Mythe en werkelijkheid omtrent het fenomeen piraterij in ZDF-documentaire
Helden of Bandieten In
speelfilms krijgt het fenomeen piraterij zo dikwijls een romantisch
aspect: daar is een gehavende man, bij voorbeeld met een lap voor één
der beide ogen en dat doet
het, als hij daarnaast krijgshaftig en vol bravoure is, nu eenmaal goed
bij bepaalde vrouwen; en daarom willen ze een figuur als Johnny Depp in
zo'n positie 'meemaken' doch daarbij wordt veelal voorbijgegaan aan
de oorzaken van zulk een fysiek gebrek. In een romantische situatie is
dat zeker niet ontstaan, en als we de scheepslogboeken uit die sfeer
mogen geloven, was er volstrekt niets in de sfeer der piraterij dat een
oprecht verlangen rechtvaardigt, hetzij daaraan deel te nemen dan wel
er op enigerlei wijze bij te horen, al is dat als afwachtende bruid in
verre poortgebouwen, lustig fantaserend over die prachtige man, die
alles en iedereen de baas is.
De bittere feiten De
werkelijkheid is een andere, en wat hebben we de laatste tijd niet veel
berichten over piraterij in krant, weekblad, op de beeldbuis dan wel
het computerscherm kunnen lezen, en iemand die kan lezen, heeft de
terechte conclusie kunnen trekken dat het om niets anders gaat dan
zware criminaliteit: een vorm van terrorisme. En dat is vanzelfsprekend
vroeger ook niet anders geweest qua sfeer of feitelijkheden, hooguit in
de middelen die de boeven van anno toen ten dienste hebben gestaan.
Documentaire via ZDF Het
tweede publieke Duitse televisienet ZDF vertoont hedenavond, tussen
22:15 uur en 22:45 uur een nieuwe aflevering in de reeks Abenteuer Wissen, en daarin wordt aandacht besteed aan die hedendaagse piraterij; de titel van de aflevering luidt dan ook: Piraten Mythos und Wirklichkeit. De
aflevering wordt herhaald in het nachtprogramma van dezelfde zender,
enige uren later, tussen 02:25 uur en 02:55 uur in de nacht op
donderdag 11 juni. ____________ Afbeeldingen 1. Piraten voor de kust van Afrika, tot de tanden bewapend en met een verbijsterend, technologisch zeer ontwikkeld wapentuig. 2. Marineschepen van allerlei naties trachten de koopvaardijschepen te beschermen en de piraten af te schrikken.
Louis Couperus en diens oeuvre ' op 10 juni heel even herdacht
Korte Arabesken
Het bovenstaande is de eerste pagina van de tweede bijdrage in de bundel Korte Arabesken
uit 1911 van Louis Couperus (1863-1923). Het is de voor taalgevoeligen
anno nu het bloemrijke dat boeit, ook al zouden zij hier en daar wel
eens een kleine zonde tegen de huidige regelen der kunst van
orthografie, grammatica, syntaxis of stilistiek kunnen aantreffen, maar
dan geef ik hun allen hier en nu te bedenken dat Couperus beslist
hetzelfde zou denken en dit eventueel op schrift stellen als hij
één en ander van onze schrifturen zou lezen, en dan hoeven we nog niet
eens te wijzen naar minderbegaafden die net iets te veel moeite hebben met een alfabet van zesentwintig letters.
Dat wij u op deze dag met bovenstaand citaat uit dat Romantiesch avontuur
confronteren, ligt besloten in het feit dat deze auteur een der
grootste schrijvers uit onze letteren van eind negentiende en begin
twintigste eeuw op tien juni werd geboren. En hoewel we zo onze eigen
gedachten koesteren omtrent herdenken en al wat daarbij hoort,
verwijzen we u naar een ruimer artikel dat ik heden heb gepubliceerd op het culturele weblog van eigen bodem All art is quite useless van Rond1900.nl, alwaar veelvuldig iets over deze Haagse wereldburger te vinden is.
____________
Afbeeldingen
1. Groot gedeelte van een bladzijde uit de vijfde druk van Korte Arabesken van Louis Couperus, zoals uitgekomen bij uitgeverij Wereldbibliotheek te Amsterdam, zonder jaartal.
