Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
21-11-2009
21 november 2009 (Oudergem - Huldenberg GR 579)
De weergoden houden zich vandaag perfect aan de afspraak, en zo stappen
we mooi tussen twee regenzones door; het resultaat mag er zijn: een mooie
herfstdag met wat lichte, onschuldige bewolking, en dat voor een tocht die ons
grotendeels door een schitterend Zoniënwoud brengt, van Oudergem tot
Huldenberg, dik 15 km langs de GR 579 die Brussel en Liège met elkaar verbindt.
Het is nauwelijks te geloven: uitstappen
in Hermann-Debroux en vijf minuten later stappen door parkachtige toestanden,
die een voorgift zijn op de pièce de
résistance van vandaag: het prachtige, golvende Zoniënwoud, dat er op deze zaterdagvoormiddag
vrij rustig bijligt. Het laatste derde van de tocht brengt ons dan weer
rakelings langs Duisburg naar Huldenberg, langs een parcours dat we eerder dit
jaar in het kader van GR 512 al in omgekeerde richting volgden. Het TWQ ligt
hoog: 79 %, dankzij de tocht langs de slingerende boswegen van het Zoniënwoud
en een zeer aangename veldweg tussen Duisburg en Huldenberg, bijna voortdurend
dalend naar de vallei van de IJse.
Een schaduwvlek: waarom vermeldt de wandelboom in het Zoniënwoud niet de (Waalse) GR 579. Als je weet met hoeveel egards de Vlaamse stappers bejegend worden door de (Waalse) SGR, dan is dat ronduit spijtig.
Je leest wel eens dat de NMBS de stiptheid van de weekendtreinen niet in
rekening zou mogen brengen in de berekening van het stiptheidscijfer, maar wie
regelmatig tijdens het weekend spoort, weet wel beter. En dat is vandaag niet
anders. De 1908 wordt aangekondigd met 5 minuten vertraging, maar daardoor
wordt de rit naar Brussel in het kielzog van de 3908 (zelf met wat vertraging)
een parcours met hindernissen, zodat de vertraging uiteindelijk uitdeint tot 11
minuten.
Dat wordt dus een metro later dan voorzien, maar met een 10
minutenfrequentie is dat geen echt probleem. Het wordt onze maidentrip in een
recent stel, 6031. We zitten op voorgevormde plastieken tuinterrasachtige
aaneengesmolten krukjes; ze doen me denken aan de kinderzitjes die je wel eens
bij de tandarts vindt, in de vorm van een kies. Nog een generatie verder, en we
worden uitgenodigd om ons in het stro te vlijen. De varkens lachen in hun
pootje: ze hebben de strijd gewonnen. Alles staat hier in het teken van het
vandalisme.
Voor de terugrit opteren we voor een omweg via Leuven. Niet alleen is
dat minstens zo snel als een verbinding bus-metro-trein, maar het spaart ook
een overstap uit. Lijn 395 rijdt op zaterdag om het half uur en is nog goed
beklant ook. Nog niet zo lang geleden vond men het niet eens nodig om tijdens
weekends tussen Overijse en Leuven met bussen te rijden, nu zie je hier
tussendoor zelfs een gelede bus rijden, zoals deze 4291, vermoedelijk van
stelplaats Overijse. Het kan verkeren. Het wordt een rustige en vlotte rit,
zelfs door hartje Leuven.
In Leuven staat de IR naar Mons (want door het ongeval van
donderdagavond rijdt de trein niet naar Quiévrain) al klaar. We vertrekken
stipt, maar ook deze rit zal niet helemaal volgens het boekje verlopen. We
verlaten de Luchthaven met 2 minuten vertraging omdat de 3714 (een M4-stel)
eerst binnen moet, en met vertraging rijdt. Uiteindelijk zal onze vertraging 5
minuten bedragen in Halle. Twee echtparen nemen acht plaatsen in, en eerlijk
gezegd, ik weet niet wat ze anders met al hun koffers zouden kunnen doen.
Gelukkig is er plaats genoeg.
(En wat de vertragingen tijdens het weekend betreft: op zondag trokken
we naar Affligem, naar een grote pluimveetentoonstelling, en uiteraard ook met
de trein. Ook op zondag was de stiptheid niet om over naar huis te schrijven:
Halle - Brussel-Zuid 1909 10:30 10:39 +10 (2144 - 58063) - ongeveer
hetzelfde scenario als de dag voordien
De vertraging van de 1938 is het gevolg van de vertraging van 1915; toch
moet het gezegd dat het keren in Schaarbeek bijzonder snel moet zijn gegaan, en
dat ook de rit tussen Brussel-Noord en Halle vlot liep, ondanks het hondse
onweer dat net doorgetrokken is.)
Reacties op bericht (7)
28-12-2009
GR 579
Ik denk ook niet dat die animositeit bestaat. Maar ik vermoed ergens dat een deel van de kosten voor deze GR's ook gedragen worden door de Vlaamse Gemeenschap (of een Vlaams Gemeentebestuur, de Provincie Vlaams-Brabant?), en dat dit de reden zou kunnen zijn waarom alleen naar Vlaamse GR's verwezen wordt. En dat zou wel een erg spijtige evolutie zijn.
28-12-2009 om 11:15
geschreven door Vic
GR 579
Mooie wandeling die we zelf grotendeels afstapten, maar dan in het kader van de GR 512.
Kleine opmerking over de GR 579. Op de wandelpaal in Huldenberg is die mooi aangeduid. En in het Zoniënwoud staat de splitsing GR 579 - GR 512 eveneens netjes op een boom aangeduid. Zie de foto's op http://picasaweb.google.be/lumaj52/20091019HuldenbergLinkebeek#
Van enige animositeit tussen Vlaamse en Waalse GR paden merken wij alleszins niets.
28-12-2009 om 10:50
geschreven door Lumaj
06-12-2009
wandelingen
Het is altijd prettig als je weet dat mensen al die dingen ook echt lezen. Ik probeer in de keuze van mijn foto van mijn blog altijd een kenmerkende voor de wandeling te nemen, maar ik weet dat jij ook regelmatig mijn foto's op photobucket bekijkt. Ik probeer al stappend zoveel mogelijk indrukken van de tocht vast te leggen, ook voor onszelf, zodat we achteraf inderdaad een vrij goed beeld van de tocht overhouden.
06-12-2009 om 20:56
geschreven door Vic
Wandeltochten
Je hebt ondertussen al terug heel wat mooie wandeltochten gedaan. Ik vind het leuk om de GR's zo virtueel mee te verkennen. Van deze tocht heb ik zelf al een stukje gewandeld en zijn er dus veel herkenbare plekjes.
06-12-2009 om 20:42
geschreven door Ambigirl
27-11-2009
foto
Bedankt, Steven! Vrouw en hond - voor alle duidelijkheid - zijn me wel vreemd. Maar zij waren zo een welkom bijkomend motiefje dat ik niet aan de verleiding kon weerstaan.
27-11-2009 om 16:50
geschreven door Vic
Foto
Knappe foto Vic !
27-11-2009 om 16:04
geschreven door Spoorvreter
25-11-2009
Wandelgroetjes uit Borgloon
25-11-2009 om 20:54
geschreven door Johnny en Christiane