Inhoud blog
  • BBC Radio 3: Rabindranath Tagore vijf keer een kwartier in 'The essay'
  • BBC Radio 3 presenteert donderdagmiddag het muziekdrama Telemaco van Christoph Willibald von Gluck
  • Ergerlijke geluiden als thema van vijf maal een kwartier The essay van BBC Radio3
  • De Britse schrijver en journalist George Orwell overleed op 21 januari 1950
  • Koning Friedrich II van Pruisen en de muziek; twee programma's achtereen op Duitse radiozender NDR Kultur
    Zoeken in blog

    Cultuurspectrum
    Woord en beeld
    17-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enige verrassende poëzie-bijdragen van de Amerikaan Henry Wadsworth Longfellow (2)
    Twee van de allerberoemdste gedichten van Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832) zijn de beide met de titel Wandrers Nachtlied. Het eerste is geschreven op 12 februari 1776, het tweede stamt van (hoogstwaarschijnlijk 6 september) 1780.

    WANDRERS NACHTLIED

    Der du von dem Himmel bist
    Alles Leid und Schmerzen stillest,
    Den, der doppelt elend ist,
    Doppelt mit Erquickung füllest,
    Ach, ich bin des Treibens müde!
    Was soll all der Schmerz und Lust?
    Süßer Friede.
    Komm, ach komm in meine Brust!

    EIN GLEICHES

    Über allen Gipfeln
    Ist Ruh,
    In allen Wipfeln
    Spürest du
    Kaum einen Hauch
    Die Vögelein schweigen im Walde.
    Warte nur, balde
    Ruhest du auch.

    Onder de uit veel Europese talen, vooral uit het Duits, in het Amerikaans overgebrachte, al dan niet heel direct, dan wel naar de geest vertaalde, gedichten bevindt zich ook een 'omzetting' door de ongelooflijk erudiete Henry Wadworth Longfellow.

    WANDERER'S NIGHT-SONGS.

    FROM GOETHE.

    I.

    THOU that from the heavens art,
    Every pain and sorrow stillest,
    And the doubly wretched heart
    Doubly with refreshment fillest,
    I am weary with contending!
    Wy this rapture and unrest?
    Peace descending
    Come, ah, come into my breast!

    II.

    O'er all the hill-tops
    Is quiet now,
    In all the tree-tops
    Hearest thou
    Hardly a breath;
    The birds are asleep in the trees;
    Wait; soon like these
    Thou too shall rest.

    Uit:
    A Handful of Translations
    In: The Oxford Edition of the Poetical Works by Longfellow

    ____________
    Afbeeldingen
    1. Goethe's handtekening. Hier in gouddruk op bruine lederen ondergrond.
    2. Monogram van de naam H.W. Longfellow. Hier in gouddruk op zwarte lederen ondergrond.

    17-01-2008 om 09:01 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    16-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Documentaire Berlin: Die Sinfonie der Großstadt donderdagavond op het Nederlandse themakanaal Geschiedenis TV
    Nare bijsmaak
    De Duitser Walter Ruttmann (1887-1941) was niet alleen filmregisseur en scenarioschrijver, maar vervulde binnen het kader van de Duitse film nog tal van andere functies. Voor menigeen heeft zijn naam begrijpelijkerwijs een nare bijsmaak, doordat hij als scenarioschrijver heeft meegewerkt aan de extreem abjecte rolprent Triumph des Willens van Leni Riefenstahl — zo'n wezen dat alle kwalijks binnen het naziregime wel over het hoofd wilde zien om voor zichzelf een goede positie binnen het apparaat te creëren, en direct na de oorlog met succes heeft verdrongen en zichzelf als slachtoffer van het nazibewind heeft gepostuleerd. (Zie daartoe onze bijdrage Divadom en demonie, van maandag 16 juli 2007 op de zustersite Cultuurtempel.)


    Experimentele documentaire
    Wel heeft de man, samen met Alberto Cavalcanti, in 1927 de uiterst interessante, experimentele documentaire Berlin: Die Sinfonie einer Großstadt. Daarin wordt het leven in de hoofdstad van de Republiek van Weimar in de tweede helft van de jaren twintig getoond: vanaf de stille, lege straten vroeg in de ochtend, via de drukte overdag, tot met de uitgaanshectiek in de avond. Nergens anders in Europa was het culturele leven zo 'ausgeprägt' als in Berlijn: elke avond zaten de bioscopen vol en zo'n dertig muziektheaters tot de laatste plaats uitverkocht, en in het grootste hotel lagen op de leestafel zo'n 840 dagbladen. Zelfs in onze moderne cultuur- en communicatiewereld van het begin der eenentwintigste eeuw is dat een onvoorstelbare rijkdom.
    In 2002 is opnieuw zo'n film gemaakt, deze keer door Thomas Schadt met een duur van 77 minuten over dezelfde stad, die tevens de hoofdplaats van het Duitse rijk anno nu is. Alleen de titel wijkt minimaal af: de nieuwste film heet Berlin: Sinfonie einer Großstadt. Het zou een aardig gebeuren zijn deze beide films — die van Ruttmann duurt goed een uur — achter elkaar te vertonen. Geschiedenis TV laat de film na reeds enkele vertoningen eerder deze week, zien op vrijdag 18 januari, 's avonds tussen ongeveer 21:40 uur en 22:50 uur.

    16-01-2008 om 22:40 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Le chemin des écoliers, donderdagavond en zondagavond op TV5 Monde
    Alain Delon
    Het is inmiddels alweer meer dan een halve eeuw geleden dat de in 1935 geboren Franse acteur Alain Delon zijn eerste filmrol heeft gespeeld. Zo nu en dan wordt ten onrechte beweerd dat deze in Rocco i sui fratelli zou zijn, maar dat was al de zevende, in 1960, het jaar waarin hij ook de rol van Tom Ripley in Plein soleil, naar de roman The talented Mr. Ripley van Patricia Highsmith op zich had genomen. Als vijfde in de reeks van inmiddels zo'n negentig rollen speelde Alain Delon in 1959 een zeventienjarige scholier in Le chemin des écoliers van Michel Boisrond. Ook de drie andere hoofdrolspelers zijn grote tot zeer grote bekenden van het Franse witte doek, en daarna allengs ook van de thuisbioscoop geworden: Jean-Claude Brialy en Françoise Arnoul (geb. 1931), Lino Ventura (1919-1987), Bourvil (1917-1970). [1] De beide laatsten toch een generatie ouder dan de meer jeugdige spelers.

    Het verhaal
    Tijdens de Tweede Wereldoorlog en de bezetting van Frankrijk door de Duitsers krijgt een nog niet volwassen scholier, Antoine Michaud, een relatie met een gehuwde vrouw, wier echtgenoot echter krijgsgevangene van de Duitsers is. Zij dringt er bij haar jonge geliefde op aan dat hij wat gaat bijverdienen opdat ook zij het beter zal hebben, en de beste mogelijkheid daartoe bestaat op de zwarte markt. Antoine voldoet aan haar wens, en slaagt erin echter zonder dat zijn vader daarvan op de hoogte is en hij moet zich wel eens in bochten wringen om dat zo te houden. Hij smokkelt champagne uit het restaurant van zijn vriend Paul Tiercelin, een rol die door de toen ook nog relatief jonge Jean-Claude Brialy, die verleden jaar in mei, op 74-jarige leeftijd is overleden.
    Het secenario van Pierre Bost en Jean Auranche is gebaseerd op de gelijknamige roman uit 1946 van Marcel Aymé (1902-1967).

    Uitzendingen op TV5 Monde
    De film wordt de komende dagen tweemaal gepresenteerd door TV5 Monde, de Franse televisiezender. De eerste uitzending is op donderdag 17 januari, tussen 21:00 uur en 22:30 uur; een herhaling zal — ijs en weder dienende, uiteraard — worden gerealiseerd op zondag 20 januari, om 23:30 uur.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Scène uit de film
    Le chemin des écoliers.
    2. Voorzijde van de pocketeditie uit 1966 van het boek.
    3. Achterzijde van de pocketeditie.

