Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
08-04-2006
6 april 2006
Vandaag wilden mijn vrouw en ik GR15 volgen tussen Florenville en
Sainte-Cécile. Er stond dus een interessante verplaatsing met het OV
voor de boeg.
We vertrokken om 7.03 met P 7512 naar Brussel-Zuid, waar we om
7:16, dat is met 2 minuten vertraging, aankwamen. Deze trein bestaat
uit een lang stel M5, vandaag geduwd door de 2152. Ons rijtuig was
51514.
In Brussel-Zuid stapten we op de 2107 (2 ms 96 - wij zaten in ms
517). Deze trein zette ons stipt om 9:44 in Libramont af. De
uitgebreide gebruiksmogelijkheden van de Go-Pass maken dat je op
deze anders altijd rustige trein nu ook al (Vlaamse) scouts in groep
kunt aantreffen. Alhoewel er voldoende plaats was, zaten ze liefst op
het platform tussen 1ste en 2de en een nukkige binnendeur zorgde voor
de rest, tot een treinbegeleider hen vroeg om toch maar te gaan zitten
waar dat de bedoeling is: in de zitjes .
In Libramont namen we ar 4122 tot Florenville: ak 10:15, zoals voorzien.
De GR loopt langs het centrum, dat we bereikten na een korte busrit
met lijn 22 - de bus van dienst was de 731, ex-NMVB 2536, een bus met
een respectabele staat van dienst dus, en in goede en propere staat.
's Avonds namen we om 15:36 in Sainte-Cécile de lijn 22/4,
expressbus tussen Florenville en Arlon. Deze keer was de bus de 734 (ex
2539) die er even goed uitzag als zijn broertje van vanmorgen. We
bereikten Arlon met 2 minuten vertraging - dat wil zeggen dat hij 3
minuten van de 5 minuten vertraging in Sainte-Cécile had goedgemaakt.
Aan de halte in Sainte-Cécile vind je alleen het zonenummer, waar je
dus in de meeste gevallen niets mee kunt doen. Geen haltenaam, geen
dienstregeling, niets. Het zou trouwens tot Vance duren voor volledige
halteborden opdoken. Op een expresslijn die niet alle halten aandoet,
is dat nochtans een must.
In Arlon lieten we de IC naar Brussel rijden, om de Vauban (EC 90
- 17:24) te kunnen nemen, tijd om een brood te kopen en een pint te
drinken, kom. De Vauban was uitzonderlijk lang, met 4
eersteklasserijtuigen en 5 tweedeklasrijtuigen. In eerste was de
bezettingsgraad zeker 90 %, we hebben dus al rustiger ritten met deze
trein gemaakt. De 2005 kweet zich puik van haar taak en we kwamen
perfect op tijd in Brussel-Noord aan. We zaten in een Zwitsers rijtuig
(61 85 1090 267), met zetels waar die van I11 en ms 96 wat pover tegen
afsteken, met een vergelijkbaar rijgedrag en een puike airco, behalve
op het platform, waar het toilet blijkbaar ook als rokershol gebruikt
wordt. Bwah!
Nog een trein dus, dachten we: de 3740 naar Quévy (1 break: de
335). In Brussel-Centraal was er een kort incident (met noodstop), maar
in Brussel-Zuid liep het finaal mis: een agressieve reiziger wilde niet
uitstappen, en dus was het wachten op de politie, want de B-Security mag niemand aanraken. We stapten dus maar
over op de 3041 (CR naar Geraardsbergen - 2 gemoderniseerde stellen,
wij zaten in stel 641). We kwamen stipt in Halle aan om 20:40. Om 20:41
reed ook de 3740 het station binnen, 25 minuten te laat. Ik hoop
dat de ezel die hier verantwoordelijk voor is, enkele dagen voor de
betaling van zijn boete mag werken.
De wandeling zelf verliep in wat misschien wel eens de beste
wandeldag van het jaar zou kunnen worden: fris en rustig lenteweer. We
kwamen ook door Chassepierre, waar ik nog maar eens de oude SNCV-brug
fotografeerde.
Vandaag wilden mijn vrouw en ik een deel stappen van de verbinding tussen twee
GroteRoutepaden 122 en 129 (zoals lijnnummers bij OV) en wel tussen
Angreau en Athis.
