Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
10-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 september 2010 (Rettigny)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Soms, in een filosofische mijmering, denkt een mens wel eens dat hij snel oud wordt, maar de persoonlijke aftakeling is niets vergeleken met de snelheid waarmee wandelfolders door recentere exemplaren vervangen worden. Mocht ik geen hartstochtelijk geloof hebben in de goedheid van de mens, ik zou geloven dat er mercantiele drijfveren zitten achter die drang om het plaatselijke wandelnet om de zoveel jaar volledig om te werken. Neem nu de folder die we vandaag gebruiken: wandelkaart Gouvy, uit 1998, uitgegeven in samenwerking met het NGI. We willen een wandeling volgen in Rettigny, meer bepaald wandeling 18. Er is geen spoor meer van de bewegwijzering over, al hebben nieuwe bordjes van het gestandaardiseerde Happarttype hun intrede gedaan. Gelukkig hebben we alles thuis goed voorbereid, en hebben we eigenlijk zelden of nooit de plaatselijke bewegwijzering nodig.

En wat meer is: wandeling 18 mag er best zijn. Rettigny maakt zich op voor de Monumentendagen, en zo kunnen we zelfs even binnenglippen in het kleine maar gezellige kerkje, en de tocht langs heuvels en valleien van de prille Oostelijke Ourthe en bijbeekjes met voor de hand liggende namen als Ruisseau de Rettigny en Ruisseau de Brisy is charmant. Voor de tweede maal dit jaar komen we ook langs de Moulin de Bistain; het terras is spijtig genoeg gesloten. Misschien stappen we wat veel over verharde (wel rustige wegen), maar enkele rotspartijen - die we gelukkig niet moeten beklimmen - kruiden het geheel tot een bijzonder appetijtelijk geheel. Zo een 12 km lang is onze tocht, een aangename aanlooproute van Cherain naar Rettigny inbegrepen. De TWQ bedraagt 42 %.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3105 7:19 7:30 stipt (422)

Brussel-Zuid - Liège-Guillemins 506 7:57 9:00 stipt (1352 - 11802)

Liège-Guillemins - Gouvy 113 9:18 10:33 stipt (3010 - 11701)

Gouvy - Cherain [163c] 10:44 10:54 +2 (ab4556)

 

Cherain - Gouvy [163c] 16:04 16:15 +1 (ab6081-20)

Gouvy - Liège-Guillemins 116 16:26 17:42 +9 (3008 - 11703)

Liège-Guillemins - Brussel-Noord 540 18:00 18:54 stipt (1352 - 11802)

Brussel-Noord - Halle 3689 19:02 19:29 +1 (762)

 

De commentaar:

Zoals meestal slagen we erin een vroegere trein te nemen. Dat levert vandaag een mooie anekdote op. Lees maar: de trein rijdt stipt en in Ruisbroek al begint de TBG met de aankondiging van de stops in de Brusselse stations. Maar daar blijft het niet bij: we krijgen ook nog de mededeling te horen dat de dame die al verscheidene keren klacht ingediend heeft omdat er nooit controle is tussen Halle en Brussel, zich bij aankomst in Brussel-Zuid bij hem mag melden; hij zal daar met veel plezier haar biljet knippen. Ik vind dat dit getuigt van een denigrerende grofheid, want in feite heeft de dame gelijk. Deze TBG geniet ongetwijfeld syndicale bescherming: in gelijk wel privé-bedrijf zou hij "het kunnen gaan uitleggen". Hoewel, syndicale bescherming? Past dit niet schitterend in de politiek van de persoonlijke assistentietoeslag? Voor je het weet moet je ook betalen om je biljet te laten knippen, tenzij je zelf de nodige stappen (letterlijk) onderneemt om dit te laten gebeuren.