    16-01-2008 om 18:33 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enige verrassende poëzie-bijdragen van de Amerikaan Henry Wadsworth Longfellow (1)
    President als poëzie-protagonist
    In de lijst van Amerikaanse presidenten, achterin het onlangs verschenen boek over de Amerikaanse presidentsverkiezingen schrijft Frans Verhagen onder meer het volgende over de in 1881 tot twintigste president van de Verenigde Staten gekozen James Abram Garfield (1831-1881): "Verrassende kandidaat van de Republikeinen. Als trouw partijman was hij de laatste afgevaardigde die het ooit tot president schopte. Werd kort na zijn inauguratie vermoord door een ontevreden baantjeszoeker". . . . .
    Tijdgenoot van deze politicus was de ongelooflijk belezen dichter Henry Wadsworth Longfellow (1807-1885). Hij vond in het afschuwelijke gebeuren aanleiding om de politicus te herdenken door middel van een gedicht met de eenvoudige titel

    PRESIDENT GARFIELD

    'E VENNI DAL MARTIRIO A QUESTA PACE'

    THESE words the Poet heard in Paradise,
    Uttered by one who, bravely dying here,
    In the true faith was living in that sphere
    Where the celestial cross of sacrifice
    Spread its protecting arms athwart the skies;
    And set thereon, like jewels crystal clear,
    The souls magnanimous, that knew not fear,
    Flashed their effulgence on his dazzled eyes.
    Ah me! how dark the discipline of pain,
    Were not the suffering followed by the sense
    Of infinite rest and infinite release!
    That is our consolation; and again
    A great soul cries to us in our suspense,
    'I came from martyrdom unto this peace!'

    Uit:
    The Oxford Edition of the Poetical Works
    of Henry Wadsworth Longfellow

    ____________
    Afbeeldingen
    1. De politicus James Abram Garfield (1831-1881).
    2. De dichter Henry Wadsworth Longfellow (1807-1885), hier omstreeks 1877 — naar eene photographie.

    16-01-2008 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    15-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anderhalf uur muziek van Papa Bach op televisie. Twee werken, ondersteund met beeldmateriaal, zij het in beide gevallen zeer verschillend
    Die Kunst der Fuge
    Op dinsdag 15 januari kunt u via de regionale Duitse televisiezender WDR (West Deutscher Rundfunk) twee composities horen, zij het door beelden ondersteund, van Johann Sebastian Bach (1685-1750). Allereerst krijgen we, om 23:30 uur Die Kunst der Fuge te zien, de net niet geheel voltooide compositie uit de laatste levensjaren van de componist (1745-1750) met het bijna hoogste getal in het Bach Werkverzeichnis: 1080. Hoewel het definitieve bewijs voor dat aspect nimmer wettig en overtuigend is geleverd. Lang is men ervan uitgegaan dat de componist een klavierwerk had gerealiseerd, maar pas in de twintigste eeuw zijn er instanties gaan mystificeren, en wordt het als compositie, voor klavecmbel, en voor orgel uitgevoerd, en aangezien enkele delen zich voor strijkinstrumeten lenen, bestaan er ook wel versies voor kamerorkest. Aangezien Bach zelf vaak eigen stukken in een andere muzikale 'omgeving' opnieuw heeft gebruikt, lijkt me dat laatste niet zo'n grote misdaad, al blijft het een eerste vereiste dat het om uitvoerende(n) van goeden huize gaat. Hier zal dat zeker het geval zijn aangezien we de musici van Musica Antiqua Köln te horen krijgen, een groepering die reeds sedert 1973 actief is. In dit verband wordt gesproken van een 'filmische verbeelding'.
    In overeenstemming met de duur van de compositie, neemt de film ongeveer vijf kwartier in beslag; tot ongeveer kwart voor één in de nacht.

    Uit het Italienische Konzert
    Direct in aansluiting op
    Die Kunst der Fuge wordt er nog een kwartier Bach-muziek uitgevoerd en in beelden vertoond, en het ziet er niet naar uit dat het dan om verbeelde klanken gaat, doch simpelweg om een geregistreerd optreden door het Jacques Loussier-Trio dat echter op geheel eigen, en zeker niet alledaagse wijze de delen Adagio en Presto zal interpreteren uit het Italienische Konzert BWV 971 (in: Clavier Übung II), dat Papa Bach in 1735 heeft geomponeerd. Het trio van Jacques Loussier (geboren 1934), die zelf de pianopartij voor zijn rekening neemt, bestaat verder uit Benoit Dunoyer de Segonzac, bas; en André Arpino, drums.

    Afbeeldingen
    1. Johann Sebastian Bach in 1746, geschilderd — olie op canvas — door Elias Gottlob Haußmann (1695-1774). In zijn hand houdt de componist een stuk muziekpapier met daarop de
    Kanon BWV 1076. Het doek bevindt zich in het Alte Rataus te Leipzig.
    2. Musica Antiqua Köln.
    3. Pianist en trio-leider Jacques Loussier.

    15-01-2008 om 00:14 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    14-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer aandacht gewenst voor de Nederlandse componist Willem van Otterloo
    Vijf werken bijeengebracht
    De Nederlandse dirigent Willem van Otterloo (1907-1978), lange tijd chef-dirigent van het Residentie Orkest, heeft uit de ten opzichte van Nederland verst afgelegen hoeken van de wereld uitnodigingen als dirigent gehad, maar zijn roem als componist is, buiten het eigen land — waar vrijwel alle symfonieorkesten met enige regelmaat werk van hem hebben geprogrammeerd — niet al te groot. Het is dan ook een goede zaak dat de NPS, in samenwerking met het Muziek Centrum Omroep, een compact disc heeft samengesteld waarop vijf werken — vier oorspronkelijke composities en één Schubert-bewerking: de orkestratie van de Fantasie opus 103 voor piano-duet— uit twee decennia bijeengebracht zijn. Challenge Records zorgt voor de verspreiding van deze geluidsdrager.

    Aanbevolen
    Het Radio Kamer Orkest, dat op de cd de internationale, Engelstalige benaming Netherlands Radio Chamber Orchestra heeft gekregen, wordt geleid door de in 1970 geboren dirigent Micha Hamel, voorzover dat de vier originele werken betreft. Thierry Fischer van het BBC Welsh Orchestra — en vanaf april dit jaar eveneens vaste dirigent van het Nagoya Orchestra — heeft zich over de Schubert-bewerking bekommerd. Al met al een mooi overzicht van het werk van een zich nooit opvallend geprofileerd hebbende componist van eigen bodem. Aanbevolen derhalve. Wellicht ook nog eens aan de makers van de reeks Componist van de week van de Vara voor Radio 4.
    De enige negatieve opmerking, die over de uitgave te maken valt, is dat tekstboekschrijvers zichervan bewust dienen te zijn dat er al twee eeuwen geen land meer bestaat met de naam Holland. Voor de minder goed geïnformeerden onder hen:
    (the) Netherlands, Niederlande, Pays Bas luiden de juiste meest voorkomende, buitenlandse benamingen van het Koninkrijk der Nederlanden.

    Willem van Otterloo: Symphonietta for triple woodwind and four horns (1943), Suite for String Orchestra (1938?), Intrada for brass instruments and percussion (1958), Serenade for 12 brassplayers, harp, piano, celesta and percussion (1944).
    Franz Schubert:
    Fantasia in F minor, opus 103, 940, orchestrated by Willem van Otterloo (1952).
    RADIO KAMER ORKEST (Netherlands Radio Chamber Orchestra), conductors Micha Hamel, resp. Thierry Fischer. CHALLENGE
    Classics CC 72180.

    14-01-2008 om 10:32 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    13-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enrique Granados is vijf dagen de protagonist in Nederland-Radio 4-programma Componist van de week
    Nationale kleuring
    Hoewel men aan de muziek van veel componisten van de generatie van Enrique Granados (1867-1916) heel dikwijls kon beluisteren in welke contreien zij hun oorsprong hebben, maar tevens de invloeden van hun dagelijks leven hebben verwerkt, is het niet altijd even gerechtvaardigd de term nationalistische muziek te gebruiken, vooral aangezien het adjectief een zeer nare bijsmaak heeft. Maar nationaal getint is en blijft, ook meer dan negen decennia na zijn heengaan diens muziek. Veelal is er tijdens het fin de siècle, toen dit genre hoogtij vierde, vanuit gegaan dat dergelijke composities het beste konden worden uitgevoerd door landgenoten, is dat geen wet van Spanjaarden en Portugezen. Immers, de frisse kijk van buitenaf kan soms ook een heel weldadige uitwerking hebben doordat deze nieuwe perspectieven kan bieden.
    Enrique Granados vervult de komende week, van maadag 14 tot en met vrijdag 18 januari, elke avond tussen 19:30 uur en 20:00 uur, de rol van
    Componist van de week in het gelijknamige programma dat Noor Kamerbeek samenstelt voor de Vara, om via Radio 4 te worden uitgezonden. Dertien verschillende composities worden, deels of in hun geheel, gedurende die in totaal tweeënhalf uur radiotijd voorgesteld. De heldere tussentekste, uitgesproken de uitzonderlijk fraaie en aangename stem van Peter Bree, nemen nooit veel tijd in beslag. De exacte programmagegevens zijn te vinden op de website van Radio 4.
    __________
    Afbeeldingen:
    1. Componist Enrique Granados.
    2. Radio presentator Peter Bree.

