Tien boeken met Couperus-proza in cassette voor een prikje
Speciale aanbieding De belangrijkste Nederlandstalige proza-auteur van het fin de siècle was en is Louis Couperus (1863-1923), en
deze zal die status, zonder enige twijfel, verder ook wel blijven
houden. Het is nog niet zo lang geleden dat Couperus' complete oeuvre
eindelijk véél te lang na zijn verscheiden als geheel verkrijgbaar
werd. Van de bekendste van die boeken zijn vanzelfsprekend tal van
edities uitgekomen, zowel gebonden als paperbacks en bijzondere
edities, zoals na een verfilming. Dat was bijvoorbeeld het geval bij de
televisiereeks Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan. Enige
tijd geleden is er een cassette uitgegeven met 10 paperbacks, die
tezamen een omvang van 3.200 pagina's tekst hebben. Deze is nu als
speciale aanbieding voor 24,95 beschikbaar. Hoewel
het niet onze taak en evenmin onze bedoeling is om een bepaalde
boekhandel of uitgeverij een bijzondere behandeling te geven in deze
kolommen, tenzij daarvoor een bijzondere aanleiding bestaat, menen we
dat dit hiermee beslist het geval is, en daarom vermelden we er voor u
bij dat deze cassette voor die bijzondere prijs te koop is bij de
filialen van BoekenVoordeel.
Inhoud 1. Eline Vere (1889) 2. Noodlot (1890) 3. Extase (1892) 4. Metamorfosen (1897) 5. Psyche; Fidessa (1898, 1899) 6. De koningsromans 7. Langs lijnen van geleidelijkheid (1900) 8. De stille kracht (1900) 9. De boeken der kleine zielen (1901-1903) 10. Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan (1906)
Afbeeldingen 1. Louis Couperus in 1917. 2. Standbeeld van Louis Couperus aan de Lange Voorhout in Den Haag.
Cork ' Forest in a bottle ' 14 december, BBC Two
De voor verleden week dinsdag reeds aangekondigde documentaire in de BBC-reeks Natural world, over het verschijnsel kurk, zal op zondag 14 december op de zender BBC Two tussen 20:10 uur en 21:00 uur (middeneuropese tijd) als Cork Forest in a bottle worden uitgezonden. Meer daarover in een arikel geplaatst op maandag 8 december op deze site en voorzien van de titel Een stukje bos als afsluiter van fles of kruik.
Speelfilm Om vijf uur 's middags ' Een familieproject
De film Het tweede publieke, Nederlandstalige Belgische televisienet Canvas presenteert op zondag 14 december tussen 21:40 uur en 23:25 uur de speelfilm Panj é asr uit2003. Het is een Iraans-Franse coproductie met ook een Engelse titel: At five in the afternoon,
handelend over Afghanistan. Een zeer internationaal gekleurde film, kun
je wel zeggen. Daarnaast is het ook nog een familieproject: de
regisseuse is Samira Makhmalbaf; haar vader Mohsen die zelf ook
filmregisseur is schreef het scenario en zorgde voor de montage van
de film en produceerde deze eveneens. Haar stiefmoeder voorzag in de
regie-assistentie, haar broer maakte foto's, en Samira's 14 jaar jonge
zusje draaide een documentaire over het tot stand komen van deze film.
Deze is vertoond tijdens het Internationale Film Festival Rotterdam.
Het verhaal Nogreh,
een jonge vrouw met verstand en inzicht koestert de innige wens de
eerste vrouwelijke president van Afghanistan te worden. Zonder sluier
de straat op durft ze echter (nog) niet. In stilte bereidt ze zich voor
op de campagnetoespraak die ze, als ze haar wens wil laten uikomen, in
ieder geval al moeten houden. In
deze derde speelfilm van Samira Makhmalbaf (geboortejaar 1980) wordt
een zeker niet erg optimistisch beeld geschetst van het Afghanistan
twee jaar na de Amerikaanse inval in 2001. Het is er absoluut nietbeter
op geworden. Alsof men ook iets anders had mogen verwachten na zo'n
interventie, die in dat onherbergzame gebied eerdere 'bezettende
machten' evenmin is gelukt. De belangrijkste rollen worden vertolkt door Agheleh Rezale, Abdolgani Yousefrazi en Razi Mohebi. ____________ Afbeeldingen 1. Regisseuse Samira Makhmalbaf. 2. Sscène uit Panj é asr.
Theaterprogramma uit 2006 Eind verleden jaar heeft Nederland 3, op 27 december het solo-theaterprogramma Het Kwaad uit 2006, van Hans Sibbel beter bekend als Lebbis
herhaald. In november heeft deze theaterman zijn eerste halve eeuw van
het aardse bestaan volgemaakt. Dit jaar wordt dat programma ook
uitgezonden, al twee weken voor de kerst: op zaterdag 13 december,
opnieuw op Nederland 3. De uitzending start om 23:30 uur en eindigt om
ongeveer 00:50 uur in de nacht op zondag 14 december. Meer daarover
kunt u lezen in onze bijdrage op de site Tempel der Theaterkunst, gepubliceerd op dinsdag 25 december 2007. __________ Afbeelding: Lebbis in Het Kwaad. (Foto: Martin Oudshoorn.)
