Inhoud blog
  • BBC Radio 3: Rabindranath Tagore vijf keer een kwartier in 'The essay'
  • BBC Radio 3 presenteert donderdagmiddag het muziekdrama Telemaco van Christoph Willibald von Gluck
  • Ergerlijke geluiden als thema van vijf maal een kwartier The essay van BBC Radio3
  • De Britse schrijver en journalist George Orwell overleed op 21 januari 1950
  • Koning Friedrich II van Pruisen en de muziek; twee programma's achtereen op Duitse radiozender NDR Kultur
    Zoeken in blog

    Cultuurspectrum
    Woord en beeld
    13-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dmitri Sjostakovits' Vijfde Symfonie dinsdagnacht via WDR-tv

    Sjostakovitsj' meestgespeelde symfonie
    Het Symfonieorkest van de Westdeutsche Rundfunk (WDR) is te zien op die zender in de nacht van dinsdag 13 op woensdag 14 januari. Eigenlijk is het dan al de veertiende van deze eerste maand, maar de programmering van al die ether-instanties loopt gewoon door, en meestal vindt men aldaar dat op het tijdstip van 06:00 uur in de ochtend de nieuwe dag begint.
    Dat ensemble, met dirigent Semyon Bychkov [1] presenteert dan een uitvoering van de Symfonie nr. 5 in d kleine terts, opus 47, van Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975), afgerond in het jaar 1937.
    Mijns inziens is het de meest gespeelde van de vijftien symfonieën van deze componist. Hetzelfde werk staat in februari tevens als laaste compositie op het programma van het jaarlijkse concert dat het Nederlands Studentenorkest weer in diverse steden van ons land geeft.
    __________
    [1] Niet dat familiebanden een belangrijke rol in de berichtgeving mogen spelen, maar omdat men het qua namen niet zou verwachten, hier toch de informatie dat Semyon Bychkov de oudere broer van dirigent Yakov Kreizberg is.
    __________
    Foto: Dirigent Semyon Bychkov.

    13-01-2009 om 10:11 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    12-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ons Nederlands zakt steeds verder in het moeras
    In Trouw van maandag 12 januari
    "Fusies kosten vaak meer dan het oplevert", meldde de elektronische middageditie van het voor de rest, in taalbegrip en taalbeheersing, doorgaans voortreffelijke dagblad Trouw. Ziet u wat er fout is in die zin, of vergaat het u al net als menig lezer van het NOS-Journaal, en is het u ook al om het even wat er achter de, al dan niet praktisch geplaatste, komma staat?
    Fusies is een meervoudsvorm, dus hoort er in het tweede deel van de zin te staan: dan ze opleveren. Een andere mogelijkheid ware geweest het woord fusies te vervangen door fuseren: dan was de zin wel juist geweest.
    Dat veel mensen dit soort fouten maken, is een vaststaand gegeven, maar als instanties met een voorbeeldfunctie — zoals de gedrukte èn de elektronische media — al niet verantwoord met ons Nederlands omgaan, hoe kan men dan nog verwachten dat de consumenten van dergelijke programma's — die zelf geen verder 'onderzoek doen' — het nog wel kunnen weten. Die onwetendheid, respectievelijk die intense slordigheid, breidt zich uit als een olievlek met sneeuwbaleffect, en met de gevolgen van een in de vijver geworpen steentje.

    In De Pers van maandag 12 januari
    Ook in een andere kwaliteitskrant — de enige tussen de drie die ons maandag tot en met vrijdag van iedere week gratis beschikbaar worden gesteld — De Pers maken (de) scribenten er ook steeds meer een potje van. Tijdens snel doorbladeren stelde ik in de uitgave van eveneens heden, binnen een minuut veel te veell stupiditeiten vast.
    Zo is de werkloosheid in Duitsland meer toegenomen dan verwacht. Nog afgezien van het feit dat dit naief is van al degenen die zulks hadden verwacht binnen het kader van de algemeen-maatschappelijke ontwikkelingen op basis van de financieel-economische crisis die op en over het ondermaanse is losgebarsten, staat verderop in de kleine bijdrage dat het aantal werkelozen nu 7,6 procent bedraagt. Aangezien werkelozen niet per definitie werkloos hoeven te zijn en werklozen niet werkeloos hoeven toe te zien, lijkt het erop dat de verantwoordelijke voor die tekst in de burelen van De Pers al evenmin het verschil tussen die beide begrippen kent als zo menig medewerker van het NOS-Journaal die deze begrippen ook door elkaar gebruikt, kennelijk zonder het geringste besef dat daartussen nog werelden van verschil bestaan.
    Op een andere pagina in diezelfde krant meldt iemand onder de kop Veronica doet humor, dat deze zendgemachtigde vindt dat in 2009 humor een peiler moet worden van de zender.
    U zag het natuurlijk al: het woord moet PIJLER zijn.
    En dat zijn dan nog maar de dwaasheden die mij bij snel bladeren in het oog sprongen. Zou dat toevallig zo zijn en de rest van deze krant alleen een toonbeeld van taalkundig exact Nederlands?
    Kom nou, er doemen immers meer en meer mensen op, ook binnen de journalistiek, die helaas het verschil niet blijken te kennen tussen materiaal en materieel, en die al evenmin weten dat schijnbaar iets heel anders is dan blijkbaar.

    Televisieperikelen qua taal
    Maar: hoe diep is men in de wereld der algemene media gezonken als men Taalprogramma op de televisie laat presenteren door lieden die op voet van oorlog met het Nederlands verkeren. En dan is er nog die veelgeprezen quiz-presentatrice, die niet alleen bijna stikt in het overmatige en op zich al onaanvaardbare Yankenwoord okay, maar die er evenmin voor terugdeinst om te zeggen: "het NRC" of "Dan hadden hun gewonnen", en niet te vergeten "Dan had het goed geweest."
    Weet zij dan helemaal niet (meer) dat in het koppelwerkwoord zijn binnen de vervoeging gebruik gemaakt wordt van vormen uit oudere Nederlandse werkwoorden: issen, bennen en wezen? Maar kom, ook de zichzelf als zo taalgevoelig profilerende ooit-CdK in de provincie Groningen, Henk Vonhoff, zei eveneens in een interview. "Dan had ...... geweest." Zou die man later in zijn memoires echt opschrijven: "Ik heb ook nog jaren CdK in Groningen geweest"?
    Dus wat moet er gebeuren bij de Vara èn in de Haagse-, provinciale en de gemeentepolitiek? Er zullen als de wiedeweerga reeksen speciale cursussen Nederlands voor taalverloederende medewerkers dienen te worden georganiseerd.
    Figuren als mevrouw Joosten, die er al vele jaren lang een ergerlijk potje van maakt, dient de aanzegging te krijgen dat er een heel hoge hardleersheidstoeslag zal worden ingesteld, die ten goede zal komen aan groeperingen die hulp dringend behoeven. Op die manier komt er dan toch nog iets goeds voort uit een zeer kwalijk fenomeen dat hand over hand toeneemt.
    En dan hebben we het nog helemaal niet gehad over het geraaskal van zo menig, of toch elke zich profilerende, medewerker van de uitzinnig irritante, Nederlandse zogeheten jongerenzender BNN.

