Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
17-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wespelaar 17 mei 2012

Het is echt profiteren van kortstondige goedweermomenten tegenwoordig, en voor donderdagmiddag - de namiddag van Onze-Lieve-Heer-Hemelvaart - lijkt er een op komst. Het wordt een korte wandeling (minder dan 7 km) in Wespelaar. De toeristische dienst van Vlaams-Brabant bundelt al vele jaren wandelingen in boekjes die inhoudelijk hoog scoren, maar die allemaal de neiging hebben om voortdurend dicht te vallen. In het boekje Noord-Dijleland vinden we de Bomenwandeling, uiterst geschikt als namiddaguitstap, en bovendien tamelijk gemakkelijk te bereiken per trein, want Wespelaar heeft een treinhalte, al moet ze die delen met Tildonk.

De Bomenwandeling voert ons dus langs bomen, deels door parken, maar vaak ook in een vrij gaaf natuurgebied. Het is een pretentieloze wandeling met een TWQ van 33 %. Eén derde van de wegen is inderdaad best te pruimen, de rest is wat troosteloze bebouwing, al lijkt de hele buurt op deze kwijnende hoogdag in een diepe namiddagdut verzonken. Mij niet gelaten… Het in het boekje afgedrukte tracé wijkt op één plek af van de bewegwijzerde route, zonder veel erg.

Enkele foto's vind je hierBewonder alvast deze kanjer:

 

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 1912 13:30 13:39 +2 (2160 - 51039, op FSR)

Brussel-Zuid - Leuven 512 13:58 14:25 stipt (1827 - 11826, op FSD)

Leuven - Wespelaar-Tildonk 2714 14:44 14:54 stipt (909)


Wespelaar-Tildonk - Leuven 2737 17:06 17:16 stipt (909)

Leuven - Brussel-Noord 539 17:37 17:53 stipt (1827 - 11826, op FSD)

Brussel-Noord - Halle 1939 18:12 18:30 +2 (2160 - 51039, op FSR)


De commentaar:

Weekenduitstappen zijn niet meer aan ons besteed, maar vandaag maken we een uitzondering.

Van Halle naar Brussel-Zuid kunnen we nog eens mee met een IC, en in al die jaren is er weinig veranderd aan de materiaalinzet: een lang stel M4 brengt ons probleemloos naar het Zuidstation. De verzuchting van mijn vrouw bij aankomst: net nu ik eens goed zat.

In Brussel-Zuid zetten drie schilders het multiculturele karakter van onze samenleving in de verf - grijs, haha. Terwijl al wie hier min of meer in uniform rondloopt waarschijnlijk ongeveer dubbel betaald wordt, zetten zij het niet-gemoderniseerde deel van het Zuidstation in een grijze grondlaag, vermoedelijk alles behalve dubbel betaald.

De IC naar Eupen rijdt stipt. Er staat ongewoon veel volk te wachten, en twee politieagenten houden een oogje in het zeil. In de trein hoor ik hoe twee jonge gasten zich al opmaken voor de dolle pret die ze in Liège in de City Parade zullen beleven. Ieder zijn meug. Gelukkig houden ze het voorlopig rustig. De twee agenten lopen blijkbaar door de hele trein: meer blauw in de trein, lijkt hun motto te zijn. Opvallend ook die Engelse toeristen die in Brussel-Zuid hun twee tandems op het platform van ons eersteklasrijtuig proberen te stallen, en die in Brussel-Noord nog uitstappen ook om met tandems en al tweede klasse op te zoeken. Je ziet zo dat ze door de wol geverfde treinreizigers en fietsers zijn: ze zijn alleszins veel sneller dan de doorsnee Belgische toerist, die inderdaad predikt dat de vakantie al in de trein begint.

