Inhoud blog
  • BBC Radio 3: Rabindranath Tagore vijf keer een kwartier in 'The essay'
  • BBC Radio 3 presenteert donderdagmiddag het muziekdrama Telemaco van Christoph Willibald von Gluck
  • Ergerlijke geluiden als thema van vijf maal een kwartier The essay van BBC Radio3
  • De Britse schrijver en journalist George Orwell overleed op 21 januari 1950
  • Koning Friedrich II van Pruisen en de muziek; twee programma's achtereen op Duitse radiozender NDR Kultur
    Zoeken in blog

    Cultuurspectrum
    Woord en beeld
    08-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zembla-documentaire over De Slag om het Groningse gehucht Ganzedijk

    Politieke destructiedrift
    Het Oost-Groningse gehucht Ganzedijk, dat zich ten noordoosten van Finsterwolde bevindt, is begin 2008 nogal explosief in het landelijke nieuws gekomen doordat de politiek — maar eigenlijk is het beter te zeggen: bepaalde politici, en daarvan een zekere wethouder — weer eens de belangen van de bevolking ondergeschikt had gemaakt aan de eigen voorkeuren en vooral vooroordelen.
    Het aantal bewoners van Ganzedijk daalde steeds verder, en dat betekent in de praktijk, zonder adequate maatregelen van bovenaf, vrijwel altijd leegstand van woningen met alle gevolgen van dien: verkrotting en alle daaraan gekoppelde maatschappelijke neergang.


    De plannen van die ogenschijnlijk enkele politici kwamen er op neer het hele woningbestand van Ganzedijk met de grond gelijk te maken en de vrijgekomen ruimte terug te geven aan de natuur. Toen de niet vooraf geïnformeerde bewoners daarvan lucht kregen, kwamen ze in actie. Dat leidde er enerzijds toe dat er op tal van politieke en tevens anderszins maatschappelijke niveaus aandacht voor het dorpje en de bewoners kwam, maar dat bracht tegelijkertijd met zich mede dat alle huizen en hun bewoners aldaar een mediahype werden, inclusief de daaraan gekoppelde negatieve aspecten; het begrip ramptoerisme kreeg er een 'spanningsveld' bij in de voordien grote stilte van een stukje Oost-Groningen. Maar die bewuste strijd van de mensen om te overleven in de door henzelf gekozen omgeving heeft ook nog andere raderen in beweging gezet en aan het licht gebracht dat — als mensen voor hun belangen opkomen door zich niet alleen te profileren via een groeiende tegenstem, maar tegelijkertijd zich vóór iets te engageren — veelal verborgen krachten een enorm potentieel aan inventiviteit en bereidheid tot samenwerking kunnen genereren.
    Het Vara/NPS-programma Zembla heeft een documentaire gemaakt over het wel en wee van Ganzedijk, toegespitst op de gebeurtenissen van 2008. Deze film wordt op donderdag 8 januari — tussen 21:45 uur en 22:30 uur — herhaald op het digitale kanaal Holland Doc dat voor deze gelegenheid de eigen regionale benaming in Groningen Doc zou moeten wijzigen, want niet alles wat van enige importantie is, speelt zich uitsluitend in de regio Holland af.
    Lees ook de column van Ineke Noordhoff over Ganzedijk.
    __________
    Foto: Kijk op Ganzedijk.

    08-01-2009 om 07:42 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    07-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De grootste energierbron die ter beschikking staat: de zee
    De zee als voortdurende energiebron
    Op woensdag 7 januari kunt u op het tweede publieke Duitse televisienet ZDF — tussen 22:15 uur en 22:45 uur — in de reeks Abenteuer Wissen een wetenschappelijke documentaire bekijken over de mogelijkheden om energie te winnen uit de omvangrijkste bron die de mens beschikbaar heeft: de zee. De titel van de film is dan ook geheel in overeenstemming daarmee: Energie aus dem Meer.


    Instanties, die ons en projectontwikkelaars op energiegebied willen aanzetten tot nadenken over de situatie nu en de eventuele verbetering daarvan zonder onnodige aantasting van het milieu en de leefomstandigheden op onze aarde, worden — althans indien ze de moeite nemen zich te verdiepen in de materie — al enige tijd gewezen op de ononderbroken beschikbaarheid van de zee. En niet alleen de bedenkers en ontwikkelaars van nieuwe energieprojecten, die het uit hoofde van hun werk simpelweg moeten, doen er goed aan zich gedetailleerd te (laten) informeren over feiten en fictie, mogelijkheden en onmogelijkheden van eventuele onontgonnen 'gebieden', ook voor de dagelijkse gebruiker is het nuttig iets te weten over het belangrijkste element dat we elke dag nodig hebben: energie.


    07-01-2009 om 10:58 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Speelfilm The Hours, geënt op Virginia Woolfs Mrs. Dalloway, woensdagavond op Canvas
    Inventief geconstrueerde verhaallijn
    Canvas, het tweede Nederlandstalige Belgische televisieprogramma, presenteert op woensdag 7 januari in het avondprogramma — tussen 20:40 uur en 22:35 uur — de speelfilm The hours uit 2002. Dit drama van Stephen Daldry is een Amerikaans-Engelse coproductie, gebaseerd op het bekendste boek, de roman met dezefde titel, van de Amerikaanse Pulitzer-Prijswinnaar Michael Cunningham (die is geboren in 1952). In dat boek, en vervolgens in de film, wordt een waarderende buiging gemaakt in de richting van de Engelse schrijfster Virginia Woolf (1882-1941): de drie protagonisten hebben allen een, zij het verschillende, band met haar boek Mrs. Dalloway, dat in 1925 is verschenen.
    Een enkele bron meldt dat de film van Stephen Daldry pas in december 2003 in première is gegaan.

    Drie protagonisten
    In het inventief geconstrueerde verhaal komen we allereerst Virginina Woolf zelf tegen, gespeeld door Nicole Kidman — met een totaal ander voorkomen en dito uitstraling dan in de meeste van haar dikwijls als glansrollen gekwalificeerde rollen —, die in de jaren twintig van de vorige eeuw aan de genoemde roman schrijft, maar tegelijkertijd zwaar gebukt gaat onder een depressie; dit ondanks de intense liefde voor haar man Leonard, die in de film gestalte krijgt door Stephen Dillane.
    De huisvrouw Laura — die wordt uitgebeeld door Julianne Moore — die zich in de jaren vijftig totaal ingesnoerd voelt door de eisen die 'de maatschappij' aan haar stelt, herkent veel van zichzelf in de roman Mrs. Dalloway.
    En dan is er nog Clarissa Vaughn — een rol van Meryl Streep, die hier nu eens niet zo onuitstaanbaar is als doorgaans het geval is —, die een Clarissa Dalloway après la lettre uitbeeldt. Tijdens de voorbereidingen voor een feestje overdenkt ze de keuzes die ze in het leven heeft gemaakt.
    De drie verhaallijnen zijn intens met elkaar verweven, maar dat leidt nergens tot onoverzichtelijkheid. En dat is niet alleen een compliment aan de auteur van het boek, doch tevens aan de regisseur en de knap uitgebeelde karakters.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Voorzijde van een der edities van The hours uit 1998, van Michael Cunningham.
    2. Voorkant van de Granada paperbackeditie van Mrs. Dalloway, uit 1978.

