NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Inhoud blog
  • WVL Bierproeversgenootschap deel 2 - Four Aces Black IPA - Stanneman extra dubbel - Bastogne Ardenne Wood Foxy Lady - Bastogne Ardenne Ma Bitch - Dikke Jan gerijpt - Fils a Papa 6 Bath 2017 - Hopus Primeur 2017 - Riegele Bier Manufaktur Amaris 50 - Erdin
  • WVL Bierproeversgenootschap - The Rebrew Project – Alfred - Deventer Triple - Eulegoemse Saison du Ciel - Buvens Blondin Triple - OX 10 - Chateau d’Ychouffe
  • Vijf bieren om je smaakpapillen te versieren (42) : Alexander Rodenbach - Arthur’s Legacy Hop(e)less Ginny – Bittere Bloemen - Cheeky Kamille - Dagschotel
  • Alvine Sour’ire de Mortagne
  • De Kauwackers – Le corbeau - Dranouter - St. Feuillien Grand Cru
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Archief per maand
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 03-2006
  • 11--0001
    Gastenboek
  • Mr
  • Wens u nog een fijn weekend
  • Engineer
  • Hopmail
  • Inschrijving hopmail

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Bierblog



    29-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Persvoorstelling - Merci maman - Brouwerij De Leite (Ruddervoorde)







    PERSVOORSTELLING

     

    “Bier met een Ziel, kunst en moeders in oorlog”








    Het bedrijf HELBIG waar brouwerij 'De Leie' ondergebracht is.






    In brouwerij De Leite in Ruddervoorde werd op 23 april jl 
    het nieuw bier ‘Merci Maman’ voorgesteld:

    Vier jonge ondernemers kwamen op het idee om hun afzwaai bij de
    Jonge Economische Kamer op een zinvolle manier in te vullen.
    Ze worden 40 in het jaar waarin het begin van WOI wordt herdacht.

    Het bier wil dan ook eer betuigen aan een vergeten groep in de Groote Oorlog en de
    oorlogen van vandaag: moeders en vrouwen.
    Ze leden vaak ontbering, verloren man of zoon, maar hielden toch een gezin recht.
    Sommigen werden ondanks hun gezin ook échte helden.

    Om de sterke vrouwen van vandaag te steunen gaat 10 procent van de omzet van
    ‘Merci Maman’ naar het Vrouwencentrum in Istalif (Afghanistan), het project van
    Barones Jennie Vanlerberghe.

    ‘Merci Maman’ is een ‘warm blond bier’ van 6 vol % alcohol met een fijn bittere afdronk en
    een fruitige toets. “We wilden een bier dat zich onderscheidt, maar toch door veel mensen
    ook vrouwen graag wordt gedronken,” vertelt brouwer Luc Vermeersch die voor het
    smaakpalet overleg pleegde met biersommelier Sofie Van Rafelgem.

    De aanleiding om het bier te brouwen werd gegeven door Ief Vancouillie (Fonitel),
    Koen De Brauwer (drukkerij Drukta), Kristof Lefevere (SAP consultant)
    en Francis De Nolf (Roularta Media Group).
    Deze vier jonge ondernemers bereiken de leeftijdsgrens bij de
    Jonge Economische Kamer (JCI) Roeselare-Izegem.
    Bij hun afzwaai wilden ze iets blijvend, iets authentiek achterlaten.

    De vele herdenkingen van het begin van WOI deden hen stilstaan
    bij een groep die vaak over het hoofd wordt gezien:
    moeders en vrouwen.
    In de oorlogsjaren leden ze ontbering, verloren man of zoon,
    maar hielden toch verder een gezin recht.
    Sommigen waren – ondanks hun gezin in stilte en anonimiteit echte helden.
    Het legde voor de vier initiatiefnemers van het bier meteen de link naar de rol die hun eigen echtgenotes al die jaren hebben vervuld:
    hen meestal in stilte en anonimiteit steunen in de uitbouw van hun ondernemerschap.

