Hubert Bierbooms Rudmer Bijlsma Johan Braeckman Patrick Bruggeman Kees Bruijnes Wiep van Bunge Manja Burgers Arnold Burms
Filip Buyse Paul Claes
Anton Claessens
Maria Cornelis †
Jean-Luc Cottyn
Leni Creuwels Antonio Crivotti Luc Daenekindt Jean-Pierre Daenen Andreas De Block
Robert De Bock
Firmin DeBrabander
Georges De Corte Daniël De Decker Herman De Dijn Paul De Keulenaer Koen De Maeseneir Johan Depoortere
Deepak De Ridder Lut De Rudder
Bert De Smet
Patrick De Vlieger Luc Devoldere
Johan De Vos
Marcel De Vriendt
Peter de Wit Hugo D'hertefelt Karel D’huyvetters
Giuliana Di Biase
Hubert Eerdekens
Bas van Egmond
Willem Elias
Jean Engelen
Guido Eyckmans Kristien Gerber
Herman Groenewegen
Bart Haers
Yvon Hajunga
Bert Hamminga Cis van Heertum
Nico van Hengstum Bob Hoekstra François Houtmeyers
Jonathan Israel Susan James
Aryeh Janssens
Frank Janssens
Frans Jespers Paul Juffermans Jan Kapteijn
Julie Klein
Wim Klever
Jan Knol
Rikus Koops
Alan Charles Kors Leon Kuunders
Theo Laaper
Mogens Laerke
Patrick Lateur
Sonja Lavaert Willem Lemmens Freddy Lioen
Patrick Loobuyck
Benny Madalijns
Gino Maes
Syliane Malinowski-Charles
Frank Mertens Steven Nadler
Ed Nagtegaal
Jan Neelen
Fred Neerhoff
Dirk Opstaele
Gianni Paganini
Rik Pelckmans
Herman Philipse Jacques Quekel
Ton Reerink
Jean-Pierre Rondas Michael Rosenthal Rudi Rotthier Andrea Sangiacomo Sjoerd A. Schippers Eric Schliesser Max Schneider Winfried Schröder Willy Schuermans Herman Schurmans
Herman Seymus Hasana Sharp Anton Stellamans JD Taylor
Herman Terhorst Marin Terpstra Paul Theuns Tim Tielemans
Fernand Tielens Jo Van Cauter Henk Vandaele Will van den Berg
Sven Van Den Berghe Hubert Vandenbossche Jan Baptist Vandenbroeck
meld je aan als sympathisant of geïnteresseerde: spinoza-in-vlaanderen@telenet.be
16-09-2014
John Stuart Mill, On Nature
John Stuart Mill: het is een van die namen die je bij gelegenheid tegenkomt, maar waar je niet blijft bij stilstaan. In de geschiedenis van de filosofie wordt nauwelijks aandacht aan hem besteed. Toch noemt men hem wel eens ‘de meest invloedrijke Engelstalige filosoof van de 19de eeuw’.
John Stuart was de oudste zoon van de Schotse filosoof, econoom en historicus James Mill; hij werd geboren in Londen, in 1806 en werd door zijn vader streng opgevoed als een soort van wonderkind. Vanaf zijn derde levensjaar kreeg hij les in Grieks en begon hij de Griekse klassieken te lezen, vooral historische werken. Hij las ook uitvoerig Engelse historische werken. Hij kreeg eveneens een stevige opleiding in de natuurwetenschappen. Toen hij acht jaar oud was, leerde hij Latijn en maakte zich vertrouwd met de klassieke auteurs in die taal. Hij fungeerde als schoolmeester voor de andere kinderen, en in zijn vrije tijd las hij naast wetenschappelijke werken ook populaire klassiekers, zoals Cervantes en Defoe’s Robinson Crusoe. Zijn vader leerde hem ook poëzie te schrijven.
