Arte-documentaire over een relatief stille, maar gestadig doorwerkende revolutie: biseksualiteit
Arte-televisie Op
donderdag 18 december zendt Arte-televisie, tussen 22:25 uur en 23:25
uur een documentaire uit over het fenomeen biseksualiteit. Daarin zijn
verhalen te beluisteren diemensen
met deze instelling vertellen aan documentairemakers Laure Michel en
Eric Wastiaux. Deze rolprent stamt uit Frankrijk en is dit jaar gereed
gekomen. De film heeft een duur van 56 minuten, en zal worden
uitgezonden in HD-kwaliteit op het formaat 16:9. Op zaterdag 20 december zal deze documentaire worden herhaald om 00:15 uur.
Keuzevrijheid In
het betoog dat de Amerikaanse seksuoloog Fred Klein in zijn boek over
het fenomeen Biseksualiteit heeft gehouden, stelt hij dat dit de enige
waarachtige seksuele keuze is, die een mens heeft. Homoseksuele en
heteroseksuele oriëntatie liggen genetisch vast, maar voor een leven
als biseksueel kun je kiezen. Weer een andere wetenschappelijke stem,
die nog wel eens vanwege haar opvattingen is gehoond die van Iteke
Weeda meldde alweer twee decennia geleden al dat die eenzijdige
seksuele oriëntatie meer en meer zal vervagen, en aan die stelling werd
de verwchting gekoppeld dat in het midden van de eenentwinttigste eeuw
het gros van de dan in de bloei van hun leven verkerende mensen
biseksueel georiënteerd zal zijn. Gezien
de ontwikkelingen die de laatste decennia, vooral na de Grote Seksuele
Revolutie, eind jaren zestig, die onderdeel vormde van dan wel gelijk
opging met een algeheel maatschappelijke revolutie in de westerse
wereld, is die stelling van mevrouw Weeda zo dwaas nog niet. Immers,
die biseksuele revolutie is er een van volkomen ander kaliber dan de
voorafgaande algemene in de jaren zestig: de huidige verloopt veel
rustiger en langs lijnen van geleidelijkheid. Het
waren volgens insiders veel meer de avantgarde kunstenaars, die zich
openbaarden als biseksueel: zangers, dansers, filmers, schrijvers en
modeontwerpers. Doch dat gebeurde vooralsnog alleen maar in de grote
centra van het oude continent en in steden met welhaast een status aparte
op het punt van de seksualiteit: Parijs en Berlijn, New York, San
Francisco en Montreal. Vooral door het feit dat dergelijke figuren
doorgaans in het middelpunt van de belangstelling staan, kan de
bekentenis van zulke pioniers een doorslaggevende betekenis hebben voor
tal van twijfelaars en weifelaars.
Twee koorwerken van de Britse componist Benjamin Britten op BBC-radioconcert
Avondconcert Tijdens het Britse BBC Radio 3-programma Performance on 3 zullen op donderdag 18 december
twee koorwerken van de Engelse componist Benjamin Britten (1913-1976)
worden uitgevoerd. Als eerste werk van het vierdelige programma zal A ceremony of carols, opus 48, gecomponeerd in 1942, klinken. Na twee andere onderdelen wordt het avondconcert besloten met de cantate Saint Nicholas, opus 42, uit het jaar 1948 van dezelfde componist. Het
BBC Concert Orchestra staat onder leiding van Andrew Carwood.
Medewerking wordt verleend door de BBC Singers; Sloned Williams, harp;
en Andrew Kennedy, tenor. Het concert duurt van 20:00 uur tot 22:15 uur
en zal, tussen 20:40 uur en 21:00 uur, worden onderbroken door het
programma Twenty minutes.
Platgetreden paden De
ergste oorlogsmisdadiger van de eenentwintigste eeuw een man zonder
enig niveau en zonder enige beschaving die een officieel
'afscheidsbezoek' bracht aan het land dat hij flagrant in strijd met
het Volkerenrecht heeft bezet, kreeg tijdens een persconferentie twee schoenen toegeworpen
door één van zijn talrijke slachtoffers: de Iraakse televisiejournalist
Montazer al-Zaidi, die daarmee heeft getoond welke diepe verachting hij
terecht koestert voor dat abjecte on-wezen uit Yankenland de grootst
denkbare vijand van een vrije samenleving.
Zoals dat gaat in een wereld waar het Recht steeds meer met voeten wordt getreden
en het moet hier nog maar eens herhaald waar Iraakse slachtoffers
van extremistische agressie onder de directe verantwoordelijkheid van
de Irak bezoekende topcrimineel en zijn administratie op de
vreselijkst denkbare manier zijn mishandeld, gefolterd en gedood
tijdens een gedeeltelijke herhaling van de mofse beestachtigheden uit
de Tweede Wereldoorlog, blijft de meest weerzinwekkende agressor op vrije voeten en wordt het slachtoffer onder de voet gelopen, gearresteerd en gevankelijk afgevoerd. Inmiddels
is Montazer al-Zaidi, woensdag 17 december, voor een rechter
verschenen. Een vonnis is daarbij niet geveld. Wel heeft de journalist
laten weten dat hij onder uiterst grote druk staat. Voor de bevolking
buiten is hij echter een Held en scanderen massa's zijn naam. Het valt
te hopen dat er er in Irak thans eenrechter
te vinden is die passende woorden kan vinden om de feiten in de juiste
context te benoemen en zo tot een niet mis te verstaan vonnis zal
komen: Vrijspraak. En ook: ten minste een dozijn paar
spiksplinternieuwe kwaliteitsschoenen.