Om 6.51 namen we in Halle de 3927 tot Braine-le-Comte (ak 7:03 - stipt)
- ms 812. De treinwachter controleerde onze internetbiljetten ("We gaan
eens spelen," luidde zijn schalkse commentaar.) Het Ibis-toestel wist -
in tegenstelling tot alle vorige keren - wel weg met de streepjescode
en ik kon op het display meekijken hoe al onze gegevens te voorschijn
kwamen, inclusief de controlefoto. Zou het waar zijn dat de gegevens
ook opgeslagen worden, zodat eventueel gecontroleerd kan worden welke
trein je genomen hebt, c.q. of je het traject geen twee keer afgelegd
hebt?
Vier minuten overstaptijd op de 4057, de L naar Mons. In de
onderdoorgang hangen geen gele affiches noch andere aankondigers, zodat
je hier maar beter op de perrons kunt kijken, liefst voor je naar
beneden gaat. Even paniek omdat er nergens een tweeledig stel te
bespeuren valt. Blijkt dat de trein - ik vermoed uitzonderlijk - met
een break (ms 317) gereden wordt.
In Mons moeten we ook nog P 7773 naar Quiévrain nemen: ms 737; ik
had hier eigenlijk een stel M4 verwacht, enige teleurstelling valt ons
dus te beurt. De trein komt op tijd aan in Quiévrain, al is hij in Mons
met twee minuten vertraging vertrokken omdat de IC naar Lille-Flandres
een kleine tien minuten had.
In Quiévrain staat ab 3467 (Jonckheere City 041) al te wachten:
lijn 29' (ja, het accent hoort er bij) naar Roisin, maar wij rijden mee
tot Angreau, waar we zoals voorzien om 8:34 aankomen.
Bijna 17 km later komen we aan in Athis, waar we aan de halte
"Croix des Muets" de bus van lijn 8 willen nemen naar Dour. De
halte-informatie is echter erg verwarrend, zodat we er de voorkeur aan
geven om de bus enkele halten tegemoet te gaan, tot we een halte vinden
met ondubbelzinnige aanduiding. Het wordt ten slotte Erquennes
(Eglise), en daar blijkt dat vermoedelijk alle halteborden links en
rechts van de straat verwisseld zijn, en dat minstens een halte of 3
ver. Ik dacht dat dit alleen in Limburg kon, maar blijkbaar is
Henegouwen in hetzelfde bedje ziek. Om 15:06 komt ab 3663 (Renault-EMI
R312) op lijn 8, en die brengt ons naar Dour, waar we aan de halte Dour
(Place) zullen overstappen op lijn 7 naar Saint-Ghislain. De halte
Place is echter al maanden buiten dienst wegens werken, en de chauffeur
zet ons af aan een obscure halte Rue Dubrucq. We hebben er 23'
overstaptijd. Stipt op tijd (15:39) komt ab 3804 (Van Hool A330, met
een hallucinant slechte inrichting binnenin, zodat blijkbaar niemand
echt op zijn gemak zit) aangereden en die zet ons na een stipte rit af
aan het station van Saint-Ghislain, volledig in de steigers, en ook
voor het station is het een puinhoop, want de hele omgeving wordt
geherstructureerd: er komt o.a. een volledig vernieuwd busstation.
Om 16:10 vertrekt daar P 8860 naar Mons: een trek- en duwstel van
Schaarbeek met de 2118 achteraan en 4 M4m als rijtuigen. Als deze trein
op tijd in Mons aankomt, kunnen we een half uur tijd winnen op de
officiële ARI-dienstregeling, want daar is een overstap op de L naar
Braine-le-Comte van 2 minuten. Gelukkig bestaat het papieren
spoorboekje nog, want anders zou deze verbinding volledig aan onze
aandacht ontsnapt zijn.
En inderdaad, we halen de "onmogelijke" aansluiting: om 16:24
vertrekken we met ms 234 (L 4086) richting Braine-le-Comte, waar we om
16:57 kunnen overstappen op de 3916 die ons met een minuutje vertraging
dropt in Halle om 17:10. (In plaats van 17:43, zoals ARI ons wilde doen
geloven.) We eindigen zoals we begonnen zijn: met een vierledig stel,
dit keer de 830.
Eigenaardig genoeg heeft ook de TBG van de 4086 onze biljetten gescand. Onnodig te zeggen dat ook deze keer alles OK was.