NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Inhoud blog
  • WVL Bierproeversgenootschap deel 2 - Four Aces Black IPA - Stanneman extra dubbel - Bastogne Ardenne Wood Foxy Lady - Bastogne Ardenne Ma Bitch - Dikke Jan gerijpt - Fils a Papa 6 Bath 2017 - Hopus Primeur 2017 - Riegele Bier Manufaktur Amaris 50 - Erdin
  • WVL Bierproeversgenootschap - The Rebrew Project – Alfred - Deventer Triple - Eulegoemse Saison du Ciel - Buvens Blondin Triple - OX 10 - Chateau d’Ychouffe
  • Vijf bieren om je smaakpapillen te versieren (42) : Alexander Rodenbach - Arthur’s Legacy Hop(e)less Ginny – Bittere Bloemen - Cheeky Kamille - Dagschotel
  • Alvine Sour’ire de Mortagne
  • De Kauwackers – Le corbeau - Dranouter - St. Feuillien Grand Cru
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Archief per maand
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 03-2006
  • 11--0001
    Gastenboek
  • Mr
  • Wens u nog een fijn weekend
  • Engineer
  • Hopmail
  • Inschrijving hopmail

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Bierblog



    31-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Plukker Single Green Hop - Brouwerij De Plukker (Poperinge) ism (Het Alternatief Izegem)




    Plukker Single Green Hop












    Plukker Single Green Hop,
    wat het u geeft proeft u in uw glas,
    zalig puren met een bier dat zo ecologisch mogelijk werd gehouden ,
    pure hop onder de dop
    Een pure afdronk,
    een streling voor de tong,
    perfect gegist en gevangen in de fles
    der geneugten.





    Sonja Roelens








    Ik heb het al eens geschreven? Voor mij is het altijd feest
    als ik naar Poperinge afreis.
    De stad van Dirk Frimout maakt nog altijd een diepe indruk op mij.
    Waarom? Waarschijnlijk omdat de stad de hopmetropool van Vlaanderen is.
    Zijn prachtig hopmuseum, de delicatesse hopscheuten, de hoppestoet,
    de Keteniers enz..  Ook de streke rondom de hoppestad
    is een streling voor het oog.
    De majestueuze hoppevelden met hier en daar een oude moutast kunnen
    mij echt vertederen.
     

    Met brouwerij ‘De Plukker’ krijgt Poperinge eindelijk waar het al
    veel te lang heeft op moeten wachten.
    Een brouwerij!
    Ik denk dat het van 1977 met brouwerij ‘Middelburg’ (van Jules Hauspie)
    moet zijn dat de hoppestad nog eens over een brouwerij beschikt.

    Ik heb de bieren van De Plukker al geproefd
    (trouwens enkele van hun eerste proefbrouwsels werden bij mij thuis
    samen met de brouwers en Geroen Vansteenbrugge
    al eens aan een grondige analyses onderworpen.
    Maar het is de eerste maal dat ik een van hun biertjes op mijn blog beschrijft. 

    Brouwerij De Plukker werd in 2010 opgericht door brouwer
    Kris Langouche en biohopboer Joris Cambie, beiden uit Poperinge.
    Het is hun bedoeling om bier te brouwen met een
    duidelijke inbreng van hun lokale regio.
    In de brouwerij wordt enkel Poperingse hop gebruikt die geteeld
    wordt op het biologisch hopbedrijf van Joris Cambie.
    Waar vroeger de hopasten waren om de hop te drogen,
    werd een nieuwe brouwerij geïnstalleerd en i
    n augustus 2011 werd het eerste bier gebrouwen.
    Vermits alle hop van het bedrijf van biologische oorsprong is,
    werd er ook gekozen om bier te brouwen met uitsluitend biologische grondstoffen.
    Deze brouwerij mag sinds 2012 het logo
    "Belgische Hop-Houblon Belge–Belgian Hops" gebruiken.
    Dit kwaliteitslabel werd in september 2011 gelanceerd en
    wordt enkel toegekend aan bieren die gebrouwen
    worden met minimum 50% Belgische hop.












