Inhoud blog
  • BBC Radio 3: Rabindranath Tagore vijf keer een kwartier in 'The essay'
  • BBC Radio 3 presenteert donderdagmiddag het muziekdrama Telemaco van Christoph Willibald von Gluck
  • Ergerlijke geluiden als thema van vijf maal een kwartier The essay van BBC Radio3
  • De Britse schrijver en journalist George Orwell overleed op 21 januari 1950
  • Koning Friedrich II van Pruisen en de muziek; twee programma's achtereen op Duitse radiozender NDR Kultur
    Zoeken in blog

    Cultuurspectrum
    Woord en beeld
    09-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Godfried Bomans' jeugdboek Erik als speelfilm op Ketnet

    Nedelands-Belgische coproductie
    In 2004 heeft regisseur Gidi van Liempd een Belgisch-Nederlandse coproductie Erik of het klein insectenboek — het meest herdrukte boek, uit 1940, van Godfried Bomans (1913-1971) — gerealiseerd. Daarin spelen onder meer Jassper Oldenhof, Lenette van Dongen en Yale Sackman.

    Het is een vrije bewerking geworden van het verhaal over Erik. In de film raakt hij zeer in zichzelf gekeerd als gevolg van het overlijden van zijn vader.
    Op de avond voorafgaande aan een spreekbeurt — over insecten — waar rik als een berg tegenop ziet, 'verdwijnt' de jongen in een parallelle wereld waarin de insecten zich gedragen alsof zij mensen zijn. Daar leert Erik dat en hoe hij voor zichzelf in de bres moet staan.
    In deze rolprent wordt het rouwprces uitgebeeld dat een tiener doormaakt als gevolg van het heengaan van zijn vader. In Bomans' boek daarentegen leeft de vader en ligt het accent op het typeren van het verschijnsel mens. 
    Erik — een boek dat lang als onverfilmbaar gold, maar nu met behulp van de modernste technieken te realiseren was — wordt uitgezonden op vrijdag 9 april, tussen 09:00 uur en 10:35 uur op Ketnet, de tweede Belgische, Nederlandstalige televisiezender.


    09-04-2010 om 01:44 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:Gidi van Liempd, verfilmde literatuur, Godfried Bomans, Ketnet
    >> Reageer (0)
    06-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De verleiders '” Martijn Kieft en IJsbrand van Veelen over de Don Juan van de 21ste eeuw

    Het digitale televisiekanaal Holland Doc 24 biedt de — vooral, zo niet uitsluitend — mannelijke kijkers — in dit geval vanuit de luie stoel of anders buiten schot blijvend — de gelegenheid deel te nemen aan een verleidingscursus, die speciaal in het leven werd geroepen voor onervaren mannen die graag willen leren hoe ze zich kunnen ontwikkelen tot doorgewinterde Don Juans, die vervolgens in zulk een hoedanigheid bepaalde delen van de dag, of zelfs langere perioden achtereen, door het leven hopen te kunnen gaan.
    Martijn Kieft en IJsbrand van Veelen hebben besloten in die wereld te duiken. Het resultaat van hun onderneming — een onderzoek met praktische kanten — heet 
    De verleiders, en zal worden uitgezonden op dinsdag 6 april, vanaf 21:00 uur, op genoemde zender.

    Een herhaling, eveneens via dat digitale kanaal, is te zien op woensdag 7 april, vanaf 18:22 uur. Eventuele verdere uitzendingen kunt u desgewenst vinden in de Programmagegevens op de website van Holland Doc 24.

    Opvallend is dat Van Dale's Groot Woordenboek der Nederlandse taal twee, tamelijk uiteenlopende, definities geeft van het begrip donjuanisme:

    1. het stelselmatig spelen van de verleider.

    2. satyriasis (onverzadigbare geslachtsdrift bij mannen).
    ____________

    Afbeeldingen
    1. IJsbrand van Veelen.
    2. Martijn Kieft.

    06-04-2010 om 19:12 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:IJsbrand van Veelen, Martijn Kieft, VPRO-tv, 'Holand Doc 24', donjuanisme
    >> Reageer (0)
    05-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het enigma in Edward Elgars Variaties en de oplossing van Hans Westgeest

    Twee Bach-bewerkingen en twee klassiekers

    In de serie concerten die al enige tijd wordt gegeven door het NDR Sinfonieorchester, en welks onderdelen te beluisteren vallen op de Duitse regionale radiozender NDR Kultur, zal op maandag 5 april een gevarieerd programma worden geboden. Dirigent Alan Gilbert en zijn musici beginnen om 20:00 uur met de Toccata und Fuge d-Moll, BWV 565 in een bewerking van Leopold Stokovski (1882-1977), gevolgd door het Concert voor viool en orkest in D-groot van Pjotr Iljitsj Tsjajkovski (1840-1893), met solistische medewerking van de internationaal vermaarde Nederlandse Janine Jansen. Een uitgebreid artikel met toelichting daarover kunt u vinden in ons artikel van 6 maart 2007 op de Nederlandse fin de siècle website All art is quite useless van Rond1900.nl.

    Het derde onderdeel van het concert is opnieuw een bewerking van een stuk van Johann Sebastian Bach (1685-1750): De Fantasia und Fuge c-Moll, BWV 537 voor orkest aangepast door Edward Elgar (1857-1934)Het muzikaal cryptogram uit 1899, de Enigma-Variations, van diezelfde componist besluit het concert tegen 22:00 uur. Dat enigma zou talrijke muziekliefhebbers, belangstellenden en geleerden over de gehele wereld gedurende de twintigste eeuw tot op heden blijven bezighouden.
    Over die compositie kunt u eveneens een uitgebreid artikel met toelichting lezen op bovengenoemde cultuurwebsite in een 
    bijdrage van 5 juni 2007. Wel willen we u wijzen op een boek dat reeds in 2007 is verschenen over het raadsel bij uitstek dat Edward Elgar aan de (muziek)wereld heeft nagelaten. Goed dertig jaar eerder had Theodore van Houten (geb. 1952) ook reeds één en ander — in het tijdschrift Mens en melodie — aangedragen omtrent dit enigma en de oplossing ervan.

    Een nieuwe oplossing van Elgars 'raadsel'

    Reeds elf decennia is Edward Elgars compositie uit 1899, die wij onder de korte, maar krachtige en goed te onthouden titel Enigma Variations kennen, het bekendste en tegelijkertijd meest geliefde opus van die componist. In diezelfde periode, die inmiddels meer dan een mensenleven bestrijkt, hebben velen getracht het raadsel dat in die muziek verstopt zit, op te lossen. Dat is volgens Hans Westgeest, schrijver van een boek over deze materie, zonder succes gebleken. Musicologen stellen zch zelfs op het standpunt dat Elgars enigma een raadsel zal blijven, aangezien het zich, met diens verscheiden, aan een oplossing heeft onttrokken.

    Voornoemde Hans Westgeest is van mening dat hij erin is geslaagd de oplossing van het raadsel te achterhalen door uit te gaan van enkele uitzonderlijke punten in de compositie en deze te combineren met wat Elgar zelf over dit opus heeft gezegd, en dat alles te combineren met opmerkingen van mensen uit de naaste omgeving van de componist. Dat heeft Westgeest ertoe geleid andere wegen te bewandelen die hem dichter bij de oplossing van dit 'wereldraadsel' konden brengen.