    12-01-2009 om 22:41 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Als vrouwen eemaal aan het moorden slaan, wees dan op uw aller hoede
    Voorbedacht
    Al heel lang maakt een moordenares het de Duitse politie en justitie knap lastig door ze steeds een paar stappen voor te blijven. Men is al jaren naar haar op zoeken en steeds opnieuw vist men, soms heel direct, achter het net. Ondanks het DNA dat sedert kort bekend is en, vanzelfsprekend, verspreid over alle gelieerde instanties binnen Interpol, volgt men nog steeds het spoor. Maar zolang het een kwestie blijft van op de hielen zitten, is het wel een uitermate frustrerende — zij het tegelijkertijd zeer uitdagende — bezigheid.
    Misschien hoort de op dit moment meest gezochte moordenares in het Duitse taalgebied tot die categorie van criminele pleegsters van deze ultieme misdrijven, die waarlijk berekenend en koelbloedig tot in het merg te werk gaan. Zulks hebben de instanties in kwestie meer dan eens beleefd en inmiddels is er een boek over verschenen, geschreven door een politiecommissaris, Stephan Harbort. In dat boek worden opzienbarende moordzaken van de twintigste eeuw behandeld, en over de daarbij betrokken vrouwen in de rol van dader, zegt de politieman dat er een groot verschil is met mannelijke moordenaars. De laatste categorie handelt niet zelden in blinde woede, bijvoorbeeld aan het slot van een steeds hoger oplopende ruzie. Vrouwen daarentegen gaan volkomen anders te werk. Zij doden hun object(en) na een grondige voorbereiding, in het geniep en veelvuldig in de huiselijke kring.

    Driedelige documentaire
    Dat bovengenoemde boek van de commissaris vormt de basis voor een driedelige serie documentaires over moordende vrouwen, waarvan het eerste Duitse publieke televisienet op maandag 12 januari, 's avonds direct na de Tagesschau — tussen 21:00 uur en 21:45 uur — het eerste deel zal uitzenden. Wenn Frauen morden luidt de titel van de serie. De aflevering in kwestie — Madonna oder Mörderin, een film van Ute Bönnen en Gerald Endres — gaat over gebeurtenissen rond Ruth Blaue, die zich weliswaarvooral tijdens het begin van de jaren vijftig van de vorige eeuw afspelen, maar waarvoor de basis reeds was gelegd in 1946 tijdens de direct op de Tweede Wereldoorlog volgende jaren van crisis en enorme chaos, die mede werden veroorzaakt door de vier verschillende bezettingszones waarin het land was verdeeld.
    De twee andere afleveringen staan gepland voor maandag 19, respectievelijk maandag 26 januari aanstaande.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Scène uit de documentaire Wenn Frauen morden.
    2. De 'madonna' Ruth Blaue, ruim een halve eeuw geleden.

    12-01-2009 om 19:03 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Sahara nader onderzocht door Duitse wetenschappers
    Anatomie van een woestijn
    Op maandag 12 januari presenteert de Frans-Duitse cultuurzender Arte-televisie, vanaf 19:00 uur,de documentaire Das Herz der Sahara, een film van Sylvia Strasser, die in 2008 voor het tweede Duitse publieke televisienet werd gerealiseerd, en thans binnen één week twee keer door Arte zal worden uitgezonden. Het is een rolprent op het formaat 16:9, voorzien van stereofonisch geluid, met een lengte van 43 minuten.


    Niet altijd werd de woestijn, die wij kennen onder de naam Sahara, gekenmerkt door hitte en droogte. Er zijn perioden geweest dat hier regen in de juiste hoeveelheden zijn neergedaald, die vruchtbaarheid van de bodem ten gevolge hebben gehad, waardoor het mogelijk is geweest om er te leven. De Sahara — die de grootste woestijn op aarde is — vormt dan ook een gebied waar ooit beschavingen zich hebben kunnen manifesteren en een hele tijd lang hebben kunnen staande houden.

    Prognose
    Wetenschappers van het in Keulen gevestigde Henrich-Barth-Institut hebben, met behulp van de in het zuiden van Lybië woonachtige Toereg-bevolking, onderzoek gedaan naar de geschiedenis van de natuur en de aldaar gevestigde mensen. Eén van de conclusies van hun werkzaamheden in de huidige woestijn is dat er, in het kader van de klimatologische veranderingen, die op aarde zijn ingezet, het opieuw mogelijk zal zijn dat regenval aldaar er op termijn voor zal zorgen dat er zich weer mensen kunnen vestigen.


    Arte-televisie herhaalt deze documentaire op maandag 19 januari, 's middags om 14:00 uur.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Foto genomen op locatie. (© ZDF/Sylvia Strasser.)
    2. De Sahara letterlijk in kaart gebracht.

    12-01-2009 om 06:57 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    11-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arte-televisie zendt maandag Jevgeni Onegin uit door Bolsjoj Theater
    Moskous gezelschap speelde in Parijs
    Begin september 2008 heeft het gezelschap van het Moskouse Bolsjoj Theater in de Parijse Opéra Garnier een uitvoering gegeven van de lyrische scènes, die als totaal muziekdrama bekend staan onder de naam Jevgeni Onegin van een componist die zichzelf als honderd procent Rus beschouwde: Pjotr Iljitsj Tsjajkovski (1840-1893). Filmregisseuse Chloé Perlemuter heeft die voorstellingvastgelegd, en het resultaat, met een lengte van 160 minuten, wordt op maandag 12 januari — vanaf 22:50 uur tot in de nacht op dinsdag de dertiende van deze maand, omstreeks half twee — door de Frans-Duitse cultuurzender Arte gepresenteerd.
    Over deze gebeurtenis heb ik op vrijdag 10 januari een artikel met informatie over de opera en zijn personages, en over de uitvoerenden — alsmede voorzien van enkele kanttekeningen — opgenomen op de Nederlandse fin de siècle-site All art is quite useless van Rond1900.nl.

    11-01-2009 om 19:33 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Romantisch drama in speelfilm The horse whisperer op BBC 1

    Kijken in de ziel van een paard
    Het budget van de film The horse whisperer uit 1998 wordt geschat op zo'n zestig miljoen dollar. Een bovengemiddelde hoeveelheid geld voor die tijd, maar het is dan ook een rolprent geworden met bijna de dubbele lengte — 170 minuten — van een gemiddelde speelfilm.


    De film werd geregisseerd door Robert Reford, die tevens een van de hoofdrollen voor zijn rekening neemt en daarin wordt bijgestaan door Kristin Scott Thomas, Dianne West, Scarlet Johansson en Sam Neill.
    Het verhaal is gebaseerd op de gelijknamige roman uit 1995 van de in 1950 geboren Engelse journalist, scriptschrijver en romancier Nick Evans. Het draaiboek naar dit verhaal werd samengesteld door Ezric Roth en Richard LaGravenese.

    Kijken in de ziel van de begeleider van het paard
    In dit verhaal speelt Robert Redford de figuur van Tom Booker, die als 'paardenfluisteraar' tot in de ziel van een dier kan kijken en veel daar eventueel aangetroffen schade kan beperken. De man zelf is echter van mening dat hij niets anders doet dan paarden te ondersteunen bij de problemen die deze dieren ondervinden in de omgang met mensen.
    Een vrouw, stadmens door en door, maar die wel inziet dat haar paard en haar dochter in ernstige mate getraumatiseerd zijn, neemt die beiden op sleeptouw en dan voltrekt zich het romantische drama doordat de stadsmens gefascineerd raakt door de eenvoud en daarbij behorende wijsheid van de plattelander.
    De filmbeelden zijn gerealiseerd door Robert Richardson; de muziek werd gecomponeerd door Thomas Newman en Gwil Owen.
    BBC One Television zendt deze film uit op zondag 11 januari, tussen 16:20 uur 's middags en 19:00 uur 's avonds onze tijd.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Filmposter van The horse whisperer.
    2. Acteur Robert Redford in jongere jaren. (Zonder jaartal.)

