Inhoud blog
  • BBC Radio 3: Rabindranath Tagore vijf keer een kwartier in 'The essay'
  • BBC Radio 3 presenteert donderdagmiddag het muziekdrama Telemaco van Christoph Willibald von Gluck
  • Ergerlijke geluiden als thema van vijf maal een kwartier The essay van BBC Radio3
  • De Britse schrijver en journalist George Orwell overleed op 21 januari 1950
  • Koning Friedrich II van Pruisen en de muziek; twee programma's achtereen op Duitse radiozender NDR Kultur
    Zoeken in blog

    Cultuurspectrum
    Woord en beeld
    10-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Wilders en zijn partij zijn rechts-extreeem" luidt heden de uitkomst van een diepgaand onderzoek
    Racismemonitor bijgesteld
    Op de dag waarop het precies zestig jaar is geleden dat de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens in 30 artikelen heeft vastgelegd, komen enkele onderzoekers in Nederland  tot de conclusie dat de aldaar gevestigde politieke beweging van Geert Wilders, die als Partij Voor de Vrijheid inmiddels bekend staat, rechts-extremistisch is. De onderzoekers in kwestie — van de Anne Frank Stichting en de Universiteit van Leiden — hebben dit vastgelegd in de Racismemonitor op woensdag 10 december.
    Nu lijkt ons die conclusie geenszins verrassend. Men heeft toch alleen maar kennis hoeven nemen van de inhoud van Wilders uitzinnig slechte film Fitna [1] die uitblinkt in onnozelheid en manipulatie — om maar te zwijgen over de talloze andere gebreken die aan dit wanproduct kleven, om vast te stellen dat de maker niet alleen de kwaliteiten mist om een sociaal aanvaardbare rolprent over een eventueel dreigende islamisering te maken, maar dat hij tevens bewust allerhande feitelijkheden heeft weggelaten om alleen de grote lijn binnen zijn dodelijk vermoeiende, tot in den treure herhaalde, totaal ongenuanceerde en uit elk maatschappelijk verband gerukte, beweringen als waarheid te doen overkomen. Dan weet men uit welke stal, uit welk kamp, dat opruiende product afkomstig is.

    Verkwiste energie
    In plaats van de strijd aan te binden tegen antidemocratische, de vrijheid van de westerse samenleving bedreigende elementen in alle stromingen op deze aardbol, richt Wilders zich op grote groeperingen vredelievende mensen, de moslim zijn. Daar zitten zijn oogkleppen en zijn onwil om de maatschappij te zien zoals deze is: gekleurder en genuanceerder dan hij die wenst.
    Onder meer dat is één van de rechts-extreme elementen binnen zijn stroming, waar hij als Hoofdman over een groepering die alleen op radikalinski-instincten wenst te drijven en weigert een minimaal gedeelte van de weke massa in de schedelpan te gebruiken.
    Dat de man en zijn aanhang woedend zijn over de terechte indeling van zijn stroming mag niemand deren; hij en de zijnen zijn altijd woedend als anderen anders denken dan wat hij aanvaardbaar vindt. Een doorwrochte cursus democratiebeginselen zou geen kwaad kunnen.
    __________
    [1]
    Zie daartoe het artikel van vrijdag 28 maart 2008 op de site Cultuurtempel.

    10-12-2008 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    09-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrikbarende toename van allergieën
    De Oostenrijkse arts Clemens von Pirquet (1874-1929) heeft het begrip allergie in de medische wereld en daarmee, zij het veel langzamer, in de maatschappij geïntroduceerd. We spreken van allergie als het immuunsysteem danig is verstoord en een verhoogde gevoeligheid tot gevolg heeft vooral voor stoffen die al in het systeem zijn opgenomen, maar die door de verandering daarin niet meer normaal kunnen wordenverwerkt. De laatste jaren blijkt het aantal mensen met enigerlei vorm van allergie — van overgevoeligheid voor één simpele stof tot en met een heek conglomeraat van, bij voorbeeld, voedselintolerantie — schrikbarend toe te nemen.
    Het wetenschappelijke televisieprogramma Horizon van BBC Two presenteert op dinsdag 9 december — tusen 22:00 uur en 23:00 uur onze tijd — een documentaire onder de titel Allergy planet, en daarin wordt een poging ondernomen te onderzoeken welke de oorzaken zijn van die toename.
    Jaren geleden heeft de BBC al een documentaire vertoond waarin werd duidelijk gemaakt dat in een bepaald hoog flatgebouw ergens in Engeland een onderzoek was gedaan naar allergieën. Anavankelijk viel het percentage van mensen die last van die aandoening(en) hadden, niet buiten de toon. Na de aanleg van een zeer brede, intensief bereden snelweg langs onder meer dat gebouw, bleek bij een hernieuwd onderzoek, enige jaren later, dat het aantal mensen in datzelfde flatgebouw met een ongelooflijk hoge factor moest worden vermenigvuldigd. Andere wijzigingen dan het voorkomen van een extreem verhoogde concentratie van benzinedampen in de directe omgeving van dat flatgebouw waren er niet. Toch gaf het Londense Ministerie van Volksgezondheid te kennen dat er geen verband bestond tussen de aanleg van die weg en de toename van de soms complexe allergieën. De politieke lobbies blijken vrijwel altijd sterker dan de belangen van de bevolking.


    09-12-2008 om 19:01 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Adriaan van Dis sprak met Salman Rushdie
    Alsof het gisteren was
    Het Nederlandse digitale themakanaal GeschiedenisTV herhaalt op dinsdag 9 december — tussen 21:02 uur en 22:02 uur — twee gesprekken die Adriaan van Dis in de IJsbreker heeft gevoerd met de schrijver Salman Rushdie, naar aanleiding van het verschijnen van zijn boek The Satanic Verses en de gevolgen die de verspreiding van dat werk heeft gehad, zoals de prijs die de Iraanse 'geestelijk leider'Chomeini heeft uitgeloofd voor het doden van deze schrijver — een der kwalijkst denkbare uitingen van de inmenging in democratische structuren in westerse landen door dictatoriaal aangestuurde groeperingen elders in de wereld. Zelfs de zeer bedenkelijk optredende Britse premier Thatcher ging een dergelijk optreden te ver en zo werd Rushdie lange tijd onder strenge bewaking gesteld, waaruit hij slechts af en toe, onaangekondigd te voorschijn kwam op andere plaatsen in de wereld. Vanzelfsprekend trad hij dan ook op in boekhandels, en of dat nu in New York was dan wel in Groningen, de belangstelling was enorm. De talrijke mensen, die bij slechte weersomstandigheden buiten moesten wachten in lange rijen voordat ze een glimp konden opvangen van deze bijzondere held en van hem een opdracht in het nieuwe boek te krijgen, maakte de daarmee samenhangende ongemakken ruimschoots de moeite waard.

