Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
08-04-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4 april 2006



Vandaag wilden mijn vrouw en ik een deel stappen van de verbinding tussen twee GroteRoutepaden 122 en 129 (zoals lijnnummers bij OV) en wel tussen Angreau en Athis.

Om 6.51 namen we in Halle de 3927 tot Braine-le-Comte (ak 7:03 - stipt) - ms 812. De treinwachter controleerde onze internetbiljetten ("We gaan eens spelen," luidde zijn schalkse commentaar.) Het Ibis-toestel wist - in tegenstelling tot alle vorige keren - wel weg met de streepjescode en ik kon op het display meekijken hoe al onze gegevens te voorschijn kwamen, inclusief de controlefoto. Zou het waar zijn dat de gegevens ook opgeslagen worden, zodat eventueel gecontroleerd kan worden welke trein je genomen hebt, c.q. of je het traject geen twee keer afgelegd hebt?
Vier minuten overstaptijd op de 4057, de L naar Mons. In de onderdoorgang hangen geen gele affiches noch andere aankondigers, zodat je hier maar beter op de perrons kunt kijken, liefst voor je naar beneden gaat. Even paniek omdat er nergens een tweeledig stel te bespeuren valt. Blijkt dat de trein - ik vermoed uitzonderlijk - met een break (ms 317) gereden wordt.
In Mons moeten we ook nog P 7773 naar Quiévrain nemen: ms 737; ik had hier eigenlijk een stel M4 verwacht, enige teleurstelling valt ons dus te beurt. De trein komt op tijd aan in Quiévrain, al is hij in Mons met twee minuten vertraging vertrokken omdat de IC naar Lille-Flandres een kleine tien minuten had.
In Quiévrain staat ab 3467 (Jonckheere City 041) al te wachten: lijn 29' (ja, het accent hoort er bij) naar Roisin, maar wij rijden mee tot Angreau, waar we zoals voorzien om 8:34 aankomen.
Bijna 17 km later komen we aan in Athis, waar we aan de halte "Croix des Muets" de bus van lijn 8 willen nemen naar Dour. De halte-informatie is echter erg verwarrend, zodat we er de voorkeur aan geven om de bus enkele halten tegemoet te gaan, tot we een halte vinden met ondubbelzinnige aanduiding. Het wordt ten slotte Erquennes (Eglise), en daar blijkt dat vermoedelijk alle halteborden links en rechts van de straat verwisseld zijn, en dat minstens een halte of 3 ver. Ik dacht dat dit alleen in Limburg kon, maar blijkbaar is Henegouwen in hetzelfde bedje ziek. Om 15:06 komt ab 3663 (Renault-EMI R312) op lijn 8, en die brengt ons naar Dour, waar we aan de halte Dour (Place) zullen overstappen op lijn 7 naar Saint-Ghislain. De halte Place is echter al maanden buiten dienst wegens werken, en de chauffeur zet ons af aan een obscure halte Rue Dubrucq. We hebben er 23' overstaptijd. Stipt op tijd (15:39) komt ab 3804 (Van Hool A330, met een hallucinant slechte inrichting binnenin, zodat blijkbaar niemand echt op zijn gemak zit) aangereden en die zet ons na een stipte rit af aan het station van Saint-Ghislain, volledig in de steigers, en ook voor het station is het een puinhoop, want de hele omgeving wordt geherstructureerd: er komt o.a. een volledig vernieuwd busstation.
Om 16:10 vertrekt daar P 8860 naar Mons: een trek- en duwstel van Schaarbeek met de 2118 achteraan en 4 M4m als rijtuigen. Als deze trein op tijd in Mons aankomt, kunnen we een half uur tijd winnen op de officiële ARI-dienstregeling, want daar is een overstap op de L naar Braine-le-Comte van 2 minuten. Gelukkig bestaat het papieren spoorboekje nog, want anders zou deze verbinding volledig aan onze aandacht ontsnapt zijn.
En inderdaad, we halen de "onmogelijke" aansluiting: om 16:24 vertrekken we met ms 234 (L 4086) richting Braine-le-Comte, waar we om 16:57 kunnen overstappen op de 3916 die ons met een minuutje vertraging dropt in Halle om 17:10. (In plaats van 17:43, zoals ARI ons wilde doen geloven.) We eindigen zoals we begonnen zijn: met een vierledig stel, dit keer de 830.
Eigenaardig genoeg heeft ook de TBG van de 4086 onze biljetten gescand. Onnodig te zeggen dat ook deze keer alles OK was.


Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne
  • 7 maart 2024 - Veerle
  • 4 maart 2024 - Leuven - Sint-Joris-Weert (GR Dijleland)
  • 27 februari 2024 - Weerde

    Archief per maand
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!