    07-01-2009 om 10:33 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    06-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Berlioz' symfonie met altvioolsolo Harold in Italië, opus 16, deze maand drie keer op Mezzo-televisie

    Leven in Rome
    "Niets bevalt mij zo zeer als het zwerversleven in de bossen en bergen met deze goedmoedige boeren, waarbij ik overdag aan de oever van de bergstroom slaap en 's avonds de saltarella met de mannen en vrouwen dans, zoals zij dat in hun kleine herbergen gewend zijn."
    Zo liet Hector Berlioz (1803-1869) zich uit over de Italiaanse Abruzzen, die hij had leren waarderen sedert zijn verblijf te Rome. In die tijd was hij zich gaan interesseren voor de werken van Lord Byron (1788-1824) [1], welke hij min of meer verslond. Eén van diens gedichten, Childe Harold's Pilgrimage, ademt de sfeer van neerslachtigheid, die Berlioz associeerde met de zwaarmoedige, dromerige klank van de altviool.
    Toen Berlioz zijn symfonie opus 16 componeerde en daarin de indrukken verwerkte van zijn Romeinse jaren, noemde hij dit werk met concertante altviool Harold en Italie. Dat verduidelijkt echter niet een eventuele interpretatie van het gedicht van Byron, maar laat zien dat in deze symfonie de Harold moet worden gezocht in Berlioz zelf.



    Concert voor altviool en orkest
    Oorspronkelijk was de compositie bedoeld als concert voor altviool en orkest, en wel speciaal voor Nicolò Paganini, maar die was reeds door het eerste deel zodanig teleurgesteld dat hij de geïllustreerde editie van Byron's Poetical Works, uitgegeven door Virtue & Co., City Road and Ivy Lane te Londen.componist heeft laten weten:
    "Dat is niet wat ik wilde. Daar heb ik weinig te doen; ik moet voortdurend iets te spelen hebben."
    Daarop had de componist echter wel een repliek paraat:
    "Heb ik het niet gezegd? Wat u wilt, is een concert voor altviool, en dat kunt u alleen zelf schrijven."
    Zo is uit dat alvioolconcert een vierdelige symfonie ontstaan met de alt als soloinstrument. Deze altviool speelt het leidmotief dat de held moet uitbeelden, en daarmee is dit instrument de handelende persoon van deze muzikale vertelling geworden.

    Zwaarmoedigheid
    Het eerste deel van dit werk beeldt Harold in de bergen uit, en draagt als titel Scènes van zwaarmoedigheid, van geluk en vreugde, waarmee de wisselende stemmingen worden aangegeven. De breedsprakige, langzame inleiding met de door harp begeleide altsolo stelt Berlioz als melancholieke dromer voor.
    In het tweede deel horen we voorbijtrekkende pelgrims die hun avondgebed zingen (Mars van de pelgrims). Tussen de strofen door mompelen ze korte litanieën. Het middengedeelte is bijna hymnisch, en hierin neemt de altsolo (Harold dus) ook deel aan het gezang van de pelgrims.
    In het Scherzo luistert Harold naar een serenade van een minnaar in de Abruzzen. Het motief van de houtblazers brengt de luisteraars in een landelijke omgeving. Daarna zet de Engelse hoorn de serenade in. (Berlioz is waarlijk dol op dit instrument!) Vervolgens bootsen violen en celli de gitaar van de zingende minnaar na. Harold zingt de melodie na en werkt haar zelfs nog uit, maar ondertussen is de zanger al verdwenen.
    In het laatste deel (Orgie van de rovers) denkt Harold aan het verleden. Fragmenten uit de drie voorafgaande delen klinken op: de inleiding, het lied van de pelgrims en de serenade. Maar het lawaai van de bandieten overstemt alle beelden van vroeger Als het gezang van de pelgrims dan nog een keer opklinkt, neemt Harold de alt weer op, maar hij blijkt niet meer in staat zijn eigen thema terug te vinden. Tijdens het voortgaan van de orgie sterft Harold.

    Bijzondere instrumenten
    De symfonie, die is opgedragen aan Berlioz' boezemvriend Humbert Ferrand (1805-1868), werd voor het eerst uitgevoerd te Parijs, op 23 november 1834. Chrétien Urhan (1790-1845) was de altviolist, en Narcisse Girard (1798-1860) leidde de uitvoering.
    De orkestbezetting is: 2 fluiten met piccolo, 2 hobo's met Engelse hoorn, 2 klarinetten, 4 fagotten, 4 hoorns, 2 'cornets à pistons' [2]  2 trompetten, 3 trombones, een ophicleïde [3] of tuba, pauken, triangel, bekkens, 2 kleine trommen en harp.
    Naar wensen van de componist zou het strijkorkest uit minimaal 61 musici moeten bestaan: 15 eerste en 15 tweede violen, 10 alten, 12 celli en 9 contrabassen. Het zal duidelijk zijn dat geen enkel middelgroot orkest deze bezetting op eigen kracht kan realiseren. Het zou betekenen dat geen enkel orkest buiten de grote muziekcentra dit werk ooit — met uitzondering van festivals waarbij extra middelen beschikbaar worden gesteld — kan worden uitgevoerd. Gelet op de hier en daar wat uitermate idealistische voorstellingen van Hector Berlioz, zou men die bezetting misschien minder letterlijk kunnen nemen, en kan met een ensemble van kleinere omvang toch een goede uitvoering worden gerealiseerd, zeker als dat onder leiding van een goede dirigent geschiedt.

