Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
23-07-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. 23 juli 2008
Klik op de afbeelding om de link te volgen De belangrijkste beleidsmaatregel van Happart was wel de uniformisering van de bewegwijzering van de wandelingen overal in Wallonië. Waar dat vroeger gebeurde met een bont allegaartje aan bordjes en plaatjes van alle mogelijke formaten en met alle mogelijke tekeningen en symbolen, is zowat elke gemeente in Wallonië er de voorbije jaren in geslaagd om de bewegwijzering volgens de nieuwe normen in te voeren. Dat heeft als pervers neveneffect dat alle folders, brochures en kaarten van meer dan 5 jaar oud onherroepelijk onbruikbaar zijn voor wie het zich gemakkelijk wil maken. Niet voor ons dus, die vandaag op pad trekken met een wandelkaart die we in 1985 aankochten: "Bewegwijzerde wandelingen in de Boven-Lesse". Als je wat geluk hebt, dan heb je na een tijdje wel door wat vandaag het symbool is van die oude wandeling, maar blijkbaar heeft men hier ook het hele wandelwegennet geherstructureerd. Maar in deze streek verandert er zo weinig dat je de oude kaarten niet echt onbruikbaar kunt noemen. We combineren een tweetal wandelingen, met als hoofdbrok de oude "Promenade des Étangs de Mirwart", en aanlooproutes uit de dorpskern van Tellin.

Tellin zelf mag prat gaan op een mooie, rustige dorpskern - ideaal als start- en eindpunt- en boogt zowaar op een museum - vroeger klokkenfabriek: Cloch-art. De wandeling zelf is een stevige combinatie van lang klimmen en dalen, en loopt grotendeels door bosgebied. De vijvers van Mirwart zijn kunstmatig aangelegde viskweekvijvers, waar draad de vreetgrage reigers op afstand moet houden. Met een TWQ van 52 % scoort deze wandeling niet echt hoog, maar dat komt vooral doordat een flink stuk van de boswegen geasfalteerd is (geweest). Niet echt trage wegen dus, al is het verkeer hier werkelijk minimaal: 2 Vlaamse wandelaars in dit wat geïsoleerde gebied.

We moeten deze wandeling op een woensdag maken. Misschien frons je daarbij de wenkbrauwen, maar dit is inderdaad het gevolg van een eigenaardigheid in de dienstregeling van buslijn 29 die Jemelle met Grupont verbindt. Het stuk Jemelle - Wellin (langs Han-sur-Lesse) mag dan volgens Waalse normen meer dan behoorlijk bediend zijn, voorbij Wellin is het behelpen. Vroeg in de ochtend valt het busverkeer hier stil, zodat we er zelfs geen extra vroege uitstap van kunnen maken. En alleen op woensdag is hier een bruikbare verbinding rond de middag. Wat daar de reden mag voor zijn, is me een raadsel. Vaak is dit het gevolg van een markt in de buurt, maar we zijn nu niet bepaald onder de indruk van het aantal zwaar beladen Ardense vrouwen dat van welke markt dan ook bijna thuis is. Misschien is het een destijds ingevoerde maatregel (gaat terug tot in de jaren 1960!) waarvan niemand meer weet waar hij goed voor is. Merkwaardig genoeg zitten we zelfs niet alleen op de bus tussen Wellin en Tellin.
De buslijn vervangt een tramlijntje dat destijds achter het dorp van Tellin doorliep. Meer dan wat vage restjes in het landschap is hier niet meer van terug te vinden.