De dagelijkse Duitse taal van anno nu geboekstaafd
Trendy woorden Op
de dag voorafgaande aan Het Groot Dictee der Nederlandse Taal nee, ik
ga er niet naar kijken omdat het dodelijk vermoeiend praten, want
overvol met foute ritmen en een totaal gebrek aan melodie, van Philip
Freriks de best denkbare antireclame vormt voor dit gebeuren werd in
het NOS Journaal bekendgemaakt welk Nederlands begrip de status van meest trendy woord van 2008 heeft gekregen. Het werd swaffelen een bijzondere manier van leuteren. [1] Op dezelfde dag bracht de postbode mij een aantal nieuw verschenen boeken van een Duitse uitgever, waartussen zich ook het boek Die Sprachnudel Das Wörterbuch der Jetztsprache dat
deze maand is uitgekomen, en waarin althans in de meeste gevallen
op een heel trefzekere manier, die tegelijkertijd onderhoudend (en
humoristisch) is, tal van vragen omtrent de taal van alledag wordt
verklaard.
Internettaal De
omslagtekst meldt dat de Generatie Google zich hier niet alleen als
taalkenners presenteert, doch evenzeer als fantasierijke scheppers van
nieuwe woorden. Maar in dat kader van elatief nieuwe woorden komen ook
oudere begrippen weer boven tafel, die in vergetelheid geraakt waren,
maar een nieuwe plaats binnen de taal van nu hebben weten te veroveren,
en dat geldt ook voor bepaalde woorden uit in dit geval Duitstalige
dialecten, alsmede voor begrippen die in de wereldwijde
internetgemeenschap aan de orde van de dag zijn. En
als we het hier toch over gemeenschap hebben, kunnen we u nog daarover
informeren dat er relatief veel woorden zijn die betrekking hebben op
de fysieke cohabitatie tussen twee wezens van hetzelfde dan wel van het
tegenovergestelde geslacht. Dat zal geen verbazing wekken bij diegenen,
die zich meer dan oppervlakkig met tal van woorden in het Nederlands en
zijn dialecten heeft beziggehouden. Dat derhalve ook diverse geheel
nieuwe kwalificaties van de verschillende geslachtsdelen op zich een
heel scala aan woorden opleveren, en de min of meer, en somtijds
helemaal niet, cryptische benamingen voor urineren dan wel defeceren
de daad zelf in de vorm van een werkwoord dan wel als zelfstandig
naamwoord.
Slordigheid Schlamperei Bij alle waardering voor de veelzijdigheid en de positieve functie die deze Sprachnudel
heeft als supplement bij omvangrijkere dictionaires welke veel minder
snel kunnen worden aangevuld , is hier echter tevens een woord van
kritiek op zijn plaats. In het lemma op pagina 55 Dutch wordt ons land met Holland
aangeduid, een benaming die sedert twee eeuwen volstrekt onjuist is en
dat de auteurs dienen te weten, en anders het lectoraat dat dit boek
heeft begeleid. Het is een slordigheid in de definitie, die met Die Niederlande had moeten beginnen een feit dat begin jaren negentig uit en te na bekend was bij de lectoren van Huize Droemer/Knaur. Holland
dat tot 1840 één provincie was maar daarna is opgesplitst in twee
provincies: Noord-Holland en Zuid-Holland, en ten dele werd gewijzigd
, is een regio zonder enige gouvernementele institutie, en daarom
zelfs niet vergelijkbaar met een Duitse deelstaat. Degenen
die nu hun schouders ophalen over deze (deel)kritiek, geef ik te
overwegen hoe zij zelf zouden reageren als ik op mijn beurt de Bundesrepublik Deutschland als Schwarzwald zou kwalificeren. Dan plotseling verschuilt niemand zich meer achter het Latijnse begrip pars pro toto. Dat geldt immers nooit voor het eigen land, doch alleen voor het kleine(re) buurland. Dat is echter, helaas, een vorm van Achtung! Hier kommt ein neues Wort für die Sprachnudel Hochmutszertrümmerung. De Nederlandse versie daarvan, Hoogmoedsverplettering, gebruik ik al bijna een halve eeuw. Verder staat in hetzelfde lemma de onjuiste verklaring van het woord Dutch, dat een adjectief is Nederlands en zeker geen zelfstandig naamwoord. Da liegt der Hund begraben! Het valt te wensen dat deze Schlamperei
in een eventueel volgende druk, die hopelijk snel nodig zal zijn, wordt
weggewerkt. Voor de rest is het een aanbevelenswaardig boek waaruit men
veel (oud) nieuws kan leren, aangezien het im Großen und Ganzen humoristisch is geschreven. __________ [1]
Leuteren in de zin van een handeling met die leuter verrichten. Het
aanraken van een voorwerp door middel van slingeren met het mannelijk
lid, teneinde hierin bevrediging te vinden. ____________ Die Sprachnudel Das Wörterbuch der Jetztsprache Herausgegeben von Naden Badazlgogtapeh und Silvan Maaß 240 pagina's, paperback, Originalausgabe Knaur Taschenbuch Verlag, München, December 2008 ISBN 978-3-426-78128-9; Prijs 8,95 in de Bondsrepubliek en in Nederland bij Boekhandel Die Weisse Rose, Amsterdam
Het fenomeen Goud in de loop der eeuwen ' ZDF-documentaire
Object van begeerte Het tweede publieke Duitse televisienet ZDF presenteert op woensdag 17 december een nieuwe aflevering in de reeks Abenteuer Wissenschaft.
