelen tussen een uur- of halfuurverbinding, in Wallonië is het - zoals zo vaak - behelpen. Voor ons zit er dan ook alleen maar een lange omweg via Bastogne in vanuit Libramont met lijn 163b, die ook als treinverbinding dienstdoet, zolang die niet officieel afgeschaft wordt - wat waarschijnlijk een zaak is van enkele jaren.

Maar de storm en de NMBS beslisten er anders over…

 

De verbinding:

Halle - Brussel-Zuid 7574 7:52 8:01 +6 (2117 - 53512)

Brussel-Zuid - Marloie - 2108 8:33 10:14 +17 (512)

Marloie - Bomal 5581 10:30 1051 +4 (245)

 

Bomal - Liège-Guillemins 5585 14:52 15:42 +5 (245)

Liège-Guillemins - Brussel-Noord 538 16:00 16:54 +11 (1349 - 11809)

Brussel-Noord- Halle 1588 17:17 17:37 +5 (180)

 

De commentaar:

 

Er kwam dus niets in huis van onze geplande uitstap naar Lescheret. In de plaats daarvan werd het een koppel wandelingen in het veel beter bereikbare Bomal. Wallonië voelt zich graag door de NMBS tekortgedaan, maar eigenlijk is het hun eigen TEC die er niet in slaagt om buiten de steden een min of meer aanvaardbaar openbaar vervoer aan te bieden. Bomal heeft een station, en dus valt het daar nog mee, zeker sinds op lijn 43 een uurdienst gereden wordt, en dat sedert december 2009.

 

Het gaat nog allemaal vrij goed tot Brussel-Zuid. P7574 heeft in het zog van de IC uit Moeskroen wat vertraging opgelopen, en de 5 minuten in Halle zijn er 6 geworden in Brussel-Zuid, maar onze reserve is ruim. Het lijkt trouwens wel mee te vallen met de ochtendspits.

 

Maar dan begint het: IC 2108 wordt vandaag verzekerd door  1 (één) volledig ms 96, en dat voorspelt weinig goeds. Bovendien hebben 2 groepen hun komst aangekondigd, en mogelijk komt er nog wel meer van het jonge grut opdagen, dat na de eerstvolgende onweersbui weer naar huis zal trekken. Ik had eigenlijk M6 verwacht, maar blijkbaar zijn die allemaal opgevorderd voor het vervoer van het kustvee. Vroeger was al meermaals gebleken dat 2 ms 96 voor deze 2108 in de zomer niet volstonden: ik hou mijn hart vast nu we het vandaag met één stel moeten doen. De TBG is er een naar mijn hart: ze zal eerste klasse niet zomaar laten vollopen. Dat wil ze hoogstens toestaan aan mensen die echt slecht te been zijn en dergelijke meer. Later zal blijken dat zelfs een scout met arm in het gips op haar mededogen zal mogen rekenen.

We vertrekken in Brussel-Zuid met 5 minuten vertraging. Maar voorbij Brussel-Centraal is het duidelijk dat dit ene motorstel niet tegen zijn taak is opgewassen. De vertraging groeit dan ook zienderogen, ook al omdat men in België voorlopig nog geen persers in dienst heeft, om de laatste reizigers deskundig op de overvolle platforms te duwen: Brussel-Centraal + 6 - Brussel-Noord +8 - Brussel-Schuman +10 - Brussel-Luxemburg +9 - Ottignies +10 - Gembloux +9 - Namur van +8 naar +18. De TBG maakt zich in dat laatste station behoorlijk boos, omdat ze al vanuit Brussel doorgegeven heeft dat een bijkomende, aangekondigde groep in Namur niet in de trein zou kunnen. Maar toch staat de groep van 50 gepakt en gezakt klaar om de 2108 te nemen.

 

Voor ons begint het er langzamerhand benard uit te zien: met 9 minuten aansluitingstijd in Libramont op lijn 163b ziet het er al slecht uit, omdat die 163b waarschijnlijk niet zo lang wacht, gezien de uurdienst; maar in Bastogne moeten we een bus van lijn 413 halen, en dan kunnen we ons een latere bus op lijn 163b niet veroorloven. In Ciney is er nog altijd geen minuutje af: +18, maar wel een omvangrijke groep, zodat het vanaf Ciney met de bezetting meevalt. (Ciney en omstreken zijn trouwens zwaar geteisterd door het stormweer, en ook de vrijwilligers van lijn 128 van de Bocq zullen nog de handen uit de mouwen moeten steken als ze tijdens het weekend willen rijden. Dat zal ook die auto op de NMBS-parking niet meer doen, want zowat het hele dak is ingedeukt.)

