Bij het lezen van Spinoza stuit men vroeg of laat onvermijdelijk
op het probleem van de vertaling van het begrip mens (Lat.). Dat was ook zo bij het vertalen van de Tractatus Politicus. Ik heb er in mijn
Nederlandse vertaling op deze website voor gekozen om mens steeds contextueel te vertalen; dat wil zeggen dat ik een
Nederlands woord heb gezocht dat naar mijn beste inzicht op de meest adequate
manier de inhoud uitdrukt die Spinoza op die plaats probeert weer te geven.
Daarbij heb ik koppig vermeden om de traditionele termen geest en ziel te
gebruiken, omdat ze voor de lezer vandaag enerzijds beladen zijn met allerlei
connotaties uit ons verleden, maar anderzijds vandaag geen concrete betekenis
meer hebben, aangezien wij afstand hebben genomen, zowel emotioneel als
wetenschappelijk, van die oude bijbetekenissen. Geest en ziel zijn lege begrippen
geworden, ze verwijzen niet meer naar een specifieke inhoud.
Het is in het geval van Spinoza evenmin zo dat ze bij hem eenduidig
op een specifieke inhoud zouden slaan. Hij neemt immers eveneens duidelijk
afstand van de betekenis die dergelijke termen toen hadden, zowel in de (antieke)
filosofie als in de theologie, en geeft er een eigen betekenis aan, die
bovendien verschilt naargelang de context.
Eminente vertalers van Spinoza zoals Curley hebben erop
gewezen dat het onmogelijk is om deze dragende termen steeds door hetzelfde
woord te vertalen, precies omdat Spinoza ze ontegensprekelijk in diverse
betekenissen aanwendt. Men zou kunnen stellen dat Spinoza het zich gemakkelijk
gemaakt heeft: hij schrijft gewoon mens
en laat het aan de lezer (en de vertaler) over om uit te maken wat hij ermee
bedoelt. Ik benijd enigszins Engelse vertalers, die het zich even gemakkelijk (kunnen)
maken en als vertaling van mens gewoon
mind nemen, en het denkwerk aan de
lezer overlaten net zoals Spinoza dat doet. Helaas is er in het Nederlands geen
vaste term die de volledige lading dekt van zowel het Latijn als het Engels, of
die algemeen genoeg is om daarvoor door te gaan.
Een van de meest opvallende vertaalproblemen in de Tractatus Politicus is een complex beeld
dat Spinoza herhaaldelijk gebruikt. Vertrekkend van de mens die bestaat uit een
lichaam en een mens (Lat.), stelt hij
dat een gemeenschap van mensen zo moet functioneren alsof ze bestaat uit één
lichaam en één mens. Op andere
plaatsen laat hij het lichamelijke aspect onvermeld, en stelt dat een
gemeenschap zich moet laten leiden als door één mens (Lat.).
De lezer van mijn vertaling zal in elk van de voorkomende
gevallen kunnen nakijken welke oplossing ik aan dit probleem heb gegeven, maar
nergens is dat geest of ziel. Toch bleef ik met een onbevredigd gevoel zitten,
omdat ik er naar mijn aanvoelen niet altijd en niet afdoende in geslaagd was om
het beeld, of de metafoor van Spinoza getrouw weer te geven. Maar ik bleef bij
mijn besluit om zijn woorden niet letterlijk te vertalen, daartoe vooral
geïnspireerd door wat Spinoza zelf in de Ethica zegt over de werking van de mens en de eenheid tussen mens en lichaam (E2p48 vv.).
In het recente boek van Hasana Sharp, Spinoza and the Politics of Renaturalization vond ik een verwijzing
naar Etienne Balibar en zijn opmerkelijke benadering van Spinozas metafysica
(zie de vorige bijdrage). Toen ik een digitaal exemplaar vond van dat buitengewoon
verhelderend artikel, trof ik daar nog een artikel van zijn hand aan, dat
precies handelt over deze metafoor van Spinoza in de Tractatus Politicus en dat kan beschouwd worden als een zo al niet exhaustieve
of definitieve, dan toch wellicht nauwelijks overtrefbare analyse van deze
problematiek. Wij raden lezers die zich daarin willen verdiepen dan ook aan om zich
aan die heldere bron te laven. Het artikel verscheen oorspronkelijk in het
Frans, maar het is ondertussen vertaald in het Engels.
Etienne Balibar,
Spinoza et "lâme" de lÉtat. Potentia
multitudinis, quae una veluti mente ducitur.
« Potentia
multitudinis, quae una veluti mente ducitur », in Ethik, Recht und Politik
bei Spinoza, Vorträge gehalten anlässlich des 6. Internationalen Kongresses
der Spinoza-Gesellschaft vom 5. Bis 7. Oktober 2000 an der Universität Zürich,
herausgegeben und eingeleitet von Marcel Senn (Zürich) und Manfred Walther
(Hannover), Schulthess, Zürich, 2001, pp. 105-137 ; trad. angl. in Stephen H.
Daniel (ed.) : Current Continental Theory and Modern Philosophy,
Northwestern University Press, Evanston, 2005, pp. 70-99.
Hier vind
je de integrale tekst van het artikel in het Frans.
Met
enige handigheid vind je de Engelse vertaling hier.
Categorie:Tractatus Politicus
Tags:Spinoza
|