Het programma duurt een half uur volgens de planning zal dat tussen
23:00 uur en 23:30 uur zijn en behandelt deze keer het fenomeen Goud. Of
het de uiterlijke schoonheid, dan wel de stabiliteit van het edele
metaal was en is, of het onderbewuste verlangen naar diverse graden van
zuiverheid, is niet eenduidig, maar de mens heeft door de eeuwen heen
zijn begeerte naar goud op tal van niet altijd even hoogstaande
manieren getoond. Opvallend echter was dat een boekje over dit edele
metaal in mijn boekhandelstijd zelfs voor de helft van de door de
uitgever vastgestelde prijs, relatief gezien nauwelijks werd verkocht. In
de documentaire wordt onder meer aandacht besteed aan archeologische
zoektochten naar goudmijnen die al vele eeuwen bestaan en die zich
onder meer in de Kaukasus bevinden. Ongetwijfeld zal daarbij ook de
al dan niet (in)direct uitgesproken vaststelling aan de orde komen
dat zelfs binnen dat kader niet alles goud is wat er blinkt.
Thomas Manns roman Buddenbrooks uit 1901 opnieuw verfilmd
Vanaf 25 december De roman Buddenbrooks van Thomas Mann (1875-1955) voor het eerst verschenen 1901 werd een mijlpaal in de geschiedenis van de Duitse prozaliteratuur.
Niet alleen leverde het boek dat in negentiende eeuwse
koopmanskringen van de Hanzestad Lübeck speelt de schrijver in 1929
de prestigieuze Nobelprijs voor Literatuur op, het familiedrama is tot
op heden het meest populaire boek in Noord-Duitsland. Op 25 december aanstaande is de nieuwste inmiddels alweer de vierde verfilming van Manns eerste grote roman
in de Duitse bioscopen te zien. Hoewel er ook vage berichten opdoken
dat de film vanaf die datum op de buis te zien zou zijn, is dat niet
erg waarschijnlijk. Wel hebben enkele regionale ARD-zenders aan het
project meebetaald, en dat houdt in dat het recht om de eerste
uitzending op de beeldbuis te realiseren, bij dat instituut berust. Het
zou daarom wel eens kunnen gebeuren dat tijdens de kerstdagen van 2009
de 150 minuten durende rolprent alsnog, zij het in afleveringen, het huiskamerscherm
komt inkleuren. Want dat het een kleurig gebeuren zou worden, werd
duidelijk toen de intussen vooraanstaande Duitse regisseur Heinrich
Breloer (geboren in 1942) die zeer veel internationale bekendheid
heeft gekregen met modern Duits filmdrama, zowel in spelvorm alsook met
het voorkomen van docudrama aan de slag is gegaan.
Andere aanpak Breloer
is afgeweken van de gebruikelijke benadering van een stof, en hij heeft
de roman vol feiten en fictie van Thomas Mann gestalte gegeven als
conventioneel ondergangsdrama zonder daarbij experimenten in de regie
te wagen. Het zou hem, zo zei hij zondag 14 december in een interview,
dan ook niet verbazen als menig kijker die nieuwe film als "zu bieder"
zou ondergaan. Als we in aanmerking nemen dat er thans wereldwijd een
zware crisis in de financiële en economische handel en wandel heerst en
de gevolgen daarvan voor menigeen van enorme omvang zijn, is het
verhaal inhoudelijk alleen maar actueel en zal alleen iemand die
psychisch erg doof en blind is de actualiteit in het verhaal ontgaan.
Teksten die drie jaar geleden in het draaiboek zijn opgenomen, zouden
uit de actualiteit van gisteren en vandaag hebben kunnen stammen. Met
een budget van zestien miljoen euro is Breloer erin geslaagd een sfeer
op te roepen van enerzijds de grote lijn de wereld van veel
internationale handel die Lübeck in de loop van enkele eeuwen heeft
opgestoten in de vaart der volkeren en, daar tegenover, alledaagse
beslommeringen van een huis vol individuen wier verlangens botsen met die
van het gezin en de direct daaraan verbonden toestanden en
gebeurtenissen, zakelijke belangen en divergerende krachten.
Dat
dit op een gegeven moment leidt tot de noodzaak persoonlijke belangen
steeds meer naar de achtergrond te laten verdwijnen waarbij zelfs een
ogenschijnlijk zo schitterende balnacht simpel als beursvloer en
handelshuis fungeert omdat de dochter des huizes aan de (zeer
vermogende) man moet worden gebracht , is een weliswaar niet
ongebruikelijk fenomeen in zakenkringen, maar evenzeer een gebeuren dat
in veel gevallen de hoogst persoonlijke tragedie als een geest uit de
fles tovert. In de vierde generatie is er buiten de ooit zo
respectabele familienaam niet veel over bij de laatste nakomeling, die
zich in totale vervreemding overgeeft aan de muziek. Breloer
erkent dat die elementen in het verhaal voor hem aanleiding hebben
gevormd zich stipt te houden aan het conventionele ondergangsdrama dat
Thomas Mann schildert: vol feiten en fictie overigens, want reeds rond
de vorige eeuwwisseling liet die auteur zeer persoonlijke ervaringen
binnen het gezin Mann meespelen in het anderzijds bedachte verhaal over
de vier generaties Buddenbrook.