    Niet een melodie
    Na al die gegevens met elkaar in verband te hebben gebracht, concludeert de auteur dat het onjuist is om naar een melodie te zoeken die valt te combineren met het thema van de Variaties — hetgeen inmiddels meer dan een eeuw is gedaan.
    Het betoog van Hans Westgeest begint met een overzicht, waarin op elk onderdeel nader wordt ingegaan. Dat kan de luisteraar ter hand nemen tijdens een uitzending van de 
    Enigma Variations op radio, televisie of gedurende het draaien van een compact disc.
    Het tweede onderdeel in het boek is gewijd aan het Ontstaan van de 
    Variaties. Daarin speelt de avond van 21 oktober 1898 een niet te onderschatten rol. De helft van het aantal pagina's is gewijd aan het derde onderdeel: Het enigma en zijn oplossing, de kern van de zaak die Westgeest met zijn geschrift bepleit. In begrijpelijke, goed leesbare taal — voor niet alleen musicologen en andere kenners van details in deze materie — zet Hans Westgeest stap voor stap uiteen hoe hij tot zijn oplossing is gekomen.
    Na verschijnen van het boek is er wel aandacht aan besteed in de grote dagbladen en op de radio, maar voor de rest overheerste zwijgen. Het feit dat er ooit eerder iemand is geweest die ook de/een oplossing zou hebben gevonden mag er vanzelfsprekend niet toe leiden dat zo'n publicatie wordt genegeerd of terzijde geschoven. Toch zijn er ondanks die tamelijk hermetisch afgesloten 'andere wereld' dan die Hans Westgeest bewoont, toch voldoende mensen die ervoor zorgen dat d schrijver het moreel hoog kan houden. professor Julian Rushton, redacteur van de Elgar Society Journal — die er ondanks Westgeests onderzoek bij blijft dat er geen enigma bestaat, correspondeert overigens wel langs elektronische weg met de Nederlander met een afwijkende mening. En zo hoort dat ook.
    __________

    Hans Westgeest: Elgars Enigma-variaties — Het raadsel opgelost. 76 pag., gebonden met illustraties. Corbulo Press, Leidschendam-Voorburg, 2007.

    Er bestaan twee Nederlandse edities: ISBN 978-90-79291-02-1 (hardcovder) en ISBN 978-90-79291-04-5 (paperback).
    Bij dezelfde uitgever is tevens een Engelse editie uitgekomen, die eveneens in twee vormen is geproduceerd: ISBN 978-90-79291-01-4 (hardcover) en ISBN 978-90-792191-03-8 (paperback).
    ____________

    Afbeeldingen
    1. Componist Edward Elgar.

    2. Auteur Hans Westgeest.

    3. Voorplat van de hardcover-editie van Elgars Enigma-variates uit 2007.

    05-04-2010 om 19:52 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:Edward Elgar, Hans Westgeest, 'Enigma-Variations', NDR Sinfonieorchester, NDR Kultur, Alan Gilbert
    >> Reageer (0)
    04-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KRO en Sven Kockelmann met een Nederlandse versie van Hard Talk?

    Nieuw programma

    Op het breukvlak van de Paaszondag en de Paasmandag vervolgt de Nederlandse zendgemachtigde KRO op de televisie via Nederland 2 — tussen 23:45 uur en 00:15 uur — met de tweede aflevering van een nieuw programma, gepresenteerd door Sven Kockelmann, dat de titel draagt Oog in oog. De eerste aflevering is op 28 maart uitgezonden en niet bepaald onverdeeld gunstig ontvangen. Het gesprek met de nieuwe leider van de Socialistische Partij, Emile Roemer, werd in de reacties in de Mediacourant door enkele kijkers neergesabeld, maar daarnaast was er toch ook één die de beeldbuis-journalist aanmoedigde om zo door te gaan.
    Het programma wordt aangekondigd als een één-op-één gesprek van Kockelmann met machthebbers uit binnen- en buitenland, en dat duwt de lezer van die woorden direct in de richting van het BBC-programma 
    Hard Talk, waarin sommige presentatoren hun gesprekspartner(s) inderdaad met woorden hard aanpakken. Die formule heeft zijn nut weliswaar bewezen, maar doorgewinterde televisiemakers — van de bedenkers van iets nieuws tot en met de degenen, die zoiets uiteindelijk op de buis moeten brengen — weten dat je niet ieder willekeurige formule kunt vertalen naar een soortgelijk programma in een ander land en andere taal. 
    Als je het regelmatige gestuntel van Sven Kockelmann kent in 
    Goedemorgen Nederland — eveneens van de KRO —, verwacht je niet direct dat hij de aangewezen persoon is om een dergelijke formule op de juiste wijze gestalte te geven. Maar de formule zou hem juist kunnen inspireren wat dieper op de materie in te gaan en daarbinnen te groeien, als je bedenkt dat de presentator niet zo versnipperd te werk hoeft te gaan als in de ochtenduren, waar niet alleen binnen een goed kwartier enkele gasten worden ondervraagd, maar daar tussendoor enkele krantenkoppen aandacht moeten krijgen, alsmede de files op de Nederlandse snelwegen en het weer.
    We moeten derhalve maar eerst eens een stuk of zes van die afleveringen zien alvorens een afsluitend oordeel te (kunnen) vellen.

    04-04-2010 om 14:31 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:KRO, 'Oog in oog', Sven Kockelmann, één-op-één interviews
    >> Reageer (0)
    03-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VPRO's tv-magazine zaterdagavond over d elektrische autombiel

    Het thans lopende jaar 2010 is in tal van media inmiddels uitgeroepen tot het jaar van de elektrische auto. Het ligt derhalve voor de hand dat er televisiemagazines in binnenland en daarbuiten zullen zijn die zich in de loop van de resterende maanden van dit jaar en ongetwijfeld nog dikwijks daarna zullen bezighouden met die materie in het algemeen en met voor het fenomeen typerende aspecten in het bijzonder.



    VPRO's tv-magazine 
    Tegenlicht zal in de aflevering die op zaterdag 3 april zal worden uitgezonden via Nederland 2 — tussen 20:55 uur en 22:00 uur — enige vragen aan de orde stellen die van wezenlijk belang zouden kunnen zijn met betrekking tot de verdere ontwikkeling van dat nieuwe voertuig.
    Zo zou het wel aardig zijn om te weten wat voor een voertuig die auto precies zal worden. Daartoe hebben 
    Tegenlicht-medewerkers zich nader laten informeren bij Nederandse producenten van de — ook al met een niet-Nederlandse term aangeduide — voertuigen: de electric vehicle-makers. Dezen hebben zich voorgenomen om nog in 2010 met de eerste — ongetwijfeld relatief beperkte — lichting personenauto's hun opwachting te komen maken, welke dan uiteraard zullen gelden als "van Nederlandse makelij."

    Wie meer wil weten over de ontwikkeling van het Elektrisch Voertuig, zoals dit officieel wordt genoemd, kan terecht voor een uitgebreid artikel in Wikipedia.

    __________

    Foto: De Ellica, een Japans onderzoeksproject.


    03-04-2010 om 20:16 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:wetenschap, techniek, VPRO-tv, 'Tegenlicht', reportage, elektrische automobiel
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee films direct na elkaar: de eerste over polygamie, de tweede over het celibaat

    Op zaterdag 3 april worden 's avonds — direct na elkaar, zij het op verschillende zenders — twee totaal verschillende documentaires gepresenteerd over levensvormen: enerzijds polygamie met daartegenover het celibaat.

    Metropolis
    -aflevering

    De tv-zender Nederland 3 biedt u de gelegenheid om kennis te nemen van het fenomeen polygamie in een nieuwe aflevering van het VPRO-programma Metropolis, die wordt uitgezonden tussen 20:25 uur en 21:00 uur. Daarin komt de vraag aan de orde hoe moeilijk het is om in het geval van geaccepteerde monogamie — en dat is nu eenmaal de maatstaf in ons land — trouw te blijven aan die éne partner. Ook wordt uitgezocht hoe daar in de rest van de wereld tegen aangekeken wordt. Tevens worden we geconfronteerd met andere levensvormen dan de gebruikelijke Nederlandse, zoals in het geval van Ricardo die in Peru leeft, samen met zes vrouwen, welke stuk voor stuk een eigen taak hebben. 