    Ophef en dreigementen
    In die dagen was er in Amsterdam ook veel ophef over dat boek en werden winkels waar dat te koop was bedreigd of werden er ruiten ingegooid en speelden zich andere onverkwikkelijke taferelen af. Ik kreeg het boek in die tijd van een vriendin die een ongebruikt exemplaar voor de helft van de normale prijs vond in een slechts enkele dagdelen per week geopend antiquariaat van een provincieplaats, waar geen haan te vinden was die zelfs maar één keer over deze 'verrader van de goede zaak' heeft gekraaid.
    De gesprekken tussen Adriaan van Dis en deze zeer succesvolle schrijver hebben plaatsgehad in 1989 en in 1992.

    09-12-2008 om 18:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belevenissen met Ollie (1) '” Chinees spreken
    Apart mannetje
    Hoewel we in huis en daarbuiten één en ander van Kater Ollie gewend waren — onder andere zijn wel heel bijzondere manier van mauwen: "Engjiauw" — wist hij je met regelmaat nog weer te verrassen.
    Een tijdlang was hij een buitenkat geweest en dat was zichtbaar in het contrast tussen de zomer-Ollie en de winter-Ollie. Op de foto is het duidelijk om welk jaargetijde het gaat, want hier heeft hij drie koppen. Meestal in de tweede helft van oktober onwikkelde hij zich binnen een paar weken tot speklapje: het winteruiterlijk; en in april was het 'overtollige vet' eveneens binnen drie weken weer verdwenen.
    Op een middag kwam ik thuis en zat meneer bij de keukendeur op me te wachten. De begroeting was altijd even enthousiast en betekende veelal tegelijkertijd dat meneer iets van me gedaan wilde hebben: eten.
    Aangezien ik eerst mijn jas wilde uitdoen en ophangen, en daartoe langs hem liep, moest hij toch nog even melden hoe dringend zijn verzoek was. Hij keek me strak aan en zei:
    "Ràààng ràààng, lòòòng lòòòng, jèèèng jèèèng."
    Dat was geheel nieuw. Nooit eerder had hij zich zo ingespannen om met 'woorden' een wens kracht bij te zetten. Direct speet het me dat er geen band meeliep, opdat ik het nog eens kon terugluisteren. Toch haalde ik een mini-dictafoon, die ik kort tevoren voor interviews had gekregen, te voorschijn en stapte ik weer op Heer Kater af.
    "Hoe lijkt het Ollie, doe je nog even als een Chinees?"
    Hij deed even zijn kop scheef, scheen er eerst over te willen denken, maar zei toen opnieuw:
    "Ràààng ràààng, lòòòng lòòòng, jèèèng jèèèng."
    Bij die beide keren is het helaas gebleven. Maar het is, gelukkig wel, magnetofonisch gedocumenteerd.

    09-12-2008 om 11:58 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Johann Sebastian Bachs Weihnachtsoratorium
    Tijdloos cultuurgoed
    Sedert de laatste decennia van de zeventiende eeuw hadden componisten bepaald geen onbekommerd leven. Meestal stonden zij als cantor, muziekdirecteur of kapelmeester in dienst van een vorstenhuis, universiteit, school of kerk. Naast de onderwijzende functie hadden ze tot taak met een zogenaamd
    collegium musicum composities van zichzelf en anderen ten gehore te brengen, en daarnaast moesten ze gelegenheidswerken schrijven voor het hof, het openbare leven of voor kerkelijk gebruik. Dat zulke musici door deze culminatie van functies dikwijls onder zeer sterke (vooral tijd-)druk kwamen te staan, ligt voor de hand. Het is dan ook nauwelijks verwonderlijk dat velen van hen de toevlucht hebben genomen tot het opnieuw verwerken van eerder gecomponeerde stukken of delen daarvan, die in een andere context hun functie hadden vervuld. Zulk hergebruik wordt bestempeld als parodie. Het meest saillante voorbeeld daarvan is het Weihnachtsoratorium van Johann Sebastian Bach uit 1734.


    Vaste aanstellingen

    Reeds als achttienjarige kreeg Johann Sebastian Bach in 1703 een vaste aanstelling als organist te Arnstadt, een positie die hij vier jaar achtereen zou blijven bekleden. Vervolgens zou hij gedurende bijna een jaar dezelfde functie in Mühlhausen vervullen, om daarna bijna tien jaar van 1708 tot 1717 als kamermusicus en hoforganist in dienst van de hertog van Sachsen-Weimar werkzaam te zijn. In augustus 1717 werd Bach benoemd tot hofkapelmeester van Leopold von Sachsen-Anhalt-Cöthen. Met die vorst maakte hij reizen naar Dresden, Kassel en Karlsbad. In die tijd ontstonden onder meer de befaamde Brandenburgse Concerten, de Orkestsuites, alsmede Das Wohltemperierte Clavier.
    Na het overlijden van zijn eerste vrouw, Maria Barbara, in juli 1720, trad Bach in december van het daarop volgende jaar in het huwelijk met Anna Magdalena Wilcken. Tijdens zijn verblijf in Cöthen ontstond ook de Johannes Passion, op Goede Vrijdag 1723 voor het eerst in de Leipziger Thomaskerk uitgevoerd.

    Thomascantor in Leipzig
    Kort tevoren, in juni 1722, was de illustere Thomascantor Johann Kuhnau op 62-jarige leeftijd gestorven. Diens opvolging hield vele gemoederen, tot ver buiten Leipzig, bezig. Ongetwijfeld vanwege de bijzondere positie, die immers was gekoppeld aan het ambt van director musices, hetgeen inhield dat iemand dan tevens de muzikale verantwoordelijkheid had voor alle overige Leipziger kerken. Dit instituut had in meer dan zes eeuwen een voortreffelije reputatie weten op te bouwen.
    Ook Bach meende, daar beter op zijn plaats te zijn, omdat daar zoveel was gedaan voor de ontwikkeling van de Duitse kerkmuziek. Toch wachtte hij een half jaar alvorens te solliciteren, ook al stond van tevoren vast dat hij als basisinkomen niet meer dan een kwart zou verdienen van zijn bezoldiging in Cöthen. Bovendien had zijn vrouw daar een eigen inkomen als zangeres.
    Ondanks de vele bezwaren, die aan de functie schenen te kleven, bleken de voordelen
    zoals een universiteit waar zijn zonen zouden kunnen studeren de doorslag te geven.
    In de tussenliggende periode was het stadsbestuur van Leipzig er niet in geslaagd een geschikte opvolger voor Kuhnau te vinden, al hadden zich niet de slechtste musici van die dagen aangediend. Uiteindelijk viel de formele keuze op 22 april 1723 ten gunste van Bach uit.

    Weihnachtsoratorium
    Met de verhuizing naar Leipzig begon Bach aan zijn laatste en tevens langste dienstverband, dat tot aan zijn overlijden op 28 juli 1750 voortduurde. In die tijd, met name in de periode 1729-1735, ontstonden de grote koorwerken: de Matthaeus Passion in 1729, de Hohe Messe vier jaar later, de Zes Motetten en het Weihnachtsoratorium in 1734.
    Hoewel de benaming oratorium van de componist zelf stamt, is de betiteling niet helemaal correct, omdat er geen sprake is van een dramatische voorstelling van bijbelse geschiedenis,
    maar van een episch-lyrisch verhaal over de geboorte van Jezus Christus, door middel van teksten uit de Evangeliën van Lukas en Matthaeus, onderbroken door lyrische passages van een schrijvende tijdgenoot, waarschijnlijk Picander [1], de tekstdichter van onder meer de Matthaeus Passion.

