Inhoud blog
  • BBC Radio 3: Rabindranath Tagore vijf keer een kwartier in 'The essay'
  • BBC Radio 3 presenteert donderdagmiddag het muziekdrama Telemaco van Christoph Willibald von Gluck
  • Ergerlijke geluiden als thema van vijf maal een kwartier The essay van BBC Radio3
  • De Britse schrijver en journalist George Orwell overleed op 21 januari 1950
  • Koning Friedrich II van Pruisen en de muziek; twee programma's achtereen op Duitse radiozender NDR Kultur
    Zoeken in blog

    Cultuurspectrum
    Woord en beeld
    13-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Speelfilm Om vijf uur 's middags '” Een familieproject
    De film
    Het tweede publieke, Nederlandstalige Belgische televisienet Canvas presenteert op zondag 14 december tussen 21:40 uur en 23:25 uur de speelfilm Panj é asr uit2003. Het is een Iraans-Franse coproductie met ook een Engelse titel: At five in the afternoon, handelend over Afghanistan. Een zeer internationaal gekleurde film, kun je wel zeggen. Daarnaast is het ook nog een familieproject: de regisseuse is Samira Makhmalbaf; haar vader Mohsen — die zelf ook filmregisseur is — schreef het scenario en zorgde voor de montage van de film en produceerde deze eveneens. Haar stiefmoeder voorzag in de regie-assistentie, haar broer maakte foto's, en Samira's 14 jaar jonge zusje draaide een documentaire over het tot stand komen van deze film. Deze is vertoond tijdens het Internationale Film Festival Rotterdam.

    Het verhaal
    Nogreh, een jonge vrouw met verstand en inzicht koestert de innige wens de eerste vrouwelijke president van Afghanistan te worden. Zonder sluier de straat op durft ze echter (nog) niet. In stilte bereidt ze zich voor op de campagnetoespraak die ze, als ze haar wens wil laten uikomen, in ieder geval al moeten houden.
    In deze derde speelfilm van Samira Makhmalbaf (geboortejaar 1980) wordt een zeker niet erg optimistisch beeld geschetst van het Afghanistan twee jaar na de Amerikaanse inval in 2001. Het is er absoluut nietbeter op geworden. Alsof men ook iets anders had mogen verwachten na zo'n interventie, die in dat onherbergzame gebied eerdere 'bezettende machten' evenmin is gelukt.
    De belangrijkste rollen worden vertolkt door Agheleh Rezale, Abdolgani Yousefrazi en Razi Mohebi.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Regisseuse Samira Makhmalbaf.
    2. Sscène uit Panj é asr.

    13-12-2008 om 13:30 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    12-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Kwaad van Lebbis herhaald op Nederland 3
    Theaterprogramma uit 2006
    Eind verleden jaar heeft Nederland 3, op 27 december het solo-theaterprogramma Het Kwaad uit 2006, van Hans Sibbel — beter bekend als Lebbis — herhaald. In november heeft deze theaterman zijn eerste halve eeuw van het aardse bestaan volgemaakt. Dit jaar wordt dat programma ook uitgezonden, al twee weken voor de kerst: op zaterdag 13 december, opnieuw op Nederland 3. De uitzending start om 23:30 uur en eindigt om ongeveer 00:50 uur in de nacht op zondag 14 december. Meer daarover kunt u lezen in onze bijdrage op de site Tempel der Theaterkunst, gepubliceerd op dinsdag 25 december 2007.
    __________
    Afbeelding: Lebbis in Het Kwaad. (Foto: Martin Oudshoorn.)

    12-12-2008 om 21:53 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tsjajkovkski's Schoppenvrouw rechtstreeks vanuit New York
    Metropolitan-Matinee
    Op zaterdag 13 december wordt de opera Schoppenvrouw van Pjotr Iljitsj Tsjajkovksi (1840-1893) uitgevoerd tijdens de Matinee van de Metropolitan Opera te New York. In Europa is het dan al avond, maar twee Europese radiozenders, die min of meer vaste afnemers van deze manifestaties zijn, schakelen over en nemen de uitvoering rechstreeks over. Om 18:30 uur begint de uitzending van het programma Opera on 3: Live from the Met op BBC Radio 3, goed een half uur later, vanaf 19:02 uur, is de Nederlandse zender Radio 4 eveneens van de partij met het NPS-programma Opera live.
    De uitvoerenden zijn onder anderen de zangers Ben Heppner, Mark Delavan, Felicity Palmer en Maria Guleghina. Koor en Orkest van de Metropolitan Opera zullen worden geleid door Sejij Ozawa.

    Ontstaan
    Het verhaal van Aleksandr Poesjkin (1799-1837) dat de titel Пиковая Дама draagt, is in 1833 voor het eerst verschenen. De jongere broer van de componist, Modest Tsjajkovski (1850-1916), heeft Poesjkins verhaal als uitgangspunt genomen voor een opera in drie bedrijven, maar heeft daarbij tevens gebruik gemaakt van verzen van drie andere schrijvers: onder hen Gavrila Derzjavin (1743-1816), de belangrijkste Russische dichter in de periode vóór Poesjkin.
    Op 19 december 1890 werd de eerste uitvoering van Pique Dame in Sint Petersburg gegeven.
    Vanaf 1900 werd de opera tevens in Duitsland gespeeld; de eerste vertaling werd nog aangevuld met enkele nieuwere. De meest recente, die van de dichter Rainer Kirsch (geb. 1938), wordt gebruikt in de aangepaste versie door de Russische componist Alfred Schnittke (1934-1998).

    Pique Dame
    De handeling speelt aan het einde van de achttiende eeuw in Sint Petersburg. De onbemiddelde officier Herman — van beroep ingenieur — kijkt nauwlettend toe tijdens de kansspelen waarmee de adellijke officieren hun tijd zoet brengen. Wanneer vorst Jeletski zijn bruid aan de aanwezigen voorstelt, herkent Herman in haar de door hem intens aanbeden Liza. Deze wordt begeleid door een oude gravin, die de aanwezigen vertelt dat ze in haar jeugd, toen ze in Parijs nog een onverslaanbare schoonheid was, het geheim van drie 'onverslaanbare' kaarten heeft ontdekt.
    Liza wil Herman helpen en zorgt ervoor dat hij in de vertrekken van de gravin binnenkomt. Doch voordat Herman de gravin het geheim van de kaarten kan ontfutselen, sterft ze van schrik.
    Maar in de daarop volgende nacht verschijnt de geest van d gravin, die hem alsnog het geheim van de kaarten influistert, maar ze heeft voor deze onthulling wel een voorwaarde: Herman moet Liza gelukkig maken. Doch als die merkt dat Herman alleen maar meer oog en oor heeft voor het spel, springt ze uit vertwijfeling in de rivier. Herman wint in de club het ene hoge bedrag na het andere, maar net als hij zijn derde kaart wil uitspelen, ziet hij opnieuw het gezicht van de gravin. Hij verliest daarop alles en maakt een einde aan zijn leven.
    __________

    Zaterdag 13 december, 18:30 uur, BBC Radio 3 (Opera on 3 — Live from the Met)
    Zaterdag 13 december, 19:02 uur, Radio 4 (Opera live)
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Pjotr Iljitsj Tsjakovski. Tekening van Jarko Aikens, Groningen 1984. (Archief Heinz Wallisch, tevens ©.)
    2. Aleksandr Poesjkin.
    3. Modest Iljitsj Tsjajkovski.

