In China verboden westerse anthologie gedijt daar uitstekend
Verboden vrucht
De oudste
anthologie van de westerse wereld bij christenen en veel
andersdenkenden beter bekend onder de benaming BIJBEL: dat is de
Gantsche Heilige Schrift, met de boeken des Ouden en des Nieuwen
Verbonds is over vele landen op het ondermaanse verspreid en in ieder
geval in 1200 talen overgezet, maar dat aantal zal inmiddels wel weer
aardig wat groter zijn.
Althans, dat aantal talen werd genoemd door de dominee die in mijn gymnasiumtijd de facultatieve lessen Godsdienstonderwijs
voor zijn rekening nam. De man deed zulks op een zeer verstandige
manier, hetgeen mede ten faveure heeft gewerkt van diegenen, welke
alleen op verzoek van dan wel met lichte aandrang door hun ouders
dat ene extra lesuur per week dan ook nog maar hebben doorgebracht in
de schoolbanken, welke overigens halverwege die schooltijd werden
vervangen door tafels en stoelen. Die eerwaarde maakte overigens meer
de indruk van een verstrooide professor die middenin het leven stond,
hetgeen per definitie voor een zielenherder een uitstekende basis is
voor een eventueel welslagen van zijn missie. Voor die ds. JB betekende
dit het verbinden van de aloude geschiedenissen met het leven van
alledag zoals zich dat eind jaren vijftig, begin jaren zestig, van de
vorige eeuw heeft afgespeeld: alles woelde om verandering
Ingenieuze smokkel
Om
geïnteresseerden in die landen waar dit door christenen als heilig
vereerde boek was verboden en in sommige landen is dat nog altijd het
geval toch van de inhoud te kunnen laten kennisnemen werden er acties
op touw gezet waarbij op tal van zeer ingenieuze manieren bijbels werden gesmokkeld naar
onder meer het oostblok alwaar het communistische regime als de dood
was voor de woorden uit onder meer de boeken van het Pentateuch, voor
die van de Richteren, de Ecclesiastes of van de latere Evangelisten.
Het zal kenners van de situatie aldaar niet verbazen dat hier een, al
dan niet bewuste, angst bij de 'bloedrode leiding' meespeelde voor de Openbaring
van Johannes waarin sprake is van het Beest uit de Afgrond, dat zich
uitte in onder meer de meest weerzinwekkende dictatoren, die de
twintigste eeuw vooral in Europa heeft laten zien, [1] doch dat met hun persoonlijke verscheiden niet was verslagen, en dit vooralsnog ook niet zal plaatshebben.
Nieuwe gebieden
Toen
bleek dat er tevens in China zeer veel mensen waren die zeiden,
geloofden of overtuigd waren, in Gods Woord geïnteresseerd te zijn
maar dat is waarachtig iets anders dan de verzameling van boeken die
tezamen die eerste westerse anthologie vormen, maar dat is iets dat
affectief gepreoccupeerden nu eenmaal niet willen begrijpen , werden
er in het westen ook lijnen uitgezet om in die landen flinke aantallen
bijbels te verspreiden. En als die vele teksten redelijk zijn vertaald
in het (meest gangbare) Chinees, en men erin is geslaagd het Hooglied
in enigszins overeenkomstig te ondergaan Chinees over te zetten, dan is
het alleen al uit literair-historisch gezichtspunt een zeer goede zaak
dat deze anthologie thans, ondanks het nog steeds geldende verbod, in
een bijna even hoge oplage is verspreid als dat Rode Boekje met die volstrekt nodeloze en nutteloze inhoud, van
de Monsterlijke Massamoordenaar Mao Zedong: 70 miljoen mensen zijn
gestorven als gevolg van diens bestiale krankzinnigheid en daarmee
heeft hij Dolle Dolf van Mofrika en die Georgische incarnatie van het
kwaad die zichzelf als "van staal" beschouwde, achter zich gelaten.
Wellicht
zou men toch eens moeten overwegen op welke wijzen men benaderbare
figuren in de Chinese politieke top wier interesse voor cultuur
verdergaat dan de eigen Muur (ook in figuurlijke zin) zou kunnen
overtuigen dat zulke onvergankelijke literatuur een verrijking is voor
iedere samenleving op deze aarde. En iemand die goed kan vertellen
volgens aloude Chinese tradities, zou dan nog eens kunnen refereren aan
Alfa en Omega zo nodig in die prachtige karakters , de splinter en
de balk, of aan de inhoud van de talrijke Gelijkenissen, dan wel aan de
poëtische teksten die zijn toegeschreven aan koning Salomo.
En
indien het helemaal niet anders kan, dan moet het maar via een
tussenstation: al die koningen en andere heersers welke in de bijbel
voorkomen, moeten maar eerst in wat prozaïscher teksten onder het volk
gebracht worden met meer aansprekende namen en eveneens Chinees
aandoende situaties. Dan zullen zeer velen verbijsterd zijn over de
talrijke overeenkomsten die er bestaan tussen oude Chinese wijsheid op
tal van niveaus en toestanden en gebeurtenissen in onze westerse,
oudste anthologie, die ook in de 21ste eeuw nog voor velen het Boek der
Boeken is.