    11-01-2009 om 11:38 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Friedrich Gottlieb Klopstock '” Der Eislauf (1764)
    DER EISLAUF

    Begraben ist in ewige Nacht
    Der Erfinder großer Name zu oft!
    Was ihr Geist grübelnd entdeckt, nutzen wir;
    Aber belohnt Ehre sie auch?

    Wer nannte dir den kühneren Mann,
    Der zuerst am Maste Segel erhob?
    Ach, verging selber der Ruhm dessen nicht,
    Welche dem Fuß Flügel erfand!



























    Und sollte der unsterblich nicht sein,

    Der Gesundheit und Freuden erfand,
    Die das Roß, mutig im Lauf, niemals gab,
    Welche der Reih'n selber nicht hat!

    Unsterblich ist sein Name dereinst!
    Ich erfinde noch dem schlüpfenden Stahl
    Seinen Tanz! Leichteres Schwungs fliegt er hin,
    Kreiset umher, schöner zu sehn.

    Du kennest jeden reizenden Ton
    Der Musik, drum gib dem Tanz Melodie!
    Mond und Wald höre den Schall ihres Horns,
    Wem die des Flugs Eile gebeut!

    O Jüngling, der den Wasserkothurn
    Zu beseelen weiß, und flüchtiger tanzt,
    Laß der Stadt ihren Kamin! Komm mit mir,
    Wo des Kristalls Ebne dir winkt!

    Sein Licht hat er in Düfte gehüllt;
    Wie erhellt des Winters werdender Tag
    Sanft den See! Glänzenden Reif, Sternen gleich,
    Streute die Nacht über ihn aus!

    Wie schweigt um uns das weiße Gefild!
    Wie ertönt vom jungen Froste die Bahn!
    Fern verrät deines Kothurns Schall dich mir,
    Wenn du, dem Blick, Flüchtling enteilst.

    Wir haben doch zum Schmause genug
    Von des Halmes Frucht? und Freuden des Weins?
    Winterluft reizt die Begier nach dem Mahl;
    Flügel am Fuß reizen sie mehr!

    Zur Linken wende du dich! ich will
    Zu der Rechten hin halbkreisend mich drehn.
    Nimm den Schwung, wie du mich ihn nehmen siehst:
    Also! nun fleug schnell mir vorbei!

    So gehen wir den schlängelnden Gang
    Am dem langen Ufer schwebend hinab.
    Künstle nicht! Stellung, wie die, lieb ich nicht,
    Zeichnet dir auch Preisler nicht nach.

    Was horchst du nach der Insel hinauf?
    Unerfahrne Läufer tönen dort her!
    Huf und Last gingen doch nicht übers Eis,
    Netze noch nicht unter ihm fort.

    Sonst späht dir dein Ohr ja alles; vernimm,
    Wie der Todeston wehklagt auf der Flut!
    O wie tönt's anders! wie hallt's, wenn der Frost
    Meilen hinab spaltet den See!

    Zurück! laß nicht die schimmernde Bahn
    Dich verführen, weg von Ufer zu gehn!
    Denn wo dort Tiefen sie deckt, strömt's vielleicht,
    Sprudeln vielleicht Quellen empor.

    Den ungehörten Wogen entströmt,
    Dem geheimen Quell entrieselt der Tod!
    Glittst du auch leicht, wie dies Laub, ach! dorthin,
    Sänkest du doch, Jüngling, und stürbst!
    ___________
    Friedrich Gottlieb Klopstock (1724-1803)

    11-01-2009 om 09:31 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    10-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dode dienaren der onsterfelijke Klankmuze het hele jaar herdacht
    Herdenken tot in den treure
    Zoals dat inmiddels meer dan gebruikelijk is, wordt elke gelegenheid aangegrepen om een jaar te koppelen aan een of andere grootheid, die iets heeft betekend voor de ontwikkeling van de mensheid. Zo was 2009 al heel lang voorbestemd het Darwin-jaar te worden — want die goede man is op 12 februari 1809 geboren — maar tevens het jaar van Georg Friedrich Händel, aangezien die op 14 april 1759 is heengegaan, maar hoewel het nu nog goed drie maanden duurt voordat hij zich echt een kwart millennium in de ruimten met de eeuwige toetsen en snaren bevindt, kan de commercie het niet afwachten en wordt er van alles verzonnen om talrijke mensen gelukkig te maken met allerhande snuisterijen, bonbons, en misschien zelfs wel Händel-pruiken, alsmede dito hemden en voor het notenschrift geschikte ganzenvederen. Dat zou in onze tijden van een krediet- en anderszins economische crisis nog wel eens wat stroever kunnen verlopen dan het met de vele parafernalia van de voorgangers in de sfeer der vele herdenkingen is gegaan.

    Voor elk 365 dagen
    Doch met Händel alleen, die de nodige aandacht in concertzalen en kerken wel zal krijgen, is het niet gedaan; het is twaalf maanden Mendelssohn-jaar, want die geniale muziekmaker werd in 1809 geboren op 3 februari, hetgeen betekent dat veel gerechtvaardigde festiviteiten over een week of drie over de naar klassieke muziek luisterende mens zullen (mogen) worden uitgestort. En om een andere grootmeester niet te vergeten, die in het jaar van Jakob Ludwig Felix Mendelssohns verschijning is overleden, mogen we — om u niet direct met tientallen grootmogols tegelijk de keuze te bemoeilijken, beperken we ons hier en nu eerst maar tot die drie heren der muzikale scheppingen — Franz Joseph Haydn niet in deze context aan de vergetelheid prijsgeven. Hij, die op 31 maart 1732 was geboren, vertrok uit dit aardse in het jaar 1809 op 31 mei.

    Veelvuldige herhalingen
    Toch heeft de digitale Nederlandse televisiezender Cultura enige programma's aan Haydn gewijd, waarin symfonieën worden gespeeld, andere concerten worden gepresenteerd, een documentaire over de man en zijn werk wordt uitgezonden en op andere momenten van andere dagen hetzelfde wordt herhaald en andere stukken worden voorgesteld. Op zondag 11 januari is die aaneengesloten reeks van diverse bijdragen op Cultura te volgen tussen 15:42 uur en17:22 uur.
    Kortom, een stoet van dode componisten zullen wij zien en horen langstrekken in dit reeds lopende jaar. Maar daarna komt er, naar verwachting, direct weer een jaar; het houdt vooralsnog niet op. Anders gezegd: herdenken tot we erin blijven. Doch niemand zal ons luisteraars daarna herdenken. En dat is hoogstwaarschijnlijk maar beter ook.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Georg-Friedrich Händel.
    2. Felix Mendelssohn-Bartholdy.
    3. Joseph Haydn met zijn ensemble.

    10-01-2009 om 23:37 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roven, stelen en ook nog manipuleren '” dat alles doet de koekoek

    Bijzondere bijnaam
    "Broedparasiet" wordt de koekoek wel genoemd, aangezien het vrouwtje, na een ei te hebben gelegd, dit in het nest van een andere vogel legt en het laat uitbroeden. Verder heeft de koekoek de reputatie van bedrieger en dief, en — om het plaatje maar direct compleet te maken — ook nog van moordenaar.

    Het heet dan ook wel dat de koekoek een waarachtig criminele vogel is. Alleen: crimineel naar wiens maatstaven? Naar die van een menselijke wetgever en (delen van) een justitieel apparaat dat ook grotendeels de kop in de veren heeft gestoken. Maar zulks werkt alleen maar contraproductief, weten we uit ervaring, en dus moeten we ons maar niet actief met het gedrag van de koekoek bemoeien.
    De natuurdocumentaire over de koekoek is zondag 11 januari te zien op BBC Two Television, tussen 18:00 uur en 18:50 uur onze tijd.
    ___________
    Afbeelding: Enkele voorbeelden van de vogel in kwestie.