Tsjajkovkski's Schoppenvrouw rechtstreeks vanuit New York
Metropolitan-Matinee Op zaterdag 13 december wordt de opera Schoppenvrouw
van Pjotr Iljitsj Tsjajkovksi (1840-1893) uitgevoerd tijdens de Matinee
van de Metropolitan Opera te New York. In Europa is het dan al avond,
maar twee Europese radiozenders, die min of meer vaste afnemers van
deze manifestaties zijn, schakelen over en nemen de uitvoering
rechstreeks over. Om 18:30 uur begint de uitzending van het programma Opera on 3: Live from the Met op
BBC Radio 3, goed een half uur later, vanaf 19:02 uur, is de
Nederlandse zender Radio 4 eveneens van de partij met het NPS-programma
Opera live. De
uitvoerenden zijn onder anderen de zangers Ben Heppner, Mark Delavan,
Felicity Palmer en Maria Guleghina. Koor en Orkest van de Metropolitan
Opera zullen worden geleid door Sejij Ozawa.
Ontstaan Het verhaal van Aleksandr Poesjkin (1799-1837) dat de titel Пиковая Дама draagt, is in 1833 voor
het eerst verschenen. De jongere broer van de componist, Modest
Tsjajkovski (1850-1916), heeft Poesjkins verhaal als uitgangspunt
genomen voor een opera in drie bedrijven, maar heeft daarbij tevens
gebruik gemaakt van verzen van drie andere schrijvers: onder hen
Gavrila Derzjavin (1743-1816), de belangrijkste Russische dichter in de
periode vóór Poesjkin. Op 19 december 1890 werd de eerste uitvoering van Pique Dame in Sint Petersburg gegeven. Vanaf
1900 werd de opera tevens in Duitsland gespeeld; de eerste vertaling
werd nog aangevuld met enkele nieuwere. De meest recente, die van de
dichter Rainer Kirsch (geb. 1938), wordt gebruikt in de aangepaste
versie door de Russische componist Alfred Schnittke (1934-1998).
Pique Dame De handeling speelt aan het einde van de achttiende eeuw in Sint Petersburg. De onbemiddelde officier
Herman van beroep ingenieur kijkt nauwlettend toe tijdens de
kansspelen waarmee de adellijke officieren hun tijd zoet brengen.
Wanneer vorst Jeletski zijn bruid aan de aanwezigen voorstelt, herkent
Herman in haar de door hem intens aanbeden Liza. Deze wordt begeleid
door een oude gravin, die de aanwezigen vertelt dat ze in haar jeugd,
toen ze in Parijs nog een onverslaanbare schoonheid was, het geheim van
drie 'onverslaanbare' kaarten heeft ontdekt. Liza
wil Herman helpen en zorgt ervoor dat hij in de vertrekken van de
gravin binnenkomt. Doch voordat Herman de gravin het geheim van de
kaarten kan ontfutselen, sterft ze van schrik. Maar
in de daarop volgende nacht verschijnt de geest van d gravin, die hem
alsnog het geheim van de kaarten influistert, maar ze heeft voor deze
onthulling wel een voorwaarde: Herman moet Liza gelukkig maken. Doch
als die merkt dat Herman alleen maar meer oog en oor heeft voor het
spel, springt ze uit vertwijfeling in de rivier. Herman wint in de club
het ene hoge bedrag na het andere, maar net als hij zijn derde kaart
wil uitspelen, ziet hij opnieuw het gezicht van de gravin. Hij verliest
daarop alles en maakt een einde aan zijn leven. __________
Europese steden met extra aandacht, donderdag 12 december op ARTE-TV
Reportage Als u onze bijdrage van woensdag 10 december heeft gelezen op onze moedersite Cultuurtempel, zou
u geneigd kunnen zijn te denken dat tal van het aspecten van het
veelzijdige fenomeen Stad via diverse televisiezenders in West-Europa
voor donderdag 11 december waren voorbehouden. Alsof hetom 'afgesproken
werk' gaat, blijkt dat het in ons artikel behandelde nog niet eens de
helft van het aanta steden te zijn dat deze bewuste dag op de beeldbuis
zal verschijnen in enigerlei context. Naast de genoemde reportages over verhuizen naar een stad, een bij de wederopbouw van een land vergeten stad, en tenslotte twee door zware misdaad geteisterde steden, willen we u ook nog wijzen op twee achter elkaar uit te zenden programma's over andere, in totaal drie steden.
De eerste van de beide programma's wordt uitgezonden tussen 22:35 uur en 23:35 uur en behandelt, onder de titel Liverpool Beat city,
die Engelse stad, waar de Beatles-rage bijna een halve eeuw geleden is
begonnen. Liverpool is dit jaar bestempeld tot culturele hoofdstad van
Europa, samen met het Noorse Stavanger.
Discussieprogramma In aansluiting daarop, om 23:35 uur, volgt het ruim een uur durende discussieprogramma Paris-Berlin, die Debatte. Het thema van de discussieavond die met de beide bevriende hoofdsteden te maken heeft, is Brauchen wir das Christentum?
Aangezien
het ook en vooral, zo niet uitsluitend, Frankrijk en Duitsland zijn,
die bepalen wat in Europa belangrijk is en wat er zoal moet gebeuren,
is het niet oninteressant om te weten wat de diverse discutaerenden
daarover te melden hebben. Lange gold Europa als het christelijke
wereddeel bij uitstek; niet alleen in religieus opzicht, maar tevens
qua culturele achtergronden, waarden en ontwikkelingen. Nu
ons werelddeel in niet onbelangrijke mate voorzichtig wordt
geïslamiseerd een feit dat sommige mensen wat zorgen baart, anderen
volkomen hysterisch maakt en naar alle kanten in onbedaarlijke gekte
doet doorslaan is het de vraag in hoeverre de christelijke normen en
waarden die niet per definitie van kerkbezoek of godsgeloof
afhankelijk hoeven te zijn, maar zich als zelfstandig cultuur- en
gedachtengoed die allengs zijn ontstaan uit die ooit, tot en met de
Renaissance, brede basis voldoende tegenwicht zullen kunnen bieden
tegen de nieuwe invloeden die mede hun kansen hebben gekregen door de
open grenzen en allerlei andere opvattingen en daaruit voortvloeiende
maatregelen om een hecht fundament te kunnen blijven voor al
diegenen, die niet tegen integratie zijn, maar wel vóór het behoud
vanhet bestaande dat zijn sociaal-culturele invloed in ruime mate heeft
bewezen. ____________ Afbeeldingen 1. Liverpool. Havengebied werelderfgoed. 2. Voorplat van de Nederlandse vertaling van Novalis' verhandeling Die Christenheit oder Europa, verschenen Bij Wereldbibliotheek, 1949.