En
dat recht dient te worden verdedigd, waar ook ter wereld, zoals uw
correspondent hier en nu het recht claimt veel van die boeken prachtig
te vinden, maar daarin niet de geringste aanleiding ziet om een
verbinding naar een opperwezen te leggen, van welke signatuur dan ook.
__________
[1]Helaas is het uitmoorden,
van onder meer andersdenkenden, door
supermisdadigers die wo(o)n(d)en in het Witte Kremlin Nummer 10
geheel en al in overeenstemming met de verwachtingen , gewoon
doorgegaan. Het Beest uit de Afgrond heeft nog steeds niets van zijn
walgelijke streken verloren, en of die (oorlogs)misdadigers nu Hitler,
Stalin of Mao heten, dan wel G.W. Bush. V. Poetin of R. Moegabe het
bestrijden van deze geïncarneerde onmenselijkheid anno nu kan men niet
overlaten aan een door mensen geconstrueerde, spirituele figuur in een
boek, maar zal moeten gebeuren door samenwerking van die exemplaren van
deze zoogdiersoort welke van goede wil zijn en de bereidheid hebben
juist te handelen.
____________ Afbeeldingen
1. Tekstafbeelding op de titelpagina van een Nederlandse, kleinere bijbel-editie Anno 1793.
2.
Tekst op de titelpagina van de Chinese Bijbel. (Met dank aan de heer S.
Baksteen van de Stichting ZakBijbelBond Gospel for Guests.)
3. Het
Beest uit de Afgrond. (Het lijkt wel een karikatuur van een
Hitler-bijeenkomst met zijn slaafse volgelingen.) Overgenomen uit de
reprografische herdruk van de Printbybel uit 1698.
"Zachter, heren, zachter", luidde het dringende verzoek van de dirigent
Componist als gastdirigent
De
Duits-Italiaanse componist Ermanno Wolf-Ferrari, geboren in 1876 te
Venetië, koos zelf voor die dubbele naam: zijn vader was van Duitse
oorsprong, zijn moeder van Italiaanse. Hoewel hij enigszins een
buitenbeentje binnen de Italiaanse muziekgeschiedenis is gebleven, komt
hij toch in diverse opera-lexica voor met beschrijvingen en andere
gegevens over zijn bijdragen aan het muziektheater, die vooral muzikale
komedies waren. Zo schreef ook hij een soort vanLustige Witwe.
Deze
musicus trad echter ook op als gastdirigent, onder meer te Zürich. Dat
was tijdens de Eerste Wereldoorlog toen Wolf-Ferrari, evenals zovele
andere kunstenaars, niet in staat was iets nieuws e creëren. Over die
periode in Zürich doen allerlei verhalen de ronde, maar één anekdote
springt daar uit.
Orkestmusici
vinden vaak dat zelfs geroutineerde dirigenten saai zijn bij het
repeteren. Dat gold echter niet voor Ermanno Wolf-Ferrari. Met hen nam
hij de partituur van de eigen opera De nieuwsgierige vrouwen
door. De musici vonden weliswaar dat hij een knap gezicht en een mooie
kop met haar had, maar zijn stoktechniek was enigszins beperkt. Als er
dingen misgingen, begon de dirigent te huilen. Daardoor voelden de
musici zich heel naar en deden hun best om aan de wensen van hun
gastdirigent te voldoen. Maar die bleef zaniken. "Zachter, heren,
zachter!" Toen de altviolen er maar helemaal mee ophielden, veegde
Wolf-Ferrari zijn tranen weg, en zei:
"Dat was beter heren, maar vanavond de alten alstublieft nog zachter."
__________ Afbeelding:
Ermanno Wolf-Ferrari als zestienjarige. Bij het zien van dat gezicht
kun je je ook wel voorstellen dat hij makkelijk zou gaan huilen.
Wolf-Ferrari's Schalkse weduwe dinsdag op Mezzo-televisie
Muzikale komedie Op dinsdag 6 januari presenteert de muziekzender Mezzo-televisie tussen 17:00 uur en 19:20 uur de opera La vedova scaltra (De schalkse weduwe), geschreven in 1930 door de Duits-Italiaanse componist Ermanno Wolf-Ferrari (1876-1948). Het
betreft hier een komische opera in drie bedrijven naar een
oorspronkelijk stuk van de uitnemende Italiaanse tonelist Carlo Goldoni
(1707-1793), op een libretto van Mario Ghisalberti (1902-1980). De
eerste opvoering werd gerealiseerd op 15 maart 1931 te Rome. Goed zeven
maanden later, op 20 oktober, werd er een versie met een Duitse tekst
van Walter Dahms (1887-19) gepresenteerd, en wel gelijktijdig in
Berlijn en Keulen. Het
verhaal hoeven we hier niet breed uit te meten: het is zo'n Commedia
dell'arte-geschiedenis waarin een weduwvrouw door vier mannen wordt
begeerd die allen hun uiterste best doen zo een goed mogelijke indruk
bij haar te maken. Aangezien zich dat uit in dure cadeaus en dergelijke
meer, neemt de willige weduwe het besluit de heren te testen, en zoals
te voorzien is, komt er slechts één uit die aan de verwachtingen
voldoet. Prachtig gewoon wordt het toch nog gezellig. __________ Afbeelding: Ermanno Wolf-Ferrari, hier omstreeks 1916.