    Brouwer Luc Vermeersch en zijn echtgenote Carine Vandekinderen
    wilden het eerbetoon nog een stap verder doortrekken
    en beslisten om 10 procent van de omzet van ‘Merci Maman’ af te staan
    aan het Vrouwenhuis dat Baronnes Jennie Vanlerberghe
    met Moeders voor Vrede sinds 2002 uitbouwt in Istalif,
    een district op 48 km ten noorden van de Afghaanse hoofdstad Kabul.

    Het project zet na de laatste gevechten tussen de Taliban
    en de Noordelijke Alliantie in op de heropbouw van de gezondheidszorg,
    het onderwijs, de kleinschalige economische productie en de landbouw.







    Vooraleer de persconferentie begon werden de genodigden getrakteerd op
    de bieren van De Leite. Hier met een charmante glimlach uitgeschonken door
    mede zaakvoerdster Carine Vandekinderen. 










    Zaakvoerder en brouwer Luc Vermeersch verwelkomde iedereen en
    gaf meer uitleg over het project.
    Merci Maman staat voor een verhaal, een belevenis:
    een bier om te zien, te ruiken, te proeven, te smaken, te voelen...
    stil verwijzend naar die sterke stille kracht,
    die force nature, de moeder, daarom : "Merci Maman".
    Merci Maman is ook een ode aan de Martha Cnockaerts van alle tijden,
    aan alle sterke vrouwen, alle moeders, aan alle stille krachten.
    Hij vertelde twee verhalen over Stefanie vanhoof en Martha Cnockaerts
    twee sterke vrouwen in de oorlog.













    Francis De Nolf (roularta) vertelde de reden waarom ze aan het project begonnen zijn.
    De Jonge Economische Kamer Roeselare–Izegem heeft als ontwikkelingsbeweging
    de doelstelling en dus ook de traditie niet om goede doelen te steunen.

    De vier afscheidnemende JCI-leden wilden met
    de hulp van een brouwer een uitzondering maken.
    Brouwerij De Leite met brouwer-ondernemer
    Luc Vermeersch was bereid mee te stappen in dit authentieke verhaal.
    Tien procent van de omzet van ‘Merci Maman’ staat Brouwerij De Leite af
    aan het project in Istalif
    “Omdat de rode draad er is. Omdat we op een onschuldig moment,
    zoals bij het proeven van een bier, stil willen staan bij de miserie,
    maar ook bij de kracht om door te zetten, het geloof in de kracht van de hoop,
    om te overleven in de Eerste Wereldoorlog, in Afghanistan, in alle oorlogen.
    Voor de stille, sterke kracht van vrouwen in onmogelijke tijden.”








    Het etiket







    Kunstenaar Robin Vermeersch

    Merci Maman kreeg een etiket bezet met rode papavers o
    ver een zwart-wit foto van een
    sterke vrouw, een moeder.
    Het werd ontworpen door kunstenaar Robin Vermeersch en werd
    gedrukt door Drukkerij Drukta in Kortrijk.









    Barones Jennie Vanlerberghe 
    die Moeders voor Vrede sinds 2002 uitbouwt in Istalif,
    een district op 48 km ten noorden van de Afghaanse hoofdstad Kabul.
    was emotioneel van het project en bedankte de initiatiefnemers.


    Istalif

    “Het verhaal van het ontstaan en de geschiedenis van het Vrouwencentrum in Istalif

    en van de vrouwen die erbij betrokken zijn, is een verhaal van moed. Het is een

    boeiend en ongelooflijk verhaal met veel ingehouden woede, waarin soms ongeloof

    en nu en dan een hartelijke lach door klinkt. ”


    (Jennie Vanlerberghe, Lach niet Khanoem)







    vlnr : Francis De Nolf (roularta) Ief Vancouillie (Fonitel),
    Barones Jennie Vanlerberghe,
    Brouwer Luc Vermeersch en zijn echtgenote Carine Vandekinderen,
    Kristof Lefevere (SAP consultant) en Koen De Brauwer (drukkerij Drukta).