Protagonisten Thomas Mann die de roman aanvakelijk de titel Abwärts
had willen meegeven, maar er hoogstwaarschijnlijk goed aan heeft gedaan
om daarvan af te zien beschrijft met groot meesterschap het lot van
senatoren en groothandelaren van de Lübecker familie Buddenbrook. Voor
de rol van senator Buddenbrook heeft de regisseur een beroep gedaan op
Armin Müller-Stahl (geboren 1930), die in Breloers epos Die Manns de rol van Thomas Mann speelde. Heinrich
Breloers keuze voor Iris Berben (geboren 1950) om aan de rol van
Elisabeth Buddenbrook invulling te geven, is, althans 'op het eerste
gezicht', volkomen onbegrijpelijk, aangezien deze dame doorgaans weinig
anders laat zien dan het clichévrouwtje dat zo uit haar yoghurtreclame
is weggelopen. Dat ze desondanks razend populair is in allerlei
verschillende typen, die echter altijd op hetzelfde typetje uitkomen
en dat geldt eveneens voor diverse van haar collega's, die allen ook
het predikaat "große Schauspielerin" opgeplakt hebben gekregen, maar
toch altijd weer slechts dat ene masker opzetten , verbaast uiteraard
niemand. Wellicht
heeft Heinrich Breloer adequatere gegevens ter beschikking gehad en is
hij erin geslaagd Iris Berben zodanig aan te sturen dat ze iets laat
zien dat lang in het verborgene is gebleven; dat zou dan een extra
verdienste zijn. Dat
geldt ook voor het feit dat Breloer op de in het boek aangegeven
locaties in Lübeck heeft gedraaid en dat hij het Buddenbrook-huis zelfs
heeft laten nabouwen. In deze nieuwste verfilming van Buddenbrooks spelen ook enkele Nederlandse acteurs mee, zoals Krijn ter Braak, Fedja van Huêt en Cas Enklaar. ____________ Afbeeldingen 1. Voorzijde van het stofomslag van een speciale editie in één band van Thomas Manns roman Buddenbrooks. 2. Auteur Thomas Mann in zijn jonge jaren. 3. Eerste blad van Thomas Manns oorspronkelijke Buddenbrooks-manuscript. 4. Acteur Armin Müller-Stahl. 5. Actrice Iris Berben.
Open deuren Wie
van ulieden zonder enige kennis van de actualiteit in de naburige
Bondsrepubliek Duitsland is en daarbij absoluut niet houdt van satire,
hoeft niet de moeite te nemen om op dinsdag 16 december weer een
kijkje te nemen in de Inrichting, waarvan de deuren één keer per maand,
behalve in de komkommertijd, opengaan direct na het Heute Journal van het tweede Duitse publieke televisienet ZDF; zelfs niet als dergelijke satire in Neues aus der Anstalt
opnieuw het allerhoogst denkbare gehalte bereikt, qua intelligent en
onmiskenbaar afrekenen met uitzinnige minkukeligheid op het niveau van
regering en oppositie, in handel en bij de industrie en, zeker niet te
vergeten, jegens de nimmer aflatende pogingen van een al vele jaren
volkomen dolgedraaide minister van Binnenlandse Zaken, die de
satansganse dag, onder de dekmantel van het willen bestrijden van
terrorisme, zelf steeds maar weer nieuwe terreurplannen jegens het
eigen volk bedenkt en daarom in zo'n Anstalt
zou moeten worden opgesloten alwaar hij in strenge isolatie dient te
worden gehouden opdat hij zijn onbedaarlijk-gevaarlijke gekte niet op
anderen kan overbrengen, want geïnstitutionaliseerde zenuwpatiënten
zouden er maar nerveus en verward door raken. Immers, de man is
tegelijkertijd volkomen blind voor de feiten en de extreme, zeder
directe bedreigingen van de zijde van het mofse neonazisme.
Volbloed satire Doch dinsdagavond is het weer zover dat u de soli van de individuele patiënten en van de geneesheer-directeur van deze Anstalt,
alsmede de interactie tussen leiding en 'geïnterneerden' en van leden
der laatstgenoemde categorie onderling. En dat bij die gelegenheid de
Duitse Bondskanselier en diverse minsters, vooraanstaande lieden uit de
politieke oppositie, lieden uit grote concerns, zoals de baas van de
Bundesbahn en/of de vandaag veroordeelde
Siemens-kopstukken een gevoelige lik uit de pan zullen krijgen, mag als
zeker gelden. Die dikwijls toch nog weer onverwachte pointes waar de
heren zo voortreffelijk gedoseerd naar weten toe te werken zijn van
onschatbare waarde voor het in beweging brengen van de lachspieren,
zonder dat daarbij door de mensen binnen de Anstalt
wordt voorbijgegaan aan de ernst van al die toestanden, gebeurtenissen
en situaties in al hun absurditeit en burgervijandigheid.
Flink uitdelen Dat
uitdelen geschiedt in eerste instantie bij elke 'open dag' door de
psychiater die als baas van 't spul geldt, maar zelf zoals dat een
psychiater in die omstandigheden betaamt eveneens met anale en andere
fixaties is behept. Urban Priol en Georg Schramm geven daarbij de toon
aan, maar worden bij de doorgaans maandelijkse open dag ondersteund door gasten; deze keer zijn dat Monika Grube, Rainald Grebe Jochen Malmsheimer en . . . de grand old man
van alle Duitse (televisie)satire Dieter Hildebrandt, die in 2007
tachtig jaar is geworden en dat met een nieuw boek vol herinneringen
zelf heeft herdacht, maar daarbij heel direct aangeeft: niet nog eens! Of
ook hij over zo'n acht decennia nog steeds een begrip zal zijn als
heden, zoals dat wel het geval is met de recentelijk herdachte Karl
Valentin die met Liesl Karlstadt in de eerste decennia van de vorige
eeuw zeer actief en zeer populair was , bekijken we aan het eind van
deze eeuw dan wel weer, als het even kan in deze kolommen.
