Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
31-10-2008
29 oktober 2008
Oh, simpele ziel die hier gisteren schreef dat de provincies Liège, Luxembourg en Namur in de maanden oktober tot december voor de wandelaars taboe zijn. Voeg daar maar de provincie Hainaut aan toe. Toen we gisteren op de GR 123 tussen Harchies en Erbisœul stapten, werd dat wel heel duidelijk. Eerst leken we nog geluk te hebben, want de meeste affiches gaven weekends aan als klopjachtdagen, maar midden in het bos van Baudour hadden we prijs. Battue le 29-10-2008. Je houdt het niet voor mogelijk: waarom laat men ons tot hier komen, waar er plots geen alternatief meer is (tenzij terugkeren), omdat we nu eenmaal niet over 4 x 4 's beschikken zoals de bloeddorstige Vlamingen en 'Ollanders die hier maar al te graag de Waalse kassen komen spijzen. Er is geen schot te horen (als je het hoort is het te laat), maar doorgaan is de enige optie. De affiche hangt tenslotte bij een splitsing, links van de door ons gevolgde weg, maar dat weten de kogels niet. De twee kinderen op de fiets met herdershond, en een wat oudere dame, ook op de fiets, zijn zich ook van geen kwaad bewust. Ik weet dat we maar best meteen achter een dikke boom, liefst aan de juiste kant, en zo mogelijk plat op de buik kunnen gaan, als de opziener op zijn hoorn blaast. Het komt gelukkig niet zo ver vandaag: er valt geen schot tussen 13:30 en 14:40. We zijn ontsnapt, en dat is meer dan de arme wilde dieren zullen kunnen zeggen als de hel straks of een van de volgende dagen losbarst. Dat we niet de enigen zijn met problemen, moge hier blijken: http://jurbise.forumactif.com/salon-nature-environnement-f17/chasse-t79.htm . Hoe lang moet deze waanzin nog doorgaan? Natuurverenigingen, dierenbescherming, wandelclubs: we zijn toch met veel meer? Het antwoord is duidelijk: zolang de rijke jagers meer geld in het Waalse laatje brengen met hun prehistorisch wangedrag.
Dit stukje GR voert ons van Harchies naar Erbisœul door een aantal mooie bossen in herfstplunje, rakelings langs het industriegebied van Tertre en Baudour. Behalve een weeë geur hebben we daar nauwelijks last van. Het wordt een prima boswandeling, zonder meer. Een TWQ van 59 % is niet zo slecht, maar de gevolgde wegen geven de indruk dat de wandeling nog hoger scoort. Prachtig!
Wie denkt dat het hier met het openbaar vervoer wel snor zit, komt bedrogen uit. Toen ik de eerste keer wat dienstregelingen opzocht, kwam ik nog op een comfortabel vertrekuur uit: 8:17. Sinds 2 oktober is dat alleen nog mogelijk op vrijdag. Het zal dus 7:17 moeten worden. Het is het verhaal van het openbaar vervoer in een notendop dat we hier beleven, al heeft dat verhaal in Vlaanderen de laatste jaren wel een heel andere wending genomen. Tot 1984 werden alle dorpen tussen Mons en Tournai meer dan behoorlijk bediend door de stoptreinen (toen nog omnibussen) van treinlijn 78. Tijdens de spits had men meer dan een uurdienst, en daarbuiten meer dan een twee-uurdienst. Met het IC-IR-plan verdwenen de meeste halten, op enkele na die nog door P-treinen bediend werden. Harchies is er daar één van. De treinen werden vervangen door de nieuwe buslijn 78 (toen nog 78a) die een bruikbare frequentie meekreeg. Hoeft het gezegd dat die in de voorbije twintig jaar altijd maar schraler werd. De laatste inkrimping kwam er begin oktober toen de Proxibus van Bernissart begon te rijden. Die rijdt op maandag, donderdag en vrijdag en de centen werden gezocht in het budget van lijn 78. Zo gaat het altijd bij de TEC: investeren in A betekent besparen in B. Echt vooruitkomen doet men dus nooit.
Waarom dan niet per trein naar Harchies, als er toch nog P-treinen rijden? Die rijden spijtig genoeg op voor ons onmogelijke uren, en meestal in de verkeerde richting. 's Morgens dus van Harchies naar Halle, bij manier van spreken, 's avonds in de andere richting. Maar we hebben al moeilijker problemen opgelost, en ook vandaag mag het resultaat gezien worden:
- Halle - Mons doen we met IR 3728 (7:17 - 7:52 - ms 417), die 4 minuten vertraging maakt: er lijkt eerst iets mis te gaan in Braine-le-Comte en ook tussen Ghlin en Mons loopt het stroef. Deze ene break zit op deze vakantiedag bij aankomst in Mons behoorlijk vol; - van Mons naar Saint-Ghislain gaat het met IR 3806 (8:02 - 8:13). Die mag vandaag niet te veel vertraging maken, of het loopt mis met de overstap in Saint-Ghislain. (Ik heb plan B bedacht, dat er in bestaat door te rijden tot Blaton, en daar de bus van lijn 78 terug te nemen - dat zou ons wel een half uur vertraging opleveren.) De trein rijdt gelukkig stipt, en bestaat vandaag uit ms 746. Ook dat is behoorlijk gevuld; zou hier normaal geen vierledig stel moeten rijden? Gelukkig slaapt de schoolgaande jeugd nog uit, al zijn er opvallend veel studenten op stap. In Saint-Ghislain maken we voor het eerst gebruik van het vernieuwde busstation. Dat is nu toch al enkele maanden in dienst, maar dienstregelingen zijn er niet te bespeuren. ARIbus ontbreekt ook, al sluiten enkele buslijnen toch duidelijk aan op de treindiensten. Dat is ook het geval voor "onze" 78, die dus ongetwijfeld zou vertrekken zonder wachten bij vertraging van de trein. Het is ab4521-06 (een Van Hool Linea, van de firma Nicolay). Tot Harchies zijn we de enige reizigers, maar daar worden we afgelost door een wat oudere dame. We komen er met een tweetal minuten vertraging aan, na een rustige rit waarin we ons steeds verder lijken te verwijderen van de industrie met haren stank.