    Maar dat is in het geheel niet spectaculair in vergelijking met de Serviër Tomislav, die terecht als vrouwengek te boek staat, aangezien hij maar liefst met zesenveertig vrouwen achtereen in het huwelijksbootje is gestapt.
    Een weer geheel andere positie in deze film — die zal worden gepresenteerd door Stef Biemans — neemt de Keniaan Julis in: hij had zich ten doel gesteld meer vrouwen aan zich te binden dan zijn vader: omdat een man met meerdere vrouwen in zijn dorp hoger in aanzien staat.


    Andere tijden

    Het digitale televisiekanaal 
    Geschiedenis 24 biedt om 21:00 uur de herhaling aan van een aflevering van het NPS-programma Andere tijden, met een inhoud die geheel tegengesteld is dan de Metropolis-film. De aflevering draagt de titel Voor het trouwen de kerk uit: het celibaat. Die film behandelt het wereldnieuws dat veertig jaar geleden door de katholieke kerk werd gegenereerd doordat een meerderheid van de Nederlandse katholieken had laten weten zich te kunnen vinden in de afschaffing van het celibaat. Deze film duurt tot ongeveer 21:29 uur.

    __________
    Foto: Stef Biemans.

    03-04-2010 om 17:14 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:reportages, polygamie, celibaat, Stef Biemans, VPRO-tv,'Metropolis', 'Andere tijden'
    >> Reageer (0)
    01-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Documentaire over De Nachtwacht van Rembrandt via WDR-tv

    De regionale televisiezender Westdeutscher Rundfunk (WDR) te Keulen presenteert in de reeks documentaires over schilderijen een nieuwe aflevering op donderdag 1 april. Deze keer is één van de grootste schilders van het avondland, zo niet in de kunstgeschiedenis in zijn algemeenheid: Rembrandt van Rijn (1606-1669), met diens bekendste stuk De Nachtwacht.

    Het is een documentaire, die bijna anderhalf uur in beslag neemt: van 23:15 uur op donderdagavond tot 00:40 uur in de nacht op Goede Vrijdag van dit jaar.



    01-04-2010 om 18:31 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:Rembrandt van Rijn, 'De Nachtwacht', documentaire, WDR-tv, Gouden Eeuw
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jimmy Doherty neemt een kijkje in het National History Museum, BBC Two-tv

    In het kunsthistorisch programma Museum of life dat door de Britse televisiezender BBC Two op donderdag 1 april zal worden uitgezonden, neemt Jimmy Doherty een kijkje achter de schermen van het National History Museum. Deze aflevering draagt de titel All creatures great and small. Een titel die bij historisch-christelijk georiënteerde mensen een andere associatie teweeg zal brengen dan bij degenen, die graag boeken lazen waarin dieren — in combinatie met een dierenartsenpraktijk — een vooraanstaande rol spelen, en al helemaal als de inhoud daarvan tot een zeer populaire televisieserie is omgewerkt, welke in diverse landen ter wereld is uitgezonden. [1]
    Weliswaar komen we in de bewuste aflevering ook weer oudheden in verband met dieren en mensen tegen, maar beide in een periode dat niemand op het idee kwam er aantekeningen over te maken. Allereerst wordt aandacht besteed aan een nieuwe dinosauriër die is ontdekt, en dan komen we aan de weet wat wetenschappers allemaal (kunnen) leren van een menselijke schedel die meer dan honderdduizend jaar oud is.'
    Donderdag 1 april te zien op BBC Two, tussen 21:00 uur en 22:00 uur onze tijd.
    __________
    [1] James Herriott: All creatures great and small. (1972)

    James Herriott is het schrijverspseudoniem van de dierenarts James Alfred Wight (1916-1995).
    __________

    Afbeelding: Farmer en BBC-presentator Jimmy Doherty. (Foto overgenomen van diens website.)


    01-04-2010 om 09:52 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:'Museum of life', BBC Two-tv, Jimmy Doherty, nieuwe dinosauriër, oeroude menselijke schedel
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Biografische speelfilm Dr. Hope over eerste Duitse vrouwelijke arts in de herhaling via Arte-tv

    Herhaling op Arte-tv
    Het tweede Duitse publieke televisienet ZDF heeft verlede week in twee afleveringen — opmaandag 22 en woensdag 24 maart — de biografische speelfilm 
    Dr. Hope uitgezonden. Arte-televisie biedt op vrijdag 2 april een herhaling aan, en wel van beide delen direct achtereen. Deze rolprent van Martin Enlen (geb. 1960) is ontstaan in 2009. De vooralsnog eenmalige uitzending door Arte-tv wordt gerealiseerd tussen 15:05 en 18:05 uur.

    In de rol van de eigenzinnige Hope Bridges Adams-Lehmann (1855-1916) — die aan het eind van de negentiende eeuw een even doortastende jongedame was en hetzelfde doel nastreefde als haar Nederlandse evenknie Aletta Jacobs (1854-1929) — zien we de Duitse actrice Heike Makatsch (geboren 1971), die al eerder een glansrol mocht vervullen als sterke vrouw tijdens het fin de siècle, in de speelfilm uit 2005 over de wereldvermaarde Teddybeer-Vrouwe Margarete Steiff.

    "Onnatuurlijk"

    Tegen alle oppositie in — "Dit is onnatuurlijk" en meer van dergelijke onhoudbare kreten — slaagde zij erin als eerste studente te worden ingeschreven aan een medische faculteit van het toenmalige Duitsland, en werd ze na haar studieperiode de eerste vrouwelijke arts — en later vrouwenarts — van haar nieuwe vaderland [1], te München. En net als Aletta Jacobs zou ze zich profileren als een voorvechtster van vrouwenemancipatie. Voorts vormde ze het 'doelwit' van twee door begeerte, respectievelijk liefde, gedreven mannen. Justus von Dohnányi, respectievelijk Martin Feifel vertegenwoordigen met hun optreden in de film de beide mannen die hun zinnen op de zelfbewuste jonge vrouw hadden gezet.

    Nomen est omen 

    De twee voornamen van (de latere) Frau Doktor kunnen in de onderhavige situatie beslist worden beschouwd als voortekenen. Hope voor de hoop op vernieuwing en een betere toekomst en Bridges voor de bruggen die ze wilde aanleggen om die vervolgens te laten functioneren tussen de maatschappelijke instituten en groeperingen die hun krachten zouden moeten bundelen om ook werkelijk veranderingen in de vorm van verbeteringen te kunnen doordrukken, want van een leien dakje ging dat ook in Duitsland niet.

    __________

    [1] Ze was geboren in Halliford bij Londen en bezocht het Bedford College dat één van de eerste leerinstituten voor vrouwen was. Deze studie maakte ze af. Na het overlijden van haar vader vetrok ze naar het continent en schreef ze zich in voor het wintersemester 1876/77 aan de Universiteit van Leipzig. Om niet al te veel op te vallen droeg ze mannenkleren en een bijpassend kapsel. In 1880 sloot ze haar medische studie af. 