Heeft de dame gelijk? Tussen Halle en Brussel (en tussen Vilvoorde en Brussel, en Braine-l'Alleud en Brussel) wordt er duidelijk minder gecontroleerd dan op andere plaatsen. Daar is een eenvoudige verklaring voor: meestal is die controle al gebeurd, maar het creëert wel vrijhandelszones, die door bepaalde gebruikers met kwade bedoelingen ongetwijfeld misbruikt worden. Zeker in de directe treinen wordt er bijna nooit meer gecontroleerd tussen Halle en Brussel. Soms stappen we onder de neus van de TBG in, in eerste klasse, met de rugzakken op de rug en de wandelbottines aan de voeten. We zijn niet meteen een typisch eersteklasseduo, en toch krijgen we zelden controle. Niet normaal toch, tenzij alle TBG's mijn blog lezen, natuurlijk…

Maar kom, de rit verloopt stipt. Met een stroompanne in Leuven waren we met een bang hartje vertrokken, maar in het eerste schuifje van onze uitstap heeft die alvast voor geen problemen gezorgd. Echt vlot loopt de spits anders niet: het is er duidelijk een van de soort waarbij je geluk moet hebben: veel treinen rijden zo goed als normaal, bijna evenveel rijden met stevige vertragingen.

Voor ons is het dus vooral zaak om zonder kleerscheuren voorbij Leuven te geraken, en dan verderop in Liège en Gouvy. En ja hoor, de 506 doet het vandaag uitstekend. We rijden Brussel-Noord buiten met nauwelijks 3 minuten vertraging (één per Brussels station - het zou slechter kunnen), en we komen stipt aan in Liège. In Leuven zijn de problemen ondertussen opgelost. Ik heb de indruk dat er alleen nog wat meer goederentreinen staan op plaatsen waar die anders gewoon doorrijden.

Op naar het derde schuifje: nog maar eens een reis langs de schitterende Amblèvelijn. De trein is een toonbeeld van stiptheid. Hij rijdt vandaag maar tot Clervaux, waar overgestapt moet worden in een bus. De Belgen leveren de trein stipt aan de Luxemburgers, maar of de Luxemburgers de Belgen ook stipt naar Luxemburg brengen is hoogst twijfelachtig.

De trein bestaat nu uit een homogeen stel I10-rijtuigen: dan is de trein altijd een beetje reizen. Eén van de wc's is afgesloten - ik vermoed dat die kleine afdeling ingericht is voor de TBG. We kunnen voor hem alleen maar hopen dat ze wat meer gedaan hebben dan een stickertje kleven.

 

In Gouvy is er sinds juni niets veranderd: de bus van lijn 163c   staat nog altijd aan de verkeerde kant van het busperron, omdat wagens een normale bediening van de halte verhinderen. Een jong stel moet naar Petit-Mormont. Ze weten dat ze ergens moeten overstappen aan Les Chéras, maar willen wat meer uitleg. De chauffeur roept zowaar zijn chef op (in Houffalize); het nieuws is minder goed dan de jongen en het meisje verwacht hadden: bijna 3 uur wachten op een bus van lijn 15/2. Ik vraag me af of een reisweg langs La Roche niet meer aangewezen was geweest, al is de dienstregeling   van lijn 15/2 in wezen beperkt tot 2 ritten in élke richting. Dat de chauffeur niet zonder tussenkomst van zijn chef kan antwoorden is te verklaren: hij zal wel van stelplaats Houffalize zijn, en ik denk dat de meeste ritten van lijn 15/2 gewoon in het verlengde liggen van de 15, en dus bediend worden door chauffeurs van Marloie. Maar het doet goed om te zien dat de chauffeur zich de moeite getroost om de beste oplossing te zoeken, ook al is die dan nog van belabberd niveau.

We vertrekken dus met wat vertraging, maar in Cherain is daar nog nauwelijks iets van over. Cherain, en niet Rettigny,  want dat laatste dorp heeft alleen een schoolbediening. Cherain komt er nog vrij goed uit, met lijn 163c en de "express" van lijn 89. Cherain is trouwens een van die dorpen die het altijd met een bus heeft moeten stellen.

