Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
23-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 maart 2012 Mont - Botrange GR56

Prachtige lentedagen zijn het, en het is volop genieten van aangenaam weer, dat minder dan in winter en zomer van de stapper vergt. Vandaag hebben we gekozen voor een stukje GR56, van Mont, waar we verleden jaar geland waren, tot Botrange, het Belgische hoogtepunt. Met de aanloopstrook van 1.5 km erbij is dat iets minder dan 13 km. Als je die anderhalve kilometer buiten beschouwing laat, dan halen we vandaag een TWQ van 100 %. Onnodig te vermelden dat dit niet zo vaak voorkomt. Het is een afwisselende tocht door sparrenbossen, waardoor het niet zo opvalt dat voor de bomen de lente nog moet beginnen, en door veengebied. Over lange afstand wandelen we over knuppelpaden, op vele plaatsen zijn die onontbeerlijk, want je hebt hier dat merkwaardige verschijnsel van afgestorven en verdroogd veengras dat een nog behoorlijk vochtige ondergrond camoufleert. Voor de weeramateur die ik ben is het waarnemingsstation van Mont-Rigi een welkom toemaatje, al hoor ik mijn vrouw denken dat het een geluk is dat onze tuin maar een fractie van al die apparaten herbergt.

 

Nog  even twee kanttekeningen.

Eén. Eigenlijk waren de Venen vandaag voor het eerst deze lente verboden terrein, getuige de rode wimpel die we aan ons beginpunt aantroffen. Gisteren was er nog niets aan de hand, maar toen ik vanmorgen de site van de Hoge Venen raadpleegde, bleek over de nacht heen de onheilspellende vermelding verschenen: alle paden zijn verboden terrein. Twee wandelaars uit de streek drukten ons op het hart dat we ons geen zorgen hoefden te maken: we konden probleemloos de GR 56 volgen tot Botrange; zij zelf zouden trouwens de plaatselijke wandeling met het groene kruis volgen, en die liep over langere afstand samen met de GR. Dat leek te bevestigen wat ik op de site had gelezen, namelijk dat de paden in de buurt van Botrange en Mont-Rigi toegankelijk bleven. Meer: toen we in Botrange aankwamen, was daar geen spoor te bekennen van de rode vaan. Met andere woorden: als we van Botrange naar Mont gestapt hadden, dan hadden we pas op het einde van de tocht gemerkt dat de Venen eigenlijk afgesloten waren. We kwamen onderweg trouwens nog een tiental andere wandelaars tegen, ruim meer dan wat we over het algemeen op onze tochten kruisen of inhalen. Ik wilde nog even de boswachters, die bij Botrange rustig stonden te keuvelen, vragen hoe de vork aan de steel zit, maar daar was spijtig geen tijd meer voor. Dat de Venen op een bepaald moment dicht gaan, lijkt me logisch: dat wat mag en niet mag zo onduidelijk afgelijnd is, niet.

Twee. Toen we bij Botrange aankwamen, bleek het plaatselijke etablissement (ouvert de 10 à 18 heures) toch gesloten. We stapten rond het gebouw heen, en achteraan zaten drie personeelsleden rustig te roken en te leuteren. Waarschijnlijk waren die vervelende klanten er te veel aan, en had men dus maar in een ruime namiddagpauze voorzien. Lees ik nu net niet overal hoe slecht het gaat met de horeca, en hoe de hele handel langzaam doodgeknepen wordt, o.a. door het rookverbod? Welnu, terwijl we dat dikke half uur op de bus zaten te wachten, duwden een tiental wandelaars net zoals wij vergeefs aan de gesloten deur. Subsidies en voorkeursbehandelingen? Laat men maar eens gewoon werken, dan zal de leefbaarheid van de sector vanzelf toenemen.

 

Foto's vind je hier .