Vanaf zijn twaalfde ging hij gemeenzaam om met vooraanstaande geleerden in verschillende disciplines. Met zijn vader bestudeerde hij economisch-politieke kwesties, terwijl hij zijn eigen aandacht vooral richtte op de logica: hoe kunnen we weten dat een uitspraak waar is?
Toen hij veertien was verbleef hij een jaar in Frankrijk, volgde er lessen aan de universiteit en ontmoette verscheidene geleerden, schrijvers en politici.
Al dat intense werk op jeugdige leeftijd leidde tot wat wij nu een burn-out noemen, of een depressie. Hij herstelde langzaam, en hernam zijn intellectuele bezigheden, onder meer een correspondentie met Auguste Comte.
Mill was een religieuze non-conformist en in feite een atheïst en was als zodanig niet welkom aan de grote universiteiten, Oxford en Cambridge. Hij begon te werken voor de East India Company zoals zijn vader, en liep colleges aan University College in Londen, een seculiere instelling en tot op vandaag een van de meest prestigieuze universiteiten ter wereld.
In 1851 trouwde hij met zijn vriendin en zielsverwante Harriet Taylor. Ze kenden elkaar al meer dan twintig jaar, maar zij was gehuwd, en pas na de dood van haar echtgenoot bezegelden zij hun liefde. Zij had een grote invloed op hem en op zijn werk, maar stierf reeds in 1858.
John Stuart Mill was rector van de University of Saint-Andrews van 1865 tot 1868; in die jaren was hij ook lid van het Britse parlement, waar hij aanleunde bij de Liberalen. Hij was de eerste om het stemrecht voor vrouwen te bepleiten, en bekritiseerde de onderdrukking van Ierland door de Britten. Hij was een krachtig sociaal hervormer en voorstander van een meer democratisch stemrecht.
John Stuart Mill overleed in 1873 in Avignon, waar hij begraven werd naast zijn echtgenote.
Het zou ons te ver leiden indien we dieper zouden ingaan op zijn talrijke werken, zoals A System of Logic (1843), On Liberty (1858) en Utilitarianism (1863). Men leze daarover de degelijke artikelen bij Wikipedia.
Mijn aandacht werd recentelijk getrokken op zijn essay On Nature, dat in New York verscheen in de bundel Three Essays on Religion (1874). Ik las dat essay in een ruk uit op internet: https://www.marxists.org/reference/archive/mill-john-stuart/1874/nature.htm en was zo gecharmeerd door taal, stijl en inhoud van dit werk dat ik meteen besloot het te vertalen in het Nederlands, aangezien er geen Nederlandse vertaling voorhanden blijkt te zijn.
Wie vertrouwd is met de visie van Spinoza op de natuur, zal hier niet alleen vertrouwde ideeën ontmoeten, maar tevens boeiende en verhelderende uitweidingen over dit onderwerp, die ons kunnen helpen om Spinoza’s opvattingen beter te verstaan.
Om verschillende redenen heb ik besloten die vertaling niet online te plaatsen, maar wie erin geïnteresseerd is, kan me een mailtje sturen en dan bezorg ik de tekst graag (en gratis) in pdf- of Word-formaat.
Categorie:Spinoza links en rechts Tags:Spinoza
09-02-2013
Continuum Companion to Spinoza
Een interessante link die we ontvingen van Adelin Van Hecke:
Etienne Balibar - Spinoza: from individuality to transindividuality
Het lijkt nuttig onze lezers erop te wijzen dat de tekst van
de ongemeen interessante lezing van Etienne Balibar, Spinoza: From Individuality to Transindividuality, gehouden in
Rijnsburg en in 1997 gepubliceerd door de Vereniging Het Spinozahuis in de Mededelingen (nr. 71), online ter beschikking is op
dit adres. Warm aanbevolen!
Categorie:Spinoza links en rechts Tags:Spinoza
03-01-2013
Spinoza en Advaita 2
Spinoza en Advaita (2)
Het lijkt mij goed om eens wat dieper op de afzonderlijke raakpunten van beide
filosofieën in te gaan, juist omdat dit kan leiden tot een beter begrijpen en
beleven van de eigen leer.