    Driemaal op Mezzo-televisie
    De komende weken wordt de symfonie Harold in Italië driemaal door Mezzo-televisie uitgezonden in een uitvoering door het Orchestre de Paris onder leiding van Christoph Eschenbach, met medewerking van Tabea Zimmermann, altviool. Het is een door Andy Sommer verfilmd concert dat eenkleine drie kwartier duurt.
    De eerste uitzending is op woensdag 7 januari, vanaf 23:05 uur. Herhalingen zullen worden uitgezonden op donderdag 15 januari, 's ochtends vanaf 19:35 uur, en op maandag 26 januari, vanaf 12:30 uur.
    __________

    [1] Byrons Childe Harold's Pilgrimage is in 1812 verschenen; het kan worden gezien als een soort poëtisch reisdagboek, waarin de rol van de protagonist steeds meer de indentiteit van de auteur aanneemt. Het epische gedicht gaat overeen jeugdige, romantische held die, als gevolg van desillusies met betrekking tot het leven, misantropische trekken gaat vertonen en door ontevredenheid, gekoppeld aan innerlijke onrust, tot de vlucht in het avontuur, door middel van reizen, wordt gedwongen.

    [2] Over de cornet à pistons heb ik op 13 februari 2008 een artikel geplaatst op de website van het tijdschrift Mens en melodie.

    [3] De ophicleïde wordt eveneens behandeld op de website van dat tjdschrift; de bijdrage daarover heb ik geplaatst op 31 juli 2007.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Geïllustreerde editie van Byron's Poetical Works, uitgegeven door Virtue & Co., City Road and Ivy Lane te Londen.
    2. Byron 'schouwt' Rome. Illustratie uit bovengenoemde editie van zijn oeuvre.
    3. Nicolò Paganini, violist en componist. Tekening van Jarko Aikens, Groningen 1985. (Archief Heinz Wallisch, tevens ©.)
    4. Altviool.
    5. De jurist en schrijver Jean Jacques Humbert Ferrand was een vriend voor het leven voor Hector Berlioz.
    6. Getekende ophicleïde.
    7. Roodkoperen cornet à pistons.

    06-01-2009 om 22:32 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.George Gershwins Pianoconcert woensdagavond op Mezzo-tv
    Zaalakoestiek
    Na afloop van een concert in september 1987 — met François-Joel Thiollier als solist in het Pianoconcert in F van George Gershwin — had ik in de dirgentenkamer een kort gesprek met deze pianist naar aanleiding van de opmerkingen die hij aan het adres van de dirigent maakte over de zaalakoestiek en de daaraan verbonden balans in de orkestklank die bewuste avond. Hij had die niet ondergaan vanaf zijn plek aan de piano op het podium, maar na de pauze toen het orkest in kwestie Edward Elgars Enigma Variations had uitgevoerd. Ik heb hem toen het advies gegeven om de volgende avond na zijn optreden op het tegenover liggende balkon plaats te nemen, om een completere indruk te krijgen met betrekking tot die zaalakoestiek. Daar waren even veel stoelen en het enige verschil in de symmetrie was dat er zich één smalle deur in de muur op een andere plek bevond. Hoe zijn bevindingen de tweede avond waren, heb ik hem niet meer kunnen vragen, doordat ik plotseling de tweede avond niet naar het concert kon.


    Hoewel zijn naam uitsluitend Frans aandoet, is François-Joel Thiollier van Amerikaans-Franse ouders. Geboren werd hij in Parijs, maar zijn eerste concert heeft hij als vijfjarige knaap te New York gegeven. Aanvankelijk studeerde hij bij de internationaal vermaarde Robert Casadeus (1899-1972) , alsmede bij andere docenten van het Parijse Conservatorium, maar hij zette zijn studie voort aan de befaamde Juilliard School of Music te New York. Dat opgroeien in twee totaal verschillende culturen heeft ervoor gezorgd dat deze pianist in zijn repertoire een uitstekend vertegenwoordiger is geworden van beide muziekrichtingen.

    Concert op Mezzo-televisie
    Op woensdag 7 januari kunt u de bovengenoemde pianist in het hier opgemelde concert van Gershwin beleven door op of omstreeks 19:05 uur Mezzo-televisie in te schakelen, aangezien daar en uitvoering van dat werk voor piano en orkest staat geprogrammeerd.
    Hoewel dat onderdeel van de Mezzo-avond een kleine anderhalf uur lijkt te duren, geeft Mezzo aan dat de totale lengte van het concert 1 uur en 4 minuten zal bedragen. Aangezien in de titel van de bewuste mededeling te zien is dat het om de interpretatie van werk(en) van Gershwin gaat, zal er wel meer dan alleen het Concerto in F worden uitgevoerd. Helaas worden daarover — in het kader van de inmiddels gebruikelijke labbekakkerij van de Mezzo-internetredactie — geen nadere mededelingen gedaan.
    Over dit Gershwin-concert is op de website Tempel der Toonkunst vaker geschreven naar aanleiding van uitvoeringen live, of via radio, dan we televisie. Een veel uitgebreider artikel met veel achtergrond-informatie kunt u vinden op dinsdag 8 april 2008.

    06-01-2009 om 09:13 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    05-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In China verboden westerse anthologie gedijt daar uitstekend

    Verboden vrucht
    De oudste anthologie van de westerse wereld — bij christenen en veel andersdenkenden beter bekend onder de benaming BIJBEL: dat is de Gantsche Heilige Schrift, met de boeken des Ouden en des Nieuwen Verbonds — is over vele landen op het ondermaanse verspreid en in ieder geval in 1200 talen overgezet, maar dat aantal zal inmiddels wel weer aardig wat groter zijn.


    Althans, dat aantal talen werd genoemd door de dominee die in mijn gymnasiumtijd de facultatieve lessen Godsdienstonderwijs voor zijn rekening nam. De man deed zulks op een zeer verstandige manier, hetgeen mede ten faveure heeft gewerkt van diegenen, welke alleen op verzoek van — dan wel met lichte aandrang door — hun ouders dat ene extra lesuur per week dan ook nog maar hebben doorgebracht in de schoolbanken, welke overigens halverwege die schooltijd werden vervangen door tafels en stoelen. Die eerwaarde maakte overigens meer de indruk van een verstrooide professor die middenin het leven stond, hetgeen per definitie voor een zielenherder een uitstekende basis is voor een eventueel welslagen van zijn missie. Voor die ds. JB betekende dit het verbinden van de aloude geschiedenissen met het leven van alledag zoals zich dat eind jaren vijftig, begin jaren zestig, van de vorige eeuw heeft afgespeeld: alles woelde om verandering

    Ingenieuze smokkel
    Om geïnteresseerden in die landen waar dit door christenen als heilig vereerde boek was verboden — en in sommige landen is dat nog altijd het geval — toch van de inhoud te kunnen laten kennisnemen werden er acties op touw gezet waarbij op tal van zeer ingenieuze manieren bijbels werden gesmokkeld naar onder meer het oostblok — alwaar het communistische regime als de dood was voor de woorden uit onder meer de boeken van het Pentateuch, voor die van de Richteren, de Ecclesiastes of van de latere Evangelisten. Het zal kenners van de situatie aldaar niet verbazen dat hier een, al dan niet bewuste, angst bij de 'bloedrode leiding' meespeelde voor de Openbaring van Johannes waarin sprake is van het Beest uit de Afgrond, dat zich uitte in onder meer de meest weerzinwekkende dictatoren, die de twintigste eeuw vooral in Europa heeft laten zien, [1]  doch dat  met hun persoonlijke verscheiden niet was verslagen, en dit vooralsnog ook niet zal plaatshebben.