    Zes Cantates
    Oorspronkelijk was het Weihnachtsoratorium niet als een gesloten geheel geconcipieerd, maar is het ontstaan door samenvoeging van zes cantates, die Bach in 1734 voor de gehele periode van het Kerstfeest de drie kerstdagen: 24, 25 en 26 december, Nieuwjaarsdag, de daarop volgende zondag en Driekoningen , om successievelijk tijdens de daarop betrekking hebbende godsdienstoefeningen in de Thomaskerk te worden uitgevoerd. We kunnen deze serie qua opzet derhalve wel als een liturgische, echter niet als een artistieke eenheid beschouwen.

    Parodieën
    Het meest bijzondere van dit Weihnachtsoratorium ligt echter besloten in de omstandigheid dat Bach voor de zes onderdelen ervan heeft geput uit eerder gecomponeerde stukken, met name drie cantates, die voor wereldse aangelegenheden waren geschreven, zoals een vorstelijke verjaardag. Misschien is het niet alleen de enorme tijd- en werkdruk geweest die Bach ertoe heeft doen besluiten om in totaal 17 gedeelten uit de Cantates BWV 213, 214 en 215 over te nemen. Immers, de eerdere gelegenheden waarvoor ze waren gecomponeerd, waren eenmalig en voor een zeer beperkte kring van toehoorders. Bij een componist van het kaliber van Papa Bach is het echt ondenkbaar dat gebrek aan muzikale invallen de reden voor die parodieën zou zijn geweest. Hoe het ook zij, Bach heeft op deze wijze in ieder geval enkele heel bijzondere muziekstukken voor de totale vergetelheid gespaard door ze, in min of meer aangepaste vorm, voor deze gelegenheid over te nemen. Dat geldt met name voor de grote koren ter inleiding en voor een aantal belangwekkende aria’s.

    Harmonisch geheel
    Bij nadere beschouwing valt vrijwel nergens in dit Weihnachtsoratorium discrepantie te bespeuren tussen muziek en tekst, met één uitzondering wellicht: de tenor-aria Auf meinen Flügeln sollst du schweben uit de Hercules-cantate heeft Bach zonder meer overgenomen in de vierde cantate van het onderhavige oratorium als tenor-aria met de tekst Ich will nur dir zu ehren leben. Daar kan alleen extreme tijddruk als geldig excuus worden aangevoerd. Doch daartegenover staan enkele staaltjes van Bachs bijzondere scheppingskunst: al direct in de
    eerste cantate vinden we de alt-aria Bereite dich Zion, afkomstig van de alt-aria Ich will dich ncht hören. Door enkele ware kunstgrepen is Bach erin geslaagd de afwijzing door geringe veranderingen onder meer door toevoeging van een oboe d’amore in een sfeer van blijde verkondiging te doen omslaan. In andere gevallen waren echter andere ingrepen nodig zoals transpositie wanneer een sopraanaria werd ‘omgezet’ in een alt-aria of toevoeging van meerdere instrumenten, zoals in het slaapliedje voor de jonge Hercules, dat in het Weihnachtsoratorium een wiegelied voor de kleine Jezus wordt.

    Universele schoonheid
    Ondanks het feit dat dit oratorium voor een zeer beperkte periode in het kerkelijk jaar bestemd is, kan men de muzikale schoonheid ervan voortdurend absorberen. Het werk blijft één van de meest fascinerende mijlpalen uit de muziekgeschiedenis.
    ___________
    Afbeeldingen
    1. Johann Sebastian Bach. Tekening van Jarko Aikens, Groningen 1985. Archief Heinz Wallisch.
    2. Prins Leopold von Anhalt-Cöthen.
    3. Johann Kuhnau (1660-1722), Bachs voorganger als Thomascantor.
    4. Thomaskirche met links de Thomasschule te Leipzig.
    5. De Evangelist Lukas. Illustratie overgenomen uit de Printbybel met 246 voorstellingen des Ouden & Nieuwen Testaments, A.D. 1698. reprint van Foresta, Groningen, ca. 1976.
    6. Christus geboren, in het Evangelie van Lukas, beschreven. Illustratie overgenomen uit de bovengenoemde Printbybel.
    7. Gezicht op Leipzig omstreek 1720. Ets Johann Georg Ringlin (1691-1761).




    09-12-2008 om 08:34 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    08-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een stukje bos als afsluiter van fles of kruik
    BBC-documentaire
    In de veelzijdige documentaire-reeks met de overkoepelende titel Natural World — die door de Britse televisiezender BBC Two wordt gepresenteerd —, is op dinsdag 9 december, 's avonds tussen 21:00 uur en 22:00 uur onze tijd — het fenomeen Kurk aan de beurt. In de nieuwe aflevering die de titel draagt Cork — forest in a bottle, komt Francesco Garrett, die kurkproducent is, aan het woord, die uitlegt wat er zoal verloren zal gaan als de tot dusver veel gebruikte houten kurken — in de hals van (wijn)flessen en dergelijke — zullen worden vervangen door een variant uit kunststof.


    Niet iedereen beseft dat kurk een houtvariant is. Immers, dit product is afkomstig van de eikenschors en kan worden gebruikt nadat het zo ongeveer een kwart eeuw heeft gerijpt.
    De presentatie van het programma zal worden verzorgd door David Attenborough.
    __________
    Afbeelding: deel van een kurkeik.

    08-12-2008 om 23:47 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Als dieren alarm slaan '” over het opvangen van signalen die op dreigend groot onheil wijzen
    In troebel water
    ARTE-televisie begint op maandag 8 december met de uitzending van de eerste aflevering uit een reeks van vijf documentaires over het vermogen van enkele diersoorten om grote dreigingen voor het milieu en andere catastrofes voor de natuur te neutraliseren dan wel zulke te voelen aankomen.
    Drie dagen achtereen deze week — te beginnen op maandagavond — worden de eerste drie afleveringen, alle met een duur van zo'n drie kwartier uitgezonden, steeds tussen 19:00 uur en 19:45 uur.
    De eerste aflevering draagt de titel In trüben Gewässern. Het is een Franse documentaire uit 2008 van regisseur Vincent Amoureux. Deze is voorzien van stereofonisch geluid en is opgenomen voor uitzending op het formaar 16:9. Hierin wordt6 getoond hoe dergelijke dieren wetenschappers in staat stellen de gradatie van de vervuiling van zeewater en van drinkwater niet alleen vast te stellen maar op basis daarvan eveneens tegenmaatregelen te initiëren.
    Een herhaling van deze aflevering zal worden uitgezonden op maandag 15 december, vanaf 16:50 uur.
    ____________
    Foto: © Arte F, Vincent Amoureux.