    13-01-2008 om 17:20 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ein deutsches Requiem en ander werk onder John Eliot Gardiner maandag en dinsdag op BBC Radio 3
    Op maandag 14 en dinsdag 15 januari kunt u John Eliot Gardiner en zijn versie van Ein deutsches Requiem van Johannes Brahms nogmaals horen als u beide avonden BBC Radio 3 inschakelt om 20:00 uur Nederlandse tijd. Voorafgaande aan het Brahms Requiem, waarover u in deze kolommen meer heeft kunnen lezen. Behalve de naam van het ensemble, en dat kunnen we hier en nu alsnog vermelden, aangezien de BBC meer informatie heeft verschaft dan de NPS verleden week. De uitvoerenden zijn het Monteverdi Choir en het Orchestre Revolutionnaire et Romantique. Het concert duurt tot 21:45 uur, en dat geeft al aan dat er meer zal worden gespeeld dan alleen deze Brahms-compositie. Het concert opent eveneens met een werk van Johannes Brahms Begräbnisgesang uit 1858. Daarna klinkt van Heinrich Schütz (1585-1672) Wie lieblich sind deine Wohnungen, gevolgd door de Cantate nr. 60 O Ewigkeit, du Donnerwort uit 1723 van Johann Sebastian Bach (1685-1750).
    __________
    Afbeelding: Heinrich Schütz, hier geschilderd omstreeks 1660. Portret van Christoph Spetner (ca.1617-1699).

    13-01-2008 om 13:22 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    10-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Amerikaans verkiezingscircus helder en adequaat verklaard door Nederlander Frans Verhagen in recentelijk verschenen, overzichtelijk boek
    De Amerikaanse verkiezingen uitgelegd
    Met de voorverkiezingen die uiteindelijk, na vele tussenstappen, zullen moeten leiden tot de installatie van een nieuwe president van de Verenigde Staten momenteel in het dagelijkse vizier van de diverse publiciteitsmedia wordt weer eens duidelijk dat het belang ervan heel wat verder strekt dan alleen het werelddeel waar zich dat gebeuren afspeelt. Zo meldt Het Parool van heden dat Bill Richardson, de vierde op de ranglijst van de Democratische presidentskandidaten, vandaag bekend zal maken dat hij zich zal terugtrekken. De meeste Nederlanders zullen nog nooit van de man hebben gehoord, maar voor het geval ze meer over hem en zijn status willen weten, is het een goede zaak om het pas verschenen ABC van de Amerikaanse verkiezingen, door Frans Verhagen aan te schaffen. Die heeft alles wat ook maar op enigerlei wijze met dit thema te maken heeft op een relatief lange, in overzichtelijke hoofdstukken verdeelde, rij gezet, waarin hij een antwoord biedt op heel veel eventuele vragen, die mogelijk geïnteresseerden in onze contreien zouden kunnen stellen, behalve uiteraard die éne vraag, welke het meest brandend is: Wie wordt die volgende president?

    Diverse serieuze kandidaten
    Een adequaat antwoord kan daarop, althans in dit stadium niet worden gegeven, aangezien er nog zoveel kan gebeuren dat (opnieuw) voor een onverwachte wending kan zorgen, en waardoor elke redelijke analyse buitenspel wordt gezet. Immers, nog maar een paar dagen geleden zag het er relatief slecht uit voor Hillary Clinton, maar inmiddels heeft ze, na New Hampshire, felicitaties van haar hardste Democratische mededinger, Barack Obama, in ontvangst kunnen nemen. Dat laatste viel ook te lezen in de (werk)dagelijkse mail van Lenthe Kriq, waarin een bijzonder woord, of onalledaagse uitdrukking, extra aandacht krijgt en wordt verklaard met de etymologische oorsprong. Het begrip caucus was op donderdag 10 januari aan de orde en werd summier verklaard. Wie daarover echter meer wil weten, kan er twee hele pagina’s over lezen in Verhagens nieuwe boek.

    Onmisbare gids
    Dat 250 pagina’s tellende boek is overzichtelijk en vooral aangenaam leesbaar; het weet steeds de aandacht te boeien en wordt nergens saai, droog of oninteressant, ondanks de talrijke, in het kader van het thema onvermijdelijke, opsommingen. Die status is te danken aan de nuchterheid van de schrijver, die nu voor de tiende keer de Amerikaanse (voor)verkiezingen van nabij volgt, en dus aardig door de wol gekleurd mag worden verondersteld. En daarbij komt dat deze verkiezingsronde in Amerika de achtste is die hij als journalist verslaat. Hij moet dus zeer wel in staat zijn hoofd- en bijzaken te scheiden. Op het achterdeel van het boek wordt Frans Verhagen zelfs een “politiek junkie” genoemd, waarmee degenen die zijn boeken en artikelen lezen hopelijk hun voordeel kunnen doen.
    Zestig procent van zijn nieuwste boek wordt ingenomen door het letterlijke ABC ― van Abortus tot Zipper problem ― waarin we alle begrippen, welke een directe link naar deze verkiezingen hebben, verklaard en wel, kunnen vinden met verwijzingen en nuttige associaties, die het soms bizarre verleden van onder meer tweeënveertig aan Bush jr. voorafgaande presidenten niet uit de weg gaan, en waarin en passent ook nog een paar honderd jaar VS-geschiedenis die in deze context van belang zou kunnen zijn, uit de doeken wordt gedaan.

    De kunst van het relativeren
    Voorafgaande aan het omvangrijke ABC vinden we, na een kort inleidend woord, een verhelderend essay, getiteld De beste wint nooit, maar het systeem is zo gek nog niet, waaruit de titel voor het gehele boek is gelicht. Sterk relativerend — met de vereiste journalistieke afstand, zou je ook kunnen zeggen — weet Frans Verhagen de vinger op diverse wonde plekken te leggen zonder daarbij alle eventuele interessante kindertjes met veel badwater in een oceaan van pijnlijke vooroordelen te laten ondergaan. Ook begrijpt deze Nederlander dat velen bij ons het maar een dwaze vertoning vinden, al die circusoptredens en dito gedragingen, welke toch maar door meerderjarigen de wereld in worden gezonden. Dat het daarbij niet altijd even volwassen toegaat, zal Frans Verhagen in een ruimere context hebben meegemaakt dan de momentopnamen, waarmee allen, die zo ver van de plaats der delicten verwijderd zijn, het moeten doen. Hij is immers degene, die er met de neus bovenop heeft gezeten — iets waarom menigeen hem zal benijden. Tegelijkertijd zullen er voldoende anderen zijn die een dergelijke beker vol Yanken-dwaasheid graag aan zich voorbij zullen laten gaan.
    In het hoofdstuk
    De klas van 2008: een sterkte-zwakte analyse worden alle kandidaten kort en krachtig voorgesteld en hun zwakke plekken naar voren gehaald, evenals hun sterke punten. Overlappingen in die beide categorieën zijn daarbij geen zeldzaamheid.