    ____________

    Afbeeldingen

    1. De echte Hope Bridges Adams-Lehmann in 1896.
    2. Dezelfde rond 1900.

    01-04-2010 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:biopic, 'Dr. Hope', Martin Enlen, Heike Makatsch, Hope Bridges Adams-Lehmann, vrouwenemancipatie, gynaecologe,
    >> Reageer (0)
    31-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ulrich Noethen leest tal van avonden voor uit Krieg und Frieden op NDR Kultur


    Geduld vereist

    Dat Ljev Nikolajevitsj Tolstoj (1828-1910) een man van de lange adem was, bewijst de omvang van zijn naast Anna Karenina meest bekende roman: Oorlog en vrede, in het Duits Krieg und Frieden, verschenen in de jaren 1868/69. Het omvangrijke epos is niet alleen een roman over de Russische maatschappij in de negentiende eeuw, maar tevens is het een historische roman, onder meer over de oorlog tussen Frankrijk en Rusland in de periode 1805-1814. Voorts bevat het boek als rode draad een liefdesgeschiedenis. Het boek is diverse keren verfilmd, in 1956 door de Hollywood-regisseur King Vidor (1894-1982) [1], met Audrey Hepburn en Yul Brunner in hoofdrollen, alsook, in 1968, door de Rus Sergej Bondartsjoek (1920-1994) [2] en goed twee jaar geleden nogmaals als internationale coproductie, hetgeen altijd opnieuw een geheel of gedeeltelijke nasynchronisatie met zich meebrengt.


    Marathon voorlezen
    Dat is vanzelfsprekend niet het geval als de Duitse acteur Ulrich Noethen (geb. 1959), voorleest uit dit in de laatst verschenen Duitse editie — in de vertaling van Werner Bergengruen (1892-1964), een paperback-editie uit 207 met een omvang van bijna 1.600 bladzijden, ondanks de kleine letter. Voorlopig zal deze man met zijn prettige stem elke werkdag, met uitzondering van een bijzondere dag, zoals Goede Vrijdag, gedurende ruim een half uur — in het programma Am Abend vorgelesen van de radiozender NDR Kultur — steeds tussen 22:00 uur en 22:35 uur — u deelgenoot maken van het geringe wel en het omvangrijke wee dat moedertje Rusland in de periode in kwestie heeft getroffen.

    Voor degenen die het fenomeen radio niet mijden en daarnaast van een aangename stem houden en van de Russische letteren, met name (de) boeken van Ljev Tolstoj, zal het een prachtige afleiding zijn, die niet te lang duurt. In de tijd van de radio-hoorspelen werd er in de meeste gevallen slechts één maal per week een episode uitgezonden, maar die duurde in vele gevallen dan weer iets langer dan de 35 minuten die de bijdrage vanUlrich Noethen, met alle parafernalia, vergt.

    ____________

    [1] Het gaat daarbij om de eerste Engelse versie, die een Amerikaans-Italiaanse coproductie werd, waaraan twee vermaarde producenten bijdroegen: Dino de Laurentiis (geb. 1919) en Carlo Ponti (1912-2007).

    [2] 
    Tijdens mijn studie Russisch vertelde de lectrix dat zij zelf in Rusland had gestudeerd en daar het grote voorrecht had gehad een deel van de opnamen van Bondartsjoeks verfilming mee te beleven. "Ik heb gezien hoe sneeuw wordt gemaakt."
    ____________

    Afbeeldingen

    1. Voorzijde paperback-editie van de Duitse vertaling van Oorlog en vrede door Werner Bergengruen.

    2. De Duitse acteur Ulrich Noethen.


    31-03-2010 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:Ljev Nikolajevitsj Tolstoj, Werner Bergengruen, Ulrich Noethen, NDR Kultur
    >> Reageer (0)
    30-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TV-documentaire in Metropolis over het fenomeenVrijgezel(len)

    In een cultureel-maatschappelijk ooit ontwikkeld geraakt gebied als Nederland en omgeving hoef je in de meeste gevallen  geen verklaring meer te geven als men 'ontdekt' dat je vrijgezel bent. Het feit dat je dan in diverse gezelschappen vrij gezellig kunt meedoen maakt dat je wordt getolereerd of zelfs geaccepteerd. Dat was in vroeger tijden wel anders. Er hing een ietwat dubieuze sfeer om degene die had gekozen voor een bestaan alleen of door het Noodlot in die richting was geduwd. Werden ongehuwd mannen niet zelden aangezien voor, en afgestempeld als, homoseksueel, inmiddels is de beschaving wel zover voortgeschreden dat grote delen van de weserse mensheid wel beseffen dat deze geaardheid ook voorkomt bij gehuwde mannen, en er zijn zelfs geleerden die beweren dat juist daar zoveel meer homo's voorkomen doordat het aantal gehuwde mannen zoveel groter is. En de schatting van 5% tot 20% uit de tijd van het Kinsey-rapport ligt heden ten dage dichter bij het hoogste van de beide genoemde percentages.
    De tijd dat een vrijgezel nog bij moeder thuis woonde en alleen al daarom door menigeen niet voor vol werd aangezien, is in wezen voorbij, al zullen er altijd wel uitzonderingen zijn, die deze regel bevestigen.
    Het televisieprogramma 
    Metropolis presenteert op de digitale zender Holland Doc 24 de aflevering Singles op dinsdag 30 maart, tussen 22:25 uur en 22:57 uur. Waarom die groepering mensen — de vrijgezellen — nu ook alweer met zo'n abject Yankisme als singles wordt aangeduid, is niet te begrijpen. Onze eigen taal heeft een woord voor dat fenomeen en derhalve is er geen enkele reden om een knieval te doen voor de alles-en-ieder overheersende, in alle opzichten de totale wereldheerschappij nastrevende, Yanken. BAH!

    Dat hoeft overigens niets aan de kwaliteit van de inhoud van zo'n documentaire of reportage af te doen. Wie zelf vrijgezel is, zou toch maar eens moeten kijken in hoeverre het gepresenteerde in overeenstemming is met de eigen werkelijkheid.

    30-03-2010 om 23:26 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:vrijgezel, 'Metropolis', 'Holland Doc 24', documentaire
    >> Reageer (0)
    29-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Documentaire van IJsbrand van Veelen over het doden van de tijd, op Holland Doc 24

    Herhalingen documentaire

     


    Tien jaar geleden heeft regisseur IJsbrand van Veelen voor het VPRO-televisiemagazine Noorderlicht een documentaire gemaakt over het fenomeen tijd en hoe deze te 'doden'.

    De Britse natuurkundige Julian Barbour (geb. 1937) is van mening dat tijd niets anders is dan een illusie; anders gezegd: tijd bestaat niet; zo is te vinden in zin boek The End of Time (1999).
    Die indruk hebben eveneens anderen, niet zelden uit de alfa-wereld, zoals dichters en denkers. Dat valt onder meer te lezen in de vele boeken die over het fenomeen tijd zijn geschreven, en in sommige poëzie, zoals  de laatste regel van het gedicht 
    EB van M. Vasalis (1909-1998)  uit de bundel Vergezichten en gezichten (1954):

    Er is geen tijd. Of is er niets dan tijd?

    In de bundel van dezelfde auteur vinden we in het gedicht Wachten in de ochtend uit de bundel De vogel Phoenix (1947) de laatste regel van het eerste couplet:

    Er was geen klok, geen tijd, alleen maar duur.





    Uitzendingen
    De film 
    Killing time wordt in de nacht van maandag 29 op dinsdag 30 maart — tussen 00:46 uur en 01:12 uur uitgezonden via het digitale kanaal Holland Doc 24. Op dinsdag 30 maart wordt de documentaire herhaald tussen 22:00 uur en 22:25 uur, op hetzelfde kanaal.
    Om aan de weet te komen er nog meer herhalingen zullen worden uitgezonden in de nachtelijke uren en overdag tot een uur of zeven in de vroege avond, verdient het de moeite om een kijkje te nemen in de 
    Programmagegevens van de zender in kwestie.
    ____________

    Afbeeldingen
    1. De Britse fysicus Julian Barbour.
    2. Voorzijde van een paperbackeditie van het in 1999 voor het eerst verschenen boek 
    The End of Time.


