Inhoud blog
  • BBC Radio 3: Rabindranath Tagore vijf keer een kwartier in 'The essay'
  • BBC Radio 3 presenteert donderdagmiddag het muziekdrama Telemaco van Christoph Willibald von Gluck
  • Ergerlijke geluiden als thema van vijf maal een kwartier The essay van BBC Radio3
  • De Britse schrijver en journalist George Orwell overleed op 21 januari 1950
  • Koning Friedrich II van Pruisen en de muziek; twee programma's achtereen op Duitse radiozender NDR Kultur
    Zoeken in blog

    Cultuurspectrum
    Woord en beeld
    28-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De lotgevallen van de fin de siècle-schrijver Maarten Maartens
    Stiefkind van onze letteren
    Op 21 april verscheen op de fin de siècle website All art is quite useless een bijdrage van Sander Bink onder de titel Fin-de-siècle-varia, waarin terloops de naam Maarten Maartens viel: één van de pseudoniemen van Jozua Schwartz. En dat is wel eens goed, want nu is er een heel directe aanleiding om op die bijzondere schrijver van Nederlandse bodem, die niet alleen als kind zes jaar gedwongen in Engeland verbleef, waar diens Joodse vader Solomon Schwartz, een gekerstende met de nieuwe voornamen August Ferdinand Carl, te Londen als predikant werkzaam was.



    Na terugkeer in ons land ging de jonge Jozua eerst maar eens rechten in Utrecht studeren en daar promoveren (1882), en trad hij een jaar daarna in het huwelijk. Vervolgens ging hij enige tijd als globetrotter ervaringen opdoen. Tegelijkertijd begon hij met het schrijven van wat een aardige reeks boeken zou worden: meer dan twintig in het Engels, en enkele in het Nederlands.
    Over die schrijver en zijn werk heb ik heden een omvangrijk artikel geplaatst op de bovengenoemde site van Rond1900.nl. Voor meer over het fenomeen Maarten Maartens en zijn werk zij derhalve hier gaarne naar dat weblog verwezen.

    28-04-2009 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    27-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verfilming van Martin Walsers

    Grote namen in de letteren
    In de Nederlandse grote literatuur van na de Tweede Wereldoorlog komen we — weliswaar niet altijd op dezelfde plek — vier namen van, overigens uitsluitend mannelijke, schrijvers op: Willem Frederik Hermans (1921-1995), Gerard (Kornelis van het) Reve (1923-2006), Harry Mulisch (geboren 1927), en Hugo Claus (1929-2008). Die laatste wil men nog wel eens vergeten doordat hij in België leefde en werkte. Alleen Harry Mulisch is heden ten dage nog actief.
    In ons direct oostelijk gelegen buurland — tot 1989 was dat slechts het westelijke deel van wat ooit Duitsland was: de Bundesrepublik Deutschland — kwamen eveneens vier namen van, ook daar alleen maar mannelijke, auteurs voor die in de categorie beste schrijvers vielen: Heinrich Böll (1917-1985) en Siegfried Lenz (geboren 1926), Günter Grass (geboren 1927) en Martin Walser (geboren 1927). Criticus Marcel Reich-Ranicki heeft overigens lang en nadrukkelijk volgehouden dat Wolfgang Koeppen (1906-1996) verreweg de beste, maar helaas aanhoudend onderschatte, schrijver in het Duitse taalgebied was. Die recensent was, geheel in overeenstemming met zijn aard — zich vooral uitend in extremen — mateloos als het om de terechte verdediging van Koeppens voortreffelijke oeuvre ging, en of dat niet hier en daar toch enigszins averechts heeft gewerkt, laten we maar even terzijde.


    Drie van één generatie
    Grass, Lenz en Walser zijn in de wereld van de Duitse letteren anno nu nog altijd op diverse fronten actief. Siegfried Lenz leeft weliswaar relatief teruggetrokken, maar hij bestuurt de pen met meesterhand. Grass en Walser daarentegen treden flink wat nadrukkelijker op de voorgrond en hun uitingen in woord en geschrift zijn pregnant politiek getint, of dat nu gaat over aspecten van de jongste geschiedenis — waarbij de Hitlertijd van lieverlee een onontkoombaar stempel blijkt te hebben gedrukt op hun beleving van alles wat zich daarna in dat vaderland en hun persoonlijke bestaan heeft afgespeeld — dan wel om wat er in de huidige Duitse politiek van alledag gebeurt. Dat heeft, mede door toedoen van beide auteurs, tot schandalen geleid, die alle terug te voeren zijn op uitspraken die die beiden hebben gedaan, zij het vanaf een katheder, zij het via de schwarze Kunst van de heer Gutenberg. Overigens is er bij beide heren in zulke situaties sprake (geweest) van direct stijgende oplagen als het direct of indirect met reeds gepubliceerde of kort voor de afronding zich bevindende boeken.


    Persoonlijke contacten
    Siegfried Lenz is een persoonlijke vriend van de reeds genoemde — inmiddels somtijds toch wel ietwat minder helder overkomende — literatuurpaus Marcel Reich-Ranicki (geboren 1920), maar zo'n sterk persoonlijk getinte relatie heeft tussen de recensent en de beide andere heren nimmer bestaan. Beiden hebben niet alleen lof uit de koker van de zich niet zelden extravert-emotioneel — lees: hysterisch — uitende scribent en redenaar mogen horen en lezen, maar tevens de sterkst denkbare afwijzing. Over het boek Brandung van Walser wilde Reich-Ranicki niet eens publiceren "weil es mir nicht gefällt", gaf hij als vlot antwoord in een vraaggesprek met Lea Rosh in een zogeheten talkshow. Alsof dat op zich een goede reden is om over een boek te zwijgen, dan zou er toch meer aan de hand moeten zijn dan alleen misnoegen over de letterkundige kwaliteiten. De, terecht als grof schandaal ervaren, vernietigende uitspraken en schrifturen die de Großkritiker heeft veroorzaakt jegens Grass' roman Ein weites Feld hebben de contacten tussen de heren met allebei een enorm Ego nog verder bekoeld. Daarna was Walser weer aan de beurt, die een roman schreef over de dood van een criticus. Men had 'blind' moeten zijn om niet snel te 'zien' wie daarin de protagonist was. Enfin, zolang de inmiddels hoogbejaarde heren hun stempel op de letteren in het Duitse taalgebied van vandaag de dag drukken, zal het af en toe nog wel weer eens tot en uitbarsting komen, hetgeen op zich voor nieuw leven in een oude brouwerij zou kunnen zorgen. Dus niet getreurd, aangezien op korte, dan wel iets langere termijn, alles toch weer wordt gerelativeerd en dat is een tweede kant aan het geheel die we als positief moeten kwalificieren.


    Ein fiehendes Pferd
    Decennia eerder, toen die auteurs en hun opperste criticus nog wel met elkaar spraken, en meer dan alleen afstandelijk-zakelijk, was de roman — volgens sommigen novelle — Ein fliehendes Pferd van Martin Walser de hoogst denkbare lof uit de pen van Reich-Ranicki ten deel gevallen: ". . . sein reifstes, sein schönstes, sein bestes Buch." Het spreekt vanzelf dat zo'n opmerking ruim drie decennia na verschijnen niet diezelfde waarde heeft of hoeft te hebben omdat er van diezelfde auteur in die periode zoveel andere teksten en zoveel nieuwere alsook eventueel nog weer dieper doorleefde gevoelens aan het papier zijn toevertrouwd.