    Nieuwe gebieden
    Toen bleek dat er tevens in China zeer veel mensen waren die zeiden, geloofden of overtuigd waren, in Gods Woord geïnteresseerd te zijn — maar dat is waarachtig iets anders dan de verzameling van boeken die tezamen die eerste westerse anthologie vormen, maar dat is iets dat affectief gepreoccupeerden nu eenmaal niet willen begrijpen —, werden er in het westen ook lijnen uitgezet om in die landen flinke aantallen bijbels te verspreiden. En als die vele teksten redelijk zijn vertaald in het (meest gangbare) Chinees, en men erin is geslaagd het Hooglied in enigszins overeenkomstig te ondergaan Chinees over te zetten, dan is het alleen al uit literair-historisch gezichtspunt een zeer goede zaak dat deze anthologie thans, ondanks het nog steeds geldende verbod, in een bijna even hoge oplage is verspreid als dat Rode Boekje met die volstrekt nodeloze en nutteloze inhoud, van de Monsterlijke Massamoordenaar Mao Zedong: 70 miljoen mensen zijn gestorven als gevolg van diens bestiale krankzinnigheid en daarmee heeft hij Dolle Dolf van Mofrika en die Georgische incarnatie van het kwaad die zichzelf als "van staal" beschouwde, achter zich gelaten.
    Wellicht zou men toch eens moeten overwegen op welke wijzen men benaderbare figuren in de Chinese politieke top — wier interesse voor cultuur verdergaat dan de eigen Muur (ook in figuurlijke zin) — zou kunnen overtuigen dat zulke onvergankelijke literatuur een verrijking is voor iedere samenleving op deze aarde. En iemand die goed kan vertellen volgens aloude Chinese tradities, zou dan nog eens kunnen refereren aan Alfa en Omega — zo nodig in die prachtige karakters —, de splinter en de balk, of aan de inhoud van de talrijke Gelijkenissen, dan wel aan de poëtische teksten die zijn toegeschreven aan koning Salomo.
    En indien het helemaal niet anders kan, dan moet het maar via een tussenstation: al die koningen en andere heersers welke in de bijbel voorkomen, moeten maar eerst in wat prozaïscher teksten onder het volk gebracht worden met meer aansprekende namen en eveneens Chinees aandoende situaties. Dan zullen zeer velen verbijsterd zijn over de talrijke overeenkomsten die er bestaan tussen oude Chinese wijsheid op tal van niveaus en toestanden en gebeurtenissen in onze westerse, oudste anthologie, die ook in de 21ste eeuw nog voor velen het Boek der Boeken is.


    En dat recht dient te worden verdedigd, waar ook ter wereld, zoals uw correspondent hier en nu het recht claimt veel van die boeken prachtig te vinden, maar daarin niet de geringste aanleiding ziet om een verbinding naar een opperwezen te leggen, van welke signatuur dan ook.
    __________

    [1]Helaas is het uitmoorden, van onder meer andersdenkenden, door supermisdadigers die wo(o)n(d)en in het Witte Kremlin Nummer 10 — geheel en al in overeenstemming met de verwachtingen —, gewoon doorgegaan. Het Beest uit de Afgrond heeft nog steeds niets van zijn walgelijke streken verloren, en of die (oorlogs)misdadigers nu Hitler, Stalin of Mao heten, dan wel G.W. Bush. V. Poetin of R. Moegabe — het bestrijden van deze geïncarneerde onmenselijkheid anno nu kan men niet overlaten aan een door mensen geconstrueerde, spirituele figuur in een boek, maar zal moeten gebeuren door samenwerking van die exemplaren van deze zoogdiersoort welke van goede wil zijn en de bereidheid hebben juist te handelen.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Tekstafbeelding op de titelpagina van een Nederlandse, kleinere bijbel-editie Anno 1793.
    2. Tekst op de titelpagina van de Chinese Bijbel. (Met dank aan de heer S. Baksteen van de Stichting ZakBijbelBond — Gospel for Guests.)
    3. Het Beest uit de Afgrond. (Het lijkt wel een karikatuur van een Hitler-bijeenkomst met zijn slaafse volgelingen.) Overgenomen uit de reprografische herdruk van de Printbybel uit 1698.

    05-01-2009 om 23:37 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Zachter, heren, zachter", luidde het dringende verzoek van de dirigent

    Componist als gastdirigent
    De Duits-Italiaanse componist Ermanno Wolf-Ferrari, geboren in 1876 te Venetië, koos zelf voor die dubbele naam: zijn vader was van Duitse oorsprong, zijn moeder van Italiaanse. Hoewel hij enigszins een buitenbeentje binnen de Italiaanse muziekgeschiedenis is gebleven, komt hij toch in diverse opera-lexica voor met beschrijvingen en andere gegevens over zijn bijdragen aan het muziektheater, die vooral muzikale komedies waren. Zo schreef ook hij een soort van Lustige Witwe.
    Deze musicus trad echter ook op als gastdirigent, onder meer te Zürich. Dat was tijdens de Eerste Wereldoorlog toen Wolf-Ferrari, evenals zovele andere kunstenaars, niet in staat was iets nieuws e creëren. Over die periode in Zürich doen allerlei verhalen de ronde, maar één anekdote springt daar uit.
    Orkestmusici vinden vaak dat zelfs geroutineerde dirigenten saai zijn bij het repeteren. Dat gold echter niet voor Ermanno Wolf-Ferrari. Met hen nam hij de partituur van de eigen opera De nieuwsgierige vrouwen door. De musici vonden weliswaar dat hij een knap gezicht en een mooie kop met haar had, maar zijn stoktechniek was enigszins beperkt. Als er dingen misgingen, begon de dirigent te huilen. Daardoor voelden de musici zich heel naar en deden hun best om aan de wensen van hun gastdirigent te voldoen. Maar die bleef zaniken. "Zachter, heren, zachter!" Toen de altviolen er maar helemaal mee ophielden, veegde Wolf-Ferrari zijn tranen weg, en zei:
    "Dat was beter heren, maar vanavond de alten alstublieft nog zachter."
    __________
    Afbeelding: Ermanno Wolf-Ferrari als zestienjarige. Bij het zien van dat gezicht kun je je ook wel voorstellen dat hij makkelijk zou gaan huilen.