2. Buste van Couperus in de Haagse Surinamestraat. (Foto: P.L. van Till.)
De Nationale Reisopera nog negen maal met Hippolyte et Aricie
Barokopera Op dinsdag 9 juni wordt in de Stadsschouwburg van Groningen door De Nationale Reisopera een voorstelling gegeven van Hippolyte et Aricie
uit 1733 van Jean-Philippe Rameau (1683-1764). De première werd in het
Enschedese Muziekkwartier tien dagen geleden gegeven, en sedertdien is
het gezelschap op tournee door ons land. Het betreft, zoals dat
tegenwoordig zo dikwijls met een opera gebeurt, een geactualiseerde
versie. Deze
voorstelling in Groningen is de vierde van de tournee; daarna volgen
tot en met 27 juni nog acht optredens, tussen Leeuwarden en Heerlen.
Het
fenomeen barokopera komt bij de Nederlandse gezelschappen relatief
weinig voor en mede daarom is het de moeite waard om eens te gaan zien
en luisteren wat een op dat punt niet al te ervaren ensemble daarvan
terechtbrengt. Voor de muzikale begeleiding is gekozen voor het Duitse
ensemble Musica ad Rhenum onder leiding van Jed Wenz. (Aanvang in Groningen 20:15 uur.) Een uitgebreider artikel met meer details over deze lyrische tragedie met muziek is op 29 mei gepubliceerd op onze zustersite Tempel van het Muziektheater.
Dinsdag 9 juni kunt u via een reportage die BBC Two Television tussen
20:00 uur en 21:00 uur zal uitzenden getuige zijn van één van de
grootste archeologische bergingsoperaties, die in dit specifieke geval
over scheepswrakken gaat. Zeven stuks liggen er op de bodem van de
Theems en alle moeten worden geborgen. Frank Poe en Tessa Dunlop doen
onderzoek naar de geschiedenis van de wrakken in kwestie en zij doen
daarvan verslag. De titel van de BBC-uitzending luidt: Thames shipwrecks: A race against time. Een vlag die de lading wel dekt, lijkt mij.
Le grand Charles, drama over de Gaulle ' twee dinsdagen via TV5
Bijna vier uur Charles de Gaulle Op dinsdag 9 juni en op dinsdag 16 juni, beide keren tussen 21:00 uur en 23:00 uur stuurt de Franstalige,
internationale zender TV5 een gedramatiseerde versie van een belangrijk
deel van het leven van Charles de Gaulle (1890-1970) de ether in. Het
is eenvoor een deel documentair gedramatiseerde versie van de twee
decennia van 1939 tot 1959 uit het leven van deze zichzelf bij tijd
en wijle niet bepaald weinig overschattende generaal en politicus,
die voorop reed bij de bevrijding van Parijs in augustus 1944. De
eerste helft van het, in totaal bijna vier uur durende speciaal voor
uitzending via het medium televisie gemaakte drama uit 2006 van
regisseur Bernard Stora (geboren 1942), die tevens het draaiboek
schreef, begint in 1939 als de Gaulle militair is; het tweede deel
eindigt in 1959, het jaar dat de Gaulle tot president werd gekozen. In
die tussenliggende twee decennia na de Tweede Wereldoorlog heeft de
Gaulle zich uit de actieve politiek teruggetrokken en die tijd gebruikt
om zijn memoires te schrijven. Regisseur
Stora laat de gespeelde scènes afwisselen met archiefbeelden. De
hoofdrol wordt op overtuigende wijze gespeeld door Bernard Farcy, die daarvoor werd genomineerd voor een Emmy Award. ____________ Afbeeldingen 1. Acteur Bernard Farcy in de rol van Generaal Charles de Gaulle. 2. Regisseur Bernard Stora. 3.
Voorzijde van de paperbackeditie uit 1962 van een boek met
politiek-militaire essays van Charles de Gaulle, oorspronkelijk
verschenen in 1944.
De dynastie der Grimaldi's nader belicht in ZDF-documentaire
Het tweede Duitse publieke
televisienet ZDF zendt op dinsdag 9 juni de eerste aflevering uit van
een serie documentaires met de overkoepelende titel ZDF Royal: Die Fürsten von Monaco, over de Grimaldi-dynastie, het huis van de regerende vorsten in Monaco. De eerste aflevering die op prime time, dat wil zeggen, vanaf 20:15 uur zal worden uitgezonden is getiteld Albert und Charlene,
en biedt de kijker een portret van de veelzijdig sportieve en eveneens
op sociaal terrein geëngageerde en werkzame vorst Albert II
(geboren in 1958) van het bergstaatje dat nogal veel aantrekkelijke
kanten heeft, behalve dan dat er alleen plek is voor de rijksten onderA
de rijken. Albert is de enige zoon die is voortgekomen uit het
huwelijk van Reinier III (1923-2005) met de befaamde Hollywood-ster
Grace Kelly (1929-1982), één van de talrijke Hitchock-blondines. Twee
van de drie films die Alfred Hitchcock met onder meer Grace Kelly
draaide, zijn in 1954 uitgekomen: Dial M for Murder en Rear Window. Een jaar later werd To catch a Thief
gedraaid, in Nice. Als gevolg van haar huwelijk met Prins Reinier van
Monaco mocht ze niet verder in films optreden leveren; het vorstin
spelen zou immers meer dan genoeg van haar acteerprestaties vergen.