Eén uitzending Op
dinsdag 16 december, tussen 23:00 uur 's avonds en 01:35 uur in de
nacht op woensdag 17 december, presenteert de Duits-Franse
cultuurzender Arte-televisie eenmalig een documentaire over het
internationaal befaamde jongenskoor Regensurger Domspatzen. De
film van Matti Bauer is ontstaan in opdracht van de ARD-regionale
zender Bayerische Rundfunk, en is dit jaar gereedgekomen. De film zal
worden uitgezonden in HD-kwaliteit en op het formaat 16:9. In deze
documentaire over een koor dat inmiddels kan bouwen op een traditie van
meer dan duizend jaar, wordt het resultaat getoond van een jaar filmen
bij die jeugdige zangers en hun begeleiders. De voornaamste taak van
het koor is het zingen tijdens de liturgie in de katholieke kerk.
Dierenleven in nationaal park Het eerste Duitse publieke televisienet ARD/Das Erste zendt maandag 15 december in de programmareeks Erlebnis Erde weereen nieuwe aflevering uit: Bären, Trapper, Bisons Winter im Yellowstone.
Deze ujitnemende natuurdocumentaire toont het dierenleven tijdens de winter in het
befaamde Yellowstone Park, dat het eerste nationale park ter wereld
werd, in 1872. Deze film van Janet Hess en Jane Moore zal worden uitgezonden tussen 20:15 uur en 21:00 uur. Het is een documentaire die door de regionale zenders Westdeutscher Rundfunk en Norddeutscher Rundfunk, in samenwerking met Stern, is gerealiseerd. De film wordt in breedbeeld uitgezonden. Het
is, gezien het winterse karakter van de beelden, helemaal niet
verbazingwekkend dat de zender erop wijst dat het zien van al die daar
nog levende dieren tot nadenken stemt en derhalve prima in de sfeer van
het kerstfeest past.
Als dieren alarm slaan (2) ' nog twee afleveringen op Arte-TV
Deel 4 en 5 Op maandag 15 en op dinsdag 16 december zullen de beide laatste afleveringen uit de vijfdelige natuurserie Wenn Tiere Alarm schlagen op Arte-televisie te zien zijn; die beide documentaires duren elk drie kwartier en worden uitgezonden tussen 19:00 uur en 19:45 uur. De aflevering van maandag 15 december is getiteld Die Tsunami-Warner.
Deze film vanj Kamel Kezadri uit 2008, die voor Arte France werd
gerealiseerd, behandelt het vermogen van bepaalde dieren zulke
nauurcatastrofes niet alleen te voelen aankomen, maar deze te kunnen
ontvluchten. Doordat ze in principe met zulk gedrag signalen geven,
zouden die door kenners zich door deze zodanig kunnen laten leiden dat
er consequenties aan kunnen worden verbonden. In de documentaire wordt
nog eens gekeken naar dat eventuele vermogen van de dieren in kwestie. De laatste aflevering, op dinsdag 16 december, heet Die Erde bebt, een
titel die voor zich spreekt. Die behandelt de vraag of dieren
aardbevingen voelen aankomen en hun conclusies daaruit trekken.
Deze 43 minuten durende documentaire, eveneens van Kamel Kezadri, en
tevens dit jaar gereedgekomen, wordt, net als de andere aflveringen, op
het formaat 16:9 uitgezonden.
Herhalingen van deze vijf documentaires zijn vooralsnog niet gepland.
__________
Een eerste artikel, over de afleveringen 1-3 in deze reeks, is op deze site verschenen op maandag 8 december.
____________
Foto: Kamel Kezadri/Mona Lisa; Arte France
Portret van Olivier Messiaen ' deze week driemaal op Arte-tv
Filmportret uit 2002 Onder de titel Olivier Messiaen Kristall-Liturgie zal de Frans-Duitse cultuurzender ARTE-televisie de komende week drie keer een Portret uit 2002 voorstellen van deze Franse componist,
die op 10 december honderd jaar oud zou zijn geworden. Zijn bijzondere
verdiensten als schepper van vooral uitzonderlijke werken die worden
gekenmerkt door een reeks van invloeden uit de aan hem voorafgaande,
westerse muziek, maar eveneens uit die van het verre Oosten, vooral
Japan, en uit de natuur, vooral van vogels zijn veelvuldig thema van
artikelen en lezingen geweest. Tevens is de man onderscheiden met
diverse prijzen, zoals de Nederlandse Erasmusprijs (1972). De
eerste uitzending van de documentaire van de Fransman Olivier Mille
welke onder auspiciën van Arte France tot stand is gekomen zal op
maandag 15 december, 's avonds tussen 22:40 uur en 23:40 uur
plaatshebben. Twee
herhalingen zijn gepland, beide op andere tijdstippen, opdat zoveel
mogelijk mensen daarvan nog kunnen kennisnemen: allereerst op vrijdag
19 december vanaf 08:00 uur in de ochtend en dan nog op zondag 21
december, 's ochtends om 06:00 uur. __________ Afbeelding: Olivier
Messiaen aan de speeltafel van een orgel met vier klavieren, waarvan de
drie manualen hier zichtbaar zijn. Het zou wel eens in de Parijse Église de la Sainte-Trinité kunnen zijn.