    29-03-2010 om 23:25 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:Julian Barbour, IJsbrand van Veelen, M. Vasalis, VPRO-'Tegenlicht, 'Holland Doc 24'
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alweer een Clouzot-klassieker: Les diaboliques driemaal op Arte-televisie

    De liefhebbers van Clouzot-films kunnen direct aan het begin van een nieuwe week hun hart ophalen: ze krijgen de kans een waarachtige griezel-thriller van deze vakman te zien. Deze rolprent is inmiddels vijfenvijftig jaar oud: Les diaboliques, een adaptatie van de roman Celle qui n'était plus uit 1952 van het duo Pierre Boileau (1906-1989) / Thomas Narcejac (1908-1998).
    Les diaboliques wordt beschouwd als de ultieme klassieker van de Franse film noir. Daarin maken we kennis met een uitermate abjecte, want zeer sadistische, figuur genaamd Delasalle, die de functie vervult van directeur van een internaat. In de film wordt de man neergezet door Paul Meurisse (1912-1979). Zijn ziekelijke echtgenote wordt gespeeld door Vera Clouzot (1913-1960) en naast haar zien we Simone Signoret (1921-1985) [1] als de maîtresse van de directeur.
    Die beide vrouwen besluiten op een gegeven moment om de man gezamenlijk aan te pakken en hem naar de andere wereld te helpen. Ze verdrinken hem en leggen zijn lijk in een badkuip. Het lijk gaat echter aan de haal, en in het directe verloop van het verhaal dringt de vraag zich op wie nu het meest diabolisch is.

    Ook in deze Clouzot-film komen we Charles Vanel (1892-1989) weer tegen. Michel Serrault (1928-2007) vertoont zich in deze thriller voor het eerst op het witte doek. De rolprent werd onderscheiden met de prix Louis Delluc, en scoorde eveneens bij de liefhebbers van het genre zeer hoog op de scala van kwaliteitsfilms. De muziek is van Georges van Parys  (1902-1971).
    Arte-tv, waarop de film op maandag 29 maart te zien is vanaf 20:15 uur, meldt dat de uitzending in HD-kwaliteit op het beeldformaat 16:9 zal worden gerealiseerd. De film wordt door Arte herhaald op dinsdag 6 april en op vrijdag 16 april, beide keren in de namiddag vanaf 14:45 uur.

    __________

    [1] Ze werd geboren te Wiesbaden als Simone Henriette Charlotte Kaminker.

    ____________

    Afbeeldingen
    1. De oorsrpronkelijke poster van Les diaboliques.

    2. Simone Signoret; hier nog niet de grande dame van de Franse film, die ze in de laatste periode van haar leven zo overtuigend heeft neergezet


    29-03-2010 om 11:14 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:H-G Clouzot, Vera Clouzot, Simone Signoret, Charles Vanel, Paul Meurisse, filmklassiekers, film noir, Boileau/Narcejac, Michel Serrault, Georges van Parys, Arte-tv
    >> Reageer (0)
    28-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Film van Coco Schrijber over verveling diverse keren op Holland Doc 24

    Regisseur Coco Schrijber heeft een film gemaakt over de mogelijke creatieve kracht van verveling. Je zou niet verwachten dat dit fenomeen tot het wekken van — eventueel verborgen — creatitiviteit zou kunnen leiden, vooral niet als je de gevolgen observeert dieverveling doorgaans met zich meebrengt, en je eventueel steeds opnieuw met datzelfde verloop wordt geconfronteerd. Of moet ik zeggen: als de mensen in kwestie zelf (die) verveling creëren doordat ze met (delen van) het eigen innerlijk niet weten om te gaan: er niet mee uit de voeten kunnen.
    Coco Schrijber is van mening dat het vermogen om positief om te gaan met nietsdoen ons is ontvallen. Dat zij dat betreurt ligt nogal voor de hand als men bedenkt dat zij verveling als een intrigerende emotie beschouwt waarmee men in principe twee kanten op zou kunnen. Deze regisseur is van mening dat het fenomeen 
    verveling ons dwingt om eens na te gaan waarom we doen wat wij doen.
    De film, getiteld 
    Bloody monday and strawberry pies, wordt uitgezonden op het digitale kanaal Holland Doc 24, op maandag 29 maart, eerst om 19:11 uur en dan nog eens vanaf 22:00 uur. Op dinsdag 30 maart is er weer een herhaling, dan vanaf 22:57 uur. Voor eventueel nog meer herhalingen, die overdag tot een uur of zes, zeven en gedurende de nachtelijke uren nog worden uitgezonden, raadplege men de website van Holland Doc 24, afdeling Programmagegevens.


    28-03-2010 om 22:31 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:verveling, creatieve kracht, Coco Schrijber, 'Holland Doc 24'
    >> Reageer (0)
    27-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mozarts Idomeneo zaterdagavond vanuit De Muntschouwburg op Klara Radio


    Nieuw regie-concept

    In het opera-programma Scala van de Nederlandstalige, Belgische radiozender Klara wordt op zaterdag 27 maart een nieuwe productie van het lyrische muziekdrama Idomeneo, Re di Creta van Wolfgang Amadeus Mozart gepresenteerd, live uit de Muntschouwburg te Brussel.  Het regie-concept van Ivo van Hove voor deze uitvoering wordt in een persmededeling van Klara als verrassend omschreven, en de vocale prestaties worden eveneens geroemd. De verantwoordelijken voor dat laatste zijn Gregory Kunde, Malena Emman, Sophie Karthäuser, Alexandrina Pendatschanska. Zoals te verwachten zijn daarnaast het Koor en orkest van het Munttheater te horen, in dit geval onder leiding van Jérémie Rohrer.

    Over de inhoud van de opera kunt u terecht in onze bijdrage 

    welke we 

    op de site Tempel van het Muziektheater, hebben opgenomen op 10 juli 2009.

    __________ 

    Afbeelding: Ivo van Hove. (Foto van TheaterVrienden.)

    27-03-2010 om 10:40 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:W.A. Mozart, muziekdrama, 'Idomeneo', Jérémie Rohrer, De Munt-Brussel, Klara Radio
    >> Reageer (0)
    26-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opnieuw een Woody Allen-klassieker op Canvas-televisie

    Op de grens van zaterdag 27 maart — vanaf 23:50 uur en zondag 28 maart om 01:25 uur — zal het Nederlandstalige Belgische televisienet Canvas weer een klassieker van regisseur-acteur Woody Allen uitzenden: deze keer gaat het om Annie Hall uit 1977, waarin de regisseur zelf opnieuw een rol op zich heeft genomen. Naast hem treden in deze rolprent Diane Keaton (geb. 1946), Tony Roberts (*1939) en Paul Simon (1941) op. Deze film is onderscheiden met vier Academy Awards.
    Het verhaal is een tragikomedie over een onmogelijke verbintenis tussen de komiek Alvy Singer (gespeeld door Woody Allen) en zijn vriendin Annie Hall (een rol van Diane Keaton). Het geheel is een intieme studie van de karakters van twee zeer neurotische mensen.

