Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
10-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 september 1011 (Brukom - Sint-Kwintens-Lennik)

 

Onze vorige tocht langs GR 512 (van Linkebeek naar Brukom) had niet helemaal gegeven wat je van een GR kunt verwachten, maar vandaag krijgt deze GR ruimschoots de kans om zich te rehabiliteren, van Brukom naar Sint-Kwintens-Lennik. Met een TWQ van 44 % (over net geen 18 km) lijkt dat niet helemaal te lukken, maar toch mag je dit tracé dwars door het zo geprezen, golvende Pajottenland, niet onderschatten. Soms lange stroken asfalt worden namelijk regelmatig afgewisseld door aloude veldwegen en we hebben voetwegen ontdekt (voornamelijk tussen Sint-Pieters-Leeuw en Sint-Laureins-Berchem) die op wonderbaarlijke wijze de Grote Versnelling van de twintigste eeuw hebben overleefd. Voeg daar nog het Kasteel van Gaasbeek en de Boerenmarkt van Gaasbeek aan toe, en je hebt alle ingrediënten voor een aangename tocht, die we stapten bij een temperatuur van 28° en een relatieve vochtigheid die constant boven de 65 % lag. Daar kun je flink van zweten…

 

De verbinding:

Buizingen - Halle [155] 9:59 10:13 +4 (ab 3040-08, Jonckheere Transit 2000, Flanders Bus)

Halle - Sint-Pieters-Leeuw [170] 10:25 10:37 -1 (ab3961, Jonckheere Transit 2000, Het Rad)

 

Sint-Kwintens-Lennik - Leerbeek [142] 16:49 16:56 +8 (ab3164, Van Hool A600, Leerbeek)

Leerbeek - Halle [153] 17:05 17:26 -5 (ab3166, Van Hool A600, Leerbeek)

Halle - Buizingen [155] 17:43 18:02 stipt (ab3952, Jonckheere Transit 2000, Het Rad)

 

De commentaar:

Je merkt het, een treinloze verbinding in eigen streek deze keer.

Onze eigen bus van lijn 155 rijdt met wat vertraging, maar dat is op de drukste momenten van de zaterdag geen uitzondering. Halle is en blijft nu eenmaal een commerciële attractiepool. Het is een bus van lijn 170 die ons aan de andere kant van Halle moet brengen, meer bepaald bij de eerste Leeuwse halte (De Witte Roos). Die halte lijkt achteraf bekeken niet zo een goede keuze (meer): de Bergensesteenweg kreeg in het midden een betonbult om de 2 rijrichtingen uit elkaar te houden - hoe heet zo een ding? -, en voor voetgangers is het een heikele onderneming om over de 4 vakken en die bult aan de overzijde te geraken. De bewegwijzering voert ons dan ook naar een kruispunt met zebrapad wat verderop, naar schatting een omweg van 700 m. En de halte Brukom (Europalaan) ligt nu plots vlakbij. Dat was inderdaad een betere keuze geweest.

 

Voor de terugkeer hebben we de keuze uit niet minder dan 3 reiswegen: rechtstreeks met de 163 naar Halle, met de 141 of 142 naar Leerbeek, of met diezelfde lijnen naar Het Rad, waar we dan kunnen overstappen op de 155 naar Halle.

De 163 is niet meteen de beste optie: de bus rijdt op zaterdag maar om de 2 uur, en de aansluiting met de 155 is niet echt goed. Via Het Rad reizen impliceert een overstap van een half uur, en dus wordt het een traject langs Leerbeek.

Zoals enigszins gevreesd is de bus van lijn 142 (dat is de variant via Gaasbeek Dorp) niet zonder kleerscheuren door de Brusselse voorsteden (en de Gaasbeekse boerenmarkt, wie weet) geraakt: de bus laat dan ook een vertraging van 8 minuten optekenen. Omdat ik in de waan leef dat de bus van lijn 153 om 17:01 vertrekt, informeer ik toch maar even over de kansen om deze aansluiting te halen. Even later informeert de chauffeur zelf bij de dispatching, en dat stelt ons gerust. Ik schreef dat ik in de waan leefde dat de bus om 17:01 zou vertrekken, en dat komt omdat ik blindelings het ritoverzicht geloofd heb. Maar 17:01 is het aankomstuur, en van het vertrekuur - zoals alle vertrekuren in Leerbeek .05 (of .35) - is in de dienstregeling geen sprake. Een spijtige lacune, al geef ik toe dat ik het had moeten weten - je kunt het trouwens ook in het busboekje aflezen.

Hoe dan ook, bus 153 staat nog keurig te wachten. Het gebeurt trouwens zelden dat die precies om .05 vertrekt, en dat is deze dagen nog minder het geval. In Pepingen staan namelijk grootscheepse aanpassingswerken aan de Ninoofsesteenweg op het programma, en De Lijn heeft de dienstregeling stevig gerekt om dat op te vangen, maar een burger, vermoedelijk op zoek naar een identiteit, heeft roet in het eten gestrooid, en het is nu wachten op een gerechtelijke uitspraak. De dienstregeling houdt dus al rekening met werken die nog moeten beginnen. Zelfs na een rustige rit komen we 5 minuten te vroeg in Halle aan.

