Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
08-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8 augustus 2006
Vandaag gingen we richting Limburg. Het werd een vrij korte wandeling in
Opoeteren, langs "de Schans", een enigszins verknoeid kasteel, verknoeid
omdat het nu blijkbaar een cursus- en congrescentrum is geworden, en daar moet je natuurlijk voor verbouwen. De wandeling zelf mocht er best wezen: heerlijk afwisselend tussen bossen en weiden, licht glooiend, en meestal erg rustig: Limburg zoals de wandelaar het wil.

We vertrokken om 10:44 met de IR naar Leuven (3709 - ms 342). Ondanks de zware problemen in Halle als gevolg van een uitgebrand tractieonderstation de avond voordien, leek het treinverkeer normaal te verlopen. Toch reed deze IR niet over lijn 96N, zoals dat gewoonlijk het geval is, maar wel over lijn 96. Dat verandert natuurlijk niets aan de rittijd, zodat we stipt in Brussel-Zuid aankwamen. Daar stapten we over op IC 2210 naar Genk; ik had minstens M6 verwacht. Op deze Belgische zomerdag is dat geen probleem, en ook met de bezetting valt het best mee. Een lieve jongen moet op een bepaald moment wel een elektronisch spelletje annex muziekje spelen, en het duurt lang voor het uit is. Begrijpen de ouders niet dat niet iedereen opgezet is met zo'n stom spel? Om 12:45 (1 minuut later dan voorzien) arriveren we in Genk, waar op dat ogenblik erg veel treinen gestald staan: een stel M6, een loc reeks 27 en 2 ms 96, wat een weelde in dit kopstation.
Het busstation van Genk kenmerkt zich door een onophoudelijk aan- en afrijden van bussen. Als men het OV ooit terugschroeft in Vlaanderen, wat moet er dan gebeuren met al die chauffeurs, al die bussen en al die reizigers, want ze vervoeren allemaal wel minstens 10 klanten.
We nemen lijn 11 naar Maaseik, en dat is bus 4568. De chauffeuse tikt 3 zones in tot Opoeteren, en dat is ongetwijfeld fout. Het is toch niet te begrijpen dat chauffeurs, die nochtans het correcte aantal moetenindrukken, het zich gemakkelijk maken met het intikken van 2 of 3 zones. We bereiken Opoeteren Dorp met 2 minuten vertraging.
De terugrit gebeurt met een verpachte bus: ab440277, een Mercedes,alhoewel ik me afvraag of er een foutje in mijn notities zit. Volgens Zone 01 zou deze bus nl. een Jonckheere zijn, en wij zaten duidelijk in een Mercedes. De bus rijdt met 12 minuten vertraging, en dat is blijkbaar het geval voor alle bussen richting Genk. kan dit iets te maken hebben met de grootscheepse aanpassingswerken aan het Majoor Aertsplein en omleiding in Maaseik? In Genk blijft er nog 7 minuten vertraging over. Tussen haakjes: deze chauffeur heeft wel 5 zone iingetikt. Voor wie het niet zou weten: dat kan belangrijk zijn bij een overstap, omdat je meer overstaptijd hebt naargelang het aantal al betaalde zones. Deze keer staat er wel een stel M6 te wachten. Vooraan hangt loc 2752. De reis verloopt zonder al te veel problemen tot net voor Schaarbeek, waar de trein afremt. Uiteindelijk rijdt hij één minuutje te laat Brussel-Noord binnen. Nog even de IR 3739 tot Halle nu. Het is hetzelfde stel als vanmorgen: ms 342. We bereiken Halle precies op tijd, en opnieuw gebruikte deze IR lijn 96 i.p.v. 96N. Het is ook ondenkbaardat de brand van gisteren vandaag helemaal geen gevolgen meer zou hebben.


Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (1)

12-08-2006
vertraging lijn 11
Hallo, Ik lees geregeld je interessante blogs. Omdat het dorp waar ik opgegroeid ben en de buslijn die ik heel vaak genomen heb (en nog af en toe neem), las ik deze keer met wat meer aandacht. De vertraging van lijn 11 Maaseik - Genk kan zeker iets te maken hebben met werkzaamheden in Maaseik. Niet alleen het Kol. Aertsplein (hij is bevorderd!) is opgebroken, waardoor de bussen een ander begin/eindpunt hebben, een route waar zeker in de spitsuren enkele vertragingsgevoelige kruispunten liggen. (Ik twijfel eraan of De Lijn daarmee rekening houdt in de dienstregeling.) Maar heel Maaseik-centrum is tegenwoordig een bouwwerf. Als er op de route van de bus al geen omlegging is, zal er zeker in de buurt wel een omlegging zijn die voor extra verkeer zorgt, met zeker in de spitsuren het nodige oponthoud. Alsof dat nog niet genoeg is voor de arme lijn 11, is de Stationsstraat in Elen onderbroken en daar passeert de 11 normaal. Het gevolg is een omleiding via Rotem, wat ongetwijfeld nog enkele extra minuten oplevert. Vriendelijke groeten KB

12-08-2006 om 02:14 geschreven door KB




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 1 mei 2024 - Nieuwkerken-Waas - Melsele
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!