Inhoud blog
  • BBC Radio 3: Rabindranath Tagore vijf keer een kwartier in 'The essay'
  • BBC Radio 3 presenteert donderdagmiddag het muziekdrama Telemaco van Christoph Willibald von Gluck
  • Ergerlijke geluiden als thema van vijf maal een kwartier The essay van BBC Radio3
  • De Britse schrijver en journalist George Orwell overleed op 21 januari 1950
  • Koning Friedrich II van Pruisen en de muziek; twee programma's achtereen op Duitse radiozender NDR Kultur
    Zoeken in blog

    Cultuurspectrum
    Woord en beeld
    22-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Acrostichon voor klarinetsolo van Ludo Geloen gaat paaszondag in première in Kunstgalerij Montanus 5 te Diksmuide door Limke Deblaere
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nieuwe compositie
    Op zondag 23 maart, om 11:00 uur in de ochtend zal het nieuwste werk van de Belgische componist Ludo Geloen in première worden gegeven door de jonge klarinettiste Limke Deblaere. Deze eerste uitvoering zal plaatshebben in Kunstgalerij Montanus 5 in het Belgische Diksmuide.
    Het is een stuk van amper vier minuten, waarover de componist zelf enkele toelichtende regels geschreven, die we u hier niet willen onthouden.

    Acrostichon
    Een acrostichon (ook: naamdicht of lettervers) is een gedicht waarvan bepaalde, meestal de eerste, letters van iedere regel of strofe, achter elkaar gelezen zelf ook een woord of zin vormen. Acrostichon is een samenvoeging van de Griekse woorden akros (ακρος — uítstekend) en stichos (στιχος — rij, vers).

    Het bekendste voorbeeld is de tekst van het Nederlandse volkslied, het Wilhelmus, waarvan de eerste letters van de originele coupletten samen de naam 'Willem van Nassov' vormen.
    Het boek Klaagliederen in de Bijbel is bijna geheel in de vorm van het acrostichon gebouwd op het 5de hoofdstuk na. Op één na zijn alle vijf klaagliederen alfabetisch volgens de 22 letters van het Hebreeuws alfabet.
    Ook de Psalmen 9, 10, 25, 34, 37, 11, 112, 119 en 145 in de Bijbel vormen een acrostichon met de letters van het Hebreeuwse alfabet.

    Elke letter werd voorzien van een noot, zo ontstond een melodie van 11 klanken. De tweede muzikale zin begint met de tweede noot en de eerste noot schuift op naar de laatste plaats. Dit inhaalmanoeuvre zet zich voort tot de oorspronkelijke melodie terug gevormd is. Het is een soort muzikale estafette.

    De gehele partituur is te zien onder deze link.

     


    22-03-2008 om 17:53 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (1)
    09-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leo Janáčeks opera Uit een dodenhuis, naar Fjodor Dostojevski, met het Mahler Chamber Orchestra onder Boulez, maandagavond op Arte-televisie
    Opera naar Dostojevski
    Op maandag 10 maart presenteert de Duits-Franse cultuurzender Arte als het laatste programma-onderdeel, tussen 22:30 uur en 00:10 uur een verfilmde versie van de opera Uit een dodenhuis van de Tsjechische componist Leoš Janáček. Het betreft hier de uitvoering zoals die verleden jaar onder muzikale leiding van Pierre Boulez ook in het Amsterdamse Muziektheater, eind mei en begin juni, in drie voorstellingen is gegeven. Er was op de avond van de première een rechtstreekse uitzending via Radio 4 te beluisteren, en later heeft de Belgische radiozender Klara in het operaprogramma Scala deze visie op Janáčeks muziekdrama ook nog eens gerealiseerd. Doch nu verkeren we allen in de zeer gelukkige omstandigheid deze opera met de bijbehorende beelden van de versie in casu te bekijken.
    Over de opera zelf en de bijzonderheden met betrekking tot deze versie heb ik op het cultuurweblog
    Rond1900 op de dag van de première in Nederland een uitgebreid artikel gepubliceerd.

    Verfilmde versie uit 2007

    De verfilming van Uit een dodenhuis is een Franse productie,die tot stand is gekomen onder regie van Stephane Metge, en voor Arte France werd gerealiseerd. Het thans in beelden te volgen drama heeft een lengte van honderd minuten en wordt op het breedbeeldformaat 16:9 uitgezonden in de oorspronkelijke taal (Tsjechisch) met ondertitels.
    Er zullen nog twee herhalingen via Arte televisie worden uitgezonden, de eerste in de nacht van woensdag op donderdag om 03:00 uur. Het vervelende in de informatie van deze zender is dat men dat onder de programmering aankondigt als woensdag 12 maart, doch dan  is het wel degelijk donderdag 13 maart. De tweede herhaling is volgende zondagochtend, 16 maart vanaf 09:45 uur.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Scène uit de opera
    Uit een dodenhuis.
    (Foto: Arte France: Ros Ribos.)
    2. Componist Leoš Janáček als jongeman.
    3. Regisseur Patrice Chéreau.

    09-03-2008 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    16-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De naakte waarheid voor een openbare blote man in Groningen Stad werd een proces verbaal
    Taboe op bloot
    Eigenlijk is het te absurd voor woorden dat de politie in actie komt voor een man die spiernaakt — hopelijk had hij toch schoenen aangetrokken, want dat tegenwoordige plaveisel is helemaal niet ingericht op blote voeten — van de binnenstad naar zijn woning loopt. Maar misschien vormde het blauwdienende optreden wel een onderdeel van de Actie die de politie landelijk voert.
    In ieder geval was er in Groningen Stad dezer dagen een man, die de weddenschap had afgesloten, het traject van het centrum naar zijn huis in adamskostuum af te leggen. Bij zijn woning stond — althans volgens de berichtgeving van de radio- en televisiezender in genoemde stad [
    1] — een al dan niet (maar wel anders) geüniformeerde vertegenwoordiger van Hermandad op hem te wachten, met de bedoeling hem mee te nemen en in één der Blauwe Burelen die onze Stad rijk is, op de bon te slingeren, hetgeen in de daad is omgezet. Hij werd aangehouden omdat hij zijn kledij niet had aangehouden, zeg maar. Dat werd in de berichtgeving van de zendgemachtigde in kwestie omschreven als naakte waarheid. Wellicht is er nog een jurist die zich voelt aangesproken om een Proefproces of Bodemprocedure te beginnen over de vraag of die man meende aan stoot te zijn, en of hij in dat geval ook werkelijk aanstoot heeft gegeven. Wel binnenskamers in de rechtbank graag, anders komt Oom Hermandad opnieuw in actie. . . . .

    Bedreigend?
    Je vraagt je af, welke bedreiging er van een naakte man zoal kan uitgaan. Over de toestand van zijn natuurlijke wapenrusting meldt de berichtgeving niets, en derhalve mogen we ervan uitgaan dat hij geen directe negatieve bedoelingen had. Ander wapentuig dan datgene dat vrijwel alle Adams gebruikelijkerwijs met hun kostuum bedekken, kan men moeilijk op, aan of in zo'n lijf verstoppen, tenzij volmaakt stilstaand. Misschien werd zijn naaktheid wel juist vanwege het ontbreken van natuurlijk schoon als storend ervaren? Maar de meest klemmende vraag is hier: zou de man in kwestie, indien voorzien van vijgenblad op de sedert de oude tijden van het Tweestromenland daarvoor kennelijk bedoelde plek, ook zijn geverbaliseerd, of ware het dan bij slechts een herderlijke vermaning gebleven? Misschien is er een olijkerd die dat in het kader van een actievoerende politie ook nog eens gaat uitproberen.
    Het zal toch niet zo wezen dat heel veel inwoners van België's direct noordelijke buurland geheel en al rechtstreeks of via eventuele, al dan niet zo officiële, belangenvertegenwoordigingen bij de huidige politie-minister moeten aandringen op het verplicht stellen voor alle politieagenten — ook voor vrouwen! — van de nieuwste literatuur over (al dan niet geheel blote) mannen met hun voor- en achterdelen.
    Het meeste risico heeft de man zelf gelopen door in semi-winterse temperatuur
    in statu nascendi over straat te gaan. Een koutje is immers licht gevat. Mocht het laaste zich alsnog manifesteren, dan verdient de man het inderdaad ferm te worden toegesproken, aangezien de kosten van de gezondheidszorg niet verder onnodig mogen stijgen. Onverantwoord roken, drinken en andere vormen van roekeloosheid dienen dan ook ten stelligste te worden afgeraden, en daarom hier en nu: Goede man, wacht op hogere temperaturen opdat u zelf en de kleine man met u niet ineen zullen krimpen als gevolg van de koude.
    __________
    [
    1] Voorzichtigheid diengaande is echter geboden, daar bij de zender in kwestie slorigheden worden gepresenteerd die aldaar, ook na adequate informatie, niet worden rechtgezet. Toch vraagt men de lezers, kijkers en luisteraars op de website van het betreffende instuituut wel om een mail te zenden als men iets te melden heeft.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Om te tonen hoe mooi een blote man kan zijn: hier is er een, maar binnenshuis.
    2. Vijgenblad uit het bestand van Tuinadvies.be. "In de beschrijving daarvan staat onder meer: Adams zwembroek had weinig om het lijf." En voorts: "De bladeren zijn groot en mooi, maar te klein voor de hedendaagse Adam." (Vanzelfsprekend met dank aan Kurt Vossaert van de redactie van Tuinadvies.be.)