Messiaens Turangalîla-symfonie eenmalig op Arte-televisie, zondag 14 december
In het kader van 100 jaar Olivier Messiaen zendt ARTE-televisie op zondag 14 december, tussen 19:00 uur en 20:25 uur diens omvangrijke en veeleisendeTurangalîla-symfonie
uit. Deze werd gecomponeerd in de jaren 1946-48. De herdenking van de
honderdste geboortedag van deze componist, die de laatste weken flink
veel aandacht heeft gekregen in alle denkbare media, zal voor deze
opname aanleiding zijn geweest.
Uitvoerenden
zijn het Orchestre Philharmonique de Radio France onder leiding van
Myung-Whun-Chung. Solistische medewerking wordt verleend door de
pianist Roger Muraro en Valérie Hartmann-Claverie. Het concert werd in
oktober dit jaar opgenomen in de vermaarde Parijse Salle Pleyel. Dit Arte-programma wordt slechts eenmaal uitgezonden.
Vulkanen en bevingen beheersen het ZDF-avond- en nachtprogramma van zondag 14 december
Vier documentaires
Het
tweede publieke Duitse televisienet ZDF presenteert zondag 14 december
tussen 19:30 uur en 03:35 in de nacht op maandag 15 december
diverse programma's over vulkanen en het leven óp de rand daarvan'. In
vier van de vijf gevallen gaat het om letterlijke vulkanen,
respectievelijk aardbevingen, in het vijfde om een figuurlijke vulkaan,
die eveneens zij het andersoortige de nodige aardbevingen ten
gevolge kan hebben. Zie daartoe de bijdrage van heden op deze site.
Faszination Erde
In de programmareeks Faszination Erde is tussen 19:30 uur en 20:15 uur een wetenschappelijke documentaire te zien Inseln am Rand der Hölle Indonesien. Over de talrijke vulkanen die op de eilanden van de Indonesische archipel te vinden zijn.
Terra XXL Een lange nacht vol natuurgeweld
Na Volker Panzers Nachtstudio volgt ook deze zondag een lange nacht, deze keer met drie archeologische documentaires over natuurgeweld, met name over vulkanen en aardbevingen.
De eerste film, Pulverfass Vesuv, mag men tussen 01:20 uur en 02:05 uur verwachten.
In aansluiting daarop wordt een, eveneens drie kwartier durende documentaire gepresenteerd met de titel Bebenalarm in Tokio, over de eventuele aardbevingen die de miljoenenstad Tokio bedreigen.
Om 02:50 uur begint de laatste film: Mega-Vulkane.
Over het vuur uit de buik van onze aarde. Hoofdthema daarin is de
uitbarsting van de supervulkaan, nu alweer zo'n 3.600 jaar geleden,
waardoor Thera werd veranderd in een reeks kleine eilandjes.
Afbeeldingen
1. Blik op een vulkaan in de Indonesische archipel.
2. De Vesuvius in werking.
3. Blik op een van de eilandjes van het voormalige Thera.
ZDF-documentaire: Poker om de macht op de Kaukasus; zondag 14 december
Complexe situatie Het
tweede Duitse publieke televisienet ZDF zendt laat op de avond van
zondag 14 december tussen 23:30 uur en 00:15 uur in de nacht op
maandag 15 december een documentaire uit over het conflict op de
Kaukasus dat, vanaf 8 augustus dit jaar, enige tijd wereldnieuws was,
mede en vooral doordat er grootmachten bij waren betrokken.
Machtpoker in Kaukasus
luidt de titel van de Duitse documentaire dit jaar gereedgekomen is,
drie kwartier duurt en op het formaat 16:9 zal worden uitgezonden. Op
genoemde datum heeft het Georgische leger de Tsjinvali beschoten,
hetgeen door de geïrriteerde grote beer Rusland werd beantwoord met het
zenden van een legermacht met onder meer honderden tanks. Zowel in ons
werelddeel alsook in de VS werd geschokt gereageerd.
Wonderbaarlijk dat de grootste en meest lafhartige agressor van deze
aardkloot altijd weer zo goed verontwaardiging kan simuleren, en
meestal ook nog bij monde van de meest abjecte oorlogsmisdadiger van de
jongste tijd. In
de documentaire worden tal van vragen gesteld, zoals wie de ware
agressor in het conflict was en wie het slachtoffer, en tevens komt de
overweging aan de orde wie er baat bij die oorlog heeft, welke rol de
bodemschat olie speelt en wat het strategische belang van dat alles
was, en eventueel is.
Tien boeken met Couperus-proza in cassette voor een prikje
Speciale aanbieding De belangrijkste Nederlandstalige proza-auteur van het fin de siècle was en is Louis Couperus (1863-1923), en
deze zal die status, zonder enige twijfel, verder ook wel blijven
houden. Het is nog niet zo lang geleden dat Couperus' complete oeuvre
eindelijk véél te lang na zijn verscheiden als geheel verkrijgbaar
werd. Van de bekendste van die boeken zijn vanzelfsprekend tal van
edities uitgekomen, zowel gebonden als paperbacks en bijzondere
edities, zoals na een verfilming. Dat was bijvoorbeeld het geval bij de
televisiereeks Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan. Enige
tijd geleden is er een cassette uitgegeven met 10 paperbacks, die
tezamen een omvang van 3.200 pagina's tekst hebben. Deze is nu als
speciale aanbieding voor 24,95 beschikbaar. Hoewel
het niet onze taak en evenmin onze bedoeling is om een bepaalde
boekhandel of uitgeverij een bijzondere behandeling te geven in deze
kolommen, tenzij daarvoor een bijzondere aanleiding bestaat, menen we
dat dit hiermee beslist het geval is, en daarom vermelden we er voor u
bij dat deze cassette voor die bijzondere prijs te koop is bij de
filialen van BoekenVoordeel.
