Inhoud blog
  • BBC Radio 3: Rabindranath Tagore vijf keer een kwartier in 'The essay'
  • BBC Radio 3 presenteert donderdagmiddag het muziekdrama Telemaco van Christoph Willibald von Gluck
  • Ergerlijke geluiden als thema van vijf maal een kwartier The essay van BBC Radio3
  • De Britse schrijver en journalist George Orwell overleed op 21 januari 1950
  • Koning Friedrich II van Pruisen en de muziek; twee programma's achtereen op Duitse radiozender NDR Kultur
    Zoeken in blog

    Cultuurspectrum
    Woord en beeld
    24-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee onbekende pianostukken van Mozart in Salzburg ontdekt
    De Stiftung Mozarteum Salzburg heeft twee onbekende pianostukken van Wolfgang Amadeus Mozart ontdekt. Dat heeft het instituut zelf donderdag bekendgemaakt. Nadere details dienaangaande zal men op 2 augustus aanstaande openbaren. Het is niet de eerste keer dat na het overlijden van het Weense wonderkind (1756-1791) onbekende stukken zijn opgedoken.
    Het blijkt in dit geval om stukken te gaan die reeds langer in het bezit van de Stiftung waren, maar waarvan is gebleken dat ze nog nimmer in de openbaarheid waren terechtgekomen. Men is aldaar van mening dat het hierbij om composities gaat die Mozart in zijn jeugd moet hebben geschreven.
    Op zondag 2 augustus zullen deze stukken meteen publiekelijk worden voorgesteld door de veelzijdige klavierspeler — clavichordist, cembalist en (forte)pianist — Florian Birsak, en wel op het het eigen Hammerklavier van de componist, dat in het huis van de familie Mozart te Salzburg staat.
    __________
    Afbeelding: Florian Birsak aan een zijner instrumenten. Foto: "Blow Up" Fotostudio Schaffler & Friese.

    24-07-2009 om 22:33 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:Mozart, Florian Birsak
    >> Reageer (0)
    23-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar staat Duitsland '” De volgende generatie is in aantocht

    Een andere generatie
    In de documentairereeks Wo steht Deutschland wordt op donderdag 23 juli, tussen 22:15 uur en 23:00 uur, door het tweede Duitse publieke televisienet ZDF, een nieuwe aflevering uitgezonden. Deze draagt de Engelse titel Germany's next generation — Kinder und der Ernst des Lebens. Overal in Europa raken steeds meer maatschappelijke geledingen totaal vergiftigd door onnodig en niet zelden onterecht gebruik van Engelse-, en in de meeste gevallen zelfs Yanken-termen. Vindt men dat internationaal aandoen, maakt het en goede of ontwikkelde indruk? Neen, natuurlijk niet: de slaafsheid ten opzichte van een waanidee dat alles in het Engels zou moeten prevaleert hier. Maar waarom dan de tweede helft van de titel wel in het Duits?En zelfs als er een Amerikaanse, Franse vertoning, of ergens anders ter wereld, zou worden gegeven, dan kan men bij die passende gelegenheden gebruikmaken van een anderstalige titel. Nu doet het aan als een uiting van willekeur, een ratjetoe dat bepaald niet bijdraagt tot wwn verhoging van de eventueel gewenste geloofwaardigheid.
    Voor ons is de in de betreffende documentaire gestelde vraag vanzelfsprekend van belang, ook en vooral doordat daar door een dolgedraaide minister van Binnenlandse Zaken een nieuwe Gestapo wordt voorbereid die terreur, angst en haat zal zaaien over Europa en daarbuiten. Daarom is het goed te weten hoe het er met de jeugd in dat naburige land is gesteld. Hoewel de titel een Engelse next generation suggereert, wordt verderop in de verklarende tekst gerept van de hedendaagse jeugd in dat land. Dat betekent dat ieder moet gaan kijken die daartoe in de gelegenheid is en die zich daarbij ook nog eens voor dat toekomstbeeld interesseert.
    Deze Dokumentation is in 2009 gereedgekomen, en zal door het ZDF worden herhaald in de nacht van donderdag 23 op vrijdag 24 juli, vanaf 04:45 uur.

    23-07-2009 om 08:49 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:De nieuwe Duitsers — hoe en wat exact?
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Land van melk en honing '” twee avonden achtereen drie delen

    Verleden jaar is de zesdelige  Franse dramaserie Revivre (Nieuw leven) uitgekomen; de Duitse titel daarvan is Milch und Honig, doelend op het verre land Israël. Deze zes delen zullen worden herhaald, nu het zomertijd is en men in vrijwel al die zenders niet over voldoende middelen beschikt om steeds maar geld beschikbaar te stellen voor nieuwe producties en omdat er veel minder mensen naar zullen kijken aangezien het tussen half juni en half september vakantietijd is.
    Het voordeel van deze herhaling is dat er slechts goed een etmaal vereist is om alle zes delen te 'consumeren': zowel op donderdag 23 juli als op vrijdag 24 juli zullen er — tussen 21:00 uur en 23:20 uur — drie afleveringen van elk ongeveer drie kwartier achtereen worden uitgezonden.


    Het verhaal in deze rolprent van Haim Bouzaglo begint in 1946 op een Spaanse boot met bestemming Israël. Daar zijn tal van Joden bijeen uit verschillende delen van Europa: Polen, Marseille en Casablanca. Niet weinigen van hen blijken de onnoemelijke verschrikkingen van (een der) concentratiekamp(en) te hebben overleefd.
    Zij willen een nieuw leven beginnen in het beloofde land, en stuiten daarbij op tegenstand van de Engelsen, die in de bewuste regio het voor het zeggen hebben.
    We zien onder anderen Marie-France Pisier en Bernard Campan als protagonisten. De muziek werd gecomponeerd door Stéphane Zidi; Romain Winding tekent voor het camerawerk. De uitzendingen zullen worden gerealiseerd op het beeldformaat 16:9 en in HD-kwaliteit.
    Voor meer gedetailleerde gegevens zij verwezen naar de informatie op de website van Arte-televisie.
    __________
    Foto: Arte France, © Bernard Barbereau.

    23-07-2009 om 05:17 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:Gedramatiseerde geschiedenis: 1946, Europese Joden, Israël
    >> Reageer (0)
    22-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Straling, oftewel De wetenschap van het risico '” op Arte
    De Frans-Duitse cultuurzender wijdt op woensdag 22 juli, 's avonds tussen 22:50 uur en 23:45 uur, een documentaire uit over de wetenschappelijke stand van zaken met betrekking tot de toename van de hoeveelheden aan straling als gevolg van het gebruik van mobiele telefoons en internetverbindingen. Doordat de toename in het gebruik van deze draadloze communicatiemiddelen gigantisch blijft toenemen, zijn er steeds meer groeperingen, die de verklaringen van zogeheten, of zelfs werkelijke, deskundigen niet meer vertrouwen en steeds meer en vaker, alsmede grotere twijfels ontwikkelen over die uitspraken welke steeds weer neerkomen op de verzekering dat er geen enkele nadelige gevolgen aan deze vorm van straling kleven, noch voor de maatschappij als geheel, noch als bedreiging voor individuen in de zin van gezondheidsrisico's.
    De Franse documentaire uit 2008 van Jean-Christophe Ribaut is een bijdrage van Arte France, die zal worden uitgezonden in HD-kwaliteit op het beeldformaat 16:9. Daarin worden we op de hoogte gebracht van de (toen) laatste stand van zaken.
    De film zal binnen twee weken nog drie keer door Arte televisie worden uitgezonden: allereerst op zaterdag 25 juli, 's ochtends om 05:00 uur, vervolgens op zaterdag 1 augustis om 10:55 uur en op dinsdag 4 augustus, nog weer vanaf het ochtendkrieken om 05:00 uur.
    Wellicht is het, mede vanwege de tegengestelde meningen die de ronde doen, niet onverstandig om het artikel over Straling in de Wikipedia-emcyclopedie te raadplegen.