En hier:

knuppelpaadjes in alle formaten, het ene al wat wankeler dan het andere:

 

 

de Tros Maret is hier niet meer dan een rustig beekje, vóór de steile afdaling naar Malmedy:

 

 

en een groot deel van de wandeling liep door dit kenschetsende landschap:

 

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3105 7:19 7:30 stipt (308)

Brussel-Zuid - Verviers-Central 506 7:57 9:23 +2 (1848 - 11803)

Verviers-Central - Malmedy [395] 9:40 10:35 stipt (ab7531-16, Mercedes Citaro LE, LIM-Collard-Lambert)

Malmedy - Mont [397] 10:40 10:57 +2 (ab7531-13, Jonckheere Transit 2000, LIM-Collard-Lambert)

 

Botrange - Eupen [394] 15:29 15:55 stipt (ab7631-72, Mercedes Citaro LE, Sadar)

Eupen - Brussel-Noord 539 16:10 17:54 stipt (1808 - 11802)

Brussel-Noord - Halle 3739 17:53 18:14 +12 (549)

 

De commentaar:

Enige tijd geleden had men nog een poging ondernomen om lijn 397 een extra injectie te geven, door de Proxibus van Malmedy voor ritten bovenop het gewone aanbod te laten zorgen, maar het experiment liep al snel weer af. Vandaar dat we nu opnieuw verplicht zijn om op vrijdag of zaterdag te stappen, want anders geraken we onmogelijk op een deftig moment in Mont.

 

We konden in Halle ook de CR naar Dendermonde nemen, maar de IR naar Antwerpen komt amper 4 minuten vroeger. Helemaal vooraan hangt de gemoderniseerde 308. Modernisering betekent in dit geval: weg met de nog enigszins knusse gezelligheid van de oude breaks, leve de helle sfeer van een kale tandartsenwachtzaal. Vervoeren van A naar B, dat is de zaak, en al de rest is romantiek. Dat ik me dan gewoon 69 kilo vlees voel, en geen klant, raakt ze al lang niet meer bij de NMBS. Gelukkig verloopt de reis naar Brussel weer stipt. Oh ja, de bezetting in eerste klasse bedroeg meer dan 90 %, in het tweedeklasrijtuig vooraan ongeveer 30 %. De Halse pendelaars doen de moeite niet meer om door te schuiven, controle komt er toch nooit. In de vorming van Halle staan twee TVM-55'ers met een stel M4. Ongetwijfeld een aan lager wal geraakte IC of P uit het Doornikse.

 

Zoals de laatste tijd de regel lijkt te zijn, rijdt de IR naar de Luchthaven en Landen met 10 minuten vertraging, net genoeg om de IC naar Eupen in de weg te rijden. Maar blijkbaar doet de IR het zo slecht dat de IC nog voor de IR Brussel-Zuid binnenrijdt. We vertrekken zelfs stipt in Brussel-Zuid, maar in Brussel-Noord noteren we alweer 7 minuten vertraging. In Leuven hebben we al 2 minuten ingehaald, en in Ans blijven er amper 2 minuten over, maar dan begint de afdaling van het Hellend Vlak. Je zou denken dat dit vanzelf gaat, zeker nu ettelijke miljoenen geïnvesteerd zijn in het beter toegankelijk maken van Liège-Guillemins, maar als je het mij vraagt, gaat het nu veel minder vlot dan 15 jaar geleden. We staan zelfs enkele minuten volledig stil, wat resulteert in 8 minuten vertraging bij aankomst in Liège. Veel tijd verliezen we daar niet: zo lopen we 3 minuten in, en in Verviers blijven maar 2 minuten vertraging meer over.

 

Hoeveel keer we al naar dat pleintje voor het station gestapt zijn, weet ik niet meer, maar langzamerhand is dit voor ons routine geworden. Er staat al een 395 naar Reuland klaar: de chauffeur rookt een sigaret, weliswaar bij het geopende raam. Maar de bus naar Reuland staat naast deze bus, met film Verviers. Bijna gelijktijdig veranderen beide films. Zoals altijd heeft de bus behoorlijk wat klanten mee. Ik heb net L'épopée d'un tram vicinal gelezen, over de tramlijn Spa - Verviers, en pas nu begrijp ik waarom we onderweg een halte Tiège Sous-station voorbij rijden. De bus overwint een indrukwekkend hoogteverschil, en de tram moet destijds gebruik gemaakt hebben van een tracé dat de meest brutale stijgingen kon wegvlakken. In Malmedy houdt men markt op vrijdag - dat is de reden waarom er vandaag een 397 in de voormiddag rijdt - en dat levert wat extra klanten op, maar het blijft vlot rijden tot Malmedy Station, zodat we ons geen zorgen hoeven te maken over de aansluiting.