    08-12-2008 om 23:13 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Extra heffingen in strijd tegen hufters en proleten
    In het Nederlandse dagblad De Pers van maandag 8 december wordt, onder de kop Woord van het jaar, aandacht besteed aan het begrip 'Hufterindex'. Daarin wordt uitgelegd dat het begrip in tal van vormen ingang heeft gevonden in het politieke taalgebruik en mede op grond daarvan is het nieuwe begrip Hufterindex ontstaan. Sommige politici zullen daar hoog op scoren als je hen eens goed onder de loep neemt.
    Zelf hadden een collega en ik als boekhandelaren in de jaren zestig van de vorige eeuw al wel zo een en ander meegemaakt — zie daartoe onze zustersite Tempel der Herinneringen. Daar kunt u tal van memoires lezen die te maken hebben met gedrag van onder meer klanten van onze winkel. Zonder het hierboven genoemde begrip te gebruiken dat toen nog niet binnen ons bereik viel, hadden we echter niet lang nodig om te bepalen tot welk percentage sommige, nare, via intens vervelende, tot en met extreem hufterige, klanten voor hufterbelasting in aanmerking zouden moeten komen. Een enkele keer was de negatieve uitstraling en het daaebij behorende gedrag zo uitzinnig dat het percentage boven de honderd uitkwam, en dan werd snel besloten dat zo iemand de winkel niet meer in mocht.
    Vrij snel heb ik dat stelsel-in-de-kinderschoenen enigszins aangepast en uitgebreid. Ik wilde wat meer bekendheid aan ons systeem van indeling der klandizie geven en bedacht dat dit met allitererende begrippen wellicht heel wat beter zou lukken, en zo werd het woord 'hufterbelasting' vervangen door HufterHeffing, een taks die, indien nodig, nog kon worden aangevuld met een ProletenPenning, en als zou blijken dat die bijzondere belastingen niet voldoende effect zouden sorteren, wilde ik graag een hardleersheidstoeslag achter de hand hebben met een onbeperkt percentage: zonder plafond, zal ik maar zeggen. Dat zou wel tot duizenden procenten kunnen oplopen.
    Een enkele klant wijdden wij daarover in, en — het moet gezegd — dat leidde veelal tot hilariteit. Onnodig hier te melden dat juist die cliënten in het geheel niet op onze lijsten voorkwamen.
    Het spreekt eigenlijk vanzelf dat overheden deze heffingen zouden kunnen invoeren, doch tevens dat zij daarvoor wel toestemming van deze zijde nodig hebben, en — zeker niet te vergeten — de auctor intellectualis daarvan geldelijk schadeloos zullen moeten stellen.

    08-12-2008 om 22:20 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stalin, de Duitse nazi's en het Westen '” BBC Two-documentaire
    Stalin en het oprukkende Rode Leger
    In de zeer bijzondere zesdelige documentairereeks die door de Britse televisiezender BBC Two wordt gepresenteerd onder de kop World WarII — Behind closed doors — een serie over de bewuste oorlog, doch uitsluitend aan de hand van ooggetuigenverslagen en reconstructies —, kan de geïnteresseerde kijker op maandag 8 december de vijfde aflevering zien. Die draagt de titel Stalin, the nazi's and the West. Daarin wordt verslag gedaan van de vorderingen, in 1944, die het Rode Leger maakte in het oprukken naar het westen en langzaam maar zeker terrein ging winnen op de moffen, die door de Beesten van Berlijn — welks opperhoofd, Hitler door een 105-jarige, nog altijd door en door mofs gebleven, 'zang'- en snater-risee als een echte vent werd beschouwd — naar het oosten waren gezonden om de miljoenen onbeschaafde bolsjewieken definitief te onderwerpen, om daarna in de veroverde gebieden meer 'Lebensraum' voor het geweldige Duitse volk te creëren.
    Vrij kort daarna werd te Jalta in de Oekraïne de conferentie tussen Franklin Delano Roosevelt, Winston Churchill en Josif Stalin gehouden (4-11 februari 1945). Die beide westerlingen en hun respectieve stafleden, die dit wilden, hadden vanzelfsprekend kunnen weten wat voor een extreem krankzinnige die supersadist in Moskou was, maar om het Hitlerdom te (kunnen) bestrijden wilde men diens evenknie in waanzin, monsterlijkheid en moordlust, graag voor zich winnen.


    Het zou niet al te lang daarna een publiek geheim worden dat menig westerse regeringsleider maar wat graag die Hitler aan zijn zijde zou hebben gehad om Stalin en diens opvolgers in het extreem strakke communistische systeem van Moskou te bestrijden. Politiek is en blijft niet zelden het smerigste en allerlaagste dat dwazen op twee benen kunnen bedrijven.
    Wie de figuur Stalin in historische context interessant vindt, wordt gaarne doorverwezen naar andere artikelen op mijn Nederlandse Historie-site, waarin omvangrijke studies over diens jeugd en over zijn latere uitzinnige terreurbewind (op 4 augustus), en over zijn aandeel in de Revolutie van 1917 (in een bijdrage van 24 oktober), worden besproken.
    __________
    De afgebeelde foto werd genomen tijdens de Conferentie van Jalta in de Oekraïne, die van 4-11 februari 1945 werd gehouden. Links op de foto de Engelse premier Winston Churchill (1874-1965), in het midden de Amerikaanse president Franklin Delano Roosevelt (1882-1945) en rechts de man die was geboren als Josif Dzjoegasjvili, zich noemende en schrijvende Stalin (1878-1953).

    08-12-2008 om 19:37 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afscheid van de Britse stoomtrein, zo'n halve eeuw geleden '” BBC-Time Shift-documentaire
    Laatste dagen
    Maandag 8 december vertoont de Britse televisiezender BBC Two — tussen 20:00 uur en 21:00 uur onze tijd — in het programma Time Shift een documentaire met de titel The last days of steam, over het einde van de lange periode met stoomtreinen in Groot-Brittannië. Opvallend was dat men daar na de Tweede Wereldoorlog niet, zoals in de meeste andere zeer ontwikkelde Europese landen, overging tot moderne varianten van het railvervoer, maar nieuwe stoomtreinen liet rijden. Toen Richard Beeching (1913-1985), die vooral bekend bleef onder de naam Doctor Beeching, in de jaren zestig van de vorige eeuw British Railways heeft overgenomen, is daar pas verandering in gekomen. Zijn naam werd in vrijwel elke Britse huishouding een begrip, en meer in de betekenis van berucht dan beroemd, door het rapport dat hij aan het begin van het zesde decennium in de aan de onze voorafgaande eeuw: The Reshapingof British Railways over de herstructurering van die organisatie. Dat leverde hem de bijnaam 'Beeching Axe' op: Bijl Beeching dus. Begrijpelijk als men bedenkt dat er vierduizend kilometer rail werd stilgelegd.
    __________
    Foto: Doctor Beeching laat zich door een trein vervoeren.

