Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
08-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8 februari 2011 (Comblain-au-Pont)

Zoals elke gemeente die zichzelf respecteert heeft ook Comblain-au-Pont een wandelkaart uitgegeven, en zoals wel meer het geval is, is dit gebeurd in samenwerking met het NGI. We volgen vandaag de wandelingen  4 (Géromont) en 1 (Roches Noires). Wandeling 4 moet het hebben van vergezichten en een prachtig stukje bos, met o.a. immense beuken, wandeling 1 legt meer de nadruk op de onmiddellijke omgeving van Comblain-au-Pont, met een stevige klim naar de Roches Noires en een tocht langs de oever van de Ourthe, die er bijna zomers kalm bij ligt. Tussendoor krijgen we ook nog openluchtkunstwerken geserveerd.

Comblain-au-Pont is een gemeente die al vroeg tot mijn verbeelding is beginnen spreken. Buurgemeente Comblain-la-Tour is de bakermat van alle muziekfestivals in België. In de jaren 1960 werd hier een naar de normen van die tijd groot jazzfestival georganiseerd; ik las er als twaalfjarige voor het eerst over in het tijdschrift Robbedoes (of was het Kuifje?).

Met een TWQ van 45 % scoren beide wandelingen lager dan je in deze streek zou verwachten, maar de meeste landbouwwegen zijn hier verhard. Toch kan de pret niet op: weidse weiden, vergezichten die nog verder lijken op deze eerste echt heldere dag van het jaar en een complete rust compenseren het tekort aan onverharde paden en wegjes ruimschoots. De beide tochten samen zijn iets meer dan 12 km lang, met de aanloopstreken naar Rivage erbij komen we in de buurt van 15 km.

 

De verbinding:

 

Halle - Brussel-Zuid 1558 9:23 9:32 +4 (228)

Brussel-Zuid - Liège-Guillemins 508 8:57 11:00 +8 (1342 - 11828)

Liège-Guillemins - Rivage 115 11:18 11:39 +7 (3016 - 11701)

 

Rivage - Liège-Guillemins 5586 16:11 16:39 stipt (629)

Liège-Guillemins - Brussel-Noord 487 16:42 17:27 stipt (1341 - 11811)

Brussel-Noord - Halle 3938 17:32 17:51 +16 (2630 - 61006 - 2627)

 

De commentaar:

 

Comblain-au-Pont mag dan ooit zowel aangesloten geweest zijn op het tramnet (met de lijn naar Clavier) als op het spoorwegnet (met de lijn Liège - Marloie), vandaag is het alleen nog bereikbaar met een frequent rijdende bus 377 uit Liège. Tenzij je zoals wij voor een vluggere en veel goedkopere oplossing (nettowinst € 14.00!) kiest via Rivage. Zo komt er wel goed 2.5 km bij, maar daarvan lopen enkele langs Ourthe en Amblève, en die kunnen er dus best nog bij.

Van de oude tramlijn blijven nog enkele duidelijke sporen op de stafkaart over. Het stijgen uit het dorp van Comblain-au-Pont naar de hoogten van Géromont moet een echt huzarenstukje geweest zijn. Wie zijn tram in eerste instantie miste kon die ongetwijfeld nog halen als die vele minuten en een bijna volledige lus later ongeveer weer op hetzelfde punt (in afstand, niet in hoogte,) uitkwam.

 

We namen de CR naar Dendermonde van 9:23. Met 3 klassieke stellen is dat een erg rustige trein. Sinds december rijdt die vanaf Y. Ruisbroek over lijn 96N Brussel-Zuid binnen, maar helemaal stipt loopt het niet. De trein rijdt in het zog van de IR naar Antwerpen en heeft 3 minuten vertraging. In Brussel zijn dat er vier geworden, maar dat is niet echt hinderlijk.

Ook de IC naar Eupen heeft een kleine vertraging, maar zoals de traditie dat wil groeit die wat aan in de NZV: van 4 (Zuid) naar 7 (Noord). Wie denkt dat het dan allemaal snel in orde komt, komt bedrogen uit. In Diegem gaat het tamelijk vlot van lijn 36 naar 36 N, maar eenmaal op die laatste worden we een tijd opgehouden - we staan zelfs volledig stil. Ondanks de uitbreiding naar 4 sporen lijkt dit baanvak voortdurend overbezet. Leuven bereiken we dan ook met 11 minuten vertraging; bij vertrek zijn dat er nog 9 en veel gaat er niet meer af: +8 in Liège-Guillemins. Extra time voor het dametje dat gehandschoend en al verwoed een kruiswoordraadsel invult.

Gelukkig is de aansluiting naar Luxemburg tamelijk ruim. Bovendien staat deze IR zelf met 5, later 6 minuten vertraging aangekondigd. Van de 4 rijtuigen zijn er 2 eerste klasse. Het eerste zou gedeclasseerd moeten zijn, maar veel heb ik daar niet van gemerkt. Achteraan hangt 11701, dat blijkbaar net een grondige poetsbeurt (met nat, zoals dat heet) heeft gekregen. Ik heb al meteen spijt dat we niet verder dan Rivage moeten. Tussen Esneux en Rivage zijn er werken; net voorbij Esneux moeten we dus wachten op de doorrit van de tegenliggende IR (zelf in vertraging). In Rivage hebben we alweer 7 minuten vertraging. Als je geen aansluiting moet halen, is dat geen probleem.