    16-02-2008 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    11-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederlands reizend muziektheatergezelschap Opera Zuid in Maastricht gaat met Cendrillon uit 1899, van Jules Massenet, op toernee tot en met Groningen
    Voorbereidingen
    In de tijd dat de medewerkers van de Nationale Reisopera het land door toerden, en dat tot en met komende dinsdagavond laat ook nog zullen doen, met het nieuwe stuk muziektheater van Micha Hamel — Snow White —, waren bij de collega's van Opera Zuid in Maastricht de repetities en andere voorbereidingen voor de première, op vrijdag 15 februari te Maastricht, voor een andere sprookjesopera uit 1899, Cendrillon oftewel Assepoester van de Franse componist Jules Massenet (1842-1912), druk gaande.

    Sprookjes populair
    Dat sprookjes op het moment goed 'in de markt' liggen, blijkt niet alleen uit het feit dat de twee Nederlandse reizende muziektheatergezelschappen direct na elkaar met een opera komen, die is gebaseerd op een sprookje. In het Groninger Museum wordt reeds enige maanden — tot 6 april aanstaande — een tentoonstelling gehouden van Russische sprookjes in de schilderkunst van die contreien, en het in Groningen gevestigde Noord-Nederlands orkest heeft de afgelopen tien dagen zes keer het sprookjesachtige symfonisch gedicht Kikimora uit 1909 van de Rus Anatol Ljadov gespeeld, die uit een niet voltooide opera in hetzelfde jaar ook nog een tweede symfonisch gedicht heeft gedestilleerd: Het Betoverde Meer. En ook al wordt er steeds minder aan kinderen voorgelezen, sprookjes blijven bij de jongsten onder ons populair, en ik mag toch zeer hopen dat dit tot en met de alleroudsten eveneens het geval zal zijn.

    Moeder de Gans
    Assepoester is een meer dan drie eeuwen bestaand sprookje uit de verzameling Ma mère l'Oye van Charles Perrault (1628-1703), die daarmee in 1683 de grondlegger van het nieuwe literaire genre was: le conte de fées — het sprookje. Voordat de librettist van Jules Massenet zich met de tekst van Cendrillon zondanig had beziggehouden dat er voor een componist een werkbare basis zou ontstaan, had Giacchino Rossini (1792-1868) zijn La Cenerentola in 1817 al op de planken gebracht. Omstreeks de tijd van Massenet waren er ook anderen, die op dezelfde grondslag een stuk voor de bühne hebben gerealiseerd, zoals de Duitse Italiaan Ermanno Wolf-Ferrari (1876-1948) in 1900, en Leo Blech (1871-1958) in 1905.
    Het libretto dat Henri Cain (1857-1931) [1] uiteindelijk heeft afgeleverd, is een omzetting van het oorspronkelijke verhaal Cendrillon ou la petite pantoufle de vair uit de bovengenoemde Perrault-verzameling.
    Aangezien Assepoester een zo bekend verhaal vanaf de jongste jaren van zoveel kinderen in de westerse wereld was, zien we maar af van de uitleg omtrent de handeling van het gebeuren op de planken. Daarbij mag echter niet onvermeld blijven dat de librettist op één punt van het origineel is afgeweken, door de toevoeging van één scène: de ontmoeting van Assepoester met de prins in het bos.

    Omissie in veel handboeken
    De meeste geraadpleegde handboeken, gidsen en andere naslagwerken met betrekking tot het fenomeen opera laten eensgezind verstek gaan als het om Massenets Cendrillon gaat. De componist wordt in elk van die boeken genoemd, sommige van zijn werken worden summier of uitvoerig beschreven, en het grootste aantal werken die hij voor het muziektheater heeft geschreven en in de ogen van de samenstellers van dergelijke werken genade hebben kunnen vinden, was negen — van de in totaal veertig opera's, inclusief onvoltooide, die Jules Massenet op zijn naam heeft gebracht —, de, en dan nog slechts als opsomming. In de meeste gevallen moet men er ook van tevoren van uitgaan dat niet elk werk altijd en overal zal zijn gedocumenteerd, maar een Operabijbel, die zichzelf als Complete apostrofeert — zoals Kobbe van de Eearl of Herford — mag deze omissie niet vertonen.
    Uitzondering op dit bijna consequente negeren vormt de al eerder postief opgevallen paperback-editie van de Dictionnaire chronologique (de 1597 à nos jours), verschenen in de reeks Livre de Poche, als een vertaling uit het Italiaans. De auteur van het artikel over Cendrillon in dat werk is echter geenszins onverdeeld positief over het gebodene. Zwaartepunt van de kritiek is gericht tegen de nadrukkelijke poging van de componist om de sfeer van de zeer succesvolle Duitse opera Hänsel und Gretel uit 1893 van Engelbert Humperdinck (1854-1921) op te roepen.

    Tournee door Opera Zuid
    In totaal zal Opera Zuid tien keer Cenerentola opvoeren. Twee keer in de vestigingsplaats Maastricht, éénmaal te Heerlen, dan in drie steden van Noord-Braband, en daarnaast nog in Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Groningen. Een overzicht van alle medewerkenden en de speeldata kunt u vinden door hier te klikken. Het zal niemand verbazen dat het gros van de voorstellingen in de twee meest zuidelijke provincies van ons land zullen worden gegeven. Nomen est omen zullen we hier maar huldigen. Dat echter de meest noordelijke, grotere schouwburg ook in de tournee is opgenomen, betekent alleen maar een aanwinst voor het gebied benoorden Utrecht.
    __________
    [1] De Franse tekstdichter Henri Cain was opgegroeid in een beeldhouwersgezin; hij werkte aanvankelijk als schilder en tekenaar, maar hij hanteerde eveneens de letterpen. Voor Jules Massenet schreef hij nog drie andere operalibretti: voor La Navarraise, Sapho en voor Don Quichotte.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Poster van Opera Zuid voor Cendrillon.
    2. Sprookje in beeld. Michail Vroebel: De Zwanenprinses, 1900. Olieverf op doek, 142,5 x 93,5 cm. Tretjakovskaja Galereja, Moskou. Tot 6 april te zien in het Groninger Museum.
    3. Voorplat van de Cendrillon-boekversie uit 1957, samen met enkele andere sprookjes uit de verzameling Ma mère l'Oye, verschenen in de reeks Bibliothèque précieuse van Librairie Gründ te Parijs.
    4. Kostuumtekening van Opera Zuid voor de uitvoering van Cendrillon.
    5. Componist Jules Massenet, getekend door Jules-Clément Chaplain (1839-1909).
    6. Buitenaanzicht van de in 2008 125 jaar bestaande Stadsschouwburg te Groningen.

    11-02-2008 om 21:55 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ook na bija vier decennia is de speelfilm The French Connection nog altijd zeer de moeite waard
    Klassieke achtervolging
    Wie eenmaal de inmiddels klassieke Amerikaanse speelfilm The French Connection uit 1971 van regisseur William Friedkin — twee jaar later zou hij nog weer nadrukkelijk in het nieuws komen door The Exorcist — heeft gezien, zal zich de ongelooflijke achtervolging van een metrotrein, die bovengronds rijdt, per auto tussen de dragers van dat railnetwerk herinneren. Een steeds opnieuwnaar boven kijkende Gene Hackman, als politieman Jimmy 'Popeye' Doyle, is even sterk als de razend knap gefilmde en in een razend tempo afgedraaide scènes herinneren. Die Doyle mag een geweldige politieman zijn, als mens is hij echt geen knip voor de neus waard. Een intense rasploert, hetgeen in het kader van zijn specifieke politiewerk, het opsporen van drugscriminelen, kennelijk een pre is. Hoewel de film een kleine vier decennia geleden is opgenomen — en dat zie je aan het straatbeeld: de mode, de auto's et cetera — heeft deze nog steeds niet aan waarde ingeboet op de schaal van onvergetelijke films.

    Op feiten gebaseerd
    De film heet te zijn gebaseerd op een legendarische — een adjectief dat ook gevaarlijk dicht de positie nadert op de lijst van verboden uitdrukkingen te belanden — drugsvangst in het jaar 1962 in de Verenigde Staten. Naast Gene Hackman zijn Fernando Rey en Roy Scheider [1] uitstekend in hun rol. De film kreeg vijf 'Oscars': voor beste film, beste regisseur en beste hoofdrol, alsmede voor het beste script en de beste 'editing'. De adaptatie van de roman van Robin Moore, waarop het filmverhaal is gebaseerd, is gerealiseerd door Ernest Tidyman. De muziek in deze 94 minuten durende film is van Don Ellis.
    BBC 1 zendt The French Connection uit in de nacht van donderdag 14 op vrijdag 15 februari uit, tussen 00:35 uur en 02:15 uur. Er wordt derhalve niet ondertiteld — behalve enkele Franse gedeelten — en al evenmin zal de film worden onderbroken door reclame. En tegen die tijd is het op straat ook al redelijk stil, zodat u waarschijnlijk niet al te zeer zult worden afgeleid van al hetgeen zich op de beeldbuis voor uw ogen zal ontvouwen.
    [1] Roy Scheider overleed op zondag 10 februari op 75-jarige leeftijd aan een ongeneeslijke ziekte, waar hij al jaren ernstig mee te kampen had. Ook hij werd voor zijn rol in The French Connection, en later voor zijn optreden in All that Jazz voor een Academy Award voorgedragen. De laatste jaren speelde hij geen rollen meer voor het witte doek, maar leende hij nog wel zijn stem als 'voice over' voor documentaire films.

    Afbeeldingen
    1. Regisseur William Friedkin (geb. 1935).
    2. Politieman Jimmy Doyle in actie. Gene Hackman was toen 41 jaar.
    3. Roy Scheider (1932-2008). Foto: Bob Riha Jr..