Deze bus maakt een lus voor de bediening van dorpen als Bevercé en Xhoffraix. Samen met ons is er nog een wat oudere dame die terugkomt van de markt. Zoals wel meer moeten we vaststellen dat dergelijke bedieningen weinig of geen zin hebben. Lijn 397 is eigenlijk het restant van lijn 396 die vroeger Malmedy met Eupen én Vaals verbond. Ze werd als pasmunt gebruikt bij de invoering van lijn 394 Sankt-Vith - Eupen, trouwens wel een succesrijke verbinding. Zo gaat dat nu eenmaal bij het openbaar vervoer: als er een nieuwe lijn ingelegd wordt, moet dat op een andere plek gerecupereerd worden. Alsof men bij de aanleg van een nieuwe weg, ergens anders een oudere sluit. Of alsof de aanleg van een ondergrondse parking, gecompenseerd wordt door het afschaffen van parkeerplaatsen boven… De OV-klant is niet alleen in de ogen van de NMBS een aantal kilo's vlees dat verplaatst moet worden.

 

Maar we kunnen vandaag ook meteen de andere zijde van de medaille zien. Voor de komst van lijn 394 was de bediening van het trio Botrange - Mont-Rigi - Baraque Michel door lijn 390 wel bijzonder functioneel, zoals men dat nu eufemistisch noemt bij De Lijn, maar met lijn 394 erbovenop is het best doenbaar. Zelfs in volle namiddag kunnen we de bus nemen. Die rijdt met de film Eupen Bushof, en hoewel je dat niet vindt op de site van de TEC, rijdt die inderdaad niet naar zijn vertrouwde eindpunt aan het treinstation. Door een omlegging in hartje Eupen moeten we gebruik maken van de halte Bahnhof van lijn 396, dat scheelt 2 voetgangerslichten, maar zorgen hoeven we ons niet te maken. De IC uit Oostende staat nog niet binnen. Zou het kunnen dat we al voor de derde keer na elkaar met een andere trein naar Welkenraedt gebracht worden? Maar dan wordt aangekondigd dat de trein uit Oostende binnenrijdt. Altijd prettig om dat eens in het Duits te horen. Onnodig te zeggen dat de aansluitende bus van lijn 394 (naar Sankt-Vith) vertrokken is, mét groen cijfertje op het Aribusscherm.

Het is vrijdagavond en dat is altijd een wat speciale spits: het gewone publiek is vaak al weg, als ze al gewerkt hebben op vrijdag, en in de plaats komen de studenten en scholieren. Zelfs in het verre Eupen staan er behoorlijk wat klaar, met pak en zak. De IC's rijden hier al een tijdje volgens een gewijzigde dienstregeling, door de werken tussen Verviers en Welkenraedt. Daardoor is de keertijd wat krapper geworden, en vertraging door problemen bij de vorige rit is al snel onvermijdelijk. Maar in normale omstandigheden is er meer dan voldoende ruimte om die vertraging weg te rijden: Eupen +9, Welkenraedt +9, Verviers-Central +5 (de trein heeft hier 7 minuten haltetijd!), Liège-Guillemins  +2 (de trein heeft hier 6 minuten haltetijd!), Leuven +2, Brussel-Noord stipt. Moeten Leuvense studenten die zichzelf respecteren echt allemaal op het laatste nippertje komen? Want dat veroorzaakt die 2 minuten vertraging in Leuven: er komt maar geen einde aan. Nog dit: de TBG controleert tussen Welkenraedt en Verviers, tussen Verviers en Liège, en meteen na Liège. Wie hoopt op een goedkoop zitje in eerste klas is er telkens aan voor de moeite.

In Brussel-Noord rekenen we op de aansluiting met de CR naar Braine-le-Comte, maar de IR naar Quévy staat nog met vertraging aangekondigd. Die zijn we dus in de buurt van Zaventem voorbijgereden. Met tien minuten lijkt het nog mee te vallen: het is niet de eerste keer dat we dankzij de vertraging van een trein vroeger thuis zullen zijn. Al valt dat wat tegen: in Buizingen moeten we de 1717 in vertraging laten kruisen, en ik moet hier opletten wat ik schrijf, of we kunnen maandag in Het Laatste Nieuws lezen dat een nieuwe ramp in Buizingen nipt vermeden werd. Uiteindelijk beperkt onze winst zich tot 3 minuten, want in Halle rijden we met 12 minuten vertraging binnen.