 

Voor de terugrit zullen we beroep moeten doen op een L-trein van Marloie naar Liège. Die rijdt bijzonder stipt; er zit wat reserve in, maar de TBG wacht plichtbewust in de tussenstations.

Rivage ziet zijn loketten nu ook gesloten vanaf 13:00, en op zaterdag en zondag is er al helemaal geen loket meer. En dat terwijl je personeel achter de neergelaten gordijntjes vermoedt, nee, wel zeker hoort… Gelukkig is het station open; het is er aangenaam wachten, want buiten is het helder maar fris.

 

Door de erg stipte rit van de L-trein halen we zelfs de IC naar Brussel: we zien hem trouwens stilstaan bij de Y. Val-Benoit. Veel tijd hebben we niet over, maar het lukt perfect. Twee dames die Engels wauwelen met een Amerikaans accent veroveren vrij luidruchtig de wereld - gelukkig is een I11 groot genoeg om uit te wijken; na een tijdje komt een dame die wil lezen trouwens in onze buurt zitten, ook al op de vlucht voor de Amerikaanse expansiedrang. De rit verloopt zonder veel geschiedenis: tussen Schaarbeek en Brussel-Noord gaat het even traag, maar we rijden toch te vroeg, zodat we het Noordstation stipt halen.

Daar staat de IR naar Binche met 11 minuten vertraging aangekondigd. De ervaring leert dat je dan maar beter op de IR kunt wachten - onderweg gaat die toch voorbij de CR, die bovendien ook nog wat extra reizigers van de IR aan boord heeft. Als het bij die 11 minuten blijft, tenminste. Maar we vertrekken uiteindelijk met 12 minuten, het gaat naar 14 minuten en in Halle zijn het er al 16. De 26'ers trekken nochtans aardig op, aan hen zal het niet gelegen hebben. Rijtuig 61006 is zwaar toegetakeld: buiten door graffiti , binnen door crassiti. Ik las nog niet zo lang geleden dat het met graffiti de goede weg opging, maar ik heb vandaag zoveel verknoeide treinen gezien, dat ik me afvraag of er geen nieuw offensief bezig is.

 

Zes treinen vandaag, waarvan er 3 in aanmerking komen voor een stiptheidsprijs, 2 met onderscheiding. Maar dat betekent ook dat de helft van onze treinen met meer dan 5 minuten vertraging reed. Gelukkig bestaat daar een oplossing voor: 30 P-treinen afschaffen, als ze durven. Alleen spijtig dat de 3 vertraagde treinen buiten de NZV vertraging opliepen. Neem nu die IR naar Binche: amper 2 minuten extra vertraging in de NZV. Afgeschafte P-treinen, die zullen wel wat verschil maken, maar de crisis wortelt dieper en waarschijnlijk ook elders. Overigens leek de spits vanavond vlot te lopen - die IR was de enige op het tv-scherm met vertraging…

 

Foto' s van de wandeling vind je hier: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/comblain-au-pont/



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (3)

09-02-2011
Plaats
Correct Vic. Ik probeer meestal altijd als allerlaatste de trein in te stappen. Ik bekijk graag al van op het perron mijn medereizigers. Noem het gezond voyeurisme.

09-02-2011 om 21:40 geschreven door Reiziger


zitplaats
Het is inderdaad opvallend dat er strategieën gebruikt worden bij het innemen van plaatsen. Zelf meen ik daar vrij sterk in te zijn - en ik ben zeker: jij ook - maar het hangt ook af van de ruimte die je hebt. In een I11 gaat het vlotter dan in een break, en in een oude break vlotter dan in een gemoderniseerde. Ook in een I10 is er trouwens meestal voldoende ruimte om een plaats echt te kiezen. Maar zelfs dan heb je soms nog van die plots opduikende medereizigers die je reis verpesten.

09-02-2011 om 21:35 geschreven door Vic


Zitplaats
Dag Vic Je hebt er weer een knappe reis opzitten, zie ik. Het is inderdaad een probleem als mensen zich niet bewust zijn van de impact van hun gebrabbel. Vanavond in rijtuig 53514 tussen Brussel en Halle ook van dat : een stel jonge meiden nestelen zich in het rijtuig en brabbelen van de hak op de tak door elkaar. De decibels vlogen ons rond de oren. Aangezien ik ook graag meet, ga ik me dringend eens een decibelmeter aanschaffen, want het kirren van die jonge dames was het geluid van een straaljager net boven ons hoofd waardig. Voor de rest zullen deze testresultaten weinig opzien baren, maar 't is wel eens leuk om de impact van het geluid (en ik ben een absolute liefhebber van stilte) in trein, tram en bus te meten. Anders is het wanneer we met weinigen in het M6-rijtuig zitten. Zo zit ik elke vrijdag in trein 2033 (benedenverdieping) en meestal bevolkt door slechts enkele mensen. En dat gaat meestal zo : eentje aan elk uiteinde en iemand in het midden. Zalig en rustig reizen !

09-02-2011 om 21:29 geschreven door Reiziger




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!