    Na de persconferentie werd het bier geproefd en als hongerstiller

    werd een lekkere paella opgediend




    Het bier

    Het moest een vrouwvriendelijk bier worden.
    Vrouwen drinken wel degelijk graag bier, want
    bier is kunst, is beleven.
    Bij het bedenken van zijn proefbrouwsels en de ingrediënten
    heeft de brouwer dan ook
    overlegd met Sofie Van Rafelghem.
    Een jonge vrouw die gepassioneerd bezig is met bier,
    zowel als journaliste,
    docente, biersommelier en hobbybrouwer.
    Zij is gedreven in de weer
    om de kloof tussen vrouwen
    en bier zoveel mogelijk te verkleinen. Zie ook

    www.vrouwenbier.be

    Zij vond zijn keuzes van grondstoffen goed.
    “Vrouwen hebben ook problemen met de ‘grote vazen’ waarin het bier geschonken wordt.
    Daarom willen wij zelf het bier zoveel mogelijk aanbieden in onze kleinere glaasjes.”

    Merci Maman 6% Alc.Vol.

    Na de kunstzinnige ludieke bieren, was het nu dus tijd voor een
    kunstzinnig beklijvend bier.
    Het bier tekent voor 6 Vol %alcohol, en is ‘warm in dronk’.
    De brouwer noemt het ‘warm
    blond’.
    Er is bewust niet gegoocheld met een hoge bitterheid.
    Door een fijne keuze van
    aromahoppen is gezorgd voor een
    fijne bittere afdronk met een fruitige toets.
    “Wij wilden
    een bier dat zich onderscheidt,
    maar toch door veel mensen graag gedronken wordt”.






    Koperkleurig bier
    met romige witte schuimkraag

    Een zoete moutaroma
    Floraal met licht kruidige prikkels

    De eerste slok is moutig (Gebruik van vier mouten)
    Mals en romig.
    Ook een fruitige florale toets
    Langzamerhand komt er een aangename hopbitterheid naar boven.
    Bewust niet te veel.
    Meer aromahop gebruikt (Hoppebellen)
    Gedryhopt met twee hopsoorten
    De afdronk is droog en bitter
    Het bier is een zachte harmonie tussen zoet en bitter.




    INFO :

     

    Brouwerij De Leite 
    De Leiteweg 32
    8020 Ruddervoorde
    België

    T +32 50 25 07 96 
    F +32 50 33 98 58

    Brouwerij De Leite is open op maandag, dinsdag en donderdag.
    Bezoek op afspraak

    Luc Vermeersch
    luc.vermeersch@helbig.be

    Carine Vandekinderen
    carine.vandekinderen@helbig.be


















    X

    29-04-2014 om 15:24 geschreven door William Roelens


    20-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Amuse Bryggia Ė 6,5% Alc.Vol - Brouwerij De Graal






    Amuse Bryggia






    De Hippe Hoppers (Hugo Gevaert, Mario Vermeersch, Kurt Persyn en Franky Van Brabandt )
    werden in 2012 uitgeroepen tot de beste hobbybrouwers van België.
    De jury vond hun blonde Bryggja ‘Het beste Hobby bier!

    In 2013 behaalden ze met hetzelfde bier de zilveren medaille
    op het Belgian Beer Awards Digitaal Festival.
    Hun vroegere naam ‘Hippe Hoppers’ hebben ze nu ingeruild voor Bryggja.
    Bryggja is oud Noors voor aanlegsteiger en dat zou v
    olgens geschiedkundige bronnen de oorspronkelijke naam van Brugge zijn.
    Inmiddels hebben ze een tweede bier gecreëerd. Amuse Bryggia.
    Ook een licht alcoholisch bier maar kruidiger van smaak.
    Dit bier wordt bij gebrek aan een voorlopige eigen brouwerij
    gebrouwen bij De Graal in Brakel.








    Amuse Bryggia – 6,5% Alc.Vol
    Brouwerij De Graal – Brakel.



    Goudblond bier
    Witte romige schuimkraag.