S. : Er is geen individualiteit, onafhankelijk bestaan; het
betreft zuiver en
alleen een modus van God.
A. : Er is geen individu, er is niets buiten het Zelf / Dat;
Dat zijt gij.
(Dat: het niet dit, niet dit, het Onnoembare, God)
Uit De doornen en de roos citeer ik: ...de ultieme oorzaak of het absoluut
oneindig Zijnde: de ene oergrond van alle verschijnselen die zich in ontelbare
vormen van realiteit eindeloos ontplooit, onder meer in de vorm van het
denken....
De Advaita heeft een zelfde opvatting, maar erkent zelfs
geen enkele vorm van realiteit, ook geen geest, dus denken. De Werkelijkheid
ligt voorbij het ervaren van de zintuigen (de geest wordt in Oosterse
filosofieën beschouwd als zesde zintuig). De Werkelijkheid van dit lege is het
Absolute, het absoluut oneindig Zijnde, het Onnoembare. Dat wat de zintuigen
waarnemen, heeft geen eigenheid, is vergankelijk, is leeg. Dat geldt ook voor
het denken, ook het denken is vergankelijk (waar is het denken van de
niet-bewuste mens, de baby of bij diepe dementie?).
De kwantumfysica is ver doorgedrongen in de vaststelling van
deze leegte en dat de zogenaamde vastheid van de materie alleen veroorzaakt
wordt door de snelheid waarmee deeltjes in energetische beslotenheid rond
dansen, elkaar scheppend en vernietigend; maar steeds verder en steeds opnieuw
vaststellend dat wat vast gedacht was leeg blijkt te zijn.
In de filosofie van de Advaita zijn wij en al wat ons
omringt geen modus van de ene substantie, wij zijn Dat, het Onnoembare, ook wel
geduid met Bewustzijn. Louter dit Zijnde zijn, wil dit zeggen dat wijzelf de causa sui zijn, dus zonder
individualiteit en onafhankelijkheid! (Over de (on)vrijheid van de wil in een
latere bijdrage meer.)
Geboren worden of sterven is daarom onbestaand in de
Advaita. Een modus (je moet er nu eenmaal een naam aan geven), met of zonder
vorm, is op geen enkel moment niet Dat. Het is een onophoudelijk bewegen in
ons relatieve zijn en beleven, en een rust in het absolute. Spinoza gebruikt
hiervoor meen ik de termen sub specie
durationis en sub specie aeternitatis.
Hoe verwoordt Spinoza een en ander? Ik heb daarvan geen grondige kennis en val nogmaals
terug op De doornen en de roos en citeer:
...te aanvaarden... de eigen eindigheid, zelfs als rationeel wezen...
(voorwoord). Ligt in deze verwoording niet exact hetzelfde gedachtegoed, ook
ten aanzien van de geest?
In het artikel Advaita
en kwantumfysicaop mijn website
is een passus uit de Avatamsaka Sutra geciteerd: Geen ding kan vernietigd
worden. Omdat geen ding geschapen is, geen schepper heeft, het niet verklaard
en gelokaliseerd kan worden, omdat de dingen ongeboren en niet ontstaan zijn,
omdat er geen geven en nemen is, geen beweging en geen functie.
Uit De doornen en de roos blz. 16: Er is geen doelgerichtheid in de natuur:
alles is gewoon wat het is. Het is nagenoeg onmogelijk naast deze parallel te
kijken!
Het niet bestaan van een individualiteit en dus aanvaarden
van onze eindigheid nú, op dit moment en niet als wij sterven, het niet zijn wie
wij denken te zijn, een sterven zonder gestorven te zijn, is een cruciaal punt,
waaruit belangrijke consequenties voortvloeien. Graag nodig ik u uit om dit
punt vanuit Spinozas filosofie iets dieper te onderzoeken en te verwoorden dan
ik heb kunnen doen.