    10-01-2009 om 22:40 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    09-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.La Rondine van Puccini zaterdagavond op vijf zenders tegelijkertijd

    Puccini's stiefkindje
    De meest onbekende, want het minst vaak opgevoerde muziekdrama van Giacomo Puccini staat dit seizoen op het programma van de New Yorkse Metropolitan Opera, waar het op zaterdag 10 januari als Matinee zal worden gepresenteerd.


    Deze uitvoering zal door tal van radiozenders over de gehele wereld worden overgenomen en rechtsreeks worden uitgezonden. Er wordt wel eens beweerd dat de BBC het verst is gevorderd in de technologische ontwikkeling van de geluidsmogelijkheden, maar zo'n oordeel kan de luisteraar zelf ook vellen. Bovendien wordt de lyrische opera eveneens door de Frans-Duitse cultuurzender Arte-televisie uitgezonden.
    Voor meer details over dit muziekdrama, de uitvoerenden en nog enige technische details verwijs ik u naar een uitgebreid artikel dat ik donderdag 8 januari heb opgenomen in het Nederlandse, elektronische fin de siècle-cultuurtijdschrift All art is quite useless van Rond1900.nl.
    __________
    Afbeelding: Scène uit Puccini's La Rondine, in de versie van de Metropolitan Opera New York, zoals die te horen en te zien zal zijn via tal van ethergemachtigden in Europa, op zaterdag 10 januari, 's avonds vanaf 19:00 uur.

    09-01-2009 om 10:25 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Grote Slagwerkavond vrijdag op Duitse radiozender NDR-Kultur

    Eigentijdse percussiemuziek
    De Duitse radiozender NDR Kultur presenteert op vrijdag 9 januari in het programma NDR Radiophilharmonie — 's avonds tussen 20:00 en 22:00 uur een percussieconcert dat het predikaat Die Große Nacht des Schlagzeugs heeft meegekregen. Daarin komen namen van componisten voor die weinigen binnen de wereld der klassieke muziek dagelijks zullen tegenkomen. De bekendste is nog Bruno Hartl (geboren 1963) die op meer dan één muzikaal front veelvuldig van zich heeft doen spreken. De andere componistennamen zijn Anders Koppel, H. Gruber, Rolf Wallin, Avner Dorman, en Keiko Abe.
    De NDR Radiophilharmonie wordt gedirigeerd door John Axelrod; medewerking wordt verleend door de multipercussionist Martin Grubinger, aan wie we al meer dan eens een artikel hebben gewijd.

    Hedendaagse slagwerk-componisten
    Van Anders Koppel speelt Martin Grubinger het Concerto nr. 3 dat speciaal voor hem is geschreven. Dat hij de lievelingsslagwerker van de componist is, blijkt tevens uit de vier al eerder gecomponeerde Marimba-concerten, die aan dezelfde topsporter van het slagwerk zijn opgedragen.
    Van Bruno Hartl, met wiens compositie Concert voor multipercussie en orkest, geschreven in de jaren 2000/2001, het slagwerkgebeuren van die avond wordt afgesloten, weten we wel wat meer. Die is zelf op meer dan één punt in het Oostenrijkse muziekleven positief in de aandacht van de klassieke muziekliefhebber gekomen. Naast zijn functie als solo-paukenist binnen een orkest vult ook hij zijn tijd met componeren voor instrumenten die tot de nogal uitgebreide sfeer van het slagwerk behoren, en ook hij heeft reeds eerder speciaal voor Martin Grubinger een marimbaconcert geschreven.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Martin Grubinger bescheiden met één stokje.
    2. Martin Grubinger met een gedeelte van de enorme batterij aan slagwerk die tot zijn beschikking staat.

    09-01-2009 om 09:56 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    08-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Celloconcert van Aleksandr Gretsjaninov vrijdagmiddag op radio WDR 3

    Te weinig bekend in onze contreien
    De Russische componist Aleksandr Gretsjaninov heeft de hoge leeftijd van 92 jaar bereikt. De eerste vijf decennia van zijn leven heeft hij in zijn geboorteland doorgebracht, maar daarna, via een tussentijds verblijf in de Franse hoofdstad, heeft hij zich in de Verenigde Staten gevestigd, waar hij de rest van zijn leven is blijven wonen, en op 3 januari 1956 te New York de laatste adem heeft uitgeblazen.
    Van zijn veelzijdige oeuvre wordt, zeker in onze contreien, weliswaar veel te weinig uitgevoerd, maar op vrijdag 9 januari kunt u vroeg in de middag, in het programma Passagen van de Duitse radiozender WDR 3, luisteren naar zijn Concert voor cello en orkest, opus 8, gecomponeerd in 1897.
    Aan Gretsjaninow heb ik daarom een uitgebreid artikel gewijd in het Nederlandse elektronische cultuurtijdschrift All art is quite useless van Rond1900.nl, dat op woensdag 7 januari is gepubliceerd.

    08-01-2009 om 11:23 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arte vertoont Duitse documentaire uit 2008 over onderzoek naar dinosaurus-sporen

    Veel info-programma's
    De Duits-Franse cultuurzender Arte barst weer bijna uit zijn voegen door de vele documentaires over natuur en milieu, over wetenschap en andere belangrijke thema's. Zo wordt er op donderdag 8 januari een nieuwe aflevering uitgezonden van reeds lopende series over het Wilde Afrika en een uit de docusoap over een vulkanoloog die met zijn team in tien delen verschillende vulkanen op de aardkloot bezoekt.


    Integenstelling tot hetgeen in sommige omroepgidsen wordt vermeld, kunt u niet tussen beide bovengenoemde films in wordt de documentaire getiteld Die Dino-Fundgrube zien, maar voorafgaande aan de docusoap: tussen 18:15 uur en 19:00 uur. Daarin wordt uit de doeken gedaan hoe wetenschappelijk onderzoek wordt verricht naar sporen van dinosaurussen in Grand Staircase Escalante National Monument in de Amerikaanse staat Utah.
    Het betreft een Duitse film met een lengte van 43 minuten, in 2008 gereliseerd door Kerstin Woldt. De rolprent wordt uitgezonden op het formaat 16:9 en is voorzien van stereofonische geluidsweergave. In de gegevens op de sites van Arte wordt gemeld dat het om een éénmalige uitzending gaat.

    08-01-2009 om 08:36 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zembla-documentaire over De Slag om het Groningse gehucht Ganzedijk

    Politieke destructiedrift
    Het Oost-Groningse gehucht Ganzedijk, dat zich ten noordoosten van Finsterwolde bevindt, is begin 2008 nogal explosief in het landelijke nieuws gekomen doordat de politiek — maar eigenlijk is het beter te zeggen: bepaalde politici, en daarvan een zekere wethouder — weer eens de belangen van de bevolking ondergeschikt had gemaakt aan de eigen voorkeuren en vooral vooroordelen.
    Het aantal bewoners van Ganzedijk daalde steeds verder, en dat betekent in de praktijk, zonder adequate maatregelen van bovenaf, vrijwel altijd leegstand van woningen met alle gevolgen van dien: verkrotting en alle daaraan gekoppelde maatschappelijke neergang.


