De gemeente Trois-Ponts heeft samen met het NGI een
wandelkaart uitgegeven met in totaal 17 aangeduide wandelingen. Wij wagen ons
vandaag aan nummer 8 (Promenade du
Château de Wanne) en aan nummer 10 (Promenade
des Petits Patelins), die we combineren tot een bruikbare acht, met
aanlooproute van de N68 naar Spineux. Langs de N68 loopt lijn 42a van de TEC,
en de halte Route de Wanne past
perfect in ons kraam. Samen is dat 15.330 en 1.820 km wandelen. Ook de aanlooproute
is de moeite waard, trouwens.
Het werd een van de mooiste en zwaarste uitstappen van
de voorbije jaren. We hadden dan nog het geluk een deel van Liège - Bastogne -
Liège in de gemakkelijke richting te lopen; we konden ons niet van de indruk ontdoen
dat de ontwerpers van deze wielerwedstrijd toch niet helemaal van enig sadisme
gespeend zijn. Met een drietal stevige en vrij lange hellingen kregen we trouwens
ook ons deel van de koek. Enig minpunt: de bossen worden hier duchtig
uitgedund. Hoewel, minpunt? We kregen net hierdoor prachtige panorama's te
zien, die anders ongetwijfeld onzichtbaar waren gebleven.
Wanne zelf is trouwens een prachtig dorp, un petit patelin: mooie kerk, mooie
kasteelhoeve en een heus museum. En in La
Métairie kregen we lekkere koffie geserveerd, die we des te meer konden appreciëren,
want het was dan wel een mooie, heiige lentedag, de niet eens zo felle wind
maakte ons voortdurend duidelijk dat we ons daar nog niet te veel bij voor
moesten stellen.
Foto's vind je hier.
En hier:
Goede
Vrijdag in Wanne
La
Baraine
Ruisseau
de Bouyin
We staan
weer buiten!
Wanne,
Kerk en kasteel
De verplaatsing:
Halle - Brussel-Zuid 3107 9:19 9:30 +3 (433)
Brussel-Zuid - Liège-Guillemins 508 9:57 11:00 +10
(1836 - 11830)
Liège-Guillemins - Trois-Ponts 115 11:18 12:11 +5
(3013 - 11708)
Trois-Ponts - Trois-Ponts [42a] 12:40 12:48 +4
(ab7601-24, Mercedes Conecto, Satracom)
Trois-Ponts - Trois-Ponts [42a] 18:26 18:35 +2
(ab7601-30, Mercedes Citaro LE, Satracom)
Trois-Ponts - Liège-Guillemins 118 18:49 19:42 +6
(3005 - 11706)
Liège-Guillemins - Brussel-Noord 542 20:00 20:54 stipt
(1836 -11830)
Brussel-Noord - Halle 1592 21:19 21:37 stipt (966)
De
commentaar:
We zijn
ruim op tijd (wat is het rustig op Goede Vrijdag, die door de banken
uitgeroepen is tot bank holiday, zij het met minder effect dan in de UK!). We
nemen dus alweer niet de CR naar Dendermonde, maar de IR naar Antwerpen. Veel
maakt het niet uit. Net voor Brussel-Zuid worden we opgehouden, vermoedelijk
omdat de IC naar Knokke/Blankenberge eerst nog buiten moet, en we rijden zo
goed als tegelijk met de CR Brussel-Zuid binnen.
In
Brussel-Zuid blijven de aankondigingsborden gevrijwaard van al te veel treinen
in vertraging. Toch staat een duo in het rood: IC 1708 Quiévrain -
Saint-Ghislain en CR 3659 Braine-le-Comte - Leuven. Het een zal wel met het
ander te maken hebben. 's Avonds kijk ik even op railtime of er wat gebeurd is,
maar ze houden het zedig bij een exploitatie-incident. In werkelijkheid is de
IC in Braine-le-Comte zo een 400 m te laat gestopt, en daar was al lang geen
perron meer. Terugrijden, dus, en dan gaat er al snel een kwartier verloren.
Onze
eigen 508 staat zonder vertraging aangekondigd, maar helemaal waar is dat niet.
We zullen uiteindelijk Brussel-Zuid buiten rijden met 6 minuten vertraging, en
tot Brussel-Centraal komen we nog 2 keer tot stilstand: elf minuten is het bilan
bij vertrek uit Brussel-Noord. Veel gaat daar niet meer af: in Liège-Guillemins
hebben we nog altijd 10 minuten vertraging. De IC 1708 staat ondertussen al in
Ans, maar we krijgen voorrang. Geen
probleem dus voor de aansluiting naar Luxemburg, die we de laatste maanden al
vaker dan ons lief is, gemist hebben, zij het dan twee uur vroeger. Het is
prettig om te zien dat ook de overstappers van de 1708 hun aansluiting nog
halen.
De IR
115 vertrekt met 2 minuutjes vertraging, maar één station verder is die al
weggevlakt. Het lijkt een kommerloze rit te zullen worden, tot we tussen Rivage
en Aywaille tot stilstand komen - het ging al een tijdje traag. De TBG kondigt
een technische storing aan, en weet meteen dat we 5 à 6 minuten vertraging
zullen oplopen. Het is me een raadsel wat daar gebeurd is. Gestoord sein
(A247), problemen met de omschakeling aar 25 kV? Wie het weet mag nu zijn
vinger omhoog steken.