    08-12-2008 om 18:50 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een interview in het park '” Enquête over honden en hun mensen
    Hond en mens
    Zo'n tien jaar geleden werd ik in het tamelijk uitgestrekte park dat als groene long tegen het centrum van onze stad ligt — fietsend met onze toen enige hond: Joris — staande gehouden door een viertal jongedames met het verzoek enige vragen te beantwoorden over bij elkaar horende hond(en) en mens(en).
    Ter inleiding vertelden de studentes dat ze zich specifiek richtten op die combinaties van mens en dier welke op het eerste gezicht iets uitstraalden van gelijkheid. Het feit dat Joris vrijwel geheel zwart was en ikzelf ook in het zwart was gekleed: schoenen, pak, jas en hoed, vormde de directe aanleiding voor het verzoek. Alleen de witte wollen sjaal vormde een klein, maar opvallend contrast.


    Alle vragen die werden gesteld waren zinvol voor het verkrijgen van een totaalbeeld van de interactie tussen dat dier en die begeleider. Deze jongedames deden drie weken achtereen zo'n onderzoek voor een scriptie, die ze voor hun studie aan de pedagogische academie moesten schrijven.

    Algemene opmerkingen
    De laatste vraag luidde of ik nog een algemene opmerking had die in de onclusies kon worden 'meegenomen'.
    "Zeker wel. Van de mensen die zich in gezelschap van meestal (een) eigen hond(en) in het openbaar begeven, heeft negentig procent geen notie van honden."
    Men weet meeestal niet eens hoe het eigen dier in elkaar steekt, dus in combinatie met anders gestructureerde dieren weet bijna niemand van hen hoe in een uitzonderlijke situatie moet worden optreden. De meesten kennen het verschil niet eens tussen een opgetogen en een agressief blaffen, dan wel grommen bij de eigen hond.
    Hoewel ik daarop een tamelijk relativerende reactie verwachtte, kreeg ik het volgende te horen:
    "Als u dit had gezegd tijdens de eerste ochtend dat we hier stonden, zouden we het erg overdreven hebben gevonden. Nu we hier bijna drie weken staan, geloven we dat het zelfs wel vijfennegentig procent is dat geen verstand van honden heeft. Het is nauwelijks te geloven wat we hier allemaal te zien krijgen."
    __________
    Foto: Joris (1992-2005) was een kruising van een Tervurense herder met een Schotse collie.

    08-12-2008 om 14:45 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    07-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alice Nahons dichterlijke visie op het natuurfenomeen Mist

    MIST

    Dees dag is als een moede man
    Die langs een strate, grijs en stil,
    Zijn droefenis niet kroppen kan
    Maar toch niet schreien wil.

    Over de mulle wegen zweeft
    Een waas van onverschilligheid . . .
    Vrouw die zich zonder liefde geeft
    En heengaan zonder spijt.

    Daar zeeft wat zonne-lichternis
    Door 't miezerige mist-gordijn . . . :
    En ziel die niet zó treurig is
    Maar toch niet blij kan zijn.

    'k Ben bang dat ik eens zelve word
    Gelijk dees overtrokken dag:
    Een kind dat nimmer tegenmort
    Maar nooit meer zingen mag.

    Alice Nahon (1896-1933)
    Uit: Op Zachte Vooizekens (1921)

    07-12-2008 om 19:30 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een plots verdwenen boek met 'liefdesplaatjes'
    Laatste kwartier
    Het was op een doordeweekse dag in het jaar 1965; het liep al tegen winkelsluitingstijd. Ik was even het portiek ingelopen om te zien hoe druk het nog buiten op straat was. Net voordat ik weer naar binnen stapte, zag ik dat een stander in de etalage bij de deur leeg was en daarom plaatste ik daar, tussen alle goedkope, antiquarische en veel aanbiedingsboeken, iets duurders: het eerste deel van een reeks van vier waarvan alle delen de titel Love's Picture Book droegen, en die reeds toen het forse bedrag van ƒ 24,50 per deel moesten opleveren. Dat bedrag werd niet alleen maar subjectief als erg hoog ervaren, maar had eveneens objectief voor vraagtekens moeten zorgen. Voor dat bedrag kon je toen bij ons in de zaak ook vijftig verschillende boeken — à raison van 49 cent per stuk — aanschaffen. Maar binnen al dan niet erg serieus bedoelde literatuur over klassieke kunsten kon men toentertijd heel wat meer erotisch gewaagde voorstellingen verhandelen dan zonder het epitheton ornans kunstzinnig. Fraai gedrukt waren die boeken wel, zij het van binnen uitsluitend in zwart/wit. Ze werden dan ook uitsluitend door mannen gekocht; daarom mocht je er van uitgaan dat die er geheel andere bedoelingen mee hadden dan het ondergaan van een kunstbeleving. Toch bestond daarvoor een relatief redelijke belangstelling.

    Bij het scheiden van de markt
    Er was al geen klant meer in de winkel en ik maakte aanstalten al die handelingen te verrichten, welke gebruikelijk en noodzakelijk waren voordat ik de verlichting op de nachtstand schakelde en de zaak kon verlaten. Op het laatste moment kwam er toch nog een van de vaste klanten binnen, die uit één van zijn vaste categorieën een boek koos, maar mij, met dat exemplaar in de hand, naar een andere titel vroeg. Die was weliswaar voorradig, maar daarvoor moest ik toch even naar de opslag in een van de drie kamers achter de winkel. Het boek was heel snel gevonden, en de klant rekende af. Achter hem deed ik de winkeldeur van binnen op slot en verliet ik de zaak via de achterdeur omdat ik nog iets moest meenemen dat in het magazijn stond.

    Verrassing
    De volgende ochtend betrad ik de winkel via de voordeur en tijdens het omdraaien van de sleutel verbaasde mij de opnieuw lege stander in de etalage, direct naast de ingang. Na enig nadenken besloot ik dat het maar één ding kon betekenen: die laatste klant van de vorige dag moest het bewuste exempaar van Love's Picture Book wel hebben ingepikt. Dat zou ik hem te gelegener tijd nog wel even inpeperen. Maar de vaste cliënt was opeens minder trouw. Normaal gesproken kwam de man gemiddeld eens per week, maar plots liet hij zich niet meer zien. Na enige maanden kwam hij op een middag weer binnen, en — geheel in tegenstelling met zijn gewoonte — kwam hij met ferme tred op mij af en begon hij direct te revelen. Daarna koos hij een boek voor een paar gulden en pakte hij zijn portemonnee om af te rekenen.
    "Dat is dan twee vijfennegentig voor dit boek en nog vierentwintig vijftig voor het Love's Picture Book dat u uit de etalage heeft meegenomen de laatste keer dat u hier was en ik achter een boek voor u heb opgehaald," meldde ik droogjes.
    De overdonderde koper liep rood aan.
    "Hoezo?" vroeg hij quasi verbijsterd. "Ik ben hier een tijd niet meer geweest, maar ik heb de laatste keer gewoon afgerekend."
    "Ja," riposteerde ik. "Het gewone boek dat ik van achteren voor u heb opgehaald wel, maar dat dure Love's Picture Book dat u uit de etalage heeft meegenomen, is niet betaald."
    De geduimschroefde riep woedend dat het zeker de laatste keer was geweest dat hij iets van mij had gekocht, en dat ik nog wel van zijn advocaat zouden horen. "En uw vader ook!" bitste hij.
    De man is niet alleen nooit meer in de winkel opgedoken; ik ben hem evenmin ergens weer tegengekomen. Maar een week of drie later lag er, op een ochtend toen ik de zaak binnenstapte, op de mat achter de voordeur, een bruine documenten-envelop met daarin het bewuste exemplaar van Love's Picture Book.