    12-12-2008 om 14:26 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    11-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Europese steden met extra aandacht, donderdag 12 december op ARTE-TV
    Reportage
    Als u onze bijdrage van woensdag 10 december heeft gelezen op onze moedersite Cultuurtempel, zou u geneigd kunnen zijn te denken dat tal van het aspecten van het veelzijdige fenomeen Stad via diverse televisiezenders in West-Europa voor donderdag 11 december waren voorbehouden. Alsof hetom 'afgesproken werk' gaat, blijkt dat het in ons artikel behandelde nog niet eens de helft van het aanta steden te zijn dat deze bewuste dag op de beeldbuis zal verschijnen in enigerlei context.
    Naast de genoemde reportages over verhuizen naar een stad, een bij de wederopbouw van een land vergeten stad, en tenslotte twee door zware misdaad geteisterde steden, willen we u ook nog wijzen op twee achter elkaar uit te zenden programma's over andere, in totaal drie steden.


    De eerste van de beide programma's wordt uitgezonden tussen 22:35 uur en 23:35 uur en behandelt, onder de titel Liverpool — Beat city, die Engelse stad, waar de Beatles-rage bijna een halve eeuw geleden is begonnen. Liverpool is dit jaar bestempeld tot culturele hoofdstad van Europa, samen met het Noorse Stavanger.

    Discussieprogramma
    In aansluiting daarop, om 23:35 uur, volgt het ruim een uur durende discussieprogramma Paris-Berlin, die Debatte. Het thema van de discussieavond die met de beide bevriende hoofdsteden te maken heeft, is Brauchen wir das Christentum?

    Aangezien het ook en vooral, zo niet uitsluitend, Frankrijk en Duitsland zijn, die bepalen wat in Europa belangrijk is en wat er zoal moet gebeuren, is het niet oninteressant om te weten wat de diverse discutaerenden daarover te melden hebben. Lange gold Europa als het christelijke wereddeel bij uitstek; niet alleen in religieus opzicht, maar tevens qua culturele achtergronden, waarden en ontwikkelingen.
    Nu ons werelddeel in niet onbelangrijke mate voorzichtig wordt geïslamiseerd — een feit dat sommige mensen wat zorgen baart, anderen volkomen hysterisch maakt en naar alle kanten in onbedaarlijke gekte doet doorslaan — is het de vraag in hoeverre de christelijke normen en waarden — die niet per definitie van kerkbezoek of godsgeloof afhankelijk hoeven te zijn, maar zich als zelfstandig cultuur- en gedachtengoed die allengs zijn ontstaan uit die ooit, tot en met de Renaissance, brede basis — voldoende tegenwicht zullen kunnen bieden tegen de nieuwe invloeden — die mede hun kansen hebben gekregen door de open grenzen en allerlei andere opvattingen en daaruit voortvloeiende maatregelen — om een hecht fundament te kunnen blijven voor al diegenen, die niet tegen integratie zijn, maar wel vóór het behoud vanhet bestaande dat zijn sociaal-culturele invloed in ruime mate heeft bewezen.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Liverpool. Havengebied — werelderfgoed.
    2. Voorplat van de Nederlandse vertaling van Novalis' verhandeling Die Christenheit oder Europa, verschenen Bij Wereldbibliotheek, 1949.

    11-12-2008 om 20:39 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mozarts Sinfonia concertante KV 364 voor viool, altviool en orkest nogmaals op Mezzo-TV
    Geniaal werk
    Eén van de meest geniale instrumentale composities van Wolfgang Amadeus Mozart is de Sinfonia Concertante voor viool, altviool en orkest in Es grote terts, in 1779 te Salzbug gecomponeerd. Zo'n vier decennia geleden hebben tal van Europese televisiezenders van deze compositie een opname uitgezonden met David Oistrach en Yehudi Menuhin als solisten, ondersteund door het Zürcher Kammerorchester onder leiding van Edmond de Stoutz. Het zou aardig zijn als een (of meer) televisiestation(s) die verschillende versies eens (zeer kort) na elkaar zou uitzenden: Mezzo zelf of ARTE.

    Al diverse keren heeft Mezzo-TV — de muziekzender voor klassiek en ('s nachts) jazz — dit werk gepresenteerd. Op donderdag 11 december kunt u dit meesterstaaltje nogmaals horen en zien.
    Dezelfde zender zal de inmiddels bij velen bekende uitvoering — door de Kremerata Baltica onder leiding, en met solistische medewerking, van Gidon Kremer — nogmaals aan u voorstellen, en vast niet voor de laatste keer.

    Mezzo TV — donderdag 11 december 19:50 uur - 20:30 uur.

    11-12-2008 om 10:14 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Racismemonitor bijgesteld
    Op de dag waarop het precies zestig jaar is geleden dat de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens in 30 artikelen heeft vastgelegd, komen enkele onderzoekers tot de conclusie dat de Nederlandse politieke beweging van Geert Wilders, die als Partij Voor de Vrijheid inmiddels bekend staat, rechts-extremistisch is. De onderzoekers in kwestie — van de Anne Frank Stichting en de Universiteit van Leiden — hebben dit vastgelegd in de Racismemonitor op woensdag 10 december.
    Nu lijkt ons die conclusie geenszins verrassend. Men heeft toch alleen maar kennis hoeven nemen van de inhoud van Wilders uitzinnig slechte film Fitna [1] die uitblinkt in onnozelheid en manipulatie — om maar te zwijgen over de talloze andere gebreken die aan dit wanproduct kleven, om vast te stellen dat de maker niet alleen de kwaliteiten mist om een sociaal aanvaardbare rolprent over een eventueel dreigende islamisering te maken, maar dat hij tevens bewust allerhande feitelijkheden heeft weggelaten om alleen de grote lijn binnen zijn dodelijk vermoeiende, tot in den treure herhaalde, totaal ongenuanceerde en uit elk maatschappelijk verband gerukte, beweringen als waarheid te doen overkomen. Dan weet men uit welke stal, uit welk kamp, dat opruiende product afkomstig is.