    05-01-2009 om 12:45 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wolf-Ferrari's Schalkse weduwe dinsdag op Mezzo-televisie
    Muzikale komedie
    Op dinsdag 6 januari presenteert de muziekzender Mezzo-televisie— tussen 17:00 uur en 19:20 uur — de opera La vedova scaltra (De schalkse weduwe), geschreven in 1930 door de Duits-Italiaanse componist Ermanno Wolf-Ferrari (1876-1948).
    Het betreft hier een komische opera in drie bedrijven naar een oorspronkelijk stuk van de uitnemende Italiaanse tonelist Carlo Goldoni (1707-1793), op een libretto van Mario Ghisalberti (1902-1980). De eerste opvoering werd gerealiseerd op 15 maart 1931 te Rome. Goed zeven maanden later, op 20 oktober, werd er een versie met een Duitse tekst van Walter Dahms (1887-19) gepresenteerd, en wel gelijktijdig in Berlijn en Keulen.
    Het verhaal hoeven we hier niet breed uit te meten: het is zo'n Commedia dell'arte-geschiedenis waarin een weduwvrouw door vier mannen wordt begeerd die allen hun uiterste best doen zo een goed mogelijke indruk bij haar te maken. Aangezien zich dat uit in dure cadeaus en dergelijke meer, neemt de willige weduwe het besluit de heren te testen, en zoals te voorzien is, komt er slechts één uit die aan de verwachtingen voldoet. Prachtig gewoon — wordt het toch nog gezellig.
    __________
    Afbeelding: Ermanno Wolf-Ferrari, hier omstreeks 1916.

    05-01-2009 om 12:01 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    04-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ernest Chausson is '” van maandag 5 tot en met vrijdag 9 januari '” Componist van de week

    Van amateur tot erkend componist 
    Vijf avonden is de Fransman Ernest Chausson (1855-1899)
    Componist van de week bij de Vara op Radio 4. Dat betekent van maandagavond 5 januari tot en met vrijdagavond 9 januari, steeds tussen 19:30 uur en 20:00 uur, muziek van deze Franse componist, die weliswaar als buitenstaander is begonnen, maar heeft weten door te dringen in de officiële rij van professioneel schrijvende componisten in de Franse hoofdstad van die dagen. Hoewel hij ook heden ten dage vooral bekendheid heeft (gehouden) door vooral dat éne meesterwerk, zijn Poème voor viool en orkest, is het zeker niet terecht dat er zelfs muziekkenners bij de vleet zijn, die niet verder luisteren dan hun oren groot zijn. Hopelijk leggen deze vijf uitzendingen tijdens de komende week een basis voor wat meer inventiviteit bij al die luisteraars, die wel meer willen horen en kennen dan alleen datgene uit Chaussons oeuvre dat een ietwat bredere vriendekring heeft gevonden. Over deze componist kunt u een uitgebreid artikel lezen dat ik op maandag 5 mei 2008 heb gepubliceerd op de site Tempel der Toonkunst, naar aanleiding van een uitvoering van diens Derde Symfonie op de Nederlandse radio.
    __________
    Afbeelding: De componist Ernest Chausson omstreeks 1885. Foto: een zogeheten kabinetkaart van P. Frois te Biarritz. De foto bevindt zich in de Bibliothèque nationale de France, Paris.

    04-01-2009 om 22:38 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe historische TERRA X-documentaire zondagavond via het ZDF


    Grootmacht Nederland
    In de onvolprezen ZDF-serie Terra X wordt op zondagavond — tussen 19:30 uur en 20:15 uur — weer een nieuwe historische documentaire vertoond, deze keer getiteld Imperium — Wettlauf nach Ostindien, met de ondertitel Lange Reise fur kostbare Gewürze. Het zal beslist niemand, die een beetje met de geschiedenis vanaf de zeventiende eeuw op de hoogte is, verbazen dat ons eigen land het thema van die documentaire is, aangezien Nederland in een periode van ongeveer tweehonderd jaar de economische grootmacht bij uitstek vormde. Wat echter lang niet iedereen beseft, is dat zelfs zeventig procent van de wereldhandel in handen van Nederlanders was. Dat was vooral, zo niet in alle opzichten, te danken aan de oprichting en het werk van de Verenigde Oostindische Compagnie.

    04-01-2009 om 16:05 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Documentaire over John William Waterhouse in Close up van de Avro, zondag op Nederland 2

    Een moderne prerafaëliet
    De aflevering van de cultuurprogrammareeks Close up van de Avro op Nederland 2, welke op zondag 4 januari vroeg in de avond — tussen 18:20 uur en 19:15 uur — zal worden uitgezonden, is gewijd aan de betoverende vrouwen in het werk van de Victoriaanse schilder John William Waterhouse (1849-1917).


    Dit zal, gezien de aard van het programma, ongetwijfeld verband houden met de omvangrijkste tentoonstelling die tot nu toe van de schilderijen van Waterhouse te zien is geweest, en die sedert op 14 december in het Groninger Museum van start is gegaan. Daar zal deze expositie onder het motto Betoverd door vrouwen nog tot en met 3 mei dit jaar te bezichtigen zijn. Daarna gaat de tentoonstelling op wereldtournee en pas na twee jaar keren de stukken naar hun rechtmatige eigenaren terug.
    __________

    Afbeelding: Kleurrijke vrouw met dito bloemen. Afbeelding op tweetalig vouwblad van het Groninger Museum.

    04-01-2009 om 13:22 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rameau's tragédie lyrique Castor en Pollux zondagmiddag op Radio4

    Opofferingsgezindheid
    Eén van de componisten die zich heeft ontfermd over het verhaal van de tweelingsbroers Castor en Pollux, was Jean-Philippe Rameau (1683-1764). Het is een tragédie lyrique in vijf bedrijven geworden op tekst van Bernard. De première ervan werd gegeven te Parijs, op 24 oktober 1737. In 1754 volgde nog een tweede versie. Het meest interessante aspect van het verhaal is het gegeven uit de geschiedenis dat beiden de bereidheid hadden het eigen geluk ondergeschikt te maken en zich op te offeren voor de ander.
    Hadassah de Boer bespreekt dit historische stuk muziektheater met Bo van der Meulen.

