Vandaag wilden mijn vrouw en ik een deel stappen van de verbinding tussen twee
GroteRoutepaden 122 en 129 (zoals lijnnummers bij OV) en wel tussen
Angreau en Athis.
Om 6.51 namen we in Halle de 3927 tot Braine-le-Comte (ak 7:03 - stipt)
- ms 812. De treinwachter controleerde onze internetbiljetten ("We gaan
eens spelen," luidde zijn schalkse commentaar.) Het Ibis-toestel wist -
in tegenstelling tot alle vorige keren - wel weg met de streepjescode
en ik kon op het display meekijken hoe al onze gegevens te voorschijn
kwamen, inclusief de controlefoto. Zou het waar zijn dat de gegevens
ook opgeslagen worden, zodat eventueel gecontroleerd kan worden welke
trein je genomen hebt, c.q. of je het traject geen twee keer afgelegd
hebt?
Vier minuten overstaptijd op de 4057, de L naar Mons. In de
onderdoorgang hangen geen gele affiches noch andere aankondigers, zodat
je hier maar beter op de perrons kunt kijken, liefst voor je naar
beneden gaat. Even paniek omdat er nergens een tweeledig stel te
bespeuren valt. Blijkt dat de trein - ik vermoed uitzonderlijk - met
een break (ms 317) gereden wordt.
In Mons moeten we ook nog P 7773 naar Quiévrain nemen: ms 737; ik
had hier eigenlijk een stel M4 verwacht, enige teleurstelling valt ons
dus te beurt. De trein komt op tijd aan in Quiévrain, al is hij in Mons
met twee minuten vertraging vertrokken omdat de IC naar Lille-Flandres
een kleine tien minuten had.
In Quiévrain staat ab 3467 (Jonckheere City 041) al te wachten:
lijn 29' (ja, het accent hoort er bij) naar Roisin, maar wij rijden mee
tot Angreau, waar we zoals voorzien om 8:34 aankomen.
Bijna 17 km later komen we aan in Athis, waar we aan de halte
"Croix des Muets" de bus van lijn 8 willen nemen naar Dour. De
halte-informatie is echter erg verwarrend, zodat we er de voorkeur aan
geven om de bus enkele halten tegemoet te gaan, tot we een halte vinden
met ondubbelzinnige aanduiding. Het wordt ten slotte Erquennes
(Eglise), en daar blijkt dat vermoedelijk alle halteborden links en
rechts van de straat verwisseld zijn, en dat minstens een halte of 3
ver. Ik dacht dat dit alleen in Limburg kon, maar blijkbaar is
Henegouwen in hetzelfde bedje ziek. Om 15:06 komt ab 3663 (Renault-EMI
R312) op lijn 8, en die brengt ons naar Dour, waar we aan de halte Dour
(Place) zullen overstappen op lijn 7 naar Saint-Ghislain. De halte
Place is echter al maanden buiten dienst wegens werken, en de chauffeur
zet ons af aan een obscure halte Rue Dubrucq. We hebben er 23'
overstaptijd. Stipt op tijd (15:39) komt ab 3804 (Van Hool A330, met
een hallucinant slechte inrichting binnenin, zodat blijkbaar niemand
echt op zijn gemak zit) aangereden en die zet ons na een stipte rit af
aan het station van Saint-Ghislain, volledig in de steigers, en ook
voor het station is het een puinhoop, want de hele omgeving wordt
geherstructureerd: er komt o.a. een volledig vernieuwd busstation.
Om 16:10 vertrekt daar P 8860 naar Mons: een trek- en duwstel van
Schaarbeek met de 2118 achteraan en 4 M4m als rijtuigen. Als deze trein
op tijd in Mons aankomt, kunnen we een half uur tijd winnen op de
officiële ARI-dienstregeling, want daar is een overstap op de L naar
Braine-le-Comte van 2 minuten. Gelukkig bestaat het papieren
spoorboekje nog, want anders zou deze verbinding volledig aan onze
aandacht ontsnapt zijn.
En inderdaad, we halen de "onmogelijke" aansluiting: om 16:24
vertrekken we met ms 234 (L 4086) richting Braine-le-Comte, waar we om
16:57 kunnen overstappen op de 3916 die ons met een minuutje vertraging
dropt in Halle om 17:10. (In plaats van 17:43, zoals ARI ons wilde doen
geloven.) We eindigen zoals we begonnen zijn: met een vierledig stel,
dit keer de 830.
Eigenaardig genoeg heeft ook de TBG van de 4086 onze biljetten gescand. Onnodig te zeggen dat ook deze keer alles OK was.
08-04-2006 om 09:42
geschreven door overweg13
|