In Leuven staat een duikbril klaar om ons naar Wespelaar te brengen. Een groep jongeren staat nog op een achterblijver te wachten, maar de TBG laat zich niet vermurwen: jullie mogen verder wachten, jongens, maar de trein kan dat niet. Uiteindelijk blijft de achterblijver zijn naam trouw: achterblijver. Niet dat de anderen zich daar veel van aantrekken. Ik kan nog net een erg geschrokken blik naar de TBG werpen, want even ziet het er naar uit dat ze de jongeren - sommigen duidelijk boven hun theewater - in eerste klas zal laten zitten. Daar duiken ze trouwens allemaal in als wij als laatste eersteklassers in Wespelaar-Tildonk uitstappen.

De terugreis is een echt spiegelbeeld van de heenreis, niet alleen qua reisweg, maar ook qua materieel. Zo belanden we opnieuw in de duikbril van de heenreis, die niet minder dan 3 minuten te vroeg in Wespelaar opduikt. In Leuven wordt een extra motorstel aangekoppeld: dat is de erg nodige versterking op een gewone zondagavond, maar vanavond zal de bezetting wel tegenvallen. Nu, liever een stel te veel, dan een stel te weinig.

Tussen Leuven en Brussel zitten we in hetzelfde rijtuig, meer, we zitten op dezelfde plaatsen: mijn vrouw herkent de vlekken op de zetels. Bij het instappen zien we nog net een super efficiënte ingreep van Securail: de TBG wijst met de vinger de reiziger aan, en even later kan die het op het perron uitleggen. Als die mannen van Securail niet die rode uniformpjes hadden, zou geen kat wat gemerkt hebben.

En opnieuw wordt de trip Noord - Halle er eentje zonder geschiedenis. In Halle staat de laadbrug voor rolstoelen klaar, en dan is de kans groot dat Thijs in de trein zit. Ons vermoeden klopt. Zo zie je in Halle ook nog eens stationspersoneel op het perron. Het moet gezegd: Thijs wordt zorgzaam op het perron gezet, en even later zien we het trio evolueren richting lift. Waar is de tijd dat de rolstoelen nog over de sporen dokkerden, onder het waakzaam oog van mijn vader, ter hoogte van de bareeltjes, die verder alleen door de laders met hun stootkar gebruikt werden, van spoor 1 naar spoor 2 en van spoor 3 naar spoor 4?

 

We waren nog maar net aan de wandeling begonnen, of we stonden al voor een gesloten overweg. Uiteraard is dat altijd een buitenkansje: ms 86 923 rijdt vandaag als IR2735 tussen Sint-Niklaas en Leuven.

 

17-05-2012 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (2)
14-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 mei 2012 Sint-Niklaas - Rupelmonde Reynaertland

In het uitzetten van langeafstandswandelingen rond een thema schuilt een duidelijk gevaar. Dat blijkt ook vandaag weer, nu we het laatste deel van de Streek-GR Reynaertland volgen, over een kleine 22 km, tussen Sint-Niklaas en Rupelmonde. Boosdoener is (alweer) Reynaert, die blijkbaar ook Sint-Niklaas niet links kon laten liggen. (Ik heb niks tegen Reintje, hoor, zelfs niet als die me 's avonds in slaap keft, en zeker niet als hij er met meesterlijke hand die buren uitkiest die het niet nodig vinden om hun kippenhok wat beter af te sluiten.)  Voor de stapper resulteert dat in bijzonder onaangename kilometers (wel 10!) door een stads- en industriegebied dat je zelden of nooit spontaan zou opzoeken om je te vermeien. Enig lichtpunt is het Stadspark (het De Vidtspark, rond het mooie Kasteel Walburg), maar dat kan de rest niet redden. Gelukkig is de tweede helft - zeg maar voorbij Velle langs de Oude Schansen, en vanaf Temse, langs de Schelde van veel betere kwaliteit. De TWQ bedraagt 34 %, maar het grootste deel daarvan neemt het pad op de Scheldedijk tussen Temse en Rupelmonde voor zijn rekening. Het is maar de vraag of je zo een verharde weg waar je om de haverklap opzij moet voor wielerterroristen als een Trage Weg moet beschouwen…

 

We zetten onze eerste stappen op GR Reynaertland op 2 december 2001. We splitsten het pad als volgt op:

Hulst - Meerdonk/Meerdonk - Stekene/Stekene - Lokeren/Lokeren - Puivelde/Puivelde - Sint-Niklaas/Sint-Niklaas - Rupelmonde.