    De plannen van die ogenschijnlijk enkele politici kwamen er op neer het hele woningbestand van Ganzedijk met de grond gelijk te maken en de vrijgekomen ruimte terug te geven aan de natuur. Toen de niet vooraf geïnformeerde bewoners daarvan lucht kregen, kwamen ze in actie. Dat leidde er enerzijds toe dat er op tal van politieke en tevens anderszins maatschappelijke niveaus aandacht voor het dorpje en de bewoners kwam, maar dat bracht tegelijkertijd met zich mede dat alle huizen en hun bewoners aldaar een mediahype werden, inclusief de daaraan gekoppelde negatieve aspecten; het begrip ramptoerisme kreeg er een 'spanningsveld' bij in de voordien grote stilte van een stukje Oost-Groningen. Maar die bewuste strijd van de mensen om te overleven in de door henzelf gekozen omgeving heeft ook nog andere raderen in beweging gezet en aan het licht gebracht dat — als mensen voor hun belangen opkomen door zich niet alleen te profileren via een groeiende tegenstem, maar tegelijkertijd zich vóór iets te engageren — veelal verborgen krachten een enorm potentieel aan inventiviteit en bereidheid tot samenwerking kunnen genereren.
    Het Vara/NPS-programma Zembla heeft een documentaire gemaakt over het wel en wee van Ganzedijk, toegespitst op de gebeurtenissen van 2008. Deze film wordt op donderdag 8 januari — tussen 21:45 uur en 22:30 uur — herhaald op het digitale kanaal Holland Doc dat voor deze gelegenheid de eigen regionale benaming in Groningen Doc zou moeten wijzigen, want niet alles wat van enige importantie is, speelt zich uitsluitend in de regio Holland af.
    Lees ook de column van Ineke Noordhoff over Ganzedijk.
    __________
    Foto: Kijk op Ganzedijk.

    08-01-2009 om 07:42 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    07-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De grootste energierbron die ter beschikking staat: de zee
    De zee als voortdurende energiebron
    Op woensdag 7 januari kunt u op het tweede publieke Duitse televisienet ZDF — tussen 22:15 uur en 22:45 uur — in de reeks Abenteuer Wissen een wetenschappelijke documentaire bekijken over de mogelijkheden om energie te winnen uit de omvangrijkste bron die de mens beschikbaar heeft: de zee. De titel van de film is dan ook geheel in overeenstemming daarmee: Energie aus dem Meer.


    Instanties, die ons en projectontwikkelaars op energiegebied willen aanzetten tot nadenken over de situatie nu en de eventuele verbetering daarvan zonder onnodige aantasting van het milieu en de leefomstandigheden op onze aarde, worden — althans indien ze de moeite nemen zich te verdiepen in de materie — al enige tijd gewezen op de ononderbroken beschikbaarheid van de zee. En niet alleen de bedenkers en ontwikkelaars van nieuwe energieprojecten, die het uit hoofde van hun werk simpelweg moeten, doen er goed aan zich gedetailleerd te (laten) informeren over feiten en fictie, mogelijkheden en onmogelijkheden van eventuele onontgonnen 'gebieden', ook voor de dagelijkse gebruiker is het nuttig iets te weten over het belangrijkste element dat we elke dag nodig hebben: energie.


    07-01-2009 om 10:58 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Speelfilm The Hours, geënt op Virginia Woolfs Mrs. Dalloway, woensdagavond op Canvas
    Inventief geconstrueerde verhaallijn
    Canvas, het tweede Nederlandstalige Belgische televisieprogramma, presenteert op woensdag 7 januari in het avondprogramma — tussen 20:40 uur en 22:35 uur — de speelfilm The hours uit 2002. Dit drama van Stephen Daldry is een Amerikaans-Engelse coproductie, gebaseerd op het bekendste boek, de roman met dezefde titel, van de Amerikaanse Pulitzer-Prijswinnaar Michael Cunningham (die is geboren in 1952). In dat boek, en vervolgens in de film, wordt een waarderende buiging gemaakt in de richting van de Engelse schrijfster Virginia Woolf (1882-1941): de drie protagonisten hebben allen een, zij het verschillende, band met haar boek Mrs. Dalloway, dat in 1925 is verschenen.
    Een enkele bron meldt dat de film van Stephen Daldry pas in december 2003 in première is gegaan.

    Drie protagonisten
    In het inventief geconstrueerde verhaal komen we allereerst Virginina Woolf zelf tegen, gespeeld door Nicole Kidman — met een totaal ander voorkomen en dito uitstraling dan in de meeste van haar dikwijls als glansrollen gekwalificeerde rollen —, die in de jaren twintig van de vorige eeuw aan de genoemde roman schrijft, maar tegelijkertijd zwaar gebukt gaat onder een depressie; dit ondanks de intense liefde voor haar man Leonard, die in de film gestalte krijgt door Stephen Dillane.
    De huisvrouw Laura — die wordt uitgebeeld door Julianne Moore — die zich in de jaren vijftig totaal ingesnoerd voelt door de eisen die 'de maatschappij' aan haar stelt, herkent veel van zichzelf in de roman Mrs. Dalloway.
    En dan is er nog Clarissa Vaughn — een rol van Meryl Streep, die hier nu eens niet zo onuitstaanbaar is als doorgaans het geval is —, die een Clarissa Dalloway après la lettre uitbeeldt. Tijdens de voorbereidingen voor een feestje overdenkt ze de keuzes die ze in het leven heeft gemaakt.
    De drie verhaallijnen zijn intens met elkaar verweven, maar dat leidt nergens tot onoverzichtelijkheid. En dat is niet alleen een compliment aan de auteur van het boek, doch tevens aan de regisseur en de knap uitgebeelde karakters.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Voorzijde van een der edities van The hours uit 1998, van Michael Cunningham.
    2. Voorkant van de Granada paperbackeditie van Mrs. Dalloway, uit 1978.

    07-01-2009 om 10:33 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    06-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Berlioz' symfonie met altvioolsolo Harold in Italië, opus 16, deze maand drie keer op Mezzo-televisie

    Leven in Rome
    "Niets bevalt mij zo zeer als het zwerversleven in de bossen en bergen met deze goedmoedige boeren, waarbij ik overdag aan de oever van de bergstroom slaap en 's avonds de saltarella met de mannen en vrouwen dans, zoals zij dat in hun kleine herbergen gewend zijn."
    Zo liet Hector Berlioz (1803-1869) zich uit over de Italiaanse Abruzzen, die hij had leren waarderen sedert zijn verblijf te Rome. In die tijd was hij zich gaan interesseren voor de werken van Lord Byron (1788-1824) [1], welke hij min of meer verslond. Eén van diens gedichten, Childe Harold's Pilgrimage, ademt de sfeer van neerslachtigheid, die Berlioz associeerde met de zwaarmoedige, dromerige klank van de altviool.
    Toen Berlioz zijn symfonie opus 16 componeerde en daarin de indrukken verwerkte van zijn Romeinse jaren, noemde hij dit werk met concertante altviool Harold en Italie. Dat verduidelijkt echter niet een eventuele interpretatie van het gedicht van Byron, maar laat zien dat in deze symfonie de Harold moet worden gezocht in Berlioz zelf.