Mozarts Sinfonia concertante KV 364 voor viool, altviool en orkest nogmaals op Mezzo-TV
Geniaal werk Eén van de meest geniale instrumentale composities van Wolfgang Amadeus Mozart is de Sinfonia Concertante voor viool,
altviool en orkest in Es grote terts, in 1779 te Salzbug gecomponeerd.
Zo'n vier decennia geleden hebben tal van Europese televisiezenders van
deze compositie een opname uitgezonden met David Oistrach en Yehudi
Menuhin als solisten, ondersteund door het Zürcher Kammerorchester
onder leiding van Edmond de Stoutz. Het zou aardig zijn als een (of
meer) televisiestation(s) die verschillende versies eens (zeer kort) na
elkaar zou uitzenden: Mezzo zelf of ARTE.
Al
diverse keren heeft Mezzo-TV de muziekzender voor klassiek en ('s
nachts) jazz dit werk gepresenteerd. Op donderdag 11 december kunt u
dit meesterstaaltje nogmaals horen en zien. Dezelfde zender zal de
inmiddels bij velen bekende uitvoering door de Kremerata Baltica
onder leiding, en met solistische medewerking, van Gidon Kremer
nogmaals aan u voorstellen, en vast niet voor de laatste keer.
Mezzo TV donderdag 11 december 19:50 uur - 20:30 uur.
Racismemonitor bijgesteld Op
de dag waarop het precies zestig jaar is geleden dat de Algemene
Vergadering van de Verenigde Naties de Universele Verklaring van de
Rechten van de Mens in 30 artikelen heeft vastgelegd, komen enkele
onderzoekers tot de conclusie dat de Nederlandse
politieke beweging van Geert Wilders, die als Partij Voor de Vrijheid
inmiddels bekend staat, rechts-extremistisch is. De onderzoekers in
kwestie van de Anne Frank Stichting en de Universiteit van Leiden
hebben dit vastgelegd in de Racismemonitor op woensdag 10 december. Nu
lijkt ons die conclusie geenszins verrassend. Men heeft toch alleen
maar kennis hoeven nemen van de inhoud van Wilders uitzinnig slechte
film Fitna [1]
die uitblinkt in onnozelheid en manipulatie om maar te zwijgen over
de talloze andere gebreken die aan dit wanproduct kleven, om vast te
stellen dat de maker niet alleen de kwaliteiten mist om een sociaal
aanvaardbare rolprent over een eventueel dreigende islamisering te
maken, maar dat hij tevens bewust allerhande feitelijkheden heeft
weggelaten om alleen de grote lijn binnen zijn dodelijk vermoeiende,
tot in den treure herhaalde, totaal ongenuanceerde en uit elk
maatschappelijk verband gerukte, beweringen als waarheid te doen
overkomen. Dan weet men uit welke stal, uit welk kamp, dat opruiende
product afkomstig is.
Verkwiste energie In
plaats van de strijd aan te binden tegen antidemocratische, de vrijheid
van de westerse samenleving bedreigende elementen in alle stromingen op
deze aardbol, richt Wilders zich op grote groeperingen vredelievende
mensen, de moslim zijn. Daar zitten zijn oogkleppen en zijn onwil om de
maatschappij te zien zoals deze is: gekleurder en genuanceerder dan hij
die wenst. Onder meer
dat is één van de rechts-extreme elementen binnen zijn stroming, waar
hij als Hoofdman fungeert over een groepering die alleen op
radikalinski-instincten wenst te drijven en weigert een minimaal
gedeelte van de weke massa in de schedelpan te gebruiken. Dat
de man en zijn aanhang woedend zijn over de terechte indeling van zijn
stroming mag niemand deren; hij en de zijnen zijn altijd woedend als
anderen anders denken dan wat hij aanvaardbaar vindt. Een doorwrochte
cursus democratiebeginselen zou geen kwaad kunnen. __________ [1] Zie daartoe het artikel van vrijdag 28 maart 2008 op onze moedersite Cultuurtempel.
Wondervreemd Aanvankelijk
leek er niets bijzonders aan het kind dat op een tweezitsbank naast een
mevrouw in de stadsbus van het centrum der stad naar het
NS-hoofdstation reed, maar onderweg kreeg ze het ietwat op haar heupen
en langzaam maar zeker steeds meer. Dat leidde ertoe dat de mevrouw die
aan de raamkant naast het meisje zat de zenuwen op het gezicht had
liggen. Je zag haar denken: "Hoe kom ik daar ongeschonden langs?" Het
kind dat in een opengeslagen stripverhaal scheen te lezen maar dat
liep in het echt zo'n vaart niet want ze hield het geheel al die tijd
ondersteboven pakte een potloof uit haar jaszak en stootte de mevrouw
naast haar aan. "Je
naam?" Toen een reactie uitbleef, drong ze met extra stemverheffing
aan, zodanig dat de chauffeur van de bus enkele keren in de spiegel
richting passagiers keek. "HOE IS JE NAAM?" bulderde ze. "JE NAAM ZEG
IK JE."