    11-02-2008 om 11:39 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    07-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mahatma Gandhi '” Sterven voor de vrede. Nieuwe, beknopte maar heldere en complete biografie en voorts een actuele Arte-televisie-documentaire
    Documentaire op de buis
    Op woensdag 6 februari, 's avonds tussen 21:50 uur en 22:45 uur heeft de Duits-Franse cultuurzender Arte de Franse televisiedocumentaire uit 2005 voorgesteld, die als Duitse titel Mahatma Gandhi — Sterben für den Frieden meekreeg. De aanleiding voor deze uitzending ligt in het feit dat het 30 januari zestig jaar geleden was dat een groep fanatici een aanslag op de prediker van het geweldloze verzet heeft beraamd en één van de twee broer Godse de trekker heeft overgehaald en daarvoor in 1949 is geëxecuteerd. Zijn broer Godal heeft tot 2005 geleefd. Hij is één van de fguren die in de documentaire aan het woord komt.
    De documentaire toont de nationalistische en religieuze conflicten waarmee India na de dood van Gandhi en de onafhankelijkheid van de Britse koloniale heerschappij werd geconfronteerd. Enkele van die problemen spelen tot op de huidige dag een niet te negeren rol en het is niet overdreven te stellen dat die natie daar af en toe nog aardig mee te kampen heeft.
    Deze Franse Arte-film uit 2005 heeft een lengte van 51 minuten, en wordt op het formaat 4:3 uitgezonden met stereofonisch geluid. Regisseur is Arnaud Madagaran.

    Drie herhalingen
    In deze documentatie wordt de kijker geconfronteerd met flink wat archiefbeelden, waarin drie 'deskundigen'aan het woord komen. Naast de bovengenoemde Godse, die deel uitmaakte van de acht samenzweerders, komen de Britse historicus David Hardiman en de Franse politicoloog Christophe Jaffrelot aan het woord.
    Arte zal de documentaire drie keer herhalen, en wel op zondag 10 februari om 13:00 uur, op dinsdag 12 februari om 10:50 uur en in de nacht van dinsdag 19 op woensdag 20 februari om 05:00 uur in de ochtend.


    Nieuwe biografie
    In januari is bij dtv in München in de reeks dtv portrait een nieuwe, compacte doch tevens zeer complete biografie verschenen over de man die als Mohandas Karamchand Gandhi was geboren, doch die de bijnaam kreeg Mahatma — = (de) grote ziel — en als zodanig in de hele wereld bekend is gebleven. Hij kreeg over de hele aardbol in een bepaalde context veel gezag en onderhield contacten met politici en talvan andersoortige 'hoogwaardigheidsbekleders', waarvan sommigen wel naar hem wilden luisteren, al dan niet letterlijk. Hij was eenschoolvoorbeeld voor de ascetische levensouding en het geweldloos verzet. Toch is het hem niet gelukt daarmee de splijting in de Indiase samenleving minder scherp te maken: de radicaliteit bestaat in diverse gedaanten tot op de huidge dag in de Indiase maatschappij, hetgeen eveneens in de filmdocumentaire duidelijk wordt.
    De auteur van de biografie, Albrecht Hagemann, die in 1948 werd geboren, is historicus en sociaal wetenschapper, die al eerder de aandacht heeft getrokken met biografische werken over Nelson Mandela en Fidel Castro. Met dit Gandhi-boek heeft hij opnieuw een boeiend, informatief en zeer leesbaar boek geschreven, waarmee een verrijking van de bestaande literatuur over de persoon Gandhi en de geschiedenis van diens vaderland in de laatste decennia van de negentiende en de eerste helft van de twintigste eeuw is gerealiseerd.

    __________
    Albrecht Hagemann:
    Mahatma Gandhi. Biografie in de reeks dtv portrait. 192 pag., rijk geïllustreerd; paperback, Deutscher Taschenbuch Verlag, Munchen, Januari 2008.
    ISBN 978-3-423-31088-8.
    Prijs € 10,— (in de gehele BRD en in NL bij Boekhandel
    Die Weisse Rose te Amsterdam).
    ____________
    1. De samenzweerders, die de moord op Gandhi hebben beraamd. In de staande rij, de tweede van links is Gopal Godse, die aan het woord komt in de filmdocumentaire op Arte televisie. Zittend, op de voorste rij, de derde van links is Nathuram Godse, die de trekker heeft overgehaald.
    2. Gandhi met Charlie Chaplin te Londen in 1931.
    3. Voorplat van de nieuwe Gandhi-biografie in de reeks
    dtv portrait.

    07-02-2008 om 10:50 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    06-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Première-opname van Snow White door de Nederlandse Nationale Reisopera aanstaande zaterdag in het Radio4-programma Opera live
    Opname van 19 januari
    Aanstaande zaterdag, 's avonds tussen 19:00 uur en 23:00 uur zendt de NPS via Radio 4 in het programma Opera live de opname uit van de wereldpremière van het muziekdrama Snow White, opus 34 (uit 2004-2007) van Micha Hamel, zoals deze op 19 januari in de Twentse Schouwburg werd gegeven. Met die opera — operette, music hall musical of hoe men het stuk ook wil kwalificeren — toert de Nationale Opera tot en met volgende dinsdag nog door Nederland, zodat men tijdens de nog resterende voorstellingen ook de decors, kostuums en mimiek van de zangers 'mee kan nemen', en vooral niet te vergeten de zeven paar overigens niet allemaal even fraaie, herenbillen. Het voortreffelijke koor van de Reisopera en de sublieme musici in de orkestbak hadden beslist een zware taak. Die Micha Hamel heeft een hele reeks muzikale registers opengetrokken en een breed scala aan eclecticisme ten beste gegeven, van het inmiddels klassieke idioom van Kurt Weill tot en met de Boradway-musical en de hela-hola-Hollywoodshow. Dat alles is voortreffelijk gedoseerd en door de musici van het Nieuw Ensemble uitstekend gerealiseerd. Dirigent Ed Spanjaard heeft er een hele kluif aan gehad, en vóór de achtste voorstelling — in de Stadsschouwburg van Groningen — werd hij overvallen door zo'n zware griep dat hij moest worden vervangen door Wouter Padberg, die als assistent van Ingo Metzmacher bij de Nederlandse Opera al de nodige ervaring had opgedaan.

    Zangers
    Enkele zangsolisten waren al eerder te horen in rollen bij de Nationale Reisopera, anderen maakten hun debuut bij dit gezelschap. Dat gold zowel voor Snow White zelf — een rol die met glans en vol overtuigende vocale prestaties werd volbracht door de sopraanw Rebecca von Lipinski, alsook voor glazenwasser Dan, gespeeld en gezongen door de Finse bariton Ville Russanen, en diens collega Clem. De andere vijf heren, die veelal zichtbaar zijn aangedaan door de fysieke charmes van Snow White — want echt begrijpen doen ze haar niet — waren al eerder in één of meer rol(len) te gast. Dat geldt eveneens voor de 'vieze man' Hogo de Bergerac, een partij, die de Oostenrijkse bariton Michael Kraus als het ware op het lijf is geschreven. Mezzosopraan Frances Bourne, die de 'boze stiefmoeder' Jane vertolkt, trad eerder op bij DNR in The Mikado. De halfzachte Paul, uiteindelijk de felbegeerde Prince Charming — ingevuld door de Amerikaanse countertenor Joseph Schlesinger, die onder meer Fjodor in Boris Godoenov bij DNR heeft gezongen — was in al zijn verschillende gedaanten aandoenlijk en aangrijpend tegelijk.
    Operaliefhebbers, die niet bang zijn voor iets nieuws en tegelijkertijd aardig afwijkend van datgene wat we als opera beschouwen, en die niet in de gelegenheid zijn geweest om één van de voorstellingen bij te wonen, worden hierbij dan ook dringend geadviseerd om zaterdagavond te gaan luisteren.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Poster en voorzijde tekstboek. Foto van Vernon Merritt voor Life Magazine 1969.
    2. Snow White met lang zwart haar. Foto Berlinde de Bruyckere: Inge 2001.

    06-02-2008 om 22:22 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    31-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee Maupassant-verfilmingen uit een reeks van acht 2007 de komende weken enkele keren te zien op TV5 Monde
    Twee van de acht afleveringen
    In onze bijdrage van vrijdag 11 januari op de Nederlandse 'rolprenten-site' Tempel der Filmkunst hebben we reeds gewezen op een reeks verfilmde verhalen, die TV5 Monde in deze periode uitzendt. Op zaterdag 2 februari worden er opnieuw twee afleveringen uit de reeks Chez Maupassant gepresenteerd. De eerste van de twee afleveringen, Le père Amable begint om 18:29 uur en duurt zestig minuten. Het gaat om een film uit 2007 van de Franse regisseur Olivier Schatzky. Het scenario, de adaptatie en de dialogen zijn van Pierre Leccia, op basis van het verhaal van Guy de Maupassant. Dat verhaal is opgenomen in de verhalenbundel La petite Roque, voor het eerst verschenen in het jaar 1886 bij uitgeverij Havard. De bundel is steeds herdrukt, onder meer in de inmiddels klassieke reeks Franse kleine paperbacks Livre de Poche, maar eveneens in andere series, zoals folio classique van Gallimard, met commentaar.
    Het tweede verhaal van zaterdagavond is de zesde van de in totaal acht afleveringen en neemt dertig minuten in beslag. Het verhaal is getiteld
    Hautot père et fils, en stamt eveneens uit 2007, van regisseur Marc Rivière. Deze aflevering begint omstreeks 19:30 uur. Scenario, adaptatie en dialogen zijn van Jean-Charles Tacchella. Vader Hautot wordt gespeeld door en oudgediende van het Franse witte doek: Jean Rochefort. Julien Rochefort speelt Hautot junior genaamd César.