    Eventuele struikelblokken
    Heel kort gaat Frans Verhagen in op het tijdschema van de thans lopende voorverkiezingen, en hij duidt die aan met het begrip hindernisbaan. In het kader van de uitzinnig vermoeiende hordenloop die zulke voorverkiezing zijn, valt een beter begrip dat tegelijkertijd de relativering binnen het gebeuren hoog houdt, nauweljks te bedenken. Dat het desondanks tevens een uitputtingsslag voor alle kandidaten zal worden, mag als voor de hand liggend, en daarom bekend, worden verondersteld.
    Vervolgens laat Verhagen nog even alle 43 presidenten tot nu toe de revue passeren, met saillante, en soms — wie zal het verbazen, die inmiddels weet dat het
    zipper problem bij tijd en wijle 'zelfs' in de politiek een niet geringe rol speelt — pikante details.
    Het laatste hoofdstuk van het nog tien maanden heel actief te koesteren boek, dat ook daarna nog steeds opnieuw als naslagwerk kan dienen — een betere aanbeveling kan ik even niet verzinnen —, somt alle presidentsverkiezingen vanaf 1788 op, noemt de partij in kwestie, het aantal kiesmannen en, als het van toepassing is, eveneens het aantal en het percentage van de behaalde stemmen.
    De beste wint nooit is een aangenaam boek dat het gemakkelijk kan opnemen tegen zo menig politieke thriller die in een dikke duim is ontstaan, hetgeen maar weer eens bewijst dat de meeste verzinsels het moeten afleggen tegen de dagelijkse realiteit. Op een paar orthografische kleinigheden na — pijl in plaats van peil, alsmede inconsequent gespelde woorden — valt er op deze grote prestatie van Frans Verhagen niets aan te merken. Ook al kun je met hem verschillen van ening met betrekking tot de inhoud van zijn laatste zin, die gaat over de historische plek voor Bush junior.
    ___________

    Frans Verhagen: De beste wint nooit — Het ABC van de Amerikaanse verkiezingen. 256 pag., paperback; Nieuw Amsterdam Uitgevers, Amsterdam, 2007. ISBN 978 90 468 0260 1. Prijs € 12,95.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Voorplat van het actuele boek van Frans Verhagen.
    2. Hillary Rodham Clinton (officieel portret): serieuze kandidate voor het presidentschap van de VS.
    3. Barack Obama, Clintons meest nadrukkelijke uitdager binnen het eigen, Democratische kamp.
    4. Rudolph Giuliani, voormalige (107de) burgemeester van New York, thans een serieuze Republikeins presidentskandidaat.
    5. John McCain (officieel portret): de grootste uitdager van Hillary Clinton binnen het Republikeinse kamp.
    6. Frans Verhagen, auteur van het actuele ABC. (Foto: Herman Wouters.)



    10-01-2008 om 18:46 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    06-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ein Deutsches Requiem van Johannes Brahms in de versie van John Eliot Gardiner, maandagavond op Nederland 2
    Opname van Zaterdag-Matinee
    Maandag 7 januari in de late uren, tussen 23:40 uur in de avond en 00:40 uur in de nacht is via Nederland 2, in het kader van de reeks NPS Klassiek uitvoering te zien van Ein Deutsches Requiem van Johannes Brahms. Het betreft een opname, die de NPS heeft gerealiseerd tijdens de Zaterdag-Matinee in het Concertgebouw te Amsterdam op 27 oktober 2007. Helaas heefde NPS nagelaten te vermelden welk ensemble John Eliot Gardiner voor die gelegenheid heeft geleid. Wel meldt bij voorbeeld de VPRO-Gids exact dezelfde tekst als op de website van Nederland 2 over dat programma-onderdeel te vinden is: "Gardiner deed onderzoek naar de instrumenten waaraan Brahms de voorkeur gaf en naar de wijze waarop Brahms indertijd zijn orkesten samenstelde." Wij hadden echter graag willen weten welk orkest Gardiner zo'n tien weken geleden voor Brahms' troostcompositie heeft samengesteld, dan wel welk ensemble hij, door anderen samengesteld, kreeg voorgezet.

    brahms__dubbelconcert_1.jpgEerste van de grote koorwerken
    Ein Deutsches Requiem
    is het eerste van de grote koorwerken, die Johannes Brahms heeft gecomponeerd. In eerste instantie werd het idee ervoor hem ingegeven door de dood van zijn vriend Robert Schumann in 1856. Vanaf 1857 werkte Brahms er gestadig aan, maar door het overlijden van zijn moeder, in 1865, werd zijn inzet, dit werk tot een goed einde te brengen, nog versterkt. Het begrip Requiem is enigszins misleidend, omdat hier in het geheel geen sprake is van een kerkelijk-liturgische compositie. Het is weliswaar niet de eerste keer dat er een dodenmis werd gecomponeerd op een Duitse tekst, in plaats van op de Latijnse tekst uit de rooms-katholieke dodenherdenking. Het werk is veel meer een uiteenzetting met het fenomeen van de dood, vooral na sterk persoonlijke belevenissen die daarop direct betrekking hebben. Vergankelijkheid en hoop op de eeuwigheid worden tegenover elkaar gesteld, evenals diepe droefheid enerzijds en troost anderzijds. Brahms heeft geheel eigen, Duitse opvatting van de dood en het hiernamaals, en heeft voor de muzikale uitbeelding daarvan de vorm van een koorcantate gekozen en deze voorzien van Bijbelteksten naar eigen inzicht. De verschillende onderdelen heeft hij zodanig samengevoegd dat er een Noordduitse, protestantse opvatting van dood en wederopstanding uit tevoorschijn gekomen is. Het jongste gericht van het Dies irae staat niet meer centraal, hellepijn en vagevuur komen niet meer aan de orde: de zielen van de overledenen hebben geen voorspraak van heiligen meer nodig.

    Dat het menselijke aspect in verband met dood en eeuwigheid zo’n nadruk heeft gekregen –zonder dat daarbij onmiddellijk wordt verwezen naar de gebruikelijke confessionele context–, is er mede de oorzaak voor dat het werk zo’n enorm effect heeft gesorteerd. Op dat punt had Brahms zijn tijd wel mee: in de tweede helft van de negentiende eeuw waren de banden met de kerkelijke dogma’s die eeuwenlang opgeld hadden gedaan, flink wat losser geworden en kwam de mens zelf steeds meer centraal te staan.

    De uitvoering van de eerste drie van de zeven delen van Ein Deutsches Requiem had plaats op 1 december 1867 te Wenen. Deze werd koel ontvangen en dat noopte Brahms tot enige herzieningen. Een paar maanden later, op Goede Vrijdag 1868, kwam het in de Dom van Bremen tot een uitvoering van de eerste vier en de laatste twee delen.

    Daar maakte het werk een zo overweldigende indruk dat het snel elders werd uitgevoerd. Pas op 18 februari 1869 werd het in Leipzig voor het eerst in zijn geheel gespeeld, onder leiding van Carl Reinecke, die vanaf 1860 dirigent van het Gewandhausorchester was.shaw_gb.jpg

    Bij niet iedereen viel Brahms’ compositie even goed. De fervente Wagnerianen wezen hem en zijn werk per definitie af. De Franse schrijver Romain Rolland (1866-1944) –onder meer auteur van een befaamde Beethoven-biografie– vond Brahms een belachelijk-overschatte grootheid. De Iers-Engelse toneelschrijver George Bernard Shaw (1856-1950), die in zijn jonge jaren muziekcriticus in Londen was, beschouwde Brahms’ Requiem als een “reclameartikel voor een begrafenisonderneming”.

    (De zeven Bijbelteksten die Brahms heeft gekozen, komen uit het Nieuwe Testament, de Psalmen, de profeet Jesaja en uit twee apocriefe Bijbelboeken: Wijsheid van Salomo, en Jezus Sirach. Om de Nederlandse tekst daar zo goed mogelijk bij te laten aansluiten, is gekozen voor de nieuwere vertaling van het Nederlands Bijbelgenootschap. Geen van de protestantse edities bevatten de apocriefen, maar de Willibrord-vertaling van de Katholieke Bijbelstichting heeft die wel opgenomen. Daaruit hebben we de teksten overgenomen, die Brahms van de Wijsheid van Salomo en van Jezus Sirach in zijn ‘Requiem’ heeft gebruikt.)
    ___________
    Afbeeldingen

    1. John Eliot Gardiner in 1997.
    2. Johannes Brahms, met handtekening.
    3. George Bernard Shaw, kritisch recensent.


    06-01-2008 om 20:11 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    05-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.. . . met deze aura van nobele onschuld '” twintigste-eeuwse lyriek over engelen
    Bodes van de hemel, en van dichters
    In de dagen van weleer werden engelen als boden der goden — in het monotheïstische daarentegen van die ene God — gezien. Tegenwoordig bestaat er echter steeds meer een wereldse instelling jegens fenomenen, die men niet direct begrijpt en/of kan verklaren, dan wel helemaal niet kent. Derhalve worden engelen — of die nu lief zijn en meegaand, dan wel vertoornd of zelfs boosaardig — door velen eerder als booodschappers van dichters ervaren.
    Hans Stempel en Martin Ripkens, auteurs van kinder- en tevens van jeugdboeken, en adviseurs van een groot mediaconzern, hebben reeds enige anthologieën samengesteld, die mit succes werden bekroond. In het onderhavige geval der 'hemelse boodschappers' hebben de een anthologie in zeven hoofdstukken samengesteld, die zich met het thema in de lyriek van de twintigste eeuw bezighouden, en wel vooral in de Duitse literatuur, echter tevens met enige gedichten, die uit andere talen in het Duits zijn vertaald. De zeven verschillende hoofdstukken behandelen engelen in de context van resp. toevlucht, toorn, afschied, tederheid, opgewektheid, geschiedenis en van engelen in een vluchtig voorbijgaan.