Hardere maatregelen Vol
verachting keek ze opzij en trachtte ze oogcontact met de mevrouw naast
haar te krijgen, die echter wijselijk naar buiten bleef kijken. "Dertig
duizend gulden boete . . . . ." Ze pakte het potlood stevig tussen duim
en wijsvinger en deed alsof ze iets in het stripverhaal noteerde. Toen
dat hoge boetebedrag de mevrouw ook niet tot een reactie kon bewegen,
liet ze een hoongelach horen dat al niet veel goeds voorspelde. De
hardere maatregelen lagen er als het ware in opgesloten. "Je weigert?
Oooh: Tweehonderd gulden boete." Ze
liet zich duidelijk niet om de tuin leiden, maar moest bij het station
uitstappen. Het zal die arme vrouw nog lang hebben vervolgd, die
grimmige sfeer van onbedaarlijke waanzin.
Drie filmreportages met het thema stad in steeds een andere context ' donderdag 11 december
Verhuizen naar een stad BBC Two zendt op donderdagavond 11 december tussen 20:30 uur en 21:00 uur de laatste aflevering van een zesdelige reportageserie uit die de overkoepelende titel draagt James May's 20th Century.
Die presentator toont in dat relatief korte bestek ontwikkelingen die
allemaal in de twintigste eeuw hebben plaatsgegrepen, waardoor de
wereld zeer ingrijpend is veranderd. James May (geboren in 1963) vloog
voor deze serie rond de wereld in een Eurofghter Typhoon met 1320 mijl per uur, tweemaal de snelheid van het geluid. De slotaflevering van de reeks heeft als titel Big city, bright lights, en heeft verhuizen als thema. Iedere dag verhuizen er zo'n 180.000 mensen naar een stad, ergens op deze ondermaanse planeet.
Vergeten stad VPRO's programmareeks Holland Doc biedt dezelfde avond via Nederland 2 tussen 22:55 uur en 23:55 uur de reportage De verloren stad.
Hierin vragen de inwoners van een Balkan-stad zich af wanneer er een
eind aan de oorlog zal komen. Hoe moet men overleven in een stad die
van wederopbouw is uitgesloten? Wat zijn het voor mensen die in een
dergelijke stad wonen en wat is hun motivatie om er te blijven onder de
gegeven omstandigheden? Humor en cynisme begeleidden de beelden die in
deze reportage een indringend verhaal vertellen.
Wet en onregelmatigheden De
derde reportage die zich met het fenomeen stad bezighoudt en in dit
geval zelfs met twee steden: Philadelphia en Johannesburg , is weer
van een geheel ander kaliber. De reportage wordt via BBC Two
uitgezonden in de nacht van donderdag 11
december op vrijdag 12 december, tussen 00:20 uur en 01:20 uur onze
tijd. Het betreft de laatste van twee afleveringen die zijn
gerealiseerd door Louis Theroux onder de titel Law and disorder en brengt de enorme criminaliteit in kaart welke juist in die beide genoemde steden welig tiert. ____________ Afbeeldingen 1. BBC-presentator James May. 2. Wolkenkrabbers in het zakencentrum van Johannesburg. 3. Independence Hall in Philadelphia (Pennsylvania, USA).
Natuurlijke muziek: walvis en klarinet in interactie ' in de nacht van woensdag op donderdag op Radio 6-NL
Musicerende dieren Direct
in het eerste uur van de nacht van woensdag 10 op donderdag 11 december
tussen 00:02 en 01:00 uur kunt u op de Nederlandse zender Radio 6
in het NPS-programma Supplement luisteren naar de aflevering Natuurlijke muziek het zevende deel in die reeks, getiteld Whale Music en David Rothenberg. Van deze Amerikaanse componist en klarinettist zal Whale Music
worden uitgezonden, en een aantal live opnames van waarachtig muzikale
ontmoetingen tussen de walvis en David Rothenberg, die daarbij klarinet
speelt.
Rechten Op
woensdag 10 december 2008 is het zestig jaar geleden dat de Universele
Verklaring van de Rechten van de Mens werd vastgelegd tijdens de
Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Toch
bestaan er talloze schendingen van deze rechten, niet alleen binnen
dictaturen of bananenrepublieken, maar ook in eigen land zijn er tal
van dubieuze kwesties die snel dienen te worden verbeterd. Hoe
moeilijk het voor grote aantallen slachtoffers van monsterlijk
handelende staatslieden zal zijn om te zien dat een proces tegen een
eenmaal afgezette dictator die onnoemelijk veel meer bloed te
verantwoorden heeft dan zijn eigen lichaamsgewicht steeds maar wordt
vertraagd, uitgesteld en via advocarentrucs jaren kan slepen, is het
geen goede zaak dat het recht daar niet zijn loop heeft. Over het tegen
de Iraakse dictator Saddam Hoessein eind december 2006 uitgesproken
doodvonnis en de daaraan gekoppelde onsmakelijkheden bestaan tal van
bezwaren. Er is meer dan eens de directe vraag gesteld of dat Beest uit
de Afgrond wel een eerlijk proces heeft gehad. Die
vraag komt eveneens aan de orde in de documentaire van de Catalaanse
filmer Esteban Uyarra die in de nacht van woensdag 10 op donderdag 11
december door het tweede publieke Duitse televisienet (ZDF) zal
worden uitgezonden tussen 00:35 en 01:25 uur. Al
eerder, eind oktober dit jaar, heeft de Duits-Franse cultuurzender ARTE
aan dit proces aandacht besteed met de uitzending van onder meer deze
documentaire. Op de site Tempel der Politiek kunt u daarover in een korte bijdrage meer lezen. ___________ Afbeelding:
De Nederlandse editie van het boekje met de dertig Artikelen, is
hierboven net iets groter afgebeeld dan het werkelijke formaat van 8,9
cm breed en 6,5 cm hoog (uitgave A.W. Bruna, Utrecht).