 

Ik heb op onze Railpass 2 lijntjes Halle - Bastogne-Sud (kan dat eigenlijk nog?) ingeschreven, maar dat lijkt niet langer realistisch. Ik breng een van de TBG's er dan ook van op de hoogte dat we liever naar Bomal willen, dat een stuk gemakkelijker te bereiken is. Ze zegt dat ik een en ander moet uitleggen aan de TBG van de volgende trein, maar na enig aarzelen besluit ze toch maar om een C6 "justification concernant des billets utilisés" aan te maken. En inderdaad: het hele verhaal verschijnt uit de IBIS: voyageurs désirent aller à Bomal au lieu de Bastogne suite au retard du 2108. Ne pas inquièter. Vooral dat laatste vind ik sympathiek. En een mooi voorbeeld van klantvriendelijkheid. En van mezelf vind ik het vooruitziend dat ik ook de kaart van Bomal bij me heb, voor het geval er wat verkeerd mocht gaan. Bomal zal het dus worden; meteen is onze passe-partoutbestemming die ik graag voor het laatst gehouden had, opgebruikt.

Tussendoor hoor ik nog dat de M6 die door het jaar voor de 2108 ingezet worden, nu anders benuttigd worden, dat er een ms 96 ontbreekt in de trein door het onweer van gisteren, en dat er ook een stel I10 op de verbinding Brussel - Luxemburg zit. Vijf rijtuigen, zonder pakwagen. Eén TBG trekt wit rond de neus weg, want ze kent die I10 nauwelijks. Een andere TBG vindt trouwens dat het enige wat de zaak vandaag nog had kunnen verergeren, een pak fietsen geweest zou zijn. En meteen wordt ook de vraag gesteld hoe ze die in die I10 kwijt moeten raken.

Als we aanstalten maken om uit te stappen, en onze zedig op de grond liggende wandelstokken opnemen, grapt een TBG of die dienen om ons van een zitplaats te verzekeren. Meteen wordt eraan toegevoegd dat ze zo iets eigenlijk ook zouden kunnen gebruiken. En dat het mooie, originele stokken zijn. Dit is het moment om handige vriend Dirk in de bloemetjes te zetten. Ik neem deze schitterende stok al mee sinds mijn verjaardag in 1999; elk jaar slijt onderaan een stukje af. Zelf ben ik ook in de krimpende leeftijd gekomen, en dat valt dus mee.

 

In Marloie wacht de L naar Liège geduldig op aansluiting: 4 minuten vertraging zullen we ook houden tot Bomal. Onze rechtvaardiging hebben we trouwens niet nodig gehad, want de TBG stelt de controle nog even uit. In Bomal hangen affiches met nieuws dat al ergens in mijn achterhoofd gespeeld had. Door werken is de L-trein om de 2 uur afgeschaft. In december werd hier een uurdienst ingevoerd en nauwelijks een half jaar later is het al nodig om gedurende een week opnieuw naar een 2 uurdienst over te schakelen.

 

Voor de terugreis opteren we voor een verbinding langs Liège. In Bomal staat zowaar mw 4123 te rochelen. Vermoedelijk heeft die gisteren de rol van elektrische treinen overgenomen, toen bleek dat er voor de elektrische treinen geen doorkomen meer aan was. Daardoor komt onze L-trein op spoor 1 i.p.v. 2, dat ingenomen wordt door de motorwagen. Even voor aankomst van L zien we de onderstationschef de sporen oversteken. En even daarna zien we de treinbestuurder, die in de passagiersruimte zat en vandaar de onderchef de sporen had zien oversteken, uitstappen om te vragen of er wat aan de hand is. Nee hoor, antwoordt de chef, maar ik kwam eens kijken of er geen reizigers meer waren op perron 2, want dat is het normale spoor voor de L-trein. Ik bedenk dat dit 2 personeelsleden zijn die met de zaak (en de reiziger) begaan zijn, en vermoedelijk lopen er zo veel meer dan de doorsnee LaatsteNieuwslezer denkt; onbegrijpelijk dat het zo slecht kan gaan met onze treinen.