 

Voor de terugkeer zouden we eventueel wel een bus kunnen nemen in Rettigny, maar de verbinding is zo al complex genoeg. We stappen dus opnieuw naar Cherain, langs dezelfde weg, die trouwens in het geheel van de wandeling niet misstaat. We moeten een boomloze heuvelrug over, met uitzicht op Rettigny én Cherain.

 

We rekenen er eigenlijk al lang niet meer op dat we in zo'n Ardens dorp na een wandeling ook nog aan de welverdiende lafenis kunnen geraken, maar vandaag hebben we geluk. In de bar van Les Écoliers (www.lesecoliers.be) wordt niet alleen lekkere Chouffe geschonken, de Vlaamse uitbater is ook nog bereid tot een aangenaam gesprek over het project dat deze vroegere school in een fris ogend hotel heeft omgetoverd. Als je eens in de buurt bent…

 

Met 5 minuten vertraging komt de bus aanrijden. Het gaat behoorlijk snel naar Gouvy: uiteindelijk blijft er maar een luttele minuut vertraging meer over. De bus is wel een verrassing: het is ab6081-20, die eerder ingezet werd op het pronkstuk van de Ardense lijnen, de 1011 van Liège naar Athus. De bus mag dan wel wat ouder zijn, het comfort is nog altijd uitstekend. Maar het wordt geen lange rit vandaag.

 

IR 116 komt ook uit Clervaux, en rijdt stipt. De 3008 speelt letterlijk met de 3 I10'en die deze trein lang is. Het is vrijdagavond en er zijn behoorlijk wat instappers in de tussenstations. Om de zoveel jaren steken geruchten over een mogelijke sluiting weer de kop op. Dat zou een moordpoging zijn op het openbaar vervoer in een erg ruime regio. Deze lijn bedient nl. niet alleen weliswaar kleine centra als Aywaille, Trois-Ponts en Vielsalm, ze is ook onmisbaar voor het aansluitende busvervoer.

De rit verloopt stipt tot Rivage. Daar is het even wachten voor we het station kunnen binnenrijden. Snel wordt duidelijk wat er schort: we zitten achter de 5587 in vertraging aan. Stilaan worden we het gewend: met een directe trein achter een stoptrein aansukkelen, van geel sein naar geel sein, en dan plots zelfs even helemaal stilvallen. Het bilan luidt: +9 bij aankomst in Liège-Guillemins. Gelukkig brengt dat de aansluiting (onze aansluiting, want er zijn er ook andere) niet in gevaar.

Ook de TB van de 540 heeft er zin in: we komen moeiteloos 5 minuten te vroeg in Leuven aan. We zitten in het rijtuig van vanmorgen. De vraag waarom al die reizigers per se naar de eerste drie tweedeklasrijtuigen willen doorschuiven, terwijl er achteraan de trein letterlijk honderden vrije zitplaatsen zijn, zal wel altijd onbeantwoord blijven.

Rest ons nog een ritje met de stoptrein tot Halle. IC1940 heeft wat vertraging en daardoor is het even aanschuiven bij de Y. Ruisbroek, maar zelfs dan is de dienstregeling ruim genoeg om tegen een rustig gangetje naar Halle te sporen. Je kunt het trouwens zo rustig doen, dat je uiteindelijk toch nog met een minuut vertraging in Halle aankomt… En…we werden wel degelijk gecontroleerd tussen Brussel en Halle.

