Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
13-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 augustus 2006
Klik op de afbeelding om de link te volgen Volgende woensdag 16 augustus is Hacowa 86 gepland, maar wij hebben vandaag al Hacowa 87 verkend die we willen doen op zondag 12 november. We hadden in de buurt tussen Lier en herentals al enkele kortere wandelingen gemaakt, en we zouden proberen om ze enigszins aan elkaar te breien, zodat het een bruikbare tocht werd van een 16-tal kilometer. Een stuk Kleine Nete en de Kesselse Heide moesten alleszins opgenomen worden, het Fort van Kessel mocht, maar was geen echte must. Achteraf bleek ook het fort in een zalige omgeving te liggen. Bouwel leek me een mooi vertrekpunt; als we Nijlen konden vermijden, konden we Kessel bereiken en toch binnen de voor de groep min of meer noodzakelijke 16 kilometer blijven.
Het werd een aangename verkenning, waarbij we er zo goed als volledig in slaagden om de echt drukke bebouwing te vermijden, met een aangename middagpauze in "De Slappe Uier", waar we warm ontvangen werden, en waar we ook met de groep terecht kunnen voor de boterhammetjes, al komt er daar ook heel wat lekkers uit de keuken. Dat is niet altijd en overal zo, want er zijn nogal uitbaters die hun neus optrekken voor een groep wandelaars, die nochtans van een stevig bier bij hun eten houden.
Wel moesten we rekening houden met de privatiseringsdrang waarvan de "Trage wegen" in deze streek af en toe het slachtoffer dreigen te worden, maar het werd ten slotte een evenwichtige wandeling met net niet te veel asfalt en beton, met heerlijk rustige stroken, met niet te veel of niet te weinig Kleine Nete en met de Kesselse Heide op het einde als waardige afsluiter.

's Morgens reden we naar Bouwel als volgt:

Halle - Brussel-Zuid IC1908 loc 2128, rijtuig 58063. Ruim op tijd in Brussel-Zuid, en dat was vandaag net niet nodig, want we moesten wachten tot 10:12 (35'!) op de aansluiting naar Antwerpen: IC 2009, zowaar twee gemoderniseerde stellen; we namen ms 762. Eigenlijk verwacht je toch wel wat anders, namelijk een stel van de nieuwe generatie dubbeldekkers M6 op deze soms toch wel erg drukke lijn. In Berchem stapten we over op de IR naar Turnhout (3410) die bestond uit break 317.

Na de verkenning kwamen we terug uit Kessel: Kessel - Antwerpen-Berchem 3437; tot mijn verbazing kwamen twee breaks aangereden, en dat was maar goed ook, want de hele 2de break was gereserveerd voor een gigantische chirogroep. Het moeten er minstens 200 geweest zijn. Het gebeurt niet zo vaak dat de samenstelling van een trein gewijzigd wordt, maar in dit geval zouden er gewoon geen plaatsen voor de andere reizigers meer overgebleven zijn. Ik vraag me wel af hoe het op de aansluitende trein naar Gent is opgelost, want die zijn toch ook niet allemaal even lang tijdens het weekend. We kochten biljetten op de trein, en betaalden met Visa. De treinbegeleidster gaf toe dat het de eerste keer was voor haar (voor ons trouwens ook), maar het ging erg vlot. Ze wilde ons zelfs nog een dienstregeling afdrukken voor Halle, maar ik heb dan maar gepocht dat we anciens waren, en zelf van wanten wisten. We zaten in break 314. In Antwerpen-Centraal stapten we over op IC 2038, die wel uit een stel M6 bestond. Loc was 2728, rijtuig 61004. Nu zouden we de lange overstaptijd in Brussel-Noord doorbrengen. Op spoor 9 zagen we achtereenvolgens de (verspoorde) IC naar Quiévrain, en de IC naar Oostende passeren. Toen ik dacht dat men de IC naar Moeskroen zou aankondigen, bleek het al de IC naar Knokke/Blankenberge te zijn die verwacht werd. Ook op de tv-schermen was er van de IC naar Moeskroen geen spoor. Toch zag ik in de verte een 27 naderen met een stel M4, en dat kon eigenlijk alleen maar de 1939 zijn. Dat bleek ook waar te zijn. Toen de trein al aan het perron stond, werd snel omgeroepen dat het de IC naar Moeskroen was. Om 18:34 kwamen we in Halle aan.