    Concert voor altviool en orkest
    Oorspronkelijk was de compositie bedoeld als concert voor altviool en orkest, en wel speciaal voor Nicolò Paganini, maar die was reeds door het eerste deel zodanig teleurgesteld dat hij de geïllustreerde editie van Byron's Poetical Works, uitgegeven door Virtue & Co., City Road and Ivy Lane te Londen.componist heeft laten weten:
    "Dat is niet wat ik wilde. Daar heb ik weinig te doen; ik moet voortdurend iets te spelen hebben."
    Daarop had de componist echter wel een repliek paraat:
    "Heb ik het niet gezegd? Wat u wilt, is een concert voor altviool, en dat kunt u alleen zelf schrijven."
    Zo is uit dat alvioolconcert een vierdelige symfonie ontstaan met de alt als soloinstrument. Deze altviool speelt het leidmotief dat de held moet uitbeelden, en daarmee is dit instrument de handelende persoon van deze muzikale vertelling geworden.

    Zwaarmoedigheid
    Het eerste deel van dit werk beeldt Harold in de bergen uit, en draagt als titel Scènes van zwaarmoedigheid, van geluk en vreugde, waarmee de wisselende stemmingen worden aangegeven. De breedsprakige, langzame inleiding met de door harp begeleide altsolo stelt Berlioz als melancholieke dromer voor.
    In het tweede deel horen we voorbijtrekkende pelgrims die hun avondgebed zingen (Mars van de pelgrims). Tussen de strofen door mompelen ze korte litanieën. Het middengedeelte is bijna hymnisch, en hierin neemt de altsolo (Harold dus) ook deel aan het gezang van de pelgrims.
    In het Scherzo luistert Harold naar een serenade van een minnaar in de Abruzzen. Het motief van de houtblazers brengt de luisteraars in een landelijke omgeving. Daarna zet de Engelse hoorn de serenade in. (Berlioz is waarlijk dol op dit instrument!) Vervolgens bootsen violen en celli de gitaar van de zingende minnaar na. Harold zingt de melodie na en werkt haar zelfs nog uit, maar ondertussen is de zanger al verdwenen.
    In het laatste deel (Orgie van de rovers) denkt Harold aan het verleden. Fragmenten uit de drie voorafgaande delen klinken op: de inleiding, het lied van de pelgrims en de serenade. Maar het lawaai van de bandieten overstemt alle beelden van vroeger Als het gezang van de pelgrims dan nog een keer opklinkt, neemt Harold de alt weer op, maar hij blijkt niet meer in staat zijn eigen thema terug te vinden. Tijdens het voortgaan van de orgie sterft Harold.

    Bijzondere instrumenten
    De symfonie, die is opgedragen aan Berlioz' boezemvriend Humbert Ferrand (1805-1868), werd voor het eerst uitgevoerd te Parijs, op 23 november 1834. Chrétien Urhan (1790-1845) was de altviolist, en Narcisse Girard (1798-1860) leidde de uitvoering.
    De orkestbezetting is: 2 fluiten met piccolo, 2 hobo's met Engelse hoorn, 2 klarinetten, 4 fagotten, 4 hoorns, 2 'cornets à pistons' [2]  2 trompetten, 3 trombones, een ophicleïde [3] of tuba, pauken, triangel, bekkens, 2 kleine trommen en harp.
    Naar wensen van de componist zou het strijkorkest uit minimaal 61 musici moeten bestaan: 15 eerste en 15 tweede violen, 10 alten, 12 celli en 9 contrabassen. Het zal duidelijk zijn dat geen enkel middelgroot orkest deze bezetting op eigen kracht kan realiseren. Het zou betekenen dat geen enkel orkest buiten de grote muziekcentra dit werk ooit — met uitzondering van festivals waarbij extra middelen beschikbaar worden gesteld — kan worden uitgevoerd. Gelet op de hier en daar wat uitermate idealistische voorstellingen van Hector Berlioz, zou men die bezetting misschien minder letterlijk kunnen nemen, en kan met een ensemble van kleinere omvang toch een goede uitvoering worden gerealiseerd, zeker als dat onder leiding van een goede dirigent geschiedt.

    Driemaal op Mezzo-televisie
    De komende weken wordt de symfonie Harold in Italië driemaal door Mezzo-televisie uitgezonden in een uitvoering door het Orchestre de Paris onder leiding van Christoph Eschenbach, met medewerking van Tabea Zimmermann, altviool. Het is een door Andy Sommer verfilmd concert dat eenkleine drie kwartier duurt.
    De eerste uitzending is op woensdag 7 januari, vanaf 23:05 uur. Herhalingen zullen worden uitgezonden op donderdag 15 januari, 's ochtends vanaf 19:35 uur, en op maandag 26 januari, vanaf 12:30 uur.
    __________

    [1] Byrons Childe Harold's Pilgrimage is in 1812 verschenen; het kan worden gezien als een soort poëtisch reisdagboek, waarin de rol van de protagonist steeds meer de indentiteit van de auteur aanneemt. Het epische gedicht gaat overeen jeugdige, romantische held die, als gevolg van desillusies met betrekking tot het leven, misantropische trekken gaat vertonen en door ontevredenheid, gekoppeld aan innerlijke onrust, tot de vlucht in het avontuur, door middel van reizen, wordt gedwongen.

    [2] Over de cornet à pistons heb ik op 13 februari 2008 een artikel geplaatst op de website van het tijdschrift Mens en melodie.

    [3] De ophicleïde wordt eveneens behandeld op de website van dat tjdschrift; de bijdrage daarover heb ik geplaatst op 31 juli 2007.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Geïllustreerde editie van Byron's Poetical Works, uitgegeven door Virtue & Co., City Road and Ivy Lane te Londen.
    2. Byron 'schouwt' Rome. Illustratie uit bovengenoemde editie van zijn oeuvre.
    3. Nicolò Paganini, violist en componist. Tekening van Jarko Aikens, Groningen 1985. (Archief Heinz Wallisch, tevens ©.)
    4. Altviool.
    5. De jurist en schrijver Jean Jacques Humbert Ferrand was een vriend voor het leven voor Hector Berlioz.
    6. Getekende ophicleïde.
    7. Roodkoperen cornet à pistons.

    06-01-2009 om 22:32 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.George Gershwins Pianoconcert woensdagavond op Mezzo-tv
    Zaalakoestiek
    Na afloop van een concert in september 1987 — met François-Joel Thiollier als solist in het Pianoconcert in F van George Gershwin — had ik in de dirgentenkamer een kort gesprek met deze pianist naar aanleiding van de opmerkingen die hij aan het adres van de dirigent maakte over de zaalakoestiek en de daaraan verbonden balans in de orkestklank die bewuste avond. Hij had die niet ondergaan vanaf zijn plek aan de piano op het podium, maar na de pauze toen het orkest in kwestie Edward Elgars Enigma Variations had uitgevoerd. Ik heb hem toen het advies gegeven om de volgende avond na zijn optreden op het tegenover liggende balkon plaats te nemen, om een completere indruk te krijgen met betrekking tot die zaalakoestiek. Daar waren even veel stoelen en het enige verschil in de symmetrie was dat er zich één smalle deur in de muur op een andere plek bevond. Hoe zijn bevindingen de tweede avond waren, heb ik hem niet meer kunnen vragen, doordat ik plotseling de tweede avond niet naar het concert kon.


    Hoewel zijn naam uitsluitend Frans aandoet, is François-Joel Thiollier van Amerikaans-Franse ouders. Geboren werd hij in Parijs, maar zijn eerste concert heeft hij als vijfjarige knaap te New York gegeven. Aanvankelijk studeerde hij bij de internationaal vermaarde Robert Casadeus (1899-1972) , alsmede bij andere docenten van het Parijse Conservatorium, maar hij zette zijn studie voort aan de befaamde Juilliard School of Music te New York. Dat opgroeien in twee totaal verschillende culturen heeft ervoor gezorgd dat deze pianist in zijn repertoire een uitstekend vertegenwoordiger is geworden van beide muziekrichtingen.