 

Eigenaardig genoeg is het aantal foto's waarmee je thuiskomt, vaak omgekeerd evenredig met de slechte indruk die een wandeling gemaakt heeft. Ik heb tegen de 40 bruikbare foto's vandaag. Bekijk ze allemaal hier .

Geniet alvast even van het Sint-Niklase stadspark, van de erg landelijke sfeer tussen Velle en Temse, en krijg net als wij het einddoel Rupelmonde in het vizier, tussen het uitbundig bloeiende fluitenkruid.

 

 

 

 

De verplaatsing:

 

Halle - Brussel-Zuid 3708 9:46 9:56 +1 (547)

Brussel-Zuid - Antwerpen-Berchem 3310 10:05 10:49 +6 (400)

Antwerpen-Berchem - Sint-Niklaas 710 10:58 11:13 stipt (478)

 

Rupelmonde - Temse [99] 18:27 18:36 +9 (ab5563, Van Hool New AG300)

Temse - Mechelen 2739 18:51 19:17 +1 (401)

Mechelen - Brussel-Noord 3339 19:30 19:46 +4 (935)

Brussel-Noord - Halle 3741 19:53 20:14 +6 (1809 - 61066, op FSR)

 

De commentaar:

Je voelde het al een paar dagen aankomen, en vandaag was het weer zo ver: leden van de onbetekenende ledenclubje ASTB hebben het werk neergelegd in wat je grofweg het gebied ten zuiden van Samber en Maas zou kunnen noemen, inclusief Namur. Het is nog even zoeken naar een aanleiding, maar uiteindelijk past het inderdaad zorgwekkende ongeval van Godinne wonderwel in de stakersplannen. Als, en ik benadruk dat als, de TB van de tweede trein in de fout gegaan is, dan is dit dus een staking tegen de eigen onoplettendheid, of althans tegen die van een collega.

Als biologisch tuinier weet ik dat de luizen altijd de zwakste plantjes aanvallen. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de NMBS al enkele jaren zwakker en zwakker wordt… Ik weet ook dat het soms de tuinier is die de plantjes te zeer verwaarloost, om ze sterk genoeg te laten opgroeien zodat ze tegen een stootje kunnen.

 

Als blijkt dat de schade in Vlaanderen wel meevalt, besluiten we toch maar te vertrekken. Voor het eerst sinds lang lijkt het weer een hele weekdag lang goed te worden, en daar moeten we van profiteren.

Van Halle naar Sint-Niklaas hebben we mogelijkheden zat: via Dendermonde, via Mechelen en lijn 54, via Antwerpen-Berchem. Bovendien zijn ze qua rittijd elkaar waard. De reisweg langs Antwerpen is net iets korter, al gaat het hier om 3 minuten. Nu de NMBS ons voor deze middellange afstanden toch al de Railpass opdringt, mogen we best wat extra kilometers afleggen, binnen het strakke keurslijf van het reglement, uiteraard.

Zoals vaak arriveert de IR goed op tijd in Halle, en met 3 minuten stilstand is er sowieso weinig kans op vertraging. Toch vertrekken we 1 minuut later dan voorzien: tussen Halle en Buizingen werkt een ploeg van Infrabel aan een wissel, en dat maakt een zijsprongetje noodzakelijk. Normaal gezien wordt zo een minuut vertraging er moeiteloos afgereden, maar Brussel-Zuid binnenrijden gaat niet vlot en zo blijft dat minuutje vertraging hangen.

