Mahlers Zesde Symfonie (Tragische) vrijdagavond op BBC Radio 3
Op vrijdag 21 mei presenteert de Britse zender BBC Radio 3 in het klassieke muziekprogramma Performance on 3, dat tussen 20:00 uur en 22:15 uur kan worden beluisterd, als eerste onderdeel de Zesde Symfonie van Gustav Mahler, uit te voeren door het BBC National Orchestra of Wales onder leiding van de Nederlandse dirigent Jacques van Steen. Deze ongeveer anderhalf uur durende symfonie is een fascinerend stuk bekentenisliteratuur in muzikale gedaante. Een uitgebreid artikel daarover, met achtergronden en een technische toelichting met illustraties is te vinden op de Nederlandse fin de siècle cultuursite All art is quite useless van Rond1900.nl. Het werd daarop onlangs om precies te zijn op 10 mei jongstleden opnieuw gepubliceerd.
Verfilming van Jack Londons Sea Wolf in twee delen op België Eén
De op 1 november 2009 op de Nederlandse website All art is quite useless van Rond1900.nl, over de cultuur van het fin de siècle behandelde nieuwste verfilming van het boek The Sea Wolf uit 1904 van Jack London een Canadees-Duitse coproductie uit 2009 zal deze vrijdag en in de volgende week door het eerste Nederlandstalige televisienet van België Eén worden uitgezonden. Het eerste deel zal te zien zijn tussen 21:50 uur en 23:20 uur. De film draagt overigens de titel Sea Wolf.
Een artikel over die schrijver is eveneens op genoemde site te vinden: het is gepubliceerd op 18 januari 2007. Saillant detail: het is de tot op dit moment omvangrijkste bijdrage van dit elektronische tijdschrift.
Karl Goldmark heden herdacht op NDR Kultur met diens Strijjkkwartet opus 8
De op 18 mei 1830, als zoon van een Joodse cantor in Hongarije, geboren Karl Goldmark heeft gedurende zijn leven tevens als Oostenrijks componist gegolden. Voordat hij echter als scheppend kunstenaar aan de slag kon, heeft hij als violist in orkesten van diverse theatergroepen in zijn geboorteland en in Oostenrijk.
Ter gelegenheid van het feit dat zijn geboorte heden exact 180 jaar geleden plaatsgreep, wordt op de Duitse regionale radiozender NDR Kultur, vanavond tussen 19:30 uur en 20:00 uur diens Strijkkwartet in D, opus 8, uit 1860 en voor het eerst uitgevoerd in 1870 te Wenen gespeeld door het Fourth Dimension String Quartet, in het programma Musica.
Naast zijn werkzaamheid in de sfeer der kamermuziek, vocale werken, opera's en nog componerend in andere disciplines, is zijn roem vooral overeind gebleven door zijn Vioolconcert, opus 35 waarvan het jaar van ontstaan nog onzeker is , alsmede door zijn Ländliche Hochzeits-Sinfonie, opus 26 (1877). Karl Goldmark overleed op 2 januari 1915.
Teledoc-aflevering van de IKON op Nederland 2-tv over Tanja Nijmeijer en de FARC
Via de televisiezender Nederland 2 kan men op dinsdag 17 mei getuige zijn van een nieuwe aflevering van het programma Teledoc van de Ikon. Daarin kunt u zich nader laten informeren over het wel en wee, het hoe en het waarom van een Nederlandse die de laatste tijd in het nieuws is geweest met betrekking tot actuele gebeurtenissen: de uit Overijssel afkomstige Tanja Nijmeijer (geboren te Denekamp in 1978), grotendeels in verband met de Colombinaanse guerillabeweweging FARC. Filmmaker Leo de Boer is op zoek gegaan naar die Tanja omdat hij zodanig geprikkeld is geraakt door de vraag wat zo'n Nederlands meisje moet hebben bezield door de eigen achtergronden te laten voor wat ze zijn om zich daarna aan te sluiten bij één der meest gewelddadige guerillabewegingen op dit ondermaanse. Antwoorden wil Leo de Boer vinden op die ogenschijnlijk nogal voor de hand liggende vragen. Doch Tanja Nijmeijer blijft een mysterie. In een aflevering van NCRV's Rondom 10 is Leo de Boer in aanraking gekomen met Luduin Zumpolle, die expert is inzake Farc-kwesties. De filmer had enerzijds reeds contact met de familie vanTanja N., maar zocht toch Luduin Zumpolle in Colombia op; alles bij elkaar heeft dat de documentaire Dichter bij Tanja opgeleverd: een anderhalf uur durende film, die op de genoemde datum zal worden uitgezonden tussen 20:25 uur en 22:00 uur.