Ernest Chausson is ' van maandag 5 tot en met vrijdag 9 januari ' Componist van de week
Van amateur tot erkend componist Vijf avonden is de Fransman Ernest Chausson (1855-1899) Componist van de week
bij de Vara op Radio 4. Dat betekent van maandagavond 5 januari tot en
met vrijdagavond 9 januari, steeds tussen 19:30 uur en 20:00 uur,
muziek van deze Franse componist, die weliswaar als buitenstaander is begonnen,
maar heeft weten door te dringen in de officiële rij van professioneel
schrijvende componisten in de Franse hoofdstad van die dagen. Hoewel
hij ook heden ten dage vooral bekendheid heeft (gehouden) door vooral
dat éne meesterwerk, zijn Poème voor
viool en orkest, is het zeker niet terecht dat er zelfs muziekkenners
bij de vleet zijn, die niet verder luisteren dan hun oren groot zijn. Hopelijk
leggen deze vijf uitzendingen tijdens de komende week een basis voor
wat meer inventiviteit bij al die luisteraars, die wel meer willen
horen en kennen dan alleen datgene uit Chaussons oeuvre dat een ietwat
bredere vriendekring heeft gevonden. Over deze componist kunt u een uitgebreid artikel
lezen dat ik op maandag 5 mei 2008 heb gepubliceerd op de site Tempel der Toonkunst, naar aanleiding van
een uitvoering van diens Derde Symfonie op de Nederlandse radio. __________ Afbeelding:
De componist Ernest Chausson omstreeks 1885. Foto: een zogeheten
kabinetkaart van P. Frois te Biarritz. De foto bevindt zich in de
Bibliothèque nationale de France, Paris.
Nieuwe historische TERRA X-documentaire zondagavond via het ZDF
Grootmacht Nederland In de onvolprezen ZDF-serie Terra X wordt op zondagavond tussen 19:30 uur en 20:15 uur weer een nieuwe historische documentaire vertoond, deze keer getiteld Imperium Wettlauf nach Ostindien, met de ondertitel Lange Reise fur kostbare Gewürze.
Het zal beslist niemand, die een beetje met de geschiedenis vanaf de
zeventiende eeuw op de hoogte is, verbazen dat ons eigen land het thema
van die documentaire is, aangezien Nederland in een periode van
ongeveer tweehonderd jaar de economische grootmacht bij uitstek vormde.
Wat echter lang niet iedereen beseft, is dat zelfs zeventig procent van
de wereldhandel in handen van Nederlanders was. Dat was vooral, zo niet
in alle opzichten, te danken aan de oprichting en het werk van de
Verenigde Oostindische Compagnie.
Documentaire over John William Waterhouse in Close up van de Avro, zondag op Nederland 2
Een moderne prerafaëliet De aflevering vande cultuurprogrammareeks Close up
van de Avro op Nederland 2, welke op zondag 4 januari vroeg in de avond
tussen 18:20 uur en 19:15 uur zal worden uitgezonden, is gewijd aan
de betoverende vrouwen in het werk van de Victoriaanse schilder John
William Waterhouse (1849-1917).
Dit
zal, gezien de aard van het programma, ongetwijfeld verband houden met
de omvangrijkste tentoonstelling die tot nu toe van de schilderijen van
Waterhouse te zien is geweest, en die sedert op 14 december in het
Groninger Museum van start is gegaan. Daar zal deze expositie onder het
motto Betoverd door vrouwen
nog tot en met 3 mei dit jaar te bezichtigen zijn. Daarna gaat de
tentoonstelling op wereldtournee en pas na twee jaar keren de stukken
naar hun rechtmatige eigenaren terug. __________ Afbeelding:Kleurrijke vrouw met dito bloemen. Afbeelding op tweetalig vouwblad van het Groninger Museum.
Rameau's tragédie lyrique Castor en Pollux zondagmiddag op Radio4
Opofferingsgezindheid
Eén
van de componisten die zich heeft ontfermd over het verhaal van de
tweelingsbroers Castor en Pollux, was Jean-Philippe Rameau (1683-1764).
Het is een tragédie lyrique
in vijf bedrijven geworden op tekst van Bernard. De première ervan werd
gegeven te Parijs, op 24 oktober 1737. In 1754 volgde nog een tweede
versie. Het meest interessante aspect van het verhaal is het gegeven
uit de geschiedenis dat beiden de bereidheid hadden het eigen geluk
ondergeschikt te maken en zich op te offeren voor de ander.
Hadassah de Boer bespreekt dit historische stuk muziektheater met Bo van der Meulen.