    Het aroma is aangenaam fruitig
    Toetsen van citrus.
    Kruidige prikjes

    Ook de eerste slok is fruitig
    (Perzikken)
    Hoppige toetsen op de achtergrond.
    Kruidige prikkels komen stilaan naar boven
    Ik dacht tijm
    (maar volgens mede zaakvoerder Bryggia Franky Van Brabandt werd er geen tijm gebruikt)
    De hopbitterheid (Belgische hop) zorgt voor voldoende evenwicht.
    Droge fruitige afdronk.
    Meer hopbody zou het bier nog meer in de hoogte geduwd hebben.
    Maar toch een aangenaam te degusteren bier.




    INFO :

    Bierfirma :
    Bryggja Brewery
    Sint-Kristoffelstraat 139
    8310 Assebroek
    tel: 050-37 50 96 ---- 0479-22 01 13
    e-mail: info@bryggjabrewery.be
    website: www.bryggjabrewery.be






    20-04-2014 om 00:00 geschreven door William Roelens


    15-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'24 Belgen/24 Bieren' Hopmuseum - Poperinge






    '24 Belgen/24 Bieren'







    Het boek


    Op vrijdag 04 april 2014 werd de tentoonstelling '24 Belgen/24 Bieren'
    in het Hopmuseum in Poperinge geopend.
    De in Poperinge geboren fotograaf Koen Bauters en auteur Christophe De Schauvre
    hadden het idee opgevat om 24 bekende Belgen te koppelen aan 24 Belgische bieren.
    Wetend dat er ongeveer een 1500 biernamen bestaan was het
    voor het duo een hele opdracht om er 24 bekende Belgen aan te koppelen.
    Het resultaat is verrassend en het is aan de bezoeker van de tentoonstelling
    om uit te zoeken welk bier gelinkt wordt aan de prachtige 24 foto’s.
    De naam kan een link bevatten naar de naam van het bier.
    Ook de naam van de woonplaats kan genoeg zijn om tot een pairing te komen
    maar ook de karaktertrekken van de bekende Belg kan tot een overeenkomst leiden.
    De 24 foto’s zijn van heel hoog niveau en doen me soms denken
    aan de fotografie van Filip Naudts.
    Koen Bauters wist de bekende Belgen zo ver te krijgen
    dat ze eventjes hun fierheid op zij plaatsten om een zo goed mogelijke sfeervolle foto
    te bekomen met een knipoog naar het bijhorende bier.
    Het cijfer 24 staat symbool voor een krat bier.

     





    In het zo pas geschonken Interieur (toog, kast en stoelen van de vroegere brouwerij Bartier)
    heette Conservator Sofie Adriaen in naam van het Hopmuseum iedereen welkom.















     Auteur Christophe De Schauvre (links) en de in Poperinge geboren fotograaf Koen Bauters
    zochten 24 BV's op en linkten er 24 Belgische bieren bij.
    Tijdens hun toespraak haalden ze enkele anekdoten op 
    De heren maakten van het gebeuren een mooi boek dat je in het Hopmuseum kunt verkrijgen.









    Schepen voor toerisme Jurgen Vanlerberghe was vol lof over
    de tentoonstelling en het Hopmuseum.
    Niets voor niets is Poperinge de hoofdstad van het goede leven.
    Hij had het over de komende evenementen in het teken van het bier
    en verwelkomde ook Vrouwen en bier dame Sofie Vanrafelghem









    Burgemeester Christof Dejaegher mocht de 24 verschillende bieren openen!







     Koen Bauters en Auteur Christophe De Schauvre met hun boek







    Actrice Gilda De Bal (Overal waar bier vloeit, ben ik BOB) gelinkt aan
    Blanche des neiges (Brouwerij Huyghe) 








    Silvy De Bie en Kobe Desramaults.
    Het bier dat aan hen gelnkt is vind je in het kastje onderaan de foto!
    Daarvoor moet je een bezoek brengen aan de tentoonstelling!