Documentaire,maandagavond laat, op Canvas: Verlos ons van den boze
Laat op de avond van maandag 17 mei presenteert Canvas, het tweede Nederlandstalige, Belgische tv-net, een documentaire van Amy Berg onder de titel Deliver us from evil. Deze, ruim anderhalf uur durende, rolprent behandelt het thema pedofilie in de schoot der katholieke kerkin de Verenigde Staten, al is in de context die ter discussie staat dat begrip pedofilie volkomen misplaatst, aangezien het om pedoseksualiteit gaat. De klachten aldaar over seksueel misbruik van pupillen, misdienaars of andere menselijke wezens die hadden moeten worden beschermd tegen de priesters aan wie zij waren toevertrouwd, zijn al zeker een decennium bekend, doordat ze eerder naar buiten werden gebracht dan in West-Europese landen. Die schandalen hebben de kerk in Amerika enorme sommen aan schadevergoeding gekost. Dat is, vanzelfsprekend, terecht, maar het heeft er niet toe geleid dat de geleden schade aan de ziel daarmee kon worden gecompenseerd. De gevallen zijn des te schrijnender doordat de misdrijven werden begaan door vertegenwoordigers van een wereldwijd verbreid netwerk, overkoepeld door de leiding in Rome van dat ene instituut dat nu juist wordt geacht en eveneens zelf pretendeert zich om het zielenheil te bekommeren van alle mensen die zich met die instelling heel direct en nauw verbonden voelen. Nu bovenal in Duitsland en tevens in Nederland geurende vooral de eerste maanden van 2010 meer en meer gevallen bekend zijn geworden en in België sedert kort eveneens door slachtoffers de barrière wordt genomen en de trend aldaar wat later een stijging blijkt te vertonen, vallen we van de ene verbazing in de andere. Daarom is het goed dat we in de gelegenheid worden gesteld om via de 'Canvas-documentaire' kennis te nemen van hetgeen enkele slachtoffers en hun ouders te zeggen hebben omtrent datgene wat hun in het kader van dat misbruik is aangedaan en wat ze hebben moeten doen om hun leven weer enigermate in het gareel te krijgen als dat al, gedeeltelijk eerder dan geheel, kan gelukken. De documentaire duurt tot 01:20 uur in de nacht op dinsdag 18 mei, en is alleen al daarom rijp voor een herhaling binnenkort, maar dan op prime time.
Leoncavallo's muziekdrama I Pagliacci maandagavond via Arte-tv
Registratie uit 2009 In juni 2009 is in het Opernhaus Zürich een nieuwe versie gepresenteerd van de opera Paljas van Ruggero Leoncavallo (1857-1919). Uitvoerenden waren koor en orkest van de Opera van Zürich onder leiding van Stefano Ranzini. Grischa Asagarof tekende voor de enscènering, de titelrol waarmee de beroemdste tenor uit de geschiedenis van het muziektheater, Enrico Caruso (1873-1921), in onder meer de New Yorkse Metropolitan Opera, nu ongeveer een eeuw geleden, furore heeft gemaakt werd daarin vertolkt door de Italiaanse tenor José Cura. Van deze uitvoering is een registratie gerealiseerd die op maandag 17 mei door de Duits-Franse cultuurzender Arte-televisie zal worden gepresenteerd tussen 22:10 uur en 23:25 uur.
I Pagliacci Zowel de Duitse alsook de Nederlandse versie van I Pagliacci hebben de titel in het enkelvoud Der Bajazzo, respectievelijk Paljas geeft de oorspronkelijke titel een meervoudsvorm aan. I Pagliacci is een muziekdrama in twee bedrijven met een proloog. De tekst werd geschreven door de componis, naar een ware gebeurtenis. De eerste uitvoering werd op 21 mei 1892 gegeven in het Teatro dal Verne te Milaan, onder leiding van Arturo Tscanini (1867-1957), die daarvoor zangsolisten van de hoogst denkbare klasse van die dagen ter beschikking had: Addelina Stehle (1861-1945) in de rol van Nedda, Fiorello Giraud (1870-1928) als Canio, Victor Maurel (1848-1923) [1] als Tonio en Mario Ancona (1860-1931) als Silvio. Nog in het jaar van de première werd er aan de Berlijnse Hof-Oper een Duitse versie gerealiseerd. In latere tijden zouden er nog enkele andere Duitstalige versies worden voorgesteld. In het jaar na de Scala-uitvoering werd I Pagliacci in Londen en New York voorgesteld.