    Verkwiste energie
    In plaats van de strijd aan te binden tegen antidemocratische, de vrijheid van de westerse samenleving bedreigende elementen in alle stromingen op deze aardbol, richt Wilders zich op grote groeperingen vredelievende mensen, de moslim zijn. Daar zitten zijn oogkleppen en zijn onwil om de maatschappij te zien zoals deze is: gekleurder en genuanceerder dan hij die wenst.
    Onder meer dat is één van de rechts-extreme elementen binnen zijn stroming, waar hij als Hoofdman fungeert over een groepering die alleen op radikalinski-instincten wenst te drijven en weigert een minimaal gedeelte van de weke massa in de schedelpan te gebruiken.
    Dat de man en zijn aanhang woedend zijn over de terechte indeling van zijn stroming mag niemand deren; hij en de zijnen zijn altijd woedend als anderen anders denken dan wat hij aanvaardbaar vindt. Een doorwrochte cursus democratiebeginselen zou geen kwaad kunnen.
    __________
    [1]
    Zie daartoe het artikel van vrijdag 28 maart 2008 op onze moedersite Cultuurtempel.

    11-12-2008 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    10-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Dertig duizend gulden boete" '” Je weigert?
    Wondervreemd
    Aanvankelijk leek er niets bijzonders aan het kind dat op een tweezitsbank naast een mevrouw in de stadsbus van het centrum der stad naar het NS-hoofdstation reed, maar onderweg kreeg ze het ietwat op haar heupen en langzaam maar zeker steeds meer. Dat leidde ertoe dat de mevrouw die aan de raamkant naast het meisje zat de zenuwen op het gezicht had liggen. Je zag haar denken: "Hoe kom ik daar ongeschonden langs?" Het kind dat in een opengeslagen stripverhaal scheen te lezen — maar dat liep in het echt zo'n vaart niet want ze hield het geheel al die tijd ondersteboven — pakte een potloof uit haar jaszak en stootte de mevrouw naast haar aan.
    "Je naam?" Toen een reactie uitbleef, drong ze met extra stemverheffing aan, zodanig dat de chauffeur van de bus enkele keren in de spiegel richting passagiers keek. "HOE IS JE NAAM?" bulderde ze. "JE NAAM — ZEG IK JE."

    Hardere maatregelen
    Vol verachting keek ze opzij en trachtte ze oogcontact met de mevrouw naast haar te krijgen, die echter wijselijk naar buiten bleef kijken.
    "Dertig duizend gulden boete . . . . ." Ze pakte het potlood stevig tussen duim en wijsvinger en deed alsof ze iets in het stripverhaal noteerde. Toen dat hoge boetebedrag de mevrouw ook niet tot een reactie kon bewegen, liet ze een hoongelach horen dat al niet veel goeds voorspelde. De hardere maatregelen lagen er als het ware in opgesloten. "Je weigert? Oooh: Tweehonderd gulden boete."
    Ze liet zich duidelijk niet om de tuin leiden, maar moest bij het station uitstappen. Het zal die arme vrouw nog lang hebben vervolgd, die grimmige sfeer van onbedaarlijke waanzin.

    10-12-2008 om 15:40 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drie filmreportages met het thema stad in steeds een andere context '” donderdag 11 december
    Verhuizen naar een stad
    BBC Two zendt op donderdagavond 11 december — tussen 20:30 uur en 21:00 uur — de laatste aflevering van een zesdelige reportageserie uit die de overkoepelende titel draagt James May's 20th Century. Die presentator toont in dat relatief korte bestek ontwikkelingen die allemaal in de twintigste eeuw hebben plaatsgegrepen, waardoor de wereld zeer ingrijpend is veranderd. James May (geboren in 1963) vloog voor deze serie rond de wereld in een Eurofghter Typhoon met 1320 mijl per uur, tweemaal de snelheid van het geluid.
    De slotaflevering van de reeks heeft als titel Big city, bright lights, en heeft verhuizen als thema. Iedere dag verhuizen er zo'n 180.000 mensen naar een stad, ergens op deze ondermaanse planeet.

    Vergeten stad
    VPRO's programmareeks Holland Doc biedt dezelfde avond via Nederland 2 — tussen 22:55 uur en 23:55 uur — de reportage De verloren stad. Hierin vragen de inwoners van een Balkan-stad zich af wanneer er een eind aan de oorlog zal komen. Hoe moet men overleven in een stad die van wederopbouw is uitgesloten? Wat zijn het voor mensen die in een dergelijke stad wonen en wat is hun motivatie om er te blijven onder de gegeven omstandigheden? Humor en cynisme begeleidden de beelden die in deze reportage een indringend verhaal vertellen.

    Wet en onregelmatigheden
    De derde reportage die zich met het fenomeen stad bezighoudt — en in dit geval zelfs met twee steden: Philadelphia en Johannesburg —, is weer van een geheel ander kaliber. De reportage wordt via BBC Two uitgezonden in de nacht van donderdag 11 december op vrijdag 12 december, tussen 00:20 uur en 01:20 uur onze tijd. Het betreft de laatste van twee afleveringen die zijn gerealiseerd door Louis Theroux onder de titel Law and disorder en brengt de enorme criminaliteit in kaart welke juist in die beide genoemde steden welig tiert.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. BBC-presentator James May.
    2. Wolkenkrabbers in het zakencentrum van Johannesburg.
    3. Independence Hall in Philadelphia (Pennsylvania, USA).

    10-12-2008 om 15:37 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Natuurlijke muziek: walvis en klarinet in interactie '” in de nacht van woensdag op donderdag op Radio 6-NL
    Musicerende dieren
    Direct in het eerste uur van de nacht van woensdag 10 op donderdag 11 december — tussen 00:02 en 01:00 uur — kunt u op de Nederlandse zender Radio 6 in het NPS-programma Supplement luisteren naar de aflevering Natuurlijke muziek — het zevende deel in die reeks, getiteld Whale Music en David Rothenberg. Van deze Amerikaanse componist en klarinettist zal Whale Music worden uitgezonden, en een aantal live opnames van waarachtig muzikale ontmoetingen tussen de walvis en David Rothenberg, die daarbij klarinet speelt.


    David Rothenberg heeft drie jaar geleden al van zich doen spreken in het programma Why birds sing. Hij zal zich ongetwijfeld verder bekwamen in de interactie van natuurgeluiden — in eerste instantie van dieren — met de menselijke receptie daarvan en de eventuele gevolgen die een componist zoals hij veroorzaakt door de interactie tot element van integratie te maken in zijn muzikale scheppingen.
    Een conglomeraat van gelukkige momenten, welke onder de juiste omstandigheden heel veel positieve gevolgen kunnen hebben: als een sneeuwbaleffect dan wel als dat van een steentje in de vijver.
    ____________
    Afbeelding: De componist van Whales hier met een saxofoon.
    (Foto: © David Rothenberg.)