Was Spinoza ongewild een adept van de Advaita (filosofie van
non-dualiteit)? Er zijn nogal veel en bijzonder essentiële raakvlakken tussen
beide filosofieën. Dit illustreert zich o.a. in de hierna volgende ideeën.
1. S. : Er is geen individualiteit, onafhankelijk bestaan; het betreft zuiver
en alleen een modus van God.
A. : Er is geen individu, er is niets buiten het Zelf / Dat; Dat zijt gij.
(Dat is het niet dit, niet dit, het Onnoembare, God)
2. S. : Er is geen objectief goed en kwaad; deze begrippen zijn relatief,
dienen een particulier belang.
A. : Er zijn geen paren van tegenstelling (dus ook geen goed versus kwaad).
Het idee, begrip van verantwoordelijkheid berust op de gedachte dat er
een individualiteit, een ik of ego dat handelt (zie de punten 1 en 7.)
3. S. : Via een uiterste rationaliteit wordt een diep-intuïtief weten en
begrijpen bereikt.
A. : Berust op drie grondslagen: 1. de eigen ratio 2. het supra-rationele (het intuïtief
weten) 3. de geschriften.
4. S. : Uit dit diep-intuïtief weten en begrijpen vloeit spontaan de deugd
generositas voort.
A. : Mededogen dat niet tot stand gebracht behoeft te worden en altijd
beschikbaar is.
(pm. Hoge deugd is geen deugd, juist daarom deugd; Tao Te Tjing. Zie
ook punt 7.)
5. S. : Rationele meditatie op onze gevoelens (aandoeningen) levert ons de volmaakte
kennis hiervan op.
A. : Kennis van je zelf leidt tot Zelf-kennis (= Zelf-besef = Zelf-realisatie).
(p.m. Dit kennen is geen mentaal begrijpen maar het ervaren van het
essentiële Wezen van jezelf.)
6. S. : Alles wat ons overkomt, is zo volmaakt als het maar zijn kan en
vertoont geen enkel tekort; er is geen goed noch kwaad.
A. : Niet hechten aan, verlangen naar, noch afkeren van.
Er is geen dualiteit, geen enig paar van tegenstelling (wat goed is draagt
kwaad in zich, wat kwaad is draagt goed in zich).
7. S. : Er is geen vrije wil.
A. : Vrije wil is een begrip dat samengaat met het idee van het bestaan van een
onafhankelijke individualiteit; dat er een ik, ego is dat handelt. Een diep
besef van wie je werkelijk bent levert een altijd juist handelen op in de zin
van het woe-wei begrip uit het Taoïsme.
(pm. Heeft zelfs God wel een vrije wil, hoe zou hij/het zichzelf kunnen
kennen zonder enige vorm van manifestatie?)
8. S. : Ook Spinoza's filosofie kan tot een gelukzaligheid leiden.
(Onzekerheid hieromtrent klinkt door bij het voorwoord van De Dijns
de doornen en de roos. Ik ben er echter van overtuigd dat een diep
doorleefd besef en ervaren van deze filosofie beslist leidt tot een
blijmoedige bevrijdheid, evenals bij de Advaita. Hiertoe is in beide
leren het totaal opgeven van een eigenheid noodzakelijk en beseffen
dat juist de idee van een eigenheid de gebondenheid veroorzaakt.)
A. : Als je weet wie je bent houdt je langzaam op te zijn wie je niet bent! (W)
Gebondenheid en bevrijding zijn begrippen, een paar van tegenstelling.
Hij die zichzelf vrij weet, is inderdaad vrij en hij die zich gebonden acht, is
inderdaad gebonden. Zoals een mens denkt, zo wordt hij... ( uit de
Ashtavakra Samhita en Brihadaranyaka Upanishad).
