Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
19-04-2006
19 april 2006
Korte wandelingen kunnen soms ongelooflijk aantrekkelijk zijn. Neem nu wandeling 56 (S.I. Bouillon), een nog niet eens 7 kilometer lange wandeling in Bellevaux. Alleen bij het begin en het einde was er even asfalt, de rest van de wandeling liep over goed begaanbare boswegen, al volgden we een tijdlang ook een duidelijk motorspoor. Hoogtepunt was het uitzicht dat we plots te zien kregen bij de Moulins du Pont le Prêtre, bij de gelijknamige beek. Ik heb me zelfs afgevraagd waarom dit een "ruisseau" is, want andere officiële "rivieren" hebben lang niet de allure van deze flink uit de kluiten gewassen beek. Minpunt voor wie zonder kaart wil wandelen: de bewegwijzering is verouderd en weinig oordeelkundig geplaatst. Maar met de kaart kun je nauwelijks verloren lopen. Openbaarvervoergebruikers zoals wij moeten wel rekening houden met een asfalten aanlooproute van net geen 2 km, te doen bij begin en einde, van de N89 tot Bellevaux. Dat dorpje heeft namelijk geen echt bruikbare busverbinding, maar de aanlooproute mag er ook zijn: met een drietal afdalingen en beklimmingen, door een open weidelandschap, het zou erger kunnen zijn.
We vertrokken in Halle om 8.01, een lange trein met dubbeldekkers van de eerste generatie, die met 3 minuten vertraging in Brussel-Zuid aankwam, omdat we in Ruisbroek galant voorrang moesten verlenen aan een HST. Als de HSL eindelijk volledig afgewerkt zal zijn tussen Ruisbroek en Brussel-Zuid (en het vordert!) zou dit soort oponthoud tot het verleden moeten behoren. We zaten in rijtuig 51511, de trein werd geduwd door loc 2737. In Brussel-Zuid zouden we IC 2108 nemen tot Libramont, een trein die normaal samengesteld is een stel dubbeldekkers van de tweede generatie (M6). De trein had bij zijn heenrit echter te kampen gehad met technische problemen (de Luxemburgse loc zou zelfs een brandje gehad hebben), en er moest voor een noodoplossing gezorgd worden. Dat was een motorstel 96 (een Deense neus), de 513, maar in capaciteit scheelt dat een slok op een borrel. Vanaf Brussel-Noord zat de trein bomvol, en de eersteklasreizigers hadden eens te meer 54% meer betaald, om in dezelfde omstandigheden als de tweedeklassers te reizen. Nu, in dit uitzonderlijke geval, kan ik daar nog mee leven. Vanaf Namur konden we gelukkig op de voorziene trein overstappen, en die zette ons in Libramont af met 6 minuten vertraging. In Libramont wachten zowel treinen als bussen op aansluiting, maar ik nam het zekere voor het onzekere, en in dit geval was dat de trein naar Bertrix (mw 4112) , en pas daar overstappen op de bus van lijn 8 naar Bouillon. We kwamen met 5 minuten vertraging in Bertrix aan, maar we hielden nog een vijftal minuten overstaptijd over, geen probleem dus. Tot een goederentrein tergend traag tot stilstand kwam voor een bestuurderswissel, zodat we de sporen niet overkonden en alsnog onze bus leken te missen. Maar die had blijkbaar gewacht in Libramont en kwam zelf met 5 minuten vertraging aan: we zouden met amper 2 minuten vertraging aankomen in Plainevaux (4 Bras), vanwaaruit we naar Bellevaux stapten. De terugreis liep een stuk vlotter: dezelfde chauffeur met dezelfde bus (4.165 van stelplaats Bouillon) zette ons ruimschoots op tijd in Bertrix af, vanwaar we met mw 4115 (trein 5985 uit Virton) naar Libramont spoorden; we stapten over op de 2137 (ms 510) waarmee we om 17:17, met 2 minuten vertraging in Brussel-Noord aankwamen. Normaal kunnen we de CR naar Geraardsbergen niet meer halen, maar die had zelf een viertal minuten vertraging, en zo kwamen we uiteindelijk om 17:43 in Halle aan, aan boord van ms 603, met een bezetting van 100% in eerste klasse. Er bleek maar een bedriegster met een abonnement van tweede in eerste te zitten, en ze mocht prompt de klasverhoging betalen, toen de treinwachtster haar ronde deed. Al had ik de indruk dat een ander duo wel bijzonder snel rechtstond om in Halle uit te stappen... Een leuke dag is het geworden, zo tussen twee schooldagen in; de coördinator die me geheel onverwacht die vrije woensdag gunde, weet niet hoe goed die wel gebruikt wordt.