Enige gevolg daarvan is dat we nog wat meer aansluitingstijd hebben, maar dat zijn we stilaan gewend geraakt. Bus 155 brengt ons naar huis. In Essenbeek is er nog altijd een beperkte omleiding. Mocht deze bus binnen dit en vijf jaar eens gedurende een week of zo van begin- tot eindpunt langs de voorziene reisweg rijden, dan laat ik het je zeker weten. Onnodig om elke dag in je mailbox te kijken.


Foto's van de wandeling vind je hier: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/brukom%20-%20lennik/

 

De zendmast van de VRT domineert eigenlijk de hele wandeling. Of dat een pluspunt is laat ik aan ieders oordeel over.

 

 

Of dit nu een Brabantse of een Belgische schone is, doet er niet toe. Maar waarom ze parmantig de achterzijde naar de camera draait, is me niet duidelijk. Misschien heeft ze kapsones, nu er opnieuw premies voor veulens uit de Vlaamse kas rollen.

 

 

Het pad dat we volgen loopt aan de voet van het bekende Kasteel van Gaasbeek. Zo zien de kikkers uit de nabijgelegen vijver het ook.

 

 

 

Onze bokes spraken we aan in Sint-Laureins-Berchem, dat zelfs op zaterdag 4 bussen per uur ziet passeren. Het lijkt erop alsof Flanders Bus hier heer en meester is, maar sinds de besparingsronde en bijhorende reorganisatie zie je hier meer regiebussen rijden dan vroeger.

 

 

 

 

10-09-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (2)
09-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stoom in Beert

Even een stukje aangename jeugd herbeleven: het kan niet elke dag. Maar vandaag wil de firma Jocadis uit Edingen (bekend bij elke liefhebber van miniatuurtreinen) haar verhuis naar het station van Edingen in de verf zetten met een echte stoomtrein, en die zal passeren op de plek waar ik het grootste deel van mijn jeugd heb gesleten. Het overweghuisje mag dan wel verdwenen zijn, de ligusterhaag die mijn pa er eind jaren 1950 heeft aangeplant is nog altijd overweldigend aanwezig. Ze mist duidelijk de maandelijkse snoeibeurt waarmee pa haar in toom probeerde te houden. Van de prachtige bloementuin is niets meer overgebleven.

Stoomlocomotief van dienst is de 64.169, zorgvuldig gerestaureerd door TSP (Toeristisch Spoorwegpatrimonium), op dit ogenblik mogelijk de actiefste spoorwegvereniging van het land. Dit type P8 behoort tot een uitgebreide reeks stoomlocomotieven die nog voor de Eerste Wereldoorlog in Duitsland in gebruik genomen werd. Toen de Duitsers WO I verloren hadden, werden vele van deze prachtige locomotieven aan de overwinnaars afgestaan als vergoeding voor de oorlogsschade. Een uitgebreide reeks kwam ook in België terecht, maar het enige overblijvende exemplaar van de NMBS (64.045) is niet langer rijvaardig. Daarom besliste TSP om een locomotief in Roemenië aan te kopen, die met veel inzet omgetoverd werd in een Belgisch exemplaar. Het nummer spreekt boekdelen: op geen enkel moment had de NMBS 64.169 in dienst.

Ik moet zeggen: toen ik de locomotief in een zwarte wolk de zware helling tussen Halle en Beert zag op rijden, ging er nogal wat door mijn hoofd: de paniek van mijn ma, die de witte was opnieuw kon doen, de herinnering aan het typische geluid van een zwoegende locomotief, flarden jeugd… Het deed me zowaar wat…

Lijn 94 is ondertussen behoorlijk druk, en dat gaf de gelegenheid om ook wat andere treinen te fotograferen.

Eerst kwam 5501 met een zusterloc voorbij. Deze locs staan paraat om hst's in moeilijkheden te evacueren. Het moeten zowat de enige diesels zijn op deze lijn, waar de lustige brommers van halfweg de jaren 1960 tot tegen de jaren 1990 aan heer en meester waren.

 

 

Wat later passeerde E3112, bestaande uit 3 breaks. Het is een IR uit Kortrijk en Geraardsbergen (gekoppeld in Ath) op weg naar Antwerpen-Centraal. Zoals wel meer heb ik geprobeerd om zoveel mogelijk graffiti te verwijderen.

 

 

En toen kwam het paradepaard van de dag. Je zult het me wel vergeven dat ik meer dan één foto van deze trein plaats. Opvallend: achteraan hangen 2 diesellocomotieven. Terwijl het type 202 zich lui laat slepen, is het duidelijk dat een loc van reeks 60 de stoomloc een stevig handje toesteekt, precies op de plaats waar ik als puber deze locs voor het eerst zag, aan kop van een zware reizigerstrein. De trein stopte zowaar volledig, blijkbaar om het aanzetten van de splinternieuwe loc op deze stevige helling te testen.

 

 

 

 

 

 

En toen kwamen er nog wat gewone treinen:


614 met CR Geraardsbergen - Dendermonde - als de rook om je hoofd is verdwenen...



 

2138 met E1935 Schaarbeek - Moeskroen, met 11 M4's als sleep. Bij de terugkeer uit Moeskroen zal deze trein onmiddellijk doorrijden als P-trein naar Ans, vandaar zijn lengte.

 

 

2146 sleept een veel korter stel als E1913 Moeskroen - Schaarbeek de andere richting op.

 

 

En tenslotte is er nog ms 616 met E1585, een CR van Dendermonde naar Geraardsbergen.

 

09-09-2011 om 17:58 geschreven door overweg13  


>> Reageer (4)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!