Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
06-06-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Acren - Galmaarden (Hacowa 100) 6 juni 2010
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hacowa 100: ik had het met een bang hart geprogrammeerd voor 6 juni, want met de huidige generatie politici kun je maar beter rekening houden met verkiezingen in juni. Het is niet makkelijk om iedereen aan een ministerpostje te helpen… Maar naarmate de week vorderde, kon je je beginnen af te vragen of men de verkiezingen toch niet beter op 6 juni geplaatst had, want het KMI had niet veel goeds in de aanbieding: zwoel, buien, onweer, rukwinden. En inderdaad, de radarbeelden logen er niet om: vanuit het zuiden kwam onweer opzetten, met regen, en het zag er naar uit dat die niet meteen zou ophouden. De timing was alvast perfect: toen we in Acren uit de trein stapten, was het net begonnen, en na enkele kilometers leek het erop dat de hemelsluizen flink open stonden en dat de weergoden niet bepaald van plan waren om ze snel weer dicht te doen. Heel ver rommelde de donder. En kijk, nog tijdens de pauze in het Bezoekerscentrum van "De Rietbeemd" trok de regen weg en de lucht open en konden we hopen op wat milder weer tijdens de rest van de tocht. Op een buitje na zou dat ook zo uitkomen.

 

De tocht van een goede 17 km lang bracht ons in 3 provincies en in 2 gewesten, en werd grotendeels uitgetekend door de grote Meester die ook al de loop van de Mark had uitgekiend. Want die was toch wel de leidraad in dit golvende landschap: van Acren (want zo noemt de NMBS sinds mensenheugenis de halte van Deux-Acren, al is de telegrafische afkorting FXA) kwamen we al snel aan de plaats waar de Mark in de Dender dendert. Volgden enkele kilometers langs een erg slome Mark, die blaasjes trok, want het regende. Even ging het dan weg uit de vallei, maar voorbije Viane kozen we weer resoluut voor de Mark, stroomopwaarts. We gingen uiteraard over onverharde wegen waar dat kon; dat er soms een stukje weg ontbreekt, moet je er in deze streek van overijverige boeren bij nemen. Schoenen en broeken zaten dan ook snel onder de modder, maar zoals iemand terecht opmerkte: "Als het niet geregend had, zou dit mul geweest zijn."  Zevenentwintig blijde gezichten zorgden voor een extraatje in Café Paulana, vlak bij het toch wel speciale station van Galmaarden. Ik had de eerste century van mijn leven gescoord.

 

De verplaatsing:

Halle - Ath 1931 10:31 10:57 +4 (2106 - 52250)

Ath - Acren 4881 11:07 11:25 +1 (770)

 

Galmaarden - Edingen  3117 17:47 17:57 stipt (229)

Edingen - Halle 1917 18:19 18:29 (2150 - 52424)

 

De commentaar:

Zoals wel meer de laatste tijd, slaagt de IC naar Moeskroen er opnieuw in enkele minuten vertraging bij elkaar te rijden: meestal gebeurt dat al in de rit náar Schaarbeek, waar de keertijd niet volstaat om op tijd de terugrit te kunnen aanvatten. Ook vandaag loopt de 1908 vertraging op tussen Tournai en Leuze, en die wordt doorgespeeld naar onze 1931. Men houdt het bij 6 minuten, maar uiteindelijk worden het er acht bij vertrek uit Halle. Ik zoek zekerheidshalve toch maar even de TBG op, want 2 uur Ath zou net iets te veel van het goede zijn (hoewel, met het voorspelde weer…) Ze verzekert me dat de aansluiting verzekerd is. (Dicteezinnetje.) Het gaat bovendien erg vlot tot Ath: 4 minuten vertraging worden er afgereden, zodat de aansluiting ideaal wordt. Een onderstationschef brengt ons op het goede spoor. Rode klevers ontbreken, zoals op de IC naar Moeskroen (tenzij ze daar heel ver achteraan hingen) maar met de bezetting van beide treinen is dat geen probleem. We verdubbelen het aantal zondagsreizigers naar Acren… Spijtig genoeg worden we niet geteld.