    04-01-2009 om 11:27 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een levende legende: de grote witte haai, in BBC-documentaire

    Tien jaar gedragsstudie
    In de reeks natuurdocumentaires van de BBC welke veel internationale bekendheid heeft verworven met de serie-titel Natural world, zeendt BBC Two-television zondag 4 januari, aan het einde van de middag en het begin van de avond (17:40-18:30 uur onze tijd) een nieuwe aflevering uit in deze reeks: over een man, de Zuid-Afrikaan Mike Rutzer, die de speelfilm Jaws nooit heeft gezien en daardoor niet bevooroordeeld is geraakt over het verschijnsel grote witte haai, en er derhalve ook niet de geringste problemen mee heeft om samen met die reuzenhaaien te zwemmen. Dat doet hij inmiddels tien jaar en hij heeft daarbij ook nog nooit gebruik gemaakt van een beschermende kooi. Hij heeft zoveel tijd met deze dieren doorgebracht dat hij zelfs heeft leren denken als zij, en dat heeft hem voor eventuele onverwachte gruwelen beschermd.
    Om deze dieren nog beter te leren begrijpen, heeft Mike Rutzer besloten ze te volgen naar een hinderlaag voor zeehondjes, om op die manier getuige te kunnen zijn van het jaaggedrag van de witte haai.
    __________
    Afbeelding: Een vriendelijk lijkende, want schijnbaar 'lachende' haai. (Fotot: BBC 2 Television.)

    04-01-2009 om 11:15 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog geen sporen in de Kunstroof van Berlijn

    Ook Nederlands werk
    Drie dagen nadat één van de grootste kunstdiefstallen van de laatste jaren te Berlijn — begaan tijdens de nacht van oudejaar op nieuwjaarsdag in de Fasanengalerie in de gelijknamige straat van het stadsdeel Charlottenburg —, heeft de politie nog geen enkel spoor, en zijn er evenmin tips binnengekomen omtrent de mogelijke daders. Eventuele getuigen hebben zich intussen evenmin gemeld.
    Bij die kunstroof zijn zo'n dertig etsen en sculpturen gestolen, van onder anderen Georges Braque — uit wiens werk sedert 9 oktober 2008 in die galerie een tentoonstelling wordt gehouden —, verder vanBk_picasso_pablo_juan_gris M.C. Escher, Richard Heß, Henri Matisse en Pablo Picasso.
    Het commissariaat voor kunstdelicten van het Landeskriminalamt te Berlijn heeft inmiddels in alle richtingen onderzoek gedaan. De schade wordt door de politie geraamd op zo'n 180.000 euro.
    __________
    Afbeelding
    : Pablo Picasso, hier in de optiek van de schilder Juan Gruis (1887-1927).

    04-01-2009 om 10:29 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    03-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Der Rosenkavalier uit Zürich (2004) maandag weer op Mezzo-tv

    Herhaling
    Op maandag 5 januari presenteert de klassieke muziekzender Mezzo-televisie nogmaals de veelbesproken versie uit 2004 door de Zürcher Oper, van Richard Strauss' muziekdrama Der Rosenkavalier — die 98 jaar geleden in de Dresdener Semper-Oper in première is gegaan. Alle bijzonderheden met betrekking tot die gedetailleerd doordachte opvoering in de regie van deDuitse acteur en regisseur Sven-Erik Bechtolf zijn te vinden in een uitgebreid artikel dat ik heden op de fin de siècle website All art is quite useless van Rond1900.nl heb geplaatst.

    03-01-2009 om 19:26 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onvoorstelbare invasies '” zwermen in de natuur en de gevaren ervan voor het dagelijks bestaan van de mens

    Twee delen
    De Britse televisiezender BBC One presenteert op zondag 4 januari — tussen 22:00 uur en 23:00 uur onze tijd — de eerste helft van een tweedelige natuurfilm getiteld Swarm; Nature's incredible invasions. De eerste aflevering, When worlds collide, biedt de kijker — door gebruik te maken van de meest geavanceerde cameratechnieken, waarme in het hart van een zwerm kan worden doorgedrongen — een blik op de wereld vanuit het perspectief van zulke zwermen dieren, en bedenkt de eventuele gevolgen die het dagelijks bestaan van de mens ondergaan van deze 'opeenhopingen' van dieren van één soort.


    Zo krijgen we te zien hoe een zwerm bijen — de zogeheten killer bees — in Costa Rica de aanval opent op een internationale voetbalwedstrijd. In de Illinois River imaakt een zwerm zilverkarpers — een soort die als alien wordt gekwalificeerd — niet alleen de rivier onveilig, maar tevens de boten die erop varen en hebben ze zelfs mensen verwond.
    In Australië heeft een zwerm van miljoenen muizen de landerijen van enkele farms op een manier geplunderd, die sommigen doet geloven dat de film is gemanipuleerd. En dat is nog niet alles: u krijgt meer verbijsterends te zien. Presentator is David Tennant.

    Diverse uitzendingen
    De film wordt op het genoemde tijdstip niet alleen op BBC One uitgezonden, mar eveneens op het BBC HD-kanaal. En twee dagen later wordt op laatstgenoemde zender — maar dan een uur later — deze 'halve documentaire' herhaald.
    Het tweede deel zal, als er geen spectaculaire dingen gebeuren, ongetwijfeld de volgende zondag, op of omstreeks hetzelfde tijdstip, worden uitgezonden.

    03-01-2009 om 10:38 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    02-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pol de Mont '” IJskristallen

    IJSKRISTALLEN

    Blankberijmd, vol ijskristallen,
    praalt en prijkt de lange laan,
    waarop bleke stralen vallen
    van de volle blanke maan.

    Op wát takken neer mag vallen,
    bleek en blank, één straal der maan,
    kaatsen honderd ijskristallen
    vlammenpijlen door de laan.

    Plots, als van de daken, vallen
    winden, brallend, in de laan,
    dat, alom, al de ijskristallen
    wieglen, waggelen in de maan...


    En mij dunkt, die ijskristallen,
    waglend, wiegelend in de maan
    'k hoor ze klingelend, klangelend vallen,
    'k zie ze vonkelend, flonkerend vallen,
    in de lange, langelaan...,
    tjinkelend vallen, tjankelend vallen,
    honderdtallen, duizendtallen
    vallen, vallen, vallen, vallen
    in de lange, lange laan.
    __________
    Pol de Mont (1857-1931)
    Uit: Natuur 1890-1922
    opgenomen in Zomervlammen — Verzen (1922)

    02-01-2009 om 16:09 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thomas Mann-verfilming uit 1959 in de nacht van maandag op dinsdag op Duitsland 1
    Een halve eeuw geleden opgenomen
    Begin volgende week, in de nacht van maandag 5 op dinsdag 6 januari — tussen 01:05 uur en 03:30 uur — wordt, op het eerste publieke Duitse televisienet ARD/Das Erste, een herhaling gepresenteerd van de, gedurende de afgelopen halve eeuw, reeds vaker vertoonde verfilming van Thomas Manns roman Buddenbrooks uit 1959, welke de afgelopen jaren zowel door Arte-televisie, alsook door het, met de ARD in concurrentie verkerende, Zweite Deutsche Fernsehen werd uitgezonden.
    Uitgebreide informatie over deze zwart/wit-productie kunt u vinden in een artikel dat ik heden op het fin de siècle-weblog All art is quite useless van Rond1900.nl heb gepubliceerd.
    Het meest opmerkelijke aan deze productie is wel dat Thomas Manns dochter Erika (1905-1969) heeft meegeschreven aan het draaiboek en daarvoor een hier en daar ingrijpende bewerking van de roman van haar vader voor lief heeft genomen.

