Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
19-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 maart 2012 Olen

Om met de deur in huis te vallen: we hielden niet zo van het Boekelpad in Olen. Meer, we stelden ons meermaals de vraag waarom iemand zich de moeite getroost om zo een wandeling (goed!) te bewegwijzeren. Ze sleept zich lusteloos door veel te veel bewoning, en enkele inderdaad waardevolle wegjes (TWQ 15 %) kunnen de kwaliteit nauwelijks opkrikken. Gelukkig was de wandeling niet te lang (7 km, en nog eens 520 m aanlooproute erbij), en konden we op het einde genieten van een Straffe Charel (Keizer Karel V, weet je wel) in het vroegere station van Olen, dat niet alleen een prima huisbier aanbiedt, maar ook nog eens volgestouwd zit met spoorwegparafernalia, oude koekendozen en een rijke collectie bierflesjes. Dat je van de gelagzaal zo op het perron terechtkomt, is meegenomen.

 

Een van de zeldzame stukjes voetweg:

 

Het oude station van Olen, nu "De Hemel", al blijkt Satan niet veraf.

 

Meer foto's hier .

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3910 11:09 11:19 stipt (831)

Brussel-Zuid - Herentals 3411 11:38 12:39 stipt (357)

Herentals - Olen 3212 12:48 12:53 stipt (4172)

 

Olen - Herentals 3235 15:07 15:12 stipt (4172)

Herentals - Brussel-Noord 3436 15:21 16:13 stipt (1860 - 61076)

Brussel-Noord - Halle 1587 16:17 16:37 +6 (977)

 

De commentaar:

We kunnen voor één keer ruim na de spits vertrekken, en dat lijkt de stiptheid toch wel ten goede te komen.

In stel 831 zit een zwartje naar veel te luide muziek te luisteren, en we verhuizen dan maar naar het vroegere rokersgedeelte. Hoe moderner de treinen, hoe moeilijker dit wegvluchten zal worden, maar hier lukt het nog. Leve de compartimentering.

We hadden net zo goed de IR naar Antwerpen van 11:19 kunnen nemen, maar Halle verzuipt in het carnaval, en dan is de bus als aanvoermiddel ideaal. We komen wel ruimschoots te vroeg aan, en vandaar…

De IC (?) naar Turnhout staat al klaar. Veel valt er niet over te vertellen. Ik herken een onbekende collega aan haar schoolagenda, een jongedame moet hemel en aarde bewegen om per auto afgehaald te worden in Herentals. En dat nu De Lijn nog maar nadenkt over besparingen. Ondanks een vertragingszone in Kessel komen we toch nog 4 minuten te vroeg aan, tijd om hier en daar een kiekje te nemen, al staan sommige locs minder dicht dan het lijkt. Wie weet hoe je in Herentals perron 5 moet bereiken, zal me begrijpen.

Ook de IR  naar Neerpelt komt te vroeg binnen. Vijf minuten later stappen we uit in Olen: we hebben een heenreis achter de rug zonder veel geschiedenis…

 

Voor de terugreis kiezen we voor de omgekeerde beweging. Nu ja, kiezen: het komt gewoon zo uit. We stapten veel sneller dan voorzien (er was toch weinig te zien) en deze makkelijke verbinding komt ons goed uit. Toen we zaterdag op de Dialectendag in Aalter even lieten vallen dat we 3 treinen genomen hadden, leek een dame dat ondoenbaar te vinden. Ze kon nog minder geloven dat wij dat nog altijd een vlotte verbinding noemden.

Het zijn de motorwagens van vanmorgen die IR 3235 vormen, en deze keer stappen we achteraan in: geen wonder dus dat we in hetzelfde stel terechtkomen. Veel korter dan 5 minuten kan een treinrit niet zijn, en stipt is ze ook al. De TBG roept om dat we aankomen in Herentals en dat het vertrek in Herentals om 15:17 voorzien is. Dat moet reizigers geruststellen die zich zorgen maken over de lange stilstand.