    22-07-2009 om 00:20 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:stralingsgevaren, tv-documentaire
    >> Reageer (0)
    21-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gustav Mahlers Negende Symfonie tijdens Rheingau Musik Festival
    Transfiguratie-symfonie
    Op enkele regionale Duitse radiozenders welke eveneens in ons land te ontvangen zijn — in ieder geval via NDR Kultur en WDR 3 — zal hedenavond rechtstreeks verslag worden gedaan van de opening, middels een concert, van het Rheingau Musik Festival 2009. U kunt dan luisteren naar een uitvoering van de Negende Symfonie van Gustav Mahler (1860-1911), die dezer dagen al vaker op radiozenders elders werd gespeeld, maar die we hebben gelaten voor wat zij was, omdat deze werd geleid door een Mahler-specialist die niet door onze beugel past.
    De versie die u op dinsdag 21 juli kunt beluisteren binnen het tijdsbestek van 20:05 uur en 22:30 uur, zal worden gespeeld door het Sinfonieorchester des Hessischen Rundfunks onder leiding van Paavo Järvi, één der zonen uit de dynastie der hedendaagse musici, welke die familienaam draagt. Er zal ongetwijfeld nog een ander werk op het programma staan, aangezien deze Negende hooguit zestig procent van de tijd in beslag zal nemen.
    Een uitgebreid artikel met toelichting op dit opus is te vinden op een enigszins aan ons weblog verwante cultuursite, All art is quite useless van Rond1900.nl, en om u en eventuele alle uwen het zoeken te besparen, hoeft u alleen maar hier te klikken.
    __________
    Foto: Paavo Järvi.

    21-07-2009 om 10:36 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:Mahler, Paavo Järvi, Rheingau Musik Festival
    >> Reageer (0)
    20-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reizen naar Wagners Tristan und Isolde te Barcelona in 2010

    Mild und Leise
    Het Vlaams Wagner Genootschap organiseert vanaf nu, voor februari 2010, een opera-reis naar de Spaanse cultuurstad Barcelona, omdat daar in die maand het muziekdrama Tristan und Isolde van Richard Wagner (1813-1883) op het programma staat. De componist heeft in de periode 1856-1859 aan deze opera gewerkt en in laatstgenoemd jaar de laatste hand aan de partituur gelegd, maar het heeft nog tot 1865 geduurd voordat de eerste uitvoering werd gegeven.


    In Barcelona wordt Tristan und Isolde gepresenteerd "in de scenografie van David Hockney", schrijft Jos Hermans van het Vlaams Wagner Genootschap ons. Vijf klinkende namen staan eveneens reeds aangekondigd: de Duitse tenor Peter Seiffert, de Amerikaanse sopraan Deborah Voigt, de Deense bariton Bo Skovhus, de in Zuid-Korea geboren bariton Kwangchoul Youn en de Duitse mezzosopraan Michaela Schuster. Zij en tal van anderen zullen er dan voor zorgen dat u zich zult kunnen overgeven aan het ertrinken, versinken en aan de unbewußt höchste Lust van het Gesamtkunstwerk.
    Voor nadere informatie omtrent voorwaarden en dergelijke meer kunt u terecht op het weblog Leidmotief van het VWG.
    __________
    Afbeelding: Een scène uit de versie van Tristan und Isolde uit 2008, zoals gegeven door de Opera van Los Angeles. Deze afbeelding siert de berichtgeving van het VWG over Tristan und Isolde.

    20-07-2009 om 10:28 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:Operareizen, Wagner, Vlaams Wagner Genootschap
    >> Reageer (0)
    19-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Händels Partenope tijdens derde Proms-avond in Londen

     BBC Proms weer van start gegaan
    Jongstleden vrijdag is het zoveelste zomerse muziekfestival in Europa van start gegaan, alleen met dit verschil dat dit festijn     met meer dan zeventig concerten binnen twee maanden — de BBC Proms — ongetwijfeld de meeste aandacht zal genereren door de vele BBC-radio en -televisie-uitzendingen. Was er vrijdag sprake van een traditioneel orkestconcert met diverse solisten, die composities van vooral eind negentiende en begin twintigste eeuw ten gehore hebben gebracht, gisteren was Joseph Haydn (1732-1809) met zijn oratorium Die Schöpfung aan de beurt, in het kader van zijn tweehonderdste sterfdag, en heden wordt Georg Friedrich Händel (1685-1759) aan bod met een concertante uitvoering van de opera Partenope door het Concerto Copenhagen onder leiding van Lars Ulrik Mortensen. Het concert in de Royal Albert Hall begint om 19:00 uur onze tijd, wordt twee keer onderbroken: de eerste keer tussen 20:10 uur en 20:30 voor het programmaonderdeel Proms Plus, waarin Catherine Bott, Lars Ulrik Mortensen and Dr Suzanne Aspden over Handel's Partenope discussiëren. De tweede onderbreking is tussen 21:35 uur en 21:55 uur onderbroken door het praatprogramma Twenty minutes, en gaat daarna verder tot 23:15 uur. Op het betreffende onderdeel van de website van BBC Radio 3 kunt u nog de namen vinden van de solisten en eventueel verdere informatie.

    Achtergronden
    Partenope
    is een van de talrijke muziekdrama's die Händel heeft gecomponeerd, maar tevens een van de opera's die we nauwelijks tegenkomen. En daar heeft zo'n herdenkingsjaar dan wel een positieve functie: naast alle bekende stukken komen er eindelijk ook (weer eens) de minder dan wel geheel niet bekende composites voor het voetlicht.
    Voordat Händel zich over de tekst ontfermde — die hem moest inspireren tot het schrijven van de juiste muziek —, hadden reeds anderen een opera met de titel Partenope op de planken gebracht: in 1699 door de Italiaan Luigi Mancia (ca. 1665-1708) en in 1708 door diens landgenoot Antonio Caldara (ca. 1670-1736). Deze beiden hadden reeds gebruik gemaakt van het libretto uit 1699 van Silvio Stampiglia (1664-1725), en Händel is hen daarin gevolgd. Het is zelfs mogelijk dat Händel de uitvoering van Caldara's versie omstreeks 1710 in Venetië heeft bijgewoond.

    De geschiedenis
    Partenope, de stichtster van Napels en protagoniste van talrijke sagen heeft drie aanbidder: prins Arsace, Armindo en Emilio. Maar eenvoudig is dat niet, te meer daar ze ook nog een tegenspeelster heeft: de cypriotische prinses Rosmira, die erin slaagt de ontrouwe Arsace terug te veroveren. Partenope kiest uit de beide overgebleven heren Armindo, nadat Emilio haar met oorlog had gedreigd en zij ten opzichte van hem de zege wist te behalen.
    De eerste uitvoering van Händels versie van Partenope werd gegeven op 7 maart 1730 in His Majesty's Theatre. Drie jaar later werd er een Duitse versie voorgesteld in de Hamburgse Opera.
    Naast Händel zijn er nog in ieder geval vier componisten geweest die Partenope op muziekhebben gezet, zowel voordat hij het libretto had verklankt, door Luca Antonio Predieri (1688-1767) in 1719, en Domenico Natale Sarri (1679-1744) in 1722; alsook na hem, door onder meer Johann Adolf Hasse (1699-1783) in 1767, die echter een tekst van Metastasio heeft gebruikt.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Dirigent en klavecinist Lars Ulrik Mortensen. (Foto: Concerto Copenhagen.)
    2. Georg Friedrich Händel in 1756.
    3. Sopraan Inger Dam-Jensen zingt de partij van Partenope in de uitvoering van de gelijknamige opera van Händel tijdens de derde avond van de BBC Proms in de Royal Albert Hall.