    02-01-2009 om 15:26 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    01-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De eerste zaterdagavond van 2009 biedt direct al drie klassieke opera's via de ether
    Puccini: La Bohème
    In het programma Opera on 3 — Live from the Met wordt zaterdag 3 januari door BBC Radio 3 een rechtstreekse uitzending verzorgd van de Matinee in de New Yorkse Metropolitan Opera van het muzikale melodrama La Bohème van Giacomo Puccini. Dit programma begint om 19:00 uur en zal tot ongeveer 22:15 uur duren.
    Meer daarover kunt u lezen in het artikel dat ik heden op de fin de siècle-website All art is quite useless van Rond1900.nl heb gepubliceerd.

    Verdi: Don Carlos
    Twee minuten nadat de voorbereidingen tot de intense tragedie rond protagoniste Mimi in Puccini's La Bohème op BBC Radio 3 hun loop nemen, gaan op de Nederlandse zender Radio 4 de lijnen open naar het Italiaanse Milaan waar in het operahuis La Scala op 10 januari 1884 Verdi's tweede en definitieve versie van het geniale muziekdrama Don Carlos in première is gegaan. Ter viering van het 125-jarig bestaan van dit werk wordt het die avond aldaar opnieuw uitgevoerd met een sterbezetting.
    Daarover kunt u eveneens een bijdrage lezen, die ik heden op de genoemde site heb afgedrukt.

    Glinka: Roeslan en Ljoedmila
    Terwijl de beide bovengenoemde tragedies op de verschillende radiozenders nog hun loop nemen, start om 20:30 uur de muziekzenderMezzo met een verfilmde versie van het muziekdrama Roeslan en Ljoedmila uit 1842 van de Russische componist Michail Glinka (1804-1857).
    glinka-rjepin.jpgHoewel een sprookje niet direct de aangewezen literaire basis vormt voor een uiting van podiumkunst, zijn er toch diverse componisten geïnspireerd geraakt door deze uiting van dichterlijk vermogen. Zo zijn er in de negentiende eeuw enkele musici geweest, die Roeslan en Ljoedmila van Aleksandr Poesjkin (1799-1837) als uitgangspunt voor een compositie hebben gekozen.
    Reeds in 1821 heeft de thans geheel vergeten componist Scholz een ballet op dit thema geschreven, en heeft Nikolaj Rimski-Korsakov (1844-1908) zijn Skazka voltooid, hetwelk eveneens is gebaseerd op de proloog van datzelde stuk.
    Tussen 1840 en 1842 werkte Michail Glinka (1804-1857) aan zijn vierde opera, die eveneens is gebaseerd op Poesjkins verhaal. Hij had aanvankelijk nog de hoop gekoesterd dat de auteur zelf het libretto zou willen schrijven, maar dat bleek al spoedig een onmogelijkeid doordat Aleksandr Poesjkin in 1837 aan de verwondingen overleed, die hij tijdens een duel had opgelopen. Daarom toog Glinka zelf aan het werk, waarbij hij maar liefst door vijf schrijvers werd ondersteund.

    Eerste uitvoering
    De première was op 9 december 1842, en werd een enorme mislukking, mede als gevolg van ziekte en onderlinge ruzies tussen de solisten. Na drie uitvoeringen werd dat echter toch anders, en zou het, mede door toedoen van Franz Liszt (1811-1886) die toen in Rusland verbleef [1] zou het werk zelfs een ware zegetocht beschoren zijn in de rest van Europa. De ouverture van deze opera is één der oudste voorbeelden van romantische Russische muziek, die repertoire heeft weten te houden. In tegenstelling tot menig ander werk van Glinka wordt deze ouverture niet gekenmerkt door nationale of nationalistische elementen. Het is een opvallend stuk opgewekte, levendige muziek.
    poesjkin-standbeeld.jpg
    De ouverture
    Na een fortissimo-inzet van het gehele orkest volgt het melodieuze eerste thema in violen, alten en fluiten, waarna het geheel opgewekt verder ‘loopt’. Dan klinkt het tweede thema: een aangename melodie in alten, celli en fagot, met begeleiding van de overige strijkers. Na de gebruikelijke uitwerking met herhalingen in diverse groepen van instrumenten volgt de coda. Deze begint met het hoofdthema, eerst in de violen, dan in de lagere stijkers en fagotten. Violen en houtblazers voeren het naar een wilde climax, waarna de ouverture besluit met een feestelijk ritme, dat reeds in de inzet werd voorgesteld.
    ____________

    [1] Zie daartoe mijn artikel De andere Franz Liszt Pianopedagoog en orgelcomponist, verschenen op dinsdag 7 augustus 2007 op de website van Mens en melodie.
    ___________
    Afbeeldingen

    1. Henri Murger(1822-1861), de schrijver van de oorspronkelijke roman Scènes de la vie de bohème (1849).
    2. François Joseph Méry (ca. 1798-1865), librettist van Don Carlos.
    3. Michail Glinka, geschilderd door llja Rjèpin (1844-1930).
    4. Poesjkin-standbeeld in Sint Petersburg.