Het verhaal
De handeling speelt zich af in het jaar 1865 in het Italiaanse Calabria. In de Proloog bereidt komediant Tonio rol voor een bariton het publiek erop voor dat men een ware geschiedenis zal meebeleven. Canio rol voor een tenor is de oudere leider ban de rondreizende theatertroep. Mede door het grote leeftijdsverschil tussen hem en Nedda is hij zeer jaloers en waakt hij nauwgezet over haar. Op een dorpsplein bereiden de komedianten de opvoering van de avond voor. Nedda die in het geheim verliefd is op de jonge boer Silvio die door een bariton moet worden voorgesteld en met hem bespreekt ze de plannen voor de vlucht die ze de daarop volgende nacht met hem wil ondernemen. Tonio, die zich in een eerder stadium aan Nedda heeft opgedrongen, luistert dat gesprek af en vertelt de inhoud ervan aan Canio. Deze slaagt er echter niet meer in de minnaar van zijn vrouw tegen te houden, en Nedda weigert resoluut diens naam te noemen. Als de komedie op het dorpsplein is begonnen, raken spel en werkelijkheid verweven. Gedurende de afwezigheid van paljas (Canio) ontvangt Colombina (Nedda) de harlekijn (Beppo een tenorpartij). Na zijn terugkeer raakt Paljas steeds opgewondener door meer en meer oplaaiende jaloezie. Weer eist hij van zijn vrouw dat ze hem de naam noemt van haar minnaar, maar dan steekt hij Nedda neer voor de ogen van de toeschouwers. De ijlings toegesnelde Silvio wordt eveneens door Canio neergestoken. __________
[1] Door tussenkomst van deze tenor kwam Leoncavallo in contact met muziekuitgever Ricordi die weliswaar interesse had in datgene wat de componist had gemaakt, doch uitsluitend voor zover dat de tekst betrof. Teleurgesteld daarover wendde de componist zich tot een concurrerende uitgever, Sonzogno, en bood deze firma zijn Paljas aan.
____________
Afbeeldingen
1. De operacomponist Ruggero Leoncavallo (ansichtkaart uit 1910).
Nederlandse speelfilm Het Ravijn van Nicole van Kilsdonk op Nederland 2-tv
Naar roman van Max Pam
Max is drieënvijftig jaar, maar hij kan niet meer lopen, hij spreekt moeizaam en kan evenmin nog plassen. Boosheid, in combinatie met schaamte over zijn situatie, brengt zijn relatie met een veel jongere wederhelft in de gevarenzone: zoveel gevolgen kunnen aan een hersenbloeding kleven.
Zo is echter de situatie die de kijkers in de Nederlandse speelfilm Het Ravijn, die in 2005 door Nicole van Kilsdonk (geboren 1965) werd afgerond. In de hoofdrollen zien we Gijs Scholten van Aschat, Kristen Denkers en Mijs Heesen. De rolprent biedt een uitstekend beeld van de hulpeloosheid en het gevoel van overgeleverd zijn die iemand ondergaat als hij het besef toelaat wat er precies met hem aan de hand is. Het verhaal dat we in beelden op een huiskamerscherm krijgen voorgezet, is gebaseerd op de autobiografische roman van Max Pam (geboren 1946) [1] ooit redacteur van het opinieweekblad Vrij Nederland; tegenwoordiger te zien onder meer als columnist van Buitenhof, alsmede in andere hoedanigheden. De relatief korte film wordt uitgezonden door de VPRO via Nederland 2, in de nacht van donderdag 13 op vrijdag 14 mei tussen 00:10 uur en 01:05 uur.
Oliver Stone's documentaire over Fidel Castro op Neerlands net Holland Doc 24
Ter afsluiting van een hele avond (Zuid-)Amerikaanse documentaires op Neerlands digitale televisiekanaal Holland Doc 24 op donderdag 13 mei onder meer over Evita Peron en Che Guevara wordt kort vóór middernacht, van 23:52 uur tot ongeveer 00:30 uur een documentaire van de VS-filmer Oliver Stone uitgezonden. Deze regisseur heft een periode in het gezelschap van Fidel Castro (geboren 1926) doorgebracht, en daarbij is hij in de gelegenheid gesteld om meer dan dertig uur aan interviews en informele gesprekken op te nemen. Daaruit is een portret van de Cubaanse leider ontstaan dat hier en daar afwijkt van het algemene beeld dat men, vrijwel overal ter wereld van hem heeft. Met Oliver Stone spreekt hij openhartig over de revolutie en over de huidige toestand waarin Cuba zich bevindt. Zelfs Castro's decennia lang verborgen gehouden 'liefdesleven' blijkt in die documentaire geen taboe. Een herhaling zal worden uitgezonden op zaterdag 15 mei, op dezelfde digitale zender, tussen 22:02 en 22:38 uur. __________
Afbeelding: Fidel Castro (r.) met Che Guevara, lang geleden.
Nieuw Ensemble met twee wereldpremières in Muziekgebouw aan 'IJ en op NL-Radio 4
Live vanuit Muziekgebouw aan 't IJ
In het programma De donderdagavondserie dat wordt uitgezonden via Radio 4 in dit geval op donderdag 13 mei, vanaf 20:02 uur, live vanuit het Muziekgebouw aan 't IJ te Amsterdam zal het Nieuw Ensemble een optreden verzorgen onder leiding van Ed Spanjaard, met solistische medewerking van violiste Jennifer Koh. Deze musici zullen samen drie composities voorstellen, waarvan twee wereldpremières. Het concert zal worden geopend met een zo langzamerhand klassiek geworden stuk van de middelste van de drie vertegenwoordigers van de Wiener Schule welke ten onrechte veelal als Neue Wiener Schule wordt geafficheerd : Anton von Webern (1883-1945) [1]. Van hem worden de Vijf stukken voor orkest opus 10 gespeeld.