    Herhalingen
    De eerste aflevering zal twee keer worden herhaald: in de nacht van zondag 3 februari op maandag 4 februari, om 02:52 uur, en vervolgens op donderdag 6 februari om 21:01 uur. Hautot père et fils daarentegen wordt éénmaal herhaald, en wel op donderdag 6 februari om 22:02 uur. Dat laatste betekent dat de beide afleveringen dan opnieuw zullen zijn 'samengevoegd'. De zender geeft aan dat de mogelijkheid voor een Nederlandse ondertiteling beschikbaar zal zijn.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Fed Ulysse als le père Amable in de verfiling van het gelijknamige verhaal.
    2. Jean Rochefort speelt Hautot père in het verhaal
    Hautot père et fils.

    31-01-2008 om 00:59 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    27-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Documentaire uit 2004 over Oekraïnse vioolvirtuoos Valery Sokolov de komende weken viermaal te zien op Arte-televisie, en tevens verkrijgbaar als dvd
    Krasvaste strijker
    De jonge vioolvirtuoos Valery Sokolov staat centraal in de documentaire, die de Franse regisseur Bruno Monsaingeon in 2004 over hem heeft gemaakt. Hij was toen ook nog jong: achttien jaar, maar de regisseur volgt deze kunstenaar vanaf zijn elfde jaar toen hij voor het eerst een recital heeft gegeven voor een talrijk publiek. In het middelpunt van de 43 minuten durende documenaire staat het recital dat de krasvaste strijker in september 2004 in Toulouse heeft gegeven.
    De VPRO-Gids meldt, helaas ten onrechte, dat het een opname zou zijn van dat recital toen de grootmeester in spe elf jaar was.

    Recital 2004
    Dat recital in 2004 bestond uit vijf onderdelen: als eerse de
    Tweede Sonate in D, voor viool en piano, (opus 94a; bewerking van eerder Fluitsonate) uit 1944 van Sergej Prokofjev (1891-1953), gevolgd door de Derde Sonate van Eugène Ÿsaÿe (1858-1931). Daarna klinken liederen van Béla Bartók (1881-1945) en van de violist Joseph Szigeti (1892-1973), waarna het recital besluit met de Spaanse dans van Miroslaw Skorik (geb. 1938).

    Viermaal op de buis
    De documentaire wordt zondag 28 januari tussen 19:00 uur en 19:45 uur uitgezonden, en in de loop van de twee navolgende weken nog driemaal herhaald: de eerste keer op vrijdag 1 februari, 's ochtends om 08:00 uur; vervolgens op donderdag 7 februari, eveneens op dat relatief vroege tijdstip; en tenslotte op woensdag 13 februari, alweer om 08:00 uur. Wie echter op al die tijdstippen niet over de mogelijkheid beschikt om een film te bekijken, kan deze ook als dvd aanschaffen.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Violist Valery Sokolov, geboren te Charkov in de Oekraine; hier te zien op de voorzijde van de dvd met daarop de bewuste documentaire.
    2. De Belgische vioolvirtuoos en latere componist Eugène Ÿsaÿe.

    3. Joseph Szigeti, de Hongaarse violist en componist.

    27-01-2008 om 17:17 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    26-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Salome van Oscar Wilde als zwijgende film uit 1923 in een eenmalige voorstelling op Arte-televisie, maandag 28 januari
    Fin de siècle-drama in filmversie
    Aanstaande maandag, 28 januari, is het avondprogramma van de Frans-Duitse cultuurzender een aantrekkelijke optie voor toeschouwen, althans voor de cultureel breed geïnteresseeren. Tussen 21:00 uur en ruim een uur na middernacht vertoont deze zender drie bijzondere programma's. Als eerste een speelfilm met de jubilerende Jeanne Moreau in de hoofdrol. Over haar en enkele films, waaronder de genoemde, hebben we op de Nederlandse site Tempel der Filmkunst reeds bericht. Na deze rolprent is er een uur aandacht voor Ravels bekendste compositie, de Bolero, en ook daarover kunt u een uitgebreid artikel lezen op de zustersite daarvan, Tempel der Toonkunst. Aansluitend op die twee buitengemeen interessante programma-onderdelen wordt de zwijgende film Salome uit 1923 uitgezonden, te beginnen om 23:45 uur. Het is een film van 73 minuten, die slechts eenmaal door Arte zal worden gepresenteerd. Onder regie van Charles Bryant spelen Alla Nazimova [1], Mitchell Lewis en Nigel de Brulier.

    Oscar Wilde's schandaalstuk
    Hoewel de mare lang in stand werd gehouden dat niet Oscar Wilde (1854-1900), maar de actrice Sarah Bernhardt de auteur van
    Salome was — en die praatjes wellicht voor nog meer faam, ten faveure dan wel ten detrimente, hebben gezorgd —, liggen de feiten anders. In een gesprek dat de beiden in het laatste decennium van de negentiende eeuw hadden, vroeg de actrice aan Wilde of hij voor haar een stuk wilde schrijven, en hij riposteerde dat hij dat al had gedaan. Vervolgens vertelde hij daar over zijn drama, en zij wilde het manuscript lezen. Na kennisneming van de inhoud besloot ze het in Londen op te voeren. Dat was in 1892.
    Na de repetities, die direct zijn gestart, zou het stuk in het Palace Theatre in de Britse hoofdstad worden opgevoerd, doch de censor greep in en verbood
    Salome voordat het zover kon komen. Een jaar daarna kwam het tegelijkertijd in boekvorm uit in Frankrijk, in de oorspronkelijke door Wilde geschreven versie [2], en in Engeland in de vertaling van Alfred Douglas. De eerste opvoering werd drie jaar later in Frankrijk gegeven door Aurélien Lugné Poë (1869-1940) in het Théâtre de l'Oeuvre te Parijs. Oscar Wilde was daarbij niet aanwezig doordat hij nog gevangen zat te Reading.
    Hoewel de pers het stuk zeer gunstig beoordeelde en Lugné-Poë een glansrol als Herodes voor het voetlicht presenteerde, was het succes niet bepaald overmatig. In de andere culturele hoofdstad van het Europa van die dagen werd het in 1901 voorgesteld en vier jaar later kwam Londen toch nog aan de beurt. Sedertdien is het geruime tijd vast onderdeel van de programmering in tal van schowburgen op het continent gebleven.

    Inspiratie
    Wilde's
    Salome heeft tal van andere kunstenaars geïnspireerd. De Duitse componist Richard Strauss zag er wel een goed muziekdrama in, maar dan op basis van een gecomprimeerde tekst. De eerste opvoering werd in de Semper Oper te Dresden gegeven in 1905. Ook in de beeldende kunsten heeft Salome in die periode veel aandacht gekregen, zoals in de zestien tekeningen van Wilde's tijdgenoot Aubrey Beardsley (1872-1898).
    Meer gedetailleerde informatie over tal van achtergronden en aspecten van deze tragedie — die de enige was waarmee Oscar Wilde succes heeft geoogst — kunt u vinden in mijn langere bijdrage in het gespecialiseerde, elektronische fin de siècle-'periodiek'
    All art is quite ueseless van Rond1900.nl.
    __________
    [
    1] Alla Nazimova was de toneelnaam van Miriam Edez Adelaida Leventon. Ze was geboren in 1879 te Jalta op de Krim, en overleed in 1945 te Los Angeles. Ze schitterde niet alleen in films, maar vertolkte ook theaterrollen, schreef draaiboeken en trad op als producer van films.
    [
    2] "Hij sprak bijna perfect Frans," vertelde Wilde's goede vriend André Gide later eens.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Alla Nazimova in 1922, gefotografeerd door Maurice Goldberg (1881-1949).
    2. Gedeelte van het voorplat (bindmateriaal behangselpaper) van de Nederlandse versie door Chr. van Balen Jr. Deze uitgave, gerealiseerd in 1920 in de reeks Meulenhoff's Kleine Boeken van groote schrijvers, was reeds de tweede druk van deze vertaling.
    3. Zo zag de fin de siècle-artiest Gustav Klimt (1862-1918) de figuur van Salome (135 x 40 cm).

    26-01-2008 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeanne Moreau, net tachtig jaar geworden, schreef filmgeschiedenis. Arte-televisie laat ons er de komende weken aan deelhebben met speelfilms en een documentaire
    Jubileum
    Met haar tachtig jaar is ze thans de grande dame van het Franse witte doek. Tientallen rollen heeft ze gedurende de laatste halve eeuw vertolkt, niet alleen in films die in het land van Marianne werden gerealiseerd, maar tevens in coproducties van twee of meer landen en in rolprenten van regisseurs, die haar voor de hoofdrol wensten. Spectaculaire aanbiedingen van Hollywood wees ze van de hand om meer in Europa te kunnen spelen.
    Een bijzonder moment in de geschiedenis van de Franse film, alsmede in het leven van regisseur Louis Malle en zijn toenmalige 'wederhelft' Jeanne Moreau werd gerealiseerd in 1958 toen Malle Les Amants heeft verfilmd en haar vroeg (zeg maar gerust: eiste), helemaal op te gaan in de rol, voor welke hij haar als de ideale bezetting zag. Hij en de toeschouwers hebben het geweten. Ze heeft zich laten meesleuren tot in het orgasme toe, en daarna werd Louis Malle opnieuw gereduceerd tot de status van 'vrijgezel'. Zo'n twee jaar is ze gehuwd geweest met de Hollywood-regisseur William Friedkin, die de meeste faam heeft verworven met The Exorcist.
    De laatste maanden is Jeanne moreau veelvuldig op Arte-televisie te zien geweest in enkele van haar rolprenten, zoals Ascenseur pour l'échafaud uit 1957, alsmede diverse malen in Jules en Jim van François Truffaut uit 1962, welke tevens, ook internationaal, haar meest succesvolle film is. Hierover heb ik op vrijdag 4 mei 2007 een uitgebreid artikel gepubliceerd op het cultuurweblog All art is quite useless. Zes jaar later maakte ze met Truffaud de film La mariée était en noir, die internationaal meer bekendheid geniet onder de Engelse titel The Bride Wore Black. Daarin treden verder Michel Bouquet en Jean Claude Brialy op. Arte zendt deze film maandag 28 januari 's avonds om 21:00 uur uit. [1]