Inhoud 1. Eline Vere (1889) 2. Noodlot (1890) 3. Extase (1892) 4. Metamorfosen (1897) 5. Psyche; Fidessa (1898, 1899) 6. De koningsromans 7. Langs lijnen van geleidelijkheid (1900) 8. De stille kracht (1900) 9. De boeken der kleine zielen (1901-1903) 10. Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan (1906)
Afbeeldingen 1. Louis Couperus in 1917. 2. Standbeeld van Louis Couperus aan de Lange Voorhout in Den Haag.
Cork ' Forest in a bottle ' 14 december, BBC Two
De voor verleden week dinsdag reeds aangekondigde documentaire in de BBC-reeks Natural world, over het verschijnsel kurk, zal op zondag 14 december op de zender BBC Two tussen 20:10 uur en 21:00 uur (middeneuropese tijd) als Cork Forest in a bottle worden uitgezonden. Meer daarover in een arikel geplaatst op maandag 8 december op deze site en voorzien van de titel Een stukje bos als afsluiter van fles of kruik.
Speelfilm Om vijf uur 's middags ' Een familieproject
De film Het tweede publieke, Nederlandstalige Belgische televisienet Canvas presenteert op zondag 14 december tussen 21:40 uur en 23:25 uur de speelfilm Panj é asr uit2003. Het is een Iraans-Franse coproductie met ook een Engelse titel: At five in the afternoon,
handelend over Afghanistan. Een zeer internationaal gekleurde film, kun
je wel zeggen. Daarnaast is het ook nog een familieproject: de
regisseuse is Samira Makhmalbaf; haar vader Mohsen die zelf ook
filmregisseur is schreef het scenario en zorgde voor de montage van
de film en produceerde deze eveneens. Haar stiefmoeder voorzag in de
regie-assistentie, haar broer maakte foto's, en Samira's 14 jaar jonge
zusje draaide een documentaire over het tot stand komen van deze film.
Deze is vertoond tijdens het Internationale Film Festival Rotterdam.
Het verhaal Nogreh,
een jonge vrouw met verstand en inzicht koestert de innige wens de
eerste vrouwelijke president van Afghanistan te worden. Zonder sluier
de straat op durft ze echter (nog) niet. In stilte bereidt ze zich voor
op de campagnetoespraak die ze, als ze haar wens wil laten uikomen, in
ieder geval al moeten houden. In
deze derde speelfilm van Samira Makhmalbaf (geboortejaar 1980) wordt
een zeker niet erg optimistisch beeld geschetst van het Afghanistan
twee jaar na de Amerikaanse inval in 2001. Het is er absoluut nietbeter
op geworden. Alsof men ook iets anders had mogen verwachten na zo'n
interventie, die in dat onherbergzame gebied eerdere 'bezettende
machten' evenmin is gelukt. De belangrijkste rollen worden vertolkt door Agheleh Rezale, Abdolgani Yousefrazi en Razi Mohebi. ____________ Afbeeldingen 1. Regisseuse Samira Makhmalbaf. 2. Sscène uit Panj é asr.
Theaterprogramma uit 2006 Eind verleden jaar heeft Nederland 3, op 27 december het solo-theaterprogramma Het Kwaad uit 2006, van Hans Sibbel beter bekend als Lebbis
herhaald. In november heeft deze theaterman zijn eerste halve eeuw van
het aardse bestaan volgemaakt. Dit jaar wordt dat programma ook
uitgezonden, al twee weken voor de kerst: op zaterdag 13 december,
opnieuw op Nederland 3. De uitzending start om 23:30 uur en eindigt om
ongeveer 00:50 uur in de nacht op zondag 14 december. Meer daarover
kunt u lezen in onze bijdrage op de site Tempel der Theaterkunst, gepubliceerd op dinsdag 25 december 2007. __________ Afbeelding: Lebbis in Het Kwaad. (Foto: Martin Oudshoorn.)
Tsjajkovkski's Schoppenvrouw rechtstreeks vanuit New York
Metropolitan-Matinee Op zaterdag 13 december wordt de opera Schoppenvrouw
van Pjotr Iljitsj Tsjajkovksi (1840-1893) uitgevoerd tijdens de Matinee
van de Metropolitan Opera te New York. In Europa is het dan al avond,
maar twee Europese radiozenders, die min of meer vaste afnemers van
deze manifestaties zijn, schakelen over en nemen de uitvoering
rechstreeks over. Om 18:30 uur begint de uitzending van het programma Opera on 3: Live from the Met op
BBC Radio 3, goed een half uur later, vanaf 19:02 uur, is de
Nederlandse zender Radio 4 eveneens van de partij met het NPS-programma
Opera live. De
uitvoerenden zijn onder anderen de zangers Ben Heppner, Mark Delavan,
Felicity Palmer en Maria Guleghina. Koor en Orkest van de Metropolitan
Opera zullen worden geleid door Sejij Ozawa.
