Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
12-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 juli 2012 Halle - Nivelles

Je kunt er plots niet meer omheen, de Compostelaroutes. Eén van de eerste die ik leerde kennen was de Via Brabançonne, ondertussen herdoopt tot Via Brabantica. Het eerste topogidsachtige boekje zag er nog erg amateuristisch uit, maar ondertussen is het traject Brussel - Nivelles, dat we vandaag beëindigen, opgenomen in een langere route Bergen-op-Zoom - Nijvel. De boekjes zien er ondertussen al heel wat beter uit en de kaartjes een stuk leesbaarder. De ervaring heeft ons al geleerd dat de routes zelf erg kunnen wisselen van kwaliteit.

Hoe golvender het landschap vandaag wordt, des te meer lopen we over verharde wegen. Dat lijkt op compensatie, maar echt bevredigend is de tocht voorbij Ittre niet meer. We genieten dus in de eerste plaats van het deel Halle - Ittre (dat vanaf Braine-le-Château trouwens minutieus de GR12 volgt). Voorbij Ittre moet je er het asfalt bij nemen, maar wie van vergezichten en glooiende landschappen houdt, komt zeker nog aan zijn of haar trekken. De TWQ bedraagt 45 %, de tocht is iets meer dan 21 km lang, de kleine kilometer van Nivelles Centrum tot Nivelles Station inbegrepen.

Bekijk alle foto's van deze toch wel mooie tocht hier.

 

 

de herenboer

 

De verplaatsing:

Nivelles - Braine-le-Château [R2] 16.18 16.38 +1 (ab9052-49, Fast Syter, Cardona & Deltenre)

Braine-le-Château - Halle [114] 17:01 17:15 +2 (ab9641-56, Mercedes Citaro II, Picavet)

 

De commentaar:

Vertrekken in Halle: het overkomt ons niet zo vaak. De bus van lijn 155 die ons naar het begintpunt brengt (ab3164, Van Hool A600, Leerbeek) heeft nog wat vertraging, maar traditiegetrouw smelt die als sneeuw voor de zon: als ik de eerste keer realtime-info opzoek, ligt die nog tegen de 10 minuten aan, maar uiteindelijk is daar in Halle maar 2 minuten van over.

 

Voor de terugrit kiezen we - zoals een jaar of zo geleden - opnieuw voor een treinloze verbinding. Het is nog altijd de rancune die opspeelt omdat de NMBS me niet meer als frequent traveller wil beschouwen, en me dus het zogenaamde standaardtarief, eufemisme voor volle pot, wil aanrekenen. Echt veel langer duurt het trouwens niet met de bus.

In Nivelles nemen we de Rapido 2 (naar Tubize) en dat is een erg comfortabele bus, zeg maar autocar. Het nummer van de bus zoek je vergeefs binnen en buiten, maar dankzij de nummerplaat en de ongelooflijke goede site www.zone01.be kunnen we het nummer toch opzoeken. De bus oogt nog zo goed als leeg als hij aan het station vertrekt, maar aan de halte Grand-Place moet toch een tiental reizigers mee. Ook mee is de bezem, die bij zoveel pachters tot de standaarduitrusting behoort. Hij ligt in de bagagerekken, en heeft de neiging om andere oorden op te zoeken, tot een medereiziger, die klaarblijkelijk vreest dat hij de borstel in de eerstvolgende bocht op het hoofd krijgt, hem tot de orde roept.

Die Rapidobussen zijn niet alleen comfortabel, ze beperken zich tot een aantal belangrijke halten, en dan gaat het verbazend goed vooruit, zingt Raymond. In Braine-le-Château is niet alleen een halte voorzien aan de halte Pilori, pal in het centrum, maar ook één net ervoor, aan de Quatre Bras. Dat is goed bekeken van de TEC: voor ons is het een goed aansluitingspunt met de 114 die ons naar Halle zal brengen.

Nog niet zo lang geleden heette deze 114 nog gewoon 115a, zoals de tak naar Tubize. Die laatste is nu 115 geworden, en de verbinding Braine-l'Alleud - Halle rijdt nu als 114. Die 115a lijkt op een vervangingsbus te wijzen, en dat is inderdaad ook zo voor de verbinding Braine-l'Alleud - Tubize, waarvan de wederopstanding als treinverbinding als een monster van Loch ness om de zoveel jaar weer de kop opsteekt.

Maar de 115a naar Halle was geen vervangingslijn: je vindt ze in oudere spoorboekjes nog terug als lijn 470, maar blijkbaar is er op het ogenblik dat spoorlijn 115 opgedoekt werd, en er dus een bus 115a tussen Braine-l'Alleud - Tubize ging rijden, een vereenvoudigde (?) nummering ingevoerd. De 470 van Braine-l'Alleud naar Halle werd omgenummerd tot 115a, en het heeft vele tientallen jaren geduurd voor men inzag dat dit niet optimaal was.

Maar vandaag stappen wij dus over aan de halte Quatre Bras. Door de omvang en de vorm van het kruispunt liggen beide halte-inplantingen trouwens vrij ver uit elkaar, maar we hebben meer dan tijd genoeg om over te stappen.