Een levende legende: de grote witte haai, in BBC-documentaire
Tien jaar gedragsstudie In de reeks natuurdocumentaires van de BBC welke veel internationale bekendheid heeft verworven met de serie-titel Natural world,
zeendt BBC Two-television zondag 4 januari, aan het einde van de middag
en het begin van de avond (17:40-18:30 uur onze tijd) een nieuwe
aflevering uit in deze reeks: over een man, de Zuid-Afrikaan Mike Rutzer, die de speelfilm Jaws nooit heeft gezien en daardoor niet bevooroordeeld is geraakt over het verschijnsel grote witte haai, en er derhalve ook niet de geringste problemen mee heeft om samen met
die reuzenhaaien te zwemmen. Dat doet hij inmiddels tien jaar en hij
heeft daarbij ook nog nooit gebruik gemaakt van een beschermende kooi.
Hij heeft zoveel tijd met deze dieren doorgebracht dat hij zelfs heeft leren denken als zij, en dat heeft hem voor eventuele onverwachte gruwelen beschermd. Om
deze dieren nog beter te leren begrijpen, heeft Mike Rutzer besloten ze
te volgen naar een hinderlaag voor zeehondjes, om op die manier getuige
te kunnen zijn van het jaaggedrag van de witte haai. __________ Afbeelding: Een vriendelijk lijkende, want schijnbaar 'lachende' haai. (Fotot: BBC 2 Television.)
Ook Nederlands werk Drie
dagen nadat één van de grootste kunstdiefstallen van de laatste jaren
te Berlijn begaan tijdens de nacht van oudejaar op nieuwjaarsdag in
de Fasanengalerie in de gelijknamige straat van het
stadsdeel Charlottenburg , heeft de politie nog geen enkel spoor, en
zijn er evenmin tips binnengekomen omtrent de mogelijke daders.
Eventuele getuigen hebben zich intussen evenmin gemeld. Bij die
kunstroof zijn zo'n dertig etsen en sculpturen gestolen, van onder
anderen Georges Braque uit wiens werk sedert 9 oktober 2008 in die galerie een tentoonstelling wordt gehouden , verder van
M.C. Escher, Richard Heß, Henri Matisse en
Pablo Picasso. Het commissariaat voor kunstdelicten van het Landeskriminalamt te Berlijn heeft inmiddels in alle richtingen onderzoek gedaan. De schade wordt door de politie geraamd op zo'n 180.000 euro. __________ Afbeelding: Pablo Picasso, hier in de optiek van de schilder Juan Gruis (1887-1927).
Der Rosenkavalier uit Zürich (2004) maandag weer op Mezzo-tv
Herhaling Op maandag 5
januari presenteert de klassieke muziekzender Mezzo-televisie nogmaals
de veelbesproken versie uit 2004 door de Zürcher Oper, van Richard
Strauss' muziekdrama Der Rosenkavalier
die 98 jaar geleden in de Dresdener Semper-Oper in première is
gegaan. Alle bijzonderheden met betrekking tot die gedetailleerd
doordachte opvoering in de regie van deDuitse acteur en regisseur
Sven-Erik Bechtolf zijn te vinden in een uitgebreid artikel dat ik heden op de fin de siècle website All art is quite useless van Rond1900.nl heb geplaatst.
Onvoorstelbare invasies ' zwermen in de natuur en de gevaren ervan voor het dagelijks bestaan van de mens
Twee delen De
Britse televisiezender BBC One presenteert op zondag 4 januari tussen
22:00 uur en 23:00 uur onze tijd de eerste helft van een tweedelige
natuurfilm getiteld Swarm; Nature's incredible invasions. De eerste aflevering, When worlds collide,
biedt de kijker door gebruik te maken van de meest geavanceerde
cameratechnieken, waarme in het hart van een zwerm kan worden
doorgedrongen een blik op de wereld vanuit het perspectief van zulke
zwermen dieren, en bedenkt de eventuele gevolgen die het dagelijks
bestaan van de mens ondergaan van deze 'opeenhopingen' van dieren van
één soort.
Zo krijgen we te zien hoe een zwerm bijen de zogeheten killer bees
in Costa Rica de aanval opent op een internationale voetbalwedstrijd.
In de Illinois River imaakt een zwerm zilverkarpers een soort die als
alien wordt gekwalificeerd niet alleen de rivier onveilig, maar tevens de boten die erop varen en hebben ze zelfs mensen verwond. In
Australië heeft een zwerm van miljoenen muizen de landerijen van enkele
farms op een manier geplunderd, die sommigen doet geloven dat de film
is gemanipuleerd. En dat is nog niet alles: u krijgt meer
verbijsterends te zien. Presentator is David Tennant.
Diverse uitzendingen De
film wordt op het genoemde tijdstip niet alleen op BBC One uitgezonden,
mar eveneens op het BBC HD-kanaal. En twee dagen later wordt op
laatstgenoemde zender maar dan een uur later deze 'halve
documentaire' herhaald. Het
tweede deel zal, als er geen spectaculaire dingen gebeuren,
ongetwijfeld de volgende zondag, op of omstreeks hetzelfde tijdstip,
worden uitgezonden.