    In Ein fliehendes Pferd, voor het eerst verschenen in 1978, is een van de hoofdpersonen een anti-held, die met een zeer persoonlijk conflict worstelt — een steeds terugkerend thema in Walsers verhalend proza en in drama's van Martin Walsers hand —, dat pas in een vierhoeksconstellatie waarin hij en zijn vrouw verzeild raken, de boventoon gaat voeren.
    De burgerlijke, in menig opzicht ingedutte Helmut Halm — die al bijna een kwart eeuw zijn dagen slijt als leraar — bevindt zich, samen met zijn vrouw Sabine, tijdens het zomerse schoolreces op het vaste vakantieadres aan het Bodenmeer. Daar komen de beiden in contact met Helmuts school- en studievriend Klaus Buch, die er lustig op los kakelt en ook op andere fronten zijn aanwezigheid zeer nadrukkelijk kenbaar naakt. Dat imponeert de vrouw van de veelal in zichzelf gekeerde Helmut, die graag naar vogels kijkt. Klaus is in gezelschap van een veel jongere sexy blondine, die de aandacht van de andere man weet te genereren.
    Daaruit ontstaan tal van verwikkelingen, die tweemaal tot een hoogtepuntleiden: eenmaal een confrontatie met een 'vluchtend paard' dat door een kordaat optredende Klaus binnen de perken wordt gehouden, een tweede keer tijdens eenzeiltocht op het meer, bij een confrontatie van de beide mannen samen met de elementen der natuur in de vorm van een hevig onweer.
    In beide gevallen kun je spreken van de representatie van de conflictsituatie in de vorm van exogene voorstellingen. De botsende levensopvattingen van de twee mannen en de manier waarop die tot een confrontatie komen. Het mooiste van deze komedie — die gelukkig geen klucht blijkt — is echter de 'onderhuids' aanwezige humor.

    Verfilming
    In 1985 is er op basis van dit verhaal al eens een televisie-adaptatie gemaakt, die echter niet veel indruk heeft gemaakt. Maar het boek — dat men na het zien van de film zeker ook nog zou moeten lezen vanwege Walsers briljante stijl — komt nu beter onder de aandacht door de verfilming uit 2007 door Rainer Kaufmann. Het tweede publieke Duitse televisienet zendt de film op maandag 27 april uit op het meest bekeken televisietijdstip: tussen 20:15 uur en 21:45 uur. Deze keer is er sprake van een sterbezetting. Ulrich Noethen speelt Helmut, Ulrich Tukur is vast wel de juiste bezetting voor de dominante Klaus. De beide dames vinden uitdrukking in de veelvuldig geprezen Katja Riemann (Sabine) en Petra Schmidt-Schaller, die meer en meer van zich doet spreken.
    ___________
    Afbeeldingen
    1. Auteur Martin Walser.
    2. Voorzijde omslag van het boek Die Literatur — Eine Heimat, van Marcel Reich-Ranicki; voorop een konterfeitsel van deze 'primus inter pares' van de Duitse literatuurkritiek.
    3. Voorzijde van de paperbackeditie in de serie Suhrkamp Taschenbuch (nr. 600) van Ein fliehendes Pferd.
    4. Ulrich Tukur en Petra Schmidt-Schaller in de komedie Ein fliehendes Pferd.
    5. Ulrich Noethen als Helmut Halm in de verfilming van Martin Walsers novelle.
    6. Ulrich Tukur als Klaus Buch in die rolprent.
    7. Katja Riemann als Sabine in diezelfde verfilming.
    8. Petra Schmidt-Schaller eveneens in die film.
    9. Het viertal bijeen in Ein fliehendes Pferd van Rainer Kaufmann.

    27-04-2009 om 22:10 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    26-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pantserkruiser Potemkin van Sergej Eisenstein op Arte-televisie
    Zwijgende film
    Toen regisseur Sergej Eisenstein (1898-1948) [1] van de leiding der Communistische Partij in 1925 — toen dat regime, ontstaan uit lieden die zich tijdens de Revolutie van 1917 in het Rusland van toen niet onbetuigd hadden gelaten — de opdracht kreeg, om ter gelegenheid van de herdenking van de eerste Revolutie in 1905 [2], een film te maken, is daaruit een omvangrijk script voor een zwijgende rolprent ontstaan. Aangezien veel scènes in de open lucht moesten worden opgenomen, is er één en ander vertraagd doordat in die periode de weersomstandigheden in Bakoe zo miserabel waren dat Eisenstein besloot naar Odessa uit te wijken om verder te kunnen filmen. Dat betekende tevens dat er honderden bladzijden uit het draaiboek niet konden worden omgezet. Eenmaal aan het werk getogen in Odessa, nam de regsseur het besluit om het verhaal van de Pantserkruiser Potemkin [3] en de daarop aansluitende opstand te Odessa als symbool te nemen voor de gehele Russische Revolutie. Hoewel de film inmiddels een hoge mensenleeftijd heeft bereikt, blijft deze technisch en inhoudelijk nieuw, hetgeen zo'n enorme verdienste is dat er nog altijd legio filmkenners en dito critici te vinden zijn die deze rolprent als Beste Film Aller Tijden beschouwen.
    Arte zendt deze film opnieuw uit in de nacht van zondag 17 mei, vanaf 03:00 uur.
    Meer gegevens over alle medewerkenden aan de film en over enkele zaken betreffende de restaurate zijn te vinden op het daarvoor bestemde onderdeel van de website van Arte-televisie.
    __________

    [1] De juiste Nederlandse transliteratie zou als Eizensjtejn moeten worden gespeld, maar zoals dat vaak bij internationaal vermaarde figuren gebeurt, wordt die transliteratie — soms ook wel transcriptie — gebruikt, die het dichtst bij een Engelse komt: globalisering avant la lettre.
    [2] De Russische componist Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975) biedt in zijn Elfde Symfonie, opus 103, uit 1957, een beeld in muziek van de revolutionaire gebeurtenissen in het jaar 1905, hetgeen in de ondertitel is vermeld.
    [3] Spreek uit als: Pàtjomkin — met de klemtoon op de tweede lettergreep.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Regisseur Sergej Eisenstein.
    2. Scène uit de film Pantserkruiser Potemkin.
    (Foto: © ARD; ARD/Degeto.)

    26-04-2009 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koormuziek over dieren, zondag 26 april op Duitse radiozender WDR 3

    Dierenliefhebbers opgelet
    De Duitse radiozender WDR 3 presenteert zondag 26 april — 's avonds tussen 22:30 en 23:05 uur — een gevarieerd concert door het WDR Rundfunkchor Köln met zeven programmaonderdelen. Een componist met de welluidende naam Scandello [1] schreef een stuk over wat een hennetje weet. Opus 56, nr. 4 van Felix Mendelssohn (1809-1847) betreft een nachtegaal, en ene meneer Müllich [2] componeerde het fragmenr Heiter-grotesk.
    De bekende Duitser Engelbert Humperdinck (1854-1921) — de enige in de grote muziekwereld die terecht deze naam gebruikt — geniet nog altijd bekendheid door de sprookjesopera over Hans en Grietje; van hem kunt u Katz und Maus, voor mezzosopraan en piano beluisteren. En dan is een andere grootmogol uit de Duitse muziekgeschiedenis aan de beurt: Kurt Weill (1900-1950) met het Maikaterlied voor twee sopranen en piano. Als voorlaatste onderdeel van het korte, maar ongetwijfeld krachtige, optreden zullen twee Madrigalen van ene meneer Erdmann worden uitgevoerd, waarna de Amerikaan Aaron Copland (1900-1990) een prima uitsmijter in petto heeft voor koor, solisten, pianist en eveneens voor alle toehoorders: I bought me a cat, voor solisten, mannenkoor en piano.