    26-03-2010 om 17:57 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:'Annie Hall', Woody Allen, Diane Keaton, Tony Roberts, Paul Simon, Canvas-tv
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arte-natuurdocumentaire Wolven in Italië's Gran paradiso
    Arte-televisie, de Duits-Franse cultuurzender, heeft op vrijdag 26 maart een natuurdocumentaire over de wolf op het programma staan. De wolf is een dier dat in Europa nagenoeg is uigestorven, al bleek in de achter ons liggende strenge winter dat er in Noorwegen weer wolvenroedels werden gesignaleerd, redelijk in de buurt van de bewoonde wereld; dat alles als gevolg van de aanhoudende koude met de voor die siersoort toch ook nijpende tekorten aan voedsel. In Italië, meer specifiek in Gran Paradiso, blijkt echter nog een leefgebied te bestaan voor dit fraaie, interessante dier, dat helaas nog altijd als vreeswekkend wordt gekwalificeerd, hetgeen zijn oorsprong vindt in onder meer sprookjes, waarin de wolf zeer negatief wordt voorgesteld.
    De documentaire wordt uitgezonden tussen 19:30 uur en 20:15 uur.

    26-03-2010 om 15:23 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:wolven, Italië's Gran Paradiso, Arte-tv
    >> Reageer (0)
    25-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Documentaire over graffiti deze week op Arte-televisie

    Aanvankelijk criminele 'uiting'
    Arte-tv presenteert op donderdag 25 maart — tussen 22:00 uur en 23:00 uur — de documentaire 
    Street Art over graffiti: een vorm van straatkunst die zo mogelijk ongezien, dus vooral in de nachtelijke uren wordt aangebracht. Daarmee werd in de beginjaren van deze manier van uiten een 'statement' afgegeven, dan wel aan een speels-esthetisch credo uiting hebben gegeven, zij het met heel direct daaraan verbonden maatschappelijke gevolgen, welke niet alleen de raakvlakken van kunst en openbaarheid heel nadrukkelijk hebben gemanifesteerd, maar niet in de laastste plaats zijn opgestoten in het sociaal-culturele gebeuren door de buitenproportionele media-aandacht waarbij, zeker in de begintijd, de nadruk werd gelegd op het als crimineel gekwalificeerde element, voornamelijk wanneer de New Yorkse metro-treinstellen het doelwit waren.


    Pijlsnelle ontwikkeling
    Wat is begonnen als een spontane uitdrukking, van mensen die een artistieke vorm van agitprop hebben bedreven, is in een relatief snel tempo uitgegroeid tot een volwaardige en volwassen stroming binnen de beeldende kunsten. Steeds vaker wordt deze kunstuiting ook buiten de artistieke wereld serieus genomen, en zelfs alweer enige tijd, op verzoek van overheden en bedrijven, wordt dergelijke kunst aangebracht op daarvoor uitgekozen plekken, zoals aan zijkanten van viaducten — zodat de gebruikers van de opritten naar zo'n viaduct er heel direct mee worden geconfronteerd; verder op houten omheiningen van bouwputten, op een kiosk in Amsterdam (1986) of op de Berlijnse Muur (1986).


    Graffiti

    Goed twee decennia geleden is in de reeks Dumont Taschenbücher de documentatie An der Wand — Graffiti zwischen Anarchie und Galerie uitgekomen onder redactie van kunscriticus Johannes Stahl. Deze schrijft in zijn inleiding dat het reeds toen onbegonnen werk was, het modebegrip graffiti te definiëren, aangezien er zoveel uiteenlopende uitingen onder vielen.

    Het frontispice getuigt daarvan reeds met een afbeelding uit 1845 van Paul Gavarni (1804-1866). Binnenin vinden we nogmaals Gavarni, evenals Grandville (1803-1847) [1], Georg Grosz (1893-1959) en Heinrich Zille (1858-1929), de laatste met een Ohne Titel uit 1919.


    __________

    [1] (J.J.) Grandville is een pseudoniem voor Jean Ignace Isidore Gérard.

    ____________
    Afbeeldingen
    1. Voorzijde van de Dumont documentatie van Johannes Pfahl.
    2. Muurkunst (Berlijn, 1919) van de 'Berlijn-fotograaf' Heinrich Zille.


    25-03-2010 om 21:38 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:muurkunst, graffiti, Johannes Pfahl, Paul Gavarni, Heinrich Zille, Georg Grosz, Grandville
    >> Reageer (0)
    24-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opera Hamlet Van Ambroise Thomas vanuit New York zaterdagavond op diverse radiozenders

    Niet algemeen bekend
    De figuur van de 
    ongelukkige prins Hamlet uit de gelijknamige tragedie uit 1601 van William Shakespeare (1564-1616) heeft in ieder geval vier westerse componisten geïnspireerd tot het schrijven van een opera. Eén van die vier valt binnen het kader van dit, uw hoogst eigen elektronische cultuurtijdschrift: de Fransman Ambroise Thomas (1811-1896). Deze realiseerde een muziekdrama in vijf bedrijven op een libretto van Jules Barbier (1822-1901) en Michel Carré (1819-1872), naar Shakespeare.
    De meeste informatieve werken over het fenomeen muziektheater noemen deze Franse componist vrijwel uitsluitend in verband met de opera 
    Mignon, die twee jaar eerder in première is gegaan. Dat is op zich geen wonder, aangezien dit muziekdrama de man alom bekend heeft gemaakt. Maar zelfs auteurs van handboeken die nog wel eens 'de nek uitsteken' en andere werken dan de meest gangbare bespreken, laten hier, in het geval van Hamlet gewoonlijk verstek gaan. Zelfs Kobe's operabijbel gaat alleen in opMignon. Toen dat muziekdrama in 1866 was afgerond, had de componist echter al drie decennia opera's geschreven. Dat was in 1837 begonnen met La double échelle, en tot aan Mignon was het aantal muziekdrama's uit de koker van Ambroise Thomas opgelopen tot zeventien. In zijn gehele bestaan werden het er — tussen 1837 en 1866 — drieëntwintig, waarbij moet worden aangetekend dat er twee versies van Mignon bestaan, welke snel achtereen zijn ontstaan (1863, respectievelijk 1866). Zijn laatst verschenen opera, Le Songe d'úne nuit d'été uit 1886 was eveneens een bewerking van het in 1850 met dezelfde titel uitgebrachte muziekdrama, waaraan recitatieven waren toegevoegd. Na afronding van Mignon is Ambroise Thomas aan het werk gegaan met Hamlet. De eerste uitvoering werd gegeven in de Grand Opéra van Parijs, op 9 maart 1868. In het jaar daarna werd een Duitse versie gepresenteerd. Meer dan honderd jaar later, in 1973 werd er in Saarbrücken een nieuwe Duitse versie voorgesteld.

    Happy end snel aangepast
    Opvallend is dat de oorspronkelijke editie van 1868 een 
    happy end had, maar dit fenomeen — het zogeheten Italiaanse slot — werd reeds in 1870 omgewerkt tot een tragische finale.
    Zoals te verwachten viel, valt er in oudere literatuur wel iets over 
    Hamlet te vinden. De kunsthistoricus en publicist Oscar Bie (1864-1938) — die ook als verantwoordelijke redacteur van het cultuurtijdschrift Neue Rundschau van uitgeverij S. Fischer fungeerde — heeft in zijn standaardwerk Die Oper — voor het eerst verschenen in 1913 en in een reprografische herdruk in1980 opnieuw uitgebracht — wel een lans gebroken voor Hamlet. Hij deed dat, beginnend met een aanwijzing dat de handeling binnen het muziekdrama afwijkt van die in het oorspronkelijke drama van Shakespeare, met de woorden:

    Nun, der Hamlet des Thomas heiratet Ophelia nicht, aber immerhin, er wird König nachdem er den Claudius erstochen hat. Den Lichterglanz des dekolletierten second empire sehe ich schleierlos in dieser Oper, vor allem in der großen Sterbeszene der Ophelia, die ein virtuos verfeinerter Wahnsinn wird, idyllische Dämonie, tänzerische Verzweiflung, weltmännische Operngymnastik mit exotischen Farben, schöner Ballade, Brumstimmen des Chors, blinkendem Orchester. Auch das groteske Totengräberduett nenne ich und die reichlich musikalische Begräbnisszene, die gute Stimmung des Terzetts der Königin mit Ophelia und Hamlet und das Dunkel im Duett des Königspaares. Die Ironie Hamlets ist musikdramatisch dankbar, er wird ein Stiefbruder Masaniellos oder Roberts, er singt und trinkt mit den Schauspielern und plötzlich  gerät er in ein ander Tempo und Tonart. Aber daß solche Musik sehr geeignet ist, schwankende Charaktere zu vertiefen oder gar zu enthüllen, kann man nicht behaupten. Im Ganzen ist diese Oper, auch wenn sie noch so arienbeklebt ist, viel sympatischer als Mignon, anständiger in der Mache, malerischer, reinlicher, und man begreift nicht, warum man sie bei uns vor dieser verschminkten Theaterpuppe so ganz vergessen hat.