Voor een kennismaking met enige vertaalde en toegelichte Advaita-teksten, die
vrij ter beschikking staan en waarin diverse verwijzingen naar Spinoza's
gedachtegoed zijn opgenomen, kunt u mijn website www.advaita-avadhuta.eu
(indirecte toegang via host) bezoeken.
Will van den Berg
Wij verwelkomen
hierbij Will als sympathisant van Spinoza in Vlaanderen.
Categorie:Spinoza links en rechts Tags:Spinoza
03-10-2012
Rikus Koops, Toelichtingen bij de KV
Spinoza
in Vlaanderen steunt Rikus Koops van bij
de publicatie van zijn hertaling en uitgave van de Korte Verhandeling. Toen hij
op zijn website begon met zijn Toelichtingen hebben wij spontaan onze
medewerking aangeboden voor het nalezen van die teksten. Dat resulteerde in een
vlotte samenwerking en aangename contacten. Nu hij met die heldere en
interessante commentaren bij elk van de hoofdstukken van de KV klaar is, willen
we hem daarmee van harte feliciteren. Men kan op zijn webstek nu ook de 16
toelichtingen samen downloaden in een keer, alles gratis en voor niks, zoals
het hoort.
En hoewel hij een vaste vermelding
heeft bij onze favorieten, willen we onze lezers nog eens extra verwijzen naar
zijn website: http://www.overspinoza.nl/.
Categorie:Spinoza links en rechts Tags:Spinoza
28-08-2012
Spinoza-cursus Open Universiteit
Jacques Quekel vond deze link naar een Spinoza-cursus van de
Open Universiteit, van de hand van prof. dr. P.M.L. Steenbakkers, bewerkt door
drs. H. Simissen.
Firmin DeBrabander (Ph.D.) is de auteur van het uitstekende
boek Spinoza and the Stoics: Power,
Politics and the Passions, waarvan we binnenkort een bespreking hopen te
brengen. Hij is professor
aan MICA, het Maryland Institute College of Art, maar hij is ook de in Amerika
geboren zoon van een Vlaamse emigrant uit Roeselare. Hij studeerde als gaststudent enige tijd filosofie
in Leuven, vooral Spinoza. En hij prijkt op onze sympathisantenlijst. Genoeg
redenen dus om vliegens in te gaan op zijn verzoek om een link te plaatsen naar
een boeiend editoriaal dat hij vorig weekend plaatste in de kwaliteitskrant The New York Times. Hij is Spinoza
duidelijk nog niet vergeten!
Speurend naar interessante informatie en publicaties over
Spinoza komt men soms terecht op plaatsten waar men spontaan niet zou aan
denken. Neem nu het Instituut voor maatschappelijke vorming
en het Vlaams Marxistisch Tijdschrift.
Wij vermoeden dat wij niet de enigen zijn die niet vertrouwd zijn met deze
beide instanties en ook dat nauwelijks iemand op het gedacht zal komen om daar
naar Spinoza te gaan zoeken. Dat laatste vooroordeel blijkt volkomen onterecht.
In jaargang 45 van 2011 vinden we in het lentenummer, nr.1
niet minder dan drie artikelen over Spinoza:
Karl Marx, een
a(b)no(r)male lezer van Spinoza - Miriam van Reijen 11111-van Reijen
Negri en het paradigma
van Spinoza - Sonja Lavaert 11112-Lavaert
Van spinozist tot
nationaal-socialist: de Nederlandse rechtsfilosoof Johan Herman Carp
(1893-1979) - André Mommen 11113-Mommen
over Spinoza
De teksten zijn integraal en gratis toegankelijk, je hoeft
alleen maar te klikken. Zeker, Spinoza wordt er behandeld vanuit een specifiek
oogpunt, maar dat is meestal zo en hoeft ook niets af te doen aan de
objectiviteit, noch aan de ernst en het belang van de bijdrage. Wie het
Marxisme louter beoordeelt op het succes - of het ontbreken daarvan - van zijn
concrete politieke toepassingen, gaat voorbij aan de waarde van zijn filosofische
grondslagen, ook voor onze tijd. Wij vinden hier dan ook een interessante
kennismaking met een Spinoza-receptie waarmee zeker sommigen onder ons minder
vertrouwd zijn. Zeer lezenswaardig.