    Koperkleurig bier met gebroken witte schuimkraag
    Hoppig en fruitig aroma
    met zoete prikkels van karamel

    De eerste slok kan mij onmiddellijk bekoren
    Lekker zoete moutsmaak van karamel
    gevolgd door een hoppig intermezzo
    Citrus speelt de rol voortreffelijk zonder te domineren
    Mooi van structuur
    Alles perfect in balans
    Dorstlessend door de aanwezige bitterheid
    Smakelijke zoete toetsen in de achtergrond
    Zoetbittere afdronk

    Een lekker biertje van deze jonge brouwerij

    Nog bij vertellen dat dit bier tot stand kwam door samenwerking met
    Brouwerij Het Alternatief uit Izegem.
    Het is een beperkt brouwsel en maar afgevuld op 582 flessen.
    De gebruikte hopsoort is Golding.



    INFO :

    De Plukker
    Elverdingseweg 16
    8970 Poperinge

    tel: 057-33 36 54
    fax: 057-33 94 40

    e-mail: brouwerij@plukker.be



    Met dank aan Sonja voor het label tekstje


    31-03-2013 om 00:00 geschreven door William Roelens


    18-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jaarfeest HOP 2013 - 't Rusteel Gullegem - Butcher's Tears Green Cap – Vlaskapelle - Moose Blues




    Jaarfeest HOP 2013







    't Rusteel




    Het jaarlijks etentje met HOP (heerlijk Objectief Proeven)
    is altijd een overstap van het oude bierjaar naar het  nieuwe.
    Een avond waar de Hoppigaards altijd met verlangen naar uitkijken.
    Ditmaal ging het culinair festijn door in biertempel “’t Rusteel” in Gullegem.

     

    Begonnen in 1983 met het serveren van een boterham met paté
    heeft dit etablissement zich met de jaren ontpopt als een klasse bistro,
    toegankelijk voor ieders beurs.
    Met het aanwerven van de nieuwe chef-kok
    Domien Plovier
    die vroeger  in de potten roerde
    van het bekende
    restaurant Pinogri uit Wevelgem heeft het Rusteel een nieuwe boost gekregen.

    Als u dan nog weet, dat aan het restaurant de brouwerij  ‘Gulden Spoor’
    (vroeger ’t Brouwkot) aanpaalt en men in het restaurant
    hoe langer hoe meer gerechten serveert klaar gemaakt of
    begeleid met eigen huisbieren 
    dan kan men als biervereniging geen beter locatie vinden.







    Als welkomstdrankje schenkt Peter ons een naamloos
    biertje in gerijpt op druiven.
    Het basisbier is een witbier en is een eindwerk van de KAHO Sint-Lieven uit Gent.
    Het bier rijpte twee jaar op een whiskyvat en werd aangevuld met druiven
    van eigen kweek (terras). Resultaat een licht zurig biertje.
    Mals en toetsen van wijn en hout.















    Het eerste dat de kok ons voorschotelde was een fingerfood gerechtje.
    Tongreepjes met verse tartaar.
    Lekker Bourgondisch eten met de hand.
    Het werd begeleid met een Green Cap biertje!






    Butcher's Tears Green Cap (6% Alc.Vol)


    Butcher's Tears is de naam van een toekomstige brouwerij in Amsterdam.
    De eigenaar Herbert Nelissen is momenteel een brouwerijhuurder,
    zeg maar een zigeunerbrouwer die zijn bieren in een ander brouwerij brouwt.
    Hij is momenteel neergestreken in brouwerij Gulden Spoor.
    De Green Cap is zijn eerste biertje ontworpen in 2012.

    Het is een goudkleurig biertje met dikke witte schuimkraag.

    Het heeft een mooi hoparoma
    bloemetjes en tropicalfruit
    en lichtgekruide prikkels

    Een licht bittere smaak
    die aangenaam degusteren is.
    Moutig en droog
    licht kruidig
    met een aanhoudende bitterheid
    Een aangenaam biertje in elk opzicht.







    HOP : Heerlijk Objectief Proeven






    Netebukpaté + bisqotte de Courtrai





    Het recept van deze inmiddels beroemde paté dateert nog van 
    de grootmoeder van Peter.  De melk werd vervangen door het
    bier Netebuk.

    Bisqotte de Courtrai of Kortrijkse beschuit is een typisch Kortrijksgebak

    dat nog steeds
    in het centrum van de stad te verkrijgen is.
    De basis is het zogenaamd melkbrood of koekenbrood zonder suiker of rozijnen.