Een nieuw ontwikkeld natuurgebied als onverwachte DDR-erfenis
Grootste groenstrook In de reeks Erlebnis Erde
documentaires van het publieke Duitse televisienet ARD/Das Erste kunt
u op maandag 8 juni, tussen 20:15 uur en 21:00 uur kijken naar een
uitzonderlijke rolprent, waarin een volkomen onverwachte erfenis van de
voormalige DDR in kaart wordt gebracht: Das Grüne Band. Het
stuk niemandsland ter weerszijden van de in augustus 1961 op bevel
van de machthebbers in de toenmalige DDR opgetrokken Muur om zich af
te scheiden van de West-Duitsers, blijkt in de twintig jaar die
inmiddels zijn verstreken na de 'val' van die Muur behalve dan in de
hoofden van zoveel Duitsers ter oost- èn westzijde van dat
grauw-afstotende bouwsel langzaam maar zeker te zijn veranderd in de
grootste groenstrook van Europa. Het allermooiste daarvan is dat er
bedreigde diersoorten een toevlucht hebben gevonden. Het gebied, dat
zich uitstrekt van de badplaats Travemünde in het Noorden tot aan Hof,
bij het drielandenpunt in het Zuiden, zal in de drie kwartier die de
documentaire beslaat zo goed mogelijk worden belicht.
Stand van zaken
In het VPRO-televisieprogramma Café De Liefde
dat maandag 8 juni tussen 22:54 uur en 23:35 uur via Nederland 2
zal worden uitgezonden, wordt ingegaan op het onderzoek naar de stand
van zaken met betrekking tot het liefdesleven in Nederland. De vraag
die daarbij een belangrijke rol speelde, was hoe het in het jaar 2009
is gesteld met de liefde in onze samenleving, waar alles maar mogelijk
schijnt en zeer uiteenlopende culturen die vrijwel stuk voor stuk een
andere opvatting over de liefde hebben naast elkaar leven. Een team
van verslaggevers is, onder leiding van Bram van Splunteren, op
zoek gegaan naar de talrijke ideeën omtrent gebruiken enerzijds en
taboes anderzijds met betrekking tot de liefde in Nederland. Bram zelf
gaat in therapie, omdat hij van mening is dat hij en zijn vriendin te
weinig seks hebben.
Doen we het nog wel?
In deze eerste aflevering, getiteld Doen we het nog wel?
wordt de vraag gesteld of er heden ten dage (steeds) meer wordt gesekst
of juist minder omdat we het allemaal zo intens druk hebben met andere
zaken. Diverse mensen uit ons land met een verschillende status
hetzij qua leeftijd, al dan niet gehuwd, van de 'normale' of van de
herenliefde geven, zo wordt gezegd: openhartig antwoord op de,
kennelijk brandende, vraag of ze 'het' nog wel doen.
Onder
meer gaat programmamaakster Samira El Kandoussi als gastonderzoekster
op zoek naar 'liefde' binnen onze multiculturele samenleving.
Deze
van oorsprong traditionalistisch ingestelde, islamitische vrouw die is
aangestoken door een Nederlandse vorm van durf, is van mening dat een
relatie tussen twee mannen "gewoon niet kan", maar ze ziet in dat het
feit van twee mannen die een relatie hebben nu eenmaal een onderdeel is
van onze samenleving. "Mijn religie," citeert ze, "zegt vooral dat ik
barmhartigheid en genade moet tonen."
Dat
is al heel wat ten opzichte van zo menig andere fundamentalist met
welke godsdienstige achtergrond dan ook, maar religies zijn door mensen
in het leven geroepen en hebben daarom in dienst te staan van mensen en
niet andersom, en daarom hebben ze helemaal niets te maken met
menselijke relaties, anders dan deze te registreren, te tolereren en te
accepteren. PUNT.
