Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
09-11-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.9 november 2008
Klik op de afbeelding om de link te volgen Hacowa kan best van al beschouwd worden als een uit de hand gelopen en persisterende jeugdzonde. Editie 94 stond voor vandaag gepland, en met wat geluk komt versie 100 eraan in 2010, dertig jaar na de allereerste uitstap van Blanmont naar Villers-la-Ville. Voor wie niet meteen inziet hoe lang dat geleden is: van Villers-la-Ville spoorden we naar Ottignies met een oeroud M1-TD-stel.
Onze herfstuitstap 2008 liep van Opbrakel naar Geraardsbergen, langs Everbeek-Boven en Everbeek-Beneden, net geen 16 kilometer is dat. De zelf ontworpen tocht scoort 55 % op de TWQ-schaal, en dat valt nog net binnen mijn doelstellingen. Dit zacht golvend gebied waar de Vlaamse Ardennen overgaan in de Denderstreek is bijna vanzelfsprekend een aangenaam wandelgebied. Daar kan de stevige regen van de vorige nacht weinig aan afdoen, al liggen bepaalde stroken veldweg er erg glad bij. Toch zul je me niet horen klagen: van dinsdag al was het bang volgen wat er zich op de weerkaarten afspeelde, en dat voorspelde aanvankelijk weinig goeds. We konden gelukkig genieten van een adempauze tussen twee slechte weerepisodes in, en de paraplu's bleven dicht...

Soms valt het nog wel eens mee met het openbaar vervoer tijdens de weekends, maar vandaag wordt weer volop geïllustreerd hoe slecht een en ander op zaterdag en zondag wel eens wil uitkomen. Rekening houdend met middagpauzes en invallende duisternis, moeten we liefst na 10:00 en voor 11:00 aan de wandeling beginnen. Aan De Lijn zal het deze keer niet liggen: op lijn 21 van Zottegem naar Ronse wordt een uurdienst gereden. Maar hoe raak je verdorie in Zottegem? In de week is dat geen probleem, maar op zondag? We kunnen natuurlijk de IC nemen naar Poperinge in Brussel-Zuid, maar een overstaptijd van meer dan 50 minuten is dat niet echt aangewezen. Het alternatief is nauwelijks beter, maar dan wordt de wachttijd tenminste wat beter verdeeld, al zijn mijn 32 medewandelaars echt niet zo naïef dat ze niet snel doorhebben dat dit niet meteen het summum van openbaar vervoer is.

Het wordt dus IC 1929 van Halle (8:34) naar Ath (9:00) met loc 2140 vooraan en onze gereserveerde plaatsen in rijtuig 52305. Zonder ons zitten er in deze trein nauwelijks 10 reizigers. Toch slaagt een dame erin in ons gereserveerde coupeetje te zitten. Gelukkig is de bende uitbundig, en ze houdt het na een paar minuten al voor bekeken. De loc lijkt wat te sukkelen met herfsttoestanden, en dat resulteert in 2 minuten vertraging in Ath. We worden er keurig opgevangen door een onderstationschef en de klevers nemen opnieuw een volledig coupé in van ms 174 (4879 - 9:07 - 9:30). Deze trein rijdt wel op tijd, en we bereiken Geraardsbergen zelfs iets te vroeg. Dat hoeft niet echt want we hebben ook hier alweer 28 minuten aansluitingstijd op de L-trein 1880 naar Zottegem (Gent-Sint-Pieters).
Er zijn dit weekend geen werken op lijn 122 tussen Geraardsbergen en Zottegem. Maar lange vertragingszones wijzen erop dat de vernieuwingswerken, die nu al enkele weekends met verbussing gepaard gaan, nog niet helemaal achter de rug zijn. Mw 4187 rijdt dan ook met 3 minuten vertraging Zottegem binnen. Dat brengt onze trein-busaansluiting niet in gevaar.
We nemen zo goed als alle zitplaatsen in in ab220945 van firma Geenens, een comfortabele Jonckheere Transit 2000. Tussen het station en de markt worden we voorafgegaan door een lustig spelend muziekgezelschap, wat ik eigenlijk liever gereserveerd had voor onze 100ste uitstap. Stapvoets rijden dus, in deze winkelwandelstraat, maar toch bereiken we Opbrakel (Sint-Maartensstraat) op tijd.

De terugrit is iets eenvoudiger, al maken we opnieuw de omweg via Ath.
L 4866 (ms 616 - ik had hetzelfde stel als vanmorgen verwacht, maar mogelijk is dat gezien zijn hoge leeftijd schielijk overleden) brengt ons stipt naar Ath: 16:30 - 16:53, waar we kunnen overstappen op IC 1916 (17:00 - 17:26). Onze gereserveerde plaatsen bevinden zich in het laatste rijtuig (52405), en we rijden op het voorziene uur Halle binnen. Loc 2108 en haar bestuurder hebben zich goed van hun taak gekweten.

09-11-2008 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 mei 2024 - Dalhem - Saive (GR 563 Herve)
  • 1 mei 2024 - Nieuwkerken-Waas - Melsele
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!