We vertrokken in Halle op een voor ons ongewoon laat uur: IR 3909 (Halle 10:09 - Brussel-Zuid 10:19) wordt door Andréke met 6 minuten vertraging aangekondigd, en dat veroorzaakt een volksverhuizing naar de IR van 10:15. De simpele zielen laten zich telkens weer vangen want in Lot zal de 3909 toch voorrang krijgen. Alhoewel de 3259 eerst vertrekt zullen we hem met ms 843 net voor Lot voorbijrijden. Bij aankomst in Brussel-Zuid is de vertraging geslonken tot 5 minuten.
In Brussel-Zuid nemen we IC 2110 (Brussel-Zuid 10:33 - Jemelle 12:22). We zoeken ons voorkeursplaatsje achteraan de trein in ms 507. Met deze treinen kan het in de zomer alle richtingen uit, maar vandaag hebben we geluk: ondanks de aanwezigheid van 2 groepen jongeren (één voor Libramont, en één voor Poix-Saint-Hubert, hoor ik van de treinbegeleider), kunnen we genieten van een rustige reis. Tussen Brussel en Ottignies lopen we wel 8 minuten vertraging op (zit de 3909 voor ons?), en in Namur wachten we blijkbaar op een aansluiting van de IC uit Lille-Flandres, maar in Jemelle komen we maar 3 minuten te laat aan.
Het is ab 5124 van Wellin (een Jonckheere S2000T) die ons naar Wellin (12:34 13:02) brengt. Vroeger kon je rustig op deze bus blijven zitten voor de rest van de rit naar Grupont, maar tegenwoordig wordt er overgestapt, en wel op ab5125 die ons op zijn Ardens met een 4-tal minuten vertraging opzadelt. Overstappen betekent nl. ook een babbeltje slaan, en dan gaat de klok vlug! De bus passeert langs het oude tramstation van Wellin, maar eigenlijk is het alleen voor kenners herkenbaar. (De busgids uit 1975/1976 vermeldt een analoge dienstregeling: Jemelle - Wellin 12:23 - 12:53 met rit 709 en dan Wellin - Tellin 12:55 - 13:09 met rit 705. Te gek om te geloven is de vermelding bij rit 705: verzekert geen aansluiting met rit 709. Dan heb je al eens een bus een keer in de week rond de middag, dan verzekert die nog niet eens aansluiting!)

Voor de terugreis opteren we voor de bus naar Grupont, met overstap op de trein aldaar. Het is ab5881, een Jonckheere Transit 2000, volgens www.zone01.be een bus van stelplaats Dinant. Deze keer zijn we wel de enige reizigers naar deze wat eigenaardige terminus, want het station van Grupont is nu niet meteen het aantrekkelijkste van het NMBS-net. Bij aankomst trekt de bus zich terug op het oude emplacement, wachtend op een stoptrein uit Namur. Er is zowaar één overstappende reiziger!

We kunnen de 50 minuten overstaptijd die ons hier geserveerd worden gelukkig vullen met ons avondmaal, daarin bijgestaan door een hondje van de familie van de luizenbollen. Het is een vriendelijk maar angstig dier, dat dringend wat verzorging nodig heeft. Daarmee past hij perfect in het decor van dit afgeschafte station en bij de huidige bewoners.

L5790 (Grupont 19:15 - Jemelle 19:23) bestaat uit 2 klassieke stellen. Wij kiezen voor het klassiekste (ms 230). De treinwachtster leest Tolstoj, maar ze doet wel haar job zoals het hoort. Spijtig genoeg voor haar kan ze geen exotisch biljet Grupont - Halle aanmaken, de RailPass is maar een flauw afkooksel van een echt biljet. Jemelle wordt zonder problemen gehaald. Hopelijk wordt de NMBS verplicht door de stijgende reizigersaantallen om deze stellen nog lang in dienst te houden.
In Jemelle nemen we IC 2141 (Jemelle 19:38 - Brussel-Noord 21:18), 2 ms 96. We zitten nu helemaal vooraan in ms 516, en andermaal wordt het een zalige, rustige reis. Dat vindt ook de treinbegeleider, want we krijgen hem tot Brussel niet te zien. We houden rekening met een eventuele overstap in Brussel-Zuid, maar de trein rijdt stipt, en dat geeft ons 4 minuten om toch in Brussel-Noord over te stappen op IR 3292 (Brussel-Noord 21:22 - Halle 21:45) - ms 316, destijds vaste waarde op  de lijnen 162 en 161 die we net bereden hebben. De treinbestuurder schat perfect de reistijd tussen Brussel en Halle in, zodat we precies op tijd in Halle arriveren.