__________ Foto: Bram van Splunteren, VPRO-programmamaker.
VPRO's literaire Praatprogramma De schrijvers op herhaling
Terugblik Het Nederlandse digitale televisiekanaal Geschiedenis 24 presenteert op maandag 8 juni, tussen22:20 uur en 23:07 uur, een aflevering uit de eertijdse VPRO-reeks De schrijvers
een praatprogramma uit 1981 met daarin Neerlands (reeds toen)
sterauteur Harry Mulisch (geboren 1927) die in gesprek gaat met vier
collega's: één vrouw en drie mannen. Hannes Meinkema, die toen furore
had gemaakt met het boek En dan is er koffie.
Volgens mij werd er toen gezegd dat er zo weinig over haar bekend was,
en riposteerde ze in de zin dat men volledige naam en geboortejaar
eigenlijk al heel veel vond. Van
de drie, inmiddels allen overleden, heren schrijvers Gerard Walschap
(1898-1989) Joop Waasdorp (1917-1988), Willem Brakman (1922-2008)
raakten de beide eerstgenoemden als ik me niet sterk vergis, was het
bij die gelegenheid in een woordenstrijd over het feit
dat Waasdorp een dier in nood zou bijspringen, waar Walschap dat een
deformatie van het humanisme vond, of iets van gelijke strekking. Joop
Waasdorp gaf toen te kennen dat hij in de siutatie van een mens èn een
dier tegelijktijd in nood hij waarschijnlijk toch ook eerst voor het
dier zou kiezen. Wat geen van de betrokkenen in de zin kwam, was dat de
situatie nader gepreciseerd had moeten worden alvorens een zinnig
oordeel daarover had kunnen worden gegeven. Vaak kunnen mensen zich
beter redden in een noodsituatie die meeesta van een ander kaliber is
dan van dieren: mishandelde huisdieren, in het bos vastgebonden
achtergelaten,omdat de mensen met vakantie willen en meer zulks. Aan
de orde komt het grote vraagstuk waarom iemand schrijft, en vervolgens
de vier elementen die volgens de internationaal befaamde auteur George
Orwel (d.i. Eric Blair 1903-1950) als kenmerkend voor een schrijver worden beschouwd. __________ Afbeelding: Tekst op het voorplat van het boek van Gerard Walschap uit 1943 (Snoek, Gent) met de prachtige titel Genezing door aspirine. Dat verhaal is tevens opgenomen in de verzameling Meesters der Nederlandse vertelkunst,
samengesteld door D.A.M. Binnendijk en voor het eerst in een reeks
gebonden met 20 boeken van vertellers uit alle delen van de wereld
verschenen in 1949 bij uitgeverij J.M. Meulenhoff te Amsterdam. Later
in een twintigdelige witte pocketsere van dezelfde firma.
Snikken en Grimlachjes van Piet Paaltjens ' zomaar herontdekt
De onbekende meester Hoeveel
schoolgaande jongeren, in de puberleeftijd, zullen heden ten dage
tijdens een lesuur Nederlands nog worden geconfronteerd met de dichter
Piet Paaltjens pseudoniem van François Haverschmidt (1835-1894) ,
die in 'mijn tijd' gaarne werd geciteerd met het toen beroemdste zijner
gedichten: De Zelfmoordenaar.
In het diepst van het woud 't Was herfst en erg koud Liep een heer in zijn eentje te dwalen. Och, zijn oog zag zoo dof! En zijn goed zat zoo slof! En hij tandknerste, als was hij aan 't malen.
"Ha!" dus riep hij verwoed. "'k Heb een adder gebroed, Neen, erger, een draak aan mijn borst hier!" En hij sloeg op zijn jas, En hij trapte in een plas; 't Spattend slik had zijn boordjes bemorst schier.
En meteen zocht zijn blik Naar een eiketak, dik Genoeg om zijn lichaam te torschen. Daarna haalde hij een strop Uit zijn zak, hing zich op, En toen kon hij zich niet meer bemorsen.
Het werd stil in het woud En wel tienmaal zoo koud, Want de wintertijd kwam. En intusschen Hing maar steeds aan zijn tak Op zijn doode gemak, Die mijnheer, tot verbazing der musschen.
Daarop
volgen nog zes van die zesregelige coupletten, voordat het gedicht uit
1852 is voltooid. Vanwege de hier en daar uit later perspectief
toch wel enigszins wrange humor werd het gedicht in verscheidene
Bloemlezingen, onder meer voor het Literatuuronderwijs opgenomen, en
zelfs wel in taalboekjes ter illustratie van eventuele
dubbelzinnigheden. Er is echter een periode geweest dat allerlei
tere-jeugdzielen-beschermers vonden dat men nu juist zulke teksten in
het onderwijs moest vermijden; mede omdat het leven moeilijk genoeg was. Verleden
week vond ik tussen een hoeveelheid afgeschreven boeken in een
antiquariaat in mijn woonplaats een exemplaar van de zevende druk van
de bundel Snikken en grimlachjes van deze Piet Paaltjens. Daarover heb ik uitgebreid verslag gedaan op de aan dit weblog redactioneel gelieerde website Tempel van het fin de siècle. ____________ Afbeeldingen 1. Auteur François Haverschmidt op latere leeftijd. 2. Voorplat van de zevende druk van de Snikken en Grimlachjes.