Ontstaan Het verhaal van Aleksandr Poesjkin (1799-1837) dat de titel Пиковая Дама draagt, is in 1833 voor
het eerst verschenen. De jongere broer van de componist, Modest
Tsjajkovski (1850-1916), heeft Poesjkins verhaal als uitgangspunt
genomen voor een opera in drie bedrijven, maar heeft daarbij tevens
gebruik gemaakt van verzen van drie andere schrijvers: onder hen
Gavrila Derzjavin (1743-1816), de belangrijkste Russische dichter in de
periode vóór Poesjkin. Op 19 december 1890 werd de eerste uitvoering van Pique Dame in Sint Petersburg gegeven. Vanaf
1900 werd de opera tevens in Duitsland gespeeld; de eerste vertaling
werd nog aangevuld met enkele nieuwere. De meest recente, die van de
dichter Rainer Kirsch (geb. 1938), wordt gebruikt in de aangepaste
versie door de Russische componist Alfred Schnittke (1934-1998).
Pique Dame De handeling speelt aan het einde van de achttiende eeuw in Sint Petersburg. De onbemiddelde officier
Herman van beroep ingenieur kijkt nauwlettend toe tijdens de
kansspelen waarmee de adellijke officieren hun tijd zoet brengen.
Wanneer vorst Jeletski zijn bruid aan de aanwezigen voorstelt, herkent
Herman in haar de door hem intens aanbeden Liza. Deze wordt begeleid
door een oude gravin, die de aanwezigen vertelt dat ze in haar jeugd,
toen ze in Parijs nog een onverslaanbare schoonheid was, het geheim van
drie 'onverslaanbare' kaarten heeft ontdekt. Liza
wil Herman helpen en zorgt ervoor dat hij in de vertrekken van de
gravin binnenkomt. Doch voordat Herman de gravin het geheim van de
kaarten kan ontfutselen, sterft ze van schrik. Maar
in de daarop volgende nacht verschijnt de geest van d gravin, die hem
alsnog het geheim van de kaarten influistert, maar ze heeft voor deze
onthulling wel een voorwaarde: Herman moet Liza gelukkig maken. Doch
als die merkt dat Herman alleen maar meer oog en oor heeft voor het
spel, springt ze uit vertwijfeling in de rivier. Herman wint in de club
het ene hoge bedrag na het andere, maar net als hij zijn derde kaart
wil uitspelen, ziet hij opnieuw het gezicht van de gravin. Hij verliest
daarop alles en maakt een einde aan zijn leven. __________
Europese steden met extra aandacht, donderdag 12 december op ARTE-TV
Reportage Als u onze bijdrage van woensdag 10 december heeft gelezen op onze moedersite Cultuurtempel, zou
u geneigd kunnen zijn te denken dat tal van het aspecten van het
veelzijdige fenomeen Stad via diverse televisiezenders in West-Europa
voor donderdag 11 december waren voorbehouden. Alsof hetom 'afgesproken
werk' gaat, blijkt dat het in ons artikel behandelde nog niet eens de
helft van het aanta steden te zijn dat deze bewuste dag op de beeldbuis
zal verschijnen in enigerlei context. Naast de genoemde reportages over verhuizen naar een stad, een bij de wederopbouw van een land vergeten stad, en tenslotte twee door zware misdaad geteisterde steden, willen we u ook nog wijzen op twee achter elkaar uit te zenden programma's over andere, in totaal drie steden.
De eerste van de beide programma's wordt uitgezonden tussen 22:35 uur en 23:35 uur en behandelt, onder de titel Liverpool Beat city,
die Engelse stad, waar de Beatles-rage bijna een halve eeuw geleden is
begonnen. Liverpool is dit jaar bestempeld tot culturele hoofdstad van
Europa, samen met het Noorse Stavanger.
Discussieprogramma In aansluiting daarop, om 23:35 uur, volgt het ruim een uur durende discussieprogramma Paris-Berlin, die Debatte. Het thema van de discussieavond die met de beide bevriende hoofdsteden te maken heeft, is Brauchen wir das Christentum?
Aangezien
het ook en vooral, zo niet uitsluitend, Frankrijk en Duitsland zijn,
die bepalen wat in Europa belangrijk is en wat er zoal moet gebeuren,
is het niet oninteressant om te weten wat de diverse discutaerenden
daarover te melden hebben. Lange gold Europa als het christelijke
wereddeel bij uitstek; niet alleen in religieus opzicht, maar tevens
qua culturele achtergronden, waarden en ontwikkelingen. Nu
ons werelddeel in niet onbelangrijke mate voorzichtig wordt
geïslamiseerd een feit dat sommige mensen wat zorgen baart, anderen
volkomen hysterisch maakt en naar alle kanten in onbedaarlijke gekte
doet doorslaan is het de vraag in hoeverre de christelijke normen en
waarden die niet per definitie van kerkbezoek of godsgeloof
afhankelijk hoeven te zijn, maar zich als zelfstandig cultuur- en
gedachtengoed die allengs zijn ontstaan uit die ooit, tot en met de
Renaissance, brede basis voldoende tegenwicht zullen kunnen bieden
tegen de nieuwe invloeden die mede hun kansen hebben gekregen door de
open grenzen en allerlei andere opvattingen en daaruit voortvloeiende
maatregelen om een hecht fundament te kunnen blijven voor al
diegenen, die niet tegen integratie zijn, maar wel vóór het behoud
vanhet bestaande dat zijn sociaal-culturele invloed in ruime mate heeft
bewezen. ____________ Afbeeldingen 1. Liverpool. Havengebied werelderfgoed. 2. Voorplat van de Nederlandse vertaling van Novalis' verhandeling Die Christenheit oder Europa, verschenen Bij Wereldbibliotheek, 1949.