    Verrassend
    Dat zich tussen al die bekende en nog bekendere dichters ook namen bevinden, die niet onmiddellijk een heel scala aan boektitels, feiten und fictie oproepen, kan nauwelijks verbazing weckken. Dat zich tussen al die schrijvend werkzame lieden ook de internationaal hoog gewardeerde pianist Alfred Brendel bevindt, ist een interessante en zeer aangename verrassing. Kennelijk heeft deze musicus oren naar meer dan 'alleen' noten. Hem gunnen wij dat maar al te graag.
    Het mooi vormgegeven boekje bevat bijdragen van 88 dichters von A bis W: Anna Achmatowa tot en met Gabriele Wohmann.



    WENN DIE ENGEL KOMMEN

    Wenn die Engel kommen
    erzählen sie gerne Geschichten
    etwas ungereimt freilich
    Engel lieben Unsinn
    informieren uns über Gott und die Schöpfung
    alles frei erfunden
    sehen aus wie Paradiesvögel
    oder junge Propheten
    oder schöne geflügelte Damen
    flatterhaft
    aber mit dieser Aura nobler Unschuld
    selbst wenn sie uns bedrängen
    uns mit ihren Flügeln zudecken
    den Himmel öffnen
    Müttern erscheinen sie als Putten
    werde geherzt und entfleuchen wieder
    Auf Denkmälern sitzend
    putzen sie sich
    wie die Schwalben

    Alfred Brendel (geb. 1931)
    Uit:
    Störendes Lachen während des Jaworts
    Wien, München 1997 (Hanser Verlag)
    ____________

    DER ENGEL IM WINTER

    Ich aber traf ihn nachmittags im Wald.
    Ein Wunder das durch Buchenräume ging,
    So menschenfern, so stegend die Gestalt,
    Daß blaue Luft im Fittich sich verfing;

    Das Antlitz schien ein reines, stilles Leid,
    Sehr sanft und silbrig rieselte das Haar,
    In großen Falten schritt das weiße Kleid.
    Er schaffte nichts, er sagte nichts; er war.

    Und nichts an ihm, was schreckte, was verbot.
    Und dennoch: keines Sterbens Weggenoß,
    Daß meine Lippe, ob auch unbedroht,
    Erstaunten Ruf, die Frage stumm verschloß.

    Ein Blatt entwehte an sein Gürtelband,
    Vergilbt und schon ein wenig krausgerollt;
    Er fing und trug es in der schmalen Hand
    Wie ein Geschenk aus Bronze und aus Gold.

    Wer sah ihm zu? Das Eichhorn, rot am Ast,
    Und Rehe, die das Buschwerk schnell verlor.
    Und Erlen wanden schon im Abendglast
    Wie schwarze Schlangen züngelnd sich empor.

    Er regte kaum die dünne Blätterschicht
    Mit weichem Fuß. Es hatte ewig Zeit.
    Und zog: wohin? In Stadt und Dörfer nicht.
    Er wallte außer aller Wirklichkeit.

    Nicht unsre Not, nicht unser armes Glück,
    Nur keusche uhe barg sein Schwingenpaar.
    Ich folgte nach und stand und blieb zurück.
    Er brachte nichts, er sagte nichts; er war.

    Getrud Kolmar (1894-1943)
    Uit:
    Gedichte

    Der Engel neben dir — Gedichte zwischen Himmel und Erde
    Herausgegeben und mit einem Nachwort von Hans Stempel und Martin Ripkens.
    176 Seiten, Paperback, Originalausgabe.
    Deutscher Taschenbuch Verlag, München, december 2007;
    ISBN 978-3-423-13625-9. Prijs € 8,50 (in de BRD en in Amsterdam bij Boekhandel
    Die Weisse Rose).

    Afbeeldingen
    1. Voorplat van de dtv-uitgave met gedichten over engelen.
    2. De Pianist, eessayist und lyricus Alfred Brendel, die heden 77 jaar geworden is.
    De Foto werd enige decennia geleden genomen.
    3. Die lyrische dichteres Gertrud Kolmar. Ze werd vermoedeljkh in Auschwitz omgebracht.
    4. Die beide auteurs van de anthologie, Hans Stempel en Martin Ripkens. De Foto von Ursula Zeidler werd van de achterflap van het omslag van hun boek
    Das Glück ist kein Haustier — Eine Lebensreise (dtv 24227) overgenomen.

    05-01-2008 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    30-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Der Mann im Strom, film naar de roman van Siegfried Lenz, aanstaande vrijdagavond op het eerste Duitse televisienet ARD/Das Erste
    Roman-verfilming
    Vrijdag, 4 januari, is 23:30 uur 's avonds, als aanvangstijdstip gepland voor de, als televisiefilm aangekondigde, omzetting in beelden van de roman van Siegfried Lenz (1926), die in 1957 voor het eerst is uitgekomen. Deze verfilming, met een lengte van anderhalf uur, van Lenz' thema — een 55 jaar oude bergingsinspecteur in de Hamburgse haven ziet zich genoodzaakt zijn uiterlijk en zijn papieren aan te passen, waardoor hij als redelijk jongere man weer als duiker aan de slag zou kunnen — is in 2006 gerealiseerd door Nikolaus Stein von Kamienski voor het eerste Duitse televisienet ARD/Das Erste, en werd eerder reeds uitgezonden op 15 maart 2006. Dat thema is in de halve eeuw volgend op de verschijningsdatum van het boek steeds actueler geworden, ook buiten de beroepen die als eerste een kerngezond, jong lichaam vereisen.

    Jan Fedder als Hinrichs
    De rol van de middelbare Hinrichs — die wel degelijk enige last van ouderdomskwalen begint te vertonen, oorsuizen en druk in de hartstreek, doch deze niet tot zijn bewustzijnsniveau wil laten doordringen, evenmin als de beklemming die hij ondergaat in diepere wateren — wordt gespeeld door de zelf 52 jaar oude Jan Fedder, die vele (vooral Noord-)Duitsers kennen als de politieman met grote mond en klein hartje, in de serie
    Großstadtrevier, en als plattelandsman in de Neues aus Büttenwarder. Hoewel hij in die laatstgenoemde rollen wel eens wat opgelegd pandoer presenteert, is zijn inleving in de figuur van Hinrichs uit Siegfried Lenz' roman, en de omzetting daarvan, zeer geloofwaardig en van een weldadige ingetogenheid.
    Naast Jan Fedder — die in het werkelijke leven vegetariër is, zo'n 50 sigaretten per dag rookt, en zich daarnaast onder meer bekommert om kinderen met aids — spelen Lea Draeger en Moritz Grove.
    Deze roman van Siegfried Lenz is in 1958 reeds verfilmd, toen door Eugen York, met de zo populaire Hans Albers. Ook die film duurde anderhalf uur.
    __________
    NB: Meer over Siegfried Lenz en zijn werk is later deze week op de zustersite Tempel der Letteren te vinden.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Omslag van de eerste pocket-editie uit 1963 (toen dtv 102; thans dtv 19124) van Siegfried Lenz' roman. Hier met het gehele omslagonwerp van de recentelijk gestorven, Zwitserse illustrator Celestino Piatti. Zie daartoe de beschrijving van de afbeeldingen in het verjaardagsartikel over de schrijfster Angelika Schrobsdorff in Tempel der Letteren.
    2. Jan Fedder als Hinrichs in de film
    Der Mann im Strom.

    30-12-2007 om 18:09 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    28-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaterdag 29 december is de dag van de filmklassiekers op de beeldbuis, van Nederland 2, via Canvas, tot en met BBC 2

    Het lijkt wel of de diverse zenders het hebben afgesproken: een dag van de filmklassieker, maar het is waarschijnlijker dat het met de tijd van het jaar te maken heeft. Zaterdag 29 december worden er maar liefst vier filmklassiekers uitgezonden, en gelukkig allemaal op zenders, die niet met nasynchronisatie komen aanzetten.