    Dany De Smet en Marleen (Bierfirma Slaapmutske). 
    Hun Slaapmutske werd gelinkt aan Veronique Leysen.

















    Gudrun en Bruno (Brouwerij 't Gaverhopke)
    Hun Koerseklakske werd gelinkt aan Marc Coucke









    Het EVA bier van Sofie Vanrafelghem werd gelinkt aan de bloedmooie
    Eva Daeleman.
































    Handtekensessie door de eigenaars van de bieren!




    Wie benieuwd is naar de andere BV's kan de tentoonstelling
    nog tot 30 september bezoeken in het Hopmuseum.
    Af en toe komt ook een van de bekende Vlamingen langs voor een gezellige avond.
    In het museum is ook een fotoboek te koop over het project met
    prachtige en soms grappige teksten van auteur Christophe De Schauvre (Heusden-Zolder).
    Hij peilt naar het goede leven van de 24 bekende Belgen.
    Niets voor niets is Poperinge de hoofdstad van het goede leven
    Een boek om te koesteren.

    24Belgen/24bieren nog tot 30 september in het HOPmuseum

    Meer info: www.hopmuseum.be







    X

    15-04-2014 om 00:00 geschreven door William Roelens


    08-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brouwerij Kazematten - Ieper





    Brouwerij Kazematten
    is de nieuwe stadsbrouwerij van Ieper














    De zoektocht om Ieper terug zijn eigen stadsbrouwerij te bezorgen,
    leidde dankzij het Ieperse stadsbestuur tot deze unieke en historische plaats.
    De kazematten aan het Houten Paard werden gebouwd rond 1680
    naar plannen van Vauban, de grote vesting ingenieur van Lodewijk XIV.
    Ze maken deel uit van de vestingen die Ieper omwallen.
    Gedurende de eeuwen werden deze souterrains gebruikt als
    opslagplaats voor munitie & legermaterieel en als slaap- en schuilplaats
    voor de troepen die Ieper tijdens de vele belegeringen hebben verdedigd.
    Zo richtten de Britse troepen tijdens WOI de kazematten in als ‘mess’ voor de officiers.
    Ook hun commandopost, rustplaats en veldhospitaal werden in ‘Hotel de Remparts’,
    zoals de kazematten ironisch werden genoemd, ondergebracht.
    Ook de Britse soldatenkrant The Wipers Times werd er gedrukt, maar daarover later meer.
    En nu is er dus een stadsbrouwerij op deze unieke locatie.







    Brouwerij Kazematten - Houten Paard 1 – 8900 Ieper (Belgium)








    De gelagzaal.  Een lange toog rechts en op het einde een proeflokaal.
    Dit om de bezoekers te kunnen ontvangen
    Links wanden met enkele oorlogstaferelen.















    Het project begon toen Sint-Bernardus op zoek ging
    naar een locatie voor het Grottenbier.
    Na een hint van Rudi Ghequire, brouwmeester bij Rodenbach,
    werden de zinnen gezet op de kazematten in Ieper.
    Ook het stadsbestuur was voor het idee gewonnen,
    en zo werd in samenspraak met erfgoedcel en de dienst volksgezondheid
    begonnen aan de bouw van de brouwerij.
    Die zal beheerd worden door de dochter van Depypere en de zoon van Ghequire.
    "Een huwelijk... uit liefde voor het bier", aldus dochter Julie Depypere









    vlnr : Hans Depypere, Julie Depypere, Maarten Ghequire en Rudi Ghequire








    Julie Depypere en Maarten Ghequire




















    JULIE DEPYPERE

    Julie werd geboren in Newport Beach (CA, USA) in 1982.
    Ze woont samen met Pierre Sagaert en hun drie kindjes.
    Na haar opleiding Handelswetenschappen in Brussel vervolledigde ze haar
    studies met een Revisoraat aan de KU Leuven.
    Na enkele jaren als bedrijfsrevisor bij PWC volgde er 2 jaar Compo als controller.
    Daarna verhuisde ze naar IVC om hoofd van de boekhouding te worden.