    19-07-2009 om 12:57 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:Barokopera, Concertante uitvoering, BBC Proms 2009
    >> Reageer (0)
    18-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drie opera's op een zomerse zaterdagavond via de ether

    Händels Admeto
    Op zaterdag 18 juli zullen er in ons directe etherbereik drie muziekdrama's uit verschillende perioden worden voorgesteld: twee via de radio, één via de beeldbuis. Zowelop de Duitse regionale radiozender NDR Kultur alsook via de zusterorganisatie WDR 3 — en wellicht ook nog op tal van de andere 'streekzenders' binnen de ARD — zal de opera
    Admeto, Re di Tessaglia van Georg Friedrich Händel worden uitgevoerd. Het betreft hier de bewerking van een oorspronkelijk Italiaanse tekst L'Antigona delusa da Alceste van de Italiaanse librettist Aurelio Aureli (1652-1708). Er bestaat enige twijfel omtrent het antwoord op de vraag wie voor de bewerking van dat libretto heeft gezorgd: de naam van een Italiaanse impresario van Duitse afkomst, Nicola Francesco Haym (1678-1729) en die van de librettist (1687-1765) Paolo Antonio Rolli vallen in dat verband.
    Op 11 februari 1727 werd te Londen de première gegeven in His Majesty's Theatre. Pas in 1925 werd in Braunschweig een Duitse versie als wederopname in het repertoire gerealiseerd. Tijdens de Händel-Festspiele in 1959 was — hoe kon het anders: Halle — aan de beurt, en in 1986 is er een uitvoering van gegeven in Basel. Zoals de Italiaanse tekst waarop het muziekdrama is gebaseerd, reeds doet vermoeden, behandelt deze opera dezelfd stof als
    Alceste uit 1767 van Christoph Willibald von Gluck (1714-1787).

    Offenbachs Orpheus en Pergolesi's Salustia
    In het programma
    Scala van de Belgische radiozender Klara wordt, eveneens op zaterdag 18 juli, maar dan vanaf 20:05 uur een uitvoering gepresenteerd van het muziekdrama in twee bedrijven, Orphée aux enfers uit 1858 van Jacques Offenbach (1819-1880). Bij een volgende gelegenheid zullen we in deze regels wel dieper op die materie ingaan.
    Bijna een half uur na het begin van Offenbachs
    Orpheus kan men via Mezzo-televisie een presentatie volgen van het eerste muziekdrama van Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736), die we, in grote lijnen bekeken, eigenlijk alleen maar kennen van La serva padrone. Mezzo toont echter het eerste werk voor het muziektheater dat de jong gestorven Pergolesi heeft gerealiseerd: Salustia. Dit werk is een opera seria op een tekst van Morelli. De eerste uitvoering werd in januari 1732 te Napels gegeven.
    De uitzending via Mezzo betreft een opname uit 2008, die is gemaakt tijdens het Radio France Festival Montpellier.
    ___________
    Afbeeldingen
    1. 'Händel-librettist' Haym staat aan het klavecimbel. Schilderij van ca. 1709 door de Italiaanse schilder Marco Ricci (1676-1730).
    2. De jong gestorven Italiaanse componist Giovanni Battista Pergolesi.

    18-07-2009 om 15:55 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:Opera via radio, Opera via televisie, Hándel, Offenbach, Pergolesi
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Versailles, oftewel de grootste droom van Koning Lodewijk XIV

    Gedramatiseerde documentaire
    BBC Two Television presenteert op zaterdag 18 juli, 's avonds tussen 21:15 uur en 22:15 uur, de gedramatiseerde documentaire van Paul Burgess
    Versailles, ou le rêve d'un roi, waarin het leven zal worden belicht van de Zonnekoning, oftwel Lodewijk XIV, en de bouw van het paleis te Versailles. De man, die door zijn omgeving schijnbaar op handen werd gedragen en vereerd, en die half Europa heeft veroverd, was bij zijn komst op aarde een geschenk uit de hemel. Zo luidt ook de titel van het eerste hoofdstuk van het eerste van vier onderdelen — die de benamingen van de jaargetijden hebben meegekregen — in de biografie (2006) van Antonia Fraser. De ondertitel — Leven en Liefdes van de Zonnekoning — past geheel bij de persoon die in zijn latere positie van koning het middelpunt werd van meer dan gebruikelijke belangstelling, zelfs voor een protagonist van dat kaliber: koning van een machtige natie. Dat er dan een wisselwerking ontstaat tussen het verlangen om te worden vereerd — aanbeden als een farao — van de persoon(lijkheid) die zo nadrukkelijk centraal staat enerzijds, en aan de andere kant de hofhouding met lieden die niets liever doen dan intrigeren — waar Loewietje zelf ook bepaald niet vies van was — en al vooruit lopen op wensen die wellicht helemaal niet zullen opduiken, gaat de sfeer om de protagonist een eigen leven leiden en raakt steeds opnieuw uitvergroot met het resultaat dat de geschiedenis ons in Louis XIV heeft getoond.

    Vrouwen
    Wie zal het verbazen dat er voldoende vrouwen bereid waren zich onvoorwaardelijk — in waarheid of slechts schijnbaar — over te geven aan de Man met zoveel Macht, en dat ook in die context rivaliteiten en zeer weloverwogen zetten werden gedaan. De laatste van Louis' talrijke minnaressen was de bruid van zijn kleinzoon, Adélaïde van Savoye, en die dame wist wat ze deed en wat ze wilde en zij besefte welke invloed er van zo'n positie — maitresse van de monarch — kon uitgaan, en zij heeft dan ook de uitspraak gedaan die inhield dat
    onder een koning een land eigenlijk wordt geregeerd door vrouwen.
    Leven en liefhebben van de flamboyante monarch komt in beelden tot leven in het bewuste documentaire drama dat de BBC presenteert; de gedramatiseerde scènes zijn opgenomen in diverse vertrekken van het paleis te Versailles, dat wellicht toch de grootste liefde in het leven van Lodewijk XIV is geweest. In ieder geval is het resultaat van zijn wensen en verlangens dienaangaande tot op de huidige dag overeind gebleven.


    In de biografie van Antonia Fraser hoef je alleen maar het register op te slaan om vast te stellen welk belang Versailles binnen het kader heeft: twintig verschillende thema's worden daarin opgesomd, en uit de verwijzingen naar de inhoud blijkt alleen al welke importantie bepaalde onderdelen van dat pronkslot hebben (gehad), aangezien er naar meerdere bladzijden wordt verwezen.
    De schoonzuster van Lodewijk XIV, Liselotte van Orléans, wordt op de achterzijde van het boek geciteerd met haar gedachte dat later — en dat is onder meer thans — de geschiedenis over het Hof van Versailles "beter en onderhoudender" zouden (kunnen) "zijn dan welke roman ook". Dat ze aan die opvatting toevoegde dat menigeen wel eens zou kunnen denken dat het daarbij om sprookjes ging, is helemaal niet verwonderlijk: de pracht en praal van Versailles is immers niet zelden omschreven als "een sprookje".
    Antonia Fraser heeft aan de verwachting van de Hoogwelgeboren Vrouwe Liselotte voldaan en een amusant alsmede — wat nog veel belangrijker is: inzicht verschaffend — boek over al die aspecten in het leven van de Zonnekoning — macht, vrouwen, hof, de katholieke kerk en Versailles — geschreven, dat inmiddels ook in een Nederlandse vertaling is verschenen.
    Na het zien van de film is het voor sommigen niet al te gemakkelijk nog eigen beelden te vormen, zoals tijdens het lezen. Toch is dat de moeite van het proberen waard. Eigen beelden van situaties zijn niet eerst voorgekauwd door anderen, waarmee overigens niets ten nadele van het docudrama op BBC Two gezegd wil zijn. Maar lezen in een boek dat goed geschreven is, kan de eigen fantasie op een uitstekende manier prikkelen.

    Antonia Fraser:
    LODEWIJK XIV — Leven en Liefdes van de Zonnekoning. Een biografie.
    Vertaald door Pieter van der Veen en Chiel van Soelen.
    Paperback 416 pag. met 2 x 16 pag. kleurenillustraties. Nieuw Amsterdam
    Uitgevers, Amsterdam. ISBN 978-90-468-0254-0.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Louis XIV in de gedramatiseerde documentaire van de BBC. (Foto: BBC Television.)
    2. Schrijfster Antonia Fraser met mooie kat.
    3. Scène in één der vertrekken van (het echte) Versailles uit het BBC-docudrama. (Foto: BBC Television.)
    4. Voorzijde van de biografie uit 2006 over Lodewijk XIV, door Antionia Fraser.