    Speciaal programma op Arte-televisie
    Ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van Jeanne Moreau, op 23 januari, zendt Arte-televisie op zondag 27 januari aanstaande een speciaal programma over en met deze actrice uit. Haar aandeel is toegespitst op de vertoning van de film Journal d'une femme de chambre van Louis Bũnuel uit 1963, gebaseerd op het gelijknamige boek van Octave Mirbeau, uit 1900. In 1966 is het, in de vertaling en met een nawoord van Martin Ros verschenen bij De Arbeiderspers als Het dagboek van een kamermisje.
    De rolprent is een Frans-Italiaanse coproductie — de grote Italiaanse naam die we onder de acteurs tegenkomen, is Michel Piccoli —, waarvoor het draaiboek werd gerealiseerd door de regisseur zelf, in samenwerking met de acteur Jean-Claude Carrière. Hoewel het boek in 1900 is geschreven, heeft de regisseur ervoor gekozen de handeling aan het eind van de jaren twintig te laten spelen.
    De film heeft een lengte van 93 minuten en wordt vanaf 20:40 uur via Arte-televisie uitgezonden. Er volgen drie herhalingen: op maandag 4 februari, 's middags om 14:55 uur; in de nacht van vrijdag 8 op zaterdag 9 februari vanaf 00:45 uur; en dan nog op woensdag 13 februari, weer in de middaguren vanaf 14:55 uur.

    Documentaire over Jeanne Moreau

    Direct na de speelfilm komt Arte met een documentaire film over de gevierde actrice, die niet alleen de platgetreden paden volgt door de opsomming van wapenfeitente vermelden en te wijzen op alle zogenaamde bijzonderheden qua toestanden en gebeurtenissen, welke dikwijls niet verder komen dan journalistieke prietpraat, ook als deze wordt gekoppeld aan bewegende beelden. De documentaire over de levende legende Jeanne Moreau, die nu ruim vijftig jaar geleden voor het eerst op het witte doen verscheen, biedt ook heel persoonlijke momenten in haar nadrukkelijk door passie en gepassioneerdheid getekende leven.
    Het is een anderhalf uur durende Franse film uit 2007 van Josee Dayan en André-Pierre Boutang, met de titel Jeanne M., Côté Cour, Côté Coeur, door de Duitse sectie van Arte voorgesteld als Jeanne Moreau — im Film und ganz privat.
    Deze aansluitende documentatie wordt niet alleen zondag 27 januari, na het Dagboek van een kamermeisje vertoond, maar ook nog in twee herhalingen: in de nacht van woensdag 30 op donderdag 31 januari, vanaf 03:00 uur, en op 4 februari, 's ochtends vanaf 09:55 uur. Dat betekent: alleen komende zondag als combinatie-programma met de speelfilm, met direct daar achteraan de documentaire.
    ____________

    [1] Het betreft een Frans-Italiaanse coproductie met Hitchcock-trekjes, hetgeen bij Truffaut niet zo verbazinwekkend is, aangezien hij een groot bewonderaar van de 'master of suspense' was. Deze film, die 105 minuten duurt, wordt éénmaal herhaald, in de nacht van woensdag 30 op donderdag 31 januari, vanaf 00:55 uur.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. De jonge Jeanne Moreau in een filmrol.
    2. Jeanne Moreau met Charles Denner in La mariée était en noir. (Foto: Arte France en MGM.)

    3. Voorplat van de paperback met de Nederlandse vertaling uit 1966.
    4. Scène uit de film Journal d'une femme de chambre.
    5. François Truffaut (1932-1984). Met hem maakte Jeanne Moreau enkele films, zoals haar meest succesvolle: Jules et Jim.

    6. Jeanne Moreau in een filmscène. (Foto van Arte France.)

    25-01-2008 om 01:02 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    21-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Biografie over de jeugdjaren van de krankzinnige sadist Stalin, en een korte documentaire op het themakanaal Geschiedenis TV
    Geïncarneerd extremisme
    In 2003 heeft men in het kader van het programma Andere Tijden een korte documentaire, met een duur van bijna een half uur, uitgezonden. Relatief gezien zelfs zeer kort, omdat alleen al voor de opsomming sec vanslechts een gering deel van de misdaden van dit duivelse monster meer tijd nodig zou zijn. Deze incarnatie van de menselijke destructiviteit, welke zijn oorsprong vond in een extreem gestoorde persoonlijkheidsstructuur, heeft zoveel aspecten, welke altijd opnieuw te vinden zijn in politieke leiders die geen ander doel kennen dan hun geestesziekte de vrije loop te laten in machtsuitingen ten detrimente van een heel volk, en — al dan niet tijdelijk — ten faveure van een zeer gerig aantal, ware of vermeende, medestanders. Soms echter leek dat allemaal slechts zo, en was het alsof de man zijn mogelijkheden ook werkelijk ten gunste van een schrijver of componist wilde inzetten, doch altijd opnieuw zou blijken dat het conglomeraat van handelingen geen ander doel kende dan het bevredigen van de eigen onvooorstelbare perversie, die in het geval van Stalin (1878-1953) overigens niet werd ingegeven door seksuele impulsen. Diverse wereldleiders anno nu zijn behept met dezelfde afwijking en liegen, bedriegen en manipuleren anderszins al even hard om hun zin te krijgen als mini-mensjes, die zijn blijven steken in de tweede anale fase.

    Heel Andere Tijden?
    De al te optimistische gedachte dat het bestaan van hypermoderne communicatiemiddelen, zoals televisie en aanverwants ertoe zou bijdragen dat dictatoren minder hun gang zouden kunnen gaan, bleek reeds in de beestachtigheden in opdracht van Amerikaanse presidenten tijdens de Vietnam-oorlog, en later werd al dat communicatieve onvermogen opnieuw bewezen tijdens de gruwelen op de Balkan. Een tijdlang kunnen de afsplitsingen dan wel de iets minder directe vertegenwoordigers van het Beest uit de Afgrond relatief ongestoord hun gang gaan, of dat nu in het Moskouse Kremlin is of in een pompeus wit huis in de hoofdstad der Verenigde Staten, dan wel in achtergebleven Afrikaanse staten: het meest laag bij de grondse tuig van de richel vindt steeds, hoe tijdelijk dan ook, medestanders of, door politiek opportunisme ingegeven, zwijgende westerse politici. Het is toch bij de beesten af dat een bondskanselier als mevrouw Merkel — die uiteraard weet welke schand- en wandaden de presidenten van de twee grootmachten op hun gewetenloosheid moeten bijschrijven — zich stralend met één der beiden of zelfs met die twee laat fotograferen. Alles alleen ter meerdere glorie van de eigen positie, die tot dusver ook alleen maar steeds verder neerhangende mondhoeken heeft opgeleverd.

    Gewetenloosheid
    Dat in aanmerking genomen mag niemand zich verbazen dat in Andere Tijden de monsters in het verre Rusland zich nimmer lieten hinderen door overwegingen van eventuele (mede)menselijkheid of andere impulsen, die zouden hebben kunnen appeleren aan een eventueel nog verborgen minimaal restant van de vage afspiegeling van een geweten.
    De nu nog altijd onvoorstelbare propagandamachinerie die voor dergelijke misdadigers zonder weerga onschatbare hand- en spandiensten heeft geleverd, is — waar dat Stalin betreft — zelfs nu nog steeds niet uitgewerkt. De Nederlandse CPN-leider Marcus Bakker zag in ieder geval een kwart eeuw geleden vrij plotseling in dat het allemaal anders was geweest dan het (voor hem en de zijnen) had geleken. Bedacht hij in de jaren zeventig een getergde en mishandelde schrijver als Boekovski nog met de kwalificatie als "geestelijk afval", toen er meer en meer loskwam en hij met steeds niuwe feiten werd geconfronteerd, erkende hij over de showprocessen in de jaren dertig: "We hebben het gewoon niet willen geloven." Tot op de huidige dag zijn er in het Rusland van Poetin hele volksstammen die om het Geïncarneerde Uitvaagsel treuren en terugverlangen naar de gouden dagen onder diens bewind. Hoewel Stalin zich niet zo erg had kunnen profileren als een in principe verscheurend wild beest dat volkomen doordraaide, als er niet voldoende handlangers zouden zijn geweest, die veelal reeds zeer vuile klauwen hadden toen ze hun letterlijke of 'slechts' figuurlijke beulswerk begonnen, blijft de Geestelijk Defecttoestand genaamd Josef Vissarionovitsj Dzjoegasjvili vanzelfsprekend van de eerste tot en met de laatste wandaad zelf de verantwoordelijkheid dragen.
    Zoals gezegd: een half uur is niet zo veel, ook al wordt er flink wat informatie verstrekt. Voor de werkelijk geïnteresseerden in meer dan wat de makers van deze documentaire hebben verzameld, verdient het dan ook aanbeveling de omvangrijke documentaire in boekvorm, geschreven door Simon Sebag Montefiore — een waar meesterwerk in de discipline Biografie, dat allerwegen ook met veel enthousiasme is ontvangen — over de jeugd van Stalin te lezen, omdat in die periode de persoonlijkheid wordt gevormd, met alle gevolgen vandien. Ondanks het vreselijke wezen, van wie je weet dat er niks goeds te verwachten valt, ligt het aan de kwaliteit van de auteur dat je lezersaandacht van de eerste tot de laatste bladzijde heel nadrukkelijk wordt vastgehouden. Zo'n verdienste kan men nauwelijks voldoende waarderen.