    07-12-2008 om 15:33 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sternbergs film Der blaue Engel op Arte-televisie
    Rolprent uit 1930
    Het befaamde filmdrama getiteld Der blaue Engel — dat regisseur Josef von Sternberg (1894-1966) in 1930 heeft gecreëerd naar aanleiding van de roman Professor Unrat uit 1905, geschreven door Heinrich Mann (1871-1950) — zal op zondag 7 december op het Duits-Franse cultuurkanaal ARTE opnieuw worden uitgezonden tussen 22:55 uur en 00:40 uur in de nacht op maandag 8 december.
    Tal van filmgrootheden uit die dagen hebben er een vooraanstaande rol in vervuld. Als eersten Marlene Dietrich (1901-1992) [1] en Emil Jannings (1884-1950) [2], die toen beiden wijd en zijd grote bekendheid hebben genoten. Ook de toen befaamde acteur (en regisseur) Kurt Gerron [3] (1897-1944) vertolkt een belangrijke rol in deze rolprent.
    ARTE herhaalt deze film op woensdag 24 december, vanaf 23:50 uur en op donderdag 25 december, vanaf 03:00 uur.

    __________

    [1] De klassieke scène waarin Marlene Dietrich met een hoge herenhoed op een tafel zit als onweerstaanbare deerne is door de Duitse kunstenaar Harald Seiwert zeer humoristisch geparafraseerd. Zie daartoe ons artikel van dinsdag 11 maart 2008 op onze Nederandse filmsite.


    [2] Emil Jannings was de eerste die in Hollywood met een Academy Award, die bekend staat onder de benaming Oscar, voor Beste Acteur werd onderscheiden.

    [3] De tragische laatste jaren van Kurt Gerron mogen niet worden vergeten. Men leze hierover meer in het Wikipedia-artikel.

    07-12-2008 om 09:14 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    06-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Portret van de Franse regisseur Claude Lelouch zondag 7 december op Nederland 2
    Close up
    In het filmprogramma Close up van de televisiezender Nederland 2 wordt zondag 7 december — tussen 18:15 uur en 19:15 uur — een portret vertoond van de Franse filmregisseur Claude Lelouch, die zich met hart en ziel aan het medium heeft overgegeven. Die passie openbaarde zich reeds toen hij nog heel jong was: nog maar dertien jaar oud, realiseerde hij zijn eerste, korte film, met als titel Le mal du siècle, welke op het Amateur Filmfestival van Cannes een prijs won.
    Lelouch die in 1937 te Parijs werd geboren, werkte als professionele regisseur vanaf zijn negentiende jaar. Hij maakte korte rolprenten en produceerde reclamefilms. Ook tijdens zijn militaire dienst (1957-1960) draaide hij onder meer tien films voor de Franse landmacht. Nadien bleven nieuwe opdrachten van deze instantie uit.
    Vanaf 1960 werkte hij verder, onder meer voor een door hemzelf opgerichte productiemaatschappij, die hij in dat jaar had gesticht. Diverse flops volgden en pas met zijn eerste grote speelfilm, die de internationale pers haalde, Un homme et une femme, met Anouk Aimée en Jean-Louis Trintignant, bereikte hij de innig gewenste internationale doorbraak, mede door de toekenning van een Gouden Palm op het Filmfestival van Cannes dat jaar.
    Het thema mannen en vrouwen kwam dertig jaar na dato opnieuw aan de orde in de film Hommes, femmes, mode d'emploi (1996), en nog eens in 2002, in de titel And now, Ladies and Gentlemen.
    In dit filmportret komen tal van scènes uit diverse films voor, maar ook enkele fragmenten uit familierolprentjes, onder meer over de bevrijding van Parijs in 1944, maar daarvoor is de vader van de toen zevenjarige Claude verantwoordelijk.

    06-12-2008 om 20:40 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een schrijnend gebrek aan kennis van de basis van het Nederlands maakt communiceren onmogelijk
    Rekenen
    Onlangs kocht ik iets op de markt bij een kraam, die op dat moment werd beheerd door een vrouw alleen. Van haar kocht ik twee artikelen van 75 cent per stuk. Ik stak haar een euro en vijftig cent toe, maar die werd niet direct aangenomen. De vrouw ging aan het andere einde van de kraam op zoek naar een elektronisch rekenapparaat, dat ze aanzette en twee keer het getal 75 intikte. Het zal zelfs de meeste kinderen van de basisschool niet zoveel moeite kosten om met het bedrag van één euro vijftig voor de dag te komen, ook zonder die elektronische ondersteuning. Maar deze nog niet echt middelbare dame keek verbaasd èn enigszins wantrouwend tegen het bedrag aan en liet het machientje daarom nog maar eens rekenen. Daarna liet ze zich overtuigen en nam de euro en het de halve euro van mij aan. Hoewel ik zoiets subjectief niet echt heel erg vind, heb ik er objectief gezien flink wat moeite mee. Iemand die zoiets basaals zelfs met een rekenmachine nog te moeilijk vindt, hoort eenvoudigweg niet bij een marktkraam, ook al valt daar niets tegen te doen door bij voorbeeld overheidsingrijpen. En zolang de klanten van die bewuste kraam dat accepteren dan wel tolereren, is overheidsingrijpen geen vereiste.

    Totaal onbegrip
    Doch dat onvermogen tot rekenen van een lagere school-som was niet het ergste. Toen ze zag dat ik de verpakking van een soepproduct afzocht naar een lijst met ingrediënten, kwam er een met zeer veel moeite nog net verstaanbaar begrip uit haar mond: "Soaoepi" of iets soortgelijks. Toen ik zag dat er ingrediënten in de lijst voorkwamen die ik, vanwege een extreme vorm van voedselintolerantie, volstrekt moet mijden, legde ik het pakje weer weg.
    Toen begon een korte, maar onaanvaardbare lijdensweg.
    "Nee," riep ze. "Waatttur bai".
    Ik schudde mijn hoofd — maar ze onderbrak: "Neeee, wáááturrr" — en trachtte het eerst met Nederlandse woorden, doch dat haalde niets uit; vervolgens met aanwijzingen in de richting van ernstige jeuk en tenslotte met een enorm stuk ademnood, doch ook dat alles werd overvleugeld.
    "Nee," riep ze weer, terwijl ze mij het pakje toestak. "Waatttur bai."
    Nog enige keren heb ik hoofdschuddend getracht haar te doordringen van het feit dat ik wel begreep dat het om instant groentesoep ging, maar dat sommige ingrediënten absoluut niet mochten, doch het mocht niet baten. Ze bleef maar "Nee" en "Waatttur bai" roepen.