    18-07-2009 om 11:17 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:Antionia Fraser, biografie, Louis XV, docudrama
    >> Reageer (0)
    17-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De wensdroom van Theo Loevendie: een Spinoza-opera voor 2012
    Desnoods samen met twee straatmuzikanten
    Nog voordat hij tachtig jaar wordt, hoopt Theo Loevendie een opera over de Amsterdamse brillenslijper en filosoof Baruch de Spinoza (1632-1677) te kunnen realiseren. Althans, dat is wat in een groot artikel in de bijlage de Verdieping (pag. 21) van het dagblad Trouw van heden wordt gesuggereerd door de toevoeging (76) aan de naam van deze Nederlandse componist, die echter volgens gegevens elders op 30 september aanstaande negen en zeventig jaar hoopt te worden, waarmee de genoemde streefdatum voor een uitvoering in 2012 niet meer binnen zijn achtste levensdecennium valt. Het gehele artikel — Telkens dacht hij aan Spinoza — valt na te lezen in de elektronische versie van Trouw op internet.
    Als het geen officiële opera op de planken van het Muziektheater in Amsterdam wordt — volgens de componist is dat de ideale plek omdat in die buurt van Amsterdam Spinoza heeft gewoond en gewerkt —, dan is Loevendie bereid zelf op te treden, desnoods met twee straatzangers aan zijn zijde. "En dat is geen grapje," zegt Theo Loevendie.

    Spinoza al eerder protagonist in Nederlandse opera
    In een apart kader met de titel Filosofen in de opera wordt nog ingegaan op drie filosofen die in een opera voorkomen: Socrates (470-399 vóór onze jaartellng) bij Georg Philipp Telemann (1681-1767), Seneca (ca. 1 vóór onze jaartelling tot 65) bij Claudio Monteverdi (1567-1643), en Albert Einstein (1879-1955) bij Philipp Glass (*1937). Ach, en zo zal er hier en daar nog wel eens een wijsgeer met een naam als een klinkende klok in een muziekdrama voor het voetlicht worden gevoerd. Noodzakelijk die allen op te sommen, is het dan ook niet, maar in dat bewuste kader had de schrijfster van het artikel of de verantwoordelijke redacteur niet mogen voorbijgaan aan de opera Spinoza van Loevendie's collega Ton de Kruyf (*1937). Dit muziekdrama is in 1971 in Amsterdam in première gegaan en was muzikaal gezien helemaal niet beroerd, maar de tekst was een aanfluiting. [1] "Ik denk niet alleen met mijn hoofd, maar ook met mijn kloten en ook met mijn reet," laat de librettist die wijsgeer zingen en daarin volgt de componist. Nou mag iedereen van mij en van vele anderen — en ik denk steeds van een nog steeds groeiend aantal mensen — dergelijke begrippen gebruiken, maar dan toch wel graag binnen een passend kader, en dat kon ik tijdens de uitzending op de radio echter niet ontdekken.
    Niet zo lang daarna sprak ik weer eens met de dirigent, die de première had geleid, Francis Travis (*1921); toen ik mijn bezwaren tegen de tekst kenbaar maakte, zuchtte deze diep en zei hij dat hem dat steeds opnieuw diezelfde kritiek had bereikt.
    __________
    [1] Over abjecte tekst gesproken: Theo Loevendie ziet het al voor zich: een koor van acht rabbijnen, dat de 'verschrikkelijke tekst' over de verbanning van Spinoza uit Amsterdam zingt. Is er al een regisseur die dat ook vóór zich ziet? Dan kunnen er wellicht snel brillen met glazen worden geslepen, opdat deze droom van Theo Loevendie op de door hem gewenste termijn kan worden gerealiseerd.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Componist Theo Loevendie. Foto overgenomen uit de cd/dvd-versie van Loevendie's De dag- en nachtegaal, naar het sprookje van Andersen.
    2. De filosoof en opticiën Baruch de Spinoza. Standbeeld bij de Amsterdamse Stopera, de plek van Spinoza's geboortehuis.

    NB: Op de site van het Nederlandse dagblad Trouw wordt inmiddels de juiste leeftijd
    (78) van Theo Loevendie vermeld.

    17-07-2009 om 16:35 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:Theo Loevendie, Spinoza-opera
    >> Reageer (0)
    16-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Amor en Psyche '” een rijk geïllustreerd versepos uit 1882 van Robert Hamerling
    Bij het verplaatsen van boeken
    Het gebeurde niet eens, zoals Arthur van Schendel overkwam na een verhuizing, bij het uitpakken van de boeken, dat enkele grotere uitgaven me opnieuw in handen vielen doordat ik moest 'opschuiven' als gevolg van de toevoeging van flink wat aanwinsten gedurende het laatste half jaar die eerst, om tal van redenen, voor een deel nog op stapels waren blijven liggen. Eén van de fraaiere exemplaren die tijdens het fin de siècle waren gepubliceerd, was het in een A4-band uitgegeven epos van Robert Hamerling, Amor und Psyche.
    Het boek is goed geconserveerd, behalve de rug. Dat zal ook de reden geweest zijn waarom diverse mensen het exemplaar niet wilden kopen, ook al kostte het, begin jaren zestig, slechts achtennegentig cent. Toen heb ik na enige tijd maar besloten het zelf te houden. Dat besluit betreur ik niet, zelfs al zou de inhoud qua tekst mij niet aanspreken, want niet alleen de band is zeer de moeite waard, de schutbladen binnenin, zowel voorafgaande aan de Franse titel en het normale titelblad, achterin het boek komt het vel met de paginagrote illustratie — in plaats van dikwijls geplaatst marmerpapier — nog tweemaal voor.

    De auteur

    Robert Hamerling werd in de niederösterreichische plaats Kirchberg am Walde op 24 maart 1830 geboren als Rupert Johann Hammerling. Hij was de zoon van een arme wever en zou daardoor nimmer de opleiding hebben kunnen volgen die hem deelachtig is geworden als niet derden daarvoor de benodigde middelen beschikbaar hadden gesteld. Zo kon hij vanaf 1840 de onderbouw van het gymnasium in het cisterciënzerklooster te Zwettl volgen. Vier jaar later zette hij zijn opleiding voort aan een Weens hoger gymnasium en weer vier jaar daarna ging hij in dezelfde stad talen, geschiedenis, filosofie en medicijnen studeren. Tijdens de Revolutie van 1848 diende hij in het Akademische Legion. Via tijdelijke banen als leraar-invaller, eerst in Wenen, vervolgens in Graz, kwam hij in 1855 terecht als docent aan een gymnasium in Triést, waar hij zo'n elf jaar bleef, maar vroegtijdig werd gepensioneerd als gevolg van zware maag- en darmklachten. Daarna vestigde hij zich in Graz, waar hij op 13 juli 1889 is overleden.

    Hamerlings oeuvre
    Zijn eerste in boekvorm gepubliceerde werk, het poëtische Venus im Exil, dateert uit 1858. Het zou echter nog tot 1866 duren voordat hij bij een breed publiek bekendheid zou krijgen met het epos Ahsverus in Rome. Hamerling zou meer thema's uit de oudheid tot onderwerp van epiek en lyriek maken, maar daarnaast zouden aspecten van de Romantiek en de nawerking daarvan hun ingang vinden in de veelal retorisch opgeklopte teksten vol sensualiteit en — helaas niet zelden — een overmaat aan gezwollen pathos. Zijn drama's — zoals de tragedie Danton und Robespierre uit 1871 — bleven, evenals de nationaal getinte satiren, zonder literaire of maatschappelijke gevolgen. Zijn roman Aspasia, een Heleense kunstenaars- en zedenroman is in Nederlandse vertaling bij uitgeverij Minerva verschenen. Naast autobiografisch werk onder de ietwat theatrale titel Stationen meiner Lebenspilgerschaft (1889) schreef Hamerling veel brieven, welke tijdens zijn leven ongepubliceerde bleven, maar in vier delen tussen 1897 en 1901 zijn uitgegeven. Tijdens zijn actieve schrijversleven behoorde Robert Hamerling tot een van de meest gelezen auteurs. Zijn Verzamelde Werken zijn in 1911 in zestien banden verschenen. In zijn geboortehuis is thans het Robert-Hamerling-Museum gevestigd.