Blankberijmd, vol ijskristallen, praalt en prijkt de lange laan, waarop bleke stralen vallen van de volle blanke maan.
Op wát takken neer mag vallen, bleek en blank, één straal der maan, kaatsen honderd ijskristallen vlammenpijlen door de laan.
Plots, als van de daken, vallen winden, brallend, in de laan, dat, alom, al de ijskristallen wieglen, waggelen in de maan...
En mij dunkt, die ijskristallen, waglend, wiegelend in de maan 'k hoor ze klingelend, klangelend vallen, 'k zie ze vonkelend, flonkerend vallen, in de lange, langelaan..., tjinkelend vallen, tjankelend vallen, honderdtallen, duizendtallen vallen, vallen, vallen, vallen in de lange, lange laan. __________ Pol de Mont (1857-1931) Uit: Natuur 1890-1922 opgenomen in Zomervlammen Verzen (1922)
Thomas Mann-verfilming uit 1959 in de nacht van maandag op dinsdag op Duitsland 1
Een halve eeuw geleden opgenomen Begin
volgende week, in de nacht van maandag 5 op dinsdag 6 januari tussen
01:05 uur en 03:30 uur wordt, op het eerste publieke Duitse
televisienet ARD/Das Erste, een herhaling gepresenteerd van de,
gedurende de afgelopen halve eeuw, reeds vaker vertoonde verfilming van
Thomas Manns roman Buddenbrooks uit 1959, welke de afgelopen
jaren zowel door Arte-televisie, alsook door het, met de ARD in
concurrentie verkerende, Zweite Deutsche Fernsehen werd uitgezonden. Uitgebreide informatie over deze zwart/wit-productie kunt u vinden in een artikel dat ik heden op het fin de siècle-weblog All art is quite useless van Rond1900.nl heb gepubliceerd. Het
meest opmerkelijke aan deze productie is wel dat Thomas Manns dochter
Erika (1905-1969) heeft meegeschreven aan het draaiboek en daarvoor een
hier en daar ingrijpende bewerking van de roman van haar vader voor
lief heeft genomen.
De eerste zaterdagavond van 2009 biedt direct al drie klassieke opera's via de ether
Puccini: La Bohème In het programma Opera on 3 Live from the Met wordt zaterdag 3 januari
door BBC Radio 3 een rechtstreekse uitzending verzorgd van de Matinee
in de New Yorkse Metropolitan Opera van het muzikale melodrama La Bohème van Giacomo Puccini. Dit programma begint om 19:00 uur en zal tot ongeveer 22:15 uur duren. Meer daarover kunt u lezen in het artikel dat ik heden op de fin de siècle-website All art is quite useless van Rond1900.nl heb gepubliceerd.
Verdi: Don Carlos Twee minuten nadat de voorbereidingen tot de intense tragedie rond protagoniste Mimi in Puccini's La Bohème op
BBC Radio 3 hun loop nemen, gaan op de Nederlandse zender Radio 4 de
lijnen open naar het Italiaanse Milaan waar in het operahuis La Scala op 10 januari 1884 Verdi's tweede en definitieve versie van het geniale muziekdrama Don Carlos
in première is gegaan. Ter viering van het 125-jarig bestaan van dit
werk wordt het die avond aldaar opnieuw uitgevoerd met een
sterbezetting. Daarover kunt u eveneens een bijdrage lezen, die ik heden op de genoemde site heb afgedrukt.
Glinka: Roeslan en Ljoedmila Terwijl
de beide bovengenoemde tragedies op de verschillende radiozenders nog
hun loop nemen, start om 20:30 uur de muziekzenderMezzo met een
verfilmde versie van het muziekdrama Roeslan en Ljoedmila uit 1842 van de Russische componist Michail Glinka (1804-1857). Hoewel
een sprookje niet direct de aangewezen literaire basis vormt voor een
uiting van podiumkunst, zijn er toch diverse componisten geïnspireerd
geraakt door deze uiting van dichterlijk vermogen. Zo zijn er in de
negentiende eeuw enkele musici geweest, die Roeslan en Ljoedmila van Aleksandr Poesjkin (1799-1837) als uitgangspunt voor een compositie hebben gekozen. Reeds
in 1821 heeft de thans geheel vergeten componist Scholz een ballet op
dit thema geschreven, en heeft Nikolaj Rimski-Korsakov (1844-1908) zijn
Skazka voltooid, hetwelk eveneens is gebaseerd op de proloog van datzelde stuk. Tussen
1840 en 1842 werkte Michail Glinka (1804-1857) aan zijn vierde opera,
die eveneens is gebaseerd op Poesjkins verhaal. Hij had aanvankelijk
nog de hoop gekoesterd dat de auteur zelf het libretto zou willen
schrijven, maar dat bleek al spoedig een onmogelijkeid doordat
Aleksandr Poesjkin in 1837 aan de verwondingen overleed, die hij
tijdens een duel had opgelopen. Daarom toog Glinka zelf aan het werk,
waarbij hij maar liefst door vijf schrijvers werd ondersteund.