Categorie:Spinoza links en rechts
14-07-2012
Spinoza links en rechts
Spinoza links en rechts
Spinoza is nadrukkelijk aanwezig op het web. Om je een
beetje wegwijs te maken in dat aanzienlijke aanbod, vermelden we hier enkele
interessante websites, in willekeurige volgorde, met wat commentaar. Vooral
Nederlandstalige sites komen hier nu aanbod. Artikels in online encyclopedieën
en Wikipedia kan je zelf wel vinden; ze zijn vaak interessant en bevatten veel
verwijzingen.
Als eerste dient Stan Verdult vermeld: http://spinoza.blogse.nl/, ongetwijfeld de
meest actieve site. Je vindt van alles op zijn blog: bijna dagelijkse
mededelingen en nieuws, aankondigingen van publicaties en gebeurtenissen,
boeiende artikels, een forum met vaak pittige discussies, lijsten met
interessante links en nog veel meer. Elke rechtgeaarde Nederlandstalige (en
buitenlandse, blijkbaar) Spinoza-liefhebber kan daar terecht.
Daarnaast heeft Stan ook een Spinoza website, voor een meer
systematische behandeling.
Van een gans andere aard is de site die de Nederlandse
Koninklijke Bibliotheek aan Spinoza wijdt, in
haar afdeling Denker op het scherm. Het
is een uiterst verzorgde presentatie van leven en werk van onze filosoof, met
talrijke illustratie en veel verwijzingen, onder meer naar gedigitaliseerde
versies van de werken van Spinoza, zoals het manuscript van de Korte Verhandeling. Een uitstekende
vertrekplaats.
Professor Herman De Dijn is zowat eigenhandig
verantwoordelijk voor het bekendmaken van Spinoza in Vlaanderen. Op zijn fraaie
persoonlijke website heeft hij een afdeling Spinoza & Hume, waar hij al zijn
publicaties vermeldt en heel wat interessante gegevens verzamelde, onder meer
een leesgids voor de Ethica.
Verscheidene publicaties zijn online te lezen.
Professor Piet
Steenbakkers heeft een degelijke en verzorgde site, ideaal voor een eerste
kennismaking met leven en werk van onze filosoof.
De Vereniging Het
Spinozahuis, opgericht in 1897, stelt zich ten doel het aan leven en werk
van de filosoof Benedictus de Spinoza (1632-1677) gewijde museum te Rijnsburg
te beheren en de belangstelling voor en de studie van zijn werk te bevorderen.
Zij organiseert lezingen en studiebijeenkomsten en geeft de Mededelingen
vanwege Het Spinozahuis uit.
Sinds kort is er een eigen
site voor de Korte Verhandeling.
Rikus Koops hertaalde de tekst van het manuscript, dat van rond 1750 dateert,
in modern Nederlands en gaf het uit in een zeer degelijk boek. Een deel daarvan
is online te raadplegen. Daarnaast biedt de site een forum aan, evenals een
boeiende, gedetailleerde toelichting door de auteur bij elk van de hoofdstukken,
allemaal gratis toegankelijk. Er zijn al zeven afleveringen verschenen. Wij
verlenen onze bescheiden medewerking aan het project.
De Amsterdamse
Spinoza Kring is zeer actief. Ze organiseren onder meer de jaarlijkse
Spinoza dag. In 2012 is Jonathan Israel een van de sprekers. Hun website biedt
uitvoerige informatie.
Rudolf
W. Meijer woont in het Vlaamse Overijse bij Brussel en heeft een site
hoofdzakelijk in het Engels en het Frans, met nuttige links naar tekstuitgaven, commentaren
enzovoort.
Heb je zelf interessante links gevonden? Signaleer ze ons, zend ons een
e-mail.