    10-12-2008 om 13:50 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Documentaire over het Proces Saddam Hoessein
    Rechten
    Op woensdag 10 december 2008 is het zestig jaar geleden dat de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens werd vastgelegd tijdens de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Toch bestaan er talloze schendingen van deze rechten, niet alleen binnen dictaturen of bananenrepublieken, maar ook in eigen land zijn er tal van dubieuze kwesties die snel dienen te worden verbeterd.
    Hoe moeilijk het voor grote aantallen slachtoffers van monsterlijk handelende staatslieden zal zijn om te zien dat een proces tegen een eenmaal afgezette dictator — die onnoemelijk veel meer bloed te verantwoorden heeft dan zijn eigen lichaamsgewicht — steeds maar wordt vertraagd, uitgesteld en via advocarentrucs jaren kan slepen, is het geen goede zaak dat het recht daar niet zijn loop heeft. Over het tegen de Iraakse dictator Saddam Hoessein eind december 2006 uitgesproken doodvonnis en de daaraan gekoppelde onsmakelijkheden bestaan tal van bezwaren. Er is meer dan eens de directe vraag gesteld of dat Beest uit de Afgrond wel een eerlijk proces heeft gehad.
    Die vraag komt eveneens aan de orde in de documentaire van de Catalaanse filmer Esteban Uyarra die — in de nacht van woensdag 10 op donderdag 11 december — door het tweede publieke Duitse televisienet (ZDF) zal worden uitgezonden tussen 00:35 en 01:25 uur.
    Al eerder, eind oktober dit jaar, heeft de Duits-Franse cultuurzender ARTE aan dit proces aandacht besteed met de uitzending van onder meer deze documentaire. Op de site Tempel der Politiek kunt u daarover in een korte bijdrage meer lezen.
    ___________
    Afbeelding: De Nederlandse editie van het boekje met de dertig Artikelen, is hierboven net iets groter afgebeeld dan het werkelijke formaat van 8,9 cm breed en 6,5 cm hoog (uitgave A.W. Bruna, Utrecht).

    10-12-2008 om 09:50 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Wilders en zijn partij zijn rechts-extreeem" luidt heden de uitkomst van een diepgaand onderzoek
    Racismemonitor bijgesteld
    Op de dag waarop het precies zestig jaar is geleden dat de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens in 30 artikelen heeft vastgelegd, komen enkele onderzoekers in Nederland  tot de conclusie dat de aldaar gevestigde politieke beweging van Geert Wilders, die als Partij Voor de Vrijheid inmiddels bekend staat, rechts-extremistisch is. De onderzoekers in kwestie — van de Anne Frank Stichting en de Universiteit van Leiden — hebben dit vastgelegd in de Racismemonitor op woensdag 10 december.
    Nu lijkt ons die conclusie geenszins verrassend. Men heeft toch alleen maar kennis hoeven nemen van de inhoud van Wilders uitzinnig slechte film Fitna [1] die uitblinkt in onnozelheid en manipulatie — om maar te zwijgen over de talloze andere gebreken die aan dit wanproduct kleven, om vast te stellen dat de maker niet alleen de kwaliteiten mist om een sociaal aanvaardbare rolprent over een eventueel dreigende islamisering te maken, maar dat hij tevens bewust allerhande feitelijkheden heeft weggelaten om alleen de grote lijn binnen zijn dodelijk vermoeiende, tot in den treure herhaalde, totaal ongenuanceerde en uit elk maatschappelijk verband gerukte, beweringen als waarheid te doen overkomen. Dan weet men uit welke stal, uit welk kamp, dat opruiende product afkomstig is.

    Verkwiste energie
    In plaats van de strijd aan te binden tegen antidemocratische, de vrijheid van de westerse samenleving bedreigende elementen in alle stromingen op deze aardbol, richt Wilders zich op grote groeperingen vredelievende mensen, de moslim zijn. Daar zitten zijn oogkleppen en zijn onwil om de maatschappij te zien zoals deze is: gekleurder en genuanceerder dan hij die wenst.
    Onder meer dat is één van de rechts-extreme elementen binnen zijn stroming, waar hij als Hoofdman over een groepering die alleen op radikalinski-instincten wenst te drijven en weigert een minimaal gedeelte van de weke massa in de schedelpan te gebruiken.
    Dat de man en zijn aanhang woedend zijn over de terechte indeling van zijn stroming mag niemand deren; hij en de zijnen zijn altijd woedend als anderen anders denken dan wat hij aanvaardbaar vindt. Een doorwrochte cursus democratiebeginselen zou geen kwaad kunnen.
    __________
    [1]
    Zie daartoe het artikel van vrijdag 28 maart 2008 op de site Cultuurtempel.

    10-12-2008 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    09-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrikbarende toename van allergieën
    De Oostenrijkse arts Clemens von Pirquet (1874-1929) heeft het begrip allergie in de medische wereld en daarmee, zij het veel langzamer, in de maatschappij geïntroduceerd. We spreken van allergie als het immuunsysteem danig is verstoord en een verhoogde gevoeligheid tot gevolg heeft vooral voor stoffen die al in het systeem zijn opgenomen, maar die door de verandering daarin niet meer normaal kunnen wordenverwerkt. De laatste jaren blijkt het aantal mensen met enigerlei vorm van allergie — van overgevoeligheid voor één simpele stof tot en met een heek conglomeraat van, bij voorbeeld, voedselintolerantie — schrikbarend toe te nemen.
    Het wetenschappelijke televisieprogramma Horizon van BBC Two presenteert op dinsdag 9 december — tusen 22:00 uur en 23:00 uur onze tijd — een documentaire onder de titel Allergy planet, en daarin wordt een poging ondernomen te onderzoeken welke de oorzaken zijn van die toename.
    Jaren geleden heeft de BBC al een documentaire vertoond waarin werd duidelijk gemaakt dat in een bepaald hoog flatgebouw ergens in Engeland een onderzoek was gedaan naar allergieën. Anavankelijk viel het percentage van mensen die last van die aandoening(en) hadden, niet buiten de toon. Na de aanleg van een zeer brede, intensief bereden snelweg langs onder meer dat gebouw, bleek bij een hernieuwd onderzoek, enige jaren later, dat het aantal mensen in datzelfde flatgebouw met een ongelooflijk hoge factor moest worden vermenigvuldigd. Andere wijzigingen dan het voorkomen van een extreem verhoogde concentratie van benzinedampen in de directe omgeving van dat flatgebouw waren er niet. Toch gaf het Londense Ministerie van Volksgezondheid te kennen dat er geen verband bestond tussen de aanleg van die weg en de toename van de soms complexe allergieën. De politieke lobbies blijken vrijwel altijd sterker dan de belangen van de bevolking.


