Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
17-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 augustus 2012 (Monthouet en Stoumont)

De wandeling die vandaag op het programma staat en die we met de ASELECT-functie in Excel gekozen hadden uit de ongeveer 8000 lusvormige wandelingen die ik ondertussen ter beschikking heb, heet Chefna en vertrekt eigenlijk uit Monthouet. Maar het onooglijke groepje huizen in dit gehucht van Stoumont is de TEC zelfs geen schooldienst waard, en dus moesten we voor een aanlooproute zorgen. Dat werd de wandeling Bois de la Sûreté, uit Stoumont dat naar TEC-normen zelfs op een erg behoorlijke busdienst kan rekenen. Op de kaart wordt dat een sierlijke, uitwaaiende acht, met het snijpunt midden in het bos dat zijn naam gaf aan de tweede tocht. Samen is dat ongeveer 16 km, en een groot deel van de tocht is het stevig bergop stappen. Thuis zal ik als maximum 29.8° optekenen, maar in dit deel van de Ardennen houdt men het op 23°, en dat is vele keren aangenamer dan die verzengende temperaturen die bij een goede zomer schijnen te horen. Bah!

Beide wandelingen lopen grotendeels door bebost gebied, al is hier en daar duchtig gekapt. Met een TWQ van 79% zit deze combinatie van lussen erg goed, en zo ervoeren we het ook. Het werd een tocht zonder uitschieters, maar van continu hoog niveau.

 

Foto's van de wandeling hier.

 

 

Fluxys heeft hier een gasleiding aangelegd, en dat resulteert in een vrijwel rechte, steile weg die tegen de helling oploopt.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3105 7:19 7:30 stipt (379)

Brussel-Zuid - Liège-Guillemins 506 7:57 9:00 +4 (1907 - 11829, op Oostende)

Liège-Guillemins - Aywaille 113 9:18 9:48 +1 (3015 - 11705, op Liers)

Aywaille - Stoumont [42a] 9:53 10:22 +2 (ab7601-47, Mercedes Citaro, Satracom)

 

Stoumont - Aywaille [42a] 15:16 15:44 +5 (ab7601-24, Mercedes Conecto, Satracom)

Aywaille - Liège-Guillemins 116 17:12 17:42 +1 (3010 - 11703, op Liers)

Liège-Guillemins - Brussel-Noord 540 18:00 18:54 stipt (1907 - 11817, op Oostende)

Brussel-Noord - Halle 3689 19:02 19:29 +2 (782)

 

De commentaar:

Het zal een beetje de dag van de treinbegeleiders worden. Zo krijgen we zelfs controle tussen Halle en Brussel-Zuid. Ik moet de jongeman bewonderen die nog de moed kan opbrengen om te controleren voorbij Halle - een unicum haast, maar in deze vakantietijd gaat dat natuurlijk vlotter dan anders. Als hij nu ook nog zou leren om zijn tang na elk traject aan te passen…

 

In Brussel-Zuid neemt vierledig stel 827 het spoor 14 in. Het verspreidt een ziekelijke chemisch-elektrische geur. Waarschijnlijk heeft het stel het in Brussel-Zuid zelf begeven. Het zal wel op eigen kracht richting Vorst rijden, maar dat kan niet verhinderen dat de voor spoor 14 geplande IR naar de Luchthaven en Mechelen naar spoor 15 verspoord wordt. Mijn spellingchecker onderstreept dat woord, maar ik zie eigenlijk niet goed in wat het bezwaar zou kunnen zijn tegen dit volgens de regels van de kunst gevormde woord. De IR rijdt in gehalveerde samenstelling. Op icfb werd inderdaad melding gemaakt van een probleem bij het koppelen in de Luchthaven de dag voordien. Dit zou nog wel eens het gevolg daarvan kunnen zijn. Dat komt ervan als je een 27 met de schroefkoppeling aan een stuurstandrijtuig M6 wil koppelen.