    Amor und Psyche
    Hamerlings Dichtung in sechs Gesängen, met de titel Amor und Psyche, voor het eerst verschenen te Hamburg in 1881, beleefde tal van herdrukken. Het boek is voorzien van diverse illustraties in de tekst, ter opluistering van het begin van een Zang, dan wel in grotere afdrukken, die een halve en hier en daar zelfs een hele bladzijde in beslag nemen.
    Van de reeds als gezwollen gekwalificeerde teksten een willekeurig voorbeeld:

    «Jch bin du und du bist i c h , mein Seelchen!
    Eins sind wir — vereint in Liebe — selig!
    Kind, was willst du mehr? Lass dir's genügen!
    Denn so lang nur mit des G e i s t e s Augen
    Du mich schauen wirst, bin ich der Deine,
    Bleib' ich immerdar dir unverloren;
    Aber schaust du mich mit Leibes Augen
    Schaust du mich als Aussending und - Wesen,
    Kind, dann h a s t du mich nicht mehr — verlieren
    Wirst du mich, verlieren mich auf immer:
    So, Geliebte, will es das Verhängnis!» —


    Bij al die uitvergrote gevoelsuitbarstingen die voor menig lezer anno nu maar moeilijk te verteren zijn, geef ik wel te bedenken dat ze uit een tijd komen die we niet zelf hebben meegemaakt, en zou ik er — mede ter relativering — op willen wijzen dat we zelf teksten uit onze jeugd of ook nog van daarna — afhankelijk van de leeftijd die de lezer in kwestie heeft — inmiddels hopeloos ouderwets vinden, en die zijn een halve eeuw of meer jonger dan deze epische versregels.

    Afbeeldingen
    1. Voorplat met bandversiering van de uitgave — in dit geval de zesde druk, uit 1882, van het versepos Amor und Psyche.
    2. Leraar en schrijver Robert Hamerling (1830-1889).
    3. Voorbeeld van paginagrote illustratie in Amor und Psyche.
    4. Schutblad op speciaal papier en bijzondere illustratie in plaats van de toen veelgebruikte marmers.

    16-07-2009 om 09:48 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:Duitstalige literatuur: Robert Hamerling, boekilluminatie
    >> Reageer (1)
    15-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zwitserse revolutie in de chocoladeproductie: blijvende stabiliteit

    Na zes decennia resultaat
    SPIEGEL ONLINE meldt in een artikel van Alice Chapulny dat heden is gepubliceerd, over een revolutie in de productie van chocolade, een van oudsher Zwitsers product, waarover een in Zwitserland veel voorkomende categorie consumenten, de bergbeklimmers, zowel bij hevige koude, alsook bij sterke hitte al heel lang klagen, en het product — dat overigens voor de instandhouding van lichaamsenergie en een goed gevoel dit vanwege de endorfine) — dan ook nooit meenemen als ze de hoogte in gaan.
    Het is ook een Zwitserse firma, die daarin verandering kan èn wil aanbrengen: Barry Callebaut, de belangrijkste producent van chocolade ter wereld. Daar is men erin geslaagd een cacao-product te ontwikkelen dat niet alleen caloriearm maar ook nog eens warmtebestendig blijkt te zijn. Zes decennia lang heeft men er tevens bij de concurrentie naar gezocht.


    Opvallend is dat zijdelings nog even een ander probleem — dan dat van de bikkelharde winterchocolade en de vla-achtige zomeruitvoering daarvan— wordt aangestipt: chocolade als dikmaker. Merkwaardig toch, aangezien enige jaren geleden de BBC een documentaire heeft gefinancierd en na gereedkoming uitgezonden waarin onomstotelijk zou zijn aangetoond dat een normale consumptie van chocolade niet voor extra lichaamsomvang zou zorgen. De boosdoeners zouden zitten binnenin bonbons.
    (Wordt wellicht vervolgd)
    __________
    Afbeelding: Uitbeelding van twee chocola drinkende Mixteense koningen. Codex Zuche-Nutall.

    15-07-2009 om 23:20 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:wetenschap en technologie, chocolade
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kijken in omstreden Bush-concentratiekamp Guantanamo Bay via Terzake
    Handel met Guantanamo-gevangenen
    De Nederlandse minister-president zat als een uitermate onbeholpen schooljongetje naast de bovenmeester der Verenigde Staten en werd daar veelvuldig gefotografeerd, waardoor waarlijk ieder die het wil weten, nu kan zien met welk een op alle fronten extreme kleinschaligheid de grootmacht VS soms te maken heeft — moet hebben. De Nederlandse 'baas van 't spul' heeft nu toegezegd te zullen laten bezien of er, na een aanvankelijke categorische weigering, nu wellicht toch gevangenen kunnen worden overgenomen uit het geheel eigen concentratiekamp van de vorige, op tal van fronten misdadige, president van die 'westerse grootmacht'. Zo is het wellicht goed te beseffen, waarom Barack Obama wil dat Europa gevangenen uit dat mens verachtende en geest onterende instituut 'overneemt'. Aangezien Nederland deel wil uitmaken van de G20-landen, mag u ervan uitgaan dat die vorm van koehandel zal worden gepraktiseerd. "Meneer Biesheuvel, dit is geen koehandel, dit is geitenhandel," maande Joop den Uyl zo'n vier decennia geleden de toenmalige MP van ons land, die — eveneens van zogeheten christendemocratischen huize — ook al zo goed de geïncarneerde benepenheid kon uitbeelden.

    Bush's Game
    Van velen staat helemaal niet vast dat ze schuldig zijn aan al hetgeen hun ten laste wordt gelegd, maar terug naar het eigen land kunnen ze niet, omdat ze daar — volgens de overwegingen van de administratie in het Witte Huis — zullen worden gemarteld. Niemand, die met het reilen en zeilen van de maffiose voormalige VS-administratie Bush jr. enigszins op de hoogte is — en waarvan dag in, dag uit, meer mofse manipulaties aan het licht komen —, zal nog verbaasd mogen zijn over de onbeantwoorde schuldvraag van diverse van die gevangenen, aangezien de monsterlijke willekeur in het mensonterende, extreem vuile spelletje van crimineel tuig op één der machtigste instituten op dit ondermaanse reeds toen spreekwoordelijk was.
    En dat opnieuw gemarteld worden mag vanzelfsprekend onder geen enkel beding gebeuren, aangezien al deze gevangenen reeds zijn behandeld alsof zij in de ergst denkbare Gestapo-gevangenis waren ondergebracht.
    Degenen, die thans meer details over dat slachthuis van de menselijkheid, onder leiding van George W. Bush, willen weten, doen er goed aan op woensdag 15 juli te kijken naar het tweede, Nederlandstalige Belgische televisienet, Canvas, waar in het actualiteitenprogramma Terzake tussen 20:00 uur en 20:45 uur de documentaire Inside Guantanamo zal worden uitgezonden. De bewuste aflevering van Terzake wordt uitgezonden voorafgaand aan de speelfilm Ripley's Game, waarin omstandig zal worden uitgemeten tot welke ongelooflijke misdaden een gedegenereerde geest in staat blijkt te zijn. Wat een hele kongsi van gedegenereerden dan kan aanrichten, hebben we al zo vaak gezien in de loop der geschiedenis, zowel in Europa als in het verre Oosten, en eveneens al diverse malen in 'God's own country'.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. De geïncarneerde, kikkerlandse benepenheid Jan Peter Balkenende.
    2. De stralende tronie van een massamoordenaar en hoofd van een eigen concentratiekamp.