In
Aywaille vertrekt de bus van lijn 42a net op het moment dat de trein tot
stilstand komt. We zijn dan wel geen gegadigden vandaag, maar daar hebben die 4
overstappers (2 + 1 + 1) geen boodschap aan. Zelf zou ik wat gedecideerder
achter de bus aan gegaan zijn, maar zij leggen zich mak neer bij hun lot. Zelfs
als Aribus het licht op groen gezet had - wat niet denkbeeldig is, omdat de
vertraging zo recent is ontstaan, en misschien niet ingegeven is - verdient de
buschauffeur voor vandaag geen loon. Klanten op die manier in de kou laten staan:
het lijkt wel op pesterij. In Trois-Ponts zien we hem terug. Tijd voor een
babbeltje met een collega is er te over!
Uiteindelijk
komen we in Trois-Ponts aan met 5 minuten vertraging: daar staan de bussen wel
mooi op aansluiting te wachten. Coo, op rustige dagen altijd goed om één minuut
vertraging in te lopen, ziet vandaag enkele tientallen reizigers uitstappen.
Het Belgische pretpark concentreert zich na de droeve winterdagen opnieuw in
enkele vaste stekken.
De
chauffeur van onze bus verandert pas op het allerlaatste nippertje zijn film.
Ongetwijfeld smaakt het zelf gerolde sigaretje beter in eenzaamheid, al zullen
de walmen wel in de bus blijven hangen. We vertrekken ook vier minuten te laat.
Even denk ik al dat het weer zo een chauffeur is die bewust te laat vertrekt om
dan snel te kunnen doorrijden, maar in dit geval ligt de verklaring elders: de
bus wacht op de aansluiting van lijn 745, en er zijn inderdaad enkele
overstappende reizigers.
Laat er
geen twijfel over bestaan: Wanne had eigenlijk ons vertrekpunt moeten zijn,
maar daar komt alleen een minimale schooldienst (753). We moesten dus op zoek
naar een alternatief, en dat vonden we in lijn 42a, met een heel eind buiten
Trois-Ponts, ter hoogte van de oude watermolen van Rochelinval, een halte Route de Wanne. Een wegwijzer leert ons
dat Wanne 4 km ver ligt, en dat doet me denken aan een tijd dat mensen inderdaad
kilometers ver reden naar een bushalte of meer nog, naar een treinstation, de
rijken in hun protserige koetsen, de boeren met paard en kar. (Je merkt het: ik
heb een paar oude prentbriefkaarten over Wanne gevonden op het internet, en zo
iets blijft niet zonder gevolgen
) Hier staat wel een bushokje, en dat is meer
dan we van de meeste halten in het eigen Halle kunnen zeggen
De
terugreis verloopt analoog: we rekenen op de laatste bus van lijn 42a tussen
Gouvy en Trois-Ponts, en die heeft zelfs nog een achttal reizigers mee. Met een
kleine vertraging deponeert die ons aan het in snel tempo verloederende station
van Trois-Ponts. Dat is het trieste lot van alle stations waar loketten
gesloten worden.
Ik heb
maar een minuscuul gsm'etje, maar onlangs heb ik geleerd om zelfs daarmee te
internetten. Dat leert me dat IR 118 met 9 minuten vertraging rijdt. Dat stond
trouwens ook vermeld in de werfinfo van Infrabel, maar ik vond het niet terug
in de dienstregeling die de NMBS-site me suggereerde. Veel zou het trouwens
niet uitgemaakt hebben: IR 4017 komt ons tegemoet gereden met een tiental
minuten vertraging, en stipt vertrekken zat er voor ons dus toch niet in. Dat
komt ervan als je op een lichtzinnige manier spoorlijnen enkelsporig maakt.
Twee dronkenmannen
met vrijkaarten zullen tot Aywaille de rust van het eersteklasrijtuig verstoren,
met luid gepraat en nog luider bellen. We gaan zo ver mogelijk van hen af
zitten, maar zelfs dan is het gebral nog storend. Hoeveel lekker bier wordt
dagelijks gerecycleerd in de magen van slokoppen die alles behalve met verstand
drinken?
Het
ziet er even naar uit dat onze trein nog net binnen de vijfminutengrens Liège
zal bereiken (thuis check ik het even: Railtime houdt het inderdaad op 5
minuten), maar ik heb het allemaal live kunnen volgen: Trois-Ponts +9, Coo +9
(met alweer veel Plopsalanders), Aywaille +7, Rivage +7, Poulseur +6, Angleur
+6, Liège-Guillemins +6. In Aywaille staat de indrukwekkende P-trein
Brussel-Zuid - Gouvy te wachten.
De IC
naar Oostende houdt het helemaal stipt. Een gezin bekijkt een filmpje op een of
ander elektronisch spul. Zelfs in deze ruime I11 is dat storend, maar het is
een kenmerk des tijds: zolang ze zelf niet gestoord worden, beseffen de meesten
niet eens meer dat ze zelf wel eens anderen zouden kunnen storen. Dat geldt
voor treinen, bussen, maar ook voor wachtzalen in ziekenhuizen, bij tandartsen
en dokters, zelfs in parken. En dan heb ik het nog niet over de agressiviteit
van luidruchtige radio', tv's en tuinmateriaal in woonbuurten.
In
Leuven kunnen we woordelijk volgen wat zich op het schermpje afspeelt - we
staan er dan ook 7 minuten stil. Gelukkig is het dan nog maar een boogscheut
naar Brussel-Noord.
Vijfentwintig
minuten overstaptijd richting Halle: we maken het niet zo vaak meer mee. Maar
een van de CR's naar Braine-le-Comte valt uit na de avondspits, en dus is het
wachten op de CR naar Geraardsbergen. Die bestaat uit een klassiek tweeledig
stel, en dat is meer dan voldoende. Tussen Brussel-Zuid en de vertakking
Ruisbroek krijgen we de vage illusie dat we in een HST zitten, niet omdat het
zo snel gaat, maar omdat we over lijn 96 N sporen. Als je moe bent, raak je wel
eens verward in de wereld tussen droom en werkelijkheid.
|