Eersteuitvoering De
première was op 9 december 1842, en werd een enorme mislukking, mede
als gevolg van ziekte en onderlinge ruzies tussen de solisten. Na drie
uitvoeringen werd dat echter toch anders, en zou het, mede door toedoen
van Franz Liszt (1811-1886) ― die toen in Rusland verbleef [1]―
zou het werk zelfs een ware zegetocht beschoren zijn in de rest van
Europa. De ouverture van deze opera is één der oudste voorbeelden van
romantische Russische muziek, die repertoire heeft weten te houden. In
tegenstelling tot menig ander werk van Glinka wordt deze ouverture niet
gekenmerkt door nationale of nationalistische elementen. Het is een
opvallend stuk opgewekte, levendige muziek. De ouverture Na een fortissimo-inzet
van het gehele orkest volgt het melodieuze eerste thema in violen,
alten en fluiten, waarna het geheel opgewekt verder loopt. Dan klinkt
het tweede thema: een aangename melodie in alten, celli en fagot, met
begeleiding van de overige strijkers. Na de gebruikelijke uitwerking
met herhalingen in diverse groepen van instrumenten volgt de coda. Deze
begint met het hoofdthema, eerst in de violen, dan in de lagere
stijkers en fagotten. Violen en houtblazers voeren het naar een wilde
climax, waarna de ouverture besluit met een feestelijk ritme, dat reeds
in de inzet werd voorgesteld. ____________
[1] Zie daartoe mijn artikelDe andere Franz Liszt ― Pianopedagoog en orgelcomponist, verschenen op dinsdag 7 augustus 2007 op de website van Mens en melodie. ___________ Afbeeldingen 1. Henri Murger(1822-1861), de schrijver van de oorspronkelijke roman Scènes de la vie de bohème (1849). 2. François Joseph Méry (ca. 1798-1865), librettist van Don Carlos. 3. Michail Glinka, geschilderd door llja Rjèpin (1844-1930). 4. Poesjkin-standbeeld in Sint Petersburg.
Minder dan een halve eeuw In de onnavolgbare VPRO-programmaserie Herenleed speelde hij de Vader, de Engel, de Kermisklant, de Kabouter: "Kabouters voor! Kabouters na!" en de Bruid: "Dag schat, is de boel aan kant?", alsmede zoveel andere, soms tot ver in het absurdistische reikende, rollen, die voor zijn participanten, Cherry Duyns en Armando, inspirerend hebben gewerkt. "Gisteren heb ik slechts twee pauwen gezien..." Het
Nederlandse digitale televisiekanaal GeschiedenisTV herhaalt op
donderdag 1 januari tussen 22:51 uur en 23:46 uur een
NPS-documentaire uit 2003, die werd uitgezonden in de reeks Het uur van de wolf, over leven en werk van de als performing poet te boek staande Johnny the Selfkicker, in het burgerlijke bestaan de Arnhemmer Johnny van Doorn (1944-1991). Met zijn de gedichtenbundel Een nieuwe Mongool, in 1966 deed hij zijn intrede in de Nederlandse letteren. Zes jaar later veroorzaakte de prozabundel Mijn kleine hersentjes,
verschenen in 1972, baarde hij flink wat opzien, en kreeg hij uit de te
verwachten hoeken veel lof, respectievelijk intense afwijzing. Dat
laatste kwam vooral door de onverwisselbare toon die de
teksten karakteriseerde, en als hij uit eigen werk voorlas, werd dit
element nog eens versterkt door zijn wijze van spreken, die niemand
onberoerd kon laten. Zijn veelal korte stukken werden binnen twee
decennia in zes bundels bijeengebracht. In de laatste verzameling, De lieve vrede,
beschreef Johnny van Doorn, toen vijfenveertig jaar oud, het moderne
gevoel dat zich in de jaren zestig van de vorige eeuw allengs had
ontwikkeld, in 'legendarische momenten' tussen zijn geboortejaar 1944
en het jaar van verschijnen, 1990. Twee jaar daarvoor waren onder de
intrigerende titel Door de weken heen reeds
zijn dagboeken verschenen, die echter alles behalve dagboeken zijn,
doch veeleer persiflerende notities over, doch vooral tegen, het leven
van alledag.
Taaltreurnis alom De onderstaande, vet gezette, tekst kunt u vinden in de marge van het als communicatieve internetgebeuren bekend staande Facebook.
Zoals vrijwel al die nieuwerwetse, onprofessioneel werkende, maar zich
o zo graag als kenners van alle ins and outs profilerende organisaties,
verkeert de 'redactie' of de soortgelijke, daarvoor verantwoordelijke,
afdeling, op voet van oorlog met de Nederlandse taal. Hoezeer het
ook gratis is, men heeft niet het recht u te vragen of u al een lid
heeft. Want dat staat er door de toevoeging van het (hoe kon het ook
anders) LID-woord EEN. Daar hoort te staan: AL LID?