We zouden nog meekunnen met de IC naar Antwerpen in vertraging, maar we besluiten toch maar te gokken op de voorziene IR van 10:05. Beide treinen staan trouwens netjes zij aan zij langs de perrons 18 en 17. Logischerwijs is het de IC die eerst vertrekt, en dat gebeurt ook. Zo raken we zelf opgezadeld met een vertraging van 5 minuten, die tussen Vilvoorde en Mechelen zelfs nog aangroeit tot 8 minuten - genoeg om de voorziene aansluiting in Berchem te missen. In Mortsel-Oude-God ziet het er alweer wat beter uit, met 5 minuten, en zelfs een vertragingszone net voor Berchem richt niet al te veel schade meer aan. We houden nog 3 minuten over van de 9 minuten voorziene aansluitingstijd.

De IC naar Kortrijk staat al klaar. Onderweg is het uitkijken naar het nu beroemde wijkspoor in Melsele. De verbinding is gewoon opgeheven: de wissel waar het allemaal op gebeurde is uitgebroken. Ondanks een vertragingszone in Nieuwerkerken, waar o.a. een overweg hersteld wordt, komen we zo goed als op tijd in Sint-Niklaas aan.

 

Voor de terugreis uit Rupelmonde staan ons niet minder dan 4 buslijnen ter beschikking. Die bieden ons de kans om via Antwerpen te rijden, maar dat is duidelijk een omweg, en dus wordt het overstappen in Temse of Sint-Niklaas. De bussen van de lijnen 93, 95, 97 en 99 bedienen dan wel niet het station van Temse, maar de halte Vrijheidsstraat ligt maar een goeie 5 minuten van het station af. De bus van lijn 99 (naar Hamme) rijdt wel met 9 minuten vertraging, en met uitstappende reizigers aan een drietal halten en twee verkeerslichten, gaat er niet echt iets van deze vertraging af - daar is onze reis trouwens ook te kort voor. We moeten ons dan ook even reppen om de trein naar Mechelen te halen, maar we weten de manshoge tunnel onder de sporen ondertussen liggen, en net erachter leidt een geïmproviseerd maar praktisch pad ons recht naar perron 1. Op perron 2 staat P8091 te wachten. Die zal na aankomst van de IR met een tiental minuten vertraging naar Sint-Niklaas rijden. Hoeveel dagen vertraging zouden al die enkelsporige lijnen eigenlijk jaarlijks totaliseren?

De TBG van de IR naar Leuven doet zijn job zoals het hoort. Hij controleert in beide breaks, en wisselt vaak van break. Veel reizigers hoeft hij trouwens niet te controleren in deze eerder matig bezette IR. Ook deze trein heeft de neiging om wat lichte vertraging op te lopen, al klopt de kruising met de tegemoetkomende IR in Puurs perfect. Net voor Mechelen staan we zelfs even stil.

De Benelux nemen was een optie, maar eigenlijk hadden we er niet op gerekend, en tijdwinst was er al helemaal niet mee te halen. Alleen het materieel had ons uiteindelijk nog kunnen overhalen, want de vergelijking met de duikbrillen die men voor ons voorbehoudt, valt natuurlijk in het voordeel van de Nederlandse rijtuigen uit, maar kom, lang duurt de rit tot Brussel-Noord niet. Ook deze trein rijdt met een lichte vertraging, en net als vanmorgen in Berchem, kunnen we ook nu meteen instappen in de aansluitende trein.

Die vertrekt perfect op tijd in Brussel-Noord, maar om een of andere reden staan we 4 minuten te lang in Brussel-Zuid. Van lijn 96 gaat het dan traag naar de snelle (?) lijn 96 N, wat ook tot wat tijdverlies leidt; en opnieuw naar lijn 96 komen in Halle kost ook wat tijd: ook deze trein zal boven de 5 minutengrens scoren. Omdat de trein in Brussel-Noord al binnenstond, moet ik van de stop in Halle gebruik maken om naar voren te lopen om het locnummer te noteren. Ik had op 3 minuten gerekend, maar de vertraging noopt tot haast. Vertraging zorgt altijd wel weer voor enige overlast…

14-05-2012 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!