Ik heb in Nivelles al 5 zones betaald, het hele traject tot Halle. Zoals meestal heeft de chauffeur nauwelijks oog voor mijn Carte Inter, die ik plichtsbewust toon. Ik zeg dan maar zelf dat we van Nivelles komen, en dat ik denk dat we genoeg betaald hebben. Er komt nauwelijks reactie. Ik kan me trouwens helemaal niet voorstellen dat een chauffeur van Picavet kan weten hoeveel zones een reis Nivelles - Halle zou moeten kosten. Zelf kun je dat (meestal) opzoeken op www.infotec.be. Best handig, en onmogelijk bij De Lijn, waar men nog altijd verschillende aantallen zones afrekent voor dezelfde verbinding A-B, naar gelang de gevolgde route.

De chauffeur lijkt me zelfs slecht of onvoldoende begrepen te hebben: als we al een tijdje aan het rijden zijn, vraagt hij of we toch niet naar Nivelles moeten. Alert van hem, maar wel ruim te laat. Enfin, de rit verloopt rustig. Ik denk terug aan al die keren dat ik de 115a heb genomen, en aan dat hele bataljon chauffeurs van Picavet die ik hier de revue heb zien passeren. Sinds de komst van de 155 is de 115a (of 114) niet meer aan mij besteed, maar het doet deugd er nog even aan terug te denken.

En zo bereiken we terug onze uitvalsbasis: het zal vandaag ongeveer 14 uur zo goed als onafgebroken droog gebleven zijn in deze doodnormale Belgische zomer, en de wolken die er hingen, muntten uit in onschuldige pracht. En al bij al mocht ook de tocht er zijn. Nog even een 155 nemen (ab3040-13, de enige Mercedes Citaro II van Flanders Bus): de chauffeur is duidelijk al in veel betere doen dan toen we de eerste keer met hem meereden. Toen verslikte hij zich in een van de vele omleggingen die we hier al enkele jaren in de maag gespitst krijgen. De brave jongen verloor zowaar zijn kalmte toen hij van reizigers tegenstrijdige richtlijnen kreeg.  Nog een geluk voor hem dat ik er me niet mee gemoeid had!

 

 

Deze luxebus bracht ons van Nivelles naar Braine-le-Château, en terwijl we op de bus naar Halle stonden te wachten in Braine-le-Château, kwam deze in de tegenrichting aan gereden. Die bestemmingsfilms die zich niet laten fotograferen zijn een echte pest…

 

 

En voor het Nijvelse station ligt de Square Seutin. Omdat de bussen aan beide zijden van het spoorwegstation vertrekken is de toevoeging van een extra bepaling geen overbodige luxe. Rapido 2 vertrekt van de Square Seutin. Louis Joseph Ghislain Seutin werd geboren in Nivelles in 1793, nam als arts deel aan de slag van Waterloo, werd later hofarts van Leopold I en hoofdarts van het Belgische leger. Hij introduceerde het gipsverband, chloroform als anesthesiemiddel en kon door een verbeterde hygiëne het aantal sterfgevallen bij geboorten drastisch verminderen.

 

 

 

12-07-2012 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (3)
09-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zwart-witte oude doos op een herfstachtige julidag

Opruimen kan soms een deugddoende bezigheid zijn, zeker op een van die Belgische zomerdagen zoals vandaag. En plots vind je dingen die je al lang vergeten was.

In 1980 vroeg de vereniging VeBOV aan de leden om eens in eigen streek op pad te trekken, om treinen te fotograferen, met het oog op het uitgeven van een kalender. Voor één keer trok ik er met een zwart-witrolletje op uit. Je ziet het resultaat hieronder. De foto's dateren van 4 april 1980, en zijn genomen tussen Buizingen en Lot (met bovenleiding) en tussen Beert-Bellingen en Halle (de andere).

 

 

5102 met omnibus 7724 Schaarbeek - Ath

 

 

5112 met semi-direct 1814 Schaarbeek - Binche

 

 

2512 met RE1664 Mons - Brussel-Noord

 

 

5948 met semi-direct Binche - Schaarbeek

 

 

6252 met omnibus 7762 Ath - Schaarbeek

 

 

5114 met semi-direct 2762 Lille - Schaarbeek, in een klassieke samenstelling met 4 rijtuigen.

 

Enige tijd later stond ik ook langs lijn 165, ter hoogte van de vroegere stopplaats Saint-Léger. Wie deze blog volgt, zal zich herinneren dat we daar nog niet zo lang geleden ook voorbijkwamen, tijdens een tocht van Èthe naar Grandcourt op 27 maart 2012. Wie wil, kan de foto's vergelijken.

 

 

5306 met een lange goederentrein op lijn 165

 

 

En aan alles komt een eind, zelfs aan zo een lange trein en aan een reeks foto's uit de oude doos.. Het spoor rechts is opgebroken, met het oog op de elektrificatie en verbetering van de lijn.

09-07-2012 om 19:58 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 1 mei 2024 - Nieuwkerken-Waas - Melsele
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!