Jacques Offenbachs Les contes d'Hoffmann via Mezzo-televisie
Onvoltooide opera in sterfjaar van de componist Mezzo-televisie zendt aanstaande zondag, 7 juni, vanaf 17:00 uur, de opera Les contes d'Hoffmann uit 1880 van Jacques Offenbach (1819-1880) uit. Hoewel op de website van Mezzo voir le détail kan worden aangeklikt en die functie tegenwoordig doorgaans goed functioneert
in tegenstelling tot in voorgaande jaren, toen er bijna nimmer iets
naders te voorschijn kon worden getoverd , is het enige dat we u nog
meer over die versie kunnen vertellen, dat deze op maandag 22 juni, 's
ochtends vanaf 10:00 uur zal worden herhaald. Meer over dit muziekdrama is te vinden in een artikel dat we op 6 november 2007 op de Nederlandse fin de siècle website All art is quite useless
van Rond1900.nl hebben geplaatst naar aanleiding van de toenmalige
tournee van De Nationale Reisopera met een grootse uitvoering, die de
parodistische elementen in het muziektheater zoals Offenbach dat
voorstond, briljant voor het voetlicht heeft gebracht. __________ Foto: Componist Jacques Offenbach, gekiekt door de wereldvermaarde fotograaf Nadar (1820-1910).
My life in verse ' met Robert Webb vrijdagavond BBC Two-tv
Aangegrepen door poëzie
Op 5 juni, 's avonds tussen 22:00 uur en 23:00 uur onze tijd zendt BBC Two-tv een nieuwe aflevering uit van de documentaireserie over poëzie: My life in verse. In
de huidige aflevering komt acteur Robert Webb aan het woord , die zich
heeft verdiept in het eerste gedicht dat hem ooit heeft aangegrepen:
The love song of J. Alfred Prufrock opgenomen als eerste gedicht in
de eerste bundel Prufrock,
1917 van Thomas Stearns Eliot (1888-1965). Na bestudering is Robert
Webb van mening dat de dichter in zijn jonge jaren het zwarte schaap
van de familie moet zijn geweest.
Op
grond van zijn gevoelens naar aanleiding van de kennisneming van de
inhoud van het complete gedicht, reeds in zijn schooltijd, en vanwege
de reputatie die moderne poëzie heeft dat deze niet het diepere
gevoel van de mens kan bereiken gaat Robert Webb, niet in de laatste
plaats omdat zijn indruk precies tegengesteld is, op zoek naar onder
meer plekken die van belang zijn geweest in de periode van zijn eigen
leven toen hij Prufrockleerde hij kennen. Daarom keert hij terug naar de aula van de school in
Lincolnshire waar dit gebeurde en waar hij zijn eerste schreden heeft
gezet op het pad van de komedie.
Ook
bezoekt hij Parijs de poel des verderfs waar T.S. Eliot tot
verbijstering van zijn Amerikaanse familie een jaar heeft geleefd. Voorts
bekijkt hij de laatste rustplaats van deze dichter die in 1948 werd
onderscheiden met de Nobelprijs voor Literatuur. Hij was in 1888 in de
Verenigde Staten geboren, en als vijfentwintigjarige naar Engeland
verhuisd, waar hij nog goed een halve eeuw heeft geleefd. Hij ligt
begraven in East Coker.
