Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
08-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8 april 2011 (Libin)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

We hebben hier al vaker betoogd dat stappen met een oude wandelkaart, zeker in de Ardennen, helemaal geen probleem hoeft te zijn. Maar vandaag worden we toch enigszins ontgoocheld. Op kaart 4 van een mapje "Bewegwijzerde wandelingen in de Boven-Lesse" hebben we gekozen voor L1 "Promenade du Val de Poix". Dat van de oorspronkelijke bewegwijzering (een everzwijn) niets meer te vinden is, is op zich geen probleem - de kaart is duidelijk - maar dat de ontwerpers destijds kozen voor een terugkeer langs de N808 is dat wel. Nu ja, alles is relatief: deze N808 is 4 keer zo breed als het straatje waarin wij wonen, nauwelijks drukker, en belangrijk: je hoeft er niet telkens opzij voor passerend weggeweld.

Zelden hebben we een wandeling gevolgd die zo duidelijk in 2 delen uiteenvalt. In het eerste deel volgen we de oude trambedding van het trammetje dat Poix met Paliseul (en verder met Bouillon en Pussemange) verbond, en dat, getuige borden onderweg, een belangrijke rol speelde in de ontwikkeling van de streek. Het is één lange klim, uit de vallei van de Lhomme, langs wat nu een prachtige bosweg is geworden. Het TWQ van 48 % mag volledig op naam van de oude "route" geschreven worden. Het tweede deel is de wat inspiratieloze afdaling terug naar Poix langs de N808.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 7574 7:52 8:01 +12 (2138 - 53502)

Brussel-Zuid - Jemelle 2108 8:33 10:20 +22 (1351 - 61023)

Jemelle - Poix-Saint-Hubert 5759 10:39 10:56 +10 (607)

 

Poix-Saint-Hubert - Jemelle 5786 15:01 15:17 +5 (177)

Jemelle - Brussel-Noord 2137 15:38 17:18 +2 (517)

Brussel-Noord - Halle 3938 17:32 17:51 +11 (2630 - 61005)

 

De commentaar:

 

Omdat het de laatste tijd wat beter lijkt te gaan met de vertragingen, hebben enkele creepy-crawlies in zorgvuldig gekozen Waalse seinhuizen besloten dat het tijd is voor een spontane staking. Wie denkt dat ik het allemaal wel wat kan relativeren, heeft het verkeerd voor. Voor dergelijke asociale acties - de term sociale acties zou bij wet verboden moeten worden - lijkt ontslag me verantwoord. Dat een handvol idioten de dag van tienduizenden pendelaars en dagjesmensen kan verknoeien, lijkt me compleet buiten proportie. Toppunt van cynisme ligt vandaag trouwens in Liège, waar men het nodig vindt een streep door de rekening te trekken van de klanten die al in de namiddag aan de Paasvakantie beginnen.

Op zo'n dag moet je dan ook een flinke portie geluk hebben, om zonder al te veel problemen ter bestemming te raken. En die hebben we gehad.

 

We willen eigenlijk IR 3907 nemen - achteraf zal blijken dat die afgeschaft is. Gelukkig zijn we op tijd voor P7574. Er lijkt niet eens zo veel vertraging te zijn, en we vertrekken dan ook met maar 4 minuten. Maar vlot verloopt de reis naar Brussel-Zuid niet. In Lot worden we opgehouden om een lang stel gemoderniseerde M5 te laten voorgaan. Vermoedelijk is dat de 7514; waarom die zo nodig voor de 7574 moest, die ten slotte ook nog over lijn 25 moet, is niet makkelijk te verklaren.  Een en ander betekent wel dat we in Brussel-Zuid al met 12 minuten vertraging aankomen. (En zoals je merkt tussen haakjes: volgens het spoorboekje wordt deze 7514 de 4208, afgeschaft sinds verleden maandag… Waar de winst in de NZV zit, wie zal het zeggen, want de 7514 rijdt nog altijd door naar Brussel-Noord. En nog gekker: die 4208 rijdt nog altijd tussen de Luchthaven en Leuven.) Enig lichtpunt tijdens de rit: plots weerklinkt de intro van Baba O'Reilly. Dat is pas een goede beltoon: vinnig, duidelijk, origineel… Ik zou er bijna mijn Teddy Bears' Picnic voor ruilen.