Wereldpremières Als eerste wereldpremière zal een stuk voor ensemble, getiteld Mudra, gereedgekomen in 2010 en geraliseerd door de Belgische componist Wim Henderickx (geboren 1962). Dit opus heeft een lengte van ongeveer zevenentwintig minuten.
Voordat uitvoerenden aan de andere allereerste uitvoering van een ander werk van een andere componist Klas Torstenssen (geboren 1951) toekomen en dat is na de pauze zullen de orkeststukken van Anton von Webern worden herhaald. Althans, zo staat het in de opsomming van de composities in het persbericht dat we ontvingen. In de programmagegevens van Radio 4 wordt dat niet expliciet doch evenmin impliciet vermeld. In ieder geval is het laatste werk van de avond bestemd voor het ensemble met een toegevoegde soliste, die de partij in het Concert voor viool en orkest van Klas Torstenssen zal interpreteren.
__________
[1] Voor het geval u ze even niet allemaal op een rijtje heeft: de beide andere heren van deze stroming waren (en zijn) Arnold Schönberg (1874-1951) en Alban Berg (1885-1935).
Tags:Nieuw Ensemble, Ed Spanjaard, Jennifer Kuh, Anton von Webern, Klas Torstenssen, Wim Hendericks, Muziekgebouw aan 't IJ-Amsterdam, NL-Radio 4, 'De donderdagavondserie'
Drie Grimm-sprookjes als film op Hemelvaartsdag op iverse Duitse zenders
Sneeuwitje
Zoals dat op christelijke feestdagen gebruikelijk is op Duitse tv-zenders, vooral die van ARD/Das Erste en één of meer van de daaraan gelieerde regionale zenders van de zogeheten Dritten Programme, wordt ook op Hemelvaartsdag, donderdag 13 mei, weer aandacht besteed aan de klassieke Duitse sprookjes door middel van een aantal films. Deze dag zijn dat er drie, die verspreid over drie zenders de ARD, de Norddeutsche Rundfunk (NDR) en de Westdeutsche Rundfunk (WDR) de ether in zullen worden gestuurd. Aangezien de beide laatstgenoemde instituten tot de organisatie van de ARD behoren, is het ietwat zeg maar gerust: uiterst verbazingwekkend dat de beide films elkaar overlappen.
Vooral om de kinderen zoet te houden op zulke niet schoolse dagen, presenteert de ARD reeds om 06:45 uur de film als opening van het dagprogramma dat op gewone werkdagen reeds om 05:30 uur begint. In dit geval gaat het om een rolprent die al bijna een halve eeuw oud is: Schneewittchen, een DDR-productie uit 1961, van Gottfried Kolditz (1922-1982), met Doris Welkow, Wolf-Dieter Panse en Marianne Christine Schilling. Van geen van deze drie acteurs waren op de gebruikelijke wijze biografische gegevens te vinden. Het zal met het feit dat ze DDR-lieden waren, te maken hebben. De film naar het wereldvermaarde verhaal van de gebroeders Jacob (1785-1863) en Wilhelm Grimm (1786-1859), duurt exact een uur.
Rumpelstilzchen
Ook de film Rumpelstilzchen is gebaseerd op het gelijknamige verhaal van dezelfde broes Grimm. Deze rolpent uit 2009 van Ulli König duurt eveneens een uur. Daarin kunt u Gottfried John (geboren 1942), Julie Engelbrecht (geb. 1984) en Robert Stadlober (geb. 1982) zien spelen. Deze rolprent wordt vertoond op de regionale televisiezender NDR III, tussen 13:00 uur en 14:00 uur.
Die Bremer Stadtmusikanten
Met de uitzending van de verfilming, eveneens in 2009, van Die Bremer Stadtmusikanten wordt binnen een gering aantal uren voor de derde keer in bewegende beelden een eerbetoon aan de sprookjesverzamelaars Grimm gerealiseerd. Regisseur Dirk Riegel heeft voor deze rolprent een beroep gedaan op Anna Fischer (geb. 1986), Johannes Zirner (geb. 1979) en Florian Martens (geb. 1958).
Deze omzetting in beeld en geluid van een aloud Duits verhaal wordt uitgezonden door de Westdeutsche Rundfunk, tussen 13:40 uur en 14:40 uur.
____________
Afbeeldingen
1. Voorzijde dvd-doos voor de film Schneewittchen. 2. De gebroeders Jacob en Wilhelm Grimm.
Vooruitblik op oecumenische kerken-dag München via ARD en ZDF
Op woensdag 12 mei, kort voor middernacht wordt op de beide publieke Duitse televisiezenders ARD/Das Erste en Zweites Deutsches Fernsehen als laatste programma-onderdeel, overgaand in de nacht op donderdag 13 mei, een voorbeschouwing gewijd aan de komende, oecumenische kerken-dag te München welke dit jaar voor de tweede keer in Duitsland zal worden gehouden.