____________ Afbeeldingen
1. Acteur Robert Webb.
2. T.S. Eliot in 1938, geschilderd door Wyndham Lewis (1882-1957).
Portret van de schilder René Magritte viermaal op Arte-televisie
Magritte Museum geopend Terecht mag René Magritte een kind van het fin de siècleheten,
en in zijn geval is die benaming zowel letterlijk alsook in
overdrachtelijke zin terecht, aangezien hij in 1898 werd geboren. De
man is er door zijn persoonlijkheid en de daaruit ontstane kunst al
dan niet willens en wetens in geslaagd zijn leven lang een mysterie
te blijven. En dat zal mede daardoor zijn gekomen dat zovele andere
artistiek gevoeligen annex begaafden en niet alleen directe collega's
uit de sfeer der beeldende kunste, maar ook dichters, schrijvers en
essayisten door Magritte werden geïnspireerd. Immers, alles wat
zichtbaar is, verbergt iets anders dat ook zichtbaar is, vond deze
surrealist. Niet zelden wordt het aan de toeschouwer overgelaten om dat
verborgene in eerste instantie voor zichzelf zichtbaar te maken, en
daarmee vervult René Magritte de eerste eis die aan kunst mag worden
gesteld: prikkelen, inspireren en activeren. Men kan, op basis van de
grote belangstelling die deze schilder heeft weten te genereren, ervan
uitgaan dat hij in dit taak aardig is geslaagd. En zijn 'werkzaamheid
en invloed' kan sedert dinsdag 2 juni nog groter worden nu er in
Brussel een waarachtig Magritte Museum is geopend. In
het kader daarvan presenteert Arte-televisie op donderdag 4 juni
tussen 22:35 uur en 23:30 uur een 52 minuten durend portret van deze
Belgische schilder. De film een Belgisch-Franse coproductie van dit
jaar werd dit jaar gerealiseerd door Henri de Gerlache voor de
Franstalige publieke Belgische televisie RTBF en de Franse tak van
Arte-televisie. Deze film zal de komende weken nog driemaal door Arte
worden herhaald: allereerst op zondag 7 juni, vanaf 02:00 uur; dan op
woensdag 17 juni, vanaf 05:00 uur; en de vooralsnog laatste keer op
maandag 22 juni, in de ochtend vanaf 10:40 uur. ___________ Afbeelding: René Magritte (Portret door Leonard Wolleh, 1967.)
De maand juni in beeld en tekst uit een Kalender voor 1937
Tijdens
mijn bijna dagelijkse bezoeken aan het centrum van de Stad, waarbij ik
zelden voorbijga aan een bepaald antiquariaat waarvan de medewerkers
met enige regelmaat en soms zelfs (werk)dagelijks de kratten en/of
dozen met afgeschreven boeken aanvullen, vond deze oude rot uit het vak
er heden nog weer diverse boeken en ander drukwerk welke hij niet uit
eigen ervaring kende of zelfs van het bestaan ervan ooit op enigerlei
wijze had kennisgenomen.
Vandaag was de oogst aan gedrukte
werken en werkjes die me een halve euro per stuk gingen kosten,
relatief groot: bijna twintig stuks. Daartussen bevond zich eveneens
het boekje Zeitglöcklein,
Ein Kalender für das Jahr 1937 mit Bildern aus einem niederdeutschen
Stundenbuch der hessischen Landesbibliothek, ingeleid door Karl Esselborn, en uitgegeven door het Bibliographische Institut A.G. te Leipzig. Omdat
we nu in de maand juni leven, heb ik uit dat boekje de illustratie bij
die maand in het jaar 1937 (hierboven) overgenomen en tevens de daarbij
behorende tekst op de tegenoverliggende pagina hieronder in facsimile
afgedrukt, opdat niet alleen de fraaie illustratie, maar tevens de
fraaie letters uit die tijd nu tot hun recht zullen komen.
Fascinatie voor mysterieuze fenomenen blijft overeind ' ZDF documentaire
Geheimhouding en ontkenning Het Zweite Deutsche Fernsehen presenteert op woensdag 3 juni een nieuwe aflevering van het programma Abenteuer Forschung,
een reeks wetenschappelijke documentaires. Deze keer hebben de makers
zich begeven op het hellende vlak der mysterieuze fenomenen, die de fantasie
van zo menigeen prikkelen, en die een lang leven zijn beschoren, zelfs
nadat er eenmaal wetenschappelijke verklaringen zijn gevonden. Of
moeten we hier nu juist zeggen: vooral als er eenmaal een aantoonbare
uitleg is, die met het menselijk verstand te volgen is. Dan komen
onderliggende licht gistende emoties plotseling met grote kracht aan de
oppervlakte, en dan speelt affectieve preoccupatie zo'n dominante rol
dat daartegen geen wetenschappelijk kruid is gewassen. Het menselijk
brein is echter tegelijkertijd zo vindingrijk dat er allerlei
pseudo-verklaringen uit de hoge hoed worden getoverd, die moeten
bewijzen dat de wetenschappers of simpelweg ongelijk hebben, dan wel
dat zij doelbewust mensen zand in de ogen strooien omdat die de
werkelijkheid onder geen beding mogen kennen.