    15-07-2009 om 19:01 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:J.P. Balkenende, B. Obama, concentratiekamp Guantanamo Bay, internationale politiek
    >> Reageer (0)
    14-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verfilming uit 2002 van Ripley's Game van Liliane Cavani op Canvas

    Koningin der Thrillers
    Patricia Highsmith — die in 1921 te Fort Worth in Texas werd geboren als Marie Patricia Plangman — kreeg haar eerste onderscheiding als schrijfster in 1946. Vier jaar later verscheen haar eerste thriller,
    Strangers on a train, verfilmd door Alfred Hitchcock. Daarna heeft ze in de resterende vijf en veertig jaar — ze overleed in 1995 — nog een groot aantal thrillers met romanlengte en daarnaast nog een flinke hoeveelheid korte verhalen geschreven, waarvan sommige pas na haar verscheiden gebundeld zijn verschenen. Over de figuur Tom Ripley — een kameleontische psychopaat — schreef ze vijf boeken: het eerste, The talented Mr. Ripley, is in 1955 uitgekomen en vijf jaar later door René Clement (1913-1996) verfilmd met Alain Delon als Tom Ripley en Maurice Ronet als diens slachtoffer. Nu alweer een decennium geleden werd een nieuwe verfilming van dat boek gerealiseerd door de Britse regisseur Anthony Minghella (1954-2008) met Matt Demon als protagonist, die — ondanks de letterlijk kleurrijke verfilming — tamelijk kleurloos, want al te zeer een soapster, bleef, hetgeen overigens voor het grootste deel van de film geldt.

    Pseudologia Fantastica
    Het tweede boek over deze zelfde — aan pseudologia fantastica
    [1] lijdende — hoofdfiguur, Ripley under Ground, kwam in 1970 uit en werd inmiddels eveneens verfilmd. De derde [2] roman over die engerd werd in 1974 uitgegeven onder de titel Ripley's Game. Drie jaar later heeft Wim Wenders (*1945) deze geschiedenis verfilmd met Dennis Hopper in de hoofdrol; de regisseur heeft de handeling echter verplaatst naar Hamburg. Een kwart eeuw later, in 2002, kwam er een nieuwe verfilming, deze keer door de Italiaanse Liliana Cavani (*1937), beroemd geworden met haar Night Porter in 1974. Nog niet verfilmd zijn de beide laatste Ripley-boeken [3] van deze uitzonderlijke schrijfster, die eens in een interview heeft verteld dat ze, tijdens het schrijven, zelf heel benieuwd was welke invloed de gebeurtenissen in het verhaal op de hoofdperso(o)n(en) zouden hebben. Dat is een zeer voortreffelijk uitgangspunt gebleken voor meer dan twintig romans en voor een behoorlijk aantal korte verhalen.

    John Malkovich
    Die Cavani-verfilming uit 2002 van
    Ripley's Game — een Italiaans-Brits-Amerikaanse coproductie — wordt op woebsdag 15 juli door de tweede publieke, Nederlandstalige Belgische televisiezender gepresenteerd tussen 20:45 uur en 22:35 uur. Naast John Malkovich in de rol van Tom Ripley, worden we geconfronteerd met Doygray Scott en Ray Winstone. Eén commentaar naar aanleiding van de keuze voor John Malkovich sprak van "even obligaat als effectief" aangezien die demonische figuur Ripley tegelijkertijd onweerstaanbaar bleek te zijn.
    In Clements verfilming van nu een halve eeuw geleden, kon ik me voorstellen dat Alain Delon over die eigenschappen beschikte, bij Matt Demon schoot me niets, zelfs maar opbouwend-kritisch, te binnen.
    __________
    [1] Een ernstige geestelijke defecttoestand, die in gevallen als van Tom Ripley, een 'behandeltijd van veertig jaar' schijnt te vergen en derhalve in de meeste situaties als ongeneeslijk kan worden gekwalificeerd. [2] Hier en daar probeert men u wijs te maken dat Ripley's Game de vierde roman over deze protagonist is, doch het is, niet alleen chronologisch, het derde boek over deze figuur. [3] De beide laatste Ripley-romans zijn The boy who followed Ripley (1980) en Ripley under water (1991).

    ____________
    Afbeeldingen
    1. Voorzijde van de Nederlandse versie van een boek dat in 1980 in Duitsland was verschenen naar aanleiding van de zestigste verjaardag van Patricia Highsmith; twee jaar daarna verscheen een Nederlandse vertaling bij de Arbeiderspers.
    2. Voorzijde van de Amerikaanse paperbackeditie van
    Ripley's Game in de tweede druk van 1977. Het is een exemplaar dat op de voor- en achterzijde veel vleken vertoond, doordat uitgever, drukker of grossier te snel stapels heeft laten maken en niet voldoende heeft gewacht totdat de kleureninkt was gedroogd, dan wel dat er een zeer slechte kwaliteit inkt is gebruikt.

    14-07-2009 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:Thrillers, Patricia Highsmith, Wim Wenders, Liliane Cavani
    >> Reageer (0)
    13-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Diverse tv-documentaires deze week '” Zwe(r)ven in het heelal (2)

    "Ze zijn nooit teruggekomen"
    Met het thema Zwe(r)ven in het heelal worden de kijkers van diverse televisiestations deze week rijkelijk bediend en dat heeft weer met het vieren van een gebeurtenis te maken naar aanleiding van een rond aantal aan jaren dat een mijlpaal in de geschiedenis van de ruimtevaart is bereikt: de Apollo-maanlanding in juli 1969.
    In de documentairereeks Die Story biedt de Westdeutsche Rundfunk op maandag 13 juli — tussen 22:00 uur en 22;45 uur — de aflevering Sie kamen niemals zurück — Wie der Mond das Leben der Astronauten veränderte. De verleiding is niet gering om naar aanleiding van het in die titels alleen al gesuggereerde te spreken van een soort van maanziekte.
    In de film komen de vijf astronauten aan het woord die van de groep maanlanders van toen, nu nog in leven zijn, en zij vertellen hoe die onderneming hun leven heeft veranderd. Dat was — het zij geoorloofd dat even terzijde op te merken — te voorzien. Er spelen zoveel invloeden een min of meer grote rol, welke men zelf niet meer in de hand kan houden als men zich eenmaal aan zulk een onderneming heeft 'overgegeven'.


    Wij allen, die wilden zien of het werkelijk zou gebeuren, waren in die bewuste nacht — in Midden-europa was dat 21 juli 1969 om kwart voor vier — aan de beeldbuis gekluisterd en we waren al helemaal gefascineerd toen het tijdschrift Life binnen enkele dagen met een speciale editie op de markt kwam. Later kregen we vaak te horen dat we ons hebben laten foppen en dat het allemaal filmwerk in studio's betrof. Nog weer later vernamen we dat er wel een dergelijk plan heeft bestaan voor het geval het mis mocht gaan en men kon doen alsof. Tja, wie was er toen nog maar president van de Verenigde Staten? Jawel, de maffiose oorlogsmisdadiger Richard Milhous Nixon, die al zoveel wandaden had gepleegd in zijn leven dat hij eigenlijk alleen maar dood wakker had mogen worden. Misdaad loont; dat hebben tal van menselijk al te diep gezonkenen op dergelijke posten reeds getoond, en helaas niet alleen maar in de VS.
    __________
    Afbeelding: Apollo 1-astronauten bij hun terugkeer; opgewacht door het hoofd van de toenmalige maffiose VS-adminstratie in het Witte Huis, de oorlogsmisdadiger Richard Milhous Nixon (1913-1994).