    09-12-2008 om 19:01 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Adriaan van Dis sprak met Salman Rushdie
    Alsof het gisteren was
    Het Nederlandse digitale themakanaal GeschiedenisTV herhaalt op dinsdag 9 december — tussen 21:02 uur en 22:02 uur — twee gesprekken die Adriaan van Dis in de IJsbreker heeft gevoerd met de schrijver Salman Rushdie, naar aanleiding van het verschijnen van zijn boek The Satanic Verses en de gevolgen die de verspreiding van dat werk heeft gehad, zoals de prijs die de Iraanse 'geestelijk leider'Chomeini heeft uitgeloofd voor het doden van deze schrijver — een der kwalijkst denkbare uitingen van de inmenging in democratische structuren in westerse landen door dictatoriaal aangestuurde groeperingen elders in de wereld. Zelfs de zeer bedenkelijk optredende Britse premier Thatcher ging een dergelijk optreden te ver en zo werd Rushdie lange tijd onder strenge bewaking gesteld, waaruit hij slechts af en toe, onaangekondigd te voorschijn kwam op andere plaatsen in de wereld. Vanzelfsprekend trad hij dan ook op in boekhandels, en of dat nu in New York was dan wel in Groningen, de belangstelling was enorm. De talrijke mensen, die bij slechte weersomstandigheden buiten moesten wachten in lange rijen voordat ze een glimp konden opvangen van deze bijzondere held en van hem een opdracht in het nieuwe boek te krijgen, maakte de daarmee samenhangende ongemakken ruimschoots de moeite waard.

    Ophef en dreigementen
    In die dagen was er in Amsterdam ook veel ophef over dat boek en werden winkels waar dat te koop was bedreigd of werden er ruiten ingegooid en speelden zich andere onverkwikkelijke taferelen af. Ik kreeg het boek in die tijd van een vriendin die een ongebruikt exemplaar voor de helft van de normale prijs vond in een slechts enkele dagdelen per week geopend antiquariaat van een provincieplaats, waar geen haan te vinden was die zelfs maar één keer over deze 'verrader van de goede zaak' heeft gekraaid.
    De gesprekken tussen Adriaan van Dis en deze zeer succesvolle schrijver hebben plaatsgehad in 1989 en in 1992.

    09-12-2008 om 18:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belevenissen met Ollie (1) '” Chinees spreken
    Apart mannetje
    Hoewel we in huis en daarbuiten één en ander van Kater Ollie gewend waren — onder andere zijn wel heel bijzondere manier van mauwen: "Engjiauw" — wist hij je met regelmaat nog weer te verrassen.
    Een tijdlang was hij een buitenkat geweest en dat was zichtbaar in het contrast tussen de zomer-Ollie en de winter-Ollie. Op de foto is het duidelijk om welk jaargetijde het gaat, want hier heeft hij drie koppen. Meestal in de tweede helft van oktober onwikkelde hij zich binnen een paar weken tot speklapje: het winteruiterlijk; en in april was het 'overtollige vet' eveneens binnen drie weken weer verdwenen.
    Op een middag kwam ik thuis en zat meneer bij de keukendeur op me te wachten. De begroeting was altijd even enthousiast en betekende veelal tegelijkertijd dat meneer iets van me gedaan wilde hebben: eten.
    Aangezien ik eerst mijn jas wilde uitdoen en ophangen, en daartoe langs hem liep, moest hij toch nog even melden hoe dringend zijn verzoek was. Hij keek me strak aan en zei:
    "Ràààng ràààng, lòòòng lòòòng, jèèèng jèèèng."
    Dat was geheel nieuw. Nooit eerder had hij zich zo ingespannen om met 'woorden' een wens kracht bij te zetten. Direct speet het me dat er geen band meeliep, opdat ik het nog eens kon terugluisteren. Toch haalde ik een mini-dictafoon, die ik kort tevoren voor interviews had gekregen, te voorschijn en stapte ik weer op Heer Kater af.
    "Hoe lijkt het Ollie, doe je nog even als een Chinees?"
    Hij deed even zijn kop scheef, scheen er eerst over te willen denken, maar zei toen opnieuw:
    "Ràààng ràààng, lòòòng lòòòng, jèèèng jèèèng."
    Bij die beide keren is het helaas gebleven. Maar het is, gelukkig wel, magnetofonisch gedocumenteerd.

    09-12-2008 om 11:58 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Johann Sebastian Bachs Weihnachtsoratorium
    Tijdloos cultuurgoed
    Sedert de laatste decennia van de zeventiende eeuw hadden componisten bepaald geen onbekommerd leven. Meestal stonden zij als cantor, muziekdirecteur of kapelmeester in dienst van een vorstenhuis, universiteit, school of kerk. Naast de onderwijzende functie hadden ze tot taak met een zogenaamd
    collegium musicum composities van zichzelf en anderen ten gehore te brengen, en daarnaast moesten ze gelegenheidswerken schrijven voor het hof, het openbare leven of voor kerkelijk gebruik. Dat zulke musici door deze culminatie van functies dikwijls onder zeer sterke (vooral tijd-)druk kwamen te staan, ligt voor de hand. Het is dan ook nauwelijks verwonderlijk dat velen van hen de toevlucht hebben genomen tot het opnieuw verwerken van eerder gecomponeerde stukken of delen daarvan, die in een andere context hun functie hadden vervuld. Zulk hergebruik wordt bestempeld als parodie. Het meest saillante voorbeeld daarvan is het Weihnachtsoratorium van Johann Sebastian Bach uit 1734.


    Vaste aanstellingen

    Reeds als achttienjarige kreeg Johann Sebastian Bach in 1703 een vaste aanstelling als organist te Arnstadt, een positie die hij vier jaar achtereen zou blijven bekleden. Vervolgens zou hij gedurende bijna een jaar dezelfde functie in Mühlhausen vervullen, om daarna bijna tien jaar van 1708 tot 1717 als kamermusicus en hoforganist in dienst van de hertog van Sachsen-Weimar werkzaam te zijn. In augustus 1717 werd Bach benoemd tot hofkapelmeester van Leopold von Sachsen-Anhalt-Cöthen. Met die vorst maakte hij reizen naar Dresden, Kassel en Karlsbad. In die tijd ontstonden onder meer de befaamde Brandenburgse Concerten, de Orkestsuites, alsmede Das Wohltemperierte Clavier.
    Na het overlijden van zijn eerste vrouw, Maria Barbara, in juli 1720, trad Bach in december van het daarop volgende jaar in het huwelijk met Anna Magdalena Wilcken. Tijdens zijn verblijf in Cöthen ontstond ook de Johannes Passion, op Goede Vrijdag 1723 voor het eerst in de Leipziger Thomaskerk uitgevoerd.