    Na het snijden worden de sneden aan beiden zijden
    met fijngestampte kandijsuiker
    ingestreken.

     


     





    Civet van hert met crème van boschampignons, knolselder, amandelkroketjes

    Civet = (ragout, meestal van wild)






    De begeleidende bieren waren Vlaskapelle (5% Alc.Vol.)
    en Moose Blues (7,5% Alc.Vol.)




    Vlaskapelle is al jaren een van de huisbiertjes van 't Rusteel
    Gebrouwen door hun eigen huisbrouwerij 't Brouwkot (nu Gulden Spoor)

    Donker biertje met beige schuimkraag

    Zoet aroma
    Karamel
    met een lichte fruitigheid


    De smaak is zoet
    moutig
    Een beetje aards
    tikkeltjes van geroosterd mout
    zacht van karakter
    Ietsje te braaf?
    maar een toppertje in het Rusteel




    Moose Blues wordt eveneens in het Gulden Spoor gebrouwen maar door
    de mannen van het Brouwers Verzet die net als onze Nederlander
    Herbert Nelissen de brouwerij huren.

    Lichtbruin helder bier met

    gebroken witte schuimkraag 

    De neus ruikt chocolade

    Lichtje gebrande en geroosterde prikkels

    De eerste slokken zijn moutig zoet

    Karamel

    Gebrande mout

    met geroosterde toetsen.

    Ook smaken van donker fruit laten zich nu en dan gelden.

    Hier en daar een prikkel van zoethout

    Bitterheid in de achtergrond

    Het bier is goed in evenwicht

    Afdronk zoet met hel diep een licht bitterheid.







    Dessertbord & koffie laat ik aan jullie verbeelding over!




    Een gezellige avond die afgesloten werd met een lekker
    dessertbordje en koffie en....nog een...


    Voor wie in de buurt van Kortrijk vertoeft en eens gezellig
    wil tafelen en proeven van lekkere huisbiertjes.
    dan is 't Rusteel de geschikte plaats.
    Het is tevens kindvriendelijk.
    Toch liefst eventjes op voorhand telefoneren!











    INFO :

    URL: http://www.butchers-tears.com
    @mail: info@butchers-tears.com



    Brouwers Verzet

    Grote Leiestraat 117

    8570 Anzegem

    0470/17.06.34

    info@brouwersverzet.be




    Brouwerij Gulden spoor

    Heulestraat 168, Gullegem

    Telefoon: 0497/ 54 88 80

    Mail: info@brouwkot.be

    In ‘t Rusteel

    Heulestraat 168,
    8560 Gullegem
    Tel: 056 35 65 64





    18-03-2013 om 00:00 geschreven door William Roelens


    16-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Black Saison - Brasserie St. Feuillien






    Black Saison








     

    Een godendrank

    Koude winteravond

    Haardvuur aangestoken

    Spannend boek in de handen

    Lees

    Ontspan

    Nog iets dat ontbreekt

    Bierkelder binnen

    Zoek

    Gevonden!

    Donker, mijn favoriet

    Opwinding

    Uitschenken zoals het hoort

    Beige en romige kroon

    Ruik

    Moutig en kruidig

    Drink

    Geroosterde smaak, een vleugje karamel en de toets van donker brood

    Evenwicht is gevonden

    Een compleet gevoel

    Geniet!




    Saskia Faelens











    De bierstijl “saison” kent zijn oorsprong in de boerderij-brouwerijen
    in het zuiden van België.
    Dit bier werd voornamelijk tijdens de winter gebrouwen op de Waalse boerderijen.
    Er was toen niet veel werk te verrichten en de boer wilde niet dat de
    knechten met hun vingers zaten te draaien.
    Ze moesten dus gezamenlijk een licht biertje brouwen.
    Tijdens de zomermaanden diende het bier als welgekomen verfrissing
    om de dorst te kunnen lessen. van de vele knechten die op de velden werkten.

    Hieronder de 10 voorwaarden om als Saisonbier erkend te worden.
    Er mogen wel twee punten van afgeweken worden!

