Voor vandaag staat er een triootje op het programma. Niet dat ik er nu plots een partner heb bijgenomen, maar de sportdienst van de gemeente Pittem beschrijft in zijn keurige folder hoe het Landouwepad, het Gaverpad en het Breemeerspad samen het Meersenpad vormen. Drie, wat kortere, wandelingen die samen toch goed zijn voor 13.140 km. Wie de wandelingen wil maken, MOET folder en liefst ook nog een goede topografische kaart gebruiken, want de bewegwijzering vertoont grote hiaten. De folder vermeldt dan wel dat verdwenen signalisatie gemeld kan worden, maar dat is onbegonnen werk. In een streek waar men het aandurft prachtige kapellen toegankelijk te maken voor de gelovige ziel op pad, zal het wel niet de vandaliserende jeugd zijn die verantwoordelijk is voor het verdwijnen van ettelijke paal met bord; ik gok op landbouwers die met hun al te grote machines de palen gewoon omver rijden, als ze al niet moedwillig de borden verwijderen om pottenkijkers op afstand te houden. De hele wandeling staat dan ook in het teken van land- en tuinbouw, met prei en bloemkool duidelijk aan de kop van de hitparade. Van meersen is er nog nauwelijks sprake, die zijn allemaal deskundig drooggelegd. Het dient gezegd dat de ontwerpers onverharde wegen gebruikt hebben waar dat kon, maar met amper 19 % als TWQ is het resultaat eerder pover. De wandeling kan dan ook zelden boeien, maar hoge verwachtingen heb ik zelden als ik naar het Wilde Westen trek, dus al bij al is het niet eens echt een ontgoocheling geworden.
Het lijkt erop dat het vandaag de dag van de gewijzigde samenstellingen wordt. Van Halle naar Brussel-Zuid gaat het met IC 1907 (8:27 - 8:39 - stipt), die niet uit zijn gewone stel M4 bestaat, maar uit 2 gemoderniseerde tweeledige stellen. We zitten in ms 624; de capaciteit is nog voldoende, maar als men tegen morgen geen andere oplossing vindt, zal het voor minstens een IC naar Brussel in de avond "trekken en duwen" worden, en daar bedoel ik deze keer geen TD-treinstel mee. Ook de IR 3631 naar De Panne (8:56) heeft een originele samenstelling: 3 tweeledige stellen, waarvan twee niet gemoderniseerde. Daar gaat het hartje van de treinliefhebber van popelen: we zitten in ms 203, helemaal vooraan. Het coupeetje raakt half vol tegen Tielt (10:15), en er zitten zowaar 2 senioren die het vertikken om een braderiebiljet te kopen voor 4 EURO en met betaalde biljetten in eerste reizen, tegen een veelvoud van de prijs van het seniorenbiljet. Als ik dat later doe zal het een soortement statement zijn, laat ons het er nu bij houden dat ze van mening zijn dat de vakantie in de trein begint. Gelijk hebben ze! De trein vertrekt met 6 minuten vertraging in Brussel-Zuid, maar daar is in Denderleeuw niets meer van over. Van buffertijd gesproken, dat zijn geen buffers meer, maar heuse steunmuren. In Tielt staat de bus van lijn 80 naar Roeselare al te wachten: het is ab5026-02 (een Jonckheere Transit 2000) van de firma De Laere, Popelier & Desmet Partners. Als ik deze tekstjes gegevens over bussen vermeld, dan komen die bijna altijd van dé bussite www.zone01.be . Ere wie ere toekomt. We betalen 3 zones voor een afstand van nauwelijks 6 kilometer. Dat verbaast me enigszins, maar we rijden inderdaad door 3 zones. Dat je geen tarieven kunt berekenen, is een van de grootste lacunes op de website van De Lijn. Bij de TEC kan dat wel! Ongetwijfeld heeft het iets te maken met het feit dat je bij De Lijn voor hetzelfde parcours langs verschillende reiswegen nog altijd een verschillende prijs kunt betalen. We rijden een tijdje achter een vehikel dat niet meer mag dan 25 km/u, en dat resulteert in 6 minuten vertraging.
De chauffeur van de terugreis (14:00 - 14:07) vindt blijkbaar ook dat het langeafstandstarief voor de korte afstand Pittem - Tielt overdreven is en rekent maar 2 zones aan. Hij zit aan het stuur van ab5026-01, exacte kopie van de bus van vanmorgen. We bereiken zonder problemen en stipt het station van Tielt. Net voor de trein aankomt, wordt omgeroepen dat hij van spoor 3 zal vertrekken i.p.v. spoor 1. Het brugje voor rolstoelen bevindt zich op perron 2/3 en inderdaad: er is een rolstoelreiziger aan boord. Dat wist men ongetwijfeld ook al 10 minuten geleden, waarom dan zo lang wachten met de aankondiging? Het is stel 381 dat ons naar Brussel zal brengen, en vanaf Aalst velen met ons. Het treintje is dan ook compleet vol bij aankomst in Brussel. Mag het echt niet een beetje meer zijn op zaterdag en zondag? Want dit gebeurt helaas maar al te vaak. De trein arriveert stipt in Brussel-Zuid. IR3938 (ms 812) brengt ons vlot en stipt (17:17-17:28) naar Halle. Pittem mist wel wat pit, maar toch is het een deugddoende uitstap geworden.
|