Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
06-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6 september 2010 (Zomergem - Lembeke)

Stilaan werd het tijd om de volgende Hacowa te verkennen, en dat doen we dan ook vandaag: doel is het Meetjesland. We stapten in totaal 28 km om er uiteindelijk 16 over te houden en dat maakt duidelijk dat een en ander niet van een leien dakje liep. Daarvoor liepen er net iets te veel veldwegen dood, hadden de boeren net iets te driftig wegen afgesloten, en zelfs de NMBS had bij de modernisering van lijn 58 voor een verschraling van het aanbod aan trage wegen gezorgd door het afsluiten van overwegen. Daardoor waren zelfs de anders zo betrouwbare stafkaarten op 1:10.000 vaak onvolledig of onnauwkeurig. Maar kom, het resultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf, met als ankerpunten het bedreigde Kanaal van Schipdonk, het domein Het Leen, de Lembeekse bossen en een prachtige voetweg langs het Vaardeke die ons naar Lembeke Dorp bracht.Alles bij elkaar scoort de wandeling met een TWQ van 66 % zelfs behoorlijk hoog!

 De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3757 7:58 8:16 stipt (692)

Brussel-Zuid - Gent-Sint-Pieters 1529 8:32 9:02 stipt (2745 - 61015)

Gent-Sint-Pieters - Zomergem [65] 9:17 9:57 +4 (ab4622)


Lembeke - Eeklo [96] 17:17 17:27 stipt (ab2201-46)

Eeklo - Gent-Sint-Pieters 787 17:41 18:19 +1 (4151)

Gent-Sint-Pieters - Brussel-Zuid 517 18:24 18:55 +3 (13xx - 11833)

Brussel-Zuid - Halle 3740 19:04 19:13 +3 (448)

De commentaar:

Zomergem is op weekdagen vlot bereikbaar, en veel reserve moeten we dus niet inbouwen: als het fout loopt, is er snel een alternatief. We mikken dan ook op de IR van 8:09, maar het wordt weer een vroegere trein: de CR naar Leuven van 7:58. Die rijdt de hele weg stipt, zonder dat hij eigenlijk ook maar even snelheid haalt. Stel 692 rijdt aan kop van 3 klassieke stelletjes.

In Brussel-Zuid is snel duidelijk dat het spitsuur vrij behoorlijk loopt; alleen als je ook bij de aankomsten kijkt, merk je dat een flink aantal P-treinen toch met vertraging in Brussel-Zuid zal aanspoelen. De IC naar Knokke en Blankenberge rijdt zo goed als stipt. We komen zelfs nog te vroeg in Gent-Sint-Pieters aan. De TBG is tevreden: ik hoor hem zeggen dat hij 28 reizigers in regel gesteld heeft!

Thuis heb ik het plannetje met de nieuwe perronindeling in Gent afgedrukt, en dat bespaart ons veel zoekwerk. De bus van lijn 65 (een gelede Van Hool) komt precies op tijd aanrijden. Het gaat niet echt vlot in Gent, en dat resulteert in 4 minuten vertraging bij aankomst in Zomergem. Onderweg passeren we de stelplaats van Zomergem, enfin, dat veronderstel ik: bij het begin van de Dreef staan 2 bussen gestald. Eigenaardig hoe weinig ik eigenlijk van deze regio ken.

Voor de terugrit hebben we eigenlijk geen vast plan; we stappen veel meer dan voorzien of verwacht, maar zo blijven we weg uit de drukste momenten met veel scholieren. In Lembeke is de bus  wat te vroeg, in Eeklo rijdt hij al 5 minuten te vroeg. Ons maakt het niet veel uit. De bus komt niet echt aan het station: als je dat niet weet rijd je er nog verder van weg, richting Markt, en als het dan echt op enkele minuten aankomt, kan het fout lopen. Eigenaardig genoeg staat de halte Station wel in de dienstregelingen vermeld.

Ik moet nog biljetten kopen, en vraag uitdrukkelijk 2 biljetten halve prijs met code 088. Dat is de fameuze kaart 50 %, die binnenkort volledig tot het verleden zal behoren, tenzij de NMBS in een vlaag van helderheid toch beslist om dat kleinood waarmee iedere gebruiker best tevreden is, toch nog in stand te houden. Zoveel tevreden gebruikers hebben ze nu ook alweer niet, dat ze deze groep ook nog eens tegen de haren moeten instrijken. In Duitsland loopt er net nu een promotiecampagne voor hun BahnCard.

De loketbediende zegt dat we deze kaart binnenkort niet meer zullen kunnen hernieuwen. Aan zijn intonatie merk je dat hij het net zo min begrijpt als wij. Ik ga er even op in: de NMBS beweert dat er voldoende alternatieven zijn, opper ik en ik vraag meteen wat hij als alternatief kan voorstellen voor deze reis. Hij kent er geen, alhoewel de Railpass eventueel vanuit Eeklo al in aanmerking zou komen, nog niet helemaal, maar kom. Hij haalt een argument aan dat de NMBS net ook voor de halveprijskaart gebruikt: Railpass is een stevige investering, en je weet nooit of je hem op krijgt. Dat geldt trouwens voor alle passen. De veralgemening van een kaart 50 %, eventueel nog wat goedkoper voor jongeren en senioren, zou de zaak meteen sterk vereenvoudigen. Wat ze in Duitsland, Nederland, Zwitserland… wel weten, dus.

Twee mw 41 staan al te rochelen, en het valt op dat ook voor deze rit de TB zowat de hele weg erg voorzichtig moet rijden om niet uit te lopen op zijn dienstregeling. Binnenrijden van Gent-Dampoort zorgt echter voor 2 minuten vertraging, zodat het vanaf hier dan toch wat sneller mag en moet. In Evergem vraag ik aan een puber of hij de deuren achter zich wil sluiten, en hij antwoordt botweg: "Nee!" Ik heb echt zin om hem een pak rammel te geven, maar dan sta ik morgen in de krant als agressieve reiziger die zich vergrepen heeft aan een onschuldig jongetje van 14.

De aansluiting met de IC is door de kleine vertraging wat krapper geworden, maar we hoeven ons toch niet echt te haasten. Zelfs op deze septembermaandag zit deze trein vol dagjesmensen, die van de kust nu naar huis terugkeren. Omdat de IR uit De Panne wat vertraging heeft, kunnen we ook niet stipt vertrekken, en omdat we dan toch bezig zijn, mag ook de L-trein naar Mechelen nog voor ons vertrekken. Die moet onze reisweg namelijk kruisen van spoor 11 naar lijn 50. Resultaat is 5 minuten vertraging, en daar blijven nog 3 minuten van over in Brussel-Zuid.

De IR naar Quévy is zowaar op tijd, maar het gaat nergens op topsnelheid tot Halle, dat we 3 minuten later dan voorzien bereiken. Wat er in de weg zat, is me niet duidelijk.

Eigenlijk deden onze treinen het dus niet zo slecht vandaag. Maar die kleine vertragingen maken duidelijk dat het niet echt vlot loopt. Altijd is er wel ergens een trein die de andere hindert, een kruising die een hapering veroorzaakt, en dat al lang niet meer alleen in de spits. Ik begrijp dan ook niet dat die roep om meer treinen niet te stoppen valt: het lukt al niet meer met het huidige aanbod, wat moet dat worden als nog meer (trage) CR's over de nochtans uitgebreide infrastructuur geloodst moeten worden?

 Foto's van de wandeling vind je op: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/zomergem%20-%20lembeke%20hacowa%20102/

 

 



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!