"Wilders en zijn partij zijn rechts-extreeem" luidt heden de uitkomst van een diepgaand onderzoek
Racismemonitor bijgesteld Op
de dag waarop het precies zestig jaar is geleden dat de Algemene
Vergadering van de Verenigde Naties de Universele Verklaring van de
Rechten van de Mens in 30 artikelen heeft vastgelegd, komen enkele
onderzoekers in Nederland tot de conclusie dat de aldaar
gevestigde politieke beweging van Geert Wilders, die als Partij Voor de
Vrijheid inmiddels bekend staat, rechts-extremistisch is. De
onderzoekers in kwestie van de Anne Frank Stichting en de
Universiteit van Leiden hebben dit vastgelegd in de Racismemonitor op
woensdag 10 december. Nu
lijkt ons die conclusie geenszins verrassend. Men heeft toch alleen
maar kennis hoeven nemen van de inhoud van Wilders uitzinnig slechte
film Fitna [1]
die uitblinkt in onnozelheid en manipulatie om maar te zwijgen over
de talloze andere gebreken die aan dit wanproduct kleven, om vast te
stellen dat de maker niet alleen de kwaliteiten mist om een sociaal
aanvaardbare rolprent over een eventueel dreigende islamisering te
maken, maar dat hij tevens bewust allerhande feitelijkheden heeft
weggelaten om alleen de grote lijn binnen zijn dodelijk vermoeiende,
tot in den treure herhaalde, totaal ongenuanceerde en uit elk
maatschappelijk verband gerukte, beweringen als waarheid te doen
overkomen. Dan weet men uit welke stal, uit welk kamp, dat opruiende
product afkomstig is.
Verkwiste energie In
plaats van de strijd aan te binden tegen antidemocratische, de vrijheid
van de westerse samenleving bedreigende elementen in alle stromingen op
deze aardbol, richt Wilders zich op grote groeperingen vredelievende
mensen, de moslim zijn. Daar zitten zijn oogkleppen en zijn onwil om de
maatschappij te zien zoals deze is: gekleurder en genuanceerder dan hij
die wenst. Onder
meer dat is één van de rechts-extreme elementen binnen zijn stroming,
waar hij als Hoofdman over een groepering die alleen op
radikalinski-instincten wenst te drijven en weigert een minimaal
gedeelte van de weke massa in de schedelpan te gebruiken. Dat
de man en zijn aanhang woedend zijn over de terechte indeling van zijn
stroming mag niemand deren; hij en de zijnen zijn altijd woedend als
anderen anders denken dan wat hij aanvaardbaar vindt. Een doorwrochte
cursus democratiebeginselen zou geen kwaad kunnen. __________ [1] Zie daartoe het artikel van vrijdag 28 maart 2008 op de site Cultuurtempel.
De Oostenrijkse arts Clemens von Pirquet (1874-1929) heeft het begrip allergie
in de medische wereld en daarmee, zij het veel langzamer, in de
maatschappij geïntroduceerd. We spreken van allergie als het
immuunsysteem danig is verstoord en een verhoogde gevoeligheid tot
gevolg heeft vooral voor stoffen die al in het systeem zijn opgenomen,
maar die door de verandering daarin niet meer normaal kunnen
wordenverwerkt. De laatste jaren blijkt het aantal mensen met enigerlei
vorm van allergie van overgevoeligheid voor één simpele stof tot en
met een heek conglomeraat van, bij voorbeeld, voedselintolerantie
schrikbarend toe te nemen. Het wetenschappelijke televisieprogramma Horizon van BBC Two presenteert op dinsdag 9 december tusen 22:00 uur en 23:00 uur onze tijd een documentaire onder de titel Allergy planet, en daarin wordt een poging ondernomen te onderzoeken welke de oorzaken zijn van die toename. Jaren
geleden heeft de BBC al een documentaire vertoond waarin werd duidelijk
gemaakt dat in een bepaald hoog flatgebouw ergens in Engeland een
onderzoek was gedaan naar allergieën. Anavankelijk viel het percentage
van mensen die last van die aandoening(en) hadden, niet buiten de toon.
Na de aanleg van een zeer brede, intensief bereden snelweg langs onder
meer dat gebouw, bleek bij een hernieuwd onderzoek, enige jaren later,
dat het aantal mensen in datzelfde flatgebouw met een ongelooflijk hoge
factor moest worden vermenigvuldigd. Andere wijzigingen dan het
voorkomen van een extreem verhoogde concentratie van benzinedampen in
de directe omgeving van dat flatgebouw waren er niet. Toch gaf het
Londense Ministerie van Volksgezondheid te kennen dat er geen verband
bestond tussen de aanleg van die weg en de toename van de soms complexe
allergieën. De politieke lobbies blijken vrijwel altijd sterker dan de
belangen van de bevolking.