 

10-09-2010 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
06-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6 september 2010 (Zomergem - Lembeke)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Stilaan werd het tijd om de volgende Hacowa te verkennen, en dat doen we dan ook vandaag: doel is het Meetjesland. We stapten in totaal 28 km om er uiteindelijk 16 over te houden en dat maakt duidelijk dat een en ander niet van een leien dakje liep. Daarvoor liepen er net iets te veel veldwegen dood, hadden de boeren net iets te driftig wegen afgesloten, en zelfs de NMBS had bij de modernisering van lijn 58 voor een verschraling van het aanbod aan trage wegen gezorgd door het afsluiten van overwegen. Daardoor waren zelfs de anders zo betrouwbare stafkaarten op 1:10.000 vaak onvolledig of onnauwkeurig. Maar kom, het resultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf, met als ankerpunten het bedreigde Kanaal van Schipdonk, het domein Het Leen, de Lembeekse bossen en een prachtige voetweg langs het Vaardeke die ons naar Lembeke Dorp bracht.Alles bij elkaar scoort de wandeling met een TWQ van 66 % zelfs behoorlijk hoog!

 De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3757 7:58 8:16 stipt (692)

Brussel-Zuid - Gent-Sint-Pieters 1529 8:32 9:02 stipt (2745 - 61015)

Gent-Sint-Pieters - Zomergem [65] 9:17 9:57 +4 (ab4622)


Lembeke - Eeklo [96] 17:17 17:27 stipt (ab2201-46)

Eeklo - Gent-Sint-Pieters 787 17:41 18:19 +1 (4151)

Gent-Sint-Pieters - Brussel-Zuid 517 18:24 18:55 +3 (13xx - 11833)

Brussel-Zuid - Halle 3740 19:04 19:13 +3 (448)

De commentaar:

Zomergem is op weekdagen vlot bereikbaar, en veel reserve moeten we dus niet inbouwen: als het fout loopt, is er snel een alternatief. We mikken dan ook op de IR van 8:09, maar het wordt weer een vroegere trein: de CR naar Leuven van 7:58. Die rijdt de hele weg stipt, zonder dat hij eigenlijk ook maar even snelheid haalt. Stel 692 rijdt aan kop van 3 klassieke stelletjes.

In Brussel-Zuid is snel duidelijk dat het spitsuur vrij behoorlijk loopt; alleen als je ook bij de aankomsten kijkt, merk je dat een flink aantal P-treinen toch met vertraging in Brussel-Zuid zal aanspoelen. De IC naar Knokke en Blankenberge rijdt zo goed als stipt. We komen zelfs nog te vroeg in Gent-Sint-Pieters aan. De TBG is tevreden: ik hoor hem zeggen dat hij 28 reizigers in regel gesteld heeft!

Thuis heb ik het plannetje met de nieuwe perronindeling in Gent afgedrukt, en dat bespaart ons veel zoekwerk. De bus van lijn 65 (een gelede Van Hool) komt precies op tijd aanrijden. Het gaat niet echt vlot in Gent, en dat resulteert in 4 minuten vertraging bij aankomst in Zomergem. Onderweg passeren we de stelplaats van Zomergem, enfin, dat veronderstel ik: bij het begin van de Dreef staan 2 bussen gestald. Eigenaardig hoe weinig ik eigenlijk van deze regio ken.

Voor de terugrit hebben we eigenlijk geen vast plan; we stappen veel meer dan voorzien of verwacht, maar zo blijven we weg uit de drukste momenten met veel scholieren. In Lembeke is de bus  wat te vroeg, in Eeklo rijdt hij al 5 minuten te vroeg. Ons maakt het niet veel uit. De bus komt niet echt aan het station: als je dat niet weet rijd je er nog verder van weg, richting Markt, en als het dan echt op enkele minuten aankomt, kan het fout lopen. Eigenaardig genoeg staat de halte Station wel in de dienstregelingen vermeld.

Ik moet nog biljetten kopen, en vraag uitdrukkelijk 2 biljetten halve prijs met code 088. Dat is de fameuze kaart 50 %, die binnenkort volledig tot het verleden zal behoren, tenzij de NMBS in een vlaag van helderheid toch beslist om dat kleinood waarmee iedere gebruiker best tevreden is, toch nog in stand te houden. Zoveel tevreden gebruikers hebben ze nu ook alweer niet, dat ze deze groep ook nog eens tegen de haren moeten instrijken. In Duitsland loopt er net nu een promotiecampagne voor hun BahnCard.