    Het verhaal
    De Deense prins Hamlet toont zich ontzet over de trouweloosheid van zijn moeder, die snel na de dood van haar echtgenoot in het huwelijk is getreden met diens broer Claudius. De geest van de (vermoorde) koning dringt er bij Hamlet op aan, wraak te nemen. Tijdens een feest wordt de nieuwe koning binnen een toneelspel ontmaskerd.
    Hamlet laat zijn relatie met Ophelia los, die daardoor tot waanzin vervalt en voor een vrijwillige dood kiest. Hamlet doodt de koning en volgt zijn geliefde Ophelia naar gene zijde.

    De uitvoering
    Hamlet wordt aanstaande zaterdag 27 maart als Matinee opgevoerd in de Metropolitan Opera van NewYork. Door het tijdverschil tussen New York en onze contreien, kan de uitzending op enkele radiozenders als avondvoorstelling worden gerealiseerd. Hoewel de toevoeging Live from the Met deze keer in programmagidsen ontbreekt, is er sprake van een lijnverbindng tussen in ieder geval het radioprogramma Opera on 3 en met de Duitse regionale zender NDR Kultur. Die zender kondigt de uitvoering wel aan onder het opschrift Live aus der Metropolitan Opera New York. Het muziekdrama heeft een duur van 240 minuten.
    Koor en orkest van dat gerenommeerde instituut worden gedirigeerd door Louis Langrée. Vocale solisten zijn Simon Keenslyde, bariton in de rol van Hamlet, Marlis Petersen, sopraan, als Ophelia.
    Voor de bezetting van de overige rollen kunt u terecht op de wesite van BBC Radio 3: Opera on 3; u hoeft alleen maar 
    hier te klikken.

    ____________
    Afbeeldingen
    1. Componist Ambroise Thomas.
    2. Auteur Oscar Bie.
    3. Marlis Petersen en Simon Keenslyde als Ophelia en Hamlet in de versie van 
    Hamlet in 2010 door de Metropolitan Opera, New York.


    24-03-2010 om 21:44 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:Ambroise Thomas, muziekdrama, 'Hamlet', Metropolitan Opera House New York, NDR Kultur, BBC Radio 3: Opera on 3
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opera Hamlet Van Ambroise Thomas vanuit New York zaterdagavond op diverse radiozenders

    Niet algemeen bekend
    De figuur van de 
    ongelukkige prins Hamlet uit de gelijknamige tragedie uit 1601 van William Shakespeare (1564-1616) heeft in ieder geval vier westerse componisten geïnspireerd tot het schrijven van een opera. Eén van die vier valt binnen het kader van dit, uw hoogst eigen elektronische cultuurtijdschrift: de Fransman Ambroise Thomas (1811-1896). Deze realiseerde een muziekdrama in vijf bedrijven op een libretto van Jules Barbier (1822-1901) en Michel Carré (1819-1872), naar Shakespeare.
    De meeste informatieve werken over het fenomeen muziektheater noemen deze Franse componist vrijwel uitsluitend in verband met de opera 
    Mignon, die twee jaar eerder in première is gegaan. Dat is op zich geen wonder, aangezien dit muziekdrama de man alom bekend heeft gemaakt. Maar zelfs auteurs van handboeken die nog wel eens 'de nek uitsteken' en andere werken dan de meest gangbare bespreken, laten hier, in het geval van Hamlet gewoonlijk verstek gaan. Zelfs Kobe's operabijbel gaat alleen in op Mignon. Toen dat muziekdrama in 1866 was afgerond, had de componist echter al drie decennia opera's geschreven. Dat was in 1837 begonnen met La double échelle, en tot aan Mignon was het aantal muziekdrama's uit de koker van Ambroise Thomas opgelopen tot zeventien. In zijn gehele bestaan werden het er — tussen 1837 en 1866 — drieëntwintig, waarbij moet worden aangetekend dat er twee versies van Mignon bestaan, welke snel achtereen zijn ontstaan (1863, respectievelijk 1866). Zijn laatst verschenen opera, Le Songe d'une nuit d'été uit 1886 was eveneens een bewerking van het in 1850 met dezelfde titel uitgebrachte muziekdrama, waaraan recitatieven waren toegevoegd. Na afronding van Mignon is Ambroise Thomas aan het werk gegaan met Hamlet. De eerste uitvoering werd gegeven in de Grand Opéra van Parijs, op 9 maart 1868. In het jaar daarna werd een Duitse versie gepresenteerd. Meer dan honderd jaar later, in 1973 werd er in Saarbrücken een nieuwe Duitse versie voorgesteld.

    Happy end snel aangepast
    Opvallend is dat de oorspronkelijke editie van 1868 een 
    happy end had, maar dit fenomeen — het zogeheten Italiaanse slot — werd reeds in 1870 omgewerkt tot een tragische finale.
    Zoals te verwachten viel, valt er in oudere literatuur wel iets over 
    Hamlet te vinden. De kunsthistoricus en publicist Oscar Bie (1864-1938) — die ook als verantwoordelijke redacteur van het cultuurtijdschrift Neue Rundschau van uitgeverij S. Fischer fungeerde — heeft in zijn standaardwerk Die Oper — voor het eerst verschenen in 1913 en in een reprografische herdruk in1980 opnieuw uitgebracht — wel een lans gebroken voor Hamlet. Hij deed dat, beginnend met een aanwijzing dat de handeling binnen het muziekdrama afwijkt van die in het oorspronkelijke drama van Shakespeare, met de woorden:

    Nun, der Hamlet des Thomas heiratet Ophelia nicht, aber immerhin, er wird König nachdem er den Claudius erstochen hat. Den Lichterglanz des dekolletierten second empire sehe ich schleierlos in dieser Oper, vor allem in der großen Sterbeszene der Ophelia, die ein virtuos verfeinerter Wahnsinn wird, idyllische Dämonie, tänzerische Verzweiflung, weltmännische Operngymnastik mit exotischen Farben, schöner Ballade, Brumstimmen des Chors, blinkendem Orchester. Auch das groteske Totengräberduett nenne ich und die reichlich musikalische Begräbnisszene, die gute Stimmung des Terzetts der Königin mit Ophelia und Hamlet und das Dunkel im Duett des Königspaares. Die Ironie Hamlets ist musikdramatisch dankbar, er wird ein Stiefbruder Masaniellos oder Roberts, er singt und trinkt mit den Schauspielern und plötzlich  gerät er in ein ander Tempo und Tonart. Aber daß solche Musik sehr geeignet ist, schwankende Charaktere zu vertiefen oder gar zu enthüllen, kann man nicht behaupten. Im Ganzen ist diese Oper, auch wenn sie noch so arienbeklebt ist, viel sympatischer als Mignon, anständiger in der Mache, malerischer, reinlicher, und man begreift nicht, warum man sie bei uns vor dieser verschminkten Theaterpuppe so ganz vergessen hat.

