Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
11-04-2006
11 april 2006
Vandaag stond er een wandeling uit de wandelgids van Natuurpunt op het programma: in Herselt (eigenlijk eerder Ramsel) in het reservaat Langendonken. Zoals het een reservaat dat zichzelf respecteert past, moesten we een eindje stappen van de bushalte tot aan het reservaat. Het is alleszins een reservaat met mogelijkheden, en bepaalde gedeelten zijn nu zeker de moeite waard. Gesteund door een schuchter zonnetje zorgden de zangvogels voor een schitterend fluitconcert, alsof ze het ons, twijfelaars, duidelijk wilden maken: het IS lente! Spijtig genoeg zijn de beheerders van het reservaat van de moderne stempel, en dat betekent: beheerswerken, beheerswerken en nog eens beheerswerken. Dat maakt wandelen in andere delen van het reservaat niet echt aangenaam. Het meest dringende beheerswerk zou trouwens het plaatsen van hekken en poortjes moeten zijn, want ik heb sporen gevonden die zeker niet van onze kleine zoog- of roofdieren zijn, tenzij je gemotoriseerd ongeregeld ook als roofdieren beschouwt. We vertrokken uit Halle om 8:53 met de IR naar Turnhout (ms 307), maar zoals meestal stapten we over in Brussel-Zuid in de IC naar Tongeren: we gingen in het laatste stel zitten (ms 549) want in Leuven wisselt deze trein van rijrichting (van front, zeggen de kenners) zodat we in Aarschot vooraan konden uitstappen. We moesten daar nl. ook nog een bus nemen, en je weet maar nooit. Zo'n trein is al snel enkele honderden meters lang, en het is dan wel zo dat de bussen moeten wachten, het blijft altijd een risico. De IC kwam inderdaad met 6 minuten vertraging in Aarschot aan, wat de overstaptijd tot 6 minuten reduceerde. Geen probleem dus. Overigens werden alle bussen enkele minuten opgehouden omdat blijkbaar ook andere treinen met vertraging reden. De bus van lijn 490 naar Geel (bus 110334, van "pachter" KAV) zette ons 1 minuut later dan voorzien af aan de halte Ramsel Truitseinde. De terugrit deden we met een bus van lijn 29a2 (ab 3703, van stelplaats Aarschot). Aan de halte Truitseinde staan niet minder dan 4 haltepalen. Als men de halte van de 29a2 ook op de Geelsesteenweg zou installeren, zouden er maar 2 hoeven te staan: dan zou de reiziger dus nooit fout kunnen staan, en niet eerst hoeven te verifiëren welke bus eerst komt. Zoals wel meer had de bus wat vertraging, maar in Aarschot had hij niet meer dan 4 minuten, wat de overstaptijd toch wel tot 3 minuten reduceerde. Gelukkig hoefden we geen biljetten meer te kopen; die had ik 's morgens zelf afgedrukt vanaf de website van de NMBS. De L-trein naar Leuven (uit Hasselt) bestond uit twee gemoderniseerde stellen, we hadden de 742. In Leuven konden we overstappen op de IC naar Oostende, met de 1323 aan kop; ons rijtuig was de 11827. De IC arriveerde stipt in Brussel-Noord, wat vreemd is, want meestal rijdt hij enkele minuten te vroeg binnen. Om 16:03 namen we de P-trein naar Geraardsbergen, gesleept door de 2728, met een stel gemoderniseerde M4's. Wij zaten in rijtuig 58032, waar het, zoals meestal in P-treinen, heerlijk rustig was. De trein werd wat opgehouden in Vorst-Zuid (het is daar echt wachten op de voltooiing van de HSL) en net voor Halle, zodat we uiteindelijk met 4 minuten vertraging in Halle aankwamen. Met de wagen (die van mijn vrouw) is de aansluiting altijd verzekerd, en dat was dus geen probleem, al bloedt mijn hart als ik zo iets schrijf.