13-08-2006 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
10-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 augustus 2006
Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag werd het een voor ons erg atypische uitstap, nl. met een stukje buitenland erbij. We begonnen aan de "Via Mosana", een van de vele bedevaartwegen naar Compostela, en die begint in Aachen. Het boekje dat onze tocht beschreef loopt tot Namur, maar wij stapten vandaag zo'n 18.5 km tot Henri-Chapelle. Onze OV-verplaatsing zag er als volgt uit:

We namen om 7:51 de IR 3407 (bestemming Turnhout) tot Brussel-Zuid (ms 318), waar me met één minuutje vertraging aankwamen. Die minuut was eens te meer het gevolg van de voorrang die we in Ruisbroek moesten verlenen aan een trein die van de onafgewerkte 96 N naar de 96A moest, en ons pad kruiste. Deze keer was het een TGV. Om 8:28 vertrokken we dan met de Thalys 9409 (stel 4331) naar Aachen Hbf. Even een klein incidentje onderweg toen een reiziger aan een medereiziger vroeg om een of ander toestel uit te zetten. Die reageerde vrij agressief. Later bleek dat ook de eerste reiziger naar hartenlust gsm'de, en potverdorie ook nog veel te luid naar zijn walkman luisterde. Zelf boter op het hoofd hebben, is de uitdrukking van toepassing, dacht ik. De reis verliep tot Liège zonder problemen, maar bij aankomst in Aachen hadden we toch wel 12 minuten vertraging: enkelspoor tussen Olne en Pepinster, vertragingszone in Dolhain en blijkbaar hinderlijke werken bij het naderen van Aachen: probeer dan maar op tijd te blijven.

Toch moesten we eerst nog even door een zure appel heen bijten: zo'n vijf kilometer stappen van Aachen tot het Preuswald, dat zich pal over de Duits-Belgische grens genesteld heeft, of andersom natuurlijk.Van de Dom (wijselijk afgesloten voor toeristen omdat er een misviering bezig was) tot de bosrand moesten we dus door een residentieel Aachen, alleen geschikt voor liefhebbers van charmante of protserige huizen. Het bos was dan ook welgekomen: prachtig loofbos met stevige beuken, langs een snoer van kruisen en kapellen, want blijkbaar bevinden we ons op een bedevaartsweg van Aachen naar Moresnet. Ik maak me sterk dat die nog een overblijfsel is van de oude Compostelaroute. Blijkbaar is de tocht niet helemaal zonder gevaar, want we passeren weer eens zo'n typisch kruis dat een of ander ongeval of plotse dood herdenkt. We vinden zelfs nog een stukje Siegfriedlinie, in deze tijd van langeafstandsraketten al bijna net zo koddig als de middeleeuwse goedendags.
Het aangename bostraject brengt ons in Chapelle, waar de Franciskanen een prachtige kruisweg, verspreid over een heus park, (laten) onderhouden. We gaan er een pint drinken in het café waar de baas me 15 jaar geleden eens op een Chimay trakteerde met de woorden: "Ik weet wat dit voor organisatie vraagt, ge hebt dat niet voor niks gedaan." Ik was daar toen namelijk met mijn groep Hacowa binnengevallen.
Ons pad liep dan van Chapelle, naar Moresnet, rakelings langs Montzen en zo naar Henri-Chapelle, een echt mekka voor de treinliefhebber, met andere woorden: we konden onder het viaduct van Moresnet door lopen, de oude bedding van lijn 39 volgen, parallel stappen met de geëlektrificeerde lijn 39.
Vanaf Chapelle waren we in een sterk golvend en open weidelandschap terechtgekomen en in de regen. Gelukkig bleef alles binnen de perken, en konden we volop genieten van dit landschap, dat evenwel vaker dan in het zuidelijker land van Herve ontsierd wordt door allerlei lelijke gebouwen of wegen.

In Henri-Chapelle namen we de bus van lijn 711 (die niet vermeld stond op het haltebord, wel het oude nummer 717, lekker beginnen twijfelen, dus), een Mercedes met nummer 7631-70, van de firma Sadar. Die zette ons precies op tijd af aan het station van Verviers-Central (16:36), lees 2 minuten te laat om de IC naar Oostende van 16:34 te nemen; dat we hem aan het eind van het perron nog zagen rijden was een magere troost. Tijd voor een origineel plan dus: aan het internationaal loket van Verviers (heeft dat nog wel zin nu er geen internationale treinen meer stoppen?) kochten we 2 Thalyssupplementen voor de Thalys van 17:42 in Liège. Die konden we nl. halen met de IR uit Aachen van 17:01 (ms 159) die wel als stoptrein reed, zoals vermeld onder de werfinfo op de website van de NMBS. We kwamen in Liège aan met 9 minuten vertraging; dat bracht onze aansluiting niet in het gedrang, temeer daar ook de Thalys met vertraging aangekondigd was. Uiteindelijk vertrek stel 4344 uit Liège met 17 minuten vertraging, waarvan er nog 12 overbleven bij aankomst in Brussel-Zuid. Te veel om de IR naar Binche nog te halen, maar de IR naar Manage (ms 317) lukte nog net.