    Hoge gisting
    In Henegouwen gebrouwen
    Donkerblond
    Dorstlessend
    5 – 6%  Alc Vol.
    Goed gehopt en/of gekruid
    Droog bier
    75 cl flessen
    Regionale verkoop
    Hoofdzakelijk gerstemout



    Black Saison – 6,5% Alc.Vol.
    Brasserie St. Feuillien Le Roeulx






    Donkerbruin tot zwart bier
    met een romige lichtbruine schuimkop

    Heerlijke neus van gebrande mout
    Zoet koffie aroma.
    ook enkele fruitige prikkels maken
    de geur zo aangenaam verwarrend.

    De eerste slok laat ons genieten van gebrande mout
    Ook een nootachtige smaak laat zich nu en dan opmerken.
    Het bier heeft soms toetsen van een koffielikeur.
    drop,karamel en kruiden beïnvloeden de smaak
    Een bier met een redelijke body
    Een lichte bitterheid is aanwezig
    Het zwarte brouwsel heeft een droge afdronk
    en een lichte gebrande nasmaak

    Al bij al een leuk biertje!
    Is toch meer een stout dan een saison


    Black Saison is een collaboration brew tussen St Feuillien en San Diego’s Green Flash.
    De Amerikaans versie is 5.7%
    en wordt vermeld onder Green Flash.

    Brasserie St. Feuillien
    20 rue d'Houdeng
    7070 Le Rœulx
    Tel. +32 (0)64 31 18 18
    Fax +32 (0)64 31 18 19
    e-mail :
    info@st-feuillien.com




    Met dank aan Saskia voor het label tekstje




    16-03-2013 om 09:58 geschreven door William Roelens


    08-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toerisme van ’t vat - Howest Kortrijk





    Toerisme van ’t vat



    Howest (opleiding toerisme en recreatiemanagement) organiseerde een
    Inspiratienamiddag over bier en toerisme.
    De bedoeling van deze namiddag was om inspiratie op te doen
    voor toeristische productontwikkeling.
     
    Het Belgische bier meer in het daglicht stellen en op een originele
    wijze te promoten.







    Na het onthaal met koffie en gebak werden we verwacht in RDR aula.
    Op de foto bemerken we o.a. Chris Vandewalle (seizoensbrouwerij Vandewalle)
    Sven Gatz (Directeur van de Belgische Brouwers) en
    Krishan Maudgal (Export Manager
    Alken Maes (Heineken) Brussel - België)




    Om de nieuwe toerist aan ons te binden is een
    gewone goede service niet meer goed genoeg.
    Een toeristische ervaring wordt pas echt aantrekkelijk
    als er een persoonlijke uitdaging mee verbonden wordt,
    als de klant dit ervaart als een vorm van zelfrealisatie.
    Hij vraagt van ons niet meer en niet minder dan dat we hem
    helpen bij zijn persoonlijke ontwikkeling. W
    e moeten dus op zoek naar waarde-creatie bij
    het uitwerken van nieuwe toeristische producten.
    Bier is hiervoor bij uitstek geschikt.









    Vicky Van Den Heede (Opleidingscoördinator Howest)
    stelde de gastsprekers voor








    Geert Van Lierde (bierjournalist en Hoofdredacteur Café Revue)



    Geert Van Lierde
    Schat het product bier naar waarde




    Toerisme Vlaanderen koos baanbrekend vakmanschap
    als internationale brandingstrategie voor Vlaanderen.
    Geen sterker thema dat hierbij aansluit dan bier.
    Geert Van Lierde maakte ons duidelijk dat het
    bierbrouwen ons letterlijk in de genen zit. 
    Op de drankenkaart van Europa bevinden we ons
    dan ook niet toevallig in de biergordel.

    Bovendien hebben de Belgische bieren heel wat unieke aspecten
    in vergelijking met buitenlandse bieren.
    We denken aan de keuze voor hop, dat vanuit België ook in
    andere bierculturen werd overgenomen.
    Niet voor niets zeggen we dat wij Belgen de Engelsen bier leerden drinken,
    daarvóór dronken ze ale. 
    Ook de bieren met spontane gisting zijn uniek, door het feit dat de micro-organismen
    in de buitenlucht een essentiële invloed hebben op het eindresultaat.
    Even uniek zijn de Vlaamse roodbruine bieren van gemengde gisting.