Alsof het gisteren was Het Nederlandse digitale themakanaal GeschiedenisTV herhaalt op dinsdag 9 december tussen 21:02 uur en 22:02 uur twee gesprekken die Adriaan van Dis in de IJsbreker heeft gevoerd met de schrijver Salman Rushdie,naar aanleiding van het verschijnen van zijn boek The Satanic Verses
en de gevolgen die de verspreiding van dat werk heeft gehad, zoals de
prijs die de Iraanse 'geestelijk leider'Chomeini heeft uitgeloofd voor
het doden van deze schrijver een der kwalijkst denkbare uitingen van
de inmenging in democratische structuren in westerse landen door
dictatoriaal aangestuurde groeperingen elders in de wereld. Zelfs de
zeer bedenkelijk optredende Britse premier Thatcher ging een dergelijk
optreden te ver en zo werd Rushdie lange tijd onder strenge bewaking
gesteld, waaruit hij slechts af en toe, onaangekondigd te voorschijn
kwam op andere plaatsen in de wereld. Vanzelfsprekend trad hij dan ook
op in boekhandels, en of dat nu in New York was dan wel in Groningen,
de belangstelling was enorm. De talrijke mensen, die bij slechte
weersomstandigheden buiten moesten wachten in lange rijen voordat ze
een glimp konden opvangen van deze bijzondere held en van hem een
opdracht in het nieuwe boek te krijgen, maakte de daarmee samenhangende
ongemakken ruimschoots de moeite waard.
Ophef en dreigementen In die dagen was er in Amsterdam ook veel ophef over dat boek en werden winkels waar dat te koop
was bedreigd of werden er ruiten ingegooid en speelden zich andere
onverkwikkelijke taferelen af. Ik kreeg het boek in die tijd van een
vriendin die een ongebruikt exemplaar voor de helft van de normale
prijs vond in een slechts enkele dagdelen per week geopend antiquariaat
van een provincieplaats, waar geen haan te vinden was die zelfs maar
één keer over deze 'verrader van de goede zaak' heeft gekraaid. De gesprekken tussen Adriaan van Dis en deze zeer succesvolle schrijver hebben plaatsgehad in 1989 en in 1992.
Apart mannetje Hoewel
we in huis en daarbuiten één en ander van Kater Ollie gewend waren
onder andere zijn wel heel bijzondere manier van mauwen: "Engjiauw"
wist hij je met regelmaat nog weer te verrassen. Een
tijdlang was hij een buitenkat geweest en dat was zichtbaar in het
contrast tussen de zomer-Ollie en de winter-Ollie. Op de foto is het
duidelijk om welk jaargetijde het gaat, want hier heeft hij drie
koppen. Meestal in de tweede helft van oktober onwikkelde hij zich
binnen een paar weken tot speklapje: het winteruiterlijk; en in april
was het 'overtollige vet' eveneens binnen drie weken weer verdwenen. Op
een middag kwam ik thuis en zat meneer bij de keukendeur op me te
wachten. De begroeting was altijd even enthousiast en betekende veelal
tegelijkertijd dat meneer iets van me gedaan wilde hebben: eten. Aangezien
ik eerst mijn jas wilde uitdoen en ophangen, en daartoe langs hem liep, moest hij toch nog even
melden hoe dringend zijn verzoek was. Hij keek me strak aan en zei: "Ràààng ràààng, lòòòng lòòòng, jèèèng jèèèng." Dat
was geheel nieuw. Nooit eerder had hij zich zo ingespannen om met
'woorden' een wens kracht bij te zetten. Direct speet het me dat er
geen band meeliep, opdat ik het nog eens kon terugluisteren. Toch
haalde ik een mini-dictafoon, die ik kort tevoren voor interviews had gekregen,
te voorschijn en stapte ik weer op Heer Kater af. "Hoe lijkt het Ollie, doe je nog even als een Chinees?" Hij deed even zijn kop scheef, scheen er eerst over te willen denken, maar zei toen opnieuw: "Ràààng ràààng, lòòòng lòòòng, jèèèng jèèèng." Bij die beide keren is het helaas gebleven. Maar het is, gelukkig wel, magnetofonisch gedocumenteerd.
Tijdloos cultuurgoed Sedert
de laatste decennia van de zeventiende eeuw hadden componisten bepaald
geen onbekommerd leven. Meestal stonden zij als cantor, muziekdirecteur
of kapelmeester in dienst van een vorstenhuis, universiteit, school of
kerk. Naast de onderwijzende functie hadden ze tot taak met een
zogenaamd collegium musicum
composities van zichzelf en anderen ten gehore te brengen, en daarnaast
moesten ze gelegenheidswerken schrijven voor het hof, het openbare
leven of voor kerkelijk gebruik. Dat zulke musici door deze culminatie
van functies dikwijls onder zeer sterke (vooral tijd-)druk kwamen te
staan, ligt voor de hand. Het is dan ook nauwelijks verwonderlijk dat
velen van hen de toevlucht hebben genomen tot het opnieuw verwerken van
eerder gecomponeerde stukken of delen daarvan, die in een andere
context hun functie hadden vervuld. Zulk hergebruik wordt bestempeld
als parodie. Het meest saillante voorbeeld daarvan is het Weihnachtsoratorium van Johann Sebastian Bach uit 1734.