    __________
    [1] Antonio Scandello (1517-1580), Italiaans componist en musicus in de kapel van de keurvorsten van Sachsen.
    [2] Hermann Müllich (1943-1996), Duits componist; schreef onder meer veel schoolmuziek en muziekpedagogische stukken waarin de humor een belangrijke rol speelde.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Nachtegaal.
    2. Gemengd kattenkinderkoor (16 augustus 1992: exact drie maanden oud; 3 meisjes en 2 jongens).

    26-04-2009 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    25-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TerraX-film op Arte: Koning Gilgamesj nader onder de loep genomen


    Nader onderzoek
    Arte-televisie, de Frans-Duitse cultuurzender, presenteert op zaterdag 25 april — tussen 21:00 uur en 21:50 uur — een TerraX-documentaire, getiteld Das Phantom von Uruk, een film uit 2007 van Frank Papenbrook en Peter Moers, wleke reeds eerder door het Zweite Deutsche Fernsehen werd vertoond., op het beeldformaat 16:9 en met stereofonisch geluid.
    De film behelst een wetenschappelijke zoektocht naar historische sporen van Gilgamesj, die als vijfde koning over Uruk in Mesopotamië zou hebben geheerst gedurende ongeveer een halve eeuw naar schatting tussen 2652 vóór onze jaartelling tot 2602.
    Hoewel het Gilgamesj-epos één der oudste literaire overleveringen van de mensheid in het westelijk deel van de wereld is, vraagt menig duider van teksten en andere literair-historisch deskundige figuur zich af of deze als jongeman zo oogverblindend mooie koning werkelijk heeft bestaan of dat er sprake is van niet meer dan een op fantasie berustend verhaal, ontsproten aan het brein van een vindingrijke verteller.
    De film wordt herhaald op zaterdag 2 mei, 's nachts om 05:00 uur.
    __________
    Afbeelding: Gilgamesj, in het paleis van Sargon II. (Parijs, Louvre.)

    25-04-2009 om 15:41 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ikon op zondagavond: De bijbel in cultureel opzicht vandaag de dag
    Inspiratiebron zonder einde
    In het televisieprogramma LUX van de Nederlandse zendgemachtigde Ikon wordt op zondag 26 april, tussen 23:35 uur en middernacht de vraag gesteld "Wat doen kunstenaars met de bijbel in de 20ste en 21ste eeuw?" Zolang in het antwoord of de reactie duidelijk wordt dat men verder is gaan denken dan alleen binnen het aloude— dan wel al te oude — kader van een godsgeloof, is er eventueel sprake van het meegroeien van de teksten in de eerste anthologie van de westerse wereld, zijnde de Gantsche Heilige Schrift. En dat is een verzameling boeken waarmee men — ook als fervente atheïst — heel veel kanten op kan. Als de atheïsten bereid zijn hun starre houding te laten varen ten opzichte alles wat met 'het geloof' te maken heeft, is er kans op verrijking naar twee kanten toe.
    Dat er nog altijd tal van lieden zijn, die fundamentalistisch menen dat het Boek der Boeken slechts mag worden bezien in het kader van het christendom, is echter niet erg christelijk — op basis van zo menige tekst die in die kleine biblotheek te vinden is — en wel heel erg dom.

    "Zonder God geen kennis, geen inzicht" (?)
    Zo zei een gereformeerde jonge organist eens tegen me dat ik mijn functie als dagbladcriticus voor klassieke muziek waarlijk nimmer naar behoren zou kunnen uitoefenen als ik niet als basis voor mijn bestaan het christelijke geloof zou accepteren, zeker in verband met de orgelwerken van Bach — èn de uitvoering daarvan — welke per definitie aan mijn bevattingsvermogen moesten ontsnappen als ik niet binnen het vereiste stramien zou leven. Het hielp overigens niet dat ik over de splinter en de balk ben begonnen, en evenmin mocht het baten dat ik het begrip zeventigmaal zevenmaal — nadrukkelijk terloops — hanteerde.


    Dat er in de huidige tijd voldoende muzikale en literaire kunstenaars zijn, alsmede in andere disciplines van uitingen der schone kunsten, welke bijbelteksten aangrijpen voor een mooie titel van hun boek, of die een bijbelverhaal, letterlijk en figuurlijk, in een modern jasje — mutatis mutandis derhalve — voorstellen, stemt tot tevredenheid.


    Maatschappelijk belang
    Dat men bij de Ikon met een grote boog om zo'n boven omschreven starre houding heen gaat, is inmiddels ruimschoots bekend, en dat moet vooral zo blijven, ten faveure van mensen, kunsten en die klassieke verzameling boeken des ouden en des nieuwen verbonds.
    In de beeldende kunsten bestaan diverse voorbeelden van door de letterlijke en/of figuurlijke inhoud van bijbelboeken — dan wel delen daarvan — geïnspireerde kunst. Dat was zeer recentelijk nog te zien in Galerie MooiMan te Groningen. Dennis Coenraad exposeerde daar onder meer Jezus-beelden en meldde bij die gelegenheid dat er met Pasen een beeld van hem zou worden voorgesteld in het Utrechtse Catharijne Convent.
    __________
    Afbeelding: Een fraai staaltje van 21ste eeuwse kunst, geïnspireerd op de bijbel. Dennis Coenraad is de schepper van dit beeld, getiteld corpus christi.

    25-04-2009 om 15:07 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prokofjevs Eerste Vioolconcert via WDR 3 radio in Konzert live
    Alina Pogostkina
    Zaterdagavond 25 april speelt de in 1983 geboren Russische violiste Alina Pogostkina de solopartij in het
    Concert voor viool en orkest nr. 1 in D grote terts, opus 19 van Sergej Prokofjev. Zij wordt begeleid door het WDR Sinfonieorchester met Thomas Hengelbrock als dirigent. Prokofjevs concert is het tweede onderdeel van een muziekavond in het kader van de WDR-serie Konzert live van de Duitse radiozender WDR 3. Het etherfestijn vol klassieke klanken begint om 20:05 uur.
    Voorafgaand aan dat vioolconcert speelt het orkest de zestigste symfonie van Joseph Haydn en na het optreden van de soliste wordt het gebeuren besloten met het Concert voor orkest van Bela Bartók.
    Orkestbezetting: 2 fluiten (waarvan de tweede afwisselend met piccolo). 2 hobo's, 2 klarinetten, 2 fagotten, 4 hoorns, 2 trompetten, tuba, pauken, kleine trom, tamboerijn, harp en strijkers.