    Kort samengevat: bier is een bijzonder product en biedt minstens even
    veel mogelijkheden als whisky, wijn en champagne als basis
     voor authentieke, belevingsgerichte toeristische producten.
    Alleen is er imagogewijs nog werk aan de winkel.
    Want iedereen kan spontaan bekende wijnstreken opnoemen,
    maar als die vraag gesteld wordt voor biertypes,
    dan blijft men het antwoord vaak schuldig.




    Les één van deze inspiratienamiddag

    is dus duidelijk: schat het product bier naar waarde















    Geert liet door de zaal schaaltjes met mout en hop doorgaan.
    Iedereen kon ook proeven van twee soorten biergist.
    Een van brouwerij De Koninck (Moortgat) en een van
    Brouwerij Slaghmuylder uit Ninove













    Ingrid Van Wateghem,


    Het belang van eet-, drink- en tafelcultuur voor toeristen
    mag niet onderschat worden.
    Bier speelt voor Vlaanderen, en bij uitbreiding België,
    een essentiële rol in dit verhaal.

     







    Ingrid Van Wateghem (Toerisme Vlaanderen)




    Ingrid Van Wateghem van Toerisme Vlaanderen somt 10 redenen
    op waarom producten rond biertoerisme een toegevoegde waarde
    bieden voor Vlaanderen als toeristische bestemming











    Ingrid Van Wateghem,

     

    Het belang van eet-, drink- en tafelcultuur voor toeristen mag niet onderschat worden.
    Bier speelt voor Vlaanderen, en bij uitbreiding België, een essentiële rol in dit verhaal.
     

    Bier is een belangrijk imagobepalend element voor Vlaanderen
    als toeristische bestemming

    Alle toeristen houden van bier, maar de Angelsaksische toeristen nog meer

     

    Bier breekt grenzen open. Biertoerisme maakt  niet alleen de brug
    tussen stedelijk en regionaal toerisme.
    Bier verbindt ook verschillende soorten toerisme,
    bijvoorbeeld: biergastronomie en industrieel erfgoed,
    biergastronomie en beeldende kunsten, …

    Belgische bieren zijn bij uitstek een voorbeeld van baanbrekend vakmanschap,
    de internationale brandingstrategie van Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen.

    Bier is een hype: het is nu of nooit. We hebben een fantastisch basisproduct
    en een toeristisch aanbod dat nu al vrij uitgebreid is.
    We moeten dit momentum grijpen om ons als bierbestemming te profileren.

    Toerisme Vlaanderen wil de sector ondersteunen en roept publieke én
    private partners op om in te zetten
    op
    unieke,
    innovatieve initiatieven
    rond bier en toerisme.
    Via de impulsprogramma’s van Toerisme Vlaanderen is financiële
    ondersteuning mogelijk.
    Daarnaast biedt Toerisme Vlaanderen ondersteuning
    door het verzamelen van informatie enerzijds en het opzetten van
    gerichte campagnes anderzijds.
    Zo zullen op ITB Berlin 2013 voor het eerst bierdegustaties aangeboden
    worden op de stand van Toerisme Vlaanderen.

    Samenvattend: Toerisme Vlaanderen gelooft in de kansen
    van belevingsgerichte biertoeristische producten en wil samen
    met de private en publieke partners werken aan innovatieve en
    unieke initiatieven rond bier en toerisme.



    Les twee van de inspiratienamiddag luidt dan ook als volgt:
    het belang van eet-, drink- en tafelcultuur voor
    toeristen mag niet onderschat worden.
    Bier speelt voor Vlaanderen een essentiële rol in dit verhaal.





    Zorg dat je biertoeristisch product het niveau van het gros van
    de zogenaamde “authentieke, belevingsgerichte”
    toeristische producten overstijgt.








    Biertoerisme?

    Geert Van Lierde neemt ons mee op zoektocht naar wat kwalitatief
    en innovatief biertoerisme wél en niet kan zijn.
    Toeristische productontwikkelaars moeten eerst en vooral nadenken
    over het soort biertoerist dat zij willen aantrekken,
    en wat Geert Van Lierde betreft is het antwoord duidelijk:
    we moeten ons richten op de echte bierliefhebbers en niet op de bezoekers
    die vooral op zoek gaan naar véél bier – de zogenaamde zwalpende zuipers.