Als we bovenaan de trappen komen, horen we dat de CR naar Braine-le-Comte zonder vertraging aangekondigd wordt. Het is een droomdag geweest: schitterend lenteweer, een heerlijk parcours en vlotte verbindingen. We kunnen er weer tegen, ondanks de gemiste pint in Botrange. 

23-03-2012 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (4)
19-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 maart 2012 Olen

Om met de deur in huis te vallen: we hielden niet zo van het Boekelpad in Olen. Meer, we stelden ons meermaals de vraag waarom iemand zich de moeite getroost om zo een wandeling (goed!) te bewegwijzeren. Ze sleept zich lusteloos door veel te veel bewoning, en enkele inderdaad waardevolle wegjes (TWQ 15 %) kunnen de kwaliteit nauwelijks opkrikken. Gelukkig was de wandeling niet te lang (7 km, en nog eens 520 m aanlooproute erbij), en konden we op het einde genieten van een Straffe Charel (Keizer Karel V, weet je wel) in het vroegere station van Olen, dat niet alleen een prima huisbier aanbiedt, maar ook nog eens volgestouwd zit met spoorwegparafernalia, oude koekendozen en een rijke collectie bierflesjes. Dat je van de gelagzaal zo op het perron terechtkomt, is meegenomen.

 

Een van de zeldzame stukjes voetweg:

 

Het oude station van Olen, nu "De Hemel", al blijkt Satan niet veraf.

 

Meer foto's hier .

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3910 11:09 11:19 stipt (831)

Brussel-Zuid - Herentals 3411 11:38 12:39 stipt (357)

Herentals - Olen 3212 12:48 12:53 stipt (4172)

 

Olen - Herentals 3235 15:07 15:12 stipt (4172)

Herentals - Brussel-Noord 3436 15:21 16:13 stipt (1860 - 61076)

Brussel-Noord - Halle 1587 16:17 16:37 +6 (977)

 

De commentaar:

We kunnen voor één keer ruim na de spits vertrekken, en dat lijkt de stiptheid toch wel ten goede te komen.

In stel 831 zit een zwartje naar veel te luide muziek te luisteren, en we verhuizen dan maar naar het vroegere rokersgedeelte. Hoe moderner de treinen, hoe moeilijker dit wegvluchten zal worden, maar hier lukt het nog. Leve de compartimentering.

We hadden net zo goed de IR naar Antwerpen van 11:19 kunnen nemen, maar Halle verzuipt in het carnaval, en dan is de bus als aanvoermiddel ideaal. We komen wel ruimschoots te vroeg aan, en vandaar…

De IC (?) naar Turnhout staat al klaar. Veel valt er niet over te vertellen. Ik herken een onbekende collega aan haar schoolagenda, een jongedame moet hemel en aarde bewegen om per auto afgehaald te worden in Herentals. En dat nu De Lijn nog maar nadenkt over besparingen. Ondanks een vertragingszone in Kessel komen we toch nog 4 minuten te vroeg aan, tijd om hier en daar een kiekje te nemen, al staan sommige locs minder dicht dan het lijkt. Wie weet hoe je in Herentals perron 5 moet bereiken, zal me begrijpen.

Ook de IR  naar Neerpelt komt te vroeg binnen. Vijf minuten later stappen we uit in Olen: we hebben een heenreis achter de rug zonder veel geschiedenis…

 

Voor de terugreis kiezen we voor de omgekeerde beweging. Nu ja, kiezen: het komt gewoon zo uit. We stapten veel sneller dan voorzien (er was toch weinig te zien) en deze makkelijke verbinding komt ons goed uit. Toen we zaterdag op de Dialectendag in Aalter even lieten vallen dat we 3 treinen genomen hadden, leek een dame dat ondoenbaar te vinden. Ze kon nog minder geloven dat wij dat nog altijd een vlotte verbinding noemden.