    Thomascantor in Leipzig
    Kort tevoren, in juni 1722, was de illustere Thomascantor Johann Kuhnau op 62-jarige leeftijd gestorven. Diens opvolging hield vele gemoederen, tot ver buiten Leipzig, bezig. Ongetwijfeld vanwege de bijzondere positie, die immers was gekoppeld aan het ambt van director musices, hetgeen inhield dat iemand dan tevens de muzikale verantwoordelijkheid had voor alle overige Leipziger kerken. Dit instituut had in meer dan zes eeuwen een voortreffelije reputatie weten op te bouwen.
    Ook Bach meende, daar beter op zijn plaats te zijn, omdat daar zoveel was gedaan voor de ontwikkeling van de Duitse kerkmuziek. Toch wachtte hij een half jaar alvorens te solliciteren, ook al stond van tevoren vast dat hij als basisinkomen niet meer dan een kwart zou verdienen van zijn bezoldiging in Cöthen. Bovendien had zijn vrouw daar een eigen inkomen als zangeres.
    Ondanks de vele bezwaren, die aan de functie schenen te kleven, bleken de voordelen
    zoals een universiteit waar zijn zonen zouden kunnen studeren de doorslag te geven.
    In de tussenliggende periode was het stadsbestuur van Leipzig er niet in geslaagd een geschikte opvolger voor Kuhnau te vinden, al hadden zich niet de slechtste musici van die dagen aangediend. Uiteindelijk viel de formele keuze op 22 april 1723 ten gunste van Bach uit.

    Weihnachtsoratorium
    Met de verhuizing naar Leipzig begon Bach aan zijn laatste en tevens langste dienstverband, dat tot aan zijn overlijden op 28 juli 1750 voortduurde. In die tijd, met name in de periode 1729-1735, ontstonden de grote koorwerken: de Matthaeus Passion in 1729, de Hohe Messe vier jaar later, de Zes Motetten en het Weihnachtsoratorium in 1734.
    Hoewel de benaming oratorium van de componist zelf stamt, is de betiteling niet helemaal correct, omdat er geen sprake is van een dramatische voorstelling van bijbelse geschiedenis,
    maar van een episch-lyrisch verhaal over de geboorte van Jezus Christus, door middel van teksten uit de Evangeliën van Lukas en Matthaeus, onderbroken door lyrische passages van een schrijvende tijdgenoot, waarschijnlijk Picander [1], de tekstdichter van onder meer de Matthaeus Passion.

    Zes Cantates
    Oorspronkelijk was het Weihnachtsoratorium niet als een gesloten geheel geconcipieerd, maar is het ontstaan door samenvoeging van zes cantates, die Bach in 1734 voor de gehele periode van het Kerstfeest de drie kerstdagen: 24, 25 en 26 december, Nieuwjaarsdag, de daarop volgende zondag en Driekoningen , om successievelijk tijdens de daarop betrekking hebbende godsdienstoefeningen in de Thomaskerk te worden uitgevoerd. We kunnen deze serie qua opzet derhalve wel als een liturgische, echter niet als een artistieke eenheid beschouwen.

    Parodieën
    Het meest bijzondere van dit Weihnachtsoratorium ligt echter besloten in de omstandigheid dat Bach voor de zes onderdelen ervan heeft geput uit eerder gecomponeerde stukken, met name drie cantates, die voor wereldse aangelegenheden waren geschreven, zoals een vorstelijke verjaardag. Misschien is het niet alleen de enorme tijd- en werkdruk geweest die Bach ertoe heeft doen besluiten om in totaal 17 gedeelten uit de Cantates BWV 213, 214 en 215 over te nemen. Immers, de eerdere gelegenheden waarvoor ze waren gecomponeerd, waren eenmalig en voor een zeer beperkte kring van toehoorders. Bij een componist van het kaliber van Papa Bach is het echt ondenkbaar dat gebrek aan muzikale invallen de reden voor die parodieën zou zijn geweest. Hoe het ook zij, Bach heeft op deze wijze in ieder geval enkele heel bijzondere muziekstukken voor de totale vergetelheid gespaard door ze, in min of meer aangepaste vorm, voor deze gelegenheid over te nemen. Dat geldt met name voor de grote koren ter inleiding en voor een aantal belangwekkende aria’s.

    Harmonisch geheel
    Bij nadere beschouwing valt vrijwel nergens in dit Weihnachtsoratorium discrepantie te bespeuren tussen muziek en tekst, met één uitzondering wellicht: de tenor-aria Auf meinen Flügeln sollst du schweben uit de Hercules-cantate heeft Bach zonder meer overgenomen in de vierde cantate van het onderhavige oratorium als tenor-aria met de tekst Ich will nur dir zu ehren leben. Daar kan alleen extreme tijddruk als geldig excuus worden aangevoerd. Doch daartegenover staan enkele staaltjes van Bachs bijzondere scheppingskunst: al direct in de
    eerste cantate vinden we de alt-aria Bereite dich Zion, afkomstig van de alt-aria Ich will dich ncht hören. Door enkele ware kunstgrepen is Bach erin geslaagd de afwijzing door geringe veranderingen onder meer door toevoeging van een oboe d’amore in een sfeer van blijde verkondiging te doen omslaan. In andere gevallen waren echter andere ingrepen nodig zoals transpositie wanneer een sopraanaria werd ‘omgezet’ in een alt-aria of toevoeging van meerdere instrumenten, zoals in het slaapliedje voor de jonge Hercules, dat in het Weihnachtsoratorium een wiegelied voor de kleine Jezus wordt.

    Universele schoonheid
    Ondanks het feit dat dit oratorium voor een zeer beperkte periode in het kerkelijk jaar bestemd is, kan men de muzikale schoonheid ervan voortdurend absorberen. Het werk blijft één van de meest fascinerende mijlpalen uit de muziekgeschiedenis.
    ___________
    Afbeeldingen
    1. Johann Sebastian Bach. Tekening van Jarko Aikens, Groningen 1985. Archief Heinz Wallisch.
    2. Prins Leopold von Anhalt-Cöthen.
    3. Johann Kuhnau (1660-1722), Bachs voorganger als Thomascantor.
    4. Thomaskirche met links de Thomasschule te Leipzig.
    5. De Evangelist Lukas. Illustratie overgenomen uit de Printbybel met 246 voorstellingen des Ouden & Nieuwen Testaments, A.D. 1698. reprint van Foresta, Groningen, ca. 1976.
    6. Christus geboren, in het Evangelie van Lukas, beschreven. Illustratie overgenomen uit de bovengenoemde Printbybel.
    7. Gezicht op Leipzig omstreek 1720. Ets Johann Georg Ringlin (1691-1761).




    09-12-2008 om 08:34 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    08-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een stukje bos als afsluiter van fles of kruik
    BBC-documentaire
    In de veelzijdige documentaire-reeks met de overkoepelende titel Natural World — die door de Britse televisiezender BBC Two wordt gepresenteerd —, is op dinsdag 9 december, 's avonds tussen 21:00 uur en 22:00 uur onze tijd — het fenomeen Kurk aan de beurt. In de nieuwe aflevering die de titel draagt Cork — forest in a bottle, komt Francesco Garrett, die kurkproducent is, aan het woord, die uitlegt wat er zoal verloren zal gaan als de tot dusver veel gebruikte houten kurken — in de hals van (wijn)flessen en dergelijke — zullen worden vervangen door een variant uit kunststof.