Het is gratis en iedereen kan lid worden. Al een lid? Aanmelden om in contact te komen met..........
En voor degene die zich heeft aangemeld (en daarna dus van diegene), verschijnt er een tekstregel, eventueel aangevuld met fotootjes, waarin staat: Hier zijn een aantal vriendenvan..........
Doch ook die zin deugt niet. Het onderwerp van de zin, aantal,
is een enkelvoud wat daarachter als bijstelling komt: dieren, dingen,
honingsoorten, koninginnen, keizers of kiezers, is niet van enig belang
en daarom hoort daar te staan: Hier is een aantal vrienden van.........
En
of je nu op E-Kudos kijkt, alsmede op zo menig ander, soortgelijk
eigentijds, medium het is taaltreurnis alom. Geen wonder dat Henk
Hofland in NRC/Handelsblad zijn ergernis over zulke web-instanties
uitspreekt.
BBC-documentaire over het Noorderlicht bij de Vara op Nederland 2
De schoonheden van het Noorden In een documentaire Joanna Lumley in the land of the Northern Lights
die op woensdag 31 december, vroeg in de avond tussen 18:55 uur en
19:50 uur door de Vara op Nederland 2 zal worden uitgezonden, gaat de
Britse actrice Joanna Lumley op onderzoek uit naar het Noorderlicht, en
tijdens die tocht trekken allerlei spectaculaire beelden in die zeer
dun bevolkte gebieden, daar in het hoge Noorden, aan haar voorbij. Hier
en daar staat ze even stil bij de indrukwekkende omgeving of datgene
wat aan de horizon te zien valt.
Niet
iedereen zeker niet degene, die bepaald niet dol is op die mevrouw
zal even gelukkig zijn met het feit dat het zo'n persoonlijke
documentaire is geworden, vooral als ze zich via de camera direct tot
de kijkers richt. Maar zo was deze film bedoeld en hetvoor ons allen
zichtbar, en daardoor soms zelfs 'voelbare', resultaat is er niet
minder door geworden. De natuurverschijnselen aldaar blijven ook met de
aanwezigheid van Joanna Lumley overrompelend. Maandagavond
werd deze film reeds door de Britse televisiezender BBC Two, eveneens
vroeg in de avonduren, uitgezonden, opdat zoveel mogelijk jeugd deze
wonderen ook op zich kan laten inwerken.
Puccini's Tosca in de 'historische' versie van1992 woensdagavond op Arte-tv
Historisch De Frans-Duitse
cultuurzender Arte-televisie presenteert op woensdag 31 december
tussen 21:00 uur en 22:50 uur éénmalig de opera Tosca van Giacomo Puccini. Deze uitzending betreft een registratie op die plekken in Rome waar het verhaal zich afspeelt. Het
is een opname uit 1992 een Duits-Italiaanse coproductie met een lente
van 109 minuten die in menig opzicht als historische gebeurtenis is
gewaardeerd. Zangsolisten zijn onder anderen Placido Domingo, Catherine
Malfitano en Ruggiero Raimondi. Verder zingt het Koor en speelt het
symfonieorkest van de RAI. Dirigent is Zubin Mehta. De enscènering werd
gerealiseerd door Giuseppe patroni Grilli, de televisieregie berustte
bij Brian Large.
De basis Tosca is een opera in drie bedrijven op tekst van Giuseppe Giacosa (1847-1906) en Luigi Illica (1857-1919), die het toneelstuk La Tosca uit 1887, van de Fransman Victorien Sardou (1831-1908), als basis hebben genomen. De première van Puccini's Tosca
werd te Rome gegeven op 14 januari 1900. Het verhaal speelt zich af in
het Rome van 1800. Het verhaal, met de tot vocale en instrumentale
hoogstandjes aanleiding gevende gebeurtenissen daarin, mag na goed een eeuw op grond van de enorme populariteit van deze opera, die tot de Tre Capolavori (de drie hoofdwerken) van Puccini wordt gerekend bekend worden verondersteld.
____________ Afbeeldingen 1. Tenor Placido Domingo. 2. Librettist Giuseppe Giacosa. 3. Librettist Luigi Illica.
Ontmoeting met de uitzonderlijke percussionist Martin Grubinger ' op WDR 3-radio
Bijzondere ontmoeting In de serie TonArt
van de Duitse radiozender WDR 3, vol culturele programma's, wordt op
woensdag 31 december 's middags tussen 15:05 uur en 17:45 uur
aandacht besteed aan de Oostenrijkse percussionist Martin Grubinger,
die er met zijn vooruitstrevende manier van muziek maken niet alleen in
is geslaagd de jeugd van tegenwoordig aan zich te binden, maar tevens
het meer conservatieve muziekpubliek, zowel in eigen land alsook
daarbuiten.
In
2006 heeft Martin Grubinger de internationale doorbraak weten te
bereiken met een optreden in de Wiener Musikvereinssaal met zijn
project Showdown.