23-07-2008 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
22-07-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 juli 2008
Klik op de afbeelding om de link te volgen Langzaam maar zeker zijn we wat achterop geraakt met ons wandelschema, en daar is het onstabiele maar interessante weer van de voorbije dagen niet vreemd aan. Maar vandaag lijkt de eerste dag van een betere weerperiode te worden, volgens de voorspellers misschien nog niet in het oosten, en dus trekken wij naar het westen. Er rest ons nog een sluitstukje aan de lang geleden begonnen GR 5A, nl. tussen Koksijde en De Panne. Een sluitstuk, en daarom ook wat korter dan gewend, nl. net iets meer dan 10 kilometer. In het rulle zand van de duinen die hier een goed alternatief bieden voor de waanzin van strand en dijk, kan dat slopend genoeg zijn... Eigenlijk is het bewonderenswaardig hoe de ontwerpers er hier in geslaagd zijn om het beste te halen uit die dunne strook die hier nog aan zachte recreatie besteed kan worden. Het wordt dan ook een aangename tocht, bij ideaal, niet te warm zomerweer. Toch even opletten als je deze tocht zou willen afstappen, want het loopt twee maal fout met de bewegwijzering: één keer waar op een cruciale plek de verfstreepjes ontbreken in het Reservaat Oosthoek. Tot overmaat van ramp vind je op het verkeerde traject nog streepjes van een vorig tracé, die niet allemaal even grondig zijn weggeveegd, wat de twijfel nog doet groeien. Toen we uiteindelijk weer op het juiste tracé kwamen, zijn we een eindje teruggelopen om uit te zoeken waar het verkeerd gelopen was. Uiteindelijk bleek het om één teken te gaan, mogelijk op een omgevallen boom, en bleken onze verwensingen aan het adres van de man met de borstels iets te voorbarig. Ten slotte zou je op het traject naar De Panne (Esplanade) rood-wit doorgestreepte verfstrepen moeten vinden, maar dat is niet het geval. Echt fout kun je niet lopen, maar het is duidelijk dat de belofte in de topogids hier niet waar gemaakt wordt. Met een TWQ van 70 % scoort dit stukje GR on-West-Vlaams hoog.

Erg moeilijk kondigde de verplaatsing zich niet aan:
- in Halle namen we om 6:46 de IR 3705, bestaande uit 3 ms 96. Wij zitten in ms 526. We arriveren stipt, m.n. om 6.55 in Brussel-Zuid;
- van Brussel-Zuid gaat het om 7:14 met IR 3629 (ms 553). Die maakt (bijna klassiek) wat vertraging tussen Veurne en De Panne, maar de schade bleef beperkt tot 2 minuten. Net voor De Panne blijven we even in de wissel steken, na een korte remming. Ik heb geen idee van wat er gebeurd zou kunnen zijn.
In De Panne stappen we over op lijn 0: het is tram 6031 die ons naar Koksijde Ster der Zee brengt. We bereiken die halte om 9.26.

De terugreis verloopt even voorspoedig:
tram 6040 zorgt voor de overbrenging van De Panne (Esplanade) naar De Panne (Station): 13:17 - 13:24. Tijd om in De Verloren Gernoare energie op te slaan voor de terugreis.
IR 3613 bestaat uit ms 544. Van 13:59 tot 15:46 is dat het onze. We bereiken Brussel-Zuid zelfs even te vroeg. Blijft nog het stukje Brussel-Zuid - Halle, met IR 3737 (16:05-16:14), alweer een trein met ms 96 (535).

We hadden vandaag dus maar 1 treintype, en je zult er ons niet over horen klagen. Toch denk ik met enig heimwee terug aan dezelfde verbinding, jaren geleden met M1, M2, M3 of K-rijtuigen...

22-07-2008 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (1)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 1 mei 2024 - Nieuwkerken-Waas - Melsele
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!