Voor ons wordt het dus opnieuw een IC Turnhout - Brussel-Zuid. Deze keer zullen we het met moderner materieel moeten stellen. Loc 1860 sleept een stel M6 naar spoor 5. We komen terecht in rijtuig 61076, het eersteklasserijtuig met het hoogste nummer, het laatste van de reeks. Bij het instappen vertoont de deur kuren: M6-gebruikers kennen dat wel: een deur die plots weer dichtgaat. In de tijd van Ann Christy was het nog een deur die plots opengaat. Tegenwoordig lezen we zo iets in de nationale pers. Opnieuw zit een meisje naar veel te luide muziek te luisteren, en deze keer stap ik ernaartoe. Ze schrikt blijkbaar zelf van het lawaai dat haar i-pod produceert. Ik kan op muziekvlak nogal wat verdragen, maar dit doet me net iets te veel aan de tandarts denken.

Tot Brussel-Noord rijden we stipt, en dat geeft uitzicht op een aansluiting met de CR naar Geraardsbergen. Van spoor 12 naar spoor 2 laveren door de overdrukke middengang, is geen akkefietje op dit drukste moment van de dag, maar de CR heeft 3 minuten vertraging, en zo lukt het ons toch om moeiteloos een plaatsje te vinden, helemaal vooraan in de trein. In Brussel-Zuid zit die zelfs daar vol. De bezetting in het kleine eersteklascoupé is 100 %, wat je van de aanliggende tweedeklasafdeling niet kunt zeggen. Stevaert zal nog gelijk krijgen: we moeten de tweede klas afschaffen…

Waarom we tussen Brussel-Zuid en Halle nooit sneller reden dan 90 km per uur is me niet duidelijk. Dat het een tijdje duurt voor je met vier stellen op lijn 96A kunt optrekken, begrijp ik best. Waarom het onderweg niet sneller ging, niet. Maar ik zat dan ook niet in de stuurpost. Uiteindelijk komen we in Halle aan met 6 minuten vertraging. Al maakt het weinig uit. De 155 van 16:40 is vertrokken, getuigt een Dworpse inheemse, al heeft ze zich kwaad gemaakt. Vanaf 16:00 geldt een omleiding - op maandagavond doen ze carnavalzondag nog eens over, om zeker te zijn dat de kater de moeite waard zal zijn - en de brave dame heeft zich van de afgeschafte halte naar het station gespoed. En als de bus je dan onderweg voorbijrijdt omdat hij toch geen omlegging gevolgd heeft, vloek je wel eens. Toch ongelooflijk hoe bijna altijd iets verkeerd loopt met die omleggingen van De Lijn. Net nu lees ik dat men vandaag bij de TEC-Liège-Verviers staakt omdat men de vertrektijden uit de stelplaatsen gecontroleerd heeft. Als schuldbekentenis kan dat tellen. Volgende week dinsdag en woensdag wil men bij de NMBS staken omdat de Holding het onderhoud van enkele stations wil uitbesteden. Daar wordt fijntjes aan toegevoegd dat men bij de eigen personeelsleden nauwelijks kandidaten vindt, omdat dit werk 's nachts moet gebeuren. Het wordt de hoogste tijd dat de vakbonden eens staken om te eisen dat het aantal domkoppen evenredig gespreid wordt over vakbond en management.  Er moet nog wel ergens een dagje op de kalender te vinden zijn voor Equally Stupid Day…

 

 

MW 4171 is als L3183 (Mol - Herentals) in Herentals aangekomen, en wacht nu op de terugrit als L3162.

 

 

Mooi vind ik ze niet, maar ze staat nu toch uitdagend te schitteren in de zon.

 

 

En 's namiddags kan ik nog even een foto nemen van MW4122, die zopas als IR3235 Neerpelt - Antwerpen-Centraal Herentals is binnengereden. Achteraan hangt MW 4172.



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (2)

21-03-2012
TWQ
Ik zou het eens moeten opzoeken, Steven. Ik ben zeker dat er nog lagere zijn. Wat niet betekent dat de wandeling ook nog slechter was. De TWQ geeft meestal wel een belangrijke aanduiding, maar er zijn wel meer factoren die een rol spelen in de beoordeling. ter informatie: samen kwamen we aan 3.5/20. Mijn vrouw was nog iets strenger dan ik, vooral omdat ze zich bij de neus genomen voelde.

21-03-2012 om 18:45 geschreven door Vic


Olen
Hoi Vic, leuk verslag ! Spijtig dat het wandeltraject zo weinig variatie bood. Mogen we dit zien als één van jouw laagste TWQ-scores ?

21-03-2012 om 18:39 geschreven door Treinreiziger




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!