    Het concert in D
    Sergej Prokofjev componeerde twee concerten voor viool en orkest: het eerste — in D grote terts, opus 19 — voltooide hij in 1917; het tweede — in g kleine terts — rondde hij in 1935 af. Aan dat eerste concert is de maker in 1915 begonnen, oorspronkelijk met de intentie een Concertino te schrijven, doch het resultaat werd een driedelig concert.
    Het lag in de bedoeling dat de première zou worden gegeven door de Poolse violist Paul Kochański (1887-1934), die aan het Petersburgse Conservatorium werkzaam was. Als gevolg van de maatschappelijk-politieke gebeurtenissen van die dagen — Oktoberrevolutie — kon deze uitvoering echter niet doorgaan, en zo zou het nog eens zes jaar duren voordat het concert de eerste keer kon worden uitgevoerd. Dat gebeurde in Parijs door de violist Marcel Darrieux; dirigent bij die gelegenheid was Sergej Koessevitski (1874-1951). Voordien hadden diverse vermaarde violisten het concert afgewezen en ook het publiek nam het werk nogal gereserveerd op. Maar toen het een jaar later door Joseph Szigeti (1892-1973) in Praag werd voorgesteld, bleek de reactie van de zijde van de toehoorders heel wat enthousiaster. Het gevolg daarvan was dat Szigeti het concert in de meeste Europese hoofdsteden heeft voorgedragen.

    Het Andantino is geschreven in de klassieke sonatevorm. De solviool laat een vriendelijke melodie horen, die ingetogen wordt begeleid. Dan verandert het karakter: enkele ritmische passages domineren. Tenslotte keert de eerste melodie terug, maar nu aanmerkelijk langzamer.
    Het Scherzo heeft een rondovorm, en daarin voert geaccentueerde ritmiek met bizarre thema's en felle afstreken de boventoon.
    De fagot introduceert een kort maar fel thema in het derde deel (Moderato). Dat wordt staccato begeleid door het orkest. Het hoofdthema wordt door de soloviool gepresenteerd, waarmee deze de staccatobegeleiding overneemt. Een breed opgezette cantilene vormt de inleiding tot de reprise, waarin de soloviool de lagere strijkinstrumenten met zestienden omspeelt. In de coda wordt het eerste thema van de finale gecombineerd met het hoofdtema uit het Andantino. De violen in het orkest laten de melodie piano klinken, terwijl het solo-instrument dezelfde noten een octaaf hoger laat horen, en op de hoge D besluit.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. De Russische violiste Alina Pogostkina.
    2. De Hongaarse violst Joseph Szigeti.

    25-04-2009 om 11:05 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    24-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vijf opera's in de ether op zaterdagavond, waarvan twee met beelden; en Fidelio direct op de planken
    Rechtstreeks vanuit The Met: Wagners Götterdämmerung
    Wat een theater met muziek tijdens de zaterdagavond die nakende is. Niet alleen wordt de tetralogie Der Ring des Nibelungen in de New Yorkse Metropolitan Opera House afgesloten met Götterdämmerung — het laatste van de vier spektakelstukken. Het wordt als matinee in 'The Met' gegeven en aangezien het dan alweer uren later is in ons deel van de wereld, kan men het zes uur durende drama in onze contreien meebeleven door naar BBC Radio 3 te luisteren, waar de afronding van het omvangrijke gebeuren tussen 18:00 uur en middernacht — onze tijd — te volgen is in het programma Opera on3: Live from the Met. James Levine is degene, die de muzikale leiding in handen zal trachten te houden. Daarvoor zal hij zich als strenge maestro voor koor, orkest en solisten moeten handhaven. Voor de namen van solisten en andere grootheden die hun stempel op deze versie drukken, zij verwezen naar het betreffende gedeelte van de website van BBC Radio 3, waar u alle relevante informatie kunt lezen.
    Dit zal meteen de laatste uitzending vanuit de Met zijn, welke rechtstreeks in het betreffende radioprogramma te beluisteren zal zijn.

    Monteverdi' s Ulisse op Radio 4
    De Nederlandse klasseke muziekzender van de publieke omroep, Radio 4, begint, zoals meestal de zaterdagse uitzending om 19:02 uur. Daar kunt u oorgetuige worden van het gezelschap Les Arts Florissants, onder leiding van William Christie. Deze gedreven lui presenteren de opera Il Ritorno d'Ulisse in Patria, gecomponeerd in 1641 door Claudio Monteverdi (1567-1643).

    Klara-Scala met Lucia di Lammermoor
    Nog steeds op zaterdagavond, maar weer bijna een uur later, begint in het operaprogramma Scala van de Nederlandstalige, Belgische radiozender Klara de uitvoering van het muziekdrama Lucia di Lammermoor uit 1835, geschreven door Gaetano Donizetti. Op deze site hebben we eerder enige aandacht aan dit verhaal met spel in diverse opzichten iets gepubliceerd, zodat we u gaarne verwijzen naar de bijdrage in kwestie van zaterdag 7 februari 2009.

    Beethovens Fidelio op de planken in Groningen
    Een kwartier daarna begint in de Stadsschouwburg van Groningen de uitvoering van Beethovens Fidelio in de productie van de Nationale Reisopera, die hiermee al vier weken door ons land op tournee is. Meer informatie over het muziekdrama en vervolgens alle medewerkenden is eerst hier te vinden, waarna u aan het eind van het artikel in kwestie weer zult worden doorverwezen. Een tweede artikel over Fidelio, dat we eveneens op deze site hebben voorgesteld, kunt u ook nog lezen.

    Tweemaal Leoš Janáček op Mezzo-televisie
    Tussen 20:30 uur en iets na middernacht zendt Mezzo-televisie twee opera's uit — direct achter elkaar — van de Tsjechische bovenmeester der geniale muziek: Leoš Janáček (1854-1928). Eerst wordt Katia Kabanova uit 1921 voorgsteld, en in aansluiting daarop de ons sedert 1908 als Jenufa bekend staand muziekdrama, dat in eerste instantie reeds in 1903 was gereedgekomen.
    Meer over deze beide opera's is te vinden in een artikel dat te vinden is op de fin de siècle website All art is quite useless van Rond1900.nl
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Dirigent James Levine (Foto: Metropoilitan Opera, New York).
    2. Componist Claudio Monteverdi. Schilderij uit 1640 van Strozzi (1581-1644).
    3. Scènefoto uit Fidelio in de huidige versie van de Nationale Reisopera. Almas Svilpa als Don Pizarro, en James Creswell als Rocco. (Foto: Hermann en Clärchen Baus.)

    24-04-2009 om 23:24 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    23-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het geval Fritz Haarmann vrijdagavond als documentaire speelfilm op de ARD
    Onvoorstelbare gruwelen
    De man was de eerste seriemoordenaar die grondig psychiatrisch werd onderzocht. De gesprekken die tussen deze onmens — Fritz Haarmann (1879-1925), afkomstig uit Hannover — en Ernst Schultze, forensisch psycholoog in dienst van de rechtbank zijn gevoerd, werden door middel van verslagen voor de annalen bewaard. Deze documenten vormden de basis voor de speelfilm Der Totmacher die Romuald Karmaker in 1995 heeft gerealiseerd. De regisseur heeft Götz George (geboren in 1938) kunnen overhalen de rol van Haarmann, die van zijn vak slager was, op zich te nemen. Jürgen Hentsch en Pierre Franck, Matthias Fucks en Marek Harloff zijn andere vertolkers van de vooraanstaande rollen in Der Totmacher.
    De slager werd een angstwekkende slachter, die gedurende de eerste jaren na de Eerste Wereldoorlog in ieder geval 24 jongens heeft vermoord en ze gedeeltelijk heeft opgegeten.


