Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
04-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4 augustus 2009 (Erezée 5 Sous-le-Bois)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het lijkt erop dat we halfweg deze week te maken krijgen met staponvriendelijk weer, en dus knijpen we er nog net deze dinsdag af voor een niet zo lange wandeling (9 km) in het mooie Erezée. Het weer is inderdaad schitterend: helder en aangenaam warm. En Erezée, dat laat ongetwijfeld bij veel mensen wat tramgerinkel horen, maar wij volgen vandaag wandeling 5 (Sous-le-Bois - rode ruit) en die komt niet in de buurt van de TTA. Spijtig, maar daar trekken we wel eens een andere dag voor uit.
De wandeling is te vinden op een kaart van het Maison du Tourisme (de beide S.I. van Manhay en Erezée) in samenwerking met het NGI. Ze kreeg het nummer 5 mee, en de veelbelovende naam Sous-le-Bois, al zijn er wel meer toponiemen die naar een bos verwijzen, zonder dat je daar nog een boom kunt vinden. Maar deze komt haar belofte na: het is een authentieke boswandeling. Lang geleden kwamen we hier trouwens in een battue terecht, na een vergetelheidje van de boswachter die de weg waarover nota bene de GR liep, niet afgesloten had. We kregen toen de tijd om voorbij die lamlendige rij jagers te stappen, om het bos te verlaten. Nu is het er een heel stuk rustiger. We volgen zowat de Aisne, en die zorgt voor een schitterende picknickplaats ter hoogte van de vroegere watermolen van Eveux. Wissel die bostrajecten af met enkele mooie vergezichten, en je hebt meteen een wandeling om van te snoepen. Met een TWQ van 84 % scoort de wandeling bovendien bijzonder hoog voor de liefhebbers van trage, onverharde wegen.

De verplaatsing:
Halle - Brussel-Zuid P7574 7:51 8:01 +1 (2119 - 51509)
Brussel-Zuid - Marloie IC2108 8:33 10:14 +6 (1360 - 61021)
Marloie - Melreux-Hotton L5581 10:30 10:41 stipt (269)
Melreux-Hotton - Erezée bus 11 10:51 11:11 +3 (ab4563)

Erezée - Melreux-Hotton bus 11 14:47 15:07 stipt (ab4564)
Melreux-Hotton - Marloie L5564 15:19 15:29 +9 (161)
Marloie - Brussel-Noord IC2137 15:45 17:18 stipt (522)
Brussel-Noord - Halle IR3138 17:20 17:41 +17 (323)

Omdat het aantal bussen naar Erezée erg beperkt is (10:51 en 17:01) willen we liever niet te veel risico nemen, en we vertrekken dus vrij vroeg uit Halle met P7574, een stel M5-rijtuigen, dat doorrijdt naar Antwerpen-Centraal. De rit naar Brussel-Zuid verloopt vrijwel zonder hapering, en de vertraging is dan ook miniem.
Ook de IC naar Luxemburg lijkt het goed te zullen doen. Helemaal achteraan hangt het eersteklasserijtuig met een tiental reizigers op de bovenverdieping, en het wordt een erg rustige reis. De trein vertrekt stipt uit Brussel-Luxemburg, maar vanaf La Hulpe begint het stilaan traditionele spelletje van vertragen en optrekken. De 3907 uit Binche zal wel opnieuw de trein zijn die roet in het eten strooit. Resultaat: 5 minuten vertraging bij aankomst in Ottignies. In Ottignies wordt wat met de sporen gestoeid: dat levert het volgende niet alledaagse resultaat op: IC2108 op spoor 2, IC2529 op spoor 3, IC4629 in doorrit op spoor 1. Interessant, maar vermoedelijk ook de reden waarom onze vertraging groeit tot 8 minuten. Ik heb geen echt duidelijk beeld van het sporenplan in Ottignies, maar ik vermoed dat CR 6580 na de doortocht van IC4629, eerst binnen moest op perron 1, voor wij van spoor 2 konden vertrekken.
Echt smelten zoals dat wel eens gebeurt, zal deze vertraging niet meer doen: er gaat nog een minuutje af tussen Namur en Ciney, en ook nog eentje tussen Ciney en Marloie, maar daar blijft het bij. Gelukkig is er niets meer te merken van de problemen die railtime vanochtend gesignaleerd had, nadat een schok gevoeld was tussen Assesse en Naninne.
Sinds enige tijd blijven de L-treinen Jemelle - Herstal na een ritje van nauwelijks 8 minuten (wat ook ruim bemeten is) 18 minuten stilstaan in Marloie. Dat heeft het voordeel dat je meteen kunt instappen als je uit Brussel komt, maar wie van Jemelle naar lijn 43 moet, is toch maar mooi de klos. Het is het bordeaux stel 269 dat staat te wachten. Even horen we nog dat de L-trein die na onze IC spoorde 5 à 10 minuten vertraging had (logisch), maar er wordt niet op aansluiting gewacht; 2 minuten overstaptijd wordt dan ook niet als aansluiting beschouwd, maar wie erop rekent, is eraan voor de moeite. Wij vertrekken dus stipt, en ondanks een vertragingszone tussen Marche en Melreux blijven we stipt. Die vertragingszone is er omdat men een brug aan het bouwen is, waarmee men eindelijk de akelige OW 46 in de N86 zal kunnen afschaffen. Hoe sneller, hoe liever.
In Melreux staat een recente Jonckheere in de schaduw op het vertrek te wachten. Er is nu echt busstation gebouwd, met 3 perronnetjes. Spijtig dat er nog altijd geen Aribus is in Melreux, waar je toch handig kunt overstappen op buslijn 13 naar La Roche. Maar Melreux is ook een overstapstation voor de bussen: lijn 11 wacht op lijn 11/2 uit Marloie (in vertraging door IC 2108) en we vertrekken met een 3-tal minuten. Niet erg, nu kan er niet zo veel meer misgaan.
In Erezée maakt deze bus een lus om het hoger gelegen centrum te bedienen. Ik vraag toch maar eens waar we straks de bus terug moeten nemen; de chauffeur zegt dat ze de lus altijd in dezelfde richting maken, en dat we dus moeten instappen waar we nu uitstappen. Eigenaardig genoeg staat de voorhistorische haltepaal (met rood bordje en onleesbaar geworden zonenummer) aan de andere kant van de weg.