Vaste aanstellingen Reeds als achttienjarige kreeg Johann Sebastian Bach in 1703 een vaste aanstelling als organist te Arnstadt, een positie die hij vier jaar achtereen zou blijven bekleden. Vervolgens zou hij gedurende bijna een jaar dezelfde functie in Mühlhausen vervullen, om daarna bijna tien jaar ― van 1708 tot 1717 als
kamermusicus en hoforganist in dienst van de hertog van Sachsen-Weimar
werkzaam te zijn. In augustus 1717 werd Bach benoemd tot
hofkapelmeester van Leopold von Sachsen-Anhalt-Cöthen. Met die vorst maakte hij reizen naar Dresden, Kassel en Karlsbad. In die tijd ontstonden onder meer de befaamde Brandenburgse Concerten, de Orkestsuites, alsmede Das Wohltemperierte Clavier. Na
het overlijden van zijn eerste vrouw, Maria Barbara, in juli 1720, trad
Bach in december van het daarop volgende jaar in het huwelijk met Anna
Magdalena Wilcken. Tijdens zijn verblijf in Cöthen ontstond ook de Johannes Passion, op Goede Vrijdag 1723 voor het eerst in de Leipziger Thomaskerk uitgevoerd.
Thomascantor in Leipzig Kort
tevoren, in juni 1722, was de illustere Thomascantor Johann Kuhnau op
62-jarige leeftijd gestorven. Diens opvolging hield vele gemoederen,
tot ver buiten Leipzig, bezig. Ongetwijfeld vanwege de bijzondere
positie, die immers was gekoppeld aan het ambt van director musices, hetgeen
inhield dat iemand dan tevens de muzikale verantwoordelijkheid had voor
alle overige Leipziger kerken. Dit instituut had in meer dan zes eeuwen
een voortreffelije reputatie weten op te bouwen. Ook Bach meende,
daar beter op zijn plaats te zijn, omdat daar zoveel was gedaan voor de
ontwikkeling van de Duitse kerkmuziek. Toch wachtte hij een half jaar
alvorens te solliciteren, ook al stond van tevoren vast dat hij als
basisinkomen niet meer dan een kwart zou verdienen van zijn bezoldiging
in Cöthen. Bovendien had zijn vrouw daar een eigen inkomen als zangeres. Ondanks de vele bezwaren, die aan de functie schenen te kleven, bleken de voordelen ― zoals een universiteit waar zijn zonen zouden kunnen studeren ― de doorslag te geven. In
de tussenliggende periode was het stadsbestuur van Leipzig er niet in
geslaagd een geschikte opvolger voor Kuhnau te vinden, al hadden zich
niet de slechtste musici van die dagen aangediend. Uiteindelijk viel de
formele keuze op 22 april 1723 ten gunste van Bach uit.
Weihnachtsoratorium Met
de verhuizing naar Leipzig begon Bach aan zijn laatste en tevens
langste dienstverband, dat tot aan zijn overlijden op 28 juli 1750
voortduurde. In die tijd, met name in de periode 1729-1735, ontstonden
de grote koorwerken: de Matthaeus Passion in 1729, de Hohe Messe vier jaar later, de Zes Motetten en het Weihnachtsoratorium in 1734. Hoewel de benaming oratorium van
de componist zelf stamt, is de betiteling niet helemaal correct, omdat
er geen sprake is van een dramatische voorstelling van bijbelse
geschiedenis, maar van een episch-lyrisch verhaal over de geboorte van Jezus Christus, door middel van teksten
uit de Evangeliën van Lukas en Matthaeus, onderbroken door lyrische
passages van een schrijvende tijdgenoot, waarschijnlijk Picander [1], de tekstdichter van onder meer de Matthaeus Passion.
Zes Cantates Oorspronkelijk was het Weihnachtsoratorium
niet als een gesloten geheel geconcipieerd, maar is het ontstaan door
samenvoeging van zes cantates, die Bach in 1734 voor de gehele periode
van het Kerstfeest ― de drie kerstdagen: 24, 25 en 26 december, Nieuwjaarsdag, de daarop volgende zondag en Driekoningen ―,
om successievelijk tijdens de daarop betrekking hebbende
godsdienstoefeningen in de Thomaskerk te worden uitgevoerd. We kunnen
deze serie qua opzet derhalve wel als een liturgische, echter niet als
een artistieke eenheid beschouwen.
Parodieën Het meest bijzondere van dit Weihnachtsoratorium ligt
echter besloten in de omstandigheid dat Bach voor de zes onderdelen
ervan heeft geput uit eerder gecomponeerde stukken, met name drie
cantates, die voor wereldse aangelegenheden waren geschreven, zoals een
vorstelijke verjaardag. Misschien is het niet alleen de enorme tijd- en
werkdruk geweest die Bach ertoe heeft doen besluiten om in totaal 17
gedeelten uit de Cantates BWV 213, 214 en 215 over te nemen. Immers, de
eerdere gelegenheden waarvoor ze waren gecomponeerd, waren
eenmalig en voor een zeer beperkte kring van toehoorders. Bij een
componist van het kaliber van Papa Bach is het echt ondenkbaar dat
gebrek aan muzikale invallen de reden voor die parodieën zou zijn
geweest. Hoe het ook zij, Bach heeft op deze wijze in ieder geval
enkele heel bijzondere muziekstukken voor de totale vergetelheid
gespaard door ze, in min of meer aangepaste vorm, voor deze gelegenheid
over te nemen. Dat geldt met name voor de grote koren ter inleiding en
voor een aantal belangwekkende arias.
Harmonisch geheel Bij nadere beschouwing valt vrijwel nergens in dit Weihnachtsoratorium discrepantie te bespeuren tussen muziek en tekst, met één uitzondering wellicht: de tenor-aria Auf meinen Flügeln sollst du schweben
uit de Hercules-cantate heeft Bach zonder meer overgenomen in de vierde
cantate van het onderhavige oratorium als tenor-aria met de tekst Ich will nur dir zu ehren leben.