    Uitzendingen
    Geschiedenis TV zendt deze documentaire uit op zondag 20 januari tussen 23:30 uur en middernacht, en op maandag 21 januari op of omstreeks datzelfde tijdstip.
    Over aanverwante documentaires, die deze week op hetzelfde themakanaal te zien zullen zijn, en waarin de Sovjet-dicatator een vooraanstaande rol speelt, komen we tijdig in separate bijdragen op deze site terug.

    Simon Sebag Montefiore:

    Stalins Jeugdjaren — Van Rebel tot Rode Tsaar

    Vertaald door Hans E. van Riemsdijk
    496 pag., gebonden in rood linnen
    Nieuw Amsterdam,
    Uitgevers
    Amsterdam 2007;
    ISBN 978-90-468-0239-7
    Prijs € 29,95
    Meer info kunt u hier vinden.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Staatsieportret van Stalin.
    2. Stalin in 1894 (15 jaar oud).
    3. Stalin in 1918 als soldaat.
    4. Stalin in 1936, kort voor de showprocessen en de zogenaamde zuiveringen.
    5. Simon Sebag Montefiore, auteur van de biografie over Stalins jeugdjaren.
    6. Voorplat van het stofomslag van de Nederlandse vertaling van de beschrijving van Stalins jeugdjaren.

    21-01-2008 om 14:56 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    20-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De lange nacht van Terra X op het tweede Duitse televisienet ZDF, voorafgegaan door Nachtstudio en een nieuw begeleidend Terra X-boek over Grote Mythen
    ZDF-Nachtstudio
    Voordat in het kader van het 25-jarig bestaan van de archeologie-reeks Terra X — uitgezonden via de beeldbuis van het tweede Duitse publieke televisienet ZDF — voor de tweede keer een speciale Terra X-nacht met vier zeer uitzonderlijke afleveringen van de reeks achtereen zal worden uitgezonden, wordt eerst een nieuwe aflevering van de discussiereeks Nachtstudio, ook deze keer onder leiding van Volker Panzer, een Heer van de oude garde in de meest gunstige zin van het woord, die nu alweer ruim een decennium dit programma presenteert. Het thema deze keer is: hoe presenteer je geschiedenis en archeologie via de televisie. Deelnemers aan de discussie zijn de producent van Terra X, Martin papirowski, de schrijver Peter Berling, de archeoloog Peter Pfälzner en de directeur van het Adolf-Grimme-Institut Uwe Kammann.

    Vier afleveringen van Terra X
    De verantwoordelijken voor het samenstellen van deze tweede nacht met Terra X-documentaires hebben duidelijk goed nagedacht over hun keuze en komen met vier afleveringen. We krijgen de uitzending over de Dode-Zeerollen te zien, onder de titel Brennpunkt Qumran, gevolgd door Babylon Tower waarin wordt onderzocht in hoeverre het bijbelverhaal over de toren van Babel en de daaraan gekoppelde spraakverwarring op waarheid kan berusten.Het verhaal over de door de Romeinen geroofde tempelschatten uit Jeruzalem komt aan bod in de aflevering Das geraubte Gold Jahwes, als derde bijdrage in deze bijzondere ZDF-nacht. Als afsluiting een zeker niet minder boeiend thema: de architectuur van niet alleen de oude wereld, aan de hand van bijzondere en enorm grote bouwwerken, zoals de pyamiden, grafmonumenten, maar ook eeuwigdurende kalenders en observatoria, waarmee deze aflevering zich niet beperkt tot het verre verleden, en ook andere dan archeologische en geschiedkundie aspecten een plaats hebben gekregen.

    Nieuw Terra X-boek
    Dezer dagen is een nieuw Begleitbuch zur erfolgreichen ZDF-Serie Terra X verschenen, met als thema mythen en legenden. De daaraan ten grondslag liggende gegevens kunnen heden ten dage door middel van klassiek speurderwerk, echter thans met behulp van de modernste technologie, worden bezien en heel vaak gereconstrueerd: een zeer positief aspect van de steeds verder gaande technische ontwikkelingen, die zich ook in ijltempo voltrekken. Dit is mede belangrijk omdat aan de meeste mythen en legenden wel een kern van feitelijkheden ten grondslag ligt. Maar de weg naar die verschillende kernen is niet zelden geplaveid met tal van gevaren en het welslagen van dergelijke ondernemingen is heel vaak afhankelijk van een gelukkige samenloop van omstandigheden.
    Het boek van Helga Lippert en Claudia Moroni, beiden redacteur voor het thema
    Kultur und Wissenschaft van het Zweite Deutsche Fernsehen. Voor dit boek zijn ze bijgestaan door nog drie vrouwelijke auteurs (dat kan geen toeval zijn), die bovenaan pagina 4 worden genoemd, in verband met het door hen mede bewerkte thema.

    Zes Grote Mythen
    De zwarte zusters van Cleopatra heersten eeuwen lang over het land Kusch, dat zich in het zuiden van het huidige Soedan bevond. Het waren, voorzichtig uitgedrukt, tamelijk krijgshaftige 'dames', die enerzijds reusachtige monumenten van bouwkunst hebben gerealiseerd, maar aan de andere kant, zo wordt gezegd, dat ze zelfs de Romeinen lieten voelen wat het is om bang te zijn.
    Het Gilgamesj-epos is aan ons overgeleverd via spijkerschrifttabletten. Tegenwoordig is, op nasis van archeologische vondsten bekend, dat de protagonist niet alleen maar een literaire figuur is geweest. In het hoofdstuk
    Das Phantom von Uruk gaan de auteurs op zoek naar de ware toedracht rond de mythische figuur Gilgamesj.
    Ook paus Alexander III heeft het zwaar te verduren gehad. Na de nederlaag van de kruisriddersin het jaar 1165 ontving hij een brief van een zekere priesterkoning met de naam Johannes, waarin hem een groot leger werd beloofd dat ervoor zou moeten zorgen dat Jeruzalem zou worden heroverd.
    In het
    Nibelungenlied blijken tal van historische reminiscenties te zijn verwerkt, die terug te leiden zijn tot in de tijd der Merovingers. Diverse van de hstorische plekken kan men ook heden ten dage gewoon bezichtigen.
    Tweeëndertig eeuwen geleden behoorde de Filistijn Goliath tot de zogenoemde zeevolkeren, welke als Vikingers van de Bronstijd worden beschouwd, die erin zijn geslaagd grote rijken het vuur na aan de schenen te leggen.
    Het land 'Punt', van waar de farao's hun goud en wierook geleverd kregen, is omgeven door tal van geheimzinnigheden, werd wel als de zetel der goden beschouwd. Inmiddels beschikken de geleerden over indicaties dat het genoemde land in het oosten van Afrika moet hebben gelegen.
    __________

    Helga Lippert und Claudia Moni:
    Terra X — Große Mythen. 192 pagina's, paperback in de reeks dtv-premium; Deutscher Taschenbuch Verlag, München, Januar 2008.
    ISBN 978-3-423-24647-7. Prijs 15,—.
    (Deze prijs geldt in de gehele BRD; in NL bij boekhandel
    Die Weisse Rose te Amsterdam.)
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Volker Panzer, vaste gespreksleider in het ZDF-programma
    Nachtstudio.
    2. De Toren van Babel, olieverf op eiken paneel 114 x 155 cm, in 1563 geschilderd door Pieter Brueghel de Oude (ca. 1525-1569).
    3. De zwarte zusters van Cleopatra: de koninginnen van Kusch.
    4. Paus Alexander III heeft het moeilijk in 1165, na de nederlaag van de kruisridders.
    5. Voorplat van het dtv-boek met de
    Große Mythen.
    6. Siegfried doodt de draak in het Nibelungenlied.

    20-01-2008 om 16:39 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enige zeer opvallende poëzie-bijdragen van de Amerikaan Henry Wadsworth Longfellow (3)
    WALTER VON DER VOGELWEID.

    VOGELWEID the Minnesinger,
    When he left this world of ours,
    Laid his body in the cloister,
    Under Würtzburg's minster towers.

    And he gave the monks his treasures,
    Gave them all with is behest:
    They should feed the birds at noontide
    Daily on his place of rest;

    Saying 'From these wandering minstrels
    I have learned the art of song;
    Let me now repay the lessons
    They have taught so well and long.'

    Thus the bard of love departed;
    And, fulfilling his desire,
    On his tomb the birds were feasted
    By the children of the choir.

    Day by day, o'er tower and turret,
    In foul weather and in fair,
    Day by day, in vaster numbers,
    Flocked the poets of the air.

    On the tree whose heavy branches
    Overshadowed all the place,
    On the pavement, on the tombstone,
    On the poet's sulptured face.

    On the cross-bars of each window,
    On the lintel of each door,
    They renewed the War of Wartburg,
    Which the bard had fought before.

    There they sang their merry carols,
    Sang their lauds on every side;
    And the name their voices uttered
    Was the name of Vogelweid.

    Till at length the portly abbot
    Murmered, 'Why this waste of food?
    Be it changed to loaves henceforward
    For our fasting brotherhood.'

    Then in vain o'er tower and turret,
    From the walls and woodland nests,
    When the minster bells rang noontide,
    Gathered the unwelcome guests.

    Then in vain, with cries discordant,
    Clamorous round the Gothic spire
    Screamed the feathered Minnesingers
    For the children of the choir.

    Time has long effaced the inscriptions
    On the cloister's funeral stones,
    And tradition only tells us
    Where repose the poet's bones.

    But around the vast cathedral,
    By sweet echoes multiplied,
    Still the birds repeat the legend,
    And the name of Vogelweid.


    Henry Wadsworth Longfellow (1807-1882)
    Uit: Songs and Sonnets
    In: the Oxford Edition of the Poetical Works of Longfellow
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Walther von der Vogelweide (ca. 1170-1230); uit het Manessische Handschrift.
    2. De Dichter Longfellow in 1868.