    01-01-2009 om 20:09 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een valse lente '” Terugblik op Johnny van Doorn

    Minder dan een halve eeuw
    In de onnavolgbare VPRO-programmaserie Herenleed speelde hij de Vader, de Engel, de Kermisklant, de Kabouter: "Kabouters voor! Kabouters na!" en de Bruid: "Dag schat, is de boel aan kant?", alsmede zoveel andere, soms tot ver in het absurdistische reikende, rollen, die voor zijn participanten, Cherry Duyns en Armando, inspirerend hebben gewerkt. "Gisteren heb ik slechts twee pauwen gezien..."
    Het Nederlandse digitale televisiekanaal GeschiedenisTV herhaalt op donderdag 1 januari — tussen 22:51 uur en 23:46 uur — een NPS-documentaire uit 2003, die werd uitgezonden in de reeks Het uur van de wolf,  over leven en werk van de als performing poet te boek staande Johnny the Selfkicker, in het burgerlijke bestaan de Arnhemmer Johnny van Doorn (1944-1991).
    Met zijn de gedichtenbundel Een nieuwe Mongool, in 1966 deed hij zijn intrede in de Nederlandse letteren. Zes jaar later veroorzaakte de prozabundel Mijn kleine hersentjes, verschenen in 1972, baarde hij flink wat opzien, en kreeg hij uit de te verwachten hoeken veel lof, respectievelijk intense afwijzing. Dat laatste kwam vooral door de onverwisselbare toon die de teksten karakteriseerde, en als hij uit eigen werk voorlas, werd dit element nog eens versterkt door zijn wijze van spreken, die niemand onberoerd kon laten. Zijn veelal korte stukken werden binnen twee decennia in zes bundels bijeengebracht. In de laatste verzameling, De lieve vrede, beschreef Johnny van Doorn, toen vijfenveertig jaar oud, het moderne gevoel dat zich in de jaren zestig van de vorige eeuw allengs had ontwikkeld, in 'legendarische momenten' tussen zijn geboortejaar 1944 en het jaar van verschijnen, 1990. Twee jaar daarvoor waren — onder de intrigerende titel Door de weken heen — reeds zijn dagboeken verschenen, die echter alles behalve dagboeken zijn, doch veeleer persiflerende notities over, doch vooral tegen, het leven van alledag.

    01-01-2009 om 17:43 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Inhoud blog
  • BBC Radio 3: Rabindranath Tagore vijf keer een kwartier in 'The essay'
  • BBC Radio 3 presenteert donderdagmiddag het muziekdrama Telemaco van Christoph Willibald von Gluck
  • Ergerlijke geluiden als thema van vijf maal een kwartier The essay van BBC Radio3
  • De Britse schrijver en journalist George Orwell overleed op 21 januari 1950
  • Koning Friedrich II van Pruisen en de muziek; twee programma's achtereen op Duitse radiozender NDR Kultur
  • Hedendaagse zoektocht naar de herkomst van het Gulden Vlies
  • Zevende Symfonie van Sjostakovitsj en praten daarover in 'Radio 3 live in concert' via BBC Radio 3
  • Heden exact een halve eeuw gelden stierf de dichter Gerrit Achterberg tijdens een autorit
  • Jan van Parijs blijkt ook een opera te zijn, hier met de Italiaanse titel Gianni di Parigi
  • Drieënnegentig jaar geleden werd de filosofe en communiste Rosa Luxemburg door militairen in Berlijn vermoord
  • Jos van Immerseel en Anima Eterna met Berlioz'Symphonie fantastique deze week tweemaal op Arte-tv
  • Rossini's Assepoester ─ La Cenerentola ─ in 'Opera live' van Radio 4-NL
  • BBC Four-documentaire over de grammar school en de opheffing ervan
  • Op 12 januari 1876 werd de internationaal vermaarde auteur Jack London geboren
  • Tweede deel speelfilm À la recherche du temps perdu deze week tweemaal via TV5 Monde
  • Twee Europese treinreizen op twee verschillende televisiezenders
  • De wilde schoonheid van India, in vijf afleveringen via Arte-tv
  • België EEN vertoont 'de fraaiste liefdesfilm uit de geschiedenis', Brief encounter uit 1945
  • Sterfdag Paul Verlaine heden herdacht
  • Twee verschillende programma's over de componist George Gershwin op de Britse tv-zender BBC Four
  • TV5Monde vertoont A la recherche du temps perdu uit 2011 in twee afleveringen
  • Twee avonden vol monarchen op de beeldbuis thuis: België, Engeland en Frankrijk
  • Verfilmd drama van Paul Claudel: Partage de midi te zien op TV5 Monde
  • Louis Daguerre maakte op 2 januari 1839 de eerste foto van de Maan
  • Oratorium Elijah van Mendelssohn hedenavond in 'Avondconcert' van Radio 4-NL
  • Canvas presenteert Lawrence of Arabia uit 1962, van David Lean
  • Wagners Meistersinger von Nürnberg' op nieuwjaarsdag uit Covent Garden in 'Opera on 3'
  • Jevgeni Onegin van Tsjajkovski op nieuwjaarsdag te zien in 'NTR Podium' op Nederland 2-tv
  • Arte vertoont opnieuw de zijgende klassieker Metropolis
  • Gebroeders Lumière trekken op 28 december 1895 eerste betalende bezoekers voor filmvoorstelling
  • De ware levensgeschiedenis van Elisabeth (Sissi) van Oostenrijk op TV5 Monde
  • Veertien maal een half uur uit Irrungen Wirrungen van Theodor Fontane in 'Am Abend vorgelesen'
  • In 1897 op tweede kerstdag werd WIlly Corsari in het Brusselse Sint-Pieters-Jette geboren
  • Op 25 december 1741 stelde Anders Celsius zijn thermometer voor; het werd anders
  • Het effect van muziek op de mens is neurobiologisch nader onderzocht
  • Op 23 december 1900 experimenteerde Reginald Fessenden, op Cobb Island, met radiogolven
  • Reportage over het kleinste theater voor Grand Opera ter wereld, Manhattan, New York; te zien op Arte-tv
  • Exact zeven decennia geleden stierf de literaire VS-reus Frances Scott Fitzgerald
  • The essay van BBC Radio 3, vijf avonden een kwartier over de kracht van het oeuvre van Charles Dickens
  • Herdenking sterfdag Antonio Stradivari: overleden 18 december 1737
  • Christina Rossetti staat centraal in literatuurprogramma The verb van BBC Radio 3's
  • Man over woord van Canvas-tv: Is Antwerps de oudste taal ter wereld?
  • Tinker Tailor Soldioer Spy, naar gelijknamige roman van John Le Carré, heden in de bioscopen
  • Fictieve documentaire over Napoleons falen op zee, tijdens de slag bij Trafalgar in 1805
  • Geboortedag (1816) van uitvinder-industrieel Ernst Werner von Siemens herdacht
  • Documentaire over schilder Jan Sluijters in Avro's Close up, dinsdagavond via Nederland 2-tv
  • Op 13 december 1797 werd de Duitse, romantische dichter Heinrich Heine geboren
  • 11 en 12 december zijn gekoppeld aan de Italiaanse radiopionier Guglielmo Marconi
  • Words and music van BBC Radio 3 deze zondagavond over 'onze relatie met alcohol'
  • België EEN presenteert op zondag 11 december 'de meest inspirerende speelfilm aller tijden'


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!