Maar kom, om 14:47 komt de bus inderdaad aangereden zoals voorspeld. Net als bij de heenreis is er nog één reiziger buiten ons tweeën; met 2 bussen per dag in elke richting is dat niet echt verbazingwekkend. Natuurlijk is de reactie: ja, waarom meer bussen laten rijden, er is toch geen publiek voor, maar anderzijds krijgt het potentiële publiek natuurlijk ook nooit de kans om de bus te nemen. Die van 14:47 is bijvoorbeeld de laatste van de dag in die richting, en dat is toch wel erg vroeg.
Gelukkig geeft hij wel een vrij goede aansluiting in Melreux-Hotton met de L-trein naar Jemelle. Toch hebben we tijd genoeg om wat rond te kijken; ook hier zijn wachtzaal en loketten bijna een maand lang in de namiddag gesloten, zogezegd door gebrek aan personeel. Zou het niet eerder komen doordat iedereen hier op hetzelfde moment vakantie wil?
We krijgen zelfs nog wat extra tijd om rond te kijken, want de L-trein heeft vertraging. Een aankondiging komt er niet. Uiteindelijk blijkt de trein met 7 minuten vertraging te rijden, en daar komen er deze keer wel 2 bij.
De aansluiting in Marloie komt echter niet in het gedrang: IC 2137 rijdt zowaar zo goed als stipt, en bestaat uit 3 ms 96. Het is een van de weinige treinen op deze verbinding met ms 96 die 3 stellen aangemeten krijgt. Ook dit lijkt een rustige rit te zullen worden, tot Namur waar een jongeman instapt die zijn IQ waarschijnlijk meet met dB. Hij wordt door een andere reizigster vriendelijk verzocht om uit haar buurt op te kramen, maar je raadt het al, zo komt hij vlak bij ons zitten. Tot Brussel-Noord zullen we eraan herinnerd worden dat een deel van onze sociale bijdragen weldra opgesoupeerd zal worden in een poging om het gehoor van dit kereltje te herstellen.
In Brussel-Noord lijkt de IR naar Tournai/Geraardsbergen nog niet aangekomen te zijn: hij staat met 8 minuten vertraging aangekondigd, en dat is dus nog net iets voor de IR naar Binche. Dat blijkt een zware misrekening te zijn, want uiteindelijk zullen de 8 minuten er 11 worden bij vertrek in Brussel-Noord en 17 bij aankomst in Halle.
Er is blijkbaar vanalles verkeerd gelopen met deze trein, die uit 2 ms 80 bestaat, waar dit er anders 3 zijn. De trein zal ook in zijn geheel doorrijden naar Geraardsbergen; in Ath wacht een aansluiting naar Tournai op spoor 3. (Dat laatste omgeroepen in de trein: en dan maar klagen over een gebrek aan informatie...) Van de IR naar Binche is al lang geen sprake meer als we in Halle aankomen.
We hebben vandaag 6 treinen genomen: daarvan reden er 3 met meer dan 5 minuten vertraging en 1 met meer dan 10 minuten. Gelukkig was het lot ons gunstig gezind, en reden de juiste treinen op tijd, zodat onze planning niet in het water viel. Maar als je weet dat dit voor de NMBS de rustigste periode van het jaar is, en dat nogal wat treinen in deze vakantieperiode niet rijden, dan vraag je je toch af wat er zo telkens opnieuw fout kan lopen.

04-08-2009 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!