De loketbediende zegt dat we deze kaart binnenkort niet meer zullen kunnen hernieuwen. Aan zijn intonatie merk je dat hij het net zo min begrijpt als wij. Ik ga er even op in: de NMBS beweert dat er voldoende alternatieven zijn, opper ik en ik vraag meteen wat hij als alternatief kan voorstellen voor deze reis. Hij kent er geen, alhoewel de Railpass eventueel vanuit Eeklo al in aanmerking zou komen, nog niet helemaal, maar kom. Hij haalt een argument aan dat de NMBS net ook voor de halveprijskaart gebruikt: Railpass is een stevige investering, en je weet nooit of je hem op krijgt. Dat geldt trouwens voor alle passen. De veralgemening van een kaart 50 %, eventueel nog wat goedkoper voor jongeren en senioren, zou de zaak meteen sterk vereenvoudigen. Wat ze in Duitsland, Nederland, Zwitserland… wel weten, dus.

Twee mw 41 staan al te rochelen, en het valt op dat ook voor deze rit de TB zowat de hele weg erg voorzichtig moet rijden om niet uit te lopen op zijn dienstregeling. Binnenrijden van Gent-Dampoort zorgt echter voor 2 minuten vertraging, zodat het vanaf hier dan toch wat sneller mag en moet. In Evergem vraag ik aan een puber of hij de deuren achter zich wil sluiten, en hij antwoordt botweg: "Nee!" Ik heb echt zin om hem een pak rammel te geven, maar dan sta ik morgen in de krant als agressieve reiziger die zich vergrepen heeft aan een onschuldig jongetje van 14.

De aansluiting met de IC is door de kleine vertraging wat krapper geworden, maar we hoeven ons toch niet echt te haasten. Zelfs op deze septembermaandag zit deze trein vol dagjesmensen, die van de kust nu naar huis terugkeren. Omdat de IR uit De Panne wat vertraging heeft, kunnen we ook niet stipt vertrekken, en omdat we dan toch bezig zijn, mag ook de L-trein naar Mechelen nog voor ons vertrekken. Die moet onze reisweg namelijk kruisen van spoor 11 naar lijn 50. Resultaat is 5 minuten vertraging, en daar blijven nog 3 minuten van over in Brussel-Zuid.

De IR naar Quévy is zowaar op tijd, maar het gaat nergens op topsnelheid tot Halle, dat we 3 minuten later dan voorzien bereiken. Wat er in de weg zat, is me niet duidelijk.

Eigenlijk deden onze treinen het dus niet zo slecht vandaag. Maar die kleine vertragingen maken duidelijk dat het niet echt vlot loopt. Altijd is er wel ergens een trein die de andere hindert, een kruising die een hapering veroorzaakt, en dat al lang niet meer alleen in de spits. Ik begrijp dan ook niet dat die roep om meer treinen niet te stoppen valt: het lukt al niet meer met het huidige aanbod, wat moet dat worden als nog meer (trage) CR's over de nochtans uitgebreide infrastructuur geloodst moeten worden?

 Foto's van de wandeling vind je op: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/zomergem%20-%20lembeke%20hacowa%20102/

 

 

06-09-2010 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • bus 13 (Vic)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Bus 13 (Etienne Tas)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • Inhoud blog
  • 19 september 2024 - Marneffe - Warnant-Dreye (GR412)
  • 30 augustus 2024 - Grobbendonk - Herentals - Vorselaar - Grobbendonk
  • 26 augustus 2024 Sart-lez-Spa - Spa GR573
  • 21 augustus 2024 Engreux - Nadrin
  • 15 augustus 2024 Opheylissem - Jodoigne (GR127)

    Archief per maand
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!