Dat was een slagwerkmarathon van maar liefst vier uur. Daarmee heeft
hij voor zover dat nog nodig was de directe toehoorders in het
geïnteresseerde publiek dolenthousiast gemaakt, maar heeft hij tevens
de harten veroverd van de meeste, zo niet alle, aanwezige critici. Aan
het doen en laten van deze tot in elke vezel muzikale, maar tevens
humoristisch-sympatiek optredende, jonge Oostenrijker hebben ik op de
site Tempel der Toonkunst een artikel gewijd, en wel op vrijdag 30 november 2007. __________ Afbeelding: Martin Grubinger in actie met een batterij slagwerk. (Foto: "Foto Körner.)
Jean-Claude Casadesus ' verjaardagsconcert uit 2005 en een gefilmd portret op Mezzo-televisie
Verjaarsconcert Onlangs,
op 7 december 2008, was het inmiddels 73 jaar geleden dat Jean-Claude
Casadesus werd geboren. Hij is zijn muzikale carrière begonnen als
slagwerker, maar heeft zijn activiteiten aangevuld met directielessen,
allereerst bij Pierre Dervaux in Parijs, vervolgens bij Pierre Boulez
in Basel. In 1968 werd hij vaste dirigent van de Parijse Opéra en de
Opéra Comique aldaar. Drie jaar daarna heeft hij zijn leermeester Pierre Dervaux geassisteerd bij de oprichting van het Orchestre Philharmonique de la Loire, waar hij tot 1976 als assistent-dirigent aan bleef verbonden. In datzelfde jaar stichtte hij het Orchestre National de Lille,
en met dat ensemble heeft Casadesus diepe indruk gemaakt, zowel binnen
Frankrijk alsook daarbuiten, hetgeen onder meer is gebleken uit diverse
tournees naar zevenentwintig landen. In
2005 werd, ter gelegenheid van de zeventigste verjaardag van
Jean-Claude Casadesus een speciaal concert gegeven met Vadim Repin als
solist. Dat concert is de afgelopen tijd al vaker door de muziekzender
Mezzo gepresenteerd. Op woensdag 31 december wordt dit concert herhaald
tussen 10:55 uur en 12:30 uur.
Lamlendigheid bij Mezzo In
de programmagegevens die Mezzo-tv via het internet beschikbaar stelt,
worden wel tijdstip, type concert, de duur en de naam van de regisseur
van de verfilming vermeld, maar zoals dat tegenwoordig steeds vaker
bij die onnozelaars voorkomt naar het programma mogen we raden. Het
feit dat ik van elders heb vernomen dat Vadim Repin daarin optreedt,
maakt het vermoeden dat er een vioolconcert zal worden
uitgevoerd, weliswaar groter, maar in die discpline is de keuze voor
gissen veel te groot. Het begrip amateurisme is voor deze dagelijkse
omissies bij Mezzo een absoluut eufemisme. Helaas. Nog een stupiditeit
van de Mezzo-redactie is de plaatsing van een foto van violist Zino
Francescatti (1902-1991) naast de schaarse gegevens over het concert in
kwestie. Maar deze topviolist van anno toen is alleen te zien in een programma voorafgaand aan[1]
het verjaardagsconcert van Casadesus junior, namelijk bij het gefilmde
recital dat deze violist met diens vader, Robert Casadesus (1899-1972)
heeft gegeven, maar dat moet zo'n vier decennia geleden zijn. Dat
recital is ook al diverse keren door Mezzo uitgezonden.
Filmportret In
aansluiting op dat jubileumconcert presenteert deze zelfde zender vanaf
12:30 uur een gefilmd portret, eveneens uit het jaar 2005, van die
"eeuwig jonge" dirigent. Deze bijdrage duurt 54 minuten, en ook daar
houdt het op qua gegevens, en ook daar wordt opnieuw een foto van Zino
Francescatti bij dat al te kleine testblok vertoond. Labbekakkerij
in diverse teksten of juist door het ontbreken daarvan. Zulke
incompetentie komen we eveneens tegen op het gebied van de ordening van
'optredende' musici. Omdat Francescatti op die foto's een viool onder
zijn kin houdt, betekent dit niet dat hij Vadim Repin is. Die
analfabeten bij Mezzo hebben kennelijk niet verder gekeken dan de naam
Casadesus. Maar het is niet zo gemakkelijk om in 2005 een filmportret
te realiseren van een dan zeventigjarige dirigent die reeds 33 eerder
de eeuwige speelvelden heeft opgezocht. En
of dat alles niet imbeciel genoeg is, worden wel alle verstreken
uitzenddata van het programma in kwestie vermeld, doch weer niet de
(eventueel) nog volgende. Zouden er bij Mezzo überhaupt mensen werken
die ook maar de geringste kennis van klassieke muziek hebben, of wordt
zulks niet meer gewenst als de kandidaten maar met een computer kunnen
spelen? Uniek is het bij Mezzo wel: zo'n breed uitgemeten conglomeraat van redactionele onbekwaamheid. __________