    Niet iedereen beseft dat kurk een houtvariant is. Immers, dit product is afkomstig van de eikenschors en kan worden gebruikt nadat het zo ongeveer een kwart eeuw heeft gerijpt.
    De presentatie van het programma zal worden verzorgd door David Attenborough.
    __________
    Afbeelding: deel van een kurkeik.

    08-12-2008 om 23:47 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Als dieren alarm slaan '” over het opvangen van signalen die op dreigend groot onheil wijzen
    In troebel water
    ARTE-televisie begint op maandag 8 december met de uitzending van de eerste aflevering uit een reeks van vijf documentaires over het vermogen van enkele diersoorten om grote dreigingen voor het milieu en andere catastrofes voor de natuur te neutraliseren dan wel zulke te voelen aankomen.
    Drie dagen achtereen deze week — te beginnen op maandagavond — worden de eerste drie afleveringen, alle met een duur van zo'n drie kwartier uitgezonden, steeds tussen 19:00 uur en 19:45 uur.
    De eerste aflevering draagt de titel In trüben Gewässern. Het is een Franse documentaire uit 2008 van regisseur Vincent Amoureux. Deze is voorzien van stereofonisch geluid en is opgenomen voor uitzending op het formaar 16:9. Hierin wordt6 getoond hoe dergelijke dieren wetenschappers in staat stellen de gradatie van de vervuiling van zeewater en van drinkwater niet alleen vast te stellen maar op basis daarvan eveneens tegenmaatregelen te initiëren.
    Een herhaling van deze aflevering zal worden uitgezonden op maandag 15 december, vanaf 16:50 uur.
    ____________
    Foto: © Arte F, Vincent Amoureux.

    08-12-2008 om 23:13 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Extra heffingen in strijd tegen hufters en proleten
    In het Nederlandse dagblad De Pers van maandag 8 december wordt, onder de kop Woord van het jaar, aandacht besteed aan het begrip 'Hufterindex'. Daarin wordt uitgelegd dat het begrip in tal van vormen ingang heeft gevonden in het politieke taalgebruik en mede op grond daarvan is het nieuwe begrip Hufterindex ontstaan. Sommige politici zullen daar hoog op scoren als je hen eens goed onder de loep neemt.
    Zelf hadden een collega en ik als boekhandelaren in de jaren zestig van de vorige eeuw al wel zo een en ander meegemaakt — zie daartoe onze zustersite Tempel der Herinneringen. Daar kunt u tal van memoires lezen die te maken hebben met gedrag van onder meer klanten van onze winkel. Zonder het hierboven genoemde begrip te gebruiken dat toen nog niet binnen ons bereik viel, hadden we echter niet lang nodig om te bepalen tot welk percentage sommige, nare, via intens vervelende, tot en met extreem hufterige, klanten voor hufterbelasting in aanmerking zouden moeten komen. Een enkele keer was de negatieve uitstraling en het daaebij behorende gedrag zo uitzinnig dat het percentage boven de honderd uitkwam, en dan werd snel besloten dat zo iemand de winkel niet meer in mocht.
    Vrij snel heb ik dat stelsel-in-de-kinderschoenen enigszins aangepast en uitgebreid. Ik wilde wat meer bekendheid aan ons systeem van indeling der klandizie geven en bedacht dat dit met allitererende begrippen wellicht heel wat beter zou lukken, en zo werd het woord 'hufterbelasting' vervangen door HufterHeffing, een taks die, indien nodig, nog kon worden aangevuld met een ProletenPenning, en als zou blijken dat die bijzondere belastingen niet voldoende effect zouden sorteren, wilde ik graag een hardleersheidstoeslag achter de hand hebben met een onbeperkt percentage: zonder plafond, zal ik maar zeggen. Dat zou wel tot duizenden procenten kunnen oplopen.
    Een enkele klant wijdden wij daarover in, en — het moet gezegd — dat leidde veelal tot hilariteit. Onnodig hier te melden dat juist die cliënten in het geheel niet op onze lijsten voorkwamen.
    Het spreekt eigenlijk vanzelf dat overheden deze heffingen zouden kunnen invoeren, doch tevens dat zij daarvoor wel toestemming van deze zijde nodig hebben, en — zeker niet te vergeten — de auctor intellectualis daarvan geldelijk schadeloos zullen moeten stellen.

    08-12-2008 om 22:20 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stalin, de Duitse nazi's en het Westen '” BBC Two-documentaire
    Stalin en het oprukkende Rode Leger
    In de zeer bijzondere zesdelige documentairereeks die door de Britse televisiezender BBC Two wordt gepresenteerd onder de kop World WarII — Behind closed doors — een serie over de bewuste oorlog, doch uitsluitend aan de hand van ooggetuigenverslagen en reconstructies —, kan de geïnteresseerde kijker op maandag 8 december de vijfde aflevering zien. Die draagt de titel Stalin, the nazi's and the West. Daarin wordt verslag gedaan van de vorderingen, in 1944, die het Rode Leger maakte in het oprukken naar het westen en langzaam maar zeker terrein ging winnen op de moffen, die door de Beesten van Berlijn — welks opperhoofd, Hitler door een 105-jarige, nog altijd door en door mofs gebleven, 'zang'- en snater-risee als een echte vent werd beschouwd — naar het oosten waren gezonden om de miljoenen onbeschaafde bolsjewieken definitief te onderwerpen, om daarna in de veroverde gebieden meer 'Lebensraum' voor het geweldige Duitse volk te creëren.
    Vrij kort daarna werd te Jalta in de Oekraïne de conferentie tussen Franklin Delano Roosevelt, Winston Churchill en Josif Stalin gehouden (4-11 februari 1945). Die beide westerlingen en hun respectieve stafleden, die dit wilden, hadden vanzelfsprekend kunnen weten wat voor een extreem krankzinnige die supersadist in Moskou was, maar om het Hitlerdom te (kunnen) bestrijden wilde men diens evenknie in waanzin, monsterlijkheid en moordlust, graag voor zich winnen.


    Het zou niet al te lang daarna een publiek geheim worden dat menig westerse regeringsleider maar wat graag die Hitler aan zijn zijde zou hebben gehad om Stalin en diens opvolgers in het extreem strakke communistische systeem van Moskou te bestrijden. Politiek is en blijft niet zelden het smerigste en allerlaagste dat dwazen op twee benen kunnen bedrijven.
    Wie de figuur Stalin in historische context interessant vindt, wordt gaarne doorverwezen naar andere artikelen op mijn Nederlandse Historie-site, waarin omvangrijke studies over diens jeugd en over zijn latere uitzinnige terreurbewind (op 4 augustus), en over zijn aandeel in de Revolutie van 1917 (in een bijdrage van 24 oktober), worden besproken.
    __________
    De afgebeelde foto werd genomen tijdens de Conferentie van Jalta in de Oekraïne, die van 4-11 februari 1945 werd gehouden. Links op de foto de Engelse premier Winston Churchill (1874-1965), in het midden de Amerikaanse president Franklin Delano Roosevelt (1882-1945) en rechts de man die was geboren als Josif Dzjoegasjvili, zich noemende en schrijvende Stalin (1878-1953).