De vraag die in de reportage op het eerste net aan de orde komt, is of de recente actuele gebeurtenissen het schrijnende misbruik, waaronder in seksueel opzicht, van kinderen in dit geval binnen de beide kerken, maar vooral in de katholieke van invloed zullen zijn op de inhoud van deze manifestatie. De reportage is van ARD/Das Erste is gepland voor uitzending tussen 23:30 uur en 00:15 uur. De vooruitblik via het ZDF daarentegen duurt maar een kwartier: van 23:55 uur tot 00:10 uur. Journalistiek gezien is het prima dat er twee, zo moelijk verschillende, invalshoeken worden gepresenteerd, maar het nadeel dat daaraan in dit specifieke geval kleeft, is dat de langere ARD-bijdrage die kortere van het ZDF overlapt.
Tonen van strijkkwartet en gedichten van Heine tijdens Live-Konzert via WDR 3-radio
Muziek in afwisseling met literatuur
Op woensdagavond 12 mei biedt de Duitse regionale radiozender WDR 3 de gelegenheid om in het programma Live-Konzert te luisteren naar muziek en literatuur in afwisseling. Het thema van de gebeurtenis is Denk ich aa Deutschland. Dat zijn de eerste vier woorden van een dichtregel van Heinrich Heine (1797-1856), die in zijn geheel luidt: Denk ich an Deutschland in der Nacht, bin ich um den Schlaf gebracht [1].
Het evenement dat om 20:05 uur begint en tot 22;30 uur duurt, telt negen onderdelen: vijf muziekstukken en vier maal een tekst van Heinrich Heine daartussenin.
Een compositie van Anton von Webern (1883-1945) opent de avond: Zes Bagatellen voor strijkkwartet, opus 9. Aansluitend treedt acteur Udo Samel (geboren 1953) als spreker op met het gedicht Traumbilder I[2] uit Junge Leiden (1817-1821), opgenomen in het Buch der Lieder van Heinrich Heine (1797-1856), voor het eerst verschenen in 1827.
Driemaal Robert Schumann
Na het Heine-gedicht volgt opnieuw muziek voor strijkkwartet, deze keer van Robert Schumann (1810-1856): opus 41, nr. 1: 4 , waarna Heine's Traumbilder II[2] wordt gelezen. Direct in aansluiting zalk opnieuw een fragment klinken uit een ander strijkkwartet van dezelfde componist: opus 41, nr. 1: 6. Het zesde onderdeel an het gevarieerde cultuurprogramma via de ether bestaat uit vier gedichten: Heimkerhr I-IV uit de bijna honderd onderdelen tellende verzameling Die Heimkehr (1823-1824). De eerste regel van het tweede gedicht van die stukken zal menigeen bekend voorkomen: "Ich weiß nicht, was soll es bedeuten."
Dan mag het Kuss-Quartett nogmaals een gedeelte van een Schumann-kwartet ten gehore brengen uit weliswaar hetzelfde opus (41, nr. 1), maar dan onderdeel 8.
Felix Mendelssohn tot slot
Voordat de avond met muziek en poézie met alweer een gedeelte uit een strijkkwartet, want een andere formatie is voor dat gebeuren niet ingepland, wordt afgesloten, maar nu uit de koker van Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) uit het strijkkwartet nr. 4, opus 44, nr. 2 , komt Udo Samel weer aan de beurt met Heine: uit Deutschland, ein Wintermärchen van 1844.
__________
[1] Uit Nachtgedanken, het vierentwintigste en laatste gedicht uit Zeitgedichte: het laatste onderdeel uit de Neue Gedichte (1844), die soms in één band worden uitgegeven met de verzameling Buch der Lieder.
[2] Zie de bijdrage op onze zustersite Tempel der Dichtkunst.
____________
Afbeeldingen
1. Acteur Udo Samel leest gedichten van Heinrich Heine.
2. Auteur Heinrich Heine. Portrettekening uit 1829 van Franz Kugler (1808-1858).
Tweedelige documentaire over De wortel van het kwaad op Humanistische Omroep via Nederland 2-tv
God als misvatting De Humanistische Omroep zendt in twee afleveringen het programma De wortel van het kwaad uit, over auteur en wetenschapper Richard Dawkins, die in deze documentaire reportage de confrontatie aangaat met gelovigen van verschillende achtergronden en dito religieuze richtingen. Daarmee hoopt hij aan te tonen dat het godsgeloof de wortel van het kwaad is, simpelweg omdat God als misvatting heerst. Die Nederlandse boektitel uit 2006 een vertaling van Richard Dawkins' boek The God Delusion is tevens de titel van de eerste aflevering van het tweeluik dat op twee achtereenvolgende dinsdagen zal worden uitgezonden.
Darwin-adept
De eerste aflevering heeft een omvang van ongeveer zo'n drie kwartier, en is te zien via Nederland 2, beginnend op dinsdag 11 mei om 23:25 uur, en eindigend althans volgens het schema in de vroege nacht van dinsdag op woensdag 12 mei. Daarin maakt Richard Dawkins als onvoorwaardelijk bewonderaar van Charles Darwin duidelijk hoe verbijsterd hij is dat de evolutieleer steeds meer wordt beschouwd als gelijkwaardig aan het uitzonderlijk naïeve, en daardoor volstrekt ongeloofwaardige scheppingsverhaal zoals 'de ware gelovigen' het nog als gesneden koek slikken.