 

Voor de terugreis zijn de rode stickers er wel: zowel in de niet echt drukke trein naar Edingen, als in de IC naar Halle. In Edingen komt een onderstationschef ons melden dat de gereserveerde plaatsen zich in het derde rijtuig bevinden. Dat is correct, maar op de gereserveerde plaatsen bevinden zich ook reizigers; de bezetting van deze trein ligt nl. erg hoog. Dat leidt altijd tot wat verbale schermutselingen, maar uiteindelijk kunnen we bijna allemaal zitten, voor deze korte rit langs de lijn van mijn jeugd. Ik schrijf hier wel eens vaker over het probleem van tweedeklasreizigers in eerste klasse, maar je merkt het: het is een ruimer probleem: ook plaatsreserveringen zijn er alleen nog voor de administratie; geen mens die dit nog naleeft. De TBG houdt zich ver weg op de achtergrond. Maar we komen stipt in Halle aan, en Hacowa 100 is geschiedenis. En de ervaring leert dat het vooral de verregende wandelingen zijn die in het geheugen blijven hangen; op dat vlak zit deze tocht dus goed.

 

Foto's die ik genomen heb tijdens de verkenning (met het prille lentegroen én mul) vind je hier: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/acren%20-%20galmaarden%20hacowa%20100/

06-06-2010 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (1)
03-06-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3 juni 2010 (Nassogne)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het was nog maar een goeie twee jaar geleden dat we laatst in Nassogne stapten, maar vandaag staat het mooie Ardense stadje (?) alweer op het programma. Wie aan langeafstandswandelen denkt, denkt natuurlijk meteen aan GR-paden, maar er lopen hier wel meer trajecten in lijn, zoals de Transardense Route, die bewegwijzerd is volgens de GR-principes, maar dan met geel-witte streepjes. In de laatste Nederlandstalige uitgave (Roularta Books, 2009) werden enkele luswandelingen op het traject van de Transardense toegevoegd, en zo stappen we vandaag voor de vierde keer in Nassogne. De wandeling is net geen 14 km lang, en behoorlijk bewegwijzerd met blauwe kruisjes. Over de kwaliteit van de wandeling kan men het oneens zijn: met een TWQ van amper 28 % is het toch duidelijk dat je erg veel asfalt moet volgen (en enkele korte stroken hoofdweg), maar je kunt ongetwijfeld opperen dat zo'n asfaltbaan met nauwelijks verkeer dwars door het bos ook tot de Trage wegen gerekend moet worden. Dan zou deze wandeling veel hoger scoren, maar asfalt en straatbreedte, dat is een verkeersweg, vind ik… Toch valt de wandeling wel mee: het grootste deel loopt door een aangenaam bos, met enkele klaterende beekjes als toemaat, en af en toe kun je even uitkijken op een schitterend panorama. De brem staat volop in bloei, en de vogels zorgen in deze eerste zomermaand nog altijd voor overtuigende concerten.

 

De verplaatsing:

 

Halle - Brussel-Zuid 3759 9:58 10:16 stipt (690)

Brussel-Zuid - Jemelle 2110 10:33 12:22 +8 (521)

Jemelle - Nassogne [420] 13:04 13:19 stipt (ab 5632-36, Mercedes Connecto, Penning)

 

Nassogne - Jemelle [420] 17:47 18:01 +2 (ab5631-60, Mercedes O.405, Penning)

Jemelle - Brussel-Noord 2140 18:36 20:18 stipt (523)

Brussel-Noord - Halle 3142 20:21 20:41 +9 (919)

 

De commentaar:

 

De aangewezen trein om onze aansluiting te halen met de 2110 is de IR van 10:09, maar we zijn nog op tijd voor de 3759, weliswaar een stoptrein. Van stel 690 is een buitendeur defect, en dat zorgt voor veel beweging in eerste klasse. Het stel ziet er proper uit, zonder graffiti, maar bij nader toezien zijn enkele ramen bewerkt met crassiti. Maar de rit verloopt probleemloos.