Het zijn de motorwagens van vanmorgen die IR 3235 vormen, en deze keer stappen we achteraan in: geen wonder dus dat we in hetzelfde stel terechtkomen. Veel korter dan 5 minuten kan een treinrit niet zijn, en stipt is ze ook al. De TBG roept om dat we aankomen in Herentals en dat het vertrek in Herentals om 15:17 voorzien is. Dat moet reizigers geruststellen die zich zorgen maken over de lange stilstand.

Voor ons wordt het dus opnieuw een IC Turnhout - Brussel-Zuid. Deze keer zullen we het met moderner materieel moeten stellen. Loc 1860 sleept een stel M6 naar spoor 5. We komen terecht in rijtuig 61076, het eersteklasserijtuig met het hoogste nummer, het laatste van de reeks. Bij het instappen vertoont de deur kuren: M6-gebruikers kennen dat wel: een deur die plots weer dichtgaat. In de tijd van Ann Christy was het nog een deur die plots opengaat. Tegenwoordig lezen we zo iets in de nationale pers. Opnieuw zit een meisje naar veel te luide muziek te luisteren, en deze keer stap ik ernaartoe. Ze schrikt blijkbaar zelf van het lawaai dat haar i-pod produceert. Ik kan op muziekvlak nogal wat verdragen, maar dit doet me net iets te veel aan de tandarts denken.

Tot Brussel-Noord rijden we stipt, en dat geeft uitzicht op een aansluiting met de CR naar Geraardsbergen. Van spoor 12 naar spoor 2 laveren door de overdrukke middengang, is geen akkefietje op dit drukste moment van de dag, maar de CR heeft 3 minuten vertraging, en zo lukt het ons toch om moeiteloos een plaatsje te vinden, helemaal vooraan in de trein. In Brussel-Zuid zit die zelfs daar vol. De bezetting in het kleine eersteklascoupé is 100 %, wat je van de aanliggende tweedeklasafdeling niet kunt zeggen. Stevaert zal nog gelijk krijgen: we moeten de tweede klas afschaffen…

Waarom we tussen Brussel-Zuid en Halle nooit sneller reden dan 90 km per uur is me niet duidelijk. Dat het een tijdje duurt voor je met vier stellen op lijn 96A kunt optrekken, begrijp ik best. Waarom het onderweg niet sneller ging, niet. Maar ik zat dan ook niet in de stuurpost. Uiteindelijk komen we in Halle aan met 6 minuten vertraging. Al maakt het weinig uit. De 155 van 16:40 is vertrokken, getuigt een Dworpse inheemse, al heeft ze zich kwaad gemaakt. Vanaf 16:00 geldt een omleiding - op maandagavond doen ze carnavalzondag nog eens over, om zeker te zijn dat de kater de moeite waard zal zijn - en de brave dame heeft zich van de afgeschafte halte naar het station gespoed. En als de bus je dan onderweg voorbijrijdt omdat hij toch geen omlegging gevolgd heeft, vloek je wel eens. Toch ongelooflijk hoe bijna altijd iets verkeerd loopt met die omleggingen van De Lijn. Net nu lees ik dat men vandaag bij de TEC-Liège-Verviers staakt omdat men de vertrektijden uit de stelplaatsen gecontroleerd heeft. Als schuldbekentenis kan dat tellen. Volgende week dinsdag en woensdag wil men bij de NMBS staken omdat de Holding het onderhoud van enkele stations wil uitbesteden. Daar wordt fijntjes aan toegevoegd dat men bij de eigen personeelsleden nauwelijks kandidaten vindt, omdat dit werk 's nachts moet gebeuren. Het wordt de hoogste tijd dat de vakbonden eens staken om te eisen dat het aantal domkoppen evenredig gespreid wordt over vakbond en management.  Er moet nog wel ergens een dagje op de kalender te vinden zijn voor Equally Stupid Day…

 

 

MW 4171 is als L3183 (Mol - Herentals) in Herentals aangekomen, en wacht nu op de terugrit als L3162.

 

 

Mooi vind ik ze niet, maar ze staat nu toch uitdagend te schitteren in de zon.

 

 

En 's namiddags kan ik nog even een foto nemen van MW4122, die zopas als IR3235 Neerpelt - Antwerpen-Centraal Herentals is binnengereden. Achteraan hangt MW 4172.

19-03-2012 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (2)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 1 mei 2024 - Nieuwkerken-Waas - Melsele
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!