    13-07-2009 om 19:24 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:Ruimtevaart, maanlanding, astronautenlevens
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ralph Vaughan Williams: componist van de week '” Vara, Radio 4
    Geen nieuwe muziek zonder traditie
    Eén van de grote Engelse componisten van de twintigste eeuw — die de muziekwereld in die periode niet alleen voorgoed heeft veranderd en dit toch heeft gerealiseerd zonder de tradities aan te tasten waarop de muziekpraktijk in dat deel van de wereld was gebaseerd — was Ralph Vaughan Williams (1872-1958). Deze opvallende figuur is in Nederland vijf avonden — van maandag 13 tot en met vrijdag 17 juli — tussen 19:30 uur en 20:00 uur Componist van de week in het gelijknamige Vara-programma dat via Radio 4 zal worden uitgezonden.
    Een uitgebreid artikel over deze muziekmeester is op deze site opgenomen op 2 september 2008.

    13-07-2009 om 15:47 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:NL-Componist van de week (Vara, Radio 4), Ralph Vaughan Williams
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Diverse tv-documentaires deze week '” Zwe(r)ven in het heelal (1)

    Ingehaald door de werkelijkheid
    De heden begonnen week biedt een aardig scala aan programma's verspreid over enkele zendgemachtigden, die u confronteren met verschillende aspcecten van expedities die door de mens in het heelal zijn ondernomen.
    Op maandag 13 juli worden er, in de loop van de avond tot in de nacht op dinsdag 14 juli, drie zeer verschillende documentaires uitgezonden, die met het thema ruimtereizen te maken hebben.
    Arte-televisie bijt het spits af, tussen 19:00 uur en 19:45 uur, met de eerste helft van een in totaal anderhalf uur durende documentaire Expedition Weltall waarin nader wordt bekeken hoeveel van de toekomstvisies welke in de televisieserie Star Trek aan bod zijn gekomen, inmiddels reeds werkelijkheid zijn geworden. De eerste van de beide afleveringen draagt de titel Die Zeit des Aufbruchs. Het gaat om een Canadese film uit 2005 van Julian Jones, die voor Europa door Arte France is aangekocht en waarin we met de neus worden gedrukt op alledaagse feiten die door kritische kijkers naar de afleveringen van de televisieserie in kwestie in het gunstigste geval als visionair zijn bestempeld. Sommige van die ideeën en voorstellingen zijn inmiddels reeds door de werkelijkheid ruim ingehaald. Men denke aan mobiele telefoons en meer eigentijdse communicatiemiddelen. Verder is het interessant te zien hoe tal van die fantasierijke filmgebeurtenissen hun ingang in de wetenschap hebben weten te vinden.
    Op dinsdag 14 juli, op hetzelfde tijdstip, wordt het tweede deel van deze documentaire — met de deeltitel Die Zeit der Finsternis — uitgezonden. Een herhaling van deel 1 mag u verwachten op maandag 20 juli, s ochtends vanaf 09:10 uur. Het tweede deel krijgt eveneens een tweede kans, en wel op dinsdag 21 juli, eveneens vanaf 09:10 uur.
    Het commentaar bij de Duitse versie van deze documentaire zal worden gesproken door Thomas Dannenberg, die tevens als de Duitse Captain Kirk optrad voor de nagesynchroniseerde versie.
    __________
    Afbeelding: Eén van de avonturen uit de serie Star Trek als dvd-box.

    13-07-2009 om 14:45 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:Star Trek en de werkelijkheid
    >> Reageer (0)
    12-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een roepende in de woestijn der letteren is heden stilgevallen

    De tweede Simon V. van de Nederlandse letteren
    Een schrijver gaat zo lang te water
    [1] totdat het over is. Het was al kort te voorzien dat onze kleurrijke medelander Simon Vinkenoog het niet lang meer op dit ondermaanse zou uithouden. Hij was één van die figuren van wie je je maar niet kon voorstellen dat hij echt ouder zou worden, en dat heeft ongetwijfeld te maken gehad met het feit dat hij in menig opzicht jong is gebleven in de zin van een gesublimeerde puberteit met protesteren en het inslaan van andere wegen dan de Nederlander gebruikelijk doet, ook als die deel uitmaakt van de wereld der kunsten.
    Ook in een ander opzicht bleef Simon Vinkenoog opvallen. Het is vast al wel weer anderhalf decennium geleden dat hij eens te gast was bij Sonja Barend, die hem min of meer de vraag stelde wat hij nu het liefste deed. "Neuken," antwoordde een jolige Vinkenoog, om daar aan toe te voegen: "Al vinden ze iets uit dat nog fijner is, ik blijf het er gewoon bij doen." Dat leverde de man, terecht, een schaterlach op van Sonja en een salvo aan hilariteit onder de overige aanwezigen. Die tweede Simon V. der Nederlandse letteren is vandaag voorgoed vertrokken.

    Geen kunstbeen
    Enkele weken geleden moest zijn rechterbeen worden geamputeerd vanwege allerlei complicaties in verband met zijn rechtervoet, welke hadden gezorgd voor ondraaglijke pijnen. De chirurg achtte het een onmogelijkheid dat iemand op die leeftijd nog zou kunnen leren met een kunstbeen om te gaan. Zelf bleef Vinkenoog actief op zijn weblog, tot en met de afgelopen week, waar hij, optimist als hij was, liet weten dat hij nu dingen leerde zien die tot dan toe voor hem verborgen waren gebleven.
    Voordat Simon Vinkenoog erkenning vond als schrijver, ging hij — nog tijdens de oorlog in 1944 — als jongste bediende werken bij Uitgeverij Querido.
    Deze schrijver van zowel proza alsook poëzie — in 2004 was hij Dichter des Vaderlands ad interim, hetgeen echter niet werd erkend door de initiatiefnemers van die openbare functie—, werd op 18 juli 1928 geboren en heeft zijn één en tachtigste verjaardag niet meer kunnen beleven, doordat hij op 12 juli 2009 is heengegaan.
    Meer actueels in verband met het overlijden van Simon Vinkenoog is te lezen en te zien via filmpjes op
    NOS Nieuws.
    __________

    [1] Zolang te water — een alibi is de titel van een roman uit 1954 van Simon Vinkenoog.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Simon Vinkenoog, zoals we hem in de eerste decennia van de tweede helft der twintigste eeuw veel hebben gezien.
    2. Voorzijde van Simon Vinkenoogs boek
    Proeve van Kommunikatie, De Bezige Bij, 1967.
    3. Simon Vinkenoog op 12 oktober 2008, bij de uitreiking van
    Vinkenoog Verzameld.

    12-07-2009 om 18:06 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZDF-Documentaire over mythen rond de Romeinse veldheer Hannibal

    Kennen we de werkelijkheid wel?
    Het geschiedenisprogramma van de tweede publieke Duitse tv-zender presenteert op zondag 12 juli, 's avonds tussen 23:25 uur en de nacht op maandag 13 juli 00:10 uur, een documentaire die de titel draagt Hannibal — Mythos und Wahrheit. Daarin wordt de kijker vertrouwd gemaakt met de vraag, en eventuele antwoorden daarop, in hoeverre het verhaal over de Romeinse veldheer Hannibal op werkelijkheid berust. Vanwege het verhaal dat hij in de derde eeuw (ca. 260) vóór onze jaartelling met krijgsolifanten over de Alpen zou zijn getrokken, heeft de man het tot in onze tijd volgehouden een begrip te zijn. Voor sommige gymnasiasten zou de uitdrukking Hannibal ante portas dan ook vertrouwd kunnen zijn. En als ze die tijdens de behandeling van Latijnse uitdrukkingen in het kader van hun opleiding toch niet zijn tegengekomen, dan zouden ze die woorden in ieder geval letterlijk moeten kunnen begrijpen, en je mag hopen dat dat dan ook nog zal gelden voor de verdere strekking ervan.


    Yankengif overmeestert ZDF
    Met een dwaze, niet-Duitse titel als ZDF-History biedt een öffentlich-rechtliche instantie alweer een hysterische veryanking van de eigen taal, op basis van een uiterst dubieuze preoccupatie. En mocht het erom gaan dat men hoopt op een (veel) betere verkoopbaarheid aan buitenlandse zendgemachtigden, dan houdt men die extra titels maar open voor gebruik door die buitenlanders en niet binnen het eigen Duitse taalgebied. Stupide, dat is èn blijft het. Een knieval voor de onderliggende vooropgezette gedachte dat vereenvoudiging ten faveure hetzelfde is als verkrachting ten detrimente van de eigen taal en cultuur.
    __________
    Afbeelding: Illustratie die de tocht over de Alpen van Hannibal en zijn olifanten moet voorstellen. (Illustratie ZDF.)