    Chaplins Modern Times op Nederland 2
    Het begint om half drie in de middag op Nederland 2 met Modern Times uit 1936 van en met Charles Chaplin (1889-1977). Deze film duurt anderhalf uur. Het is een inmiddels klassiek verhaal — en een klassieke film — over de steeds voortschrijdende industrialisering in de twintigste eeuw, met alle machtsverhoudingen tussen werkgevers en werknemers en de daaraan gekoppelde elementen, die heden ten dage in een enorme uitvergroting via camera's veel meer registereren dan alleen de handel en wandel van het personeel in een bedrijf. De bekendste en ongetwijfeld meest voorgestelde scène uit die film in de vorm van een (al dan niet grote) foto is het moment waarop Chaplin als sleutelende onderhoudsarbeider tussen de raderen van een grote machine bekneld dreigt te raken. Kan de voorstelling van de feitelijke werksituatie en de daaraan onverbrekelijk verbonden structuren — niet alleen de op meer en meer macht beluste werkgever, maar tevens die van het machinepark; iets dat we vandaag de dag in extreme uitvergroting meer en meer ondergaan — nog representatiever worden uitgebeeld?
    Naast Chaplin spelen Paulette Goddard (1910-1990; heette in werkelijkheid Marion Pauline Levy) en Stanley J. Sanford (1894-1961), die al eerder met Chaplin had gewerkt.

    Canvas zendt Casablanca uit
    Het tweede Nederlandstalige Belgische televisienet Canvas zendt eveneens een klassieker uit, waarvan de laatste zin tot de categorie gevleugelde woorden is gaan behoren: Casablanca uit 1942, van Michael Curtis. Met Citizen Kane van Orson Welles strijdt deze film (passief) om de kwalificatie "beste film aller tijden", een zinloos gebeuren: beide films zullen nog lang tot de categorie "beste van het witte doek" blijven behoren. Casablanca werd onthaald op drie Oscars. Gezien de omstandigheden waaronder de rolprent werd gerealiseerd, verwachtte helemaal niemand dat deze een succes zou kunnen worden. Naast Humphrey Bogart (1899-1957) spelen Ingrid Bergman (1915-1982) en Paul Henreid (1908-1992).

    Klassieker van ander kaliber
    Een klassieker van geheel andere structuur en uitwerking is
    The Graduate uit 1967, van Mike Nichols. Dustin Hoffman, Anne Bancroft (1931-2005), Katherine Ross en Murray Hamilton (1923-1986) spelen daarin de vier voornaamste personages. Deze rolprent werd al snel een cultfilm, omdat deze zich inhoudelijk afzette tegen de toen heersende moraal van grote delen van mensen, de ouders moesten verbeelden, maar daar — in het kader van hun zware frustraties, niet in de laatste plaats op seksueel gebied — heel ernstig faalden. Dustin Hoffman bracht het met deze film tot de status van internationale ster. Hij wist de onervarenheid van een jongeman, die als een blok valt voor de charmes van een 'oudere' vrouw goed over te brengen, en hele volksstammen konden zich heel gemakkelijk met de sitautie, en het daaraan gekoppelde verlangen van intimiteit met een rijper wezen, identificeren. De muziek is bij velen over de hele wereld blijven hangen in het repertoire van de in die dagen zeer populaire duo (Paul) Simon and (Art) Garfunkel.
    De film duurt een uur en drie kwartier en wordt tegenwoordig geschikt geacht voor kijkers vanaf zes jaar. Eigenlijk is het al zaterdag als de film begint, maar in de programmering staat deze op vrijdag. Het begintijdstip is gepland om 00:20 uur, en als einde staat 01:50 uur; dat is niet de lengte van 105 minuten die in de gegevens van de filmografie staat.

    Philip Marlowe Private Eye
    Sedert Edward Dmytryk (1908-1999) in 1944 de Amerikaanse film
    Murder, my sweet heeft uitgebracht, is het hoofdpersonage, de privé-detective Philip Marlowe, uit de boeken van thriller-schrijver Raymond Chandler (1888-1959) door diverse beroemde filmacteurs voor het voetlicht gebracht. In deze rolprent naar Chandlers boek Farewell, my lovely 
    heeft de tot dan toe smartlappenzanger Dick Powell (1904-1963) het tot Holywood-acteur weten te brengen, een carrière-onslag die groter niet had kunnen zijn, gezien de successen die zouden volgen. Later zou hij nog een eigen show krijgen met internationale vermaardheid.
    Zoals dat in de vervolgens als 'hard-boiled' gekarakteriseerde verhalen van Chandler, en dienovereenkomstig in de verfilmingen daarvan nu eenmaal gebeurt, gaat het altijd weer om een mysterie met veel geweld en aantrekkelijke vrouwen. Verder blinkt Dmytryks vertolking van Chandlers roman uit door een als 'hallucinogeen' omschreven scène, die zijn weerga niet kende totdat Alfred Hitchcock zich meer en meer in Hollywood ging profileren. BBC 2 zendt deze film uit in de nacht van zaterdag 29 op zondag 30 december, tussen 03:05 uur en 04:45 uur.

      

     

    ____________

    Afbeeldingen
    1. Filmposter voor Modern Times.
    2. Paulette Goddard.
    3. Paul Henreid en Humphrey Bogart in Casablanca.
    4. Dustin Hoffman en Anne Bancroft in flagranti.
    5. Filmposter voor The Graduate.
    6. Bovenste helft van de Penguin-paperback-versie (groene Crime-serie) van Raymond Chandlers boek Farewell, my lovely, dat ten grondslag heeft gelegen aan de film Murder, my sweet.
    7. Regissseur Edward Dmytryk.

    28-12-2007 om 13:51 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Richard Strauss: 'Vier letzte Lieder' en 'Tod und Verklärung' zaterdagmiddag met mijmeringen rond de dood in het programma 'Aladdin' op Klara-Radio
    Op zaterdag 29 december kunt u in het muziekprogramma Aladdin, dat tussen 13:10 uur en 15:05 uur wordt gepresenteerd door de Begische, Nederlandstalige radiozender Klara, naar twee composities van Richard Strauss: de Vier letzte Lieder, welke aanleiding hebben gevormd voor een mijmering over de dood. Tevens zal van dezelfde componist Tod und Verklärung worden uitgezonden, en verder werken van Richard Wagner, Franz Schubert en Orlando di Lasso. Op de website van Rond1900.nl, in het fin de siècle magaine All art is quite useless, heb ik een uitgebreid artikel opgenomen over die laatste Strauss-liederen, onder de titel De dood als contrapunt. Voor meer informatie, dwarsverbindingen en een beeld van de tijd, alsmede de invloeden die hebben geleid tot deze wonderbaarlijke compositie, verwijs ik u dan ook graag naar mijn bijdrage op die website.
    _______________
    De tekening van Richard Strauss is van Jarko Aikens, Groningen 1984, en is afkomstig uit het archief van Heinz Wallisch.

    28-12-2007 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    25-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Buster Keatons slapstick 'The Blacksmith' uit 1922 woensdagochtend op Arte-televisie
    Woensdagochtend tussen 09:30 uur en 10:00 uur kunt u op Arte-televisie kijken naar de slapstickThe Blacksmith — De Hoefsmid — uit 1922 van en met Buster Keaton. Co-regisseur is Malcolm St. Clair. Deze beide heren hebben samen tevens het draaiboek geschreven. De film, die op 21 juli 1922 voor het eerst werd vertoond, valt in de categorie Silent Movies met intertitles — tussentitels in witte letters op een zwarte ondergrond. De film heeft een lengte van 25 minuten, en werd geproduceerd door Joseph M. Schenck. Voor de cinematografie tekende Elgin Lessley.
    Drie rollen telt de prent: de smid wordt vertolkt door Joe Roberts, Buster Keaton — die in werkelijkheid de voornamen Joseph Frank droeg — is de assistent van de smid, en de vrouw met het paard krijgt, bij elke vertoning opnieuw, gestalte in Virginia Fox.

    25-12-2007 om 08:28 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    24-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Duitse schrijfster Angelika Schrobsdorff blinkt uit in fijnzinnigheid en een groot observatievermogen '” Vandaag is ze tachtig jaar geworden
    Jauchzet, frohlocket!
    Angelika Schrobsdorff, de fijnzinnige, veelzijdige Duitse schrijfster wordt vandaag tachtig jaar,
    en haar uitgever Deutscher Taschenbuch Verlag, heeft de pers daar tijdig opmerkzaam op gemaakt, en als uitgever zie je vanzelfsprekend — althans in de meeste gevallen — niets liever dan dat er veel aandacht aan zo'n bijzondere gebeurtenis wordt besteed, aangezien dat bijna altijd eveneens, in ieder geval enige, extra aandacht voor de boeken van de auteur in kwestie genereert. Voorzover dat de romans, verhalen, herinneringen en overpeinzingen van Angelika Schrobsdorff betreft, valt daar niets tegenin te brengen, aangezien al deze zijn geschreven met een vakmanschap dat meer inhoudt dan alleen het in de juiste volgorde zetten van de benodigde woorden om een aanvaardbare of interessante zin te creëren. Deze auteur is er, decennialang, in geslaagd de meerwaarde, die tussen de regels van het door haar geschrevene te vinden is, op hetzelfde niveau te houden en de ironie en kritiek daarin zodanig te doseren dat er steeds opnieuw een verrassend resultaat uitgekomen is.