    Bang voor opsluiting
    Haarmann heeft aan die gerechtspsychloog gezegd dat hij verlangde naar de doodstraf, vooral omdat hij levenslange opsluiting vreesde, in de wetenschap dat binnen de gevangenishiërarchie iemand van zijn kaliber op de allerlaagste trede van de ladder staat en hem in die structuur hevige mishandeling en psychische vernederingen zonder einde zijn deel zouden worden.
    Op 15 april 1925 werd aan het leven van Friedrich Haarmann — die maar liefst 24 maal ter dood was veroordeeld — door middel van de guillotine een einde gemaakt. Hoewel dat in het kader van de Deutsche Gründlichkeit eigenlijk vierentwintig keer had moeten gebeuren, heeft men het vonnis einfachheitshalber slechts één maal voltrokken.

    Nachtmerrie
    Op een grafsteen van de begraafplaats Hannover Stöcken staan 27 namen, die toebehoren aan slachtoffers van Fritz Haarmann. Onder de steen bevinden zich 323 beenderen, en dat is alles wat men heeft gevonden van de talrijke slachtoffers van de man die geldt als de beruchtste massamoordenaar van de twintigste eeuw. Terecht is dat niet, tenzij men erbij vermeldt dat het om een burgerlijke massamoordenaar gaat en niet om in het kader van een politiek systeem opererende, aangezien dan de vereiste ruimte voor het opsommen van — weliswaar niet alleen maar toch voornamelijk Duitse — namen een veelvoud van de lengte van dit artikel benodigd zou zijn.
    Haarmann zelf verklaarde: "En Mensch — das sind nur ein paar Aktentaschen voll Fleisch." In het kader van het, ongetwijfeld afstompende, beroep van slager is het niet zo verwonderlijk dat die man zo dacht.

    Documentaire in boekvorm
    In 1992 is bij uitgeverij VGS Verlagsgesellschaft Köln een boek over deze zaak uitgekomen, geschreven door Friedhelm Werremeier (geboren in 1930), die als een van de vaders van de Duitse Kriminalroman geldt. Verder is hij verantwoordelijk voor tal van draaiboeken, onder meer van televisieseries. Decennialang heeft hij als verslaggever gewerkt in verband met spectaclaire misdaadprocessen. Reeds in de jaren zeventig van de vorige eeuw heeft Werremeier naam gemaakt als iemand die geen fictie produceerde maar Fakten (feiten) in verhaalvorm schreef, hetgeen vaak met de benaming faction wordt aangeduid.
    De verschijning van zijn 'Sachbuch' Haarmann — Nachruf auf einen Werwolf heeft zonder twijfel mede gezorgd voor informatie ten dienste van de film van Romuald Karmaker.
    Het eerste Duitse publieke televisienet ARD/Das Erste zendt op vrijdag 24 april, vanaf 23:30 uur tot in de nacht op zaterdag 25 april om 01:20 uur bovengenoemde speelfilm uit.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Handschrift van Friedrich Haarmann, die verklaart hoe hij een jongen genaamd Friedel heeft gedood. ich ahbe in der Cellerstr. Friedel umgebracht. Des morgens lag Friedel tot im Bett, ich hatte Friedel tot gebissen. Ich habe sehr geweint und wußte nicht, was ich machen sollte.
    2. 'Ein feiner Herr' — zo kon Fritz Haarmann er inderdaad uitzien.
    3. Voorzijde van het stofomslag om het boek van Friedhelm Werremeier: Haarmann uit 1992.

    23-04-2009 om 20:16 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sergej Prokofjevs Cantate Aleksandr Nevski via NPS, Nederland 2

    Voor de film van Ejzensjtejn
    Op 18 oktober 2008 werd in de concertserie Zaterdagmatinee in het Concertgebouw te Amsterdam de Cantate Aleksandr Nevski, opus 78, van Sergej Prokofjev (1891-1953), uit de jaren 1938/39, uitgevoerd door de alt Irina Tsjistjakova, het Groot Omroepkoor en het Radio Filharmonisch Orkest, gedirigeerd door Vasily Petrenko.
    Van dat concert is een registratie gemaakt en die zal op donderdag 23 april, omstreeks middernacht — geplande tijd is tussen 23:50 uur en 00:25 uur van reeds de volgende dag, vrijdag 24 april — worden uitgezonden via Nederland 2 in de reeks NPS Podium.
    Prokofjev schreef de muziek op verzoek van filmregisseur Sergej Ejzensjtejn
    (1898-1948), die het thema Aleksandr Nevski (ca. 1220-1263) ter hand had genomen, en voor de verfilming passende muziek wenste. Hij bleek diep onder de indruk van Prokofjevs werkwijze: steeds als hij de componist 's avonds bezocht en met hem een filmgedeelte doornam, noteerde de maestro de exacte duur van elke individuele scène die aan het celluloid was toevertrouwd, en de volgende dag rond het middaguur kwam Prokofjev met een partituur waarvan de muziek precies dat weergaf in noten wat de scènes uitbeeldden. Voor Ejzensjtejn was het dan ook alsof de componist het diepste innerlijk van de scènes had weten te absorberen.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Icoon voorstellende Aleksandr Nevski.
    2. De componist Sergej Prokofjev.

    23-04-2009 om 17:25 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Avond over Stendhal en diens Lucien Leuwen in Academiegebouw RuG

    Opvallende letteren
    Het thema in de Spraakmakende Boeken-serie (Her)ontdek een boek is deze keer Stendhal. Literatuurcriticus Arnold Heumakers komt in de Offerhauszaal van het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen op donderdag 23 april — 's avonds tussen 20:00 uur en 22:00 uur — vertellen over de roman Lucien Leuwen en ander werk van de Franse schrijver Stendhal — pseudoniem van Marie-Henri Beyle (1888-1842) —, een boek dat voor het eerst is verschenen in 1894, ruim een halve eeuw na het verscheiden van de auteur. Stendhal geldt stilistisch en qua verteltrant als de tegenhanger van die andere grootmeester der Franse letteren uit de periode welke aan 'het tijdperk Stendhal' is voorafgegaan: Honoré de Balzac (1799-1850).

    Minst bekend
    Lucien Leuwen is zonder twijfel de minst bekende van Stendhals grote romans. Deze werd geschreven tussen het jaar van verschijnen — 1830 — van zijn beroemdste roman, Le Rouge et le noir, en het negen jaar daarna gepubliceerde en tevens hogelijk gewaardeerde meesterwerk La chartreuse de Parme.
    Hoewel Stendhal in ons taalgebied een relatief stabiele schare van bewonderaars heeft, is het opvallend dat deze — weliswaar onvoltooid gebleven, maar toch als afgerond geheel te kwalificeren — roman pas in 2007 in het Nederlands werd vertaald. Uitgeverij Atlas publiceerde in dat jaar een Nederlandse versie, die werd gerealiseerd door Leo van Maris.
    ____________
    Afbeeldingen
     
    1. De schrijver Stendhal.
    2. Illustratie op het voorplat van de beide boeken der tweedelige uitgave van Lucien Leuwen, verschenen in de reeks Grands et Petits chefs-d'oeuvre van Éditions du Rocher, Monaco 1945).
    3. Voorzijde van de editie uit 2007 in het Nederlands, verschenen bij
    uitgeverij Atlas, Amsterdam/Antwerpen.