 

Vermits nog andere amokmakers in de vroege ochtend ook nog een deel van het station van Namur bezet hebben, is het afwachten met hoeveel vertraging onze IC 2108 zal vertrekken. Die bestaat immers uit 5 rijtuigen van een eerdere IC uit Luxemburg, die in Vorst met de helft ingekort wordt. Hij wordt aangekondigd met een vertraging van 5 à 10 minuten, wat dus, alles bij elkaar, nog meevalt. Beter alleszins, dan het lot dat de IR 3907 en de CR 6558 te beurt valt: die worden botweg afgeschaft, wegens een sociale actie (!) van een deel van het personeel (0.1%?). We vertrekken met 9 minuten vertraging, en als de vertraging in Brussel-Noord nog altijd niet meer dan 11 minuten bedraagt, lijkt alles wel snor te zitten voor onze aansluiting in Jemelle. In Brussel-Luxemburg is er zelfs al opnieuw een minuutje vertraging weggevlakt. Maar dan weerklinkt de onheilspellende boodschap dat de trein tot Ottignies alle tussenliggende stations zal bedienen. Dat moet verkeerd aflopen! In Ottignies zal onze vertraging opgelopen zijn tot 26 minuten, en dat gooit plots wel een schaduw over onze aansluiting. Met nog wat werven onderweg (Chastre, tussen Haversin en Aye) mag het dan ook een wonder heten dat de vertraging toch nog slinkt tot 20 minuten in Marloie. (In Ciney staat een stel M6 uitgeweken - ongetwijfeld een gesneuvelde P-trein. Ik vraag me af hoeveel masochisten tussen Namur en Brussel de trein blijven nemen - meer: hun aantal neemt nog altijd toe.) Ik informeer toch maar even bij de TBG - die van de hele weg geen enkele controle heeft gedaan - of de aansluiting in Jemelle zal wachten. Haar antwoord is een schoolvoorbeeld van wat in cursussen omgaan met klanten als voorbeeld van hoe het niet moet wordt gegeven. Dát weet ze helemaal niet, maar kom, ze neemt toch de moeite om bij een (actieve) onderstationschef te informeren, en ze stellen me gerust. (Eigenlijk geloof ik zelf niet zo sterk in al die cursussen, en ben ik tevreden met het resultaat: hoe onorthodox ook, ik weet wat ik moet weten.) We vertrekken uit Marloie met dubbel geel, achter de L-trein aan die we in Jemelle zullen moeten nemen. Vandaar 2 minuten extra vertraging. Net voor Jemelle krijgen we nog de mededeling dat de aansluitende L-trein op hetzelfde perron zal vertrekken. Ze is dus toch klantvriendelijker dan je op het eerste gezicht zou denken. Merci!

Blijkbaar vindt men het daarom in Jemelle niet nodig om wat dan ook om te roepen, maar vergissen is onmogelijk: op perron 4 staat ms 607 te wachten om ons naar Poix-Saint-Hubert te brengen. Veel andere reizigers vallen hier trouwens niet te bespeuren. In Grupont gaat het wegens werken nog even over een wijkspoor. Dat dikt de vertraging nog met 1 minuutje aan, tot de ronde 10. Maar eigenlijk moeten we waarschijnlijk ook nog tevreden zijn, dat het niet meer is dan dat…

 

We keren al halfweg de namiddag terug, o.a. om uit de klauwen van de beginnende vakantie-uittocht te blijven. In Poix is er tijd voor een terrasje en enkele foto's op het perron. De treinen rijden wonderbaarlijk stipt, behalve de onze dan, die 5 minuten vertraging heeft. (Dat terrasje vermijdt dat we in deze zaak, waar een vrij uitgebreide eetkaart gepresenteerd wordt, toch in de sigarettenrook moeten zitten. Bazin en klanten roken er duchtig op los, tegen de wet in. Ik ben benieuwd hoe men dat nakende rookverbod zal afdwingen. Mocht er een meldpunt komen, zal ik ongetwijfeld een nijvere gebruiker ervan worden.)

De IC 2137 zal tot Brussel zo goed als stipt rijden. De TBG doet frequent controle en kan na elke stop wel weer wat reizigers naar tweede sturen - een dame haalt haar beminnelijkste glimlach boven, maar de donderwolk die volgt (nee, niet van de TBG), spreekt boekdelen. Een andere heeft zelfs het lef om te vragen of ze echt moet verhuizen.

Tussen Assesse en Courrière blaast de airco nog een typische kadaverlucht binnen. Eerder op de week is hier een trein uit de sporen gelopen na een onzachte aanvaring met een kudde koeien, die volop van de prille lente aan het genieten waren. Van de onfortuinlijke viervoeters is geen spoor meer te bekennen, en hun gezellen en gezellinnen: ze grazen voort in de aanpalende wei.

In Brussel-Noord is duidelijk dat de vervolgactie in Liège niet zonder gevolgen is gebleven. O.m. de IC naar Oostende rijdt met meer dan een half uur vertraging (die uit Maastricht zelfs met meer dan een uur), en onze IR naar Binche, die nochtans vrij stipt gereden heeft tussen Ottignies en Brussel, wordt daar de dupe van: we worden immers na de IC naar Oostende gestuurd, en de aanvankelijke vertraging van 4 minuten in Brussel-Noord, groeit tot 7 (Centraal) en 10 (Zuid). Ik veronderstel dat we op een dag als vandaag blij moeten zijn dat we maar met 11 minuten vertraging in Halle aankomen.

In Brussel-Zuid lees ik op een affiche: "When I'm traveling, I get depressed, I'm happy when alone in a room and inventing". Een deprimerende tekst zoals deze, zeker?


Meer foto's: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/libin/

 

08-04-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!