    Julie is de dochter van Hans Depypere,
    zaakvoerder van Brouwerij St. Bernardus uit Watou,
    en zo werd er aan haar mouw getrokken om de familiebrouwerij te vervoegen
    en hoofd van de administratie te worden.

    Samen met haar broer Timothy en zus Helen
    is ze van begin af aan nauw betrokken geweest bij
    de opstart van Brouwerij Kazematten in Ieper.
    Ze is er verantwoordelijk voor de administratieve en boekhoudkundige
    aspecten van de brouwerij.








    MAARTEN GHEQUIRE

    Maarten (°1986) woont in Leuven, waar hij in 2009 afstudeerde als bio-ingenieur.
    Hij volgde een cursus bierbrouwen en maakte zijn masterthesis
    aan het Centrum voor Mouterij en Brouwerij.
    In 2013 beëindigde hij zijn doctoraatsstudie aan het Centrum
    voor Microbiële en Plantengenetica aan de KU Leuven,
    waar hij momenteel nog steeds actief is als postdoctoraal onderzoeker.

    Maarten is ook de zoon van Rudi Ghequire van Brouwerij Rodenbach,
    waar hij overigens meermaals een vakantiejob deed.
    De passie voor het bier is hem dus met de paplepel ingegeven.

    Maarten is in Brouwerij Kazematten verantwoordelijk voor het brouw-technische aspect
    en hielp mee de brouwerij op poten zetten.







    Rudi Ghequire Manager van Brouwerij Rodenbach geef uitleg over de
    nieuwe brouwerij.























    Brouwer Koen Hugelier

    Brouwer KOEN HUGELIER

    Koen Hugelier (°1976) woont met zijn vrouw Ilse en 2 kindjes in Kortrijk.
    Hij genoot een dubbele opleiding als medisch en farmaceutisch
    laborant aan de Hogeschool Gent en Hogeschool West-Vlaanderen
    en werkte een 10-tal jaar in laboratoria van de UGent.
    In 2006 ruilde Koen het laboratoriumwerk in om zijn toenmalig bijberoep
    als entertainer uit te bouwen.
    Hij kreeg de bier-microbe te pakken via de cursus Zythologie in Syntra West Kortrijk,
    en al gauw werd Koen een gepassioneerd bierliefhebber en hobbybrouwer.

    Koen is momenteel docent drankenkennis en foodpairing
    aan Syntra West en Syntra Midden-Vlaanderen.

    Koen werd in september 2013 de brouwer van Brouwerij Kazematten.
    Daarnaast zal zijn ervaring als entertainer en creatieve duizendpoot
    zeker van pas komen om de bezoekers rond te leiden
    en hen wegwijs te maken in de brouwerij.






    Op die locatie zullen twee bieren gebrouwen worden:
    de Grotten Santé, dat de opvolger moet worden van het Grottenbier, en de Wipers Times.
    Met de naam van dat laatste bier wordt verwezen naar het feit dat de kazematten
    in de Eerste Wereldoorlog nog gebruikt werden door het Britse leger
    om het satirische krantje Wipers Times te drukken.
    "We wilden die link behouden, zonder daarmee in te spelen
    op de Groote Herdenking", aldus salesmanager Marco Passarella.

















    WIPERS TIMES (6,2% Alc.Vol)
    .

    Wipers Times 14 is het eerste bier van de nieuwe Ieperse Stadsbrouwerij.
    Het is een blond speciaal bier van hoge gisting, gebrouwen met 4 granen,
    uitsluitend gehopt met streekeigen hop en afgewerkt met 4 kruiden.
    De naam van het bier is een verwijzing naar de ‘trench gazette’
    die door de Britse soldaten werd geschreven tijdens de Eerste Wereldoorlog.
    De krant werd gedrukt in de kazematten op een oude drukpers
    die de officieren redden uit de ruïnes van Ieper.
    Het krantje was een uitzonderlijke mix van grapjes,
    zwarte humor, sarcasme en poëzie en werd een instant succes onder de Britse soldaten
    die hun land dienden in de loopgraven.
    De naam en faam van The Wipers Times groeide met de jaren
    en behoort vandaag tot het Brits literair erfgoed.
    Omdat de Engelsen de naam Ypres moeilijk konden uitspreken
    verbasterden ze dit tot Wipers en zo is de naam van de krant ontstaan.