    08-12-2008 om 19:37 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afscheid van de Britse stoomtrein, zo'n halve eeuw geleden '” BBC-Time Shift-documentaire
    Laatste dagen
    Maandag 8 december vertoont de Britse televisiezender BBC Two — tussen 20:00 uur en 21:00 uur onze tijd — in het programma Time Shift een documentaire met de titel The last days of steam, over het einde van de lange periode met stoomtreinen in Groot-Brittannië. Opvallend was dat men daar na de Tweede Wereldoorlog niet, zoals in de meeste andere zeer ontwikkelde Europese landen, overging tot moderne varianten van het railvervoer, maar nieuwe stoomtreinen liet rijden. Toen Richard Beeching (1913-1985), die vooral bekend bleef onder de naam Doctor Beeching, in de jaren zestig van de vorige eeuw British Railways heeft overgenomen, is daar pas verandering in gekomen. Zijn naam werd in vrijwel elke Britse huishouding een begrip, en meer in de betekenis van berucht dan beroemd, door het rapport dat hij aan het begin van het zesde decennium in de aan de onze voorafgaande eeuw: The Reshapingof British Railways over de herstructurering van die organisatie. Dat leverde hem de bijnaam 'Beeching Axe' op: Bijl Beeching dus. Begrijpelijk als men bedenkt dat er vierduizend kilometer rail werd stilgelegd.
    __________
    Foto: Doctor Beeching laat zich door een trein vervoeren.

    08-12-2008 om 18:50 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Inhoud blog
  • BBC Radio 3: Rabindranath Tagore vijf keer een kwartier in 'The essay'
  • BBC Radio 3 presenteert donderdagmiddag het muziekdrama Telemaco van Christoph Willibald von Gluck
  • Ergerlijke geluiden als thema van vijf maal een kwartier The essay van BBC Radio3
  • De Britse schrijver en journalist George Orwell overleed op 21 januari 1950
  • Koning Friedrich II van Pruisen en de muziek; twee programma's achtereen op Duitse radiozender NDR Kultur
  • Hedendaagse zoektocht naar de herkomst van het Gulden Vlies
  • Zevende Symfonie van Sjostakovitsj en praten daarover in 'Radio 3 live in concert' via BBC Radio 3
  • Heden exact een halve eeuw gelden stierf de dichter Gerrit Achterberg tijdens een autorit
  • Jan van Parijs blijkt ook een opera te zijn, hier met de Italiaanse titel Gianni di Parigi
  • Drieënnegentig jaar geleden werd de filosofe en communiste Rosa Luxemburg door militairen in Berlijn vermoord
  • Jos van Immerseel en Anima Eterna met Berlioz'Symphonie fantastique deze week tweemaal op Arte-tv
  • Rossini's Assepoester ─ La Cenerentola ─ in 'Opera live' van Radio 4-NL
  • BBC Four-documentaire over de grammar school en de opheffing ervan
  • Op 12 januari 1876 werd de internationaal vermaarde auteur Jack London geboren
  • Tweede deel speelfilm À la recherche du temps perdu deze week tweemaal via TV5 Monde
  • Twee Europese treinreizen op twee verschillende televisiezenders
  • De wilde schoonheid van India, in vijf afleveringen via Arte-tv
  • België EEN vertoont 'de fraaiste liefdesfilm uit de geschiedenis', Brief encounter uit 1945
  • Sterfdag Paul Verlaine heden herdacht
  • Twee verschillende programma's over de componist George Gershwin op de Britse tv-zender BBC Four
  • TV5Monde vertoont A la recherche du temps perdu uit 2011 in twee afleveringen
  • Twee avonden vol monarchen op de beeldbuis thuis: België, Engeland en Frankrijk
  • Verfilmd drama van Paul Claudel: Partage de midi te zien op TV5 Monde
  • Louis Daguerre maakte op 2 januari 1839 de eerste foto van de Maan
  • Oratorium Elijah van Mendelssohn hedenavond in 'Avondconcert' van Radio 4-NL
  • Canvas presenteert Lawrence of Arabia uit 1962, van David Lean
  • Wagners Meistersinger von Nürnberg' op nieuwjaarsdag uit Covent Garden in 'Opera on 3'
  • Jevgeni Onegin van Tsjajkovski op nieuwjaarsdag te zien in 'NTR Podium' op Nederland 2-tv
  • Arte vertoont opnieuw de zijgende klassieker Metropolis
  • Gebroeders Lumière trekken op 28 december 1895 eerste betalende bezoekers voor filmvoorstelling
  • De ware levensgeschiedenis van Elisabeth (Sissi) van Oostenrijk op TV5 Monde
  • Veertien maal een half uur uit Irrungen Wirrungen van Theodor Fontane in 'Am Abend vorgelesen'
  • In 1897 op tweede kerstdag werd WIlly Corsari in het Brusselse Sint-Pieters-Jette geboren
  • Op 25 december 1741 stelde Anders Celsius zijn thermometer voor; het werd anders
  • Het effect van muziek op de mens is neurobiologisch nader onderzocht
  • Op 23 december 1900 experimenteerde Reginald Fessenden, op Cobb Island, met radiogolven
  • Reportage over het kleinste theater voor Grand Opera ter wereld, Manhattan, New York; te zien op Arte-tv
  • Exact zeven decennia geleden stierf de literaire VS-reus Frances Scott Fitzgerald
  • The essay van BBC Radio 3, vijf avonden een kwartier over de kracht van het oeuvre van Charles Dickens
  • Herdenking sterfdag Antonio Stradivari: overleden 18 december 1737
  • Christina Rossetti staat centraal in literatuurprogramma The verb van BBC Radio 3's
  • Man over woord van Canvas-tv: Is Antwerps de oudste taal ter wereld?
  • Tinker Tailor Soldioer Spy, naar gelijknamige roman van John Le Carré, heden in de bioscopen
  • Fictieve documentaire over Napoleons falen op zee, tijdens de slag bij Trafalgar in 1805
  • Geboortedag (1816) van uitvinder-industrieel Ernst Werner von Siemens herdacht
  • Documentaire over schilder Jan Sluijters in Avro's Close up, dinsdagavond via Nederland 2-tv
  • Op 13 december 1797 werd de Duitse, romantische dichter Heinrich Heine geboren
  • 11 en 12 december zijn gekoppeld aan de Italiaanse radiopionier Guglielmo Marconi
  • Words and music van BBC Radio 3 deze zondagavond over 'onze relatie met alcohol'
  • België EEN presenteert op zondag 11 december 'de meest inspirerende speelfilm aller tijden'


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!