    Concert op Mezzo-televisie
    Op woensdag 7 januari kunt u de bovengenoemde pianist in het hier opgemelde concert van Gershwin beleven door op of omstreeks 19:05 uur Mezzo-televisie in te schakelen, aangezien daar en uitvoering van dat werk voor piano en orkest staat geprogrammeerd.
    Hoewel dat onderdeel van de Mezzo-avond een kleine anderhalf uur lijkt te duren, geeft Mezzo aan dat de totale lengte van het concert 1 uur en 4 minuten zal bedragen. Aangezien in de titel van de bewuste mededeling te zien is dat het om de interpretatie van werk(en) van Gershwin gaat, zal er wel meer dan alleen het Concerto in F worden uitgevoerd. Helaas worden daarover — in het kader van de inmiddels gebruikelijke labbekakkerij van de Mezzo-internetredactie — geen nadere mededelingen gedaan.
    Over dit Gershwin-concert is op de website Tempel der Toonkunst vaker geschreven naar aanleiding van uitvoeringen live, of via radio, dan we televisie. Een veel uitgebreider artikel met veel achtergrond-informatie kunt u vinden op dinsdag 8 april 2008.

    06-01-2009 om 09:13 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    05-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In China verboden westerse anthologie gedijt daar uitstekend

    Verboden vrucht
    De oudste anthologie van de westerse wereld — bij christenen en veel andersdenkenden beter bekend onder de benaming BIJBEL: dat is de Gantsche Heilige Schrift, met de boeken des Ouden en des Nieuwen Verbonds — is over vele landen op het ondermaanse verspreid en in ieder geval in 1200 talen overgezet, maar dat aantal zal inmiddels wel weer aardig wat groter zijn.


    Althans, dat aantal talen werd genoemd door de dominee die in mijn gymnasiumtijd de facultatieve lessen Godsdienstonderwijs voor zijn rekening nam. De man deed zulks op een zeer verstandige manier, hetgeen mede ten faveure heeft gewerkt van diegenen, welke alleen op verzoek van — dan wel met lichte aandrang door — hun ouders dat ene extra lesuur per week dan ook nog maar hebben doorgebracht in de schoolbanken, welke overigens halverwege die schooltijd werden vervangen door tafels en stoelen. Die eerwaarde maakte overigens meer de indruk van een verstrooide professor die middenin het leven stond, hetgeen per definitie voor een zielenherder een uitstekende basis is voor een eventueel welslagen van zijn missie. Voor die ds. JB betekende dit het verbinden van de aloude geschiedenissen met het leven van alledag zoals zich dat eind jaren vijftig, begin jaren zestig, van de vorige eeuw heeft afgespeeld: alles woelde om verandering

    Ingenieuze smokkel
    Om geïnteresseerden in die landen waar dit door christenen als heilig vereerde boek was verboden — en in sommige landen is dat nog altijd het geval — toch van de inhoud te kunnen laten kennisnemen werden er acties op touw gezet waarbij op tal van zeer ingenieuze manieren bijbels werden gesmokkeld naar onder meer het oostblok — alwaar het communistische regime als de dood was voor de woorden uit onder meer de boeken van het Pentateuch, voor die van de Richteren, de Ecclesiastes of van de latere Evangelisten. Het zal kenners van de situatie aldaar niet verbazen dat hier een, al dan niet bewuste, angst bij de 'bloedrode leiding' meespeelde voor de Openbaring van Johannes waarin sprake is van het Beest uit de Afgrond, dat zich uitte in onder meer de meest weerzinwekkende dictatoren, die de twintigste eeuw vooral in Europa heeft laten zien, [1]  doch dat  met hun persoonlijke verscheiden niet was verslagen, en dit vooralsnog ook niet zal plaatshebben.


    Nieuwe gebieden
    Toen bleek dat er tevens in China zeer veel mensen waren die zeiden, geloofden of overtuigd waren, in Gods Woord geïnteresseerd te zijn — maar dat is waarachtig iets anders dan de verzameling van boeken die tezamen die eerste westerse anthologie vormen, maar dat is iets dat affectief gepreoccupeerden nu eenmaal niet willen begrijpen —, werden er in het westen ook lijnen uitgezet om in die landen flinke aantallen bijbels te verspreiden. En als die vele teksten redelijk zijn vertaald in het (meest gangbare) Chinees, en men erin is geslaagd het Hooglied in enigszins overeenkomstig te ondergaan Chinees over te zetten, dan is het alleen al uit literair-historisch gezichtspunt een zeer goede zaak dat deze anthologie thans, ondanks het nog steeds geldende verbod, in een bijna even hoge oplage is verspreid als dat Rode Boekje met die volstrekt nodeloze en nutteloze inhoud, van de Monsterlijke Massamoordenaar Mao Zedong: 70 miljoen mensen zijn gestorven als gevolg van diens bestiale krankzinnigheid en daarmee heeft hij Dolle Dolf van Mofrika en die Georgische incarnatie van het kwaad die zichzelf als "van staal" beschouwde, achter zich gelaten.
    Wellicht zou men toch eens moeten overwegen op welke wijzen men benaderbare figuren in de Chinese politieke top — wier interesse voor cultuur verdergaat dan de eigen Muur (ook in figuurlijke zin) — zou kunnen overtuigen dat zulke onvergankelijke literatuur een verrijking is voor iedere samenleving op deze aarde. En iemand die goed kan vertellen volgens aloude Chinese tradities, zou dan nog eens kunnen refereren aan Alfa en Omega — zo nodig in die prachtige karakters —, de splinter en de balk, of aan de inhoud van de talrijke Gelijkenissen, dan wel aan de poëtische teksten die zijn toegeschreven aan koning Salomo.
    En indien het helemaal niet anders kan, dan moet het maar via een tussenstation: al die koningen en andere heersers welke in de bijbel voorkomen, moeten maar eerst in wat prozaïscher teksten onder het volk gebracht worden met meer aansprekende namen en eveneens Chinees aandoende situaties. Dan zullen zeer velen verbijsterd zijn over de talrijke overeenkomsten die er bestaan tussen oude Chinese wijsheid op tal van niveaus en toestanden en gebeurtenissen in onze westerse, oudste anthologie, die ook in de 21ste eeuw nog voor velen het Boek der Boeken is.


    En dat recht dient te worden verdedigd, waar ook ter wereld, zoals uw correspondent hier en nu het recht claimt veel van die boeken prachtig te vinden, maar daarin niet de geringste aanleiding ziet om een verbinding naar een opperwezen te leggen, van welke signatuur dan ook.
    __________

    [1]Helaas is het uitmoorden, van onder meer andersdenkenden, door supermisdadigers die wo(o)n(d)en in het Witte Kremlin Nummer 10 — geheel en al in overeenstemming met de verwachtingen —, gewoon doorgegaan. Het Beest uit de Afgrond heeft nog steeds niets van zijn walgelijke streken verloren, en of die (oorlogs)misdadigers nu Hitler, Stalin of Mao heten, dan wel G.W. Bush. V. Poetin of R. Moegabe — het bestrijden van deze geïncarneerde onmenselijkheid anno nu kan men niet overlaten aan een door mensen geconstrueerde, spirituele figuur in een boek, maar zal moeten gebeuren door samenwerking van die exemplaren van deze zoogdiersoort welke van goede wil zijn en de bereidheid hebben juist te handelen.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Tekstafbeelding op de titelpagina van een Nederlandse, kleinere bijbel-editie Anno 1793.
    2. Tekst op de titelpagina van de Chinese Bijbel. (Met dank aan de heer S. Baksteen van de Stichting ZakBijbelBond — Gospel for Guests.)
    3. Het Beest uit de Afgrond. (Het lijkt wel een karikatuur van een Hitler-bijeenkomst met zijn slaafse volgelingen.) Overgenomen uit de reprografische herdruk van de Printbybel uit 1698.