 

IC 2110 zal het lang trouwens ook goed doen - de maximumvertraging bedraagt 3 minuten (Ottignies) na een trage rit langs de werven voor de aanleg van het derde en het vierde spoor. In Ciney vertrekken we met nauwelijks 1 minuut vertraging, maar dan gebeurt het: in Haversin moeten we wachten op een trein uit de tegenrichting, want tot Marloie zal het over tegenspoor gaan. We staan wel 10 minuten stil: schuldige is IC 2133, die blijkbaar in Arlon technische problemen gehad heeft, en nu met zo'n 25 minuten vertraging rijdt. Probeer dit trouwens maar niet te checken op railtime, want daar kennen ze deze trein alleen maar onder zijn internationale nummer: 296. Tussen Haversin en Aye worden rotswanden gesaneerd, en dat is de reden voor de rit op tegenspoor. In Marloie komen we aan met volle 10 minuten vertraging; in Jemelle zijn het er al maar acht meer. Maar we hebben veel aansluitingstijd, en eigenlijk is er dus geen reden tot klagen.

Klagen kan ik wel over mijn medereizigers: iemand probeert zijn problemen van op afstand op te lossen, en dat resulteert in een 4-tal gsm-gesprekken, maar dat is nog het minst van al. In Ottignies stapt een jong koppel in, dat zich op het platform nestelt, en daarbij naar luidruchtige muziek luistert, die nog het meest wegheeft van een parkinsonpatiënt die zijn glas neerzet op een metalen tafel. Een TBG, laat ons hem MAN noemen, passeert tot 2 maal toe, maar stoort zich blijkbaar niet aan de drukte. In zowat elk station moet het duo ook zonodig een aantal trekjes aan een sigaret doen, kortom, dit is het soort halve gebakkenen dat zich tegenwoordig niet langer wegsteekt, maar juist luid en openlijk zijn plaats in de maatschappij opeist. Het duurt tot een tweede TBG, laat ons haar VROUW noemen, langskomt en met een "Is dat muziek?" rechtveert en het koppel tot de orde roept. Het lukt nog ook, maar ondertussen zijn we Namur al een eindje voorbij.

Daar is ook een Nederlands koppel senioren ingestapt; hij aarzelt nog even om in eerste te zitten, maar zij vindt dat dat geen kwaad kan. Zo zitten ze dichter bij hun fietsen. Dat is zonder TBG MAN gerekend: eerst worden ze naar tweede gestuurd, maar de echte koude douche moet nog komen. Ze hebben wel biljetten voor hun fietsen aangekocht, maar die zijn volgens de TBG alleen maar geldig voor treinen in het (Nederlandse) binnenverkeer. Reactie 1: de loketbediende in Maastricht heeft hen verzekerd dat er geen probleem is. Reactie 2: in de andere Belgische trein mocht het wel. Reactie 3: ik ga hier zeker een brief over schrijven. Tegenreactie van de TBG: dat moet u zeker doen. Geen zweem van ironie in zijn stem, hij zal het dus wel menen.

Ik ben niet zo op de hoogte van die Maastrichttoestanden, maar volgens art. 7.1.3.4. van de Algemene Voorwaarden lijkt de mogelijkheid om een fietskaart aan te kopen voor het Belgische net toch te bestaan. Ofwel heeft de loketbediende zich vergist, ofwel heeft onze TBG zich vergist. Maar de fietstocht wordt wel plots 10 EURO duurder.

 

Om in Nassogne te geraken hadden we in Marloie ook een variant van lijn 1 (Marche - Bastogne) kunnen nemen, maar eigenlijk hadden we de 40 minuten extra die we zo voor de wandeling kregen niet nodig, en dus wordt het lijn 420 in Jemelle. Die heeft als eindpunt Nassogne; de meeste bussen rijden na een lus via de watertoren in Nassogne meteen weer terug naar Jemelle (of Aye). Vandaag rijdt ab5632-36 van Penning. Het is altijd prettig dat er mensen zijn die tot op gevorderde leeftijd in Sinterklaas blijven geloven. Zo ook een meereizende dame die naar het station van Forrières moet, en die vraagt of ze een foldertje van deze lijn kan krijgen. Vermits in bussen van de TEC bijna nooit foldertjes beschikbaar zijn, hoef ik het antwoord van de chauffeur niet te geven.