Vasthouden aan vooroordelen Het
moet gezegd: overheden in vrijwel alle delen van de wereld zijn deels
(in ieder geval mede-)schuldig aan het ontstaan van een dergelijke
sfeer, aangezien over de meest simpele kwesties nodeloos met
geheimhoudingsplichten naar allerlei kanten wordt gestrooid, alsof het
eventueel om concurrentiekwesties van het hoogst denkbare belang gaat. We
kennen ze toch allemaal wel, de mysteries die zogenaamd nooit zijn
opgehelderd en mede daardoor de gemoederen blijven bezighouden
Voorbeelden, die altijd maar weer opduiken zijn de Bermuda Driehoek
waar de éne verdwijning van schepen en vliegtuigen na de andere zou
hebben plaatsgevonden, of de plaats Roswell waar van alles zou blijken
te zijn gevonden dat de landing van buitenaardse wezens in de tweede
helft van de jaren veertig zou kunnen aantonen, maar dat de centrale
overheid, koste wat kost, wil geheimhouden, en allen die daarnaar
informeren met een heel dikke kluit het riet in blijven sturen. Zeer recentelijk hebben wij bericht over zo'n ad absurdum doorgevoerde geheimhouding en dito ontkenning van het Amerikaanse Area 51 in de woestijn van Nevada. Hoezeer
zonsverduisteringen en allerlei andere mysterieuze fenomenen tot het
dagelijks leven behoren en niet in de sfeer van het mythologische
probeert ZDF-moderator Harald Lesch aan de hand van voorbeelden te
verduidelijken in Auf der Spur rätselhafter Phänomene, door het ZDF uit te zenden tussen 22:15 uur en 22:45 uur. ____________ Afbeeldingen 1.
Zonsverduistering, één van de vele (natuur)fenomenen, die lange tijd
als een bovenzinnelijk en dus veelbetekenend signaal werd ervaren. 2. Harald Lesch, moderator van het ZDF-programma Abenteuer Forschung. (Foto: ZDF.)
Bijna vijf uur historie van het oude Egypte op digitaal kanaal Geschiedenis 24
Toet Anch Amon
Het digitale televisiekanaal Geschiedenis 24 presenteert woensdag 3 juni de eerste aflevering van in totaal zes in een documentaire serie over het oude Egypte. De film zal worden uitgezonden tusen 21:00
uur en 21:50 uur. Een herhaling van dezelfde aflevering staat gepland
voor donderdag 4 juni, in de middag tussen 17:00 uur en 17:50 uur. Voor
nog andere informatie omtrent aangaande verdere herhalingen bij
voorbeeld tijdens de nachtelijke uren en voor informatie over de
volgende vijf afleveringen zij verwezen naar de website van Geschiedenis 24.
De eerste aflevering is getiteld The search for Tutankhamun,
en vertelt de wederwaardigheden van Howard Carter (1874-1939), de
Engelsman die uiteindelijk na een lange reeks van strubbelingen,
veroorzaakt door onder meer tegenwerking, en legio tegenvallers tijdens
de uitputtende werkzaamheden op 4 november 1922 de graftombe van de
jong, want nog geen achttien jaar oude, gestorven (toch vermoorde?)
farao heeft gevonden en daarmee niet alleen
wereldberoemd werd, maar aan wie ook de mythe is blijven kleven dat er
een vloek op zijn werk rustte. Die laatste thematiek zal zeker aan de
orde komen in deze eerste aflevering.
____________ Afbeeldingen
1. Het gouden dodenmasker van de jonge farao Toet Anch Amon.
2. Ontdekker Howard Carter. Foto uit 1924, genomen in Chicago.
Met Rob Hofs exprestrein naar de toekomst op Nederland 2
Van Zagreb naar Mostar Op
dinsdag 2 juni zendt de NCRV via Nederland 2, tussen 2120 uur en 22:00
uur, een aflevering uit van de serie documentaires die onder de
overkoepelende titel Future express worden gepresenteerd. In die reeks reist Rob Hof [1] door zesentwintig landen en worden zijn ontmoetingen in de trein gefilmd. De aflevering van 2 juni is getiteld Bosnië Ontwaken in een nieuwe droom. Voor
deze gelegenheid rijdt de Toekomst Expres van Zagreb naar Mostar in
Bosnië en doet onderweg de stad Sarajevo aan. In die contreien heeft
geruime tijd een burgeroorlog gewoed, met alle vreselijke gevolgen
van dien. Een jonge vrouw genaamd Jelena wil graag meer van de wereld
leren kennen en zich op die manier verder ontwikkelen door onder meer
in het buitenland te studeren, maar ze krijgt geen toestemming voor een
dergelijke reis. Dat
maakt nieuwsgierig naar de situatie die daar momenteel heerst en als
direct gevolg daarvan of zo u wilt: daaraan voorafgaand naar de
film. __________ [1] Voor een eerdere reeks reisdocumentaires, de dertiendelige serie Sporen uit het Oosten, werd Rob Hof onderscheiden met de Zilveren Nipkowschijf.