Richard Dawkins maakt zich begrijpelijkerwijs en terecht boos over de, onder veel meer, onrechtvaardige, rancuneuze en racistische God van het Oude Testament tegenover de volkomen dwaze en op z'n zachtst gezegd totaal wereldvreemde leer der verzoening in het tweede deel van de oudste anthologie der westerse wereld, bekend bij velen vooral bij exegeten, gelovigen en literatuurhistorici als de Gantsche Heilige Schrift: Biblia [1].
Geen empathie
In een artikel als voor beschouwing op de film verschenen in de VPRO-Gids van de thans lopendeweek schrijft Sietse Meijer dat Dawkins voornamelijk voor eigen parochie preekt, en daarnaast niet echt moeite doet om een verklaring te vinden voor de ook heden ten dage nog altijd onstuitbare hang naar religie. Sietse Meijer besluit zijn betoog met de bewering c.q. vaststelling dat Richard Dawkins zich moeilijk kan inleven in degenen voor wie religie "een diepere betekeni heeft, troost biedt of om een andere reden belangrijk is." Als laatste zin staat daar: "Hij begrijpt er helemaal niets van." Dat zal miljoenen mensen eender vergaan in de gebieden waar Dwkins' boek al dan niet in vertaling beschikbaar is. Dat niet begrijpen hoeft overigens niet per definitie te betekenen dat men er ook geen begrip voor heeft.
Evolutie-boek Verleden jaar is er opnieuw een boek van Richard Dawkins verschenen, ditmaal met een inhoud die minder gaat over de God die hij als misvatting beschouwt, maar met een omvangrijke tekst waarin hij een Bewijs voor evolutie aandraagt. Het boek draagt dan ook die ondertitel, met daarboven Het grootste spektakel ter wereld. Daarin biedt Dawkins een verhandeling waarmee hij de wereld duidelijk wil maken dat de evolutieleer boven elke twijfel is verheven, en dat alle andere theorieën over ontstaan en ontwikkeling van mensen, dieren en planten als dwaalwegen kunnen ja moeten worden beschouwd. Dawkins' grootste verdienste ligt beslist in de intelligente, stilistisch hoogstaande en tegelijkertijd zeer leesbare inhoud van de teksten die hij heeft geproduceerd. Hulde daarvoor. __________
[1] Biblia is het meervoud van het Griekse woord biblion (βιβλιον), dat langzamerhand tot Bijbel (Bi-jbel, waarin de J ter versterking van de I bestond en dus als Bibel werd uitgesproken, hetgeen onder meer Groningers, Friezen en Duitsers doen).
____________
Afbeeldingen
1. Voorplat van de Nederlandse editie van God als misvatting, waarvan inmiddels een goedkope versie in paperback is verschenen.
2. Auteur en wetenschapper Richard Dawkins.
3. Voorzijde van de grote paperback met Dawkins' bewijs voor evolutie: Het grootste spektakel ter wereld.
Hoe betrouwbaar zijn ooggetuigenverslagen? ' Documentaire op BBC Two-tv
Onder de titel Eyewitness vertoont BBC Two-tv, beginnend in het eerste uur van de nacht van maandag 10 mei op dinsdag 11 mei om precies te zijn tussen 00:20 uur en 01:20 uur een documentaire over ooggetuigenverslagen. Het uitgangspunt is de vraag hoe betrouwbaar ooggetuigenverklaringen zijn. Dit is onder meer een zeer belangrijk element geweest in het proces dat jaren geleden in Israël werd gevoerd tegen John Demjanjuk. Een getuige-deskundge uit Nederland heeft dit probleem van vervorming van de werkelijkheid in de beleving van getuigen nadrukkelijk in het middelpunt van de belangstelling geplaatst. Daarbij kan ook het tijdsverloop tussen gebeurtenis en de af te leggen verklaring een gewichtige rol spelen. In Manchester is een experiment uitgevoerd waarbij tien mensen zijn gefilmd zonder dat ze hiervan op de hoogte waren gesteld terwijl ze gtuige waren van een geénsceneerde steekpartij. Als ze hun verklaring afleggen, blijkt dat ze verschillende situaties beschrijven. Dat is het empirisch verkregen bewijs voor de stelling van de Leidse professor. Dat laatste zal in den brede worden voorgelegd aan de kijkers naar deze documentaire.
Antisemitisme heden ten dage in documentaire van Yoav Shamir op Holland Doc 24
Onderzoek naar antisemitsme
Het digitale televisiekanaal Holland Doc 24 zal heden en morgen tweemaal derhalve een nieuwe aflevering uitzenden van de reeks VPRO Import, waarin de documentaire Defamation van regisseur Yoav Shamir (geboren Tel Aviv 1970) zal worden gepresenteerd. Hij heeft deze film gemaakt aan de hand van zijn persoonlijke onderzoek naar het begrip antisemitisme, en vooral de betekenis die dit woord heeft in de huidige tijd. De film van Yoav Shamir vertolkt deze persoonlijke zoektocht op heldere wijze. Zo spreekt hij onder meer met het hoofd van de Defamation Leaguein de Verenigde Staten van Amerika. Daartegenover staat een leger van professoren die niet mis te verstane kritiek leveren op juist die organisatie.