    Nederlands leren of wegblijven van de markt

    Zo iemand hoort zonder primaire kennis van onze taal niet bij een kraam op de markt, aangezien communiceren niet mogelijk is. En omdat zoiets nu eenmaal een eerste vereiste is in een relatie tussen cliënt en verkopende partij, dient zo'n mevrouw dwingend te worden opgelegd een intensieve, met enige handelskennis aangevulde, cursus Nederlands te volgen, dan wel moeten de daartoe aangewezen instanties ervoor zorgen dat zo iemand niet de mogelijkheid krijgt om, zonder enige begeleidende opvang, haar onmogelijkheid tot communicatie zo schrijnend aan de dag te leggen.

    06-12-2008 om 20:02 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dichters over de wintermaand '” 1. Hein Boeken
    DECEMBER

    Stil en traag kruipt de maand van enkel nàchten.
    (De Stille Getuige.)

    Voor Top Naeff [*]

    Van enkel nachten, zegt ge, waar dees maand?
    Van morgens enkel, dunkt me, en van avond-dalen:
    Zoo dicht bijéén de gouden konings-zalen
    Van stralende' opgang en hel-ondergaand

    Zon-goud, dat zelfs in hoogsten middag staand
    't In avond-nestjen schuilt van schuinse stralen,
    Of achter wolk-berg poost, een hooge, kale
    Door goud-zoom slechts van vèr verblijf verraênd.

    "Toch zijn de nachten lang". — Ja, dat is waar
    Maar zie daar gluurt de maan reeds door mijn venster.
    Want, ach! mijn nachten vul ik met gemijmer.

    Want anders waar dees tijd wel àl te zwaar,
    Dees donkre tijd, dees nachtmaand, o December!
    Voor armen bard en kunsteloozen rijmer.

    HEIN BOEKEN
    Uit: Verzen.
    Uitgeverij P.N. van Kampen & Zoon — Amsterdam

    [*] Top Naeff: eigenlijk
    Anthonetta van Rhijn-Naeff — romanciëre en schrijfster van novellen, toneelstukken en, later in haar bestaan, terugblikken op leven en letteren — leefde van 1878 tot in 1953.

    NB: Meer gedichten van Hein Boeken vindt u op deze site in bijdragen over de maand oktober en over het jaargetijde Herfst.

    06-12-2008 om 20:01 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Al Pacino als Shylock in Shakespeare's The Merchant of Venice in de Michael Redford-verfilming uit 2004
    Verfilmd kostuumdrama
    De Britse televisiezender BBC Two stuurt in de nacht van zaterdag 6 op zondag 7 december — tussen 00:30 en 02:20 uur — de verfilming van William Shakespeare's drama The Merchant of Venice op alle welwillende kijkers, overal ter wereld, af. Het betreft een rolprent uit 2004 van regisseur Michael Radford (geboren 1946) met de Amerikaans-joodse acteur Al Pacino in de rol van de woekeraar Shylock.


    Bij het lezen van de mededeling dat deze acteur die rol voor het witte doek — toch nog wel even iets anders dan op de planken — op zich zou nemen, had ik flink wat twijfels, gezien de manier waarop Al Pacino de mij tot dan toe bekende filmrollen had ingevuld: met niet zelden een teveel aan dramatiek. Volgens kenners heeft de man zich in deze film echter zodanig gegeven dat men Shylock als zijn beste rol beschouwt. En dat maakt het verlangen naar het zien van (weer) een rolprent van Michael Radford alleen maar groter. Bovendien is die regisseur in staat om zich in de door Shakespeare in zijn meest problematische toneelstuk gecreëerde situaties te verplaatsen.
    Naast Al Pacino komen we andere bekendheden van het witte doek tegen: Jeremy Irons als de koopman Antonio die door de joodse woekeraar Sylock op de hielen wordt gezeten omdat deze inmiddels recht zegt te hebben op het vlees van de koopman. In verdere rollen spelen Joseph Fiennes, Lynn Collins en Mackenzie Crook.

    Anders regisseren
    Het is niet voor elk drama van William Shakespeare even gemakkelijk om de juiste 'entourage' in de meest ruime zin te creëren waardoor het gebeuren in een verfilmde versie aanvaardbaar in de zin van even-geloofwaardig-als-op-de planken wordt. Daar moet niet alleen goed over worden nagedacht, maar tevens tijdens het voortschrijdende proces steeds opnieuw kritisch naar worden gekeken. Anders gezegd: dat vergt een geheel eigen, aangepaste regiestijl. Michael Radford heeft in zijn carrière als filmmaker laten zien dat het grote werk met gevoel voor details aan hem wel degelijk is toevertrouwd en dat maakt het lonend om laat op te blijven.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Al Pacino met regisseur Michael Radford op de set van The Merchant of Venice van Sony Pictures Classics.
    2. William Shakespeare. (National Portrait Gallery, London.)

    06-12-2008 om 14:43 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    05-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Margarete Steiff en haar roemruchte teddyberen
    Teddybeer
    Welk redelijk verwend kind in de relatief welvarende westerse wereld kent ze niet, de beroemde Teddyberen met het metalen oormerk Steiff? Inmiddels zijn bijzondere exemplaren daarvan soms tot wel tienduizend pond sterling waard, en je ziet ze vooral weer opduiken in Engelse televisieprograma's over antiek en cursisa, zoals de voortreffelijke Antiques Road Show, bij de veelal irritante aflveringen van BBC One's Cash in the attic, een programma waarin de meest onverwachte voorwerpen opduiken, maar dat positieve element wordt doorgaans teniet gedaan door de bijna zonder uitzondering onmogelijke presentatrices en de weerzinwekkende geluiden op de achtergrond die de kwalificatie muziek zeker niet verdienen. En in het BBC Two-programma Flog it gaat het — afgezien van de taxateurs, die voortreffelijk werk verrichten en bijna altijd wel iets wetenswaardigs over Magarete Steiff weten te melden — worden de positieve elementen ook vooral overvleugeld door een hysterische presentator, die fysiek al te opdringerig met de mensen omgaat die voorwerpen inbrengen. Ook hij kan de meeste Steiff-speelgoeddieren inbrengende cliëntèle dikwijls iets over hun geliefde speelgoedbeest vertellen.

    Biografische film
    Die Margarete Steiff (1847-1909) was een voortvarende vrouw die erin slaagde een blijvend product van het fin de siècle te creëren, een vrouw die wist wat ze wilde en de hard heeft gevochten om haar doel te bereiken.
    Het eerste Duitse publieke televisienet ARD/Das Erste zendt op vrijdag 5 december — tussen 23:30 uur en de nacht op zaterdag 6 december 01:00 uur — de zogeheten biopic met de naam van de protagoniste uit: Margarete Steiff. Het is Duitse film uit 2005, geregisseerd door Xaver Schwarzenberger, met Heike Makatsch als de gehandcapte Margarete Steiff. Andere hoofdrollen in deze rolprentzijn weggelegd voor Annika Luksch en Felix Eitner.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Teddybeer.
    2. Margarete Steiff.
    3. Heike Makatsch tijdens de Frankfurter Buchmesse 2005.
    Zij speelt de rol van Margarete Steiff in de biopic over deze historische figuur.