    Voor een zeer uitgebreid artikel met details over haar boeken verwijs ik u naar mijn artikel op de Nederlandse website Tempel der Letteren (één van de twaalf thema-afsplitsingen van de  oorspronkelijke Cultuurtempel).

    24-12-2007 om 17:40 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    23-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Karel du Jardin, Amsterdam kunstschilder uit de Gouden Eeuw met een exposite in het Rijksmuseum, Amsterdam en een nieuw, tweetalig, groot prachtboek
    Gevierd penseelkunstenaar
    De Nederlandse schilder Karel du Jardin (1626-1678) was één der meest veelzijdige kunstenaars van zijn tijd, die middein de Gouden Eeuw lag. Onder zijn penseelstreken kwamen niet alleen toestanden en gebeurtenissen uit de geschiedenis bijna letterlijk tot leven, hetzelfde geldt voor de personages, die hij heeft geportretteerd, meestal in opdracht van de adel van die dagen. En laten we vooral niet zijn adembenemende landschappen in Italiaanse stijl vergeten, die lang op het netvlies van de beschouwer blijven 'nawerken'. Daaraan moet worden toegevoegd dat hij uitzonderlijke thema's 'oppakte' voor uitbeelding, welke tot op dat moment niet in aanmerking waren gekomen voor uitbeelding, en al zeker niet in het kader van de tot dan toe bekende Nederlandse schilderkunst.

    Tentoonstelling en nieuw boek
    Sedert de opening van de expositie van schilderijen van Karel du Jardin, op 14 december, in het Rijksmuseum te Amsterdam (tot medio maart volgend jaar), is er een uitzonderlijk fraai boek van de persen gerold dat ons in de tweetalige tekst (Nederlands en Engels) niet alleen, in kort maar helder bestek, inzicht verschaft in de diverse fasen van zijn leven, maar ons tevens laat zien welke schitterende werken in de bovengenoemde disciplines deze Nederlandse kunstenaar — wiens naam toch niet bestorven ligt in de mond van veel liefhebbers van vaderlandse schilderkunst, en daarmee voorziet deze uitgave eveneens in een leemte — aan ons cultuurbezit heeft toegevoegd. Gelukkig bevindt één van de grootste collecties met schilderijen, die zijn signatuur dragen, zich in het Rijksmuseum te Amsterdam. Het voortreffelijk geschreven en tot in de puntjes verzorgde boek is een coproductie van dat cultuurinstituut in samenwerking met Nieuw Amsterdam Uitgevers.

    Du Jardins leven
    Het levensverhaal van deze voor de geschiedenis van de schilderkunst van ons land zo belangrijke kunstenaar wordt op de achterzijde van het boek zo mooi omschreven met de Engelse uitdrukking "from rags to riches". Karel du Jardin werd geboren in één van de zijstraten van de Amsterdamse binnenstad in een relatief armelijk gezin, maar hij slaagde er met zijn kunst in zich op te werken totdat hij zich in één der vooraanstaande grachtenpanden op de Keizersgracht kon vestigen. Hij onderhield contacten met tal van uitzonderlijke persoonlijkheden, zoals de 'zeeheld' Michiel de Ruyter, wiens portret hij in 1669 heeft gerealiseerd: een staaltje vakmanschap van het hoogst denkbare niveau.
    De goede man hield ook van reizen, en bezocht in dat kader Frankrijk en Italië. Tijdens zijn laatste reis naar dat land, kwam hij uiteindelijk terecht in Venetië, waar hij werd overvallen door koorts, maar zich desondanks heeft overgegeven aan een zeer overvloedig maal, en dat is hem noodlottig geworden. Hij overleed aan de gevolgen van voedselvergiftiging.

    __________
    Jennifer Kilian:
    Karel du Jardin, 1626-1678.
    80 pag., 24,5 x 28,5 cm; rijk geïllustreerd.
    Amsterdam, Rijksmuseum en Nieuw Amsterdam,
    Uitgevers, 2007.
    ISBN 978-90-868-9030-9.

    ____________
    Afbeeldingen
    1. Voorplat van het onlangs verschenen boek over Karel du Jardin.
    2.
    Portret van een man, 1650, perkament, 9,4 x 8 cm. (Preussischer Kulturbesitz, Staatliche Museen, Kupferstichkabinett, Berlin.)

    23-12-2007 om 13:46 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    21-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sergej Prokofjevs opera 'Oorlog en Vrede' zaterdagavond rechtstreeks vanuit de Metropolitan Opera in New York via Klara en BBC Radio 3
    Radio-uitzending
    De Russische componist Sergej Prokofjev (1891-1953) heeft in 1941 de lijvige roman Oorlog en Vrede (1865-69) van Lev Nikolajevitsj Tolstoj ter hand genomen en daarvan, in samenwerking met Marina Mendelssohn, een libretto gemaakt voor een opera, die hij in 1941 heeft gerealiseerd in dertien lyrisch-dramatische scènes en een koorepiloog.
    Zowel de Belgische radiozendgemachtigde Klara (voor Klassiek Radio), alsook BBC Radio zenden deze opera uit op het moment dat deze als matinee in de New Yorkse Metropolitan Opera wordt gegeven — en dat is vanaf 18:00 uur onze tijd — door het koor en orkest van dit instituut, onder leiding van de ook in ons land zeer bekende Russische dirigent Valery Gergiev.
    Solistische medewerking zal worden verleend door onder meer Marina Poplavaskaya, Natasha Rostova en Ekaterina Semenchuk.


    Grootse epiek
    De grandioze epiek van graaf Tolstoj (1828-1910) heeft diverse bewerkers geïnspireerd tot hoorspelen, toneelbewerkingen en, vanzelfsprekend, verfilmingen, waaronder die in Hollywood, waarin de werkelijkheid van het boek op grote schaal geweld is aangedaan, en alles van een honigzoete strooplading werd voorzien. Audrey Hepburn, Henry Fonda en Mel Ferrer speelden in deze productie, met een speelduur van 200 minuten — de belangrijkste rollen. Later, in 1966/67 heeft de Russische regisseur Sergej Bondartsjoek (1920-1994) zich in de Sovjetunie heel wat meer moeite getroost — zo liet hij machines enorme hoeveelheden sneeuw maken, aangezien de opnamen vooral buiten de wintermaanden werden gerealiseerd — de werkelijkheid te benaderen. Het is een lange film geworden, en een tijdlang is de onverkorte versie — inclusief de pauzes negen uur bioscoopverblijf — in diverse arthouse-bioscopen van ons land vertoond.Tegenwoordig is deze versie op 5 dvd's alom verkrijgbaar.
    Zeer binnenkort is er op de televisie een nieuwe verfilming te zien, en kort daaraan voorafgaand zullen we mogelijkerwijs op deze, maar in ieder geval op onze zustersite
    Tempel der Filmkunst aan die nieuwe productie aandacht schenken, tevens met wat meer achtergronden over het boek en zijn schrijver.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Sergej Prokofjev, tekening in Oostindische inkt van Jarko Aikens, Groningen, 1985. Collectie Heinz Wallisch.
    2. Lev Nikolajevitsj Tolstoj, portret uit 1887 door Ilja Rjèpin (1844-1930).

    21-12-2007 om 08:01 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    19-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gustav Mahlers Eerste Symfonie op Neerlands Radio 4 in KRO's 'Middagconcert'
    Middagconcert
    Op donderdag december kunt in de middag via de Nederlandse zender Radio 4 luisteren naar de veelvuldig gespeelde Eerste Symfonie, bijgenaamd Titan, van Gustav Mahler, uitgevoerd door het Concertgebouworkest onder leiding van Mariss Jansons. Dit opus wordt voorafgegaan door Beethovens Achtste, en vult daarmee de eerste, symfonische helft van het programma Middagconcert van de KRO, dat tussen 13:03 uur en 16:02 uur de ether ingeslingerd wordt. Deze helft bestaat uit concerten van series, zoals die zijn gegeven door de radio-orkesten en het Concertgebouworkest, alsmede door ensembles met een bijzondere reputatie, uit andere landen.
    Deze Mahler-uitvoering via de radio betreft een opname, die verleden jaar op 17 november werd gerealiseerd tijdens een concert in de Grote Zaal van het Concertgebouw in de hoofdstad.
    Voor een uitgebreid artikel met een achtergrondverhaal over de componist, het ontstaan en bijzonderheden over deze symfonie, alsmede een technische toelichting, zij verwezen naar mijn bijdrage op de site
    All art is quite useless van Rond1900.nl. Deze is verschenen op woensdag 23 augusus 2006 en is getiteld: Natuurliefde als katharsis — Mahlers Eerste als zelfanalyse.
    __________
    Afbeelding: Gustav Mahler, een karikatuur uit 1908, te New York vervaardigd door de tenor Enrico Caruso.