Bij het instappen is het wat uitkijken: twee TBG's stappen in het tweede eersteklasrijtuig in, en dus kiezen wij het eerste. Twee of meer TBG's zijn namelijk niet altijd een garantie op rust. Wat hen ten slotte tussen Zuid en Centraal toch in ons rijtuig brengt, weet ik niet. Wel is snel duidelijk dat ze de hele weg over alles en nog wat op vrij luide toon zullen praten. Toegegeven: een van beide loopt voorbij Brussel-Noord door een aantal rijtuigen en controleert ook. Maar na zijn terugkeer worden de gesprekken opnieuw opgenomen. Tenzij ze aan het bellen gaan: samen scoren ze zo een 6-tal gesprekjes tot Liège-Guillemins.

Maar belangrijk: de 506 rijdt vrij stipt, en de aansluiting met de IR naar Luxemburg blijft comfortabel ruim. Als je het succes van Plopsa-Coo zou afleiden van het aantal passagiers voor deze trein, dan lijkt het eerder op Flopsa-Coo. We krijgen meteen na Angleur al controle. De al wat oudere TBG bestudeert aandachtig onze railpass, maar hij stelt ons meteen gerust: er is niks aan de hand. Alleen heeft zijn collega (die van de 3266, alias 3105) een lijntje te laag geknipt. Met rode kogelpen wordt een pijl naar boven op onze railpass getekend. Of dit de TBG's vanavond zal overtuigen, is niet zeker. We zien wel. Zelf knipt hij altijd het correcte lijntje, sinds hij een bril heeft, toch.

Veel mag er niet verkeerd gaan met deze 113: als de TBG van daarnet in Poulseur op het perron een discussie aangaat met twee reizigsters over een al dan niet fout ingevulde pass, wordt het zelfs even angstig op de klok kijken. Maar uiteindelijk wordt het incidentje na 2 minuten afgesloten met de verzekering dat hij gentil is, want dat het de volgende keer anders zal aflopen. (Dat is natuurlijk niet waar, want de volgende keer zal een andere TBG precies hetzelfde zeggen…)

We halen zonder verdere problemen onze trein-busaansluiting. Lijn 42a rijdt al parallel met spoorlijn 42 sinds de jaren 1950, lang dus voor het gros van de halten en stations op deze lijn gesloten werd. Een vervangingslijn werd ze dus eigenlijk pas vanaf 1984, toen de veelal toeristische halten langs deze lijn geen enkele vorm van respijt kregen. Vooral Stoumont, met een station op meer dan 4 km van het centrum, kon profiteren van deze buslijn. Nog niet zo lang geleden werd de dienst op het beste beklante deel van de lijn (Comblain - Stoumont) nog versterkt, zodat je hier nu over een uurdienst (of ongeveer) beschikt. Eigenaardig voetnootje: het is toch godgeklaagd dat het gemakkelijker geworden is om gegevens over deze lijn op te snorren uit de jaren 1950 dan uit de eenentwintigste eeuw. Dat heeft alles te maken met de weerzin van de busmaatschappijen in dit land tegen dienstregelingenbundels met vaste geldigheidsperiode. Ik heb het om die reden zelf opgegeven om al die dingen bij te houden, maar eigenlijk zou men alle maatschappijen moeten verplichten de historische gegevens over hun dienstregelingen ter beschikking te stellen van onderzoekers. Met het internet zou dat een fluitje van een cent moeten zijn.

 

Voor de terugrit hadden we eigenlijk gemikt op de bus van 16:36, die onmiddellijk aansluiting geeft met IR 116, maar we hebben beide lussen tegen een aardig tempo gestapt, en dus zijn we nog op tijd aan de halte voor die van 15:16. Meteen merk je dat er van een perfecte uurdienst geen sprake is. Die vroegere bus heeft een dubbel voordeel: de aansluiting met de trein is nu een zekerheid en… de terrasjes in Aywaille wenken. Dat doen ook die drie rode zitjes in het station van Aywaille. Ik weet niet wat de NMBS tegen zitgelegenheid in zijn stations heeft, maar met een bankje van drie aan elk perron voorziet men hier echt het minimum minimorum. (Overigens zal onze voorziene bus perfect op tijd aan het station arriveren.)

De IR rijdt goed op tijd. Tijd om het in mijn ogen zowat enige nadeel aan I10-rijtuigen te noteren: op warme dagen als vandaag zou enige koeling best welkom zijn. Maar ja, ze stammen uit een tijd dat zelfs auto's met airco schaarse uitzonderingen waren.