    20-01-2008 om 13:17 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    18-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arte-televisie herdenkt Victoria de los Angeles met vier maal dezelfde drie kwartier archiefopnamen '” tot en met 5 februari
    Volbloed zangeres
    Op vrijdag 18 januari 's ochtends tussen 08:00 uur en 08:45 uur heeft Arte-tv de eerste keer een herdenkingsfilm over de Spaanse zangeres Victoria de los Ángeles (1923-2005), die in werkelijkheid Victòria Gómez Cima heette. Ze was geboren in een uiterst muzikale familie en slaagder erin de zesjarige opleiding van het conservatorium in Barcelona in drie jaar te doorlopen.
    In 1945 volgde haar eerste optreden. Bijna een halve eeuw was ze te horen in de beste operahuizen ter wereld in rollen van Puccini, Wagner, Verdi, Bizet en Gounod. Door haar warme stem wist ze eveneens het concertpubliek aan haar voeten te krijgen met liederenrecitals, waarbij ze veelal liet blijken het Spaanse volkslied een warm hart toe te dragen.
    In 1992 was ze voor het laatst te horen in het openbaar tijdens het afscheidsceremonieel van de Olympische Spelen in haar geboortestad, doch al eerder had ze zich, als gevolg van de dood van haar zoon, teruggetrokken.


    Drie herhalingen
    De Arte-film laat de zangeres zien in optredens, maar eveneens in de privésfeer. Het beteft archiefopnamen van opera-aria's uit Wagners Tannhauser en Puccini's Madama Butterfly, en daarnaast liederen van Schubert, Brahms en Manuel de Falla. De 43 minuten durende film wordt in totaal vier keer op de Duits-Franse cultuurzender vertoond. Na vrijdagochtend nogmaals op donderdag 24 januari, op woensdag 30 januari en op dinsdag 5 februari, steeds om 08:00 uur 's ochtends.
    Al eerder hebben we op You Tube een kort filmpje gezien waarin ze werk van Federico Mompou zong, met de componist aan de piano.

    ____________
    Afbeeldingen
    1. De zangeres Victoria de los Ángeles.
    2. De componist Manuel de Falla. Tekening van Tonny Groenhuysen, Buitenpost, 1997. (Collectie Heinz Wallisch.)

    18-01-2008 om 09:46 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    17-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enige verrassende poëzie-bijdragen van de Amerikaan Henry Wadsworth Longfellow (2)
    Twee van de allerberoemdste gedichten van Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832) zijn de beide met de titel Wandrers Nachtlied. Het eerste is geschreven op 12 februari 1776, het tweede stamt van (hoogstwaarschijnlijk 6 september) 1780.

    WANDRERS NACHTLIED

    Der du von dem Himmel bist
    Alles Leid und Schmerzen stillest,
    Den, der doppelt elend ist,
    Doppelt mit Erquickung füllest,
    Ach, ich bin des Treibens müde!
    Was soll all der Schmerz und Lust?
    Süßer Friede.
    Komm, ach komm in meine Brust!

    EIN GLEICHES

    Über allen Gipfeln
    Ist Ruh,
    In allen Wipfeln
    Spürest du
    Kaum einen Hauch
    Die Vögelein schweigen im Walde.
    Warte nur, balde
    Ruhest du auch.

    Onder de uit veel Europese talen, vooral uit het Duits, in het Amerikaans overgebrachte, al dan niet heel direct, dan wel naar de geest vertaalde, gedichten bevindt zich ook een 'omzetting' door de ongelooflijk erudiete Henry Wadworth Longfellow.

    WANDERER'S NIGHT-SONGS.

    FROM GOETHE.

    I.

    THOU that from the heavens art,
    Every pain and sorrow stillest,
    And the doubly wretched heart
    Doubly with refreshment fillest,
    I am weary with contending!
    Wy this rapture and unrest?
    Peace descending
    Come, ah, come into my breast!

    II.

    O'er all the hill-tops
    Is quiet now,
    In all the tree-tops
    Hearest thou
    Hardly a breath;
    The birds are asleep in the trees;
    Wait; soon like these
    Thou too shall rest.

    Uit:
    A Handful of Translations
    In: The Oxford Edition of the Poetical Works by Longfellow

    ____________
    Afbeeldingen
    1. Goethe's handtekening. Hier in gouddruk op bruine lederen ondergrond.
    2. Monogram van de naam H.W. Longfellow. Hier in gouddruk op zwarte lederen ondergrond.

    17-01-2008 om 09:01 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    16-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Documentaire Berlin: Die Sinfonie der Großstadt donderdagavond op het Nederlandse themakanaal Geschiedenis TV
    Nare bijsmaak
    De Duitser Walter Ruttmann (1887-1941) was niet alleen filmregisseur en scenarioschrijver, maar vervulde binnen het kader van de Duitse film nog tal van andere functies. Voor menigeen heeft zijn naam begrijpelijkerwijs een nare bijsmaak, doordat hij als scenarioschrijver heeft meegewerkt aan de extreem abjecte rolprent Triumph des Willens van Leni Riefenstahl — zo'n wezen dat alle kwalijks binnen het naziregime wel over het hoofd wilde zien om voor zichzelf een goede positie binnen het apparaat te creëren, en direct na de oorlog met succes heeft verdrongen en zichzelf als slachtoffer van het nazibewind heeft gepostuleerd. (Zie daartoe onze bijdrage Divadom en demonie, van maandag 16 juli 2007 op de zustersite Cultuurtempel.)


    Experimentele documentaire
    Wel heeft de man, samen met Alberto Cavalcanti, in 1927 de uiterst interessante, experimentele documentaire Berlin: Die Sinfonie einer Großstadt. Daarin wordt het leven in de hoofdstad van de Republiek van Weimar in de tweede helft van de jaren twintig getoond: vanaf de stille, lege straten vroeg in de ochtend, via de drukte overdag, tot met de uitgaanshectiek in de avond. Nergens anders in Europa was het culturele leven zo 'ausgeprägt' als in Berlijn: elke avond zaten de bioscopen vol en zo'n dertig muziektheaters tot de laatste plaats uitverkocht, en in het grootste hotel lagen op de leestafel zo'n 840 dagbladen. Zelfs in onze moderne cultuur- en communicatiewereld van het begin der eenentwintigste eeuw is dat een onvoorstelbare rijkdom.
    In 2002 is opnieuw zo'n film gemaakt, deze keer door Thomas Schadt met een duur van 77 minuten over dezelfde stad, die tevens de hoofdplaats van het Duitse rijk anno nu is. Alleen de titel wijkt minimaal af: de nieuwste film heet Berlin: Sinfonie einer Großstadt. Het zou een aardig gebeuren zijn deze beide films — die van Ruttmann duurt goed een uur — achter elkaar te vertonen. Geschiedenis TV laat de film na reeds enkele vertoningen eerder deze week, zien op vrijdag 18 januari, 's avonds tussen ongeveer 21:40 uur en 22:50 uur.

    16-01-2008 om 22:40 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Le chemin des écoliers, donderdagavond en zondagavond op TV5 Monde
    Alain Delon
    Het is inmiddels alweer meer dan een halve eeuw geleden dat de in 1935 geboren Franse acteur Alain Delon zijn eerste filmrol heeft gespeeld. Zo nu en dan wordt ten onrechte beweerd dat deze in Rocco i sui fratelli zou zijn, maar dat was al de zevende, in 1960, het jaar waarin hij ook de rol van Tom Ripley in Plein soleil, naar de roman The talented Mr. Ripley van Patricia Highsmith op zich had genomen. Als vijfde in de reeks van inmiddels zo'n negentig rollen speelde Alain Delon in 1959 een zeventienjarige scholier in Le chemin des écoliers van Michel Boisrond. Ook de drie andere hoofdrolspelers zijn grote tot zeer grote bekenden van het Franse witte doek, en daarna allengs ook van de thuisbioscoop geworden: Jean-Claude Brialy en Françoise Arnoul (geb. 1931), Lino Ventura (1919-1987), Bourvil (1917-1970). [1] De beide laatsten toch een generatie ouder dan de meer jeugdige spelers.

    Het verhaal
    Tijdens de Tweede Wereldoorlog en de bezetting van Frankrijk door de Duitsers krijgt een nog niet volwassen scholier, Antoine Michaud, een relatie met een gehuwde vrouw, wier echtgenoot echter krijgsgevangene van de Duitsers is. Zij dringt er bij haar jonge geliefde op aan dat hij wat gaat bijverdienen opdat ook zij het beter zal hebben, en de beste mogelijkheid daartoe bestaat op de zwarte markt. Antoine voldoet aan haar wens, en slaagt erin echter zonder dat zijn vader daarvan op de hoogte is en hij moet zich wel eens in bochten wringen om dat zo te houden. Hij smokkelt champagne uit het restaurant van zijn vriend Paul Tiercelin, een rol die door de toen ook nog relatief jonge Jean-Claude Brialy, die verleden jaar in mei, op 74-jarige leeftijd is overleden.
    Het secenario van Pierre Bost en Jean Auranche is gebaseerd op de gelijknamige roman uit 1946 van Marcel Aymé (1902-1967).

    Uitzendingen op TV5 Monde
    De film wordt de komende dagen tweemaal gepresenteerd door TV5 Monde, de Franse televisiezender. De eerste uitzending is op donderdag 17 januari, tussen 21:00 uur en 22:30 uur; een herhaling zal — ijs en weder dienende, uiteraard — worden gerealiseerd op zondag 20 januari, om 23:30 uur.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Scène uit de film
    Le chemin des écoliers.
    2. Voorzijde van de pocketeditie uit 1966 van het boek.
    3. Achterzijde van de pocketeditie.