    12-07-2009 om 14:58 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:historische documentaire, Hannibal, krijgsolifanten
    >> Reageer (0)
    11-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Willem Elsschots roman Villa des Roses als speelfilm

    Zaterdag 11 juli, tegen middernacht, om 23:45 uur, begint — althans volgens de programmering van het tweede publieke, Nederlandstalige Belgische televisienet Canvas — de uitzending van de verfilming, uit 2002, van het boek Villa des Roses (1913), de eerst uitgekomen roman van de Vlaamse schrijver Willem Elsschot, bij de burgerlijke stand bekend als Alfons de Ridder (1882-1960).


    De duur van deze Belgisch-Luxemburgs-Brits-Nederlandse coproductie bedraagt zo'n 115 minuten, dat wil zeggen dat het allang zondag is als de film de aftiteling heeft bereikt. In dit drama in beelden van Frank Van Passel (geboren in 1964) zien we onder meer Julie Delpy, Shaun Dingwall en Harriet Walter.
    Echt ideaal is de verfilming niet, al toont de regisseur ons wel heel schitterende karakters, die voortreffelijk worden uitgebeeld en eveneens uitstekende momenten van het letterlijk en figuurlijk op instorten staande pension aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog. Het is vanzelfsprekend meteen een model voor de gehele westerse maatschappij die in ontbinding verkeerde en de laatste stoot aan de tijd van toen zou geven met het gewapende conflict dat de Grote Oorlog heette en een einde zou maken aan alle oorlogen.
    Om meer dan één reden is de verfilming verre van ideaal: de uitbaters van het pension zijn plotseling Engelsen en de voertaal is dus eveneens Engels. Dat werkt absoluut in het nadeel van de ineen, met vloeiing van de beelden die je in het eigen hoofd hebt overgehouden van het boek met de beelden die de regisseur voor ogen stonden en zijn gerealiseerd. De positieve, filmtechnische en economische aspecten daarvan zijn echter dat er breder kon worden gezocht naar geschikte spelers voor de figuren. Naast Jan Decleir en Dora van der Groen van Vlaamse kant — beiden met een levens- en acteer-ervaring die fenomenaal is — had de regisseur nu een scala aan mensen waaruit hij kon kiezen.
    ____________
    Afbeeldingen
    1.Jan Decleir en Dora van der Groen in Villa des Roses.   2. Shaun Dingwell als de Duitser Grünewald en Julie Delpey als Louise, het nieuwe Franse dienstmeisje.

    11-07-2009 om 22:25 geschreven door Heinz Wallisch  


    Tags:Frank Van Passel, Willem Elsschot
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Inhoud blog
  • BBC Radio 3: Rabindranath Tagore vijf keer een kwartier in 'The essay'
  • BBC Radio 3 presenteert donderdagmiddag het muziekdrama Telemaco van Christoph Willibald von Gluck
  • Ergerlijke geluiden als thema van vijf maal een kwartier The essay van BBC Radio3
  • De Britse schrijver en journalist George Orwell overleed op 21 januari 1950
  • Koning Friedrich II van Pruisen en de muziek; twee programma's achtereen op Duitse radiozender NDR Kultur
  • Hedendaagse zoektocht naar de herkomst van het Gulden Vlies
  • Zevende Symfonie van Sjostakovitsj en praten daarover in 'Radio 3 live in concert' via BBC Radio 3
  • Heden exact een halve eeuw gelden stierf de dichter Gerrit Achterberg tijdens een autorit
  • Jan van Parijs blijkt ook een opera te zijn, hier met de Italiaanse titel Gianni di Parigi
  • Drieënnegentig jaar geleden werd de filosofe en communiste Rosa Luxemburg door militairen in Berlijn vermoord
  • Jos van Immerseel en Anima Eterna met Berlioz'Symphonie fantastique deze week tweemaal op Arte-tv
  • Rossini's Assepoester ─ La Cenerentola ─ in 'Opera live' van Radio 4-NL
  • BBC Four-documentaire over de grammar school en de opheffing ervan
  • Op 12 januari 1876 werd de internationaal vermaarde auteur Jack London geboren
  • Tweede deel speelfilm À la recherche du temps perdu deze week tweemaal via TV5 Monde
  • Twee Europese treinreizen op twee verschillende televisiezenders
  • De wilde schoonheid van India, in vijf afleveringen via Arte-tv
  • België EEN vertoont 'de fraaiste liefdesfilm uit de geschiedenis', Brief encounter uit 1945
  • Sterfdag Paul Verlaine heden herdacht
  • Twee verschillende programma's over de componist George Gershwin op de Britse tv-zender BBC Four
  • TV5Monde vertoont A la recherche du temps perdu uit 2011 in twee afleveringen
  • Twee avonden vol monarchen op de beeldbuis thuis: België, Engeland en Frankrijk
  • Verfilmd drama van Paul Claudel: Partage de midi te zien op TV5 Monde
  • Louis Daguerre maakte op 2 januari 1839 de eerste foto van de Maan
  • Oratorium Elijah van Mendelssohn hedenavond in 'Avondconcert' van Radio 4-NL
  • Canvas presenteert Lawrence of Arabia uit 1962, van David Lean
  • Wagners Meistersinger von Nürnberg' op nieuwjaarsdag uit Covent Garden in 'Opera on 3'
  • Jevgeni Onegin van Tsjajkovski op nieuwjaarsdag te zien in 'NTR Podium' op Nederland 2-tv
  • Arte vertoont opnieuw de zijgende klassieker Metropolis
  • Gebroeders Lumière trekken op 28 december 1895 eerste betalende bezoekers voor filmvoorstelling
  • De ware levensgeschiedenis van Elisabeth (Sissi) van Oostenrijk op TV5 Monde
  • Veertien maal een half uur uit Irrungen Wirrungen van Theodor Fontane in 'Am Abend vorgelesen'
  • In 1897 op tweede kerstdag werd WIlly Corsari in het Brusselse Sint-Pieters-Jette geboren
  • Op 25 december 1741 stelde Anders Celsius zijn thermometer voor; het werd anders
  • Het effect van muziek op de mens is neurobiologisch nader onderzocht
  • Op 23 december 1900 experimenteerde Reginald Fessenden, op Cobb Island, met radiogolven
  • Reportage over het kleinste theater voor Grand Opera ter wereld, Manhattan, New York; te zien op Arte-tv
  • Exact zeven decennia geleden stierf de literaire VS-reus Frances Scott Fitzgerald
  • The essay van BBC Radio 3, vijf avonden een kwartier over de kracht van het oeuvre van Charles Dickens
  • Herdenking sterfdag Antonio Stradivari: overleden 18 december 1737
  • Christina Rossetti staat centraal in literatuurprogramma The verb van BBC Radio 3's
  • Man over woord van Canvas-tv: Is Antwerps de oudste taal ter wereld?
  • Tinker Tailor Soldioer Spy, naar gelijknamige roman van John Le Carré, heden in de bioscopen
  • Fictieve documentaire over Napoleons falen op zee, tijdens de slag bij Trafalgar in 1805
  • Geboortedag (1816) van uitvinder-industrieel Ernst Werner von Siemens herdacht
  • Documentaire over schilder Jan Sluijters in Avro's Close up, dinsdagavond via Nederland 2-tv
  • Op 13 december 1797 werd de Duitse, romantische dichter Heinrich Heine geboren
  • 11 en 12 december zijn gekoppeld aan de Italiaanse radiopionier Guglielmo Marconi
  • Words and music van BBC Radio 3 deze zondagavond over 'onze relatie met alcohol'
  • België EEN presenteert op zondag 11 december 'de meest inspirerende speelfilm aller tijden'


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!