Voor de terugrit maken we gebruik van een soort hinkstapsprong. Om 14:40 nemen we de L-trein naar Soignies (4084 - 14:40-14:56 - ms 768). De trein rijdt gemakkelijk op tijd. Net voor Soignies komt de treinbegeleider. Als hij hoort dat we biljetten nodig hebben van Erbisœul naar Halle, haalt hij zijn neus op, en zijn kleine greintje enthousiasme verdwijnt helemaal, als hij ook nog te horen krijgt dat ik met VISA wil betalen. Hij verwijst ons prompt naar het stationsloket. Met een overstaptijd van 5 minuten, en een IC-trein die aangekondigd wordt op het ogenblik dat wij op perron 1 aankomen, is dat niet erg evident. Ik zoek dan ook de TBG van deze trein op, leg hem het geval uit, en hij belooft dat hij langskomt. We gaan vooraan in het eersteklasserijtuig 58055 zitten (de trein wordt geduwd door loc 2143) maar de 5 minuten tussen Soignies en Braine-le-Comte zijn ook net iets te kort: de treinbegeleider bevond zich inderdaad ergens halfweg de trein, en was dus waarschijnlijk daar aan het controleren. Hij zal ook wel niet gedacht hebben dat we er in Braine-le-Comte al opnieuw uit moesten. Misschien vraagt hij zich nog altijd af waar dat koppel met de rugzakken en de wandelstokken (échte, geen nordic) verzeild is geraakt. In Braine-le-Comte zal het ons dan toch lukken. De TBG staat toe te kijken op de koppeling van de 2 stellen die CR 3665 (Braine-le-Comte 15:13 - Halle 15:30) zullen vormen. Ik leg haar het geval uit, maar van Erbisœul heeft ze nog nooit gehoord. Ze zal tijdens de rit langskomen. De eersteklasseafdeling van ms 635 hangt vooraan. De joviale TBG vraagt om Erbisœul te spellen, en haar computertje lijkt het inderdaad te kennen. Prompt komen de biljetten eraan gerold. Ik verbaas me over de lage prijs, en merk pas later dat we voor 2de klasse betaald hebben. Mijn eerlijk hart zou nu opnieuw op zoek willen naar de TBG, maar dat zou dan 4 keer zijn in amper een klein uur. Ik beschouw het dan maar als een heel kleine compensatie voor al die keren dat we wél voor eerste betaald hebben, en dat andere reizigers met 2de-klasbiljetten net hetzelfde krijgen als wij. We komen in Halle aan om 15:30, stipt én levend.
Reacties op bericht (4)
01-11-2008
Erbisul
Het is inderdaad een zeer eigenaardige toestand, Steven. Blijkbaar waren er 2 stations (of een station en een stopplaats), een op lijn 96 en een op de verdwenen lijn 90. Zowel Brulotte als Herchies liggen ten W van Erbisul, maar blijkbaar wilde men een verschillende naam voor beide halten. Als je op de stafkaart lijkt, is Brulotte een aannemelijke naam, maar Herchies ligt echt ver van de lijn. Ik vraag me trouwens af waarom men niet gewoon een halte Erbisul heeft gecreëerd, dichter tegen het eigenlijke centrum (met kerk) aan.
01-11-2008 om 18:00
geschreven door Vic
aanvulling
Vic, blijkbaar gaat het hier over Herchies, zoals in je verslaag ook staat. (ik zocht op Harchies). Over Herchies heb ik niks gevonden !
01-11-2008 om 16:49
geschreven door Steven
Erbisul
Bedankt, Steven, voor de informatie. Het vervallen stationsgebouw van Erbisul-Brulotte is verdwenen tussen 1997 en enkele jaren geleden. Daar blijft nu echt niets meer van over.
01-11-2008 om 16:38
geschreven door Vic
Erbisoeul
Beste Vic,
Ik probeerde wat meer te weten te komen over de geschiedenis van beide stations, maar het is niet makkelijk. Ik kan jou alleen vertellen dat volgens het boek "Stationsarchitectuur in België, deel I 1835-1914" van Hugo De Bot er het volgende staat geschreven :
Erbisoeul-Brulotte : halte type 1893.
Later werden sommige gebouwen aan een stopplaats gelegen, verbouwd tot halte en werd er een gebouw met verdieping of een lage L-vormige vleugel toegevoegd. Aan de hand van foto's of tekeningen weten we dat dit het geval was te Maret, Noucelles, Sart-Moulin, Hoepertingen en Villers-Perwin. Te Corroy-le-Chateau, Erbisoeul-Brulotte en Jemeppe-Froidmont gebeurde waarschijnlijk het omgekeerde.
In mijn documentatie over stations, haltes en stopplaatsen vond ik nog het volgende :
Erbisoeul-Brulotte (1905) : halte die afhing van Jurbise (chef was Olbrechts)
Harchies (1905) : halte die afhing van Ville-Pommeroeul (chef was Patris)
Groetjes
Steven