Voorts worden we in de zo'n anderhalf uur durende film geconfronteerd met de mechanismen die worden aangewend om de Israëlische jongeren te bestoken opdat deze zich zullen manifesteren als geschikt voor de militaire dienstplicht. De documentaire van Yoav Shamir wordt uitgezonden op zondag 9 mei van 21:52 uur tot 23:34 uur;een herhaling zal op hetzelfde digitale televisiekanaal worden gepresenteerd op maandag 10 mei, tussen 19:27 uur en 21:00 uur.
__________
Afbeelding: Regisseur Yoav Shamir. Foto van de site van Defamation.
BBC One-tv zendt zondagavond documentaire over Henri Matisse uit
Schilder, beeldhouwer en fauvist De Britse zender BBC 1 presenteert in vier afleveringen de serie documentaires over kunstenaars, meer speciaal over die ruim gezien vier eigentijdse meesters der, voornamelijk beeldende, kunst: Pablo Picasso (1881-1973), Henri Matisse (1869-1954) [1], Salvador Dali (1904-1989) en Andy Warhol (1928-1987).
In het kader van deze elektronische cultuursite komt voor een nadere beschouwing, respectievelijk aanbeveling, uitsluitend de schilder en beeldhouwer Henri Matisse in aanmerking, die als thema fungeert van de tweede aflevering in die reeks. Die wordt hedenavond uitgezonden op de tv-zender BBC 1, tussen 22:00 uur en 23:00 uur. Deze aflevering wordt gepresenteerd door Alastair Sooke. In de film wordt niet alleen gerept van leven en werk de mens en artiest Henri Matisse, doch eveneens welke maatschappelijke gevolgen er door (onder meer mede) diens werk zijn ontstaan, en daarnaast welke invloeden zich hebben doen gelden op diens leeftijdgenoten en degenen die na hem zijn gekomen, niet alleen in de discipline schilderkunst, maar tevens ver daarbuiten, zoals in de architectuur en de stroming, die van groot belang is geweest en wordt aangeduid met het begrip design. Deze Henri Matisse gold als de bekendste, want merkwaardigste vertegenwoordiger van het fauvisme [2]. Alastair Sooke wil weten hoe groot de invloed van Matisse is op ons huidige bestaan.
__________
[1]Na mijn gymasiumjaren ben ik eerst enige jaren werkzaam geweest in het boekenvak, niet alleen als redacteur ter uitgeverij met alles wat daarbij aan de orde kwam, maar gelijktijdig in één der drie boekwinkels die aan die uitgeverscombinatie waren verbonden. Toen ik de leiding van het filiaal in Leeuwarden op mij nam, werd ik al snel geconfronteerd met een artiest wiens naam mij niets zei. Een jong koppel kwam op een zatermiddag stralend binnen en de helft van de mannelijke kunne sprak: "Wij zien dat u een grote collectie kunstboeken heeft. Is daar wellicht ook een boek bij over de bekende Engelse schilder Matthews?" Aangezien de collectie voor die filialen uit ons hoofdkantoor werd verzonden en ikzelf voor de samenstelling van meestal alles maar in ieder geval altijd van de sector kunsten voorbereidde, kon ik, zonder verder te zoeken, de vraag ontkennend beantwoorden. Het stel verliet de winkel en ik keerde terug naar het naastgelegen woonvertrek. Aangezien de buitenzijde van die kamer van plafond tot vloer was voorzien van een winkelruit diende de directe ruimte achter die ruit als etalage, waarin de boeken alle waren geplaatst in een raamwerk met dunne touwtjes en een glooiende gleuf in het hout, zodat van vrijwel elk boek, met uitzondering van folianten de voorzijde kon woren getoond.
Op het moment dat ik mij in enige adminstratie wilde verdiepen, hoorde ik de jongeman tegen zijn wederhelft zeggen: "Kijk nou eens, die man weet niet eens wat hij heeft. Daar staat een boek van Matthews." Die beiden kwam niet terug in de winkel, maar beenden geërgerd weg. Niet dat ik direct begreep om wie het ging, zozeer was ik verbaasd over de leemte in mijn kennis omtrent de voorraad in mijn eigen filiaal. U begrijpt het, zeker in dit kader, reeds, maar ik moest eerst naar buiten lopen en in de etalage kijken om te zien dat het bij die Matthews om Henri Matisse ging.
[2] Fauvisme: richting in de Franse schilderkunst, vooral in de jaren 1905-1910, waarvan de beoefenaars nogal ongebreideld gebruik maakten van felle, ongemengde kleuren.