De IC naar Oostende is naar verwachting wat drukker dan anders. Waar het vroeger luidde dat alle wegen naar Rome leiden, zien we vandaag weer de geseculariseerde variant van deze al te rooms klinkende uitdrukking: alle wegen leiden door eerste klas. Zowel in Liège als in Leuven zien we met stijgende verbazing al die reizigers die zich van voor naar achter en van achter naar voor in de trein begeven. Enige strategie bij het instappen is hen vreemd: een deur is een deur, alweer een variant op wat mijn vriend Dirk bij het snookeren placht te zeggen na alweer een fluke: een gat is een gat. En wat die twee grieten bezielt om bijna een vol uur op een broeierig platform eerste klas te blijven zitten, terwijl er achteraan nog enkele honderden zitplaatsen tweede klas beschikbaar zijn, is me ook een raadsel. Voordeel van die zwoelte: na een tijdje vallen ze vanzelf stil…

Blijft ons alleen nog een ritje van Brussel-Noord naar Halle. In Brussel-Centraal stappen vijf jongeren (twee van het vrouwelijke geslacht) in. "Je ne vais pas par là." Die là, dat is de niet eens zo volle tweede klas. Eerste klas wordt echt ingenomen: lawaai, koppen door de kleine raampjes van het gemoderniseerde stel, en dat gaat best met de voeten op de zitjes. De hel, kom. In Vorst-Zuid zien ze de TBG naar het einde van de trein stappen, en dat is het sein voor de vlucht: blijkbaar hebben ze ook geen biljetten, en even later blijft het vijftal achter op het perron, wachtend op de volgende trein. De TBG controleert even later onze biljetten en ik doe hem het hele verhaaltje. Het belangrijkste, vindt hij, is dat ze niet langer storen. Tot de volgende trein stopt in Vorst-Zuid waarschijnlijk.

Luckas Vandertaelen krijgt dezer dagen forse tegenwind binnen zijn eigen partij Groen, omdat hij het enkele keren heeft aangedurfd om het ergerlijke gedrag van allochtonen in het Brusselse aan de kaak te stellen. Zelf hebben Agalev en Groen me vele jaren rustige verkiezingen bezorgd zonder veel kopbrekens over wie mijn precieuze stemmetje nu wel moest krijgen, omdat ik er nu eenmaal van overtuigd was dat het de enige partij was die echt kon opkomen voor milieu en openbaar vervoer en meer van die dingen die ik leuk vond. Maar de Pataers e.a. brengen daar nu al enkele jaren verandering in. Ik heb lang genoeg en vaak genoeg aan allochtonen les gegeven om in eer en geweten te mogen zeggen dat je met die vriendelijke jongens en meisjes niet meer of niet minder problemen hebt dan met die van bij ons, maar je moet ook durven toegeven dat sommigen voor galg en rad opgroeien, net zoals sommigen van de onze. En dat je hun gedrag niet met de mantel der liefde moet bedekken.

Als we in Halle uitstappen, is de plaatselijke duatlon volop bezig. Dat betekent dat de busbediening van de stad Halle vanaf 17:00 zo goed als onmogelijk is geworden, omdat het busstation zelf middenin het actiegebeid ligt. Onze eigen halte wordt binnenkort weer voor ongeveer een maand gesloten. Het is minder dan een jaar geleden dat hetzelfde gebeurde. De werken die nu gepland staan, had men perfect verleden jaar tegelijk met die van toen kunnen uitvoeren. Steeds weer word je als busgebruiker met je neus op de waarheid gedrukt: je betekent niets, en trek je plan! Misschien moet het echte Groen daar maar eens verandering in proberen te brengen…

 

 

Lijn 42 heeft ook nog 3 P-treinen die de schrale twee-uurdienst aanvullen. Dit is de eerste:

ms 483 met P4016 Liers - Gouvy in Aywaille.

 

 



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne
  • 7 maart 2024 - Veerle
  • 4 maart 2024 - Leuven - Sint-Joris-Weert (GR Dijleland)
  • 27 februari 2024 - Weerde

    Archief per maand
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!