In de bandensporen van Dorothy Levitt ' BBC Two-tv
Op herhaling, een eeuw na dato Op dinsdag 2 juni tussen 20:00 uur en 21:00 uur presenteert BBC Two Television de documentaire Penelope Keith and the Fast Lady. Met die snelle dame wordt bedoeld de in positieve zin als zodanig gekwalificeerde 'snelheidsduivelin' Dorothy Levitt
(*1882), die als eerste vrouw succesvol was in de autosport. In 1905
reed zij in een De Dion-Bouton auto van Londen naar Liverpool.
Penelope Keith bekend van een groot aantal televisie-comedies zoals To the manor born,
maar ook andere, die dermate 'over the top' bleken dat ze niet leuk
meer waren rijdt in eenzelfde auto hetzelfde 'parcours' dat mevrouw
Levitt nu meer dan een eeuw geleden heeft afgelegd. Daarbij maakt de
huidige dame dankbaar gebruik van datgene wat er in het door Dorothy
Levitt geschreven, uit 1909 stammende handboek The woman and the car
staat en dat tijdens de rit in kwestie van belang zou kunnen zijn.
Voorts luistert ze naar adviezen van deskundigen op het gebied van oude
auto's en motoren. Tal
van aspecten van anno toen, die Dorothy Levitt nog wel enige problemen
kunnen hebben opgeleverd, zoals de toestand van het wegdek en daarbij
behorende parafernalia, zullen Penelope Keith geen hoofdbrekens kosten;
de drukte op de wegen daarentegen is nu wel een beetje anders dan in de
tijd dat elke snel voorbij rijdende auto voor stofwolken en
verbijstering zorgde. __________ Afbeelding: Penelope Keith in passende kledij, sleutelend aan 'haar' De Dion-Bouton-oldtimer. (Foto: BBC Two Television.)
Hoog op 's werelds ranglijst Op
de tweede pinksteravond voorziet de Duits-Franse cultuurzender
Arte-televisie, meer nog dan andere dagen, al haar toeschouwers en
luisteraars met nog meer zuiver culturele onderwerpen dan andere dagen
het geval is. Niet alleen filosofen, dichters, diplomaten, een op
feiten gebaseerde thriller van Claude Chabrol, een documentaire over de
toekomst van de wereld en de rechtstreekse uitzending van een nieuwe
versie van Webers opera Der Freischütz staan deze dag op het programma, er zal tevens middels een briljante film van de Russische documentairemaker Iossif Pasternak en detail worden ingegaan op het ontstaan van de laatste symfonie, de Zesde, van Pjotr Iljitsj Tsajajkovksi: de Pathétique,
in b-kleine terts, opus 74, die werd afgerond in 1893. Deze symfonie
wordt over de hele wereld veelvuldig gespeeld, en volgens de
informatie van Arte behoort deze zelfs tot de drie meest uitgevoerde
werken in die discipline [1], naast de Franse Symphonie Fantastique uit 1830 van Hector Berlioz (1803-1869) en de Negende Symfonie, Aus der Neuen Welt, gecomponeerd in 1894 door Antonín Dvořák (1841-1904). Aan
de hand van fragmenten uit de dagboeken van de componist, en door
interviews met mensen die meer weten van het uiteindelijk binnen
twaalf dagen geconcipieerde werk, zoals de Israëlisch-Franse violist
Ivry Gitlis en Polina Vaidman, curator van het Tsjajkovski-Museum in
Klin krijgt de kijker vrij snel een beeld van alles wat ook maar
enigszins van invloed is geweest op het ontstaan van deze mijlpaal in
de geschiedenis van de symfonische muziek, niet alleen binnen Rusland. Deze documentaire van Iossif Pasternak een Franse productie uit 2006 wordt eenmalig door Arte-televisie uitgezonden op maandag 1 juni, tussen 22:10 uur en 23:05 uur. __________
[1]
De Vijfde Symfonie van diezelfde componist had je, gezien velerlei
informatie, eigenlijk in plaats van de Zesde op die scala van
populariteit verwacht. __________ Afbeelding:
Foto genomen na de overhandiging, aan Tsjajkovski, van de documenten
behorende bij het eredoctoraat van de Universiteit van Cambridge in
1893.