    Het verhaal
    De Deense prins Hamlet toont zich ontzet over de trouweloosheid van zijn moeder, die snel na de dood van haar echtgenoot in het huwelijk is getreden met diens broer Claudius. De geest van de (vermoorde) koning dringt er bij Hamlet op aan, wraak te nemen. Tijdens een feest wordt de nieuwe koning binnen een toneelspel ontmaskerd.
    Hamlet laat zijn relatie met Ophelia los, die daardoor tot waanzin vervalt en voor een vrijwillige dood kiest. Hamlet doodt de koning en volgt zijn geliefde Ophelia naar gene zijde.

    De uitvoering
    Hamlet wordt aanstaande zaterdag 27 maart als Matinee opgevoerd in de Metropolitan Opera van NewYork. Door het tijdverschil tussen New York en onze contreien, kan de uitzending op enkele radiozenders als avondvoorstelling worden gerealiseerd. Hoewel de toevoeging Live from the Met deze keer in programmagidsen ontbreekt, is er sprake van een lijnverbindng tussen in ieder geval het radioprogramma Opera on 3 en met de Duitse regionale zender NDR Kultur. Die zender kondigt de uitvoering wel aan onder het opschrift Live aus der Metropolitan Opera New York. Het muziekdrama heeft een duur van 240 minuten.
    Koor en orkest van dat gerenommeerde instituut worden gedirigeerd door Louis Langrée. Vocale solisten zijn Simon Keenslyde, bariton in de rol van Hamlet, Marlis Petersen, sopraan, als Ophelia.
    Voor de bezetting van de overige rollen kunt u terecht op de wesite van BBC Radio 3: Opera on 3; u hoeft alleen maar 
    hier te klikken.

    ____________
    Afbeeldingen
    1. Componist Ambroise Thomas.
    2. Auteur Oscar Bie. (Tekening van Enrico Caruso.)
    3. Marlis Petersen en Simon Keenslyde als Ophelia en Hamlet in de versie van 
    Hamlet in 2010 door de Metropolitan Opera, New York.


    24-03-2010 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:Ambroise Thomas, muziekdrama, 'Hamlet', Metropolitan Opera House New York, NDR Kultur, BBC Radio 3: Opera on 3
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Inhoud blog
  • BBC Radio 3: Rabindranath Tagore vijf keer een kwartier in 'The essay'
  • BBC Radio 3 presenteert donderdagmiddag het muziekdrama Telemaco van Christoph Willibald von Gluck
  • Ergerlijke geluiden als thema van vijf maal een kwartier The essay van BBC Radio3
  • De Britse schrijver en journalist George Orwell overleed op 21 januari 1950
  • Koning Friedrich II van Pruisen en de muziek; twee programma's achtereen op Duitse radiozender NDR Kultur
  • Hedendaagse zoektocht naar de herkomst van het Gulden Vlies
  • Zevende Symfonie van Sjostakovitsj en praten daarover in 'Radio 3 live in concert' via BBC Radio 3
  • Heden exact een halve eeuw gelden stierf de dichter Gerrit Achterberg tijdens een autorit
  • Jan van Parijs blijkt ook een opera te zijn, hier met de Italiaanse titel Gianni di Parigi
  • Drieënnegentig jaar geleden werd de filosofe en communiste Rosa Luxemburg door militairen in Berlijn vermoord
  • Jos van Immerseel en Anima Eterna met Berlioz'Symphonie fantastique deze week tweemaal op Arte-tv
  • Rossini's Assepoester ─ La Cenerentola ─ in 'Opera live' van Radio 4-NL
  • BBC Four-documentaire over de grammar school en de opheffing ervan
  • Op 12 januari 1876 werd de internationaal vermaarde auteur Jack London geboren
  • Tweede deel speelfilm À la recherche du temps perdu deze week tweemaal via TV5 Monde
  • Twee Europese treinreizen op twee verschillende televisiezenders
  • De wilde schoonheid van India, in vijf afleveringen via Arte-tv
  • België EEN vertoont 'de fraaiste liefdesfilm uit de geschiedenis', Brief encounter uit 1945
  • Sterfdag Paul Verlaine heden herdacht
  • Twee verschillende programma's over de componist George Gershwin op de Britse tv-zender BBC Four
  • TV5Monde vertoont A la recherche du temps perdu uit 2011 in twee afleveringen
  • Twee avonden vol monarchen op de beeldbuis thuis: België, Engeland en Frankrijk
  • Verfilmd drama van Paul Claudel: Partage de midi te zien op TV5 Monde
  • Louis Daguerre maakte op 2 januari 1839 de eerste foto van de Maan
  • Oratorium Elijah van Mendelssohn hedenavond in 'Avondconcert' van Radio 4-NL
  • Canvas presenteert Lawrence of Arabia uit 1962, van David Lean
  • Wagners Meistersinger von Nürnberg' op nieuwjaarsdag uit Covent Garden in 'Opera on 3'
  • Jevgeni Onegin van Tsjajkovski op nieuwjaarsdag te zien in 'NTR Podium' op Nederland 2-tv
  • Arte vertoont opnieuw de zijgende klassieker Metropolis
  • Gebroeders Lumière trekken op 28 december 1895 eerste betalende bezoekers voor filmvoorstelling
  • De ware levensgeschiedenis van Elisabeth (Sissi) van Oostenrijk op TV5 Monde
  • Veertien maal een half uur uit Irrungen Wirrungen van Theodor Fontane in 'Am Abend vorgelesen'
  • In 1897 op tweede kerstdag werd WIlly Corsari in het Brusselse Sint-Pieters-Jette geboren
  • Op 25 december 1741 stelde Anders Celsius zijn thermometer voor; het werd anders
  • Het effect van muziek op de mens is neurobiologisch nader onderzocht
  • Op 23 december 1900 experimenteerde Reginald Fessenden, op Cobb Island, met radiogolven
  • Reportage over het kleinste theater voor Grand Opera ter wereld, Manhattan, New York; te zien op Arte-tv
  • Exact zeven decennia geleden stierf de literaire VS-reus Frances Scott Fitzgerald
  • The essay van BBC Radio 3, vijf avonden een kwartier over de kracht van het oeuvre van Charles Dickens
  • Herdenking sterfdag Antonio Stradivari: overleden 18 december 1737
  • Christina Rossetti staat centraal in literatuurprogramma The verb van BBC Radio 3's
  • Man over woord van Canvas-tv: Is Antwerps de oudste taal ter wereld?
  • Tinker Tailor Soldioer Spy, naar gelijknamige roman van John Le Carré, heden in de bioscopen
  • Fictieve documentaire over Napoleons falen op zee, tijdens de slag bij Trafalgar in 1805
  • Geboortedag (1816) van uitvinder-industrieel Ernst Werner von Siemens herdacht
  • Documentaire over schilder Jan Sluijters in Avro's Close up, dinsdagavond via Nederland 2-tv
  • Op 13 december 1797 werd de Duitse, romantische dichter Heinrich Heine geboren
  • 11 en 12 december zijn gekoppeld aan de Italiaanse radiopionier Guglielmo Marconi
  • Words and music van BBC Radio 3 deze zondagavond over 'onze relatie met alcohol'
  • België EEN presenteert op zondag 11 december 'de meest inspirerende speelfilm aller tijden'


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!