    23-04-2009 om 11:18 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werken van Wagner en Enescu, vrijdag door de NDR Radiophilharmonie op radio NDR Kultur
    Richard Wagner
    De Duitse regionale radiozender NDR Kultur presenteert op vrijdag 24 april — 's avonds tussen 20:00 uur en 22:00 uur — een concert door de NDR Radiophilharmonie, voor die gelegenheid onder leiding van Lawrence Foster. Er staan twee composities op het programma, die men, hetzij direct qua tijd van ontstaan tot het fin de siècle behoren, dan wel op basis van de levensdata van de maker.
    Als eerste compositie staan de Wesendonk-Lieder op de rol. Deze werden geschreven in de jaren 1857/1858 door de muziekmeester van de groene heuvel te Bayreuth: Richard Wagner (1813-1883). Solistische medewerking wordt daarbij verleend door de sopraan Michaela Kaune.
    Over dit werk heb ik op de finde siècle cultuurwebsite All art is quite ueseless van Rond1900.nl op 1 maart 2007 een uitgebreid artikel met gegevens en andere toelichtende informatie gepubliceerd.

    George Enescu
    Het optreden via de ethergeluidsgolven zal worden vervolgd door de Tweede Symfonie in A grote terts, opus 17, gecomponeerd in de jaren 1912-1914 door de vanwege zijn Twee Roemeense Rapsodieën — opus 11, geschreven in 1901 — internationale faam verworven hebbende Roemeense musicus — vioolvirtuoos en pianist, dirigent en componist, alsmede muziekdocent — George Enescu (1881-1955).
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Richard Wagner, geschilderd door Auguste Renoir (1841-1919).
    2. De vermaarde Roemeense componist George Enescu.

    23-04-2009 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    22-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Franz Léhars operette Die lustige Witwe donderdag op Mezzo-televisie
    Verfilmde versie van Don Kent
    Eind december 1905 werd in het befaamde Theater an der Wien van de Oostenrijkse hoofdstad de première gegeven van de operette Die Lustige Witwe, gecomponeerd door Franz Lehár (1870-1948). Het verhaal speelt zich af in het Parijs van die jaren, waar men wel van wanten wist, en de gedachten dienaangaande in daden kon omzetten als men daartoe over de benodigde slappe was beschikte dan wel wegen kende om iemand al dan niet bewust in de rol van subsidiegever of sponsor te dringen.
    Mezzo-televisie presenteert op donderdag 23 april, tussen 11:00 uur en 13:30 uur de herhaling van herhaling van een begin deze maand reeds uitgezonden versie uit 2005 in een verfilming van Don Kent.
    Een uitgebreid artikel hierover heb ik heden gepubliceerd op de fin de siècle cultuurwebsite All art is quite ueseless van Rond1900.nl.
    __________
    Foto: Scène uit de versie van Die lustige Witwe, zoals door Mezzo-televisie zal worden uitgezonden.

    22-04-2009 om 23:08 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mahlers Eerste Symfonie donderdagavond tijdens concert op BBC Radio 3

    Der Titan
    In het BBC 3-radioprogramma Performance on 3 wordt op donderdag 23 april, 's avonds tussen 20:00 en 22:15 uur onze tijd, een concert gegeven met twee programma-onderdelen en in aansluiting daarop nog een heel ander programma.
    Als tweede onderdeel, naar schatting vanaf kwart over acht, speelt het London Symphony Orchestra onder leiding van Daniel Harding de Symfonie nr. 1 in d kleine terts, Der Titan, van Gustav Mahler (1860-1911), gecomponeerd in de periode 1884-1888.
    Op het fin de siècle-weblog All art is quite useless van Rond1900.nl heb ik op 23 augustus 2006 een uitgebreid artikel gepubliceerd, onder de titel Natuurliefde als katharsis — Mahlers Eerste als zelfanalyse —, met daarin achtergrond-gegevens over de componist en zijn symfonie, alsmede een technische toelichting in grote lijnen op dat werk.
    __________
    Foto: Dirigent Daniel Harding (© Simon Fowler).

    22-04-2009 om 16:41 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Zweedse koningsdynastie komende week driemaal in documentaire via Arte-televisie

    Driedaags staatsiebezoek in Nederland
    Terwijl het Zweedse koningspaar voor het eerst een officieel bezoek brengt aan Nederland sedert Beatrix moeder Juliana heeft opgevolgd — en samen met de huidige koningin der Nederlanden een bezoek brengt aan diverse plaatsen, zoals de Rijksuninversiteit Groningen, overigens samen met een Zweedse handelsdelegatie —, presenteert de Duits-Franse cultuurzender Arte-televisie een documentaire over de oorsprong van het Zweedse koningshuis: de Bernadotte-dynastie, beginnend bij ene Jean-Baptiste met die familienaam (1763-1844).


    Hij fungeerde als maarschalk van Napoleon Bonaparte. Vanaf 1806 droeg de man een extra naam in de vorm van een titel: prins van Pontecorvo. Weer twaalf jaar later nam hij, zowel in letterlijke en in overdrachtelijke zin, als Karel XIV Johan — en tegelijkertijd als Karel III Johan in de functie van koning van Noorwegen —, plaats op de troon van de Scandinavische staat Zweden. En daarmee legde hij de basis voor de modernste monarchie van Europa.
    De huidige Zweedse koning Carl XVI Gustaf geldt, samen met zijn vrouw — de uit Duitsland afkomstige Silvia — als zeer geliefd, want open in zijn bejegening van het volk. Zo zet hij de traditie voort van de man die als hun stamvader in 1818 de basis heeft gelegd voor de toestand van vandaag de dag.
    De documentaire die op woensdag 22 april tussen 21:00 uur en 21:45 uur zal worden uitgezonden, is een bijdrage van de Saarländische Rundfunk. De film, op het beeldformaat 16:9 en voorzien van stereofonisch geluid, is een Duitse productie uit 2008 van Gerold Hofmann. De film zal worden herhaald op zondag 26 april, vanaf 14:00 uur, en op dinsdag 28 april, 's ochtends vanaf 09:55 uur.

    Afbeeldingen
    1. Jean-Baptiste Bernadotte, die vanaf 1818 als koning van Zweden èn Noorwegen fungeerde.
    2. Wapen van de Zweedse koninklijke familie.

    22-04-2009 om 10:23 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een land balancerend op de rand van de afgrond: Pakistan '” woensdagnacht via het ZDF in een geo-reportage

    Explosieve situatie
    Het ZDF, het tweede Duitse publieke televisienet zendt in de nacht van woensdag 22 op donderdag 23 april — tussen 00:55 uur en 01:45 uur — een documentaire uit getiteld Pakistan — Land am Abgrund over de staat die helaas de dubieuze reputatie geniet het gevaarlijkste land ter wereld te zijn.
    Actueel is het thema wel: in Londen werden net weer twaalf terreurverdachten opgepakt, waarvan elf uit dat land afkomstig waren en er negen het land zijn uitgezet. Hoewel de vraag blijft of dat alles wel in overeenstemming verloopt met datgene wat de wetgeving van een democratische natie vereist, kan men niet ontkennen dat er in Pakistan bloedige uiteenzettingen plaatshebben. Hier en daar kan men zelfs spreken van een burgeroorlog, gezien de situatie met betrekking tot de Taliban en een reeks Parthaanse stammen, die alle strijden tegen de centrale regering.
    Hoe gevaarlijk destabilserend deze situatie eventueel is, wordt gedocumenteerd aan de hand van een kijkje in de hoofdstad van Pakistan: Islamabad, en in de als economische metropool geldende havenstad Karachi. Daar blijkt dat de handelingen en invloedssfeer van de genoemde terreurorganisaties zich niet beperken tot de randgebieden van het land, maar dat ze ook daar medestanders recruteren.