    Uit een Amerikaanse studie rond biertoerisme onthouden we vooral dat biertoeristen
    iets willen bezoeken én iets willen proeven én iets willen kopen.
    Daarbij scoren zeker ook hebbedingen als unieke bierglazen
    hoog op het verlanglijstje.

    Slimme merchandising kan een ideale manier zijn om
    waarde toe te voegen aan je product:
    je brengt een emotionele band tot stand tussen je product en je bezoeker.
    Wie hierin slaagt, trekt niet alleen de zogenaamde “beer-focused” tourist aan,
    maar ook de “non-beer-focused” tourist.

    In zijn presentatie gaf Geert Van Lierde heel wat praktische tips voor
    de toeristische productontwikkelaar, en tegelijk wijst hij op een aantal valkuilen.
    Alles heeft te maken met een goed begrip van wat authenticiteit inhoudt.

    Een veel voorkomend misverstand, en hier moeten
    we écht komaf mee maken, is dat authenticiteit synoniem is voor oud of ouderwets.
    Neen, authenticiteit mag en moet misschien zelfs ook innovatief zijn.
    Een mooi voorbeeld daarvan zijn initiatieven rond beer and chocolate pairing.












    Biertoerisme = naast bier ook de culinaire streekgerechten
    promoten en aanbieden.
    Waarom geen Bierige hapjes (Bapa’s) bereiden?
    Geert toont hoe in een handomdraai een bapa kan klaar gemaakt worden.
    Brood, Brusselse kaas, radijsjes en pijpajuintjes  passen perfect
    bij een Brusselse Oude Geuze



     

     

     

    Uiteraard is story-telling van cruciaal belang als je de hedendaagse toerist wil boeien.
    Maar pas op met het verhaal dat je gaat brengen en misleid de consument niet.
    Fake verhalen keren doorgaans als een boemerang terug, e
    n kunnen je imago fundamenteel schaden.
     

    We moeten bovendien oppassen dat onze biercultuur geen “museum” wordt.
    Bezoekerscentra kunnen zeker een meerwaarde hebben, maar
    evenzeer moeten we in ons biertoeristisch product een
    levende,
    dynamische, bloeiende biercultuur
    laten zien.
    Kwaliteit moet voorop staan, in alle aspecten van de bierbeleving.

    Wat de horeca betreft is hier nog werk aan de winkel.
    We moeten van onze cafés en restaurants ambassadeurs
    van de biercultuur maken, en we moeten inzetten op opleiding.
    Niet iedereen kan een goede pint tappen,
    en een mooi verhaal brengen over de rijkdom van de Belgische biercultuur.
    Een goede samenwerking tussen de toeristische sector en de horeca op lokaal vlak
    moet dus één van onze speerpunten worden.
     

    Samengevat waarschuwt Geert Van Lierde voor de belangrijkste valkuil
    wat biertoerisme betreft: de banalisering van bier.
    Productontwikkelaars kunnen dit vermijden door
    te kiezen voor échte, eerlijke authenticiteit.


     

     

    Les drie van onze inspiratienamiddag kan dan ook als
    volgt worden samengevat:
    zorg dat je biertoeristisch product het niveau van het gros
    van de zogenaamde “authentieke, belevingsgerichte”
     toeristische producten overstijgt.






    Het laatste woord was aan Sven Gatz, directeur van de Belgische Brouwers.
    Hij vatte de op het vlak van biertoerisme samen:
    werken aan de belevingsgerichtheid van het aanbod brouwerijbezoeken,
    focussen op bierbeleving in de horeca en de uitbouw van Belgian beertrails.
    Daarnaast zijn alle ogen gericht op het project-in-wording in
    het Brusselse Beursgebouw: de Belgian Beer Temple als
    hub voor het biertoerisme in heel Vlaanderen.








    Sven Gatz, directeur van de Belgische Brouwers



    Ruim 60 deelnemers, uit de toeristische sector én uit de brouwerijsector
    in heel Vlaanderen, woonden de inspiratienamiddag bij.
    Na afloop werd nog druk nagepraat op de receptie,
    mee aangeboden door Palm Breweries.