 

De stoptreinen van 13:52 en 14:08 (naar Jemelle) rijden dus niet, en het wordt die van 14:52. Het is opnieuw stel 245. Zoals wel meer is de bezetting in eerste klasse op deze verbinding meer dan bevredigend te noemen. Misschien omdat hier nog treinen met een echte eerste klasse rondrijden? De werken die noopten tot de gehalveerde dienst zorgen ook nog eens voor wat extra vertraging. Die zal wel erg groot moeten worden om in Liège voor problemen te zorgen. Al bij al blijft ze beperkt tot 5 minuten. In Angleur stappen 2 dames in: voor zo'n korte afstand maakt het niet uit dat ze in eerste blijven zitten: een nieuw excuus voor mijn collectie!

 

In Liège-Guillemins maken we een bevreemdend moment mee: op het ogenblik dat IC 538 ruim op tijd binnenrijdt, wordt hij met 8 minuten vertraging aangekondigd. Het raadsel wordt even later opgehelderd: IC 1738 wordt afgeschaft tussen Ans en Liège, wegens te grote vertraging bij aankomst van IC 1713. (Het is opnieuw een stel M6-rijtuigen dat het begeven heeft.) IC 538 zal dus extra stoppen in Ans, en ook vertrekken op het vertrekuur van de IC naar Brussel - Mons - Quiévrain, die ongetwijfeld nog wat bezoekers van het festival van Dour mee heeft.

IC 538 vertrekt zo al met 12 minuten uit Ans, en waar het anders lijkt alsof deze IC's tijd zat hebben, gaat er nauwelijks wat af van de vertraging. In Brussel-Noord is ze nog altijd 11 minuten groot: de 538 tot Brussel-Noord over de 36N leiden heeft (zoals vaak) niet het verwachte effect, want de trein doet nu gewoon wat langer tussen Schaarbeek en het Noordstation.

Ook deze eerste klasse is vrij goed bezet, met o.m. twee zwangere dames. Het is me al vaker opgevallen dat zwangeren over het algemeen het reglement vrij goed kennen, dit in tegenstelling tot vele anderen die nog altijd denken dat je altijd wel een reden hebt om in eerste te gaan zitten. Eén krijgt te horen dat ze wel een attest moet komen voorleggen; de tweede heeft zo'n bewijs van zwangerschap wel, en de TBG trekt er even mee naar de eerste om het te tonen. Toen zwangeren in de jaren 1970 het recht kregen om na een aantal maanden in eerste te reizen, werd dat attest ingevoerd, om trucs met kussens te vermijden, klonk het toen laconiek. In de jaren 1970 leek zo'n regel wat potsierlijk, maar tegenwoordig weet je maar nooit.

 

In Brussel-Noord is de aansluitende trein uiteraard al vertrokken. Het zal dus de CR naar Geraardsbergen worden; zelfs in deze vakantieperiode zitten de 3 stelletjes behoorlijk vol. Van de 3 zijn er 2 bordeaux, maar zoals trouwe lezers ongetwijfeld weten laten we dat niet aan ons hart komen. We rijden Halle binnen met 5 minuten vertraging. Zelfs op een prachtige warme, niet hete zomerdag, met veel minder reizigers, loopt het niet echt vlot. Geen enkele genomen trein heeft vandaag stipt gereden, en gelukkig moesten we niet naar een begrafenis of een ander belangrijk evenement, want dan kun je niet zo snel van bestemming wisselen… Wanneer we een tweede poging wagen om naar Lescheret te trekken, ligt nog niet vast.

 

Oh ja, in Bomal volgden we 2 wandelingen van een alweer verouderde folder, de nummers 5 en 1: Parc du Château en Calvaire. Echt denderend was vooral de eerste niet, want eigenlijk loop je in een te grote boog rond het kasteel, met een flink stuk hoofdweg en veel beton. De tweede is wat beter (en zwaarder). Geen wonder dus dat alleen de 2de wandeling het overleefd heeft, zij het met een gewijzigd parcours. Wel hebben we enkele mooie bospaadjes gevolgd, hebben we een mooi kasteeltje aanschouwd, een wat kaal kerkje bezocht (waar 3 bloempotten omvergegooid lagen), en een flinke klim ondernomen naar een mooie calvarie die over Bomal en de valleien van de Ourthe en de Aisne uitkijkt. De TWQ bedraagt 26 %, en dat is veel minder dan wat je in deze prachtige wandelstreek verwacht.



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!