    05-01-2009 om 23:37 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Zachter, heren, zachter", luidde het dringende verzoek van de dirigent

    Componist als gastdirigent
    De Duits-Italiaanse componist Ermanno Wolf-Ferrari, geboren in 1876 te Venetië, koos zelf voor die dubbele naam: zijn vader was van Duitse oorsprong, zijn moeder van Italiaanse. Hoewel hij enigszins een buitenbeentje binnen de Italiaanse muziekgeschiedenis is gebleven, komt hij toch in diverse opera-lexica voor met beschrijvingen en andere gegevens over zijn bijdragen aan het muziektheater, die vooral muzikale komedies waren. Zo schreef ook hij een soort van Lustige Witwe.
    Deze musicus trad echter ook op als gastdirigent, onder meer te Zürich. Dat was tijdens de Eerste Wereldoorlog toen Wolf-Ferrari, evenals zovele andere kunstenaars, niet in staat was iets nieuws e creëren. Over die periode in Zürich doen allerlei verhalen de ronde, maar één anekdote springt daar uit.
    Orkestmusici vinden vaak dat zelfs geroutineerde dirigenten saai zijn bij het repeteren. Dat gold echter niet voor Ermanno Wolf-Ferrari. Met hen nam hij de partituur van de eigen opera De nieuwsgierige vrouwen door. De musici vonden weliswaar dat hij een knap gezicht en een mooie kop met haar had, maar zijn stoktechniek was enigszins beperkt. Als er dingen misgingen, begon de dirigent te huilen. Daardoor voelden de musici zich heel naar en deden hun best om aan de wensen van hun gastdirigent te voldoen. Maar die bleef zaniken. "Zachter, heren, zachter!" Toen de altviolen er maar helemaal mee ophielden, veegde Wolf-Ferrari zijn tranen weg, en zei:
    "Dat was beter heren, maar vanavond de alten alstublieft nog zachter."
    __________
    Afbeelding: Ermanno Wolf-Ferrari als zestienjarige. Bij het zien van dat gezicht kun je je ook wel voorstellen dat hij makkelijk zou gaan huilen.

    05-01-2009 om 12:45 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (1)


    Archief per week
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Inhoud blog
  • BBC Radio 3: Rabindranath Tagore vijf keer een kwartier in 'The essay'
  • BBC Radio 3 presenteert donderdagmiddag het muziekdrama Telemaco van Christoph Willibald von Gluck
  • Ergerlijke geluiden als thema van vijf maal een kwartier The essay van BBC Radio3
  • De Britse schrijver en journalist George Orwell overleed op 21 januari 1950
  • Koning Friedrich II van Pruisen en de muziek; twee programma's achtereen op Duitse radiozender NDR Kultur
  • Hedendaagse zoektocht naar de herkomst van het Gulden Vlies
  • Zevende Symfonie van Sjostakovitsj en praten daarover in 'Radio 3 live in concert' via BBC Radio 3
  • Heden exact een halve eeuw gelden stierf de dichter Gerrit Achterberg tijdens een autorit
  • Jan van Parijs blijkt ook een opera te zijn, hier met de Italiaanse titel Gianni di Parigi
  • Drieënnegentig jaar geleden werd de filosofe en communiste Rosa Luxemburg door militairen in Berlijn vermoord
  • Jos van Immerseel en Anima Eterna met Berlioz'Symphonie fantastique deze week tweemaal op Arte-tv
  • Rossini's Assepoester ─ La Cenerentola ─ in 'Opera live' van Radio 4-NL
  • BBC Four-documentaire over de grammar school en de opheffing ervan
  • Op 12 januari 1876 werd de internationaal vermaarde auteur Jack London geboren
  • Tweede deel speelfilm À la recherche du temps perdu deze week tweemaal via TV5 Monde
  • Twee Europese treinreizen op twee verschillende televisiezenders
  • De wilde schoonheid van India, in vijf afleveringen via Arte-tv
  • België EEN vertoont 'de fraaiste liefdesfilm uit de geschiedenis', Brief encounter uit 1945
  • Sterfdag Paul Verlaine heden herdacht
  • Twee verschillende programma's over de componist George Gershwin op de Britse tv-zender BBC Four
  • TV5Monde vertoont A la recherche du temps perdu uit 2011 in twee afleveringen
  • Twee avonden vol monarchen op de beeldbuis thuis: België, Engeland en Frankrijk
  • Verfilmd drama van Paul Claudel: Partage de midi te zien op TV5 Monde
  • Louis Daguerre maakte op 2 januari 1839 de eerste foto van de Maan
  • Oratorium Elijah van Mendelssohn hedenavond in 'Avondconcert' van Radio 4-NL
  • Canvas presenteert Lawrence of Arabia uit 1962, van David Lean
  • Wagners Meistersinger von Nürnberg' op nieuwjaarsdag uit Covent Garden in 'Opera on 3'
  • Jevgeni Onegin van Tsjajkovski op nieuwjaarsdag te zien in 'NTR Podium' op Nederland 2-tv
  • Arte vertoont opnieuw de zijgende klassieker Metropolis
  • Gebroeders Lumière trekken op 28 december 1895 eerste betalende bezoekers voor filmvoorstelling
  • De ware levensgeschiedenis van Elisabeth (Sissi) van Oostenrijk op TV5 Monde
  • Veertien maal een half uur uit Irrungen Wirrungen van Theodor Fontane in 'Am Abend vorgelesen'
  • In 1897 op tweede kerstdag werd WIlly Corsari in het Brusselse Sint-Pieters-Jette geboren
  • Op 25 december 1741 stelde Anders Celsius zijn thermometer voor; het werd anders
  • Het effect van muziek op de mens is neurobiologisch nader onderzocht
  • Op 23 december 1900 experimenteerde Reginald Fessenden, op Cobb Island, met radiogolven
  • Reportage over het kleinste theater voor Grand Opera ter wereld, Manhattan, New York; te zien op Arte-tv
  • Exact zeven decennia geleden stierf de literaire VS-reus Frances Scott Fitzgerald
  • The essay van BBC Radio 3, vijf avonden een kwartier over de kracht van het oeuvre van Charles Dickens
  • Herdenking sterfdag Antonio Stradivari: overleden 18 december 1737
  • Christina Rossetti staat centraal in literatuurprogramma The verb van BBC Radio 3's
  • Man over woord van Canvas-tv: Is Antwerps de oudste taal ter wereld?
  • Tinker Tailor Soldioer Spy, naar gelijknamige roman van John Le Carré, heden in de bioscopen
  • Fictieve documentaire over Napoleons falen op zee, tijdens de slag bij Trafalgar in 1805
  • Geboortedag (1816) van uitvinder-industrieel Ernst Werner von Siemens herdacht
  • Documentaire over schilder Jan Sluijters in Avro's Close up, dinsdagavond via Nederland 2-tv
  • Op 13 december 1797 werd de Duitse, romantische dichter Heinrich Heine geboren
  • 11 en 12 december zijn gekoppeld aan de Italiaanse radiopionier Guglielmo Marconi
  • Words and music van BBC Radio 3 deze zondagavond over 'onze relatie met alcohol'
  • België EEN presenteert op zondag 11 december 'de meest inspirerende speelfilm aller tijden'


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!