    Afbeeldingen
    1. De Pakistaanse president Asif ali Zardari. (Foto: ZDF; © ap.)
    2. Door de Taliban vernietigde Nato-vrachtwagens. (Foto: ZDF; © Reuters.)

    22-04-2009 om 09:41 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    21-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reusachtige redders van in het rijk der microkosmos in ZDF's wetenschappelijke reeks Abenteuer Wissen

    Algen als redders
    Het tweede Duitse publieke televisienet zendt op woensdag 22 april, in de avonduren tussen 22:30 uur en 23:00 uur, een nieuwe aflevering uit in de wetenschappelijke reeks met de overkoepelende titel Abenteuer Wissen. Deze keer is het thema Algen, de kleinst bestaande plantjes op aarde, die echter van enorm belang zijn voor de zuurstofproductie op aarde en dat al meer dan drie miljard jaar.


    Onder de titel Retter aus dem Mikrokosmos — Die Kraft der Algen wordt onder meer uitgelegd waarom milieudeskundigen zo enthousiast zijn over dit fenomeen in de natuur. Zij zien in algen de eventuele garantie voor het voortbestaan van de menselijke soort, doordat ze van doorslaggevende betekenis kunnen zijn in zowel de sfeer van de nodige energievoorziening, alsook in de functie van vooraanstaand wapen in strijd tegen de zorgwekkende klimaatveranderingen die reeds geruime tijd in gang gezet zijn.

    Hoopvol gestemd
    Algen vermenigvuldigen zich door middel van fotosynthese vrij snel en aangezien er op diverse plekken in onze oceanen licht doordringt, gebeurt dat op sommige plaatsen tamelijk spectaculair. Om de groei van algen te stimuleren wordt het oceaanwater op diverse plekken 'verrijkt' met ijzersulfaat.


    Naar schatting van onderzoekers zorgen algen ervoor dat zo ongeveer de helft van de jaarlijkse CO2-uitstoot door algen worden geneutraliseerd. Nieuwe onderzoekingen hebben uitgewezen hoe enorm veelzijdig deze plantjes kunnen worden aangewend ten faveure van het leefklimaat op onze planeet.
    ____________
    Afbeeldingen
    1.Het schip van de onderzoekers: Polarstern, een voortreffelijk uitgerust varend laboratorium.
    2. Fotocollage van kleurrijke algen en een open boek, om op bestaande literatuur over dit thema te wijzen.

    21-04-2009 om 23:16 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Händels opera Tamerlano uit 1724 woensdagmiddag via Mezzo-televisie
    Händel-jaar: Festiviteiten 'zonder einde'
    Als we niet voorzichtig en met overleg te werk gaan, komen we het jaar 2009 nog om in de zeer grote aantallen uitvoeringen van composities van Georg Friedrich Händel (1685-1759). Het mag dan ook absoluut geen verbazing wekken als mocht blijken dat juist van deze maestro meer werken zullen worden uitgevoerd dan van al die collega's wier naam ook heel nadrukkelijk met het jaar 2009 worden geassocieerd, vanwege hun geboorte- of sterfjaar: Haydn vanwege het laatste, Mendelssohn vanwege het eerste, Henry Purcell eveneens vanwege het geboortejaar, maar dat is inmiddels drie en een halve eeuw geleden. Van Händel krijgen we — in concertzaal, kerk, thuisbioscoop of op een andere wijze — vast wel alles te horen dit jaar.
    De opera Tamerlano zal worden gepresenteerd door Mezzo-televisie op woensdag 22 april, van 's middags 16:50 uur tot 20:30 uur in de avond. Paul McCreesh leidt de uitvoering.


    Tamerlano
    Tamerlano
    is een muziekdrama in drie bedrijven op een tekst van Nicola Francesco Haym (1678-1729) naar het libretto dat Agostino Piovene in 1710 voor de Italiaanse componist Francesco Gasparini (1668-1727) heeft gerealiseerd.
    De eerste uitvoering werd op 11 november 1724 in het Londense King's Theatre gegeven. Een jaar daarna reeds in Hamburg, op een Duitse tekst van Praetorius in een bewerking van Johann Philipp Telemann (1681-1757). Pas in de twintigste eeuw werd deze opera veelvuldig in diverse landen van de globe uitgevoerd.
    De Tartarenkoning Tamerlano heeft de Turkse emir Bajazet gevangengenomen; hij raakt echter verliefd op diens dochter Asteria, die op haar beurt — hoe kan het ook anders in deze veelal soapachtig verhaaltjes die ten grondslag liggen aan muziekdramatische gebeurtenissen — ziel en zaligheid heeft verpand aan de Griekse prins Andronico. Als blijkt dat Bajazet een eind aan zijn leven heeft gemaakt, komt Tamerlano tot inkeer en doet hij er alles aan dat Asteria en Andronico samen kunnen zijn.
    Diverse andere componisten hebben dit verhaal gebruikt voor een opera. Antonio Vivaldi (1678-1741) en Johann Friedrich Reichardt (1752-1814) zijn daarvan de bekendste, maar ook minder bekende muziekmeesters zoals Nicola Porpora (1686-1768) en Peter von Winter (1754-1825) hebben zich erover ontfermd.
    __________
    Afbeelding: King's Theater Haymarket te Londen.

    21-04-2009 om 19:33 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arte-tv zendt documentaireserie over treinreizen, overal ter wereld
    Voor kenners en leken
    Niet alleen fanatieke spoorwegenthousiastelingen raken opgetogen als er weer een film over een spoorlijn of een simpel traject wordt uitgezonden. De Duitse televisie zendt al enige jaren in de nachtelijke uren tal van films uit onder de overkoepelende titel Die schönsten Eisenbahnstrecken der Welt, en daarin worden filmimpressies getoond, meestal vanuit de cabine van de machinist, en die films behandelen spoorwegen tussen zo ongeveer de Noordpool en de Zuidpool. Nieuw Zeeland wordt daarbij evenmin geschuwd als de besneeuwde landschappen van Siberië. Dan worden er tal van documentaires vertoond over treinreizen met zogeheten human interest, waarbij gesprekken worden gevoerd met machinisten, conducteur emplacementswerkers en stationschefs. Niet te vergeten daarbij opvallende dan wel juist geheel onopvallende reizigers, die hun verhaal doen, hetgeen soms leidt tot hilarische of emotionele momenten, ontroerende verhalen uit het persoonlijke leven van die mensen.

    Diverse landen
    Arte-televisie presenteert de lopende week elk avond tussen 20:15 uur en 21:00 uur een aflevering uit de documentairereeks Mit dem Zug durch.... Op dinsdag 21 april is het Salzkammergut aan de beurt, de dag erna, woensdag 22 april rijdt men voor u door de Provence, en donderdag 23 april wordt de aflvering Auf das Dach der Welt, dus het een deel van het heel ver verwijderde verre Oosten,uitgezonden. Vrijdag 24 april tenslotte is Scandinavië het onderwerp van nadere beschouwing door de camera's.
    De film van dinsdag is van Alexander Schweitzer, een productie uit 2007. Een jaar later realiseerde hij de Provence-film, eveneens een Duitse documentaire.
    De rolprent over de treinreis op het Dak van de Wereld, donderdag aansaande,t stamt weer uit 2007, is eveneens een Duitse film; Susanne Mayer-Hagmann tekent daarvoor verantwoordelijk. De laatste van de vier reizen per IJzeren Paard, die u deze week nog kunt zien, stamt uit de koker van Bettina Bansbach, is als Duits filmproduct in 2007 ontstaan, en wordt uitgezonden op het beeldformaat 16:9.
    Dat geldt eveneens voor alle drie andere hier aangekondigde films. Drie van de vier hier besproken films worden herhaald: die over het Salzkammergut op woensdag 29 april, in de ochtend om 10:40 uur, die over de Provence op dezelfde dag, 's middags om 14:00 uur.
    Op donderdag 30 april kan men 's middags vanaf 14:00 uur nogmaals bekijken hoe het er per trein aan toe gaat op het Dak van de Wereld.