Forrières Station is trouwens wel een raar geval: het is een uitbreiding van amper 300 m, die maar enkele keren per dag wordt uitgevoerd en die op zijn zachtst uitgedrukt redelijk zinloos is, gezien de korte afstand en het totaal gebrek aan aansluitingen trein/bus in de ondertussen al lang onbemande halte van Forrières. Tijd misschien om even door oude trein- en busboekjes te struinen, op zoek naar een verklaring. In 1935 (en al jaren vroeger) reed er een busdienst van de Post enkele keren per dag tussen Forrières en Nassogne. De kans is groot dat met Forrières het station bedoeld werd. Later werd de bediening van Nassogne in de spoorboekjes opgenomen onder de particuliere busdiensten, en dat tot zeker 1970. Daarna komt Nassogne terecht in tabel 420, in de lijst van de aanvullende busdiensten van de NMBS. Lijn 420 bestond toen al een hele tijd, maar krijgt nu 2 terminussen: Awenne en Nassogne. De rest van het verhaal is klassiek: overname door de NMVB in 1977, en sinds de regionalisering van het OV in 1990 in handen van de TEC. Lijn 420 is nu een lijn Nassogne - Aye geworden, waarvan een aantal ritten niet over de hele afstand wordt verzekerd. Op zondag wordt er helemaal niet gereden.

Onderweg hoor ik nog hoe de chauffeur zich tegenover een collega smalend uitlaat over het toeristische circuit langs het dorpje Ambly, dat in de ogen van beide chauffeurs compleet nutteloos is. Tja, die prachtige karikatuur van de chauffeur die in de bus opgehangen is (de karikatuur) is ook compleet nutteloos, maar toch vind ik ze best het bekijken waard.

 

De terugrit verloopt volledig analoog. Gelukkig zijn wij er, want deze terugrit van wat waarschijnlijk een schoolrit is geweest, heeft niet bijster veel succes. Deze bus rijdt niet langs het station van Forrières.

 

In Jemelle is het even wachten, dus, maar in het zonnetje op een rustig perron is het aangenaam toeven. De IC2116 komt met een 8-tal minuten aan: het is toch wel een indrukwekkende trein, deze 13 met een lang stel M6 erachter. In laatste positie hangt een rijtuig, met gele streep - het is in dienst gekomen als tijdelijk tweedeklasrijtuig: de 2 op de flank is nog net zo duidelijk als de 1 die er achteraf is overgekleefd. Om het echt onbegrijpelijk te maken is dit rijtuig ook nog gedeclasseerd met een gele sticker. Quo usque tandem abutere, NMBS, patientia nostra?

De reis aan boord van stel 523 (IC 2140) verloopt gelukkig wel zoals elke treinreis zou moeten verlopen: rustig, stipt, met aangename tot onopgemerkte medereizigers. We komen stipt in Brussel-Noord aan, zodat we nog rustig naar spoor 12 kunnen stappen om daar IR 3142 te nemen. De trein heeft 3 minuten vertraging, ook nog bij het buitenrijden van Brussel-Zuid. In Vorst-Zuid komen we net niet tot stilstand, en dat tot verbazing van enkele reizigers die daar op het perron staan te wachten, maar het wordt tot Halle een rit tegen sukkeltempo: 9 minuten vertraging zijn het resultaat. Ik kan niet meteen uitdokteren wie deze keer de schuldige is: IC 1741 of CR 1591, maar het valt toch opnieuw op hoe stroef alles tussen Brussel en Halle loopt, zelfs op dit ogenschijnlijk rustige uur…

 

03-06-2010 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 mei 2024 - Dalhem - Saive (GR 563 Herve)
  • 1 mei 2024 - Nieuwkerken-Waas - Melsele
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!