    19-12-2007 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    18-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Mythische dieren' deze week in vijf afleveringen op ARTE-televisie
    Voorafgegaan op maandag, respectievelijk dinsdag, door de Arend en het Paard, is woensdag de KAT aan de beurt in de programmareeks, die de Duits-Franse cultuurzender Arte deze week 's middags tussen 16:50 uur en 17:35 uur uitzendt. Donderdag volgt het Schaap, en de goede verstaander zal vermoeden dat diens kleding tot vrijdag blijft liggen als we in deze filmreeks een optreden van de Wolf mogen verwachten.
    Dat zo'n dier niet alleen veel begrijpt als je maar op de juiste wijze communiceert, is talloze malen gebleken, en kennelijk had Pluim door dat de jonge componist Thorkil Wolvendans in de herfst van 2001 een pianocompositie over Pluim heeft gerealiseerd. Van de eerste noot die de jongen op het klavier heeft aangeslagen tot de laatste, heeft Pluim in een voor hem aangename houding op diens schoot gelegen. Het stuk kreeg de titel
    Pluim op de overloop, en heeft in beperkte kring veel lof geoogst.

    Film op Arte
    Sedert mensenheugenis
    heeft de ka.t....ot de verbeeldingen vn allerlei verschillende volkeren gesproken. Was dit dier bij de Egyptenaren nog heilig, in andere culturen werd het gezien als afgezant van Satan, en daaruit volgend ziet men in tal van afbeeldingen uit die bewuste sferen boze heksen met een kat op de schouder, en is de magische werking ten detrimente van dit mysterieuze wezen ook voor de tovenaars die boosaardige plannen hebben, niet weg te denken.Dikwijls ook is de kat beschouwd als de incarnatie der vrouwelijkheid; vandaar dat nog altijd veel mensen het over dikke en anderszins welgedane dieren, die op drie kiolometer afstand herkenbaar als van de mannelijke kunne zijn, toch hebben als zij (waar tegenover het verschijnsel Hond met het element der mannelijkheid wordt geïdentificeerd en dientengevolge met Hij wordt bedacht

    Herhaling
    De film op Arte, die door regisseuse Annette Scheurich eerder dit jaar voor de Mitteldeutsche Rundfunk werd gerealiseerd, zal door dezelfde zender worden herhaald op tweede kerstdag, volgende week woensdag, tussen 17:45 uur en 18:30 uur.
     

    Afbeeldingen

    1. Kater Pluim (1978-2003) in 2001 's avonds laat na een inspectietocht van zijn grootgrondbezit. Pluim was toen al 23 jaar. De foto is genomen door een groot bewonderaar van Kater Pluim, de jonge musicus Thorkil Wolvendans.

    2. Kater Ramses op zijn favoriete plek: op de theetafel, naast een zilveren Boeddha-beeld.

    18-12-2007 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Inhoud blog
  • BBC Radio 3: Rabindranath Tagore vijf keer een kwartier in 'The essay'
  • BBC Radio 3 presenteert donderdagmiddag het muziekdrama Telemaco van Christoph Willibald von Gluck
  • Ergerlijke geluiden als thema van vijf maal een kwartier The essay van BBC Radio3
  • De Britse schrijver en journalist George Orwell overleed op 21 januari 1950
  • Koning Friedrich II van Pruisen en de muziek; twee programma's achtereen op Duitse radiozender NDR Kultur
  • Hedendaagse zoektocht naar de herkomst van het Gulden Vlies
  • Zevende Symfonie van Sjostakovitsj en praten daarover in 'Radio 3 live in concert' via BBC Radio 3
  • Heden exact een halve eeuw gelden stierf de dichter Gerrit Achterberg tijdens een autorit
  • Jan van Parijs blijkt ook een opera te zijn, hier met de Italiaanse titel Gianni di Parigi
  • Drieënnegentig jaar geleden werd de filosofe en communiste Rosa Luxemburg door militairen in Berlijn vermoord
  • Jos van Immerseel en Anima Eterna met Berlioz'Symphonie fantastique deze week tweemaal op Arte-tv
  • Rossini's Assepoester ─ La Cenerentola ─ in 'Opera live' van Radio 4-NL
  • BBC Four-documentaire over de grammar school en de opheffing ervan
  • Op 12 januari 1876 werd de internationaal vermaarde auteur Jack London geboren
  • Tweede deel speelfilm À la recherche du temps perdu deze week tweemaal via TV5 Monde
  • Twee Europese treinreizen op twee verschillende televisiezenders
  • De wilde schoonheid van India, in vijf afleveringen via Arte-tv
  • België EEN vertoont 'de fraaiste liefdesfilm uit de geschiedenis', Brief encounter uit 1945
  • Sterfdag Paul Verlaine heden herdacht
  • Twee verschillende programma's over de componist George Gershwin op de Britse tv-zender BBC Four
  • TV5Monde vertoont A la recherche du temps perdu uit 2011 in twee afleveringen
  • Twee avonden vol monarchen op de beeldbuis thuis: België, Engeland en Frankrijk
  • Verfilmd drama van Paul Claudel: Partage de midi te zien op TV5 Monde
  • Louis Daguerre maakte op 2 januari 1839 de eerste foto van de Maan
  • Oratorium Elijah van Mendelssohn hedenavond in 'Avondconcert' van Radio 4-NL
  • Canvas presenteert Lawrence of Arabia uit 1962, van David Lean
  • Wagners Meistersinger von Nürnberg' op nieuwjaarsdag uit Covent Garden in 'Opera on 3'
  • Jevgeni Onegin van Tsjajkovski op nieuwjaarsdag te zien in 'NTR Podium' op Nederland 2-tv
  • Arte vertoont opnieuw de zijgende klassieker Metropolis
  • Gebroeders Lumière trekken op 28 december 1895 eerste betalende bezoekers voor filmvoorstelling
  • De ware levensgeschiedenis van Elisabeth (Sissi) van Oostenrijk op TV5 Monde
  • Veertien maal een half uur uit Irrungen Wirrungen van Theodor Fontane in 'Am Abend vorgelesen'
  • In 1897 op tweede kerstdag werd WIlly Corsari in het Brusselse Sint-Pieters-Jette geboren
  • Op 25 december 1741 stelde Anders Celsius zijn thermometer voor; het werd anders
  • Het effect van muziek op de mens is neurobiologisch nader onderzocht
  • Op 23 december 1900 experimenteerde Reginald Fessenden, op Cobb Island, met radiogolven
  • Reportage over het kleinste theater voor Grand Opera ter wereld, Manhattan, New York; te zien op Arte-tv
  • Exact zeven decennia geleden stierf de literaire VS-reus Frances Scott Fitzgerald
  • The essay van BBC Radio 3, vijf avonden een kwartier over de kracht van het oeuvre van Charles Dickens
  • Herdenking sterfdag Antonio Stradivari: overleden 18 december 1737
  • Christina Rossetti staat centraal in literatuurprogramma The verb van BBC Radio 3's
  • Man over woord van Canvas-tv: Is Antwerps de oudste taal ter wereld?
  • Tinker Tailor Soldioer Spy, naar gelijknamige roman van John Le Carré, heden in de bioscopen
  • Fictieve documentaire over Napoleons falen op zee, tijdens de slag bij Trafalgar in 1805
  • Geboortedag (1816) van uitvinder-industrieel Ernst Werner von Siemens herdacht
  • Documentaire over schilder Jan Sluijters in Avro's Close up, dinsdagavond via Nederland 2-tv
  • Op 13 december 1797 werd de Duitse, romantische dichter Heinrich Heine geboren
  • 11 en 12 december zijn gekoppeld aan de Italiaanse radiopionier Guglielmo Marconi
  • Words and music van BBC Radio 3 deze zondagavond over 'onze relatie met alcohol'
  • België EEN presenteert op zondag 11 december 'de meest inspirerende speelfilm aller tijden'


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!