Opera-zondag, verspreid over de gehele dag, via Arte-televisie
Wagner: Tannhäuser
In het kader van de Europese Operadagen wordt dit weekeinde door Arte-televisie flink wat aandacht aan het fenomeen muziektheater besteed door middel van weliswaar televisie, doch via een breed scala aan thema's. Nadat deze Duits-Franse cultuurzender reeds op zaterdag 8 mei op diverse fronten aandacht aan deze Europese gebeurtenis heeft besteed, pakt deze op zondagochtend om 09:45 uur de draad weer op met een uitvoering van Tannhäuser uit 1845 van Richard Wagner (1813-1883). Het gaat hier om een versie door het Philharmonia Chor Wen en het Deutsche Symphonie Orchester Berlin onder leiding van Philippe Jordan. De opvoering vindt plaats in het Festspielhaus Baden-Baden.
Maria Callas Dezelfde zender presenteert later op de dag een documentaire over de onvergelijkelijke en onvergetelijke Maria Kalogeropoulos (1923-1977) die aan operaminnaars en zovelen daarbuiten beter bekend is als Maria Callas. In de film, die tussen 19:15 uur en 20:00 uur zal worden uitgezonden, kun u impressies bekijken van aan galaconcert uit 1958 in Parijs, gevolgd door een recital uit 1965.
Thema-avond: Peking Opera
Arte-televisie biedt op zondag 9 mei een thema-avond onder de titel Die exotische Welt der Peking-Oper. Twee onderdelen maken deze 'avond', die wordt gerealiseerd tussen 20:14 uur en 23:55 uur. Als eerste onderdeel kunnen we het Chinese, verfilmde drama Ba wang bie ji(Lebewohl, meine Konkubine) zien, een China/Hongkong coproductie uit 1993, met in de voornaamste rollen Leslie Cheung, Zhang Fengyi en Gong Li. Om 23:00 uur volgt nog een reportage over en opera-school in Beijing. Daar heerst een ijzeren discipline op basis van tradities die al vele eeuwen overeind worden gehuden om te kunnen garanderen dat het hoge niveau ook voor de in de in ieder geval nabije toekomst blijft gehandhaafd.
Forensisch onderzoek naar de raadselachtige Ipswich Man; BBC Two-tv
In het populair-wetenschappelijke programma History cold case dat door de Britse televisiezender BBC Two wordt uitgezonden, wordt in de aflevering van donderdag 6 mei tussen 22:00 uur en 23:00 uur onze tijd aandacht besteed aan de zogeheten Ipswich Man. In de directe omgeving van een middeleeuwse abdij in Groot-Brittannië is een skelet gevonden dat van Afrikaanse origine lijkt. Waar zijn die stoffelijke resten vandaan gekomen en wat is er met degene gebeurd die het skelet in voorafgaande gedaante is geweest?
Foto: Het forensic team van Dundee University: Doctor Wolfram Meier-Augenstein, Professor Sue Black (Head of Department), Doctor Caroline Wilkinson and Doctor Xanthe Mallett.
Teleac-Labyrint over Vlees van de toekomst op Nederland 2
In het populair-wetenschappelijke televisieprogrammaLabyrint dat door Teleac in samenwerking met de VPRO via Nederland 2 wordt uitgezonden, zal in de aflevering van woensdag 5 mei opnieuw een kwestie aan de orde worden gesteld die elders niet worden behandeld. Tevens onderscheidt Labyrint zich doordat het kijkers kan verrassen, nieuwe of gewijzigde inzichten voorstelt, en daarmee heel wat stof tot nadenken biedt. Op deze woensdag wordt Labyrint uitgezonden tussen 20:50 uur en 21:30 uur. Het thema is deze keer Vlees van de toekomst. Door middel van deze aflevering wordt aandacht besteed aan het kweken van vlees zonder dat daarvoor dieren benodigd zijn. Dat zou, in tal van opzichten, een hele vooruitgang binnen de beschaving kunnen zijn.
Speelfilm Anna Mauth is verpleegster en werkzaam in een ziekenhuis in de Duitse stad Dresen, aan het begin van het jaar 1945. Als gevolg van het oprukken van het Russische Rode Leger via Polen in de richting van Duitsland, raken diverse Duitse soldaten gewond; veel van hen worden naar dat ziekenhuis in Dresden gebracht waar Anna Mauth werkt. Zij is in het persoonlijke vlak helemaal niet geïnteresseerd in soldaten die zijn betrokken bij aanvallen op haar vaderland. Dat verandert echter spoorslags zodra ze in aanraking komt met een Engelse piloot die blijkt te zijn neergestort; dan raakt ze helemaal in de ban van de liefde.
Dit is de synopsis van een historisch drama met de korte maar in het kader van de gebeurtenissen veelzeggende titel Dresden. Het is een rolprent uit 2006 van Roland Suso Richter (geboren 1961) over de bombardementen op die stad, begin 1945. De protagonisten in het verhaal worden vertolkt door Felicitas Woll (geboren 1980), John Light (geboren 1964) en Benjamin Sadler (geboren 1971).
De rolprent wordt op woensdag 5 mei, tussen 20;15 uur en 22:40 uur, uitgezonden door het tweede publieke Duitse telvisienet ZDF. __________