Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
15-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. 15 september 2007
TTB-weekend is het vandaag, en dus is het zaak om weg te blijven van de drukke verbindingen naar kust en Ardennen, al zal achteraf blijken dat het allemaal niet meer hoefde. Deze kermis van het OV schiet nu duidelijk aan haar doel voorbij, want de tijd van de 100.000 biljetten en meer is blijkbaar voorbij. Gelukkig maar, ik heb nooit erg hoog opgelopen met TTB-dagen. Laat men maar eens werk maken van een echt OV-net doorheen het hele jaar, met treinen en bussen die niet eens een snel maar wel een betrouwbaar alternatief vormen voor de auto, waarvan het gebruik vele keren duurder gemaakt moet worden, zodat ook het OV wat duurder kan. Iedereen - en in de eerste plaats ons milieu - zal er wel bij varen.
We hadden nog een bijna 21 kilometer lange tocht langs de Via Gallia Belgica op het programma staan, een oude Compostellaroute, die uitzonderlijk genoeg in het GR-net is opgenomen: Nivelles - Godarville zou het worden; een flink deel ervan loopt samen met de GR12, en het zal wel niet helemaal toevallig zijn dat precies dat deel van het tracé het meest waardevolle is. Gelukkig is Nijvel een bijzonder aangenaam stadje (geworden?) en bovendien is er zaterdagmarkt. De bewegwijzerde tocht loopt er pal door. Ook de Collégiale is een topper, die hoog scoort in de lijst van de mooiste Waalse kerken. Voorbij Nivelles wordt het allemaal wat "eenvoudig": een verhard tracé tot aan het Oude Kanaal, net voor Seneffe, zonder veel variatie of opmerkelijke punten. Dan volgt een toch wel interessante tocht langs het oude kanaal, langs het Kasteel van Seneffe en vooral langs de tunnel in het oude kanaal, compleet met jaagpad. Godarville is dan weer een wat ontluisterend eindpunt met een gesloten kerk, een totaal aan de auto opgeofferd pleintje en een verminkt stationsgebouw.
We kijken dus met gemengde gevoelens terug op deze erg onevenwichtige wandeling, met een TWQ van 30 %, met schitterende stukjes maar nog veel meer kilometers van twijfelachtig allooi. Die TWQ, dat is het Tragewegenquotiënt: hoe hoger, hoe meer Trage Wegen. Alhoewel die laatste term niet van mezelf is (maar wel perfect in mijn filosofie past), zou ik de term TWQ misschien wettelijk moeten laten beschermen.

We vermeden de verwachte drukte van de TTB-dag op deze wijze:

Halle - Brussel-Zuid met IC1908 9:26 9:37 (stipt) - loc 2130 duwt o.a. 51043, waarin wij hebben plaatsgenomen - de bezetting lijkt erop te wijzen dat nogal wat NMBS'ers ook willen profiteren van de opendeurdagen om hun bedrijf eens op een andere manier te leren kennen;
Brussel-Zuid - Nivelles IC 2030 (stipt) met loc 2735 en rijtuig 61006.

De terugrit gebeurt dus uit Godarville:
L 4267 (ms 676 - niet gemoderniseerd - zalig) naar La Louvière-Centre 17:34 17:47 (stipt) - de TBG levert ons een tweedeklasticket af, en moet dus opnieuw beginnen. Hij vergist zich ook nog eens van code (046 i.p.v. 088) en heeft ook niet meteen door dat we met Visa willen betalen. Maar hij blijft onverstoord en waarschijnlijk ook echt vriendelijk.
Van La Louvière-Centre kun je rechtstreeks naar Halle met IR 3917 (ms 821) 17:56 18:27 - in Tubize stappen twee allochtonen in die duidelijk aangeven dat ze zichzelf op een eersteklasritje willen trakteren zonder betalen. Zoals wel vaker moet de trein net voor Halle afremmen omdat het Halse seinhuis het vertikt om tijdig de seinen open te zetten. Treinbestuurders moeten dit station echt vervloeken, want ook vanmorgen was het koekenbak. Misschien nog een verre reminiscentie aan de dagen dat de beruchte Halse overweg het tijdig open zetten van de seinen onmogelijk maakte.


Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!