    21-04-2009 om 17:23 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arturo Toscanini dirigeert werken van Verdi en Wagner '” Tenor Jan Peerce verleent daarbij hand en stembanddiensten '” in film op WDR
    Unieke figuur
    In de nacht van dinsdag 21 op woensdag 22 april — tussen 00:00 uur en 01: 00 uur — presenteert de Duitse televisiezender Westdeutscher Rundfunk (WDR) een film met de dirigeerkunsten van één der meest besproken figuren uit het muziekleven van de eerste helft van de twintigste eeuw: Arturo Toscanini (1867-1957). Al diverse malen zijn er films met of over hem in zijn muzikale functie vertoond, op tal van West-Europese radio- en televisiezenders, alsmede via diverse andere ethermedia van ons ondermaanse. Eén keer vertelde de man — zonder te weten dat hij door zijn zoon werd gefilmd — honderduit over zijn persoonlijke en culturele leven in Europa en de Verenigde Staten.


    Deze keer valt een uur lang muziek te horen en te zien van zowel de meestermuzikant van het Bayreuth van anno toen: Richard Wagner (1813-1883), alsmede van dat andere, uitnemende operagenie met een iets zuidelijker temperament: Giuseppe Verdi (1813-1901). Arturo Toscanini leidt het NBC Smphony Orchestra en het koor van het Westminster College Choir. Solistische medewerking wordt verleend door de tenor Jan Peerce (1904-1984), die bij het aanschouwen van zijn levenslicht de naam Jaco Pincus Perelmuth droeg.
    __________
    Foto: Tenor Jan Peerce zingt voor opnamen met een microfoon.

    21-04-2009 om 14:42 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Inhoud blog
  • BBC Radio 3: Rabindranath Tagore vijf keer een kwartier in 'The essay'
  • BBC Radio 3 presenteert donderdagmiddag het muziekdrama Telemaco van Christoph Willibald von Gluck
  • Ergerlijke geluiden als thema van vijf maal een kwartier The essay van BBC Radio3
  • De Britse schrijver en journalist George Orwell overleed op 21 januari 1950
  • Koning Friedrich II van Pruisen en de muziek; twee programma's achtereen op Duitse radiozender NDR Kultur
  • Hedendaagse zoektocht naar de herkomst van het Gulden Vlies
  • Zevende Symfonie van Sjostakovitsj en praten daarover in 'Radio 3 live in concert' via BBC Radio 3
  • Heden exact een halve eeuw gelden stierf de dichter Gerrit Achterberg tijdens een autorit
  • Jan van Parijs blijkt ook een opera te zijn, hier met de Italiaanse titel Gianni di Parigi
  • Drieënnegentig jaar geleden werd de filosofe en communiste Rosa Luxemburg door militairen in Berlijn vermoord
  • Jos van Immerseel en Anima Eterna met Berlioz'Symphonie fantastique deze week tweemaal op Arte-tv
  • Rossini's Assepoester ─ La Cenerentola ─ in 'Opera live' van Radio 4-NL
  • BBC Four-documentaire over de grammar school en de opheffing ervan
  • Op 12 januari 1876 werd de internationaal vermaarde auteur Jack London geboren
  • Tweede deel speelfilm À la recherche du temps perdu deze week tweemaal via TV5 Monde
  • Twee Europese treinreizen op twee verschillende televisiezenders
  • De wilde schoonheid van India, in vijf afleveringen via Arte-tv
  • België EEN vertoont 'de fraaiste liefdesfilm uit de geschiedenis', Brief encounter uit 1945
  • Sterfdag Paul Verlaine heden herdacht
  • Twee verschillende programma's over de componist George Gershwin op de Britse tv-zender BBC Four
  • TV5Monde vertoont A la recherche du temps perdu uit 2011 in twee afleveringen
  • Twee avonden vol monarchen op de beeldbuis thuis: België, Engeland en Frankrijk
  • Verfilmd drama van Paul Claudel: Partage de midi te zien op TV5 Monde
  • Louis Daguerre maakte op 2 januari 1839 de eerste foto van de Maan
  • Oratorium Elijah van Mendelssohn hedenavond in 'Avondconcert' van Radio 4-NL
  • Canvas presenteert Lawrence of Arabia uit 1962, van David Lean
  • Wagners Meistersinger von Nürnberg' op nieuwjaarsdag uit Covent Garden in 'Opera on 3'
  • Jevgeni Onegin van Tsjajkovski op nieuwjaarsdag te zien in 'NTR Podium' op Nederland 2-tv
  • Arte vertoont opnieuw de zijgende klassieker Metropolis
  • Gebroeders Lumière trekken op 28 december 1895 eerste betalende bezoekers voor filmvoorstelling
  • De ware levensgeschiedenis van Elisabeth (Sissi) van Oostenrijk op TV5 Monde
  • Veertien maal een half uur uit Irrungen Wirrungen van Theodor Fontane in 'Am Abend vorgelesen'
  • In 1897 op tweede kerstdag werd WIlly Corsari in het Brusselse Sint-Pieters-Jette geboren
  • Op 25 december 1741 stelde Anders Celsius zijn thermometer voor; het werd anders
  • Het effect van muziek op de mens is neurobiologisch nader onderzocht
  • Op 23 december 1900 experimenteerde Reginald Fessenden, op Cobb Island, met radiogolven
  • Reportage over het kleinste theater voor Grand Opera ter wereld, Manhattan, New York; te zien op Arte-tv
  • Exact zeven decennia geleden stierf de literaire VS-reus Frances Scott Fitzgerald
  • The essay van BBC Radio 3, vijf avonden een kwartier over de kracht van het oeuvre van Charles Dickens
  • Herdenking sterfdag Antonio Stradivari: overleden 18 december 1737
  • Christina Rossetti staat centraal in literatuurprogramma The verb van BBC Radio 3's
  • Man over woord van Canvas-tv: Is Antwerps de oudste taal ter wereld?
  • Tinker Tailor Soldioer Spy, naar gelijknamige roman van John Le Carré, heden in de bioscopen
  • Fictieve documentaire over Napoleons falen op zee, tijdens de slag bij Trafalgar in 1805
  • Geboortedag (1816) van uitvinder-industrieel Ernst Werner von Siemens herdacht
  • Documentaire over schilder Jan Sluijters in Avro's Close up, dinsdagavond via Nederland 2-tv
  • Op 13 december 1797 werd de Duitse, romantische dichter Heinrich Heine geboren
  • 11 en 12 december zijn gekoppeld aan de Italiaanse radiopionier Guglielmo Marconi
  • Words and music van BBC Radio 3 deze zondagavond over 'onze relatie met alcohol'
  • België EEN presenteert op zondag 11 december 'de meest inspirerende speelfilm aller tijden'


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!