    05-12-2008 om 19:36 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goudkoorts in de diepzee '” Arte-documentaire
    Ontginning in de zeebodem
    Vrijdag 5 december, tussen 20:15 uur en 21:00 uur 's avonds, presenteert de Frans-Duitse cultuurzender Arte een documentaire onder de titel Goldrausch in der Tiefsee. De film behandelt de moeizaam verlopende zoektochte naar een enorm scala aan verschillende schatten die zich onder de oppervlakte van de zeebodem bevinden, maar dat zoeken kan helaas niet zonder dat er eventuele schadelijke gevolgen voor mens, dier en milieu optreden.
    Met steeds 'zwaarder geschut' wordt er roofbouw gepleegd op alle plekken waar bodemschatten eventueel te voorschijn zouden kunnen komen. Men weet echter in eerste instantie niet eens of dergelijke ondernemingen door succes worden bekroond, maar gegeven de steeds geringer wordende, inmiddels klassieke bodemschatten worden steeds meer pogingen ondernomen om één en ander toch maar te ontginnen.

    Herhaligen
    Het betreft hier een productie met een duur van 43 minuten, die Sarah Zieruhl dit jaar voor de regionale zender Westdeutscher Rundfunk heeft gerealiseerd.
    De film zal door Arte nog tweemaal worden herhaald: op vrijdag 12 december op het middaguur: 12:00 uur en vijf dagen later, op woensdag 17 december, 's ochtends om 10:40 uur.

    05-12-2008 om 17:14 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Inhoud blog
  • BBC Radio 3: Rabindranath Tagore vijf keer een kwartier in 'The essay'
  • BBC Radio 3 presenteert donderdagmiddag het muziekdrama Telemaco van Christoph Willibald von Gluck
  • Ergerlijke geluiden als thema van vijf maal een kwartier The essay van BBC Radio3
  • De Britse schrijver en journalist George Orwell overleed op 21 januari 1950
  • Koning Friedrich II van Pruisen en de muziek; twee programma's achtereen op Duitse radiozender NDR Kultur
  • Hedendaagse zoektocht naar de herkomst van het Gulden Vlies
  • Zevende Symfonie van Sjostakovitsj en praten daarover in 'Radio 3 live in concert' via BBC Radio 3
  • Heden exact een halve eeuw gelden stierf de dichter Gerrit Achterberg tijdens een autorit
  • Jan van Parijs blijkt ook een opera te zijn, hier met de Italiaanse titel Gianni di Parigi
  • Drieënnegentig jaar geleden werd de filosofe en communiste Rosa Luxemburg door militairen in Berlijn vermoord
  • Jos van Immerseel en Anima Eterna met Berlioz'Symphonie fantastique deze week tweemaal op Arte-tv
  • Rossini's Assepoester ─ La Cenerentola ─ in 'Opera live' van Radio 4-NL
  • BBC Four-documentaire over de grammar school en de opheffing ervan
  • Op 12 januari 1876 werd de internationaal vermaarde auteur Jack London geboren
  • Tweede deel speelfilm À la recherche du temps perdu deze week tweemaal via TV5 Monde
  • Twee Europese treinreizen op twee verschillende televisiezenders
  • De wilde schoonheid van India, in vijf afleveringen via Arte-tv
  • België EEN vertoont 'de fraaiste liefdesfilm uit de geschiedenis', Brief encounter uit 1945
  • Sterfdag Paul Verlaine heden herdacht
  • Twee verschillende programma's over de componist George Gershwin op de Britse tv-zender BBC Four
  • TV5Monde vertoont A la recherche du temps perdu uit 2011 in twee afleveringen
  • Twee avonden vol monarchen op de beeldbuis thuis: België, Engeland en Frankrijk
  • Verfilmd drama van Paul Claudel: Partage de midi te zien op TV5 Monde
  • Louis Daguerre maakte op 2 januari 1839 de eerste foto van de Maan
  • Oratorium Elijah van Mendelssohn hedenavond in 'Avondconcert' van Radio 4-NL
  • Canvas presenteert Lawrence of Arabia uit 1962, van David Lean
  • Wagners Meistersinger von Nürnberg' op nieuwjaarsdag uit Covent Garden in 'Opera on 3'
  • Jevgeni Onegin van Tsjajkovski op nieuwjaarsdag te zien in 'NTR Podium' op Nederland 2-tv
  • Arte vertoont opnieuw de zijgende klassieker Metropolis
  • Gebroeders Lumière trekken op 28 december 1895 eerste betalende bezoekers voor filmvoorstelling
  • De ware levensgeschiedenis van Elisabeth (Sissi) van Oostenrijk op TV5 Monde
  • Veertien maal een half uur uit Irrungen Wirrungen van Theodor Fontane in 'Am Abend vorgelesen'
  • In 1897 op tweede kerstdag werd WIlly Corsari in het Brusselse Sint-Pieters-Jette geboren
  • Op 25 december 1741 stelde Anders Celsius zijn thermometer voor; het werd anders
  • Het effect van muziek op de mens is neurobiologisch nader onderzocht
  • Op 23 december 1900 experimenteerde Reginald Fessenden, op Cobb Island, met radiogolven
  • Reportage over het kleinste theater voor Grand Opera ter wereld, Manhattan, New York; te zien op Arte-tv
  • Exact zeven decennia geleden stierf de literaire VS-reus Frances Scott Fitzgerald
  • The essay van BBC Radio 3, vijf avonden een kwartier over de kracht van het oeuvre van Charles Dickens
  • Herdenking sterfdag Antonio Stradivari: overleden 18 december 1737
  • Christina Rossetti staat centraal in literatuurprogramma The verb van BBC Radio 3's
  • Man over woord van Canvas-tv: Is Antwerps de oudste taal ter wereld?
  • Tinker Tailor Soldioer Spy, naar gelijknamige roman van John Le Carré, heden in de bioscopen
  • Fictieve documentaire over Napoleons falen op zee, tijdens de slag bij Trafalgar in 1805
  • Geboortedag (1816) van uitvinder-industrieel Ernst Werner von Siemens herdacht
  • Documentaire over schilder Jan Sluijters in Avro's Close up, dinsdagavond via Nederland 2-tv
  • Op 13 december 1797 werd de Duitse, romantische dichter Heinrich Heine geboren
  • 11 en 12 december zijn gekoppeld aan de Italiaanse radiopionier Guglielmo Marconi
  • Words and music van BBC Radio 3 deze zondagavond over 'onze relatie met alcohol'
  • België EEN presenteert op zondag 11 december 'de meest inspirerende speelfilm aller tijden'


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!