    Eén van de kruiden die gebruikt wordt om het bier op smaak te brengen,
    is het zaad van de geneeskrachtige Maria distel, ook wel Blessed Thistle genoemd.
    Deze distel vind je ook terug op de voorpagina van de krant en op het label van het bier.







    GROTTEN SANTÉ (6,5% Alc.Vol.)

    Naast de productie van de Wipers Times is Brouwerij Kazematten ook de
    nieuwe vaste ankerplaats geworden voor het unieke Belgische ‘Grottenbier’.
    Het Grottenbier werd gecreëerd door één van de grootste Belgische brouwers, Pierre Celis.
    De bedoeling van het Grottenbier is om op zoek te gaan naar wat
    constante lage temperaturen, zoals in een grot, doen met de smaakevolutie van een bier.
    In 2002 verkocht Pierre het bier (naam en recept) aan brouwerij St. Bernardus,
    die het de laatste tien jaar (een beetje) heeft gecommercialiseerd.
    Toen de kazematten aan het Houten Paard in de picture kwamen,
    zag men bij St. Bernardus onmiddellijk een mogelijke nieuwe thuisbasis voor het Grottenbier.
    De droom van Pierre wordt werkelijkheid.
    Maar ook de samenwerking met de mergelgrotten van Kanne en Valkenburg
    blijft in de toekomst verzekerd.
    In deze mergelgrotten kun je als bezoeker zelf ervaren wat de lage temperatuur
    met het rijpingsproces van de Grotten Santé doet.
    Net zoals men er de laatste 10 jaar het Grottenbier liet rijpen,
    zullen we dit in de toekomst met Grotten Santé
    en zijn broers en zussen (zie hieronder) ook doen.

    Brouwerij Kazematten is dan ook heel erg trots het Grottenbier te mogen brouwen.
    Bij de verhuis van het Grottenbier naar Brouwerij Kazematten
    krijgt het bier ook een facelift en bijhorende ‘lichte’ naamswijziging.
    Het oorspronkelijke bruine Grottenbier krijgt vanaf vandaag de naam Grotten Santé.
    Het wordt evenwel gebrouwen volgens hetzelfde recept.
    Grotten Santé is een kruidig bier van 6,5% alc. vol.,
    met kleine hoeveelheden ‘exotische’ kruiden die een lichte droogheid creëren.
    Het bier is kastanjebruin van kleur.

    In de toekomst worden aan dit gamma ook nog Grotten Santater,
    Grotten Salut, Grotten Tot Later en Grotten Merci toegevoegd.








    Grotten santé en Wipers Times 14 broederlijk naast elkaar








    Bij de voorstelling van de bieren behoorden natuurlijk ook hapjes!










    De proefruimte.







    Edwin Ghequire aan het werk




    De bieren van Brouwerij Kazematten zullen worden verdeeld
    met de logistieke ondersteuning van Brouwerij St. Bernardus uit Watou.
    Samen zal er zo'n 1.500 hectoliter op jaarbasis worden gebrouwen.
    De verdeling gebeurt via Sint-Bernardus.
    De brouwerij zal ook bezocht kunnen worden, en later volgt nog
    de uitbouw van een rijpingskamer en seminarieruimte.
    (Bron Persmap en DeRedactie)






    Sofie Vanrafelghem en Annemie Declerck toosten alvast op het
    succes van de Ieperse brouwerij.






    INFO

    Brouwerij De Kazematten

    Houten Paard 1
    8900 Ieper
    Tel 0499 98 57 62
    Email :

    info@kazematten.be

    De brouwerijbezoeken kunnen aangevraagd worden via :

    visit@kazematten.be






    08-04-2014 om 00:00 geschreven door William Roelens




    T -->

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!