Daar kan alleen extreme tijddruk als geldig excuus worden aangevoerd.
Doch daartegenover staan enkele staaltjes van Bachs bijzondere
scheppingskunst: al direct in de eerste cantate vinden we de alt-aria Bereite dich Zion, afkomstig van de alt-aria Ich will dich ncht hören. Door enkele ware kunstgrepen is Bach erin geslaagd de afwijzing door geringe veranderingen ― onder meer door toevoeging van een oboe damore ― in een sfeer van blijde verkondiging te doen omslaan. In andere gevallen waren echter andere ingrepen nodig zoals transpositie ― wanneer een sopraanaria werd omgezet in een alt-aria ― of toevoeging van meerdere instrumenten, zoals in het slaapliedje voor de jonge Hercules, dat in het Weihnachtsoratorium een wiegelied voor de kleine Jezus wordt.
Universele schoonheidOndanks
het feit dat dit oratorium voor een zeer beperkte periode in het
kerkelijk jaar bestemd is, kan men de muzikale schoonheid ervan
voortdurend absorberen. Het werk blijft één van de meest fascinerende
mijlpalen uit de muziekgeschiedenis. ___________ Afbeeldingen 1. Johann Sebastian Bach. Tekening van Jarko Aikens, Groningen 1985. Archief Heinz Wallisch. 2. Prins Leopold von Anhalt-Cöthen. 3. Johann Kuhnau (1660-1722), Bachs voorganger als Thomascantor. 4. Thomaskirche met links de Thomasschule te Leipzig. 5.
De Evangelist Lukas. Illustratie overgenomen uit de Printbybel met 246
voorstellingen des Ouden & Nieuwen Testaments, A.D. 1698. reprint
van Foresta, Groningen, ca. 1976. 6. Christus geboren, in het Evangelie van Lukas, beschreven. Illustratie overgenomen uit de bovengenoemde Printbybel. 7. Gezicht op Leipzig omstreek 1720. Ets Johann Georg Ringlin (1691-1761).
BBC-documentaire In de veelzijdige documentaire-reeks met de overkoepelende titel Natural World die door de Britse televisiezender BBC Two
wordt gepresenteerd , is op dinsdag 9 december, 's avonds tussen 21:00
uur en 22:00 uur onze tijd het fenomeen Kurk aan de beurt. In de
nieuwe aflevering die de titel draagt Cork forest in a bottle,
komt Francesco Garrett, die kurkproducent is, aan het woord, die
uitlegt wat er zoal verloren zal gaan als de tot dusver veel gebruikte
houten kurken in de hals van (wijn)flessen en dergelijke zullen
worden vervangen door een variant uit kunststof.
Niet
iedereen beseft dat kurk een houtvariant is. Immers, dit product is
afkomstig van de eikenschors en kan worden gebruikt nadat het zo
ongeveer een kwart eeuw heeft gerijpt. De presentatie van het programma zal worden verzorgd door David Attenborough. __________ Afbeelding: deel van een kurkeik.
Extra heffingen in strijd tegen hufters en proleten
In het Nederlandse dagblad De Pers van maandag 8 december wordt, onder de kop Woord van het jaar,
aandacht besteed aan het begrip 'Hufterindex'. Daarin wordt uitgelegd
dat het begrip in tal van vormen ingang heeft gevonden in het politieke
taalgebruik en mede op grond daarvan is het nieuwe begrip Hufterindex
ontstaan. Sommige politici zullen daar hoog op scoren als je hen eens
goed onder de loep neemt. Zelf
hadden een collega en ik als boekhandelaren in de jaren zestig van de
vorige eeuw al wel zo een en ander meegemaakt zie daartoe onze zustersite Tempel der Herinneringen.
Daar kunt u tal van memoires lezen die te maken hebben met gedrag van
onder meer klanten van onze winkel. Zonder het hierboven genoemde
begrip te gebruiken dat toen nog niet binnen ons bereik viel, hadden we
echter niet lang nodig om te bepalen tot welk percentage sommige, nare,
via intens vervelende, tot en met extreem hufterige, klanten voor hufterbelasting
in aanmerking zouden moeten komen. Een enkele keer was de negatieve
uitstraling en het daaebij behorende gedrag zo uitzinnig dat het
percentage boven de honderd uitkwam, en dan werd snel besloten dat zo
iemand de winkel niet meer in mocht. Vrij
snel heb ik dat stelsel-in-de-kinderschoenen enigszins aangepast en
uitgebreid. Ik wilde wat meer bekendheid aan ons systeem van indeling
der klandizie geven en bedacht dat dit met allitererende begrippen
wellicht heel wat beter zou lukken, en zo werd het woord
'hufterbelasting' vervangen door HufterHeffing, een taks die, indien nodig, nog kon worden aangevuld met een ProletenPenning, en als zou blijken dat die bijzondere belastingen niet voldoende effect zouden sorteren, wilde ik graag een hardleersheidstoeslag
achter de hand hebben met een onbeperkt percentage: zonder plafond, zal
ik maar zeggen. Dat zou wel tot duizenden procenten kunnen oplopen. Een
enkele klant wijdden wij daarover in, en het moet gezegd dat leidde
veelal tot hilariteit. Onnodig hier te melden dat juist die cliënten in
het geheel niet op onze lijsten voorkwamen. Het
spreekt eigenlijk vanzelf dat overheden deze heffingen zouden kunnen
invoeren, doch tevens dat zij daarvoor wel toestemming van deze zijde
nodig hebben, en zeker niet te vergeten de auctor intellectualis daarvan geldelijk schadeloos zullen moeten stellen.