    16-01-2008 om 18:33 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enige verrassende poëzie-bijdragen van de Amerikaan Henry Wadsworth Longfellow (1)
    President als poëzie-protagonist
    In de lijst van Amerikaanse presidenten, achterin het onlangs verschenen boek over de Amerikaanse presidentsverkiezingen schrijft Frans Verhagen onder meer het volgende over de in 1881 tot twintigste president van de Verenigde Staten gekozen James Abram Garfield (1831-1881): "Verrassende kandidaat van de Republikeinen. Als trouw partijman was hij de laatste afgevaardigde die het ooit tot president schopte. Werd kort na zijn inauguratie vermoord door een ontevreden baantjeszoeker". . . . .
    Tijdgenoot van deze politicus was de ongelooflijk belezen dichter Henry Wadsworth Longfellow (1807-1885). Hij vond in het afschuwelijke gebeuren aanleiding om de politicus te herdenken door middel van een gedicht met de eenvoudige titel

    PRESIDENT GARFIELD

    'E VENNI DAL MARTIRIO A QUESTA PACE'

    THESE words the Poet heard in Paradise,
    Uttered by one who, bravely dying here,
    In the true faith was living in that sphere
    Where the celestial cross of sacrifice
    Spread its protecting arms athwart the skies;
    And set thereon, like jewels crystal clear,
    The souls magnanimous, that knew not fear,
    Flashed their effulgence on his dazzled eyes.
    Ah me! how dark the discipline of pain,
    Were not the suffering followed by the sense
    Of infinite rest and infinite release!
    That is our consolation; and again
    A great soul cries to us in our suspense,
    'I came from martyrdom unto this peace!'

    Uit:
    The Oxford Edition of the Poetical Works
    of Henry Wadsworth Longfellow

    ____________
    Afbeeldingen
    1. De politicus James Abram Garfield (1831-1881).
    2. De dichter Henry Wadsworth Longfellow (1807-1885), hier omstreeks 1877 — naar eene photographie.

    16-01-2008 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    15-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anderhalf uur muziek van Papa Bach op televisie. Twee werken, ondersteund met beeldmateriaal, zij het in beide gevallen zeer verschillend
    Die Kunst der Fuge
    Op dinsdag 15 januari kunt u via de regionale Duitse televisiezender WDR (West Deutscher Rundfunk) twee composities horen, zij het door beelden ondersteund, van Johann Sebastian Bach (1685-1750). Allereerst krijgen we, om 23:30 uur Die Kunst der Fuge te zien, de net niet geheel voltooide compositie uit de laatste levensjaren van de componist (1745-1750) met het bijna hoogste getal in het Bach Werkverzeichnis: 1080. Hoewel het definitieve bewijs voor dat aspect nimmer wettig en overtuigend is geleverd. Lang is men ervan uitgegaan dat de componist een klavierwerk had gerealiseerd, maar pas in de twintigste eeuw zijn er instanties gaan mystificeren, en wordt het als compositie, voor klavecmbel, en voor orgel uitgevoerd, en aangezien enkele delen zich voor strijkinstrumeten lenen, bestaan er ook wel versies voor kamerorkest. Aangezien Bach zelf vaak eigen stukken in een andere muzikale 'omgeving' opnieuw heeft gebruikt, lijkt me dat laatste niet zo'n grote misdaad, al blijft het een eerste vereiste dat het om uitvoerende(n) van goeden huize gaat. Hier zal dat zeker het geval zijn aangezien we de musici van Musica Antiqua Köln te horen krijgen, een groepering die reeds sedert 1973 actief is. In dit verband wordt gesproken van een 'filmische verbeelding'.
    In overeenstemming met de duur van de compositie, neemt de film ongeveer vijf kwartier in beslag; tot ongeveer kwart voor één in de nacht.

    Uit het Italienische Konzert
    Direct in aansluiting op
    Die Kunst der Fuge wordt er nog een kwartier Bach-muziek uitgevoerd en in beelden vertoond, en het ziet er niet naar uit dat het dan om verbeelde klanken gaat, doch simpelweg om een geregistreerd optreden door het Jacques Loussier-Trio dat echter op geheel eigen, en zeker niet alledaagse wijze de delen Adagio en Presto zal interpreteren uit het Italienische Konzert BWV 971 (in: Clavier Übung II), dat Papa Bach in 1735 heeft geomponeerd. Het trio van Jacques Loussier (geboren 1934), die zelf de pianopartij voor zijn rekening neemt, bestaat verder uit Benoit Dunoyer de Segonzac, bas; en André Arpino, drums.

    Afbeeldingen
    1. Johann Sebastian Bach in 1746, geschilderd — olie op canvas — door Elias Gottlob Haußmann (1695-1774). In zijn hand houdt de componist een stuk muziekpapier met daarop de
    Kanon BWV 1076. Het doek bevindt zich in het Alte Rataus te Leipzig.
    2. Musica Antiqua Köln.
    3. Pianist en trio-leider Jacques Loussier.

    15-01-2008 om 00:14 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Inhoud blog
  • BBC Radio 3: Rabindranath Tagore vijf keer een kwartier in 'The essay'
  • BBC Radio 3 presenteert donderdagmiddag het muziekdrama Telemaco van Christoph Willibald von Gluck
  • Ergerlijke geluiden als thema van vijf maal een kwartier The essay van BBC Radio3
  • De Britse schrijver en journalist George Orwell overleed op 21 januari 1950
  • Koning Friedrich II van Pruisen en de muziek; twee programma's achtereen op Duitse radiozender NDR Kultur
  • Hedendaagse zoektocht naar de herkomst van het Gulden Vlies
  • Zevende Symfonie van Sjostakovitsj en praten daarover in 'Radio 3 live in concert' via BBC Radio 3
  • Heden exact een halve eeuw gelden stierf de dichter Gerrit Achterberg tijdens een autorit
  • Jan van Parijs blijkt ook een opera te zijn, hier met de Italiaanse titel Gianni di Parigi
  • Drieënnegentig jaar geleden werd de filosofe en communiste Rosa Luxemburg door militairen in Berlijn vermoord
  • Jos van Immerseel en Anima Eterna met Berlioz'Symphonie fantastique deze week tweemaal op Arte-tv
  • Rossini's Assepoester ─ La Cenerentola ─ in 'Opera live' van Radio 4-NL
  • BBC Four-documentaire over de grammar school en de opheffing ervan
  • Op 12 januari 1876 werd de internationaal vermaarde auteur Jack London geboren
  • Tweede deel speelfilm À la recherche du temps perdu deze week tweemaal via TV5 Monde
  • Twee Europese treinreizen op twee verschillende televisiezenders
  • De wilde schoonheid van India, in vijf afleveringen via Arte-tv
  • België EEN vertoont 'de fraaiste liefdesfilm uit de geschiedenis', Brief encounter uit 1945
  • Sterfdag Paul Verlaine heden herdacht
  • Twee verschillende programma's over de componist George Gershwin op de Britse tv-zender BBC Four
  • TV5Monde vertoont A la recherche du temps perdu uit 2011 in twee afleveringen
  • Twee avonden vol monarchen op de beeldbuis thuis: België, Engeland en Frankrijk
  • Verfilmd drama van Paul Claudel: Partage de midi te zien op TV5 Monde
  • Louis Daguerre maakte op 2 januari 1839 de eerste foto van de Maan
  • Oratorium Elijah van Mendelssohn hedenavond in 'Avondconcert' van Radio 4-NL
  • Canvas presenteert Lawrence of Arabia uit 1962, van David Lean
  • Wagners Meistersinger von Nürnberg' op nieuwjaarsdag uit Covent Garden in 'Opera on 3'
  • Jevgeni Onegin van Tsjajkovski op nieuwjaarsdag te zien in 'NTR Podium' op Nederland 2-tv
  • Arte vertoont opnieuw de zijgende klassieker Metropolis
  • Gebroeders Lumière trekken op 28 december 1895 eerste betalende bezoekers voor filmvoorstelling
  • De ware levensgeschiedenis van Elisabeth (Sissi) van Oostenrijk op TV5 Monde
  • Veertien maal een half uur uit Irrungen Wirrungen van Theodor Fontane in 'Am Abend vorgelesen'
  • In 1897 op tweede kerstdag werd WIlly Corsari in het Brusselse Sint-Pieters-Jette geboren
  • Op 25 december 1741 stelde Anders Celsius zijn thermometer voor; het werd anders
  • Het effect van muziek op de mens is neurobiologisch nader onderzocht
  • Op 23 december 1900 experimenteerde Reginald Fessenden, op Cobb Island, met radiogolven
  • Reportage over het kleinste theater voor Grand Opera ter wereld, Manhattan, New York; te zien op Arte-tv
  • Exact zeven decennia geleden stierf de literaire VS-reus Frances Scott Fitzgerald
  • The essay van BBC Radio 3, vijf avonden een kwartier over de kracht van het oeuvre van Charles Dickens
  • Herdenking sterfdag Antonio Stradivari: overleden 18 december 1737
  • Christina Rossetti staat centraal in literatuurprogramma The verb van BBC Radio 3's
  • Man over woord van Canvas-tv: Is Antwerps de oudste taal ter wereld?
  • Tinker Tailor Soldioer Spy, naar gelijknamige roman van John Le Carré, heden in de bioscopen
  • Fictieve documentaire over Napoleons falen op zee, tijdens de slag bij Trafalgar in 1805
  • Geboortedag (1816) van uitvinder-industrieel Ernst Werner von Siemens herdacht
  • Documentaire over schilder Jan Sluijters in Avro's Close up, dinsdagavond via Nederland 2-tv
  • Op 13 december 1797 werd de Duitse, romantische dichter Heinrich Heine geboren
  • 11 en 12 december zijn gekoppeld aan de Italiaanse radiopionier Guglielmo Marconi
  • Words and music van BBC Radio 3 deze zondagavond over 'onze relatie met alcohol'
  • België EEN presenteert op zondag 11 december 'de meest inspirerende speelfilm aller tijden'


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!