Vandaag wilden mijn vrouw en ik GR15 volgen tussen Florenville en
Sainte-Cécile. Er stond dus een interessante verplaatsing met het OV
voor de boeg.
We vertrokken om 7.03 met P 7512 naar Brussel-Zuid, waar we om
7:16, dat is met 2 minuten vertraging, aankwamen. Deze trein bestaat
uit een lang stel M5, vandaag geduwd door de 2152. Ons rijtuig was
51514.
In Brussel-Zuid stapten we op de 2107 (2 ms 96 - wij zaten in ms
517). Deze trein zette ons stipt om 9:44 in Libramont af. De
uitgebreide gebruiksmogelijkheden van de Go-Pass maken dat je op
deze anders altijd rustige trein nu ook al (Vlaamse) scouts in groep
kunt aantreffen. Alhoewel er voldoende plaats was, zaten ze liefst op
het platform tussen 1ste en 2de en een nukkige binnendeur zorgde voor
de rest, tot een treinbegeleider hen vroeg om toch maar te gaan zitten
waar dat de bedoeling is: in de zitjes .
In Libramont namen we ar 4122 tot Florenville: ak 10:15, zoals voorzien.
De GR loopt langs het centrum, dat we bereikten na een korte busrit
met lijn 22 - de bus van dienst was de 731, ex-NMVB 2536, een bus met
een respectabele staat van dienst dus, en in goede en propere staat.
's Avonds namen we om 15:36 in Sainte-Cécile de lijn 22/4,
expressbus tussen Florenville en Arlon. Deze keer was de bus de 734 (ex
2539) die er even goed uitzag als zijn broertje van vanmorgen. We
bereikten Arlon met 2 minuten vertraging - dat wil zeggen dat hij 3
minuten van de 5 minuten vertraging in Sainte-Cécile had goedgemaakt.
Aan de halte in Sainte-Cécile vind je alleen het zonenummer, waar je
dus in de meeste gevallen niets mee kunt doen. Geen haltenaam, geen
dienstregeling, niets. Het zou trouwens tot Vance duren voor volledige
halteborden opdoken. Op een expresslijn die niet alle halten aandoet,
is dat nochtans een must.
In Arlon lieten we de IC naar Brussel rijden, om de Vauban (EC 90
- 17:24) te kunnen nemen, tijd om een brood te kopen en een pint te
drinken, kom. De Vauban was uitzonderlijk lang, met 4
eersteklasserijtuigen en 5 tweedeklasrijtuigen. In eerste was de
bezettingsgraad zeker 90 %, we hebben dus al rustiger ritten met deze
trein gemaakt. De 2005 kweet zich puik van haar taak en we kwamen
perfect op tijd in Brussel-Noord aan. We zaten in een Zwitsers rijtuig
(61 85 1090 267), met zetels waar die van I11 en ms 96 wat pover tegen
afsteken, met een vergelijkbaar rijgedrag en een puike airco, behalve
op het platform, waar het toilet blijkbaar ook als rokershol gebruikt
wordt. Bwah!
Nog een trein dus, dachten we: de 3740 naar Quévy (1 break: de
335). In Brussel-Centraal was er een kort incident (met noodstop), maar
in Brussel-Zuid liep het finaal mis: een agressieve reiziger wilde niet
uitstappen, en dus was het wachten op de politie, want de B-Security mag niemand aanraken. We stapten dus maar
over op de 3041 (CR naar Geraardsbergen - 2 gemoderniseerde stellen,
wij zaten in stel 641). We kwamen stipt in Halle aan om 20:40. Om 20:41
reed ook de 3740 het station binnen, 25 minuten te laat. Ik hoop
dat de ezel die hier verantwoordelijk voor is, enkele dagen voor de
betaling van zijn boete mag werken.
De wandeling zelf verliep in wat misschien wel eens de beste
wandeldag van het jaar zou kunnen worden: fris en rustig lenteweer. We
kwamen ook door Chassepierre, waar ik nog maar eens de oude SNCV-brug
fotografeerde.
|