    Bij de nabespreking op de receptie hoorden we opvallend vaak dat
    aanwezigen nu al een sterk product kunnen aanbieden.
    Hét grote knelpunt is de marketingcommunicatie:
    hoe krijg je dit gecommuniceerd naar buitenlandse toeristen?
    Is dit een taak voor elk van de ondernemers individueel,
    of moet dit eerder gebundeld gebeuren?
     De vraag stellen is ze beantwoorden. De buitenlandse toerist heeft
    geen boodschap aan individuele initiatieven of aan onze toeristische regio’s:
    hij wil een totaalaanbod voorgeschoteld krijgen.
    Dat is bij uitstek een initiatief dat “grenzen” moet overschrijden.







    Gezondheid! (Links : Christel Putzeys van brouwerij Jessenhofke






    Bernard Vandamme en Alain Debusschere (Brouwerij Eutropius)
    flankeren gastspreekster Ingrid Van Wateghem
    (Product Manager Gastronomy - Toerisme Vlaanderen)












    © Tekst :
    Vicky Van Den Heede (Opleidingscoördinator Howest)
    © Foto's : William Roelens

    INFO :

    Toerisme van ‘t vat




    08-03-2013 om 00:00 geschreven door William Roelens


    04-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dulcamare - Brouwerij Anders





    Dulcamare












    Dulcamare




    Bitter Zoet
    een kruid, een restaurant en een bier
    alle drie heimelijke verleiders
    die je zintuigen prikkelen en verlangend achterlaten
    Bitter Zoet
    Hoppige gouden drank waarin het kruid van zich laat horen
    Subtiel laat de kamille haar schoonheid zien,
    tot het bittere terug de overhand neemt
    en de hop domineert…heerlijk


    Sofie Vanrefelghem






    Dulcamare – 6,9 Alc.Vol.
    Brouwerij Anders – Halen






    De naam Dulcamara  komt van Solanum dulcamara wat Bitterzoet betekent.
    Solanum dulcamara is een vrij algemeen voorkomende,
    vaste plant uit de nachtschadefamilie (Solanaceae).
    Volksnamen zijn dolbessen-hout, elf-rank, hoe-langer-hoe-liever,
    klimmende nachtschade en qualster.
    De Nederlandse naam is een vertaling van de botanische naam.
    Dulcis betekent "zoet" en amaris betekent "bitter".



    Maar ‘Bitter zoet’ is ook de naam van een restaurant in Zonhoven
    waarvoor het bier gebrouwen wordt.
     
    Chef kok Hilaire Spreuwers is anderhalf jaar geleden van start gegaan
    en het unieke aan het restaurant is dat ze hun gerechten
    uitsluitend met een aangepast bier serveren.

    Ze promoten de kleine ambachtelijke brouwerijen.

    Dat ze goed bezig zijn bewijs de persprijs Horeca Magazine
    die ze behaalden tijdens de Horeca Awards.
    Ook waren ze mooi derde in het thema “Betere Belgische restaurants”.

     






    Blond wazig bier
    Met witte schuimkraag

     Bij het openen vliegt het aroma uit de fles
    Hoppegeuren dwarrelen rond
    Een exotisch parfum

    Het eerste slokje is toch een beetje magisch

    We zijn die smaak van Nelson Sauvin al gewoon denk je?

    Maar hier is het totaal anders

    Meer verfijnd hoppig

    Citrus en Mango toetsen

    Ook prikkels van pompelmoes

    Het bier heeft een mooie bitterheid

    die niet overheerst

    En ze is zeer geduldig want ze blijft tot op het laatst

    Na een tijdje komen

    toetsen van zoete kruiden (kamille) nu en dan naar boven.

    De afdronk is droog bitter.

    Een bier met karakter!

    Zo wil ik er nog!


     



    INFO

    Bitter Zoet
    Houthalense weg 105
    3520 Zonhoven
    011 76 60 11 

    Brouwerij Anders! NV
    Stadsbeemd 1025
    3545 Halen
    tel. 013 46 03 62 / 013 46 03 63

    @ info@bieranders.be



    Met dank aan Sofie voor het biertje en het label tekstje

     

     

     

     

    04-03-2013 om 00:00 geschreven door William Roelens




    T -->

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!