10-08-2006 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
08-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8 augustus 2006
Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag gingen we richting Limburg. Het werd een vrij korte wandeling in
Opoeteren, langs "de Schans", een enigszins verknoeid kasteel, verknoeid
omdat het nu blijkbaar een cursus- en congrescentrum is geworden, en daar moet je natuurlijk voor verbouwen. De wandeling zelf mocht er best wezen: heerlijk afwisselend tussen bossen en weiden, licht glooiend, en meestal erg rustig: Limburg zoals de wandelaar het wil.

We vertrokken om 10:44 met de IR naar Leuven (3709 - ms 342). Ondanks de zware problemen in Halle als gevolg van een uitgebrand tractieonderstation de avond voordien, leek het treinverkeer normaal te verlopen. Toch reed deze IR niet over lijn 96N, zoals dat gewoonlijk het geval is, maar wel over lijn 96. Dat verandert natuurlijk niets aan de rittijd, zodat we stipt in Brussel-Zuid aankwamen. Daar stapten we over op IC 2210 naar Genk; ik had minstens M6 verwacht. Op deze Belgische zomerdag is dat geen probleem, en ook met de bezetting valt het best mee. Een lieve jongen moet op een bepaald moment wel een elektronisch spelletje annex muziekje spelen, en het duurt lang voor het uit is. Begrijpen de ouders niet dat niet iedereen opgezet is met zo'n stom spel? Om 12:45 (1 minuut later dan voorzien) arriveren we in Genk, waar op dat ogenblik erg veel treinen gestald staan: een stel M6, een loc reeks 27 en 2 ms 96, wat een weelde in dit kopstation.
Het busstation van Genk kenmerkt zich door een onophoudelijk aan- en afrijden van bussen. Als men het OV ooit terugschroeft in Vlaanderen, wat moet er dan gebeuren met al die chauffeurs, al die bussen en al die reizigers, want ze vervoeren allemaal wel minstens 10 klanten.
We nemen lijn 11 naar Maaseik, en dat is bus 4568. De chauffeuse tikt 3 zones in tot Opoeteren, en dat is ongetwijfeld fout. Het is toch niet te begrijpen dat chauffeurs, die nochtans het correcte aantal moetenindrukken, het zich gemakkelijk maken met het intikken van 2 of 3 zones. We bereiken Opoeteren Dorp met 2 minuten vertraging.
De terugrit gebeurt met een verpachte bus: ab440277, een Mercedes,alhoewel ik me afvraag of er een foutje in mijn notities zit. Volgens Zone 01 zou deze bus nl. een Jonckheere zijn, en wij zaten duidelijk in een Mercedes. De bus rijdt met 12 minuten vertraging, en dat is blijkbaar het geval voor alle bussen richting Genk. kan dit iets te maken hebben met de grootscheepse aanpassingswerken aan het Majoor Aertsplein en omleiding in Maaseik? In Genk blijft er nog 7 minuten vertraging over. Tussen haakjes: deze chauffeur heeft wel 5 zone iingetikt. Voor wie het niet zou weten: dat kan belangrijk zijn bij een overstap, omdat je meer overstaptijd hebt naargelang het aantal al betaalde zones. Deze keer staat er wel een stel M6 te wachten. Vooraan hangt loc 2752. De reis verloopt zonder al te veel problemen tot net voor Schaarbeek, waar de trein afremt. Uiteindelijk rijdt hij één minuutje te laat Brussel-Noord binnen. Nog even de IR 3739 tot Halle nu. Het is hetzelfde stel als vanmorgen: ms 342. We bereiken Halle precies op tijd, en opnieuw gebruikte deze IR lijn 96 i.p.v. 96N. Het is ook ondenkbaardat de brand van gisteren vandaag helemaal geen gevolgen meer zou hebben.

08-08-2006 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (1)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • bus 13 (Vic)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Bus 13 (Etienne Tas)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • Inhoud blog
  • 30 augustus 2024 - Grobbendonk - Herentals - Vorselaar - Grobbendonk
  • 26 augustus 2024 Sart-lez-Spa - Spa GR573
  • 21 augustus 2024 Engreux - Nadrin
  • 15 augustus 2024 Opheylissem - Jodoigne (GR127)
  • 